Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1067
Hei,

Var dessverre ganske uheldig og sølte drikke i min stasjonære pc, og de fleste av delene ble skadet.

Er litt usikker på om jeg dekkes av min innboforsikring. Jeg var på besøk hos familie når det skjedde.

Er forsikret i KLP. Har deres Innbo Maks forsikring.

I forsikringsvilkårene står det:

"Forsikringen dekker:
Uhell utenfor hjemmet - dekker uforutsette skader på eiendeler du tar ut av hjemmet. Inntil 30 000 kr. Egenandel 2000 kr pr gjenstand."

Har bygget pcen selv, er da usikker på hvordan de vil vurdere prisen. Regner også med at selv om jeg har bygget pcen selv vil den regnes som en gjenstand, og at de ikke vil vurdere det som at hver komponent i PCen regnes som en gjenstand, slik at jeg har 2000 kr i egenandel pr. komponent.

Noen som har erfaring med dette? Tror dere skaden vil bli dekt av forsikring?
Uvaksinert 👍
Nå er det nok ikke pr komponent i PCen, PCen er en del. Ville sjekket reiseforsikringen også.

Og ja, du er nok på en eller annen måte dekket.
Sist endret av daffe; 5. mars 2023 kl. 09:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er gratis å sende skademelding.. Det er også gratis å juge, ingen kommer til å betvile at PCen stod i ditt eget hjem når du sølte på den, om vilkårene er noe annerledes da. Høres ut som dårlig deal med egenandel per gjenstand, burde være per hendelse. Men det har ingenting å si, en stasjonær PC er en gjenstand. Du legger bare med kvitteringen for komponentene, trenger ikke si at du bygget den selv. Du må antakelig få en PC reparatør til å skrive et brev (med et navn, husker ikke hva det heter) hvor hen bekrefter at PCen er ødelagt og at det er sannsynlig at det skjedde som du beskriver (sølt på den), de tar deg ikke bare på ordet at den er ødelagt. Men det kan jo hende at den som sjekker PCen finner t hvilke komponent som er ødelagt, og skriver ert så du får igjen kun for de komponentene.
Sist endret av UncleSam; 5. mars 2023 kl. 12:00.
Trådstarter
68 1
Hvordan fungerer det eventuelt hvis jeg ser at delene fungerer men de fungerer ikke optimalt? I tillegg kan det godt være den funker men levetiden har nok gått ned betraktelig.
Hvordan kan et PC-komponent fungere, men ikke optimalt? Hvilken del er det? Som sagt, du må sende det til et firma som kan lage skriv på at delen har tatt skade av hendelsen du sier i skademeldingen. Om den er helt eller litt ødelagt skal det vel dekkes uansett. Redusert levetid tror jeg ikke du får igjen for.
"- Uhell i hjemmet: Dekker uforutsette skader på eiendeler i hjemmet ditt, inntil avtalt sum"

I skademeldingen skriver du at du sølte vann i pcen når du brukte den hjemme. Enkelt og greit
Trådstarter
68 1
Der er større egenandel på skade i hjemmet en skade utenfor hjemmet, så derfor jeg tenkte det kunne være lurt å bruke den
Sitat av Reite95 Vis innlegg
Der er større egenandel på skade i hjemmet en skade utenfor hjemmet, så derfor jeg tenkte det kunne være lurt å bruke den
Vis hele sitatet...
Vær forsiktig med forsikringssvindel. Det straffes hardt hvis det oppdages. Og du VIL få spørsmål om hvorfor du tar med deg en stasjonær, for den er ikke ment å flyttes. Du bør ha en god forklaring der.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vær forsiktig med forsikringssvindel. Det straffes hardt hvis det oppdages. Og du VIL få spørsmål om hvorfor du tar med deg en stasjonær, for den er ikke ment å flyttes. Du bør ha en god forklaring der.
Vis hele sitatet...
Vi unggutta er ofte på lan party
Trådstarter
68 1
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vær forsiktig med forsikringssvindel. Det straffes hardt hvis det oppdages. Og du VIL få spørsmål om hvorfor du tar med deg en stasjonær, for den er ikke ment å flyttes. Du bør ha en god forklaring der.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du leste original post, men det var faktisk tilfelle.