Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 17550
Det er jo helt åpenbart at hun har en sak. Å selge en plastsofa som en skinnsofa kan ikke beskrives som annet enn direkte missledende og en klar feilopplysning. Er det imitert skinn så skal selger opplyse om dette, på samme måte som man ikke selger en kladd med tofu og kaller det biff. Når plasten i tillegg er imitert skinn, så er det ikke urimelig at dette ble oppdaget etter at handelen ble gjennomført.

Nå digger jeg verken skinn eller imitert skinn, men hvis jeg hadde handlet noe jeg trodde var skinn som viste seg å være plast, så hadde jeg også klaget på det. Hadde ikke dere? Selv om det ikke var med vilje, så har jo selger i dette tilfellet lurt kjøper. Hvis man ønsker å ha sitt på det tørre her, så er det bare å heve kjøpet.

Man kan jo selvfølgelig drite i det og håpe på at hun ikke har ork eller tid til å gjøre noe med det, men da blir man jo han fyren.
Sist endret av mentalmelt; 11. februar 2016 kl. 11:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare la det være, om hun ikke spør etter den før hun kjøper den for 800 kroner over minstepris er det hennes feil. Jeg ville selv sagt det var en skinnsofa og kan ikke forstå noe annet. Nekter å tro at hun vil ta det så langt og at det faktisk vil gå noe vei for du prøvde jo ikke å svindle henne på noe som helst vis. Hadde hun spurt deg pent om å bytte tilbake og slikt hadde det vært noe annet, men med det viset hun vil ta det på kan hun bare drite i det synes i hvert fall jeg.

Tror ikke du skal bekymre deg for noe, er ikke noe du selv har gjort med vilje. Regner med du ikke tenkte på å skrive at det var imitert skinn eller noe slikt så ser ikke for meg det er noe problem. En sofa av ekte skinn er vel en del dyrere også, det sto i artikkelen at den var gammel som også burde ha noe å si. Hun tar det på helt feil måte så ville bare latt det være.
Skjønner ikke hvordan folk kan si at dette faller under kategorien "skinnsofa". Hvis det er skinn, så er det skinn. Imitert skinn er IKKE skinn, uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Bohus, A-møbler, IKEA, osv. er ikke fasitsvar på hvor vidt noe er skinn eller ikke. Du kan ikke selge en nokia og si at det er en Apple.

Uansett, hvis du solgte den som en skinnsofa uten å nevne i annonsen at det var imitert skinn så vil du ha gitt henne feil informasjon. Klagene hennes på slitasjen er helt blåst ettersom den var 'brukt', men rett skal være rett (i dette tilfellet; skinnsofa skal være skinnsofa). Om hun tar det videre så har hun en sak.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er jo helt åpenbart at hun har en sak. Å selge en plastsofa som en skinnsofa kan ikke beskrives som annet enn direkte missledende og en klar feilopplysning. Er det imitert skinn så skal selger opplyse om dette, på samme måte som man ikke selger en kladd med tofu og kaller det biff. Når plasten i tillegg er imitert skinn, så er det ikke urimelig at dette ble oppdaget etter at handelen ble gjennomført.

Nå digger jeg verken skinn eller imitert skinn, men hvis jeg hadde handlet noe jeg trodde var skinn som viste seg å være plast, så hadde jeg også klaget på det. Hadde ikke dere? Selv om det ikke var med vilje, så har jo selger i dette tilfellet lurt kjøper. Hvis man ønsker å ha sitt på det tørre her, så er det bare å heve kjøpet.

Man kan jo selvfølgelig drite i det og håpe på at hun ikke har ork eller tid til å gjøre noe med det, men da blir man jo han fyren.
Vis hele sitatet...
Ja men er det rent salg eller auksjon når man har budrunde på produktet, og da sier forbrukerrådet selv at du burde undersøke produktet før du byr på det. Fordi du da ikke har samme rettigheter som ved et normalt kjøp. Kan godt hende jeg er helt på bærtur nå.
Sitat av sondriz Vis innlegg
Bare la det være, om hun ikke spør etter den før hun kjøper den for 800 kroner over minstepris er det hennes feil. Jeg ville selv sagt det var en skinnsofa og kan ikke forstå noe annet.
Vis hele sitatet...
Men det er jo ikke en skinnsofa. Bare fordi enkelte ikke forstår hvor stor forskjell det er på egenskapene til skinn og materialer som brukes til å imitere skinn, så er det ikke en ubetydelig distinksjon for alle andre. Hun hadde jo garantert ikke budt 1200 spenn for en gammel plastsofa, hadde hun visst at det var det.

