Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2899
Heisann.
Pga traumer har jeg ikke pusset tennene mine siden jeg var 14. Tannbørster og tannkrem gir meg flashbacks. Bare å tenke på det gir meg hjerteklapp.

Nå er tennene mine selvfølgelig ganske råtne, og jeg vil nok tro at det beste vil være å trekke alle tennene og gå til anskaffelse av gebiss.

Fikk innvilget trygd i fjor, og har ikke hatt mulighet til å spare opp noe til behandling av munnen pga gjeld.

Har hatt infeksjon i tannkjøttet over veldig lang tid. Snakker årevis. Det har pleid å gå nesten vekk etter noen uker hvis det ble dårlig, men nå så er det værre enn noensinne.

Hvilke muligheter har jeg?
Aner ikke hvor jeg skal begynne.

Har høy feber og er ganske ute å kjøre pga det, så beklager hvis jeg roter. Har bestilt time i morra til fastlegen.
Dersom du har så dårlige tenner at de faller ut eller at du mangler tenner så vil jeg anta at du utløser enkelte dekninger fra Helfo. Har du undersøkt dette?
Du vil mest sannsynlig kvalifisere for å få dekket store deler av behandlingen av HELFO. Bestill en time hos en tannlege som har god kjennskap til HELFO sine refusjonsordninger, som feks en offentlig fylkes tannlege, og forklar situasjonen din.
Sitat av David01 Vis innlegg
Dersom du har så dårlige tenner at de faller ut eller at du mangler tenner så vil jeg anta at du utløser enkelte dekninger fra Helfo. Har du undersøkt dette?
Vis hele sitatet...
Mangler ingen tenner enda. Har flere tenner som er døde eller er døden nær dog, så kanskje.

Skal se om jeg blir noe klok på helfo, takk.
Det finnes vel tannsykdommer som dekkes, og hvis det er rus inne i bildet så kan du kontakte psykisk helse eller evt annen rustjeneste i kommunen så vil du få rettigheter via det også. Om jeg har skjønt regelen rett, så er det sånn at du får dekt tannhelse om du er en del av en sånn tjeneste i mer enn 3 måneder.

Er rimelig råtne ganske mange av mine også, og jeg har benyttet meg av dette tilbudet når jeg har opplevd smerter. Da var det en tjeneste de kaller "oppfølgingstjenesten" som stod for papirarbeidet og kontakt med tannlege. Og oppfølgingstjenesten som jeg nevner her er en tjeneste som hjelper rusavhengige og psykisk syke med daglige gjøremål, medisiner og f.eks kontakt med det offentlige, så det er ikke sånn at man må ta urinprøver og hele pakka for at det skal dekkes.
Jeg vet om noen som gikk til psykolog hos dps et par ganger i måneden som fikk det dekket så det stemmer det du sier @tasmus82

Bra du tar tak i det TS, det er farligere enn folk tror, å gå med konstant inflammasjon i tannkjøttet er ikke bra, det kan jo gå så langt at man faktisk blir dødssyk av det
Sist endret av DrDeath; 3. mars 2023 kl. 01:44.
Dårlig evne til selv omsorg, er en av de 15 ulike tilstandene og medisinske grunnene du kan stilles under.
Og denne krysser du av ganske greit… så dra til tannlegen, men gjerne ring eller send mailer til tannleger i byen din for å forhøre deg om at de tar både HELFO refusjoner, óg direkte kontakt med nav. Dette gjør det veldig mye enklere for deg.
Du må legge ut for første undersøkelse. Jeg har nettopp gjort akkurat dette. Jeg har 4-5 av de tilstandene.

La ut 1135 for undersøkelsen og 690 for bilder. Siden skal jeg ikke betale mer. Og jeg skal bytte og ordne med alle gjeksler. Dog pga kreft og cellegift, samt immundempende behandling, men det har vært like vanskelig dette med tannlege.

