Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2917
Hei
Hvilken teknisk løsning er best for å få til en nettside der diskografien til en artist er representert.
Jeg ønsker å ha oversikt over alle solo-album, samlealbum, singler, lp, cd etc etc.
med bilde av cover, tracklisting og you name it.

Ser for meg en eller annen databaseløsning. Men hvilken? Og hva er det enkleste?

Jeg har allerede domene og hostløsning.
Enkleste er å finne en webutvikler å betale han for å lage det. Du må nok forvente deg å betale en del tusen for et slikt system.
Det spiller mindre rolle hvilken løsning som er best, det teller langt mer hva du som skal få laget denne løsningen har av relevant kunnskap.

Kan du noe som helst programmering? I hvilke språk? De fleste populære språk har rammeverk som relativt enkelt lar deg modellere et system som det du beskriver. F.eks har du Django (python), Ruby on Rails (ruby) og Symfony (php) som kan passe fint til å få et noenlunde ferdig prosjekt i løpet av noen kvelder med jobbing.
Tja... sjekk ut nettsider som har det du spør om og se hvordan de er satt opp?

Jeg googla:

Kode

"discography" + tracklisting webpage
Og fant denne nettsiden til Cliff Richard med liste over alle album/singler, med albumbilde og tracklist samt utgivelsesdato.

http://www.cliffrichard.org/biog/albums.cfm

Om det bare er en sånn type side du trenger, for én artist, kan du klare deg med webprogrammering...
Sist endret av Turbolego; 28. juni 2014 kl. 19:14.
For EN artist? Wordpress.
Har Wordpress fått støtte for Views (eller noe tilsvarende) nå da? Hvis ikke vil det være mer fornuftig å bruke Drupal.
Han spurte hva som var det enkleste. Da er Drupal uansett et blindspor.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av metooism Vis innlegg
Hei
Hvilken teknisk løsning er best for å få til en nettside der diskografien til en artist er representert.
Jeg ønsker å ha oversikt over alle solo-album, samlealbum, singler, lp, cd etc etc.
med bilde av cover, tracklisting og you name it.

Ser for meg en eller annen databaseløsning. Men hvilken? Og hva er det enkleste?

Jeg har allerede domene og hostløsning.
Vis hele sitatet...
Her lukte det php og SQL lang vei. Siden det du skal gjøre er og registre i en database så kommer nok til og koste deg noen kroner. Kunne godt tatt på meg jobben men er for tiden inne i et større prosjekt jeg skal få fullført.
Om det bare er for en artist som ts jo egentlig skriver så er vel sql lite en mulighet.

Og finne informasjonen om artisten antall utgivelser etc bør jo være så enkelt som et par søk.
Sqllite er jo en database som ikke trenger server, billig og enkelt selv for en uten erfaringer.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Han spurte hva som var det enkleste. Da er Drupal uansett et blindspor.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg ville heller brukt litt mer tid på å få det satt opp dynamisk enn å måtte skrive inn ny informasjon manuelt - men det er vel kanskje bare meg. Drupal 7 er forøvrig relativt greit å sette seg inn i.
Hvordan mener du at Drupal er mer dynamisk enn Wordpress?

Forøvrig ville jeg ikke anbefalt noen av de. Behovet her er såpass enkelt at det er bedre å utvikle en lettvekt skreddersydd løsning basert på et av rammeverkene moridin foreslår.
Sist endret av danielsk; 10. juli 2014 kl. 23:56.
Det skrev jeg jo i min første post. Med forbeholdet om at Wordpress ikke har fått noe tilsvarende Views nå (de hadde ikke dette før), vil Drupal være mer dynamisk. Dette fordi du vil måtte skrive oversiktene manuelt i Wordpress, mens i Drupal kan du legge til en nødvendige innholdstyper for album/sanger (og evt. vokabular for artist etc. om det er snakk om flere artister) og sette opp visninger ut fra dette. Da vil alle visningene oppdateres automatisk dersom du legger til nye sanger/album/artister _en_ plass.

Om Wordpress derimot har fått (noe tilsvarende) Views, vil det jo være en akkurat like fin (kanskje bedre?) løsning.
Det er bare å bruke tabeller i Word og lagre som HTML. Kan bli mye bra ut av det. Man tager hva man haver...

Edit: får jeg tid senere kan jeg slenge opp en enkel webside-diskografi laget i openoffice. Skal garantere at om den ikke ser ut som et mesterverk, så vil den iallefall ikke se dårlig ut. For å oppdatere en slik side så bruker man ctrl+c, ctrl+v.
Sist endret av iznogoud; 11. juli 2014 kl. 13:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her lukte det php og SQL lang vei.
Vis hele sitatet...
Nei takk ikke for meg
Det fine kan jo være at nettet har en overfold av tutorials med dette teamet.

moridin har stilt et spørsmål som ikke er svart på.
Kan du noe som helst programmering? I hvilke språk?
Vis hele sitatet...
Inntil svar kan vi bare slenge tomme forslag ut i luften.
Jeg kan fortsette og bable litt

Mikro-rammeverk kan jo passe denne oppgaven fint.
Mikro-rammeverk har i de siste årene blitt veldig populært.
For for nevne et par Python(Flask),Ruby(Sinatra).

For meg hadde det vært noe i denne stilen Flask og MongoDB eller SQLite3.
Greit og ha litt over nybegynner kjennskap til Python,for en oppgave som dette.

Denne måten og jobbe på tar bort alt støyen(haug av verktøy)større rammeverk har med seg.
Selvfølgelig også en bakdel viss man trenger noen av disse verktøy,
men se på utviklingen rundt Flask 100-vis av "utvidelser" som man kan velge fra.
Fordelen er at man kan skrive eller velge "utvidelser" som er skreddersydd til akkurat det man prøver og løse.

bruke tabeller i Word og lagre som HTML
Vis hele sitatet...
Tjaa Word(ctrl+c, ctrl+v),viss det fungere for deg så skal man ikke mobbe noen løsninger.
Hva man lærer at dette kan diskuteres
Sist endret av snippsat; 12. juli 2014 kl. 13:40.