Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 8531
I disse dager med all diskusjonen rundt bøndene, kom jeg over et innlegg på Facebook som sjokkerte meg. Jeg klipper og limer rett og slett teksten rett inn her, så kan dere lese selv:

Jeg har aldri brydd meg så mye om bøndene, ei heller har jeg vært noen stor fan av Senterpartiet, men dette her er hårreisende og burde få folk til å tenke, samt handle. Produktprisen til bonden på f.eks. melk har økt med om lag 100% fra 1989 til 2009. Utsalgsprisen i butikken har økt med om lag 400%. Med andre ord; forbrukerne og bøndene blir regelrett snytt av grossistene, som kan holde på som de gjør grunnet maktkonsentrasjonen i Norsk dagligvarehandel der fire store kjeder kontrollerer 99% av markedet.

Det er en selvfølge at det skal lønne seg å drive bedrift, men når fire aktører dominerer markedsandelen med 99% så sier det seg jo selv at noe er riv ruskende galt. Hva dette fører til er at landbruk i liten skala ikke er økonomisk gunstig, og småbruk blir presset ut av bussiness, fordi de rett og slett ikke kan leve av det de produserer, da de blir utkonkurert av "masseproduksjon".

HVORFOR DETTE GJELDER AKKURAT DEG:

Egosentrisk sett, så hadde dette vært positivt for forbrukeren, men kun dersom effektiviseringen førte til lavere priser på matvarer, men det gjør det utrolig nok IKKE! De eneste som håver inn på dette er matvarekjedene.
Altruistisk og realistisk sett så er dette helt på trynet. Én bonde har kapasitet til å ta mye bedre vare på 40 kuer, enn to bønder som tar vare på 500. Dette er logikk. At småbruk blir utkonkurrert og ikke lenger er gunstig hever listen for hva som er økonomisk forsvarlig innenfor landbruk, noe som fører til et press på effektiviserings-fronten (som ikke en gang gavner oss som forbrukere); et press som går ut over velferden til de dyrene vi lever av.

Ønsker vi virkelig en fremtid der alt annet liv enn mennesket er verdiløst og kun ses på som en resurs? Ønsker vi at stakkars Dagros skal tilbringe livet sitt under forhold som dette? https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/...78503318_n.jpg
Eller dette? http://myscienceacademy.org/2013/08/...ou-speechless/

Hvis du som det gode mennesket du er vil gjøre noe for å stanse dette, spre denne informasjonen og signer dette oppropet: http://www.opprop.net/rettferdig_pris_til_bonden
Vis hele sitatet...
Hva tenker dere om dette? Personlig syntes jeg det er galskap, og det får meg til å se enda mer negativt på valget Rimi Hagen tok om å flytte formuen sin ut av landet for å lure seg unna skatten.
Tja, uten å ha satt meg inn i saken så synes jeg tallene virker gale.

Et google-søk gir en literpris i 1989 på kr 7,54 uten å sjekke kilden.

(http://bergegard.no/2012/02/13/om-melkepriser-igjen/)


400% stigning virker feil. Og når faktum er feil så faller hele resonnementet?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Tja, ser poenget til personen. Bøndene får lite penger pr. liter i forhold til salgsprisen, men det med 100% og 400% stigning virker litt far out, men finner ingen tall som direkte avkrefter det. (fra pålitelige kilder, men orker ikke lete lenge akkurat, dette er langt utenfor min viten)
Når en ser på gjennomsnittet, så stemmer tallene nok. Jeg kjenner noen bønder, og det er stort sett ikke fett! Bl.a. en grisebonde får et dekningsbidrag på ca. 100 kr pr. slaktegris (NB! IKKE pr. kg). Dette skal dekke fyringsutgifter, diesel til evt. traktor, lønn, betale evt. lån på grisehus og evt. låve og +++. Og for havre så varierer prisen 2-2,5 kr/kg. Og for å få dekningsbidrag må en trekke fra gjødsel, såfrø, diesel til traktor og skurtresker, slitedeler til maskiner, evt. sprøytemidler og evt. fyring og strøm til vifta i korntørka.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ruh Vis innlegg
Tja, uten å ha satt meg inn i saken så synes jeg tallene virker gale.

Et google-søk gir en literpris i 1989 på kr 7,54 uten å sjekke kilden.