Sitat av sondriz Vis innlegg
Nekter å tro at hun vil ta det så langt og at det faktisk vil gå noe vei for du prøvde jo ikke å svindle henne på noe som helst vis.
Vis hele sitatet...
Situasjonen er jo den samme for henne uansett hva intensjonen ti selger var. Hun ble fortalt at hun skulle få skinn, og så fikk hun plast. Hun ble lurt, enkelt og greit.

Det med renter og at den er gammel kan man selvsagt se bort ifra. Når man blir lurt så griper man gjerne etter alt man kan for å forsvare seg.

Sitat av Hightemplar Vis innlegg
Ja men er det rent salg eller auksjon når man har budrunde på produktet, og da sier forbrukerrådet selv at du burde undersøke produktet før du byr på det. Fordi du da ikke har samme rettigheter som ved et normalt kjøp. Kan godt hende jeg er helt på bærtur nå.
Vis hele sitatet...
Kjøpsloven sier:
§ 19.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når
(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
(c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.
(2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27
Sist endret av mentalmelt; 11. februar 2016 kl. 13:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det med renter og at den er gammel kan man selvsagt se bort ifra. Når man blir lurt så griper man gjerne etter alt man kan for å forsvare seg.
Vis hele sitatet...
Jeg sier meg ikke enig i at hun ble lurt. Det hadde vært noe annet om hun hadde fått en sofa som ikke hadde stemt overens med beskrivelsen, bildet eller kjøpssummen. Her derimot så startet budrunden på 400 kroner, som er en lav pris. Hun valgte selv å overstige beløpet med 800 kroner, han krevde ikke 1200 kroner for sofaen, det var noe hun selv bydde for den. Beskrivelsen sier "ut med det gamle, og inn med det nye". Det gir hvert fall meg inntrykk av at det er en gammel sofa som skal byttes ut med en ny en. Det betyr også ganske tydelig at den er brukt med tanke på at den skal skiftes ut. Bildet vet jeg ikke så mye om, men om man kjøper en gammel sofa så er vel ikke slitasjemerker som i at noen har sittet der noe man skal klage over? Jeg hadde forstått det om det hadde vært flere hull i den for eksempel som ikke selgeren hadde gitt beskjed om, men dette er ikke tilfelle.

Hun undersøkte ikke saken grundig nok og derfor angrer hun på kjøpet. Hun stilte ingen spørsmål, noe jeg selv DEFINITIVT ville gjort dersom jeg hadde kjøpt en sofa for 800 kroner over prisen som ble satt. Det at det er en sofa av imitert skinn er ikke for alle like åpenbart å nevne, og det burde hun tenkt over selv. En sofa av ekte skinn ville vel gått for mye mer enn denne prisen, så hun burde faktisk tenkt over dette selv.


(c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.
Vis hele sitatet...
Kjøperen burde regnet med at det hadde vært imitert skinn og litt slitasje, både på grunn av prisen og hva som er skrevet. Hadde summen vært mye høyere ville jeg sagt meg enig, men ikke sånn som det her.

Hun ble ikke lurt, hun tenkte bare ikke nok i gjennom det og spurte ingen spørsmål. Mesteparten av hva som er lagt ut på slike facebook sider har dårlige beskrivelser, og det er privatpersoner som legger det ut. Da må man anta at ikke tenker så mye over hva som er skrevet, og når selgeren skriver en beskrivelse slik han gjorde, så burde man stilt spørsmål.
Sitat av sondriz Vis innlegg
Kjøperen burde regnet med at det hadde vært imitert skinn og litt slitasje, både på grunn av prisen og hva som er skrevet. Hadde summen vært mye høyere ville jeg sagt meg enig, men ikke sånn som det her.

Hun ble ikke lurt, hun tenkte bare ikke nok i gjennom det og spurte ingen spørsmål. Mesteparten av hva som er lagt ut på slike facebook sider har dårlige beskrivelser, og det er privatpersoner som legger det ut. Da må man anta at ikke tenker så mye over hva som er skrevet, og når selgeren skriver en beskrivelse slik han gjorde, så burde man stilt spørsmål.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke si at "folk må regne med..." eller "folk burde kunne annta..." når det kommer til salg. Hvis man skriver skinn i en annonse så skal man ikke måtte gå ut ifra at det er imitert skinn, uansett pris. Det som står svart på hvitt er det som gjelder i annonser hvor man selger noe - det går ikke ann å si i evt retten at "folk som legger ut på face har vanligvis dårlige beskrivelser av det som selges, slik at kjøper burde ta dette i betraktning".
Sist endret av The Riddler; 11. februar 2016 kl. 13:39.
sondriz: Som sagt, det har ingenting med at den er gammel å gjøre. Det har med at hun fikk feil opplysninger om materialet. Det er ikke så mye å diskutere, egentlig. Hele premisset for salget er jo feilinformasjon.

