Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5515
God lørdag!

Har en venninne som her kjøpt en Transporter T4 97mod som skal bygges om til campervan. Jeg har tilbydd meg å assistere med ombyggingen.


Er det noen som har gode tips til hvilke gode løsninger som burde være med i bilen? Alle tips tas imot

Skal ikke gjøre noe med bilen som kan bli en trafikkfare så det er ikke noe problem for de som måtte lure.
Isoler det sikkelig med nåkk ventliasjon så du ikke sover inn på kvelden.

Gjør det sikkelig og nøyaktig, bruk god tid så blir det jævli bra.

Gjerne lag en post der du oppdatere hvordan det blir.
Sjæf
Trådstarter
54 6
Bilen blir nok ikke isolert i større grad enn noe mellom kasse "veggene" og panelet som skal opp. Ventilasjonen bil vinduer som kan åpnes.

Takk for tips Skal høre med henne om jeg får legge ut logg og bilder her
En annen viktig ting med ventilasjon er for å unngå fuktighet. Dårlig ventilasjon vil gjøre det svært fuktig i bilen om natten når det er stor temperaturforskjell ute og inne. Mekanisk avtrekk ville jeg definitivt valgt.
Sjæf
Trådstarter
54 6
Godt tenkt, en baderomsvifte av noe slag burde vel funke bra?
Tja vil jo funke men jeg ville nok valgt en dedikert campervifte. De er gjerne semiautomatiske. Feks kan reverseres for å ta inn luft, eller at de kan lukkes automatisk om det blir regn. Noen går på 12v og 220v. Men om du har inverter så er jo ikke akkurat det så viktig. Husk at bare det å puste avgir fuktighet og i en campervan er fuktig ikke noe du ønsker. Dritkjipt å stå opp å ta på seg fuktig tøy. Eller spise knekkebrød som kan bøyes.
Ventilasjon har også noe og si når du lager mat inne i bilen.
Sjæf
Trådstarter
54 6
Okei, det kan vel være en ide å ha en vifte man kan snu rotasjonen på ja. Skal se hva vi kommer frem til på dette punktet

Det vil bli laget minimalt med mat inne i bilen, dette har vi funnet en patent på som hun skal ha under bakluken når denne er åpen.

Er det noen som vet med sikkerhet hvor mye man kan gjøre før biltilsynet må inn i bildet? Eller er det kanskje like greit å ringe de for å forklare planene?
Jeg er ikke sikker men trodde det var slik at idé du fast monterte soveplass så må du omregistrerr til campingbil.
Siden dette er en eldre bil vil det ikke koste ekstra å få den omregistrert, slik at den ikke lengre er registrert som varebil. En varebil skal jo ikke ha seter fastmontert i varerommet. Eller det står noe slikt som "skal ikke ha fastmontert utstyr egnet til persontransport", slik at også en fastmontert seng vil kunne falle inn under den dersom kontrolløren er vrang i en teknisk kontroll el.

Ville nok gjort som du sier, ta kontakt med biltilsynet først og snakk med dem. Forklar om planene og be om råd for å gjøre ting korrekt. Er forresten ikke sikkert du ønsker å få den registrert som campingbil, for en camper har endel egne krav. Feks krav til størrelse på skap, kjøkkenbenk, vask etc. Dessuten får du bare registrert så mange sitteplasser som det er soveplasser i campingbilen.

Om du omregistrerer til personbil gjelder vanlige regler, opptil 8 passasjerer vel. Null krav til skap, størrelse på kjøkkenbenk etc.
Sist endret av random67489; 4. november 2018 kl. 10:42.
Så spennende prosjekt!!
Random67489: Hva mener du med at det ikke er så viktig når det er en inverter?
Er vifte montert i taket det beste eller?

Hva slags patent har dere funnet bintang? En sånn dings man skyver ut og kokkelerer på? Ser gjerne på link eller bilde
Blir det oppbevaring under seng? Hvordan har dere tenkt å innrede resten av bilen?
Sjæf
Trådstarter
54 6
Skal ringe biltilsynet på mandag for å sjekke hvilke muligheter vi har når det kommer til registrering

Det en inverter gjør er å omgjøre f.eks. 12V DC til 230V AC. Dette vil gjøre at du kan velge mellom flere forskjellige vifter f.eks.

Planen for kjøkken og matlaging er å ha et minikjøkken som trekkes ut fra under sengen bakover, når dette er trukket ut så har vi noen form for teltduk som vegger rundt den åpne bakluken. Blir nesten som en forlengelse av bilen
Ole Petter Ribe (23)

Hjem: En Fiat Ducato Maxi

Areal: 10 kvadratmeter

Budsjett: 60.000 kroner

https://www.nrk.no/norge/disse-stude...dre-1.14164307
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Stjeler tråden litt:
Tenkte samme ide som OJ, bare at jeg vil kjøpe en modul sånn at jeg ikke mister varebil-"funksjonen". Men vil gjerne ha oppvarming. En løsning er jo å kjøpe en bil som har webasto, som kanskje er det letteste, men det koster penger og vil gjerne ha en enklere løsning for å kun varme opp bakdelen av bilen.

Hva anbefales da? En 12v varmevifte som kobles på ekstrabatteri? Evt hva er letteste måten å få ladet disse batteriene opp når man kjører, uten å tappe bilen sitt batteri? Gass er jo også en løsning, en gasslampe vil jo gi både bra lys og god varme, men da igjen faren for forgiftning, må isåfall montere en CO alarm i bilen, i tillegg til at det er mer brannfarlig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sjæf
Trådstarter
54 6
Heisann! Tenkte å oppdatere dere litt. Fikk motorhavari på bilen så akkurat denne bilen er skrinlagt Kommer tilbake med ny tråd om/når vi begynner med nr.2
Sitat av Dr.PsyceliumX Vis innlegg
Så spennende prosjekt!!
Random67489: Hva mener du med at det ikke er så viktig når det er en inverter?
Er vifte montert i taket det beste eller?
Vis hele sitatet...
En inverter gjør ting mer fleksibelt mtp på spenning, og hva du kjører av elektrisk utstyr. Feks kan du kjøre utstyr på både 220v og 12v. Selv om bilen ikke er tilkoblet stikk. Inverteren endrer altså likestrøm 12v til vekselstrøm 220v.

En vekselretter/inverter er et apparat som omformer likespenning til vekselspenning, og dermed også likestrøm til vekselstrøm. Den kan betraktes som det motsatte av en likeretter.
Vis hele sitatet...
Ville nok satt viften i taket ja.
Sist endret av random67489; 3. juni 2019 kl. 00:50.
Hei, Synes denne serien på youtube er veldig bra, link under. Eneste jeg har reagert på er at han stapper inn glassfiber isolasjon i hulrom. Dette har jeg hørt at kan akkumulere kondens og på sikt danne mugg. Fyren som lager serien er riktignok utdannet rådgivende ingeniør for isolasjon, så min teori er at han benytter condensreduserende folie direkte på innsiden av karoseriet og dermed slipper å bekymre seg for kondens. Jeg har i hverfall tenkt å benytte byggeskum på plasser hvor jeg ikke kommer til med xps og eps plater.
Han benytter også leadacid batterier som lades sakte, men er godt egnet for solcelle-lading som gir ganske lav amp og krever en ganske svak lader. Solcelle er gjerne ikke veien å gå for norske forhold. Selv har jeg tenkt å benytte generator/ aggregat og lader. Men jeg er ikke elektriker og vet ikke helt hva jeg snakker om og må gjøre litt mer reasearch.

https://www.youtube.com/watch?v=RLwa...gsmR-jSbyC_RgO