Stå på ditt. Les om HELFO refusjon, der står det gjerne rettigheter du kan kjenne deg igjen i. Jo fler jo bedre.
Husk at betennelse og infeksjon kan smitte videre inni deg selv. (Skynd deg og få begynt)

Be om å bli satt på Flagyl i tillegg til antibiotika, når tannlegen setter deg på dette. (Dette MÅ du gjennom for å få vekk infeksjon, og så rotfylt etc)

Lykke til.
Nav gir også sosiale lån eller bidrag til tannbehandling. De behøver da et kostnadsoverslag fra tannlegen på hva som trengs å gjøres, og hva det koster. I min kommune går dette gjennom sosialhjelp, og de trenger derfor oversikt over din økonomi i tillegg.

Har du ikke økonomi til å betale på et lån, blir behandlingen innvilger som bidrag. Har du evne/inntekt til å betale tilbake må du betale tilbake en avtalt sum. Sosiale lån er rente og gebyrfrie her.
Jeg vil anbefale deg å sjekke ut TOO, jeg legger ved et par linker hvor du kan lese deg opp litt.
Tilbudet er gratis og de hjelper mennesker som er i samme situasjon som deg.

https://www.helsedirektoratet.no/tem...lsetilbud--too

https://www.tooinfo.no/om-too-tilbudet.478927.no.html

Håper det ordner seg for deg! Jeg har vært igjennom det samme dritet selv, så jeg vet hva du går igjennom.
Dra til tannlege, få akutthjelp. Forklar situasjonen. Du vil mest sannsynlig bli henvist til TOO (se over). Du trenger ikke lese deg opp på HELFO, eller ta kontakt med nav. Tannleger har opplysningsplikt og vi kjenner regelverket.
Når jenter med små pupper får silikon på staten sin regning når de er 18, siden det er så deprimerende og selvbildedrepende med små pupper, så burde du kvalifisere også. Blir provosert hvis det viser seg at du ikke får støtte
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Når jenter med små pupper får silikon på staten sin regning når de er 18, siden det er så deprimerende og selvbildedrepende med små pupper, så burde du kvalifisere også. Blir provosert hvis det viser seg at du ikke får støtte
Vis hele sitatet...
Du får ikke støtte for at man har "for små bryst", du får støtte om du har betydelige missdannelser eller asymmetri.

kilde
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Du får ikke støtte for at man har "for små bryst", du får støtte om du har betydelige missdannelser eller asymmetri.

kilde
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen kilder, men jeg har vært vitne til 2 tilfeller av jenter som fikk tits av staten, det første tilfellet var en jente som var veldig flatbrystet, det andre tilfellet var skjevhet, altså den ene var mye lengre ned enn den andre, det ble avgjort med et målebånd.

Det som er felles for begge tilfellene er at det var medfødt og ikke pga graviditet o.l
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Du får ikke støtte for at man har "for små bryst", du får støtte om du har betydelige missdannelser eller asymmetri.

kilde
Vis hele sitatet...
Søstra mi fikk de gratis av staten, når hu var 18

Der var det legen som dro det i gang for hu, spilte på selvbilde og depresjon pga flatere bryst enn en gjennomsnittlig gutt. 3 mnd seinere så var det inn under kniven
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Søstra mi fikk de gratis av staten, når hu var 18

Der var det legen som dro det i gang for hu, spilte på selvbilde og depresjon pga flatere bryst enn en gjennomsnittlig gutt. 3 mnd seinere så var det inn under kniven
Vis hele sitatet...
Kan folk få reggis dekka av staten hvis de har "bomba" tenner og det går utover selvbilde? Kommer jo ingen vei i livet uten et sjarmerende fitteglis...
Sitat av dåven Vis innlegg
Kan folk få reggis dekka av staten hvis de har "bomba" tenner og det går utover selvbilde? Kommer jo ingen vei i livet uten et sjarmerende fitteglis...
Vis hele sitatet...
De fleste som går med reggis, har vel ikke betalt det selv
TOO-tilbudet er nok tingen for deg. Du trenger ikke sette deg inn i noe, bare få en hvilken som helst rannlege til å henvise deg. Kanskje legen kan gjøre det også.