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
Vis hele sitatet...
Sist endret av mentalmelt; 11. februar 2016 kl. 13:42.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kjøpsloven sier også:
Sitat av lovdata.no
§ 20.Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.
(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.
(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet blir derfor om hun burde ha sett at sofaen ikke var av skinn. Siden man ikke kan unngå å se sofaens overflate... Vel, juridisk tror jeg TS har sitt på det tørre.

Når du kjøper noe på Facebook som er lagt til et par hundrelapper, i en annonse full av skrivefeil, så har du ent ganske stort ansvar for å sjekke ting selv. Det er rettstradisjon for å vektlegge slike forhold.

Det sagt så har TS også gjort feil, og verden ville blitt et bedre sted om folk feide for egen dør først. Moralsk sett mener jeg derfor at TS bør være grei og akseptere heving av kjøpet, iallfall hvis kjøperen opptrer noenlunde saklig. Men rent juridisk tror jeg ikke argumentet om at det er jukseskinn er så altfor tungtveiende.
Jeg tror også du kommer til å tape denne saken rimelig greit, både i Forbrukertvistutvalget og ev. i tingretten. Du kan som nevnt håpe at hun ikke gidder å dra det så langt (FTU har f.eks. en behandlingstid på ca 5 mnd), men husk at dette vil også gnage på deg mens det pågår, og du kommer nok til å ende opp med ekstra kostnader. Er det verdt det? Hent sofaen, før tilbake penger, og selg til nestemann. Husk å skriv hva du faktisk selger.
Den sofaen jeg ser på bildene er i mine øyne en skinnsofa. Det fåtallet som er veldig opptatt av det faktiske materialet får selv ta ansvar å spørre om det.
Myoxocephalus: Det er et godt poeng, absolutt, men jeg ser ingen automatikk i at man umiddelbart burde være i stand til å oppdage en imitasjon av et materiale, når selger har oppgitt feil informasjon. Mange imitasjoner av skinn ser ved første øyekast ganske ekte ut. Men jeg skal bite i meg at det ikke er noe å diskutere.
Prisen kan ha vært såpass av lavt av flere årsaker:
- den var veldig gammel
- selger hadde hastverk
- få i gang en budrunde for å kjøre opp prisen
- m.m.

Når da kjøper velger å by så er det på bagrunn av opplysninger gitt i annonsen:
- gammel
- skinn

Selger kan ikke forvente at alle kjøpere skjønner og vet ting som ikke står i annonsen. Kjøper ville her åpenbart ha en skinnsofa hvor det ikke var så viktig hvor gammel den var. Kjøper endte opp med en annen sofa enn dette, og er nå misfornøyd. Og det har eg full forståelse for.
Hvis du bestemmer deg for å hente sofaen igjen, så kan det lønne seg å legge den ut på Finn.no. Får du ikke noen henvendelser, så kan det hjelpe å øke prisen. Jeg hadde en tredemølle ute til salgs der i en måned og fikk ikke noe særlig med henvendelser. Det jeg så gjorde, etter tips fra en annen finn-bruker, var å slette annonsen og øke prisen. Jeg økte den med 2000 kr om jeg ikke husker feil. Jeg fjernet også mye av informasjonen i annonsen, bl.a så fjernet jeg setningen som informerte om at kvittering medfølgte og at det fremdeles var reklamasjonsrett på den. Jeg fjernet også tilbudet om at den kunne bli levert fraktfritt til kjøper, og la til at kjøper selv måtte hente den. Jeg tuller ikke - den ble solgt samme dagen! Dette har skjedd flere ganger... Folk er rare
Hvis TS hevder å ikke ha visst at det var syntetisk skinn da? I praksis endrer det kanskje ingenting, men får da være måte på hvor mye man skal ta på vei for et kjøp man selv var uaktsom med (møtte ikke opp selv, gjorde ikke noe research og spurte om skinnet etc).
Dessuten - la oss være helt ærlige her - who the fuck cares? synthskinn og ekte skinn er så og si identisk i dag. Den praktiske forskjellen er svært svært liten. At man er dum nok til å by så høyt på en bruktsofa får da være hennes problem.

