Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2979
Not a real gamer
retovio's Avatar
(litt usikker på om den skal her eller ikke men prøver hvis den er plasert feil flytt den ikke slett den)
ja som tittelen sier så lurer jeg på om pcen begynner å brenne dette er en stationær pc som er selv bygd. grunnen til at jeg lurer er at faren min ikke lar meg ha den på døgnet rundt fordi han mener den begynner å brenne.
noen som vet?
Ekstremt mye. Jeg har støtt på maskiner som har vært mer brennbart støv (sto på et røykerom) enn det var luft i maskinen, og det tente ikke før jeg stakk en fyrstikk i det. Jeg har hatt glødene komponenter, men all den tid ingenting inni maskinen faktisk kan ta fyr (les om brannhemmende materialer) så er det ingen fare. Alle mine maskiner er selvbygde og står på døgnet rundt.
Servere dundrer og går i mnd og år uten at de brenner opp. Jeg har hatt på min pc i flere uker i strekk uten problemer.

Hvis du har en pc som blir veldig varm, kan pc'n "brenne opp", altså at hardware tar kvelden pga overoppheting. Jeg har aldri hørt om en pc som har tatt fyr ved bare å stå på.
Sist endret av Beis; 27. november 2013 kl. 21:18.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Trådstarter
ja det var det jeg mente også men faren min trodde ikke på meg :/
Du kan også nevne at hvis pcen blir for varm så skrur den seg av, og det skjer LENGE før den begynner å brenne.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Brenne opp? Latterlig. Når maskinen når en viss temperatur vil den slå seg av. (dette med tanke på cpu, de fleste psuer har også dette, de fleste gpuer også, tror også det er innebygd i hkets sensorer)
Har hatt en pc som begynte å "brenne". PSU'en sendte ut titals med flammekuller som lyste opp hele kabinettet og smeltet noen deler. Skvatt, men var fett å se på fyrverkeri inne i mørkt rom :P
Har du ikke åpent vinduet på den kalde vinternatta? God ovn.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Trådstarter
Sitat av SilentKick Vis innlegg
Har du ikke åpent vinduet på den kalde vinternatta? God ovn.
Vis hele sitatet...
joda har det godt å varmt på rommet jeg
Det faren din tenker er nok at det er best å være på den sikre siden. Det er ganske sikkert, og som mange sier over meg, så vil PC'en nok slå seg av lenge før den begynner å brenne. Men hvis sikkerhetsmekanismene av en eller annen grunn ikke fungerer som de skal, så kan jo konsekvensene bli enormt store. Ikke bare hus og eiendeler, men også liv kan gå tapt.

Med det sagt så har jeg hatt på min PC både natt og dag i 3 uker selv når jeg har vært bortreist, fordi jeg ville ha live-feed av tarantellen min Jeg hadde satt opp TeamView og hadde oppe temp-måler, slik at jeg kunne slå den av fra der jeg var om den skulle bli abnormalt varm, noe den ikke ble.
Jeg ville skrudd av pcn vist det var det min far ville, da det høres ut som du bor i hans hjem. Skal du laste ned osv. Så kan du jo la pcn stå på mens du går på skolen? Forøvrig så støtter jeg det som har blitt sagt om at det er en minimal risiko. Men ta og hør på dine foreldre og ha respekt for dem.
Sist endret av Valadar; 27. november 2013 kl. 22:43.
Største faren er dersom det kjem ein overspenning på linja. Dette er dog lite sannsynlig.
Hadde tidligere en episode der vifta smeltet sammen, oppdaget dette ikke før lenge etterpå.

Har også hatt en liten brann på hovedkortet mitt, jeg overspente strøm mot en viftekontakt og bom.
Bruker fremdeles samme stasjonær maskin, men har ettermontert en brannalarm nært maskin og en brannslukker.
Skal faen ikke brenne opp leiligheten pga maskin min.

Word, viftene dine kan i verste fall starte en maskin brann, cpu/gpu/hk/ram/hdd/psu er svært lite årsaken kan jeg tru? (vill gjetting)
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Største faren er dersom det kjem ein overspenning på linja. Dette er dog lite sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Da er det større fare for at komponenter dør og at det bare skrur seg av. Har noen her noensinne hørt om en brann som har hatt utgangspunkt i en stasjonær datamaskin? Neppe. Bærbare ja, men de har batteri. Sykehus har datamaskiner som står på døgnet rundt. Hvis det virkelig var slikt at datamaskiner kunne begynne å brenne helt plutselig da er det veldig rart at slike institusjoner eller for den saks skyld privatpersoner får kjøpe de. Selvbygd eller ikke, de består av de eksakt samme komponentene.

Ved overspenning vil det være større sjanse for brann i vaskemaskiner eller kjøkkenutstyr.