TOO er gratis, finnes i alle fylker, og består av psykologhjelp for angsten i tillegg til tannlegebehandlingen. Du kvalifiserer garantert. Det er ganske lang ventetid, men mulig de prioriterer deg hvis det er akutt. Den infeksjonen må du få kontroll på, bra du skal til legen.
Sist endret av *pi; 3. mars 2023 kl. 19:15.
Takk for svar alle sammen. Var hos legen, og fikk beskjed om å høre med en tannlege som dere sier her. Har en klinikk som er i nærheten som jeg skal ta kontakt med snarest.

Jeg fikk streng beskjed om å ringe til ambulansen hvis det skulle bli værre. Har lavere temperatur og er ikke like rotete i dag, så klarer meg nok til mandag. Har noen som skal komme innom med noen timers mellomrom, så jeg er sikker på at jeg ikke gjør dumme valg. Føler meg klar i toppen, men er kjekt å være sikker.
Hvorfor er det forskjell i hva som dekkes feks gebiss vs implantat for forskjellige pasientgrupper? Kjenner tilfeller der en fikk gebiss den andre porselenstenner skrudd fast i kjevene. Begge hadde den samme lidelsen, og kom inn via TOO, dog hadde en rushistorikk. Gjett hvem som fikk hva dekket. Kjipt med gebiss før 30.
[quote=EvilSink;3815188]Heisann.
Pga traumer har jeg ikke pusset tennene mine siden jeg var 14. Tannbørster og tannkrem gir meg flashbacks. Bare å tenke på det gir meg hjerteklapp.

Nå er tennene mine selvfølgelig ganske råtne, og jeg vil nok tro at det beste vil være å trekke alle tennene og gå til anskaffelse av gebiss.

Fikk innvilget trygd i fjor, og har ikke hatt mulighet til å spare opp noe til behandling av munnen pga gjeld.

Har hatt infeksjon i tannkjøttet over veldig lang tid. Snakker årevis. Det har pleid å gå nesten vekk etter noen uker hvis det ble dårlig, men nå så er det værre enn noensinne.

Hvilke muligheter har jeg?
Aner ikke hvor jeg skal begynne.

Har høy feber og er ganske ute å kjøre pga det, så beklager hvis jeg roter. Har bestilt time i morra til fastlegen.[/QUOT

Ut i fra det du skriver, tror jeg nok NAV vil dekke tannlegeregningen din!
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvorfor er det forskjell i hva som dekkes feks gebiss vs implantat for forskjellige pasientgrupper? Kjenner tilfeller der en fikk gebiss den andre porselenstenner skrudd fast i kjevene. Begge hadde den samme lidelsen, og kom inn via TOO, dog hadde en rushistorikk. Gjett hvem som fikk hva dekket. Kjipt med gebiss før 30.
Vis hele sitatet...

Ulik fortolkning av denne blandt behandlere (veileder for god klinisk praksis/ pdf)


http://www.helsedirektoratet.no/veil...jjqdH3aUDzg2DV
Sist endret av anonanon; 4. mars 2023 kl. 10:10. Grunn: legge til info
Sitat av anonanon Vis innlegg
Ulik fortolkning av denne blandt behandlere (veileder for god klinisk praksis/ pdf)


http://www.helsedirektoratet.no/veil...jjqdH3aUDzg2DV
Vis hele sitatet...
Hva gjør hun som fikk gebiss? Søker om plantat fordi hun ikke takler gebiss eller skal hun leve resten av sin tid med gebiss fordi behandler brukte skjønn?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hva gjør hun som fikk gebiss? Søker om plantat fordi hun ikke takler gebiss eller skal hun leve resten av sin tid med gebiss fordi behandler brukte skjønn?
Vis hele sitatet...

