Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5651
Ble for noen dager siden stoppet på byen for mistanke om hasjbruk. Politiet så gjennom mobilen min der de fant noen interessante Facebook-meldinger. (Dumme meg hadde vært litt sløv når det kom til sletting)

De nevnte så vidt at de kunne komme til å ransake boligen min, og jeg er litt redd for at politiet igjen vil se gjennom eller beslaglegge mobilen/pcen min da jeg mistenker at det var ganske tydelig for dem at det var mer å lese gjennom. Jeg kan jo selvfølgelig slette meldingene nå, men ettersom at politiet allerede har sett hvem jeg har skrevet til, vil de kanskje reagere på at samtaler har blitt slettet. Tips til hva jeg burde gjøre?
Sist endret av Pope; 20. juni 2016 kl. 01:37.
Forhåpentligvis er det kun for å skremme deg. Og ingenting mer vil skje. Politiet har nok å gjøre fra før av så - til å gå etter noen de bare har mistanke om bruk.

Spesielt siden de ikke gjor noe med det der og da. Nå har du jo evig tid til å kvitte deg med alle bevis og evt stæsj.


Så slapp av, politiet dukker neppe opp hos deg, så fremt de ikke får tips om noe annet.
Støtter vedkommende over. De dukker neppe opp hos deg. Slett meldingene, si ifra til vedrørende og be de gjøre det samme, samt forklar dem om situasjonen.
Og neste gang sier du "nei" når snuten spør om å få se på telefonen din. Det er utrolig frekt at de faktisk sjekker telefon til folk på den måten.
Jeg har opplevd å få tlf inndratt på razzia, men da står de faktisk der med rettskjennelse og pågripelsesordre, så det gir mer mening at de har lov til det.
Her ble du stoppa tilfeldig på gata, og de sjekka dine private meldinger? Hva var det som gjorde at du lot dem gjøre det? Latet de som om det var standard prosedyre?
Snuten operer ofte sånn. De sier "nå skal vi ta fingeravtrykk", mens du egentlig ikke nødvendigvis er pliktet til dette. De later som det er slik, sånn at du skal gå med på det uten å stille spørsmål.

Lær av det, og ikke vær livredd snuten. Lær å stille krav til de, og hvis at du er oppegående og kan dine rettigheter, så slipper du kanskje slike åpenbare overtramp i fremtiden.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Her ble du stoppa tilfeldig på gata, og de sjekka dine private meldinger?
Vis hele sitatet...
Han sier jo at de mistenkte ham for bruk av hasj, så det høres ikke å tilfeldig ut akkurat. Dessuten kan politiet ransake uten beslutning fra påtalemyndigheten når mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.
Det er jo egentlig ikke greit, uansett om du har noe å skjule eller ei. Hva skjer om du har kryptert/låst telefon og bare nekter å låse den opp? Si at du vil snakke med advokat før de får se noe innhold på tlf?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva mener du med at de mistenkte deg for bruk av hasj? De har ikke lov til å gjøre deg noe som helst med bare en mistanke. Som sagt over så hadde du ikke trengt å gitt dem lov til å gå igjennom telefonen din heller. Jeg tror ikke de har lov til å ransake boligen din bare fordi at de så noen mistenkelige meldinger mellom deg og andre personer. De trenger ofte mer bevis enn som så. Det går sikkert helt fint. Bare prøv å ha boligen din ren for alt av ulovligheter de neste månedene. Har det skjedd noe siden du laget tråden?
Sitat av uninvited Vis innlegg
Det er jo egentlig ikke greit, uansett om du har noe å skjule eller ei. Hva skjer om du har kryptert/låst telefon og bare nekter å låse den opp? Si at du vil snakke med advokat før de får se noe innhold på tlf?
Vis hele sitatet...
Dem kanke kreve åpning av tlf fra eier uansett å mye papirer dem viser, bare å nekte, privatliv er privatliv. Telefon blir inndratt, og du får den tilbake da saken er ferdig. De sender den kun til tekniske undersøkelser i større saker, ettersom dette er kostbart og tidkrevende, demonterer tlf, tar ut minnet fra hovedkortet og leser av data, der får dem kun ut SMS, dokumenter og bilder, Facebook kommer de ikke inn på.
Alltid nekt, du er ikke pliktig til å gjøre jobben dems lettere i det hele tatt.
Forrige gang jeg ble taua spurte de vel om koden min 25ganger før jeg fikk dra. Dem er bare sleipe som faen.