(http://bergegard.no/2012/02/13/om-melkepriser-igjen/)


400% stigning virker feil. Og når faktum er feil så faller hele resonnementet?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvordan man regner. Utsalgsprisen har steget med 400% i forhold til beløpet bonden selger melken for, mens bonden kun har doblet prisen.
Sist endret av nilsern; 15. mai 2014 kl. 19:09.
Kan også nevne at i 2008 så fikk vi ca. 5 kr/l økomelk.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av nilsern Vis innlegg
Det kommer an på hvordan man regner. Utsalgsprisen har steget med 400% i forhold til beløpet bonden selger melken for, mens bonden kun har doblet prisen.
Vis hele sitatet...
Ifølge den kilden:
2,90 (1989)
3,92 (2012)

Det er ikke en dobling, det er å øke med litt over en tredjedel...

(bare for å peke det ut)
Sist endret av Freddy_fred5; 15. mai 2014 kl. 19:14.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Ifølge den kilden:
2,90 (1989)
3,92 (2012)

Det er ikke en dobling, det er å øke med litt over en tredjedel...

(bare for å peke det ut)
Vis hele sitatet...
Diverse kvalitets- og sonetillegg og mva kommer i tillegg.

For Berge Gård i Selbu utgjør diverse trekk og tillegg i januar 2012 kr.0,37 pr.liter,

( dvs. kr.4,29 totalt, noe som ligger over snittpris i vår sone)
Vis hele sitatet...
Sitert fra samme side.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av nilsern Vis innlegg
Sitert fra samme side.
Vis hele sitatet...
Fortsatt ikke en dobling

Men skal vi la tråden gå tilbake til temaet?

Forøvrig så har ei heller basisprisen doblet seg.

https://medlem.tine.no/cms/praktisk-...ts=143e2b4a35d
Sist endret av Freddy_fred5; 15. mai 2014 kl. 19:37.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Fortsatt ikke en dobling

Men skal vi la tråden gå tilbake til temaet?

Forøvrig så har ei heller basisprisen doblet seg.

https://medlem.tine.no/cms/praktisk-...ts=143e2b4a35d
Vis hele sitatet...
Ja, la oss gjøre det Den lavere prosentøkingen du presenterer gjør jo ikke noe annet enn å tjene bondens side av saken.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av nilsern Vis innlegg
Ja, la oss gjøre det Den lavere prosentøkingen du presenterer gjør jo ikke noe annet enn å tjene bondens side av saken.
Vis hele sitatet...
Quoter meg selv: Jeg er fullt ut for at bøndene skal få bedre rettigheter, men det er ikke mitt felt

Noen her som faktisk er bonde og som har en historie og dele forresten? (Du har også lov til å bare kjenne en )
Sist endret av Freddy_fred5; 15. mai 2014 kl. 19:46.
Litt offtopic, men fortsatt innen temaet.
Noen som har lest denne artikkelen? Vet ikke om jeg skal grine eller le. Og hvorfor har ikke høyre kommet ut og sagt noe som helst om hva de mener?
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Litt offtopic, men fortsatt innen temaet.
Noen som har lest denne artikkelen? Vet ikke om jeg skal grine eller le. Og hvorfor har ikke høyre kommet ut og sagt noe som helst om hva de mener?
Vis hele sitatet...
Fordi Høyre er i regjering med FrP, og FrP leder landbruk og mat-departementet. Ser ikke så veldig bra ut når samme regjering evt. skulle ha tjue forskjellige meninger.
Dagligvarekjedene tjener ikke akkurat fett på melka heller forøvrig. Uten at jeg vet den nøyaktige dekningsbidraget butikkene har på melk, vet jeg at totalt ligger dekningsgraden deres rundt 1%, medberegnet svinn etc..

Så at rike butikkeiere tjener fett på å utnytte bonden og Dagros tror jeg lite på. Selv om dagligvarebransjen er veldig konsentrert er det enorm konkurranse aktørene i mellom og eksempelvis går jo ICA med kjempeunderskudd hver måned. Coop, som er en aktør med medvind om dagen, hadde i 2012, 2,7% fortjeneste. Såpass er faktisk selskaper avhengig av om de ikke skal trekke seg ut av industrien.
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Dagligvarekjedene tjener ikke akkurat fett på melka heller forøvrig. Uten at jeg vet den nøyaktige dekningsbidraget butikkene har på melk, vet jeg at totalt ligger dekningsgraden deres rundt 1%, medberegnet svinn etc..

