Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2488
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Lurer siden jeg har hørt folk si det veldig mye det siste året, men tannhjulene i hodet går ikke helt når jeg hører det. Er det jeg som er litt brødhue eller er det andre som synes det uttrykket er ganske rart?
Det brukes opprinnelig når du sier noe som kan oppfattes som støtende eller kontroversielt.
Og at mottaker ikke skal ta det som sies helt bokstavelig.
Sist endret av random105675; 9. mars 2023 kl. 08:46.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det brukes opprinnelig når du sier noe som kan oppfattes som støtende eller kontroversielt.
Og at mottaker ikke skal ta det som sies helt bokstavelig.
Vis hele sitatet...
Jeg holdt på å si at du er dum, men så leste jeg siste linje; Man skal ikke ta det bokstavelig, noen ting kan være bare et eksempel.
morkakespisende
Jeg holdt på med moren din på si holdte jeg på å si shamener

Det betyr vel at man holdte på å si noe som om det var fakta men så tok man feil et sted, hvertfall min forståelse av uttrykket
BRAND ∞ STRONG
usikkerhet/dårlig språk

Sitat av supranaut Vis innlegg
Jeg holdt på med moren din på si
Vis hele sitatet...
Du får hilse
Sist endret av vindaloo; 9. mars 2023 kl. 11:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg holdt på å si at du er dum, men så leste jeg siste linje; Man skal ikke ta det bokstavelig, noen ting kan være bare et eksempel.
Vis hele sitatet...
Jeg er autist må dessverre lære meg å lese mellom linjene
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er bare et uttrykk, det betyr ikke noe spesielt. Det er verken usikkerhet eller "dårlig språk", men det har ikke voldsomt mye viktig semantisk innhold, heller.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er bare et uttrykk
Vis hele sitatet...
bare et uttrykk?
For ingen ting?

De jeg har hørt bruke det har lagt det til litt uvilkårlig etter noe de har sagt. Litt som en uvane.
Sist endret av vindaloo; 9. mars 2023 kl. 12:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Har uvanen med å si det selv. Skjer når jeg ikke er så sikker på at jeg har sagt det riktig. Eller har sagt det riktige, holder jeg på å si
Sist endret av Bothrops; 9. mars 2023 kl. 12:11.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
bare et uttrykk?
For ingen ting?

De jeg har hørt bruke det har lagt det til litt uvilkårlig etter noe de har sagt. Litt som en uvane.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt ofte en uvane, og fungerer på linje med "jeg føler litt at, kanskje, liksom, jeg vet ikke altså men...". Det er en måte å gjøre seg selv mindre påståelig på. Av og til er det jo et poeng å dempe påstanden sin, men når det blir en uvane så oppfattes man bare irriterende uklar.

Akkurat dette spesifikke uttrykket betyr vel noe i retning av at "det var noe a la dette jeg ville si, jeg ville egentlig ikke formulert det akkurat sånn, men jeg kommer ikke på noen bedre måte å si det på". Så da serverer man den litt plumpe formuleringen man har, og unnskylder den med at den nærmest var som en kladd som ikke var ment å fremføres.

Sitat av robhol Vis innlegg
Det er bare et uttrykk, det betyr ikke noe spesielt. Det er verken usikkerhet eller "dårlig språk", men det har ikke voldsomt mye viktig semantisk innhold, heller.
Vis hele sitatet...
Jeg synes den utstrakte bruken av slike dempende uttrykk gjør språket dårligere (selv om jeg sikkert går i fella selv). Man burde tilstrebe å si klarest mulig hva man mener og tenker, med mindre man faktisk er usikker på hva man mener og tenker. Det gjør budskapet utydelig, og virker litt unnvikende. Selv om det i og for seg virker lite autoritært å snakke sånn, så kan det gjøre folk usikre. Det er jo generelt greit å vite hvor folk faktisk står når man samhandler med dem.
Sist endret av *pi; 9. mars 2023 kl. 12:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Synes også det er et veldig rart og ikke minst ulogisk ordtak. Har bare hørt eldre kvinner bruke det.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Trådstarter
Sitat av dåven Vis innlegg
Synes også det er et veldig rart og ikke minst ulogisk ordtak. Har bare hørt eldre kvinner bruke det.
Vis hele sitatet...
Backer denne, grunnen til at jeg begynte å lure i det hele tatt er fordi min 35-år gamle kollega på jobb sier det hele tiden, og det begynner seriøst å rable for meg.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Måtte ty til litt søking, da jeg sliter med å formulere ett noelunde vettugt svar til spørsmålet.

