Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1899
Etter et strømbrudd for noen dager siden har jeg hatt en del problemer med pcen. Etter at ingen ting av programmer virket i mer enn 5 minutter uten å fryse på grunn av et rævkjørt filsystem bestemte jeg meg for å reinstallere windows i dag, og det løste de fleste problemene.

Jeg har likevel to problemer som jeg rett og slett ikke skjønner hvordan jeg skal få løst:
1. Harddisk nummer tre (1TB Seagate Barracuda-disk, koblet til med sata i IDE-mode) vises ikke i windows. Den vises i BIOS, og det kommer heller ingen feilmeldinger i POST-check, men i windows vises den verken i explorer eller device og disk manager.
2. PCen har blitt utrolig treig til å starte, og den kan bruke over 30 sekunder på POST-check. Det tar også veldig lang tid å boote windows på helt vanlig måte, noe som er rart med tanke på at det er en helt ny windows-installasjon på SSD-disk. Installasjonen av windows tok også uvanlig lang tid.

Problemene startet for to dager siden, men oppstarten har ikke vært så treig, og harddisken har også virket som den skal helt frem til i dag. Treig oppstart kan jeg leve med, men harddisken har jeg jo såklart en del viktige ting liggende på.

Er det noen som har en løsning på dette? Har søkt i over en time nå uten å finne noe som helst nyttig. Harddisken har virket uten problemer i over et år frem til i dag, og den sluttet å virke FØR jeg reinstallerte windows. Jeg har prøvd å endre på instillinger i BIOS, resette BIOS til default-innstillinger, sjekket unknown devices i device manager, men den finnes ikke der heller, scannet etter nye disker i device manager og sjekket i disk manager.
Not a real gamer
retovio's Avatar
prøv med en ny sata kabel eller sett den i en ekstern harddisk leser
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Kan være harddisken som er gåen, min døde nylig og hadde problemer med at den var svært treg og sånt til da, samt at jeg avogtil ikke kunne boote.
Hvor mye RAM har du ?

Forsøk å sjonglere med RAMen di har, har du 4 brikker så forsøk å kjør med 2.

Nå vet ikkje jeg hvilket HK du har, men oppgi hvilket HK du har og hvor mye RAM du har og hvor mange brikker.

Personlig mistenker jeg noe kødd med RAM siden du har slitt med lang Windows Install og Lang boottid på en SSD.

HDD nr. 3 kan ha fått seg en knekk da, så kanskje MBR eller noe er rotet med slik at den ikke vises i Windows men vises i BIOS. Dette kan man finne ut av om er relatert til Windows ved å Boote en Live Linux DVD av noe slag, for å så se om Linux ser den uten noe mere problem.
Har 8GB fordelt på 4x2GB-brikker. Har vært inne på tanken selv, og vurderte å kjøre en memtest tidligere i dag. Glemte å liste opp komponenter, men her er en liste:

Asus P5K SE/EPU
Intel E8400
4GB Corsair Valueram og 4GB OCZ Platinum, begge 667MHz
OS-disk: Corsair Nova Series 32GB
Lagring nr 1: Western Digital Caviar 500GB
Lagring nr 2: Seagate Barracuda 1TB (denne som ikke fungerer)
Sapphire Radeon HD6870

Men skal ta meg litt tid til å feilsøke hardware i morgen, og ikke bare software. RAM og SATA-kabler skal sjekkes.
Får komme med rapporter etter du har testet litt med Memtest og sjonglert litt med ram brikkene.