Så at rike butikkeiere tjener fett på å utnytte bonden og Dagros tror jeg lite på. Selv om dagligvarebransjen er veldig konsentrert er det enorm konkurranse aktørene i mellom og eksempelvis går jo ICA med kjempeunderskudd hver måned. Coop, som er en aktør med medvind om dagen, hadde i 2012, 2,7% fortjeneste. Såpass er faktisk selskaper avhengig av om de ikke skal trekke seg ut av industrien.
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke langt uten å vise kilder..
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Dagligvarekjedene tjener ikke akkurat fett på melka heller forøvrig. Uten at jeg vet den nøyaktige dekningsbidraget butikkene har på melk, vet jeg at totalt ligger dekningsgraden deres rundt 1%, medberegnet svinn etc..

Så at rike butikkeiere tjener fett på å utnytte bonden og Dagros tror jeg lite på. Selv om dagligvarebransjen er veldig konsentrert er det enorm konkurranse aktørene i mellom og eksempelvis går jo ICA med kjempeunderskudd hver måned. Coop, som er en aktør med medvind om dagen, hadde i 2012, 2,7% fortjeneste. Såpass er faktisk selskaper avhengig av om de ikke skal trekke seg ut av industrien.
Vis hele sitatet...
Har du kilder til dette? Hvis det er som du sier, hvor forsvinner pengene hen? Et sted på veien har noe tydeligvis gått fryktelig galt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nilsern Vis innlegg
Har du kilder til dette? Hvis det er som du sier, hvor forsvinner pengene hen? Et sted på veien har noe tydeligvis gått fryktelig galt.
Vis hele sitatet...
Kva med deg og meg? Vi har hatt rimeleg sterk lønnsvekst dei siste tjue åra, og det fører til auka kostnader i alle ledd. Eg gidd ikkje grave fram statistikken, men del vil ikkje forundre meg om det er grunnen til auka.

7,54 skulle tilsvart 12,59 etter konsumprisindeksen, så ifølgje ei kjelde her så har prisen auka litt meir enn KPI.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva med deg og meg? Vi har hatt rimeleg sterk lønnsvekst dei siste tjue åra, og det fører til auka kostnader i alle ledd. Eg gidd ikkje grave fram statistikken, men del vil ikkje forundre meg om det er grunnen til auka.

7,54 skulle tilsvart 12,59 etter konsumprisindeksen, så ifølgje ei kjelde her så har prisen auka litt meir enn KPI.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Man må regne med inflasjon.

Kan ikke sitte å se på tall i fra 1900 og brødmangel uten at man tar høyde for verdiforskjell.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Noen her som faktisk er bonde og som har en historie og dele forresten? (Du har også lov til å bare kjenne en )
Vis hele sitatet...
Jeg har en bonde i nær familie, og alltid prøvd å følge med så godt jeg kan i hvordan jordbruk er i praksis. Det har ikke vært dyr på gården siden tidlig 70-tall fordi det ikke lønnet seg, og fjøset ble ikke vedlikeholdt. Det ble aldri tatt opp igjen heller, fordi kostnadene med å ruste opp fjøs ble for stor i forhold til inntekt. Høyloftet og hønse-"rommet" i etasjen over sto ubrukt fordi traktor hadde tatt over for hest og 12 egg om dagen er for lite for å sende til Prior, og for mye å spise selv.
Andre halvparten av låven var 2x oppbevaring 1x stall. oppbevaringsrommene ble korntørker med kapasitet for alt korn fra åker i et godt år, pluss litt. Stallen ble verkstedhall og oppstillingsplass for traktorer, og oppbevaring av utstyr når kornet ligger i tørk. Fjøs og høyloft ble bygget om til en enorm hall for produksjon og lagring av et finurlig produkt av hvete.