Det jeg finner som på en måte gir mening mtp. spørsmålet stilt av TS, må være noe i denne gaten:

"Argumentasjonens struktur:
Argumentasjon utgjør et resonnement som består av

●Et synspunkt, en påstand, noe du argumenterer for

●Et argument, noe du argumenterer med

●Et utsagn som knytter sammen synspunktet og argumentet

●Utsagnet som binder sammen synspunkt og argument gjør at leseren din kan forstå hvorfor argumentet fungerer."

Synest ikke det er ett fullgodt svar, så jeg kommer til å gå grundigere til verks! Det blir ikke gjort sporenstreks, men skal huske å oppdatere her om jeg finner noe.

Håper noen andre som er drevet i språk og oppbygging kan komme med ett forståelig svar på dette, at noen "holdt på å si" er da revnende likegyldig, da det som blir sagt som regel er av betydning i de fleste sammenhenger.
Jeg bruker det når jeg ikke klarer å formulere det jeg vil si på riktig måte. Kanskje for å distansere meg fra noe som er upolitisk korrekt/ politisk ukorrekt, holdt jeg på å si.
Jeg og mine kompiser/kolleger bruker det når jeg får en freudian slip i komisk retning. Nå kommer jeg ikke på noe godt eksempel i farta men det fungerer best når det er grov/intern/sjokk humor i små kretser.
Kan jeg spørre deg et spørsmål?

Ja du gjorde det nettopp
Sitat av kamelia Vis innlegg
Backer denne, grunnen til at jeg begynte å lure i det hele tatt er fordi min 35-år gamle kollega på jobb sier det hele tiden, og det begynner seriøst å rable for meg.
Vis hele sitatet...
Huff, snart 40 her.. er jeg ei gammal kjerring?
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Når jeg hører på andre som snakker samme dialektsuppa som jeg gjør, blir det til: Hadde så nær sagt.

Tror ikke jeg i det hele tatt skal prøve meg på å skrive det sånn som det høres ut, da permanente hjernefeil kan/vil forekomme

Poenget mitt er, at når lokale øyboere tar i bruk det uttrykket der, så forstår jeg det som at det kan referere til mer enn en enkel betydning.

Når noen ikke husker ordrett hva de skulle si ? Hadde så nær sagt.

Når noen bruker feil benevnelse på noe ? Hadde så nær sagt.

Og spesielt klassikeren, når noen får jernteppe, men klarer på mirakuløst vis å slenge ut: Hadde så nær sagt, tilsynelatende bare for å pause dialogen nok til å hente fram igjen det som var glemt.

Virker nesten ut som at det kan være en slags mekanisme
i språket for å gi en viss kontinuitet i en dialog ? Det skaper jo en slags form for forbindelse mellom ord i en setning som kanskje ikke gir noe mening hver for seg?

Hadde jeg så nær sagt de orda flera ganger nå, nærmer jeg meg noe stygt sagt..

kamelia: Selv om dine tannhjul er defekt eller på service, så har du iallefall bidratt til over delvis hjernekollaps hos meg. "No hard feelings", men det er nok pga. systemfeil osv. hos meg

Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Huff, snart 40 her.. er jeg ei gammal kjerring?
Vis hele sitatet...
Aner ikke hvem du er, men du har alltid lov til å være den du vil være, utenom på polet og ølsalget da, da bør du være eldre enn 18-21, men ellers er det nok fritt fram!!
Sist endret av Mr.Septik; 12. mars 2023 kl. 18:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg bruker bare ordlyden før jeg sier det jeg eventuelt skulle ha sagt, altså - jeg holdt på å si, "frase".... Nettopp fordi det er ulogisk å si det etterpå. Har blitt en slags innøvd automatikk i det som gjør at jeg stopper opp, og sier heller "jeg holdt på å si"....
Verre med de som bruker en favorittfrase til absolutt alt uten noe som helst fast mønster...

"Ja der har du den igjen"
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Trådstarter
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Verre med de som bruker en favorittfrase til absolutt alt uten noe som helst fast mønster...

"Ja der har du den igjen"
Vis hele sitatet...
Jeg er skyldig i noe lignende hehe...
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av kamelia Vis innlegg
Jeg er autist må dessverre lære meg å lese mellom linjene
Vis hele sitatet...
Det er jeg også, og har lurt litt på det selv. Mora mi sier det hele tiden, i hennes tilfelle blir det brukt når hu skal forklare noe, men når poenget ikke kommer så tydelig frem. Holdt jeg på å si.