Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3772
Det her er ein tråd som truleg er lite passelig til forumet her, men eg føler eg må ut med det om eg skal kunne komme meg vidare. Eg er fullt klar over at det er mykje å lese, eg treng bare å føle meg høyrt, og forhåpentlegvis finne ein person som kan gje meg ein god grunn til å forsette å leve.

Det er langt frå uvanleg å lese om ungdom som slit med sin psykiske helse, samtidig som det er eit tabu område å ta opp offentlig. Sjølv har eg nådd eit punkt der alt er mørkt, framtidsutsiktene er dårlege og eg slit med å finne ro i livet. Eg har lenge hatt lyst å ta det opp, å snakke med andre medmenneske om det, men faen så vanskelig det skal vere.

Livet mitt går av og til opp til eit punkt der eg kan vere glad, føle lykke, ha ein grunn til å smile, men når det går fortare ned enn eg trudde kunne vere muleg. Det tar tid å komme seg opp igjen, dagar, veker, månader. Eg blir alltid overrasket over kor lang tid det verkelig tar å komme seg opp igjen.
Smerta eg har inni meg til kvar ein tid er så tung å gå rundt med, noko som har ført livet mitt på feil veg. Sjølvmordsforsøk, narkotika, alkohol, eg prøver alltid å unnsleppe den byrden eg går rundt med. Eg har eit ønske om å føle lykke igjen, uten å vere redd for å falle ned det same stupet atter ein gang.

Eg har venner, kjæraste, og ein familie. Eg vil ikkje at dei skal føle seg skyldige for korleis eg har det, eg vil skjule det samtidig som eg treng all hjelp eg kan få. Kompisane mine er heller ikkje nokon eg vil snakke om, for dei bare latterliggjer alt som har med psykisk dårlig helse. Rusen har blitt eit svar for meg, alt som kan gje meg eit sekund med mindre last å bere rundt på er eit svar for meg. Alle problema eg har møtt på treng eg å få bort, det er bare så vanskelig. Ingenting forsvinner, problema kjem tilbake før eg rekk å legge meg ned for å slappe av.

Alkohol
Alkoholen er det første og mest brukte rusmiddelet eg har vert bort i. Starta forsiktig i trettenårs alderen, men nå har den tatt over store deler av livet mitt. Eg møter opp på skulen med promille i blodet, og kan telle sytten gangar siden mai i år der eg har drukke meg bevisstlaus. Alkohol er så lett å få tak i, og enda lettare å bli knytt til. Med ein vekt på knappe femti kilo, ofte ned i bare eit par og førti, så dett eg fort om av ein 4-5dl 40%. Kroppen plir påført mykje skade, men å vere uten stand til å tenke på alle problema ein kveld er ein god kveld for meg.

Nikotin
Nikotin er ikkje det verste ein kan vere avhengig av, det er bare ein annen måte eg prøver å roe meg ned på. Ein røyk eller ein snus gir meg litt ro. Det forhindra deler av angsten eg har og kan virke lindrande på panikk-anfalla som treff meg i det kvelden kjem. Om det er placebo eller ei veit ikkje eg, det får meg roligare uansett.

Hasj
Hasjen er ikkje det eg er mest bekymra for, eg blir ikkje avhengig på den same måten, men det er også det som får tankane mine til å fokusere på betre ting på lettast måte. Eg slepp å vere bakfull, eg slepp at det lukter alkohol frå meg i offentlige situasjonar. Det gir meg ein lettelse, ein følelse av å kunne bruke tida min på annet enn å føle synd i meg sjølv.
Har vert inn på andre stoff, men har ikkje lyst å dele alt. Det er vondt for meg å ta det opp, for eg hadde aldri sett for meg at livet skulle bli slik.

Eg skriv det her for å bli høyrt og for å få den lille oppmerksomheiten rundt min psykiske tilstand som eg sårt treng. Det er ingen i familien eg kan snakke med, for det forholdet er nær øydelagt. Eg gjer ingenting anna enn å øydelegge for meg sjølv, men eg klarer ikkje å ha det slik det har vert for meg i snart eit år. Eg blir slitt ned av meg sjølv, karakterane som ein gang låg på seksera fell fortare enn vatnet frå springen. Det går bare ikkje å fokusere på skolegangen slik livet mitt er nå.

