Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3026
Hei. Kontorjobben jeg har nå har i det siste gjort meg deppa og utbrent.

Kort sagt har det kommet inn en ny leder som har kutta i bonuser og lønnsvilkår, i tillegg har hen totalt ødelagt arbeidsmiljøet - så jeg skal bytte jobb.

Men jeg er avhengig av å ha lønn de neste 3 månedene i mens jeg gjør klart for å starte opp AS.

Så planen min er å levere oppsigelse (3mnd oppsigelsestid) deretter sykemelde meg ut oppsigelses tiden og preppe for at overgangen fra nåværende jobb til eget firma skal gå så smud som mulig. Tanker om dette er mulig?

Arbeidsgiveren min kommer til å skjønne hva jeg driver med, uten at de vil ha noe bevis for det, hva kan arbeidsgiver gjøre med det?

Hvordan skaffer jeg en sykemelding for så lang tid? Forstår at det ikke bare er å si man er lei jobben for å få sykemeldingen, men er det noe annet jeg kan gjøre?

Takk så mye til de som svarer. Tilleggsinfo så er det arbeidsgiver som betaler sykepengene, selv etter de første par ukene. Og dette er big corporate.
Hvis du har en forståelsesfull fastlege så bør dette gå fint. Bare legg skikkelig trykk på depresjonen. Gjorde det selv når jeg sluttet i jobben, gikk helt problemfritt for min del men jeg hadde veldig godt forhold til fastlegen så han hadde nok gitt meg den sykemeldinga uansett grunnlag.

Nå er det så mange år siden jeg var på jobbmarkedet at jeg ikke aner hvordan ting fungerer lengre, bare så det er sagt.
Sist endret av DrDeath; 9. mars 2023 kl. 23:13.
Du er deprimert, har angst, nervøs over fremtiden, gruer deg til å gå på jobb og sist men ikke minst. du klarer ikke sove og fungerer ikke i hverdagen. hverken på jobb eller privat. og du nevner ikke en dritt om at du skal starte for deg selv eller at du har sagt opp.
Gi det et par dager etter du har sagt opp før du oppsøker lege vil jeg tro er lurt, da kan du hevde du har prøvd å prøvd hvertfall, men dine gamle arbeidskompiser gjør livet surt.
trygdesvindel? Har du tro på ideen og egne evner klarer du vel oppstart uten at du svindler fellesskapet?
Tja, jeg mener arbeidsgiver ikke trenger å godta en sykemelding. Sjefen din kan be deg gå til en lege firmaet peker ut for å være sikker på at den er ekte. Dette er 10 år siden, så mye kan vel være forandret siden da.
Det er riktig, hvis arbeidsgiver betviler at sykmeldingen er reell kan en la være å utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det du planlegger å gjøre er trygdesvindel, og det er bare de første 16 dagene at arbeidsgiver betaler sykepengene dine. Etter det er det folketrygden som tar over, opp til 100% av 6G. Hvis dere har en avtale som gjør at arbeidsgiver dekker det overskytende så vil de selvsagt dekke det. Arbeidsgiver har nok en refusjonsavtale med NAV, som gjør at du bare forholder deg til arbeidsgiver.

Ingen liker trygdesvindel.
Du klarer å holde ut i oppsigelsestiden..
Det er mye bedre for ditt eget renommé i fremtiden at du står oppsigelsestiden ut. Alle skjønner hva som skjer hvis du leverer oppsigelse og sykemelder deg samtidig. Arbeidsgiver kan sette seg på bakbeina, eller bare drite i det, men uansett vil denne typen oppførsel spre seg som useriøst i din bransje. Det vil heller ikke være til fordel for ditt framtidige AS!

Lever heller oppsigelsen og spør om du kan få fratre stillingen tidligere, helst så tidlig som mulig. Vær ærlig og si at dette er på grunn av mistrivsel. Ofte blir det da slik at du får lov å gå så snart arbeidsgiver har erstattet deg. Arbeidsgiver har heller ikke særlig interesse av å ha ansatte som mistrives og gjør mindre / dårligere jobb av den grunn så det er vinn-vinn.

Jeg ble en gang for mange år siden oppringt med tilbud om drømmejobben, dette var i juni, like før ferieavviklingen. I den nye jobben var det sterkt ønskelig at jeg var på plass fra 1. august, og med tre måneders oppsigelsestid gjeldende fra den 1. påfølgende mnd, altså 1. juli, ble jo dette utrolig vanskelig. Så, jeg dro inn til min leder og forklarte dønn ærlig hvordan dette var, hvordan det føltes for meg og om mye bedre betingelser i det nye tilbudet. De viste full forståelse for dette og lot meg gå, til tross for at de fikk litt utfordringer med å erstatte meg gjennom sommern. Alternativet hadde jo blitt at jeg jobbet august og september hos min gamle arbeidsgiver, jeg ønsket jo å ta den nye jobben uansett. Så der fikk jeg goodwill! Poenget mitt er, vær ryddig, det gagner både deg og ditt ettermæle på sikt.

