Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2635
Relativt apatisk
EmpireOfTheCats's Avatar
Hei freaks!

Det har seg slik at jeg ønsker en utvidelse av kaffesamlingen min og lurer på deres råd.
For tiden pruker jeg Bialetti, Aeropress, presskanne og en Drip-brew.
Disse funker utmerket, men jeg lider av oppgraderingitus og ser alltid etter noe nytt.
Jeg har kikket på forskjellige halv-automatiske espressomaskiner, kapselmaskiner og kaffemaskiner med innebygd kvern.
Alle disse har sine plusser og minuser, så det jeg spør om er deres erfaringer med forskjellige merker og modeller innen disse tre kategoriene. (eventuelt andre måter man kan lage kaffe på)

Jeg er selvfølgelig klar over at man ikke kan forvente en skikkelig espresso med flott crema av en kapselmaskin, men jeg vil fortsatt høre deres personelige erfaringer.

Det må også nevnes at jeg har en pålitelig grinder som er mer enn kapabel til å lage alt fra tyrkisk til Cold-brew.
Man kan ha så mye mikkmakk man bare vil, ingenting slår en god gammel "svartkjele". En kaffekopp ute i den fri, fra en trekopp...grut mellom tenna. Mmmm.
Relativt apatisk
EmpireOfTheCats's Avatar
Trådstarter
Jeg er enig i at kaffen smaker "best" i skauen fra en kjele, men det blir sjeldent mer en 30-40 slike døgn i året.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg kan fortelle om min erfaring med Philips Saeco Xsmall kaffemaskin HD8745.

Den er utrolig handy og vasker seg selv innvendig. Du trenger kanskje å tømme rista under for vann en gang hver 14 dag, kommer ann på hvor mye du søler. Du kan stille styrken på kverninga. Den har stor eller liten kopp, den bruker samme mengde kaffe på hver så den lille koppen er som espresso shot.

Tanken for vann og utslagstanken er lette å komme til samt å fylle/tømme. Vanntanken er kanskje en anelse liten, men den holder til 3-4 kopper.

Det eneste minuset med hele maskinen er bønnetanken. Den er på toppen og når du først har fylt på med bønner så må du bruke de opp før du kan fylle på med ny type. Dette er veldig irriterende når far i huset liker Evergood, men når jeg har stygga på den og vil bytte til kvalitetskaffe til 300 kroner kiloet så er det vanskelig. Har prøvd med støvsuger, men den prosessen er så tungvindt at jeg ender opp med å drikker Evergooden.

http://i.imgur.com/jGV8Q3Cm.jpg

Den koster tydeligvis 2500 kroner i skrivende stund. http://www.prisjakt.no/product.php?p=742412

(Jeg fikk den på kampanje til 1500 kroner.)
Sist endret av uaexed; 9. mai 2014 kl. 20:23.
Har en Melitta caffeo ci selv som jeg er godt fornøyd med.
God kaffe og svært bra melkeskum. Enkel rengjøring.

Den har to bønnebeholdere som man kan veksle mellom ved hjelp av den lille hendelen på toppen.

http://www.youtube.com/watch?v=TGlVsrQgE1I

Koster litt da.
Sist endret av Beron; 9. mai 2014 kl. 20:57. Grunn: Typo
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg har aldri smakt spesielt god kaffe fra kapselmaskiner, ihvertfall ikke Nespresso sine.

Hvordan er aeropressen? Vurderer å skaffe meg en slik selv.
Relativt apatisk
EmpireOfTheCats's Avatar
Trådstarter
Blandt mine kafferedskaper er det soleklart aeropressen som blir mest brukt. Den er kjapp, enkel og ikke minst den lager fantastisk kaffe! Den trenger ikke så mye kaffe per kopp(15-18g er det vanligste) så den er ganske billig i drift også.
Det er to ting som trekker ned og det er hvordan den ser ut og at man kun lager en kopp av gangen.

edit: Det at den lager kun en kopp kan også være posetivt om man er den eneste som drikker kaffe i husstanden eller bor alene. Man slipper å kaste unødvendig mye kaffe.
Sist endret av EmpireOfTheCats; 9. mai 2014 kl. 21:06. Grunn: ekstra info
En kopp nytraktet rød eller gul coop kaffe, evnt evergood, fra en av disse maskinene er noe av den beste kaffen jeg har smakt.

http://www.moccamaster.com/no/
Bifaller den over, ikke noe vits gjøre noe enkelt for komplisert. Mokkamaster is tha shit.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Hvis du ikke har kaffekvern enda bør det stå øverst på prioriteringslisten. Det er kanskje det letteste tiltaket med størst utbytte og vil kunne gi bedre kaffe fra samtlige bryggemåter du benytter deg av. En Wilfa kaffekvern fra komplett for 500 kroner gjør stor forskjell. Men er du entusiastisk og bruker den mye kan det være værdt å bruke en del mer.

Selv har jeg aldri kommet over en helautomatisk eller kapselmaskin jeg har vært fornøyd med å kunne tenkt meg å bruke penger. Jeg vet at det er en del halvautomatiske som fungerer godt. Kall meg konservativ men espresso skal lages i et portafilter. Jeg tviler på at jeg kommer til å skaffe meg en espressomaskin da en må såpass opp i pris for at jeg finner de gode og jeg tror jeg kommer til å dekke hjemmebruk med nykvernet kaffe i moccamaster, presskanne og drip brew. Men hvis jeg endag får masse penger ville jeg sett på noe som Rancilio Silvia V3 eller noe deromkring hvis jeg først skulle kjøpt hjemmemaskin. stempelmaskiner er flotte og virker også kjekke å bruke da det er mer manuelt, men jeg har aldri prøvd dem.

Edit: Hvis du ser etter espressomaskiner bør du se på produsenter som også lager proffesjonelle maskiner og ikke bare for hjemmet.
Sist endret av tep0sen; 10. mai 2014 kl. 00:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Eg er godt nøgd med presskanna eg kjøpte for 20 kroner på ei bruktsjappe. Presskanna er frå 70-talet, kaffien er ny. Nydelige greier Meiner forøvrig at kaffi frå kaffitraktar ikkje dug i lengda.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Selv sverger jeg kun til Kalita Wave når jeg lager kaffe til meg selv. Utrolig god kaffe.
Men, kjøp skikkelige bønner, fersk brente. Ikkke kjøp bønner fra din lokale matvare.

Skal jeg lage kaffe til gjester er det kaffe trakteren som gjelder.

Men, husk, rent kald vann, rent utstyr, fersk brente bønner, og en god kvern!


Har en Dolche Gusto, men dette er jo bare tullekaffe!
blåjava + kaffekvern + presskanne..
Jeg er så smashface de to gangene i døgnet jeg lager en kaffekopp at Tassimo Evegood Dark Roast helt levelig.

Jeg har hatt luksusproblemet med å crave svart trakter-kaffe på kontinentet over måneder, og det har vel noe med hva man har vokst opp med å gjøre. Men etter ett år med kun moccamaster og Cirkel så er det Jææææævlig godt med en espresso laget av en ekspert i et middelhavsland også!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Synes dette forumet trenger en skikkelig kaffetråd!

Er det andre kaffenerder her inne da?
Hva drikker du?
Hva brygger du kaffen på?
Favoritt kaffe?


Selv brygger jeg på Kalita Walve.
Har prøvd masse forskjellig, mest fra Solberg & Hansen og Jakobsen Svart.
Legger ved ett bilde av bryggeren min i aksjon.
Oppforder andre kaffe til å gjøre det samme. Om det finnes noe annet en kapselmaskiner her da.