Gutta som henta sofaen skulle jo ha sjekka alt og redegjort alt før dem tok med seg faenskapen, mener nå jeg.
Og at hu krever "renter" er bare latterlig og et tegn i seg selv på at du ikke bør være grei.
Vær ihvertfall ikke så naiv at du lar andre kjøpere hente den hos henne. Da kan du banne på at hun vil forsøke å sverte og sabotere salget, vise frem flekkene og prøve alt hun kan for å være kjip mot deg. Hallo, hun kreve renter på et bruktsalg liksom. Fuck de folka der.
Jeg hadde ikke gått med på det. Spørs bare hvor langt de er villige til å gå for en sånn fillesak. Hadde kanskje blitt litt nervøs om de gutta hadde begynt å oppføre seg truende, noe som kan være reellt om det er avskum det er snakk om (noe rentekravet kanskje tyder på?).
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Hvis TS hevder å ikke ha visst at det var syntetisk skinn da? I praksis endrer det kanskje ingenting, men får da være måte på hvor mye man skal ta på vei for et kjøp man selv var uaktsom med (møtte ikke opp selv, gjorde ikke noe research og spurte om skinnet etc).
Dessuten - la oss være helt ærlige her - who the fuck cares? synthskinn og ekte skinn er så og si identisk i dag. Den praktiske forskjellen er svært svært liten. At man er dum nok til å by så høyt på en bruktsofa får da være hennes problem.

Gutta som henta sofaen skulle jo ha sjekka alt og redegjort alt før dem tok med seg faenskapen, mener nå jeg.
Og at hu krever "renter" er bare latterlig og et tegn i seg selv på at du ikke bør være grei.
Vær ihvertfall ikke så naiv at du lar andre kjøpere hente den hos henne. Da kan du banne på at hun vil forsøke å sverte og sabotere salget, vise frem flekkene og prøve alt hun kan for å være kjip mot deg. Hallo, hun kreve renter på et bruktsalg liksom. Fuck de folka der.
Jeg hadde ikke gått med på det. Spørs bare hvor langt de er villige til å gå for en sånn fillesak. Hadde kanskje blitt litt nervøs om de gutta hadde begynt å oppføre seg truende, noe som kan være reellt om det er avskum det er snakk om (noe rentekravet kanskje tyder på?).
Vis hele sitatet...
Joda, du har helt rett. Er vel ingen her som har nektet for at
kjøper var naiv og at dette er en fillesak totalt sett.
Poenget er vel mer at det ikke er ulovlig å være dum, og at TS som selger kan bli sittende med skjegget i postkassa pga mangelful eller feilaktig informasjon i annonsen dersom dama faktisk er skrudd nok til å presse saken.
Og ikke en eneste sjel i tråden har lest innlegget mitt, så jeg gjentar: Dette er en sak om en sofa lagt ut på auksjon med startpris på 400 kr og solgt for 1200. Det koster 1000 kr å få en sak for forliksrådet. Min erfaring med forliksrådet er at hun blir rådet sterkt til å svelge denne kamelen.
Sist endret av flexx; 11. februar 2016 kl. 18:11.
Sitat av flexx Vis innlegg
Og ikke en eneste sjel i tråden har lest innlegget mitt, så jeg gjentar: Dette er en sak om en sofa lagt ut på auksjon med startpris på 400 kr og solgt for 1200. Det koster 1000 kr å få en sak for forliksrådet. Min erfaring med forliksrådet er at hun blir rådet sterkt til å svelge denne kamelen.
Vis hele sitatet...
Men det koster ingenting å få saken sin behandlet i forbrukerrådet / forbrukertvistutvalget så det handler i mindre grad om penger enn om hvorvidt hun er villig til å bruke tiden / energien på å forfølge saken.

På samme måte ville jeg vurdert det som selger. Det "koster" ham 1200, minus det han får solgt sofaen for på andre forsøk å bli kvitt hele situasjonen. Da blir det et spørsmål om hva tiden din er verdt...
Så lenge prisen er i henhold til varens tilstand er dette ikke noe problem. For 400kr får man ikke kjøpt en sofa i ekte skinn. Det kan man anta at er gjengs kunnskap blant sofakjøpere, og vil holde i forliksrådet.
Det er også å forvente at en kjøper vil orientere seg om produktet som er til salgs. Altså spør "hva er denne laget av?".
-Det blir ikke noe forliksråd uansett, siden det koster 1x rettsgebyret (ca 800kr) å ta en sak dit. Hun kan kjøpe seg en ny sofa m/ronkeflekker på Finn for de pengene.
Sitat av lyspære Vis innlegg
Det er også å forvente at en kjøper vil orientere seg om produktet som er til salgs. Altså spør "hva er denne laget av?"
Vis hele sitatet...
Det er beskrevet i annonsen, skinn.

At det er gebyr på 800 kr har ingenting å si. Selv er jeg villig til å punge ut med 10.000 kr om det så måtte være. Det er ikke summen det er snakk om her, men at folk ikke skal legge ut slike typer annonser for å villede andre. Hva skal TS svare da han står der å skal forklare seg om hvorfor han hadde mangler i beskrivelsen av produktet og hvorfor h*n ikke kunne ta tilbake sofaen når det likevel er haugevis med kjøpere der ute som tydeligvis ville ha den?