Konferer eventuelt med hovedtillitsvalgt / verneombud dersom du er bekymret for hvordan det blir å jobbe ut oppsigelsestiden din.
Vi hadde for en tid tilbake litt utvanning av staben på gulvet. Det var 2stk som dro, en jobbet ut oppsigelsestid og hjalp meg noen helger osv i oppsigelsesperioden, han andre dro rett og sykmeldte seg.
Det ble etterhvert så andre firma tok kontakt for og sjekke referanser og attestene på disse karene noe som ble lønnsomt for han som jobbet ut oppsigelsen og ikke så bra for han som sykmeldte seg.

Det ble ikke pyntet på noe sannheter angående fravær, arbeidsmoral, innsats osv til han som ikke stod ut oppsigelsen sin. Endte med og måtte ta en langt dårligere betalt jobb langt ifra det faget han jobba og er utdanna i..

Tror alltid det lønner seg og ha gode relasjoner og gode toner med arbeidsgivere man forlater (til en viss grense om arb.giver ikke er en kuk selvfølgelig )
Da man aldri vet om man plutselig en dag må ta kontakt igjen for og kanskje få referanser og man får heller ikke den beste slutt attesten av og holde seg hjemme under oppsigelsen.
Veldig mange som er kritiske til TS uten å vite hele forhistorien. Han skriver jo som nevnt at han er blitt deprimert og utbrent, og hvis dette faktisk er reelt så er det noe å ta veldig seriøst. Ikke bare forsette å kjøre på og ignorerer symptomene, da er man plutselig utenfor arbeidslivet i flere år istedet.

Gå til fastlegen din og forklar situasjonen, vær ærlig, det kommer du langt med.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Veldig mange som er kritiske til TS uten å vite hele forhistorien. Han skriver jo som nevnt at han er blitt deprimert og utbrent, og hvis dette faktisk er reelt så er det noe å ta veldig seriøst. Ikke bare forsette å kjøre på og ignorerer symptomene, da er man plutselig utenfor arbeidslivet i flere år istedet.

Gå til fastlegen din og forklar situasjonen, vær ærlig, det kommer du langt med.
Vis hele sitatet...
Er han sjuk er det ok. Det virker dog ikke som han er utbrent. Det virker som han jakter en sikker vei til trygdesvindel. Uthevet noe fra #1:

Kort sagt har det kommet inn en ny leder som har kutta i bonuser og lønnsvilkår, i tillegg har hen totalt ødelagt arbeidsmiljøet - så jeg skal bytte jobb.

Men jeg er avhengig av å ha lønn de neste 3 månedene i mens jeg gjør klart for å starte opp AS.

Så planen min er å levere oppsigelse (3mnd oppsigelsestid) deretter sykemelde meg ut oppsigelses tiden og preppe for at overgangen fra nåværende jobb til eget firma skal gå så smud som mulig. Tanker om dette er mulig?

Arbeidsgiveren min kommer til å skjønne hva jeg driver med, uten at de vil ha noe bevis for det, hva kan arbeidsgiver gjøre med det?
Vis hele sitatet...

Er det trygdesvindel håper jeg han blir tatt, er det ikke, god bedring. Fellesskapet skal ikke dekke hans AS oppstartskostnader.
Sist endret av _abc_; 10. mars 2023 kl. 20:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ronny23 Vis innlegg
Hei. Kontorjobben jeg har nå har i det siste gjort meg deppa og utbrent.

Kort sagt har det kommet inn en ny leder som har kutta i bonuser og lønnsvilkår, i tillegg har hen totalt ødelagt arbeidsmiljøet - så jeg skal bytte jobb.

Men jeg er avhengig av å ha lønn de neste 3 månedene i mens jeg gjør klart for å starte opp AS.

Så planen min er å levere oppsigelse (3mnd oppsigelsestid) deretter sykemelde meg ut oppsigelses tiden og preppe for at overgangen fra nåværende jobb til eget firma skal gå så smud som mulig. Tanker om dette er mulig?

Arbeidsgiveren min kommer til å skjønne hva jeg driver med, uten at de vil ha noe bevis for det, hva kan arbeidsgiver gjøre med det?

