Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3867
Jeg bestilte noen usb plugger på Aliexpress den 19. desember og mottok pakken nå nettopp. Det var da kjapt undret jeg og tok en kikk på adresselappen, der er avsender oppført som Beijing Yanwen c/o Fattighuset, Grønlandsleiret 39, 0190 Oslo.

Avsender
CloseUp

Merksnodig.. Jeg ser jo at det er flere adresselapper klistret oppå hverandre så jeg fjerner de lag for lag. Lappen i midten inneholder tolldeklarasjon(som selvsagt ikke stemmer).

Tolldeklarasjon

Den siste lappen jeg kommer til står for det meste skrever på kinesisk, så jeg brukte Lens for oversetting.

Kinesisk
Oversatt

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan dette har gått for seg, og pakkesporinga hjelper meg heller ikke spesielt mye..

Pakkesporing

Lappen på kinesisk er jo ubrukelig alene, for der står kun navnet mitt, ingen adresse. På tolldeklarasjonen står navn og addresse til meg, men ingenting om Fattighuset. Det er plutselig når Posten norge klistrer på sin adresselapp at Fattighuset kommer inn i bildet.

Jeg er veldig glad for at pakken fant fram til meg så fort, men jeg er også nysgjerrig på hvordan pakken fant fram til Fattighuset, og hvorfor Fattighuset så gjerne vil håndtere pakkene fra Aliexpress. Er det slik at Fattighuset bare blir brukt av en tredjepart her? Hvis så, hva er egentlig poenget med det, og hva skjer da ved en eventuell retur?

Undrende..

Fant en tråd på Terrengsykkelforumet der flere har opplevd samme sak
Sist endret av sprett; 28. desember 2022 kl. 16:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har også opplevd det samme. Flere forsendelser kom i posten som en pakke, var flere pakker inni den ytre pakken. Fra mr. Beijing Yanwen, men jeg kan ikke huske at det stod fattighuset på pakken.
Det er flere som har opplevd dette. Her f.eks: https://www.terrengsykkelforumet.no/...Number=2725165

Kan det være at dette er en ordning for retur av varer? Pakker som ikke blir henta, eller som kunden ønsker å returnere, blir donert til fattighuset? De kan neppe selges om igjen, så da er det unødvendig å sende dem helt tilbake til Kina.
Fattighuset kjenner ikke til det, og sier adressen deres blir misbrukt ifølge en i den tråden.

Må si at jeg er veldig nysgjerrig på hva som egentlig foregår. OP, kanskje du skulle hørt om Fattighuset har funnet ut noe mer spesifikt? Eller om noen andre gidder for den del..
Send en mail til selger og hør om dem vet noe.
Det er vel bare en auto translate som har slått feil et sted?

Om jeg oversetter fattighuset til engelsk - > Kinesisk - > engelsk, så ender jeg opp med "work house".
Så det er sikkert navnet på en avdeling.

Om det hadde vært fattighuset som var avsender så burde det vel stått i motsatt rekkefølge med Beijing Yanwen som c/o.

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Har også opplevd det samme. Flere forsendelser kom i posten som en pakke, var flere pakker inni den ytre pakken. Fra mr. Beijing Yanwen, men jeg kan ikke huske at det stod fattighuset på pakken.
Vis hele sitatet...
Det er en tjeneste de tilbyr, de er speditør for flere hundre tusen nettbutikker. Når de mottar sendinger så sjekker de om det er flere på vei til samme person og samler de sammen.

Sitat av sprett Vis innlegg
Jeg bestilte noen usb plugger på Aliexpress den 19. desember og mottok pakken nå nettopp. Det var da kjapt undret jeg og tok en kikk på adresselappen, der er avsender oppført som Beijing Yanwen c/o Fattighuset, Grønlandsleiret 39, 0190 Oslo.

Avsender
CloseUp

Merksnodig.. Jeg ser jo at det er flere adresselapper klistret oppå hverandre så jeg fjerner de lag for lag. Lappen i midten inneholder tolldeklarasjon(som selvsagt ikke stemmer).

Tolldeklarasjon

Den siste lappen jeg kommer til står for det meste skrever på kinesisk, så jeg brukte Lens for oversetting.

Kinesisk
Oversatt

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan dette har gått for seg, og pakkesporinga hjelper meg heller ikke spesielt mye..

Pakkesporing

Lappen på kinesisk er jo ubrukelig alene, for der står kun navnet mitt, ingen adresse. På tolldeklarasjonen står navn og addresse til meg, men ingenting om Fattighuset. Det er plutselig når Posten norge klistrer på sin adresselapp at Fattighuset kommer inn i bildet.