For kjøper er det enkelt, produktet samsvarte ikke med beskrivelsen. Når TS skal svare for seg kommer de virkelig til å undre etter svaret er gitt...
Atuhl's Avatar
Trådstarter
Vil gjerne takke for mange konstruktive og kritiske svar.

Noen nevnte at selger kanskje ikke visste at det var imitert skinn. Dette stemmer.
Jeg kjøpte sofaen brukt selv for rundt et halvt år siden, da ble det ikke opplyst om det var ekte skinn, men det sto allikevel "skinnsofa". Ærlig talt tenkte jeg ikke noe mer på det den gang. Det var først når kjøper kontaktet meg etterpå jeg fikk vite at det var imitert skinn.

Så om man selv ikke vet om det er ekte skinn eller, blir den vel fortsatt kalt en skinnsofa? Har aldri hørt noen kalle det "plastsofa" før noen her nevnte det.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Men det koster ingenting å få saken sin behandlet i forbrukerrådet / forbrukertvistutvalget så det handler i mindre grad om penger enn om hvorvidt hun er villig til å bruke tiden / energien på å forfølge saken.

På samme måte ville jeg vurdert det som selger. Det "koster" ham 1200, minus det han får solgt sofaen for på andre forsøk å bli kvitt hele situasjonen. Da blir det et spørsmål om hva tiden din er verdt...
Vis hele sitatet...
Meen så har det heller ingenting å si om saken blir behandlet i finansklagenemda eller tilsvarende rådgivende organ (som jeg automatisk regner med at ovennevnte er).

Det har en enorm tyngde i en eventuell rettssak, men heldigvis er norsk rettsystem litt for nyansert til å dra igang noe sånt over en sleten sofa.
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Hva er det som skjer i denne tråden? Sånn seriøst, det er snakk om en ting som er solgt over Facebook til 1200,- kr.
Det blir nevnt at denne fruen kan gå så langt som til tingretten for å få tilbake pengene sine, dette blir for dumt.

Poenget her er jo om det er en skinnsofa eller eller "skinn"sofa. Er det forventet at en vanlig person skal kunne se en stor forskjell på de 2? For jeg klarer ikke det, og ville annonsert dette som en skinnsofa. Hvis noen kom, ETTER å ha betalt den og hatt den i 2 uker. Da.. Da hadde de fått fingern. : )
Jeg synes det kommer meget godt fram i denne tråden, at for de fleste normale mennesker som ikke er genuint interessert i møbler, stoff og tekstil, eller er regelrytter så det holder, at det er vanlig å si skinnsofa til nettopp skinnsofa, selv om det er imitert skinn eller ekte skinn.

På folkemunne så er en sofa i imitert skinn, kalt skinnsofa.

Jens1, hva sier du hvis du kommer hjem til noen som har fått seg ny sofa i imitert skinn da? "Jøss, kjøpt dere ny imitertskinnsofa?"
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Hva er det som skjer i denne tråden? Sånn seriøst, det er snakk om en ting som er solgt over Facebook til 1200,- kr.
Det blir nevnt at denne fruen kan gå så langt som til tingretten for å få tilbake pengene sine, dette blir for dumt.

Poenget her er jo om det er en skinnsofa eller eller "skinn"sofa. Er det forventet at en vanlig person skal kunne se en stor forskjell på de 2? For jeg klarer ikke det, og ville annonsert dette som en skinnsofa. Hvis noen kom, ETTER å ha betalt den og hatt den i 2 uker. Da.. Da hadde de fått fingern. : )
Vis hele sitatet...
Helt enig. Som du sier hvem klarer å se forskjell lett. F.eks http://www.a-mobler.no/sofa-caraccas-apen-hj-2-seter "Modellen er trukket med hud og pvc. ". Hadde jeg vært selger hadde jeg bare avvist det hele.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Dessuten - la oss være helt ærlige her - who the fuck cares? synthskinn og ekte skinn er så og si identisk i dag. Den praktiske forskjellen er svært svært liten. At man er dum nok til å by så høyt på en bruktsofa får da være hennes problem.
Vis hele sitatet...
For å ordlegge meg slik du gjør - at du er så dum at du ikke der forskjell får være ditt problem.

Det er stor forskjell på imitert skinn og ekte skinn..
Det er to ting som kommer til å felle kjøper i forliksrådet/konfliktrådet.

1. Kjøper har kjøpt en vare usett.

Kjøpsloven paragraf 20:
«Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro».

Når man kjøper noe usett så stiller man svakere i forhold til reklamasjon hvis det er noe man burde ha oppdaget ved å se produktet først. Dette legges det ofte vekt på i konfliktrådet.

2. Mangelen må være vesentlig i forhold til hva som er rimelig å forvente i forhold til hva man har betalt.

At en "skinnsofa" viser seg å være imitert skinn og ikke ekte skinn er rimelig å forvente når prisen er 400 kr.