Hvordan skaffer jeg en sykemelding for så lang tid? Forstår at det ikke bare er å si man er lei jobben for å få sykemeldingen, men er det noe annet jeg kan gjøre?

Takk så mye til de som svarer. Tilleggsinfo så er det arbeidsgiver som betaler sykepengene, selv etter de første par ukene. Og dette er big corporate.
Vis hele sitatet...
Se om du kan få sparken så kan du søke om dagpenger under etablering av virksomhet.
Det er heller ikke nødvendigvis lett å få seg 3mnd sykemelding, uten å måtte få notert en del plager i journalen som feks kan gi deg problemer med helseforsikring i fremtiden.
En annen ting jeg kom på: Med mindre det er helt spesielle forhold skriver ikke legene sykemeldinger for mer enn 14 dager om gangen. Dvs, det er annerledes om du er langtids innlagt på sykehus eller har brukket beinet og lignende, men for slike sykemeldinger er 14 dager standard. Var selv sykemeldt for utbrenthet / depresjon en gang og jeg måtte inn til lege minimum hver 14. dag for å forlenge sykemelding, vurdere behandling, justere medisinering etc. Det er ikke vanlig å få til dette i tre måneder.

Vær smart og stå i det, du er ferdig til sommeren. Hvis ikke, sørg for all del med dialog med arbeidsgiver, det du skisserer er (for å gjenta meg selv) en dårlig ide og trygdemisbruk.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Se om du kan få sparken så kan du søke om dagpenger under etablering av virksomhet.
Det er heller ikke nødvendigvis lett å få seg 3mnd sykemelding, uten å måtte få notert en del plager i journalen som feks kan gi deg problemer med helseforsikring i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Hva trenger man helseforsikring til her i Norge?
Sitat av kamelia Vis innlegg
Hva trenger man helseforsikring til her i Norge?
Vis hele sitatet...
Livsforsikring og uføreforsikring er nok mer riktig.

https://www.nrk.no/rogaland/fastlege...log-1.16253072
Sist endret av random105675; 10. mars 2023 kl. 22:22.
Sitat av kamelia Vis innlegg
Hva trenger man helseforsikring til her i Norge?
Vis hele sitatet...
Om en tenker at feks 18 mndr i venteliste er for lenge.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det du planlegger å gjøre er trygdesvindel, og det er bare de første 16 dagene at arbeidsgiver betaler sykepengene dine. Etter det er det folketrygden som tar over, opp til 100% av 6G. Hvis dere har en avtale som gjør at arbeidsgiver dekker det overskytende så vil de selvsagt dekke det. Arbeidsgiver har nok en refusjonsavtale med NAV, som gjør at du bare forholder deg til arbeidsgiver.

Ingen liker trygdesvindel.
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette trygdesvindel? TS åpner jo innlegget med at jobben har gjort han utbrent og deprimerte!

Nå vet jo ikke jeg hvor utbrent og deprimerte TS faktisk er, men skal det være noen vits å svare på innlegget så må man jo ta han på ordet. Depresjon er langt ifra noe småtterier. Det er kanskje vanskelig å fatte hvor deprimert en jobb virkelig kan gjøre en og hvor jævelig det virkelig kan føles når man ikke har opplevd det selv, men trust me, det er fult mulig TS faktisk oppfyller kravene til en 3mnd sykemelding.
Sitat av Alge Vis innlegg
Hvordan er dette trygdesvindel? TS åpner jo innlegget med at jobben har gjort han utbrent og deprimerte!

Nå vet jo ikke jeg hvor utbrent og deprimerte TS faktisk er, men skal det være noen vits å svare på innlegget så må man jo ta han på ordet. Depresjon er langt ifra noe småtterier. Det er kanskje vanskelig å fatte hvor deprimert en jobb virkelig kan gjøre en og hvor jævelig det virkelig kan føles når man ikke har opplevd det selv, men trust me, det er fult mulig TS faktisk oppfyller kravene til en 3mnd sykemelding.
Vis hele sitatet...
TS skal sykemelde seg for å starte eget firma, da er du ikke mye utbrent og deprimert.
Det er bare et dårlig forsøk på å legitimere handlingen.
Sitat av Rosander Vis innlegg
TS skal sykemelde seg for å starte eget firma, da er du ikke mye utbrent og deprimert.
Det er bare et dårlig forsøk på å legitimere handlingen.
Vis hele sitatet...
Kan jeg få spørre om du har vært skikkelig deprimert selv noengang? For det virker absolutt ikke sånn. Klart TS burde bruke tiden som sykemeldt til å forbedre livssituasjonen sin!