Livet mitt har aldri vert så mørkt som det er nå, og misbruket mitt har aldri vert nær det som det er nå. Om eg kunne ha reist tilbake, forandra det som dytta livet mitt på feil spor, så hadde eg aldri tenkt meg om to gangar. Ein utveg, det er alt eg trenge. Eg treng ein grunn til å leve og eg treng å forstå kvifor problema mine har eskalert til ein slik skala.
Hei Guttakrutt,

Jeg skal ikke prøve å late som jeg forstår deg, fordi jeg tror det er umulig og sette seg inn i hvordan du har det. Jeg vet at ikke alltid rasjonelle argumenter er det beste i en slik situasjon, for da ville vel alt vært så himla enkelt? Men om du ikke ønsker at familien din skal føle seg skyldige ovenfor hvordan du har det, tenk hvordan den skyldfølelsen vil være om du tar livet ditt, og de ikke visste noe?

Jeg vil anbefale å prøve å ringe krisetelefonen, eller lignende tjenester hvor du kan være anonym.

Krisetelefonen: 815 33 300 Kirkens SOS

"Du kan ringe anonymt, krisetelefonen har ingen nummervisning. Alle medarbeidere ved Kirkens SOS har taushetsplikt. Medarbeiderne er også anonyme"

Jeg håper også du vil ta en titt på denne linken Years later, cop reunites with suicidal man he saved on Golden Gate Bridge. Det jeg ønsker å illustrere med denne linken er at det er mulig og komme seg på beina igjen. Jeg vil ikke i nærheten påstå at det er enkelt, men det er mulig. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men det er mye som skjer i slutten av tenårene og årene som kommer. Du blir tryggere på deg selv, og blir vesentlig mer selvstendig. Håper du tar deg tid til å lese og reflektere, ellers er du fri til å sende en PM om du føler for det.

Parkett.
Sitat av guttakrutt Vis innlegg
Livet mitt har aldri vert så mørkt som det er nå, og misbruket mitt har aldri vert nær det som det er nå. Om eg kunne ha reist tilbake, forandra det som dytta livet mitt på feil spor, så hadde eg aldri tenkt meg om to gangar. Ein utveg, det er alt eg trenge. Eg treng ein grunn til å leve og eg treng å forstå kvifor problema mine har eskalert til ein slik skala.
Vis hele sitatet...
Om det ikke er for personlig, var det en enkelt ting som skjedde for at du føler deg sånn?
Snakk med legen din, det er ingen som er i så god posisjon til å hjelpe deg som han/hun.
Det er en ekkel følelse å ta kontakt og be om hjelp på denne måten, det er jeg fullt klar over. Men det er også en mulighet til å få snakke med noen som kan gi deg innsikt i hvorfor du føler det som det gjør, og kanskje kan hjelpe deg til å få det bedre.
Hei på deg Guttakrutt!
Jeg synes det var et fin og godt skrevet tråd du har lagt inn her!

For å ta det første og det mest prekære: Selvmord og rus er egentlig en dårlig løsning! For å si det slik: Selvmord er en varig løsning på et midlertidig problem! Altså dette er noe, en kan komme fint og godt ut av! Jeg oppfordrer deg til å kontakte din fastlege, og spørre om å bli henvist til en psykiatrisk sykepleier, psykolog eller psykiater. Da mener jeg at du bør forsøke å få samtaleterapi. Da min erfaring å mening er, at medisinering ikke er veien å gå, hvis en ikke «er helt på vidda». Men dette er noe din behandler og du må finne enighet om. Og om det med samtaleterapi, så vil jeg sammenligne det med «å oppdatere Windows» (eller hvilket operativsystem eller annen programvare en bruker). Så det er ingen svakhet og oppsøke slik hjelp! Det er heller et tegn på styrke!

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, eller hvor du bor. Men i min hjemmekommune så får en behandling av psykiatrisk sykepleier gratis. Så økonomi er ikke noe du antageligvis behøver å bekymre deg så mye om. Men hvis denne behandlingen skal ha best virkning, så bør du kutte ut rusen. For ved å ruse deg, så flykter du unna dine problemer, mens det er dine problemer du må løse!

Jeg antar at dine problemer har sin rot ifra din barndom. Og jeg vet selv at en hver person synes sin barndom var OK. Helt til en ser sammenhengen i en del ting. Og den samtaleterapien du da kanskje går igjennom, kommer kanskje til å gå igjennom din barndom, noe som du bør være åpen for! Ellers så kan jeg love deg at det blir mye gråt. Og det skal ikke du være flau over, for å gråte er også en viktig del, av å vise sitt følelsesspekter! For hvis du har det helt svart og trist, så blir det egentlig ganske feil og gå rundt å smile, eller? Men du verden hvor mange det er, som blir fralært å vise følelser (tenker spesielt på å gråte), og heller ikke lære å sette ord på sine følelser! Denne behandlingen kan strekke seg over fra en del måneder til flere år, alt etter alvorlighetsgrad av problemene.