Det krangles mye om definisjonen på skinnsofa er ekte skinn eller imitert skinn. Begge faller inn under kategorien skinnsofa. Skinnsofa med imitert skinn er som seg hør og bør mye billigere enn sofaer med ekte skinn.

Sitat av Saerdna Vis innlegg
Det er stor forskjell på imitert skinn og ekte skinn..
Vis hele sitatet...
Og ingen sted har selger nevnt ekte skinn.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Det er to ting som kommer til å felle kjøper i forliksrådet/konfliktrådet.

1. Kjøper har kjøpt en vare usett.

Kjøpsloven paragraf 20:
«Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro».

Når man kjøper noe usett så stiller man svakere i forhold til reklamasjon hvis det er noe man burde ha oppdaget ved å se produktet først. Dette legges det ofte vekt på i konfliktrådet.

2. Mangelen må være vesentlig i forhold til hva som er rimelig å forvente i forhold til hva man har betalt.

At en "skinnsofa" viser seg å være imitert skinn og ikke ekte skinn er rimelig å forvente når prisen er 400 kr.

Det krangles mye om definisjonen på skinnsofa er ekte skinn eller imitert skinn. Begge faller inn under kategorien skinnsofa. Skinnsofa med imitert skinn er som seg hør og bør mye billigere enn sofaer med ekte skinn.



Og ingen sted har selger nevnt ekte skinn.
Vis hele sitatet...
Tror du like greit kan gi opp. Jeg har prøvd i det uendelig å fortelle akkurat det samme. En imitert skinnsofa er også en skinnsofa. Hvis ikke hadde det vel blitt kategorisert som noe eget? Men hva? Plastsofa? PVC-sofa? Nei, man sier jo faktisk skinnsofa av en grunn. Møbelforhandlerne gjør også det.

Selger viste ikke selv at det var en sofa i imitert skinn, og har da handlet i god tro, om at han solgte en skinnsofa. Ingen plass nevnte han verken ekte eller imitert, så han solgte bare en type skinnsofa. Verken mer eller mindre.

Hvis det var så viktig for henne at dette skulle være ekte skinn, og mtp. at det ikke er oppgitt noe om ekte eller imitert, så burde hun undersøkt dette, helt uten tvil.
Faenmeg skuffa over nivået på brukerne på freak for tia. Husker freak et sted som samlet oppegående og over gjennomsnittet intelligente folk (og for all del, de finnes her fortsatt), men her sitter altså person etter person og lirer av seg at det er helt innafor å kalle en plastikk-sofa for skinnsofa. Og bruker at "jeg kaller alt for skinn jeg" som et godt argument, også i juridisk forstand.

Greit nok at kjærringa er teit som truer med forbrukerrådet + rentegreiene, og klager på at det var tegn på slitasje på en sofa som lå ute til 400kr, men det gjør da ingenting med det faktum at annonsen oppgir feil opplysninger om sofaen, og at kjøper dermed har all grunn til å kreve kjøpet hevet.
Lurer på hvor mange her som syntes det hadde vært greit å ha kjøpt en "skinnjakke" og etterpå funnet ut at den var laget av plast?

I tillegg trodde jo selger selv også at det var en sofa av skinn han solgte.

Dette med at man burde ha skjønt at det ikke var skinn pga utropsprisen på 400 er helt irrelevant, ikke uvanlig med lav utropspris på en auksjon for å få fart på budene, min erfaring er at det lønner seg stort på F.eks Facebook for å prøve å starte en budkrig.

Jeg skjønner godt at kjøper er irritert selv om hun virker å være litt av en drama queen.
Sist endret av Beron; 12. februar 2016 kl. 09:14.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Beron Vis innlegg
Lurer på hvor mange her som syntes det hadde vært greit å ha kjøpt en "skinnjakke" og etterpå funnet ut at den var laget av plast?
Vis hele sitatet...
Hvis man går på en butikk og kjøper en skinnjakke for 50-500 kroner så burde man vite at det mest sannsynlig ikke er ekte skinn, og det burde ikke være spesielt viktig i den prisklassen. Har selv kjøpt 2 skinnjakker innenfor den prisklassen som var superkule, og jeg personlig ser ikke forskjell på skinn og syntetisk, men jeg er ikke så dum at jeg regner med å få en ekte skinnjakke for 200 kroner.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Det er to ting som kommer til å felle kjøper i forliksrådet/konfliktrådet.

1. Kjøper har kjøpt en vare usett.
Vis hele sitatet...
Med dette mener du at jeg selge hva jeg vil over nettet selv om det ikke stemmer med produktbeskrivelsen så er det kjøpers ansvar? Dette t.o.m når jeg starter en auksjon på nettet hvor kjøper ikke får se varen først? Tror du rådet/retten ser det på samme måten hvis du selger den historien til de? Tviler på at de er ute etter å få haugevis med slike uoverensstemmelser som i dette tilfelle her inn i salen.