Jeg har også EN gang opplevd en brann i en strømforsyning, bare det at det var ingen flammer, bare masse røyk og så gikk de interne sikringene.
er ikke 98% av alle datamaskiner bygget inne i et metallkabinett? Vil tro det tar veldig lang tid før brannen sprer seg. At hovedkortet kan kortslutte og starte å brenne i 1:1.000.000 av alle tilfeller er nok mulig, Men at brannen skal spre seg igjennom en kasse hovedsaklig bestående av metall seg jeg på som lite sannsynlig.

Derimot hvis den elektriske dingsen har batteri så er det MYE større sannsynlighet for at den skal gå til helvete.
Han vil nok bare at du ikke skal sitte oppe hele natten.

Skriv ut masse fakta som motbeviser hans påstand og be han lese det. Hvis han enda ikke er overbevist - få deg en deltidsjobb og flytt ut.
Google har 40 fot containere stappet med datamaskiner og brann er sjelden.
Hvis du holder maskinen noenlunde fri for støv ved å sette den 20-30 cm over gulvet og borte fra brennbare tepper etc.
så er risikoen lav.
Brannhemmet plast og metall kabinett brenner dårlig :-)
Risikoen forbundet med å tjene penger til å betale strømregningen er betydelig større.
Jeg nøyer meg med å slå av skjermen for å spare litt strøm.
Det er kjekt med litt varme nå som det er kalt :-)
Jeg har en gang i hele mitt liv opplevd at ei strømforsyning har kortslutta, og dermed har det kommet røyk. Ikke annet enn det. Jeg har til og med hatt en datamaskin stående så lenge på at jeg rett og slett glemte av at jeg eide/hadde den.
Taurean har rett. Det handler ikke om brannfare, det handler om dine datavaner.

Sier han at konsoll lettere brenner bilde i tv'n også? Det var en klassiker, haha
Not a real gamer
retovio's Avatar
Trådstarter
han har nå innsett at det ikke er så stor brann fare og jeg kan ikke si at datavanene mine er så dårlig da jeg legger meg 11 på hverdagene og senest 3 på natten i helgene
Så du har 24/7 oppetid nå?
Not a real gamer
retovio's Avatar
Trådstarter
har hatt det en stund og nå klager han bare på bråket han mener at det høres ut som at den skal lette men det får han bare leve med
Maskinen i signaturen? I min vannkjøling betydde viftehastighet på radiatorene lite når maskinen idlet, og det var det som sto for bråket. Samme hos deg, kanskje? Kan jo justere ned viftene før du legger deg.
Sist endret av FlipMcFlop; 28. november 2013 kl. 11:32.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Da er det større fare for at komponenter dør og at det bare skrur seg av. Har noen her noensinne hørt om en brann som har hatt utgangspunkt i en stasjonær datamaskin? Neppe.
Vis hele sitatet...
Det har vært en del tilfeller når ISDN var mer utbredt hvor lynnedslag følgte telelinjen inn i PCen (eller hva annet som ble koblet før PC), som med rett kraft kan ta fyr.I 99% av tilfellene går det helt fint, og maskinen dør kanskje, men det er en teoretisk mulighet for å spre seg videre. (Samme problemet eksisterer for de som har antenne på hustak, koblet rett til TV)

PC med mye støv inntil en vegg, eller uten kabinett-dører som står på et gulvteppe f.eks, et lyn inn og da kan det bli et problemet.

Jeg opplevde dette senest for 2 år siden hvor et overspenningsvern tok fyr, da var jeg glad det ikke ble såpass mye at innergen-annlegget ble utløst. (Brannslukkesystem for serverrom)


Når det er sagt, jeg er mer bekymret for spotlights, ovner og cirka alt på kjøkkenet, enn jeg er for PCene mine, hvor minst 2 står på 24/7 bak UPSer
Har aldri lest om et eneste tilfelle av at en datamaskin har tatt fyr, kanskje bortsett fra ett tilfelle der et defekt lithium ion batteri tok fyr.

Det kan kanskje skje hvis PCen blir full av støv, og det samtidig er kraftig varmeutvikling, men er ikke spesielt mange brennbare materialer i en datamaskin, så tror ikke det blir noe mer enn litt varme- og røykutvikling.
Sitat av retovio Vis innlegg
har hatt det en stund og nå klager han bare på bråket han mener at det høres ut som at den skal lette men det får han bare leve med
Vis hele sitatet...
Vel, klager han på bråket (gjetter på lavfrekvens during, det forplanter seg veldig bra i et hus) er det jo egentlig bare å gjøre noe med det. Feks sette maskinen på en støydempende plate, det kan hjelpe.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vel, klager han på bråket (gjetter på lavfrekvens during, det forplanter seg veldig bra i et hus) er det jo egentlig bare å gjøre noe med det. Feks sette maskinen på en støydempende plate, det kan hjelpe.
Vis hele sitatet...
nei det er standar viftene fra vannkjølingen