Med et par hundre mål dyrkbar mark og drøyt hundre med skog, så får man bare prise herren for at det er godt over gjennomsnitt fruktbar jord som ikke trenger vanning. Allikevel ville det aldri fått hjulene til å gå rundt, så denne bonden solgte sætra på fjellet, hogde skog og laget til hesteinnhegning han leier ut, lar et jaktlag jakte elg mot en slant, har bygd om noen hus på tunet så de kan leies ut, og som nevnt, bruker 30-40 mål av hvete til et produkt litt utenom det vanlige. leieinntektene og dette ekstra produktet som selges rett fra gården er jo det som redder han fra økonomisk ruin.
Kornet som går til mølla gir opp til 500k, men etter å ha kjøpt såkorn, gjødsel, trekt fra driftskostnader, innleid hjelp, vedlikehold av jordene med grøfting, så var det 200-225k igjen til livsopphold. Mindre enn en full stilling på hvilken som helst butikk.
http://bildr.no/thumb/T3h4MERM.jpeg

PS: vil ikke si hva hveteproduktet er for å holde anonymiteten.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Om tallene er riktige eller ikke så er jeg dypt imot visjonen om stordrift og industrialisering av matproduksjon som Listhaug og kompani står for. Både av klimamessige og dyrevennlige hensyn.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva med deg og meg? Vi har hatt rimeleg sterk lønnsvekst dei siste tjue åra, og det fører til auka kostnader i alle ledd. Eg gidd ikkje grave fram statistikken, men del vil ikkje forundre meg om det er grunnen til auka.

7,54 skulle tilsvart 12,59 etter konsumprisindeksen, så ifølgje ei kjelde her så har prisen auka litt meir enn KPI.
Vis hele sitatet...
Nettopp dette. Tror du det er gratis å frakte melka fra bonden til deg? Alt av matvarer i Norge skal dessverre innom mange ledd før de går til deg som forbruker, dette gjør at prisen går opp ettersom hvert ledd skal ha sin del av kaka. Når bonden da står nederst på den rangstigen og er første ledd blir det nødvendigvis slik at bonden får lite penger sett i forhold til hva sluttbrukeren betaler. Men i forhold til de leddene man har for å få produktet ferdig kan man vell grovt sett anta at alle leddene får like mange kr per liter melk fra din (som forbruker) utgift for en liter melk i butikken.

Når alle leddene fra bonden til sluttbrukeren krever lønnsøkning må sjefene til de leddene øke prisene for å gjøre sine ansatte fornøyde. Om bonden kunne, skulle de ha satt prisen på varene sine selv til tine, gilde og de som kjøper varer, men da hadde det mest sannsynlig blitt så dyrt for sluttbrukeren at ingen ville kjøpt norsk mat, derfor subsidiering.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva med deg og meg? Vi har hatt rimeleg sterk lønnsvekst dei siste tjue åra, og det fører til auka kostnader i alle ledd. Eg gidd ikkje grave fram statistikken, men del vil ikkje forundre meg om det er grunnen til auka.

7,54 skulle tilsvart 12,59 etter konsumprisindeksen, så ifølgje ei kjelde her så har prisen auka litt meir enn KPI.
Vis hele sitatet...
Om det du sier stemmer så er jo fortsatt om lag 25% økning i butikkpris (15,60 per dags dato) langt utenfor rammene til inflasjonsraten (som i utgangspunktet er en stor hoax i seg selv, i og med at den ikke tar med boligprisene i regnestykket), men dette kan jo komme av økt etterspørsel samt økte utgifter o.l. Ikke vet jeg. At det koster mer enn 3 ganger mer å få produktet frem til forbrukeren når det ikke importeres er gankse sykt, spesielt med tanke på at vi bor i Norge som er så store på petroleum som vi er.

Et mer aktuelt spørsmål er hvor mye betaler butikkene meieriene og slakterne for maten? For meieriene eies jo faktisk av bøndene i den forstand at de er samvirkeselskap..

Eller er det faktisk slik at butikkene betaler den listede prisen for det ferdige produktet?
Sist endret av nilsern; 15. mai 2014 kl. 23:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Du prater langt utenfor din egen forståelses-horisont her nilsern...

Dette er ren kapitalisme, og det er helvetes mye bedre enn dens motpart - sosialisme.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Du prater langt utenfor din egen forståelses-horisont her nilsern...

Dette er ren kapitalisme, og det er helvetes mye bedre enn dens motpart - sosialisme.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype dette?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Du prater langt utenfor din egen forståelses-horisont her nilsern...