Det med at kjøper ikke var med når sofaen skulle hentes spiller ingen rolle i og med at avtalen var bindene, så den må jo betales for. Om selger ikke er enig i reklamasjonen/klagen må det jo taes videre. Har ikke hørt noe om at kjøper ble tilbudt om å se på varen før kjøpet, bortsett fra på bilder, som mange her inne synes ser ut som en skinnsofa.
På toppen av det hele kommer de til å stille seg det spørsmålet om hvorfor selger velger å være så vanskelig, helt uten grunn, da han bare kunne tatt sofaen tilbake å solgt den igjen.

De kan ikke gi selger medhold i denne saken. Det finnes heller ingen grunn til det. Tviler på at de vil åpne for ett stort svindlemarked men det kan være det bare er jeg som tenker slikt.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvis man går på en butikk og kjøper en skinnjakke for 50-500 kroner så burde man vite at det mest sannsynlig ikke er ekte skinn, og det burde ikke være spesielt viktig i den prisklassen. Har selv kjøpt 2 skinnjakker innenfor den prisklassen som var superkule, og jeg personlig ser ikke forskjell på skinn og syntetisk, men jeg er ikke så dum at jeg regner med å få en ekte skinnjakke for 200 kroner.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med prisen å gjøre. Har sett auksjoner/budrunder som har utropspris på 1 kr også, men som har betraktelig høyere verdi enn det. Om en auksjon/budrunde med utropspris på 1 kr ender på 100.000 kr hva regner du med å få for valutaen da? Mer enn hvis budet hadde endt på 10 000 kr?
Sist endret av Jens1; 12. februar 2016 kl. 11:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Med dette mener du at jeg selge hva jeg vil over nettet selv om det ikke stemmer med produktbeskrivelsen så er det kjøpers ansvar? Dette t.o.m når jeg starter en auksjon på nettet hvor kjøper ikke får se varen først?
Vis hele sitatet...
Kontekst er viktig Jens1. Det er nødt til å være en vesentlig mangel i forhold til hva man burde kunne forvente ut fra beskrivelse, alder, pris, etc. Alt henger sammen. Det er ikke angrerett ved privatkjøp. De fleste burde skjønne at det i realiteten her er snakk om en angrende kjøper og ikke en reell reklamasjonssak. Det skjønner konfliktrådet også.

I denne saken vil det telle i negativ retning for selger at man har valgt å ikke se varen før kjøp. Tror du det er uten grunn at forbrukerrådet anbefaler å ikke kjøpe bruktvarer usett? Du står mye svakere enn ved kjøp av ny vare fra firma. Så enkelt er det.

Egentlig faller hele saken på hvorvidt man med "skinnsofa" kan forvente at det er ekte skinn eller om imitert skinn også går under samme kategorisering. Her spiller pris inn. Du får det du betaler for. Jo mindre noe koster, jo mindre kan du forvente. Har enda til gode å se noen komme med en kategorisering som brukes i praksis om sofaer med imitert skinn. Selv Ikea kategoriserer sin Klippan-sofa under "skinnsofaer". Det er ingenting som heter "plastsofa" eller "syntetisk sofa" etc.

Har du noensinne vært i konfliktrådet? Eller pratet med jurist om reklamasjon ved bruktkjøp fra privatpersoner? Det er ikke så svart/hvitt som folk her ser ut til å tro. Denne saken kan ikke sammenlignes med at man har kjøpt en iphone og fått en murstein. Det er mange som tror at de kan gjøre alle slags kupp på nettet ved å kjøpe bruktvarer der annonsen ikke beskriver alle detaljer, men som aldri vil få hevet kjøpet pga mangelene ikke er vesentlige sett i sammenheng med hva man kan forvente til den prisen. At noe er slitt, er laget av billige materialer etc må kunne forventes når prisen er veldig lav. Har man hatt mulighet til å se varen før kjøp, men valgt å ikke gjøre dette, så teller det også i negativ retning i reklamasjonssaker.
Samtidig som pris spiller inn så gjør også alder det. Jo gamlere ting er jo billigere skal det selges, så det er ikke usannsynlig at en skinnsofa(ekte skinn) går for 400 kr. Siden vi først snakker om kontekst.

Så ser vi på totalbildet så har vi en gammel sofa(ukjent alder) som legges ut til høystbydende over kr 400,- og det opplyses om at sofaen er av type skinn. Med dette så vet vi at selger vil ha og mener den er mer verdt enn kr 400,-. Ellers hadde det ikke blitt en budrunde på det.