Tror du TS blir bedre i psyken av å ende opp uten jobb og inntekt? Nei selvfølgelig gjør det ting bare vondt værre å sitte å sture uten noen plan. Det kan være knallhard arbeid å komme seg ut av en depresjon. Depresjon har somregel en underliggende grunn og i dette tilfellet så er det livssituasjonen mtp jobb som er grunnen. Da er det helt naturlig at løsningen på problemet er å endre den og det er jo nettopp dette som er TS sin plan

Det kan godt hende TS ikke er så langt nede i kjelleren egentlig, men poenget er at dette vet du jack shit om...
Å bruke syketiden til å starte eget selskap burde jo ikke være annet enn en gedigen klapp på skulderen, og påspandert bløtkake av nav.

Jeg har vært i lignende situasjon selv, og fikk full forståelse av legen min for at jeg ville sykmelde meg for å lete etter ny jobb, både før jeg sa opp og mens jeg var i oppsigelsestiden.
Hvis NAV eller arbeidsgiver finner ut at du har jobbet med eget AS under sykeperioden så må du tilbakebetale og risikerer bot og i verste fall fangsel.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det minner mistenkelig om trygdesvindel, men trenger ikke å være det. Vi har ikke sjans til å vite om OP smører på med utbrenthet og depresjon. Eller om de underdriver, for den saks skyld. Vi vet ikke hvem OP eller sjefen deres er, vi vet ikke hvordan arbeidsplassen og miljøet er. Jeg synes også det skurrer litt at folk som er deprimerte og utbrente nok til å ikke kunne jobbe... plutselig kan jobbe likevel når det passer, men det er ikke utenkelig, heller.

Når det er sagt: jeg ville definitivt unngått å nevne bonuskutt ol., det er der dette går fra å høres mer eller mindre plausibelt ut til å virke litt barnslig IMO. Det er demotiverende, noe jeg har forståelse for, og demotiverende ting rammer folk forskjellig, som jeg også forstår godt... men det høres ikke bra ut. Selv om det er 100% sant, som også kan være tilfellet.

(Og hvis det har noe å si: jeg har lang og grundig erfaring med depresjon... )
Sitat av qkikc Vis innlegg
Hvis NAV eller arbeidsgiver finner ut at du har jobbet med eget AS under sykeperioden så må du tilbakebetale og risikerer bot og i verste fall fangsel.
Vis hele sitatet...
Høres rart ut at man må amputere HELE hverdagen bare for man er sykemeldt. Det virker jo ut som flere her inne mener at man skal selvpine seg ihjel mens sykemeldingen pågår, helst ikke gjøre noe som helst som kan gi positivt utslag.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Høres rart ut at man må amputere HELE hverdagen bare for man er sykemeldt. Det virker jo ut som flere her inne mener at man skal selvpine seg ihjel mens sykemeldingen pågår, helst ikke gjøre noe som helst som kan gi positivt utslag.
Vis hele sitatet...
En er sykmeldt fordi en er syk, og da kan/skal man ikke jobbe. Kan en jobbe noe, skal en ha gradert sykemelding. Og det ønsker ikke TS, for da må han jobbe i den gamle jobben.
Jeg sleit litt med å formulere tankene jeg hadde rundt dette, og jeg har ikke fasiten på lover og regler rundt dette temaet, men det er nok like greit at vi sier oss enige med å være uenige. Teksten under er forsøket mitt på å formulere meningen min men jeg får den ikke helt frem.

Hvis problemet er knyttet til jobben slik at man er syk på jobb så betyr det ikke at man behøver å være syk på fritiden. Hvis jeg har sterk angst på jobb slik at jeg ikke klarer mer, så betyr ikke det at jeg har det hjemme også, men problemet er fortsatt helt genuint for det. Da syntes jeg det er rett og rimelig at jeg kunne snust litt på mulighetene mine, til og med ordnet slik at jeg kunne startet noe eget. Er ikke sykemeldingen direkte knyttet til den jobben hvor sykemeldingen blir levert?
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Er ikke sykemeldingen direkte knyttet til den jobben hvor sykemeldingen blir levert?
Vis hele sitatet...
I så fall sier msn opp - ikke sykmelder seg. Hvis man ikke trives i jobben, eller føler seg urettferdig behandlet, har man alltids alternativer. Her vurderer man altså trygdesvindel.

Hvis det er lov, er det jo ikke verre enn at ts spiller med åpne kort med arbeidsgiver og NAV, så finner de nok den beste fremgangsmåten å få i både pose og sekk på.