Jeg er veldig glad for at pakken fant fram til meg så fort, men jeg er også nysgjerrig på hvordan pakken fant fram til Fattighuset, og hvorfor Fattighuset så gjerne vil håndtere pakkene fra Aliexpress. Er det slik at Fattighuset bare blir brukt av en tredjepart her? Hvis så, hva er egentlig poenget med det, og hva skjer da ved en eventuell retur?

Undrende..

Fant en tråd på Terrengsykkelforumet der flere har opplevd samme sak
Vis hele sitatet...
Beijing Yanwen jobber tett med Kinesiske myndigheter og nyter godt av rabatterte skattesatser, mindre byråkrati og raskere behandling av eksport. Så de er blant de raskesteste til å levere den type shipping.
Sist endret av random105675; 29. desember 2022 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er vel bare en auto translate som har slått feil et sted?

Om jeg oversetter fattighuset til engelsk - > Kinesisk - > engelsk, så ender jeg opp med "work house".
Så det er sikkert navnet på en avdeling.
Vis hele sitatet...
Dette blir for enkelt, det er ikke bare navnet men også adressen. Eller mener du at de bruker translate for så å Google adressen etter svaret fra translate?
Sist endret av Dough; 29. desember 2022 kl. 10:04.
Undersått
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Har også opplevd det samme. Flere forsendelser kom i posten som en pakke, var flere pakker inni den ytre pakken. Fra mr. Beijing Yanwen, men jeg kan ikke huske at det stod fattighuset på pakken.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har også fått samlet forsendelse med mange pakker inni en større pakke. Og det er greit så lenge det ikke blir liggende på lager i ukesvis i påvente av flere pakker. Men kan ikke si jeg har opplevd at Fattighuset har vært avsender før.

Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Det er flere som har opplevd dette. Her f.eks: https://www.terrengsykkelforumet.no/...Number=2725165

Kan det være at dette er en ordning for retur av varer? Pakker som ikke blir henta, eller som kunden ønsker å returnere, blir donert til fattighuset? De kan neppe selges om igjen, så da er det unødvendig å sende dem helt tilbake til Kina.
Vis hele sitatet...
Kanskje det, men da skjønner jeg ikke hvorfor Fattighuset skulle være den "heldige" utvalgte. Jeg ville tippe at det er et abolutt minimum av pakker i retur som Fattighuset faktisk kunne ha nytte av. Og hvis det er som du sier at de ikke kan selges på nytt, så blir det faktisk bare belastning for Fattighuset.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er vel bare en auto translate som har slått feil et sted?

Om jeg oversetter fattighuset til engelsk - > Kinesisk - > engelsk, så ender jeg opp med "work house".
Så det er sikkert navnet på en avdeling.

Om det hadde vært fattighuset som var avsender så burde det vel stått i motsatt rekkefølge med Beijing Yanwen som c/o.
Vis hele sitatet...
Hvilken prosedyre følger du for å komme fram til Grønlandsleiret 39, 0190 Oslo?

Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er en tjeneste de tilbyr, de er speditør for flere hundre tusen nettbutikker. Når de mottar sendinger så sjekker de om det er flere på vei til samme person og samler de sammen.


Beijing Yanwen jobber tett med Kinesiske myndigheter og nyter godt av rabatterte skattesatser, mindre byråkrati og raskere behandling av eksport. Så de er blant de raskesteste til å levere den type shipping.
Vis hele sitatet...
Jeg ville vel anta at Fattighuset i seg selv ikke har noe med dette å gjøre. Noe det også kan se ut til på det andre forumet som nevnt. Men nysgjerrigheten min er pirret og jeg skulle gjerne visst hvem/hva/hvor?

La oss si da, at en person/firma i Oslo mottar store forsendelser til folk i Norge og distribuerer viderere ut til kjøperne. Hvorfor ikke da sette opp seg selv som avsender og eventuelt få returene? Driver vedkommende med shady business? Er dette en måte å lure seg unna skatt/toll? Vil Fattighuset isåfall ende opp med krav mot seg? Er Fattighuset tilfeldig valgt? Hvorfor ikke Arbeiderpartiet? Eller slottet? Har noen en agenda mot Fattighuset? Følg med i morgen..
Kanskje en tilfeldig adresse valgt ut av avsender for å at kjøper skal slippe toll og mva hvis det ser ut som pakka er sendt fra Norge?
Har sett dette også. Merkelige greier...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gammel tråd, men gjenåpner denne. Jeg fikk nettopp en pakke bestilt fra wish-appen, med samme avsender "Beijing Yanwen c/o Fattighuset, Grønlandsleiret 39, 0190 Oslo" med et norsk "pakke i postkassen" nummer karakteristisk med LM******NO. Under ligger et VR*****YP nummer. Under der igjen lå en lapp med et WI****.... nr der halvparten av etiketten (regner med tollinformasjonen) var revet vekk. Jeg er forsåvidt fornøyd siden pakken kom frem raskt, men ble nyskjerrig på hva som foregår her..?