Så blir det en budrunde på det, basert på opplysningene som er gitt i annonsen. Derav bla at den var av type skinn. Hadde det stått immitert skinn er det jo nå åpenbart at den endelige kjøperen ikke ville ha kjøpt produktet, så akkurat den opplysningen har faktisk en avgjørende rolle i avgjørelsen til kjøper om vedkommende ville ha produktet og hvor langt vedkommende ville gå. Og resultatet var at produktet ikke svarte til forventningene - og derfor er vedkommende nå misfornøyd.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Kontekst er viktig Jens1. Det er nødt til å være en vesentlig mangel i forhold til hva man burde kunne forvente ut fra beskrivelse, alder, pris, etc. Alt henger sammen. Det er ikke angrerett ved privatkjøp. De fleste burde skjønne at det i realiteten her er snakk om en angrende kjøper og ikke en reell reklamasjonssak. Det skjønner konfliktrådet også.
Vis hele sitatet...
Enig i at kontekst er viktig, det må være en vesentlig mangel i forhold til beskrivelse (skinnsofa), alder (har da ingenting med stoffet å gjøre), pris (irrelevant her spør du meg, ser mange hevder at kjøper burde forstå at det "ikke kan være ekte skinn" når den selges for "bare" 400kr. Hvordan forklarer man da at det ligger ute mange andre sofaer til samme pris, til og med gratis under "gis bort", der selger spesifiserer at det er ekte skinn. Så 400kr for en brukt skinnsofa er absolutt ikke så billig at man måtte skjønne at det ikke var ekte skinn).

Syntes også det er viktig å påpeke at selv om utropsprisen var 400kr, så gikk den faktisk for 1.200kr. Og greit nok at det hele kanskje i bunn og grunn handler om en angrende kjøper, men jeg vil jo også tro at en vesentlig grunn til at kjøper gikk så høyt opp i pris - nettopp var antakelsen om at dette var en skinnsofa.

Og, det er kanskje ikke så rart at kjøper "angrer" på å ha gått tre ganger over utropsprisen - når hun ikke engang har fått det produktet hun hadde grunn til å tro hun kjøpte.

Når det er sagt, står jeg fortsatt fast ved at kjærringa er teit m.t.p fremgangsmåten for å få kjøpet hevet.
Sist endret av trallaren; 12. februar 2016 kl. 14:33.
Moralhoring er vel ikke særlig populært her på freak, men om jeg hadde vært selger så hadde jeg godtatt heving av kjøpet. Det er tydelig at hun ikke er fornøyd og da skyldes det trolig bildene og en mangelfull annonse. At hun spør om 'renter' er bare tull, og det burde du fint klare å få henne til å innse selv.

Jeg har selv handlet på Finn og opplevd at annonser og bilder mangler vesentlige detaljer. Jeg handler derfor ikke lenger bruktmøbler, da selgere i Norge tydeligvis ikke klarer å forholde seg profesjonelle.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvis man går på en butikk og kjøper en skinnjakke for 50-500 kroner så burde man vite at det mest sannsynlig ikke er ekte skinn, og det burde ikke være spesielt viktig i den prisklassen. Har selv kjøpt 2 skinnjakker innenfor den prisklassen som var superkule, og jeg personlig ser ikke forskjell på skinn og syntetisk, men jeg er ikke så dum at jeg regner med å få en ekte skinnjakke for 200 kroner.
Vis hele sitatet...
Hele greia her er at det IKKE var fastpris, det var en auksjon!
Har selv solgt ting verdt 15-20k på auksjon til HBO 0,-, Ble den budkrigen og en sluttsum jeg var veldig godt fornøyd med.
Sist endret av Beron; 15. februar 2016 kl. 09:29.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå er det på tide med en oppdatering i denne tråden! Hvordan går det hele for seg TS?
Samle sammen den dokumentasjonen du har, i tilfelle det blir sak av dette. Selv om jeg tviler på det.

Hadde jeg vært i dine sko TS, så hadde jeg bedt henne om å sende det til forbrukerrådet. Dette av to enkle grunner.
  • Hun sender advarsel om å ta det til forbrukerrådet uten å klaget på forhånd.
  • Hun krever renter

Stort sett de fleste mennesker vil jo først prøve å løse slike saker på egenhånd, uten å blande inn forbrukerrådet. For så å bruke forbrukerrådet som siste instans i tilfeller der saker ikke løser seg. Dette her får meg til å lure på om hun vet hun har en dårlig sak, men prøver å skremme deg til å oppheve kjøpet. Og hvem krever vel renter for noe slikt? Det vil jeg si er å synke lavt, hun vil altså tjene på at hun er missfornøyd med sofaen.

EDIT: Så ikke at denne tråden var gammel.
Sist endret av 0xFF; 14. mars 2016 kl. 21:31.