Dette er ren kapitalisme, og det er helvetes mye bedre enn dens motpart - sosialisme.
Vis hele sitatet...
Ingen ekstremiteter er bra, den gyldne middelvei er tingen. Se hvordan det er i USA, etter bl.a. mcDonald har herja der. Der har du steder med km etter km med store kvegbinger, der dyra vasser i egen og tidligere dyrs avføring. Mens fôret blir kjørt dit fra andre deler av landet. Splitt og hersk.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Du kommer ikke langt uten å vise kilder..
Vis hele sitatet...
Tok det fra toppen av hodet så hadde et par småfeil, men:
NorgesGruppen (ikke Coop) hadde i 2011 2,7% fortjeneste på omsetningen sin på 58 milliarder. Kilde

Driftsmarginen til dagligvarekjedene var samlet sett ~2,5% i 2010. Kilde. Tallet mitt på 1%, mener jeg å huske var driftsmarginen til en franchisetaker, men fant ikke noen tall på det på.

Litt gammel artikkel forøvrig, men tror nok det ligger mye i at produsentene har tatt over mye av bruttofortjenesten. http://e24.no/naeringsliv/fantastisk...senter/3902848
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Dette er ren kapitalisme, og det er helvetes mye bedre enn dens motpart - sosialisme.
Vis hele sitatet...
Sier du som om det skulle være konsesnsus rundt dette og en selvfølgelighet. Du må forresten huske at det er stor forskjell på sosialisme og kapitalisme.

Personlig er jeg enig med amdb73, en mellomting er nok det beste.
Hva med å starte en non-profit matbutikk som forhandler direkte med lokale bønder? Når det er tydelig at det er mye penger å tjene på å overprise varer og underbetale bøndene vil jeg tro at dette kan være svært konkuransedyktig.
kjedelig streiting
Ikke glem at maten ikke går direkte til butikkene. Tine foredler jo melka, og Prior tar seg av hønsene osv. Disse selskapene er videre eid av bøndene.
Noen som har tall på hvor mye Tine og de andre meieriene tar av kaka da? Disse er jo tross alt eid av bøndene igjen...
Melk er faktisk et av de bedre eksemplene. Forholdene mellom oppkjøpspris og salgspris på feks. korn og kjøtt er mye større.
Sitat av Or3c Vis innlegg
Hva med å starte en non-profit matbutikk som forhandler direkte med lokale bønder? Når det er tydelig at det er mye penger å tjene på å overprise varer og underbetale bøndene vil jeg tro at dette kan være svært konkuransedyktig.
Vis hele sitatet...
Jeg tror den idéen er garantert konk. For det første, så er det egentlig ikke så mange plasser en kan dyrke grønnsaker flest i Norge. Det samme gjelder matkorn innen rug og hvete.
En butikk pleier også å ha begrensninger på å få selge visse varer. Jeg har vondt for å tro, at en butikk klarer å hanskes med f.eks. 9 000 kg rug eller hvete eller en skål på 2 000 l melk. Råvarene må oftest bearbeides først, og det er dette samvirkene gjør. Mens grønnsakene blir sortert og pakket i paller til enkelte butikker o.l. Men noen gårder står også for sortering av grønnsaker og poteter selv. Dette er noe som oftest er meget arbeidsintensivt, da det er få gårder som har råd til noe særlig med slike maskiner. Jeg har selv vært med å levere gulrot til "gulrotkongen", der har jeg deltatt i sortering, pakking og mye annet ved hans selvbygde vaske- og sorteringsanlegg. Der han fortalte at han bl.a. sorterte, vasket og pakket 50 tonn gulrot på en uke, med hjelp av litt overtid.
Det meste jeg har vært med å gjort der, var en gang jeg kjørte 10 potetkasser med gulrot på holka kl. 06:30 om morgenen, der hver kasse inneholder ca. 350-500 kg gulerøtter alt etter størrelse på røttene og hvor stor kassa er. Da var jeg tilbake på ettermiddagen med 2 paller a 600 kg førsteklasses gulrot, og 4 kasser med vrak (som gikk til hester og kuer) og 6 tomkasser.
Denne mengden måtte vi ha brukt 1-2 uker på å sortere manuelt uten vask.
Bare for å nevne et eksempel.
På gården jeg arbeidet, har det meste innen grønnsaker, sammen med korn og fôrvekster. Der ca. 400-600 daa gikk til fôr hvert år (inkl. ca. 100 daa havre + erter til eget kraftfôr), og 300-500 korn (hvete, spelt, rug og havre) og resten grønnsaker (gulrot, løk, rødbeter, pastinakk, persillerot, kålrot, sellerirot, brokkoli, hodekål, grønnkål og poteter.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg tror den idéen er garantert konk. For det første, så er det egentlig ikke så mange plasser en kan dyrke grønnsaker flest i Norge. Det samme gjelder matkorn innen rug og hvete.
En butikk pleier også å ha begrensninger på å få selge visse varer. Jeg har vondt for å tro, at en butikk klarer å hanskes med f.eks. 9 000 kg rug eller hvete eller en skål på 2 000 l melk.
Vis hele sitatet...
Er ikke mange som pasteurieserer sin egen melk, eller beharbeider sitt eget korn lengre, nei. Og ikke i de mengdene, i hvert fall! Den butikken hadde aldri holdt.