Godt spm. Det kan være forskjellige årsaker til at hun ikke fikk implantater, og det kan være ulike årsaker til at det andre vedkommendet fikk implantater. Som en generell hovedregel er desverre ikke implantater en universal løsning, og ikke alle KAN få det.
Når det er sagt, synes jeg personlig at avtagbare proteser (gebiss) overhodet ikke har noe i munnen til et ungt menneske å gjøre. Ikke bare med hensyn til tyggefunksjonen, for å si det sånn.
Sitat av anonanon Vis innlegg
Godt spm. Det kan være forskjellige årsaker til at hun ikke fikk implantater, og det kan være ulike årsaker til at det andre vedkommendet fikk implantater. Som en generell hovedregel er desverre ikke implantater en universal løsning, og ikke alle KAN få det.
Når det er sagt, synes jeg personlig at avtagbare proteser (gebiss) overhodet ikke har noe i munnen til et ungt menneske å gjøre. Ikke bare med hensyn til tyggefunksjonen, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
nei det kan du si, psykisk er ting verre.....kvitt betennelse men isolerert pga gebiss skam, tragisk.
[quote=StorMage;3815319]
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Heisann.
Pga traumer har jeg ikke pusset tennene mine siden jeg var 14. Tannbørster og tannkrem gir meg flashbacks. Bare å tenke på det gir meg hjerteklapp.

Nå er tennene mine selvfølgelig ganske råtne, og jeg vil nok tro at det beste vil være å trekke alle tennene og gå til anskaffelse av gebiss.

Fikk innvilget trygd i fjor, og har ikke hatt mulighet til å spare opp noe til behandling av munnen pga gjeld.

Har hatt infeksjon i tannkjøttet over veldig lang tid. Snakker årevis. Det har pleid å gå nesten vekk etter noen uker hvis det ble dårlig, men nå så er det værre enn noensinne.

Hvilke muligheter har jeg?
Aner ikke hvor jeg skal begynne.

Har høy feber og er ganske ute å kjøre pga det, så beklager hvis jeg roter. Har bestilt time i morra til fastlegen.[/QUOT

Ut i fra det du skriver, tror jeg nok NAV vil dekke tannlegeregningen din!
Vis hele sitatet...
Dette innlegget er ikke skrevet av StorMage! Hva skjer her? Hva er feil?
Høres ut som du burde ha oppsøkt en psykolog eller psykiater, for å få hjelp med de traumene med tannpuss. Mulig det hadde vært hjelp å få. Nå vet jeg ingen ting om hva som er årsaken til disse traumene. Uansett mener jeg at tannhelse burde vært et offentlig ansvar, slik at man ikke behøver å bekymre seg over økonomien når man trenger hjelp av tannlege.
Sitat av Day Tripper Vis innlegg
Høres ut som du burde ha oppsøkt en psykolog eller psykiater, for å få hjelp med de traumene med tannpuss. Mulig det hadde vært hjelp å få. Nå vet jeg ingen ting om hva som er årsaken til disse traumene. Uansett mener jeg at tannhelse burde vært et offentlig ansvar, slik at man ikke behøver å bekymre seg over økonomien når man trenger hjelp av tannlege.
Vis hele sitatet...
Er mange som mener det, bare ikke mange nok politikere.
Slutt å spise så mye sukker/karbohydrater, det fucker opp tenna dine. Spesielt ting som brus med sukker, håper virkelig ikke du rører det.
Sist endret av thetech; 7. mars 2023 kl. 18:09.
Hvis du er trygda så dekkes vel tannlegeutgifter. Hvertfall hvis du er ufør. Eneste jeg måtte betale var den ene timen jeg forsov meg til. Den ble ikke dekt.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er mange som mener det, bare ikke mange nok politikere.
Vis hele sitatet...
De tenker vel at tannpuss er preventivt for tannhull. Jeg tenker det samme selv.

TS burde tatt tak i problemene for lenge siden, men det hjelper jo såklart ikke å påpeke det nå.

Hvis ikke Norge er mye til hjelp pleier utlandet (typ østeuropa) være mye billigere for å fikse tennene.
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
De fleste som går med reggis, har vel ikke betalt det selv
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekka, så har man ikke krav på å få dekka reggis for estetiske grunner.