Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1028
Heisann

Er relativt ny innen sjangeren, men har nå oppdaget at det lages enormt mye bra innen anime.

Det er stort sett serier jeg er interessert, men filmer slukes det også. Jeg har sett Golden Time og Black Butler, HOTD (lånte disse av guttungen) og likte de begge godt. Var også megafan av Robotech da jeg var liten sneip sjøl. Av filmer har jeg likt FF: Advent Children, Belle og Evangelion 3.33. Disse seriene og filmene er dog stort sett det eneste jeg har sett.

Har du noen anbefalinger her? Ønsker dog noe som bør være mulig å få tak i via norske nettbutikker da jeg liker å ha ting fysisk, men streamingtips tas også imot

Japansk tale/engelsk tekst er selvsagt det ønskelige.
DeathNote, Vinland Saga, Monster, Fullmetal Alchemist Brotherhood, Steins;Gate, Code Geass. Tror du kommer til å digge alle disse.

Hvis du også er into shounen så anbefaler jeg selvfølgelig the big three. One Piece, Naruto og Bleach. Bleach airer den siste arcen sin nå, etter ca 10 år med ingenting.

Personlig er Bleach min favoritt anime.
Gantz og Elfen Lied
Attack on titan, Fullmetal Alchemist, Avatar, One Piece
One Punch Man og Mob Psycho 100 er å anbefale!

Du kan se alt på gogoanime.tel der har de både engelsk tale (DUB) og japansk tale + tekst. Koster ingenting.
"Vinland Saga" som kom på netflix for litt siden er sykt bra!

Kom også nettopp ut en trailer for "The Seven Bugs" som er laget av Trigger https://youtu.be/A87wTCSAQFA
Death Note, Fulmetal Alchemist: Brotherhood, HunterXHunter - mine favoritter. De er ikke fullt så barnslige som mye av det som går rundt.... til tegneserier å være. Ikke så fan av de som er litt nyere.

Steins Gate er oppe og nikker, men mangler det siste lille. Er egentlig mye som kan fenge - men folk liker forskjellige ting.

Likte også Hajime no Ippo veldig godt. Mindre seriøs, mest humor. Handler om boksing, noe jeg forøvrig ikke bryr meg om i det hele tatt. Morsom serie.
Sist endret av nehmZ; 4. november 2022 kl. 23:25.
Muligens ikke helt va du er på jakt etter, men siden tråden er oppe tenkte jeg at jeg kunne nevne det.

Som liten satt jeg hver helg og så på VHS av Silver Fang (Norsk navn).

TLDR : Fjellheimen i japan blir terrorisert av en bjørn som har blitt skadeskutt og ikke gått i hi over flere år, noe som har resultert i at han har blitt utrolig stor og farlig (siden han ikke får søvnen sin), menneskene klarer ikke ta han, mens en gjeng villhunder ledet av en stor skikkelse tar på seg oppgaven å samle kamphunder fra hele japan for den store kampen mot store styggebjønn.

Grunnen til at jeg nevner dette her er vel at jeg kanskje tenker noen av dere selv har sett dette som barn, selv satt jeg igjen med flere spørsmål enn svar når filmene var ferdige (Norsk sensur),men for 15år siden kom jeg over DVD box fra japan av både det vi kaller "Silver Fang" og oppfølgeren som aldri har vært på norsk barne-tv.

Silver Fang : https://www.youtube.com/watch?v=Q4_mrdCI6Rw - Orginalt navn : Ginga: Nagareboshi Gin

Oppfølger av sønnen til Silver : https://www.youtube.com/watch?v=QbHJvD1fyf0 - Orginalt navn : Ginga Densetsu Weed

I en alder av snart 40 blir jeg forsatt våt i øynene av diverse scener i disse fantastike seriene.

Ginga Gin : 21 episoder
Ginga Weed : 26 episoder

Håper det var til hjelp for noen der ute
Hunter x Hunter (2011-versjonen), Demon Slayer, Spirited Away, Trigun, Bleach, Tokyo Ghoul
Jeg så en anime som heter A Silent Voice. Den tar opp mobbing og psykisk helse, og kan være fin å se sammen med sønnen din. Veldig vakker var den også.
One punch man, deathnote som allerede er nevt er bra. Castlevania digget jeg, men det blir med dem. Går en tilbake til 1997 ish så var det vel pokemon som stod høyt på lista for de som var 8-10 år gamle
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Jeg så en anime som heter A Silent Voice. Den tar opp mobbing og psykisk helse, og kan være fin å se sammen med sønnen din. Veldig vakker var den også.
Vis hele sitatet...
Veldig bra tips, absolutt aktuelt både i heimen og samfunnet generelt så den skal vi se

Takk for alle tips dere har kommet med, endte opp med å gå amokk på finn og Platekompaniet :P
Sist endret av Hobby; 15. november 2022 kl. 12:25.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ser så godt som alle nevner FMA (Brotherhood - den eldre versjonen har bedre musikk, men ble ganske loket da den tok igjen kildematerialet), Hunter x Hunter 2011 osv.

Tower of God var også tålelig bra og i ca. samme sjanger.

Ellers er jeg glad i litt mer letthjertede ting og har sansen for Nichijou (komedie, surrealisme, slice of life), Azumanga Daioh (skolekomedie anno 2000-ish), Non Non Biyori (småartig slice of life på japanske landsbygda) og liknende.