Det hørtes jo ut som litt av en velsmurt gård du har jobbet på da! Og, stor.. Mindre gårder er ikke så lett å gjøre profitable, men enkelte bønder tenker faktisk mer enn ti år frem i tid når de tar avgjørelser rundt drift, og får det til, egentlig uten subsidier. Creds til dem.

De det er kjedelig for er de som eier en skråning ytterst i en forblåst fjord, og vet at det ikke går uten statlig hjelp. Det ligger jo svært my stolthet og ære bare i gårdsnavnet og alle tidligere familiemedlemmer som klarte det. Ingen bonde vil abdisere fra sitt eget kongedømme, og jeg føler med dem i nederlaget det er å innrømme at de avslutter kanskje mange hundre år gårdsdrift. Og nærmeste by får lammekjøtt fra hvem vet hvor. får ikke forpaktet bort jorden, for det er for avsidesliggende. De føler jeg litt med, for vet ikke hva annet enn å flytte inn på 30kvm og nave, de skal gjøre?

Men i det store bildet burde det satses på at gårdsdrift burde hjelpes til å bli en bærekraftig industri, og SÅ kan subsidieringen trappes ned.
Jeg var idag ute på en liten kjøretur, og møtte vel ca. 4 gedigne traktorer. De er så store at jeg måtte gjøre utav veien til siden. Hver bonde har ofte flere traktorer, og ingen deler maskineri men sitter på sin egen haug. I butikken kjøpte jeg idag 400gram svinekjøtt kjøttdeig til 17kr. Det er fordi det er subsidier på griser, hvem kan lage 400gram kjøtt til 17kr i norge? Er mangehobbybønder her i norge, de burde slå seg sammen og dele jordene, og heller ta seg en vanlig jobb som de allerede har ofte i tillegg...
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Jeg var idag ute på en liten kjøretur, og møtte vel ca. 4 gedigne traktorer. De er så store at jeg måtte gjøre utav veien til siden. Hver bonde har ofte flere traktorer, og ingen deler maskineri men sitter på sin egen haug. I butikken kjøpte jeg idag 400gram svinekjøtt kjøttdeig til 17kr. Det er fordi det er subsidier på griser, hvem kan lage 400gram kjøtt til 17kr i norge? Er mangehobbybønder her i norge, de burde slå seg sammen og dele jordene, og heller ta seg en vanlig jobb som de allerede har ofte i tillegg...
Vis hele sitatet...
Det nære familimedlemmet jeg skrev noe om tidligere i tråden eier mye av det store maskineret og utstyret sammen med andre. Det er vanlig i den delen av norge, så vidt jeg vet. Samtidig så er det greit å ha mindre traktorer (f.eks) for oppgaver som faller samtidig alle steder (snøfres/sprøyting/mellomlagring av mat/melk).
kjedelig streiting
Sitat av Or3c Vis innlegg
Hva med å starte en non-profit matbutikk som forhandler direkte med lokale bønder? Når det er tydelig at det er mye penger å tjene på å overprise varer og underbetale bøndene vil jeg tro at dette kan være svært konkuransedyktig.
Vis hele sitatet...
Andelsgårder er jo forsåvidt er reelt alternativ til det du skriver selv om det jo medfører visse begrensninger iforhold til kjøtt og foredling.