Og til sist vil jeg si, at når du har vært igjennom en slik behandling, så vil du komme veldig styrket ut av den! For du blir mye flinkere på å gi og ta, når det gjelder følelser og tjenester. Og ellers hvis du vil vite mer, så vil jeg dele en universitetsforelesning om depresjoner fra Stanford med professor Robert Sapolsky. Denne er selvsagt på engelsk, og språket kan være tungt, men han har lagt inn en del humor her og der. Så forelesningene hans er litt morsomme også.

God bedring og lykke til!
Det er veldig lett å havne i en ond sirkel når man går alene med problemene sine.
Klarer man ikke å komme ut av angst/depresjon på egenhånd så må man søke hjelp, så fort som mulig.
Kontakt fastlegen, få han/hun til å henvise til DPS (Distriktspsykiatrisk senter) for ditt område.

Der vil du få den hjelpen du trenger til å legge om livet.
Ikke vær redd for å ta kontakt, det er veldig mange som får behov for samtalaterapi og andre tjenester gjennom livet for å ordne opp i ting.

Er du redd for hva det vil koste, så pleier det å være ca 320 kroner per time, når du har betalt tilsammen 2 105 kroner får du automatisk tilsendt frikort i posten. Da blir de tjenestene gratis. Så etter du har vært der 6-7 ganger blir det gratis.

Føler du det er mer akutt, ta kontakt direkte med ditt lokale DPS, forklar situasjonen. Om ikke, ring fastlegen i morra og få henvisning.
Sist endret av ZELDUR; 23. oktober 2014 kl. 17:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg føler deg, har vært igjennom en del tunge tider, og har nylig hatt det kjipt. Falt uansett ned igjen på grunn av negative opplevelser som hadde printet seg i hodet mitt ifra tidligere. Mitt råd er å konsentrere deg om andre ting en problemer du har nå, eller har hatt. Legg alt bak deg, og bruk heller sinnet ditt og lysten på å rømme til å Lese. Les i fagene, legg deg tidlig, prester bra på skolen, begynn å tren, planlegg dagene dine til å være sosial med bra og smarte folk, selv om du ikke engang vil være med folk, så tving deg selv til det - det vil føles mye bedre, og du vil merke fremgang i livet ditt etter kort stund og jeg kan garantere at du kommer ut mye sterkere en før. Man vil oppleve en del nedgang i livet, men det som da er lurt er å ikke legge seg ned og gå til grunne - heller ta kontrollen og fikse på det. Fortell foreldrene dine at du sliter og trenger psykolog, psykolog er ikke noe for gale mennesker, de er ganske nice til å få deg på rett spor igjen.

Hvor vil du være om 5 år? Dersom du fortsetter å ruse deg og prestere dårlig kan du se for deg hvor du er om 5 år. Dersom du drar til psykolog nå, presterer godt på skolen, og er med folk ofte vil du trolig sitte med en solid inntekt, ikke mange psykiske problemer, og som en mye sterkere person. Du kan ikke vente på at ting skal bli bedre, du må bare starte nå! Panikk-anfallene på kvelden kan av-vikles med filmer, serier eller det og skype med noen. Dersom du jobber hardt på dagene og er sosial og presterer godt vil du ikke bare oppnå gode resultater - du vil sovne mye enklere og raskere også.
Hei Guttakrutt!

Du nevner ikke hvor gammel du er, men vil tippe tenårene?
Jeg sliter selv med panikk-angst og til tider depresjon i perioder, så jeg føler jeg vet litt om hva du snakker om. Jeg har hatt perioder hvor ting har vært helt svart og jeg har stengt meg helt inne for meg selv og rett-og-slett prøvd å takle dette på egenhånd. Dette kan jeg si deg med engang ikke funker over lengre perioder! Vil anbefale deg å ta deg en snakk med fast-legen. Du trenger ikke dele mye, men si nok til at fast-legen skjønner at du trenger noen å prate med som har kompetanse innenfor psykisk helse.

Alkohol er ikke veien å gå, dette skjønner du helt sikkert selv. Kan fort bli alkoholisert og angsten som kommer dagen derpå kan fort vise seg å bli verre mellom hver gang (iallefall i mitt tilfelle). Høres ut som du kanskje har litt problemer med å begrense inntaket ditt, uten at jeg kan annet enn å vurdere utifra hva du har skrevet...?

Hasj trenger ikke nødvendigvis å være en dum ting, men vit en ting: å røyke cannabis i ung alder kan hemme utvikling i hjerne og er også en utrolig dårlig løsning på ett problem du, mest sansynlig, ikke vet hvor starter.
Jeg er selv bruker av cannabis ved perioder med sterk angst / depresjon, men lar det aldri gå over "stokk og sten"!
Problemet, som jeg ser det, med hasj er at man fort blir vant med å gå rundt fjern og man blir veldig fort psykisk avhengig av stoffet for å fungere i hverdagen, dette er noe man selvfølgelig bør unngå!
Kan vel også nevnes at hvilken strain du røyker har mye å si, kjøper du hasj på "gata" vet du aldri hva du får og dette kan fort få motsatt virkning (Sativa er ikke å anbefale om du vil oppnå en mer avslappet og balansert tankegang f.eks)

Jeg er nå snart 30 og har levd som beskrevet siden jeg var i begynnelsen av 20-årene, har lært å leve med det og har det egentlig helt fint med meg-selv! Utrolig hva hjernen egentlig kan takle, bare du finner de riktige verktøyene og hjelpemidlene!

Hvis du trenger noen å snakke med så er det bare å slenge en PM!


Litt off-topic, men Relevant: ligger det noe i signaturen din?

Hei Guttakrutt!

Du nevner ikke hvor gammel du er, men vil tippe tenårene?
Jeg sliter selv med panikk-angst og til tider depresjon i perioder, så jeg føler jeg vet litt om hva du snakker om. Jeg har hatt perioder hvor ting har vært helt svart og jeg har stengt meg helt inne for meg selv og rett-og-slett prøvd å takle dette på egenhånd. Dette kan jeg si deg med engang ikke funker over lengre perioder! Vil anbefale deg å ta deg en snakk med fast-legen. Du trenger ikke dele mye, men si nok til at fast-legen skjønner at du trenger noen å prate med som har kompetanse innenfor psykisk helse.

Alkohol er ikke veien å gå, dette skjønner du helt sikkert selv. Kan fort bli alkoholisert og angsten som kommer dagen derpå kan fort vise seg å bli verre mellom hver gang (iallefall i mitt tilfelle). Høres ut som du kanskje har litt problemer med å begrense inntaket ditt, uten at jeg kan annet enn å vurdere utifra hva du har skrevet...?

Hasj trenger ikke nødvendigvis å være en dum ting, men vit en ting: å røyke cannabis i ung alder kan hemme utvikling i hjerne og er også en utrolig dårlig løsning på ett problem du, mest sansynlig, ikke vet hvor starter.
Jeg er selv bruker av cannabis ved perioder med sterk angst / depresjon, men lar det aldri gå over "stokk og sten"!
Problemet, som jeg ser det, med hasj er at man fort blir vant med å gå rundt fjern og man blir veldig fort psykisk avhengig av stoffet for å fungere i hverdagen, dette er noe man selvfølgelig bør unngå!
Kan vel også nevnes at hvilken strain du røyker har mye å si, kjøper du hasj på "gata" vet du aldri hva du får og dette kan fort få motsatt virkning (Sativa er ikke å anbefale om du vil oppnå en mer avslappet og balansert tankegang f.eks)

Jeg er nå snart 30 og har levd som beskrevet siden jeg var i begynnelsen av 20-årene, har lært å leve med det og har det egentlig helt fint med meg-selv! Utrolig hva hjernen egentlig kan takle, bare du finner de riktige verktøyene og hjelpemidlene!

Hvis du trenger noen å snakke med så er det bare å slenge en PM!


Litt off-topic, men Relevant: ligger det noe i signaturen din? Vet det er en Vinnie-tekst, men bare lurer
Sist endret av weedsuit; 23. oktober 2014 kl. 20:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen din, som kan henvise deg til psykolog. Eventuelt kan du ta direkte kontakt med lokal DPS; de har ofte lavterskel-tilbud. Ta kontakt PM hvis du trenger hjelp til hvor du kan ta kontakt.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av metooism Vis innlegg
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen din, som kan henvise deg til psykolog. Eventuelt kan du ta direkte kontakt med lokal DPS; de har ofte lavterskel-tilbud. Ta kontakt PM hvis du trenger hjelp til hvor du kan ta kontakt.
Vis hele sitatet...
Joa, men så startet han kanskje på et nytt kapittel; "medisinkapittelet". Det er minst like jævlig og har inntrykk av at det er det som skjer når du kommer i kontakt med DPS. Medisiner og medisiner..Helt den psykiatriske institusjonen i Norge og verden er jo et Devils Maze. En gyllen labourint du blir ført inn i hvor slutten er god helse, men slutten er en altfor tidlig død (satt på spissen). Neida, men jeg stoler ikke på det greiene der og er lett for en som ikke har opplevd noe å bare anbefale hjelp i psykiatrien; det kan funke med riktige folk f.eks, men kan også med stor sannsynlighet IKKE FUNKE. Hvis tekstskribent ser dette inblegget; hvordan går det i dag? Uavhengig av meds. eller ikke..Best wishes!