Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  111 12516
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg skal gjøre dette til en tråd som både er interessant og mindre kjedelig enn andre informasjonstråder.

Steg 1 - Hva er en aksje?
Aksjer er andeler av et aksjeselskap. En aksje er bare en liten del av selskapet. Verdiene i et aksjeselskap inndeles i aksjer. På denne måten kan nærmest alle ha råd til å eie en bit av milliardselskaper som Statoil, Yara eller Google.

Den vanligste måten å handle aksjer på er på børsen. I Norge er det Oslo Børs som gjelder. På Wall Street (New York finansdistrikt) finner du NASDAQ og NYSE. Japan har Tokyo Stock Exchange. Det finnes børser over hele verden og via internett er det mulig å handle aksjer på alle disse børsene.
Vis hele sitatet...
- Blirik.org (http://www.blirik.org/aksjeraksjehandel.php)

Steg 2 - Hvor kan jeg kjøpe en aksje?
De siste årene har det blitt stadig vanligere å handle aksjer selv via internett, i stedet for å ha en egen megler.

Fordelen med internetthandel er at prisene er langt lavere enn å bruke en ordinær aksjemegler, fordi man gjør mer av jobben selv.

For å kjøpe aksjer må du derfor betale et meglerhus for å kjøpe aksjene for deg. Et slikt meglerhonorar kalles kurtasje, eller «kurt», som proffene ofte sier.

Kurtasjen for internetthandel er mye lavere enn vanlige meglertjenester.
Vis hele sitatet...
- E24.no (http://e24.no/aksje-nm/aksjeskolen-d...ksjer/20361951)

Steg 3 - Hvordan velger jeg en aksje?
Du kan lese E24s guide der de snakker om hvordan du velger vinneraksjer: http://e24.no/aksje-nm/aksjeskolen/a...sjene/20361700.
E24 har en hel serie, derfor er den nesten obligatorisk, i hvertfall anbefalt, lesing.

I AksjeNM har du en begrenset tidsperiode der du skal gjøre din startformue så stor som du klarer. For å klare dette er det nesten bare en løsning: risikoaksjer.

Aksjer med høy oppside (god avkastning). Disse aksjene har som regel en stor sjanse for å gi deg store tap også.

Hvis dette ikke hørtes ut som noe bra for deg kan du også satse på å daytrade aksjer med mindre risiko, men også med mindre profitt.

Strategier for aksjehandel

Det finnes mange forskjellige strategier for aksjehandel. I hovedsak har vi to investeringsformer: Den kortsiktige og den langsiktige.

De som handler kortsiktig kaller vi tradere, de kjøper og selger igjen med kort mellomrom - gjerne bare minutter mellom kjøp og salg av aksjer i det samme selskapet. Vellykket daytrading består i å hente hjem mange små gevinster, og begrense tapene. Som daytrader er man ikke opptatt av å "treffe jackpot".

Er man langsiktig investor vil man helst holde på investeringen over en lengre periode. Små kurssvingninger i den ene eller andre retningen betyr lite. Her forventes det en større avkastning men da over en lenger periode.

Aksjetraderne spøker gjerne med at en langsiktig investering er en mislykket kortsiktig investering.
Vis hele sitatet...
Men, uaexed, er det ikke risiko forbundet ved aksjekjøp?
Ja, det er det. Derfor kan du delta på AksjeNM som arrangeres på E24.no i samarbeid med nordnet.

Hva er AksjeNM?
http://static09.e24.no/images/icons/icon_e24_aksje-nm_logo_393x76.png
Konkurransen består av en hovedkonkurranse og seks delkonkurranser.

Hovedkonkurransen går ut på å få 100.000 fiktive kroner til å vokse mest mulig i perioden konkurransen pågår. I tillegg vil det pågå ukeskonkurranser, hvor deltakeren med størst vekst i løpet av uka også stikker av med flotte premier.

Vinneren av hovedkonkurransen premieres med 30.000 kroner, en tur til New York sammen med Nordnet og en VAIO Tap 11 fra Sony.

Vinnerne av de seks ukeskonkurransene premieres med gaver fra Sony og Nespresso.
Vis hele sitatet...
- E24.no (http://e24.no/aksje-nm/aksje-nm-2014...egler/20043898)

Man kan jo ikke snakke om aksjer uten å ha med hvordan det ser ut når man ser på kursen av en aksje.

http://puu.sh/6Af2O.png
Her har jeg avbildet netfonds realtime aksjekurser. Jeg ser på Opera. Den har tickeren (kjennetegnet på børsen, gjerne en forkortelse) OPERA. Hele navnet er Opera Software.

Kjøper er kursen du får solgt aksjen for. Selger er kursen du får kjøpt aksjen for. Tenk deg at du er på WoW også selger noen en epic uber 1337 mount for 10k gull, men det er ingen som vil kjøpe den for det. De som vil kjøpe den er villige til å gi 9k gull. Da blir "Selger: 10k" og "Kjøper: 9k".

Åpning er hvilken kurs aksjen åpnet med, høy er det høyeste aksjen har vært priset i dag og lav er det laveste aksjen har vært priset i dag.

Børsen har åpent mellom 09:00 og 16:20 på vanlige ukedager.

Volum er hvor mange aksjer som har vært handlet. Verdi er verdien på aksjene som er handlet. Handler er antall handler.
-------------------------------------------------

Da ønsker jeg alle lykke til også håper jeg vi kan få litt diskusjon rundt aksjer o.l. på forumet!
Informasjon om aksjen du er interessert i finner du på selskapenes hjemmesider. Bruk google og søk "navnpåselskap investor relations", der ligger mye informasjon (bl.a. årsrapporter, kvartalsrapporter osv...) Du har også newsweb.no, som er offisielle nyheter selskapene er pålagt å gi ut via Oslo Børs.

Det er her analytikere henter ut informasjonen og kan vurdere om selskapet er verdt å investere i.

I en slik konkurranse vil du aldri vinne uten å velge høyrisiko-aksjer som har en enorm potensiell oppside dersom ditt og datt skjer. Her må du lese deg opp om selskapet, og du kan vedde på om kontrakter blir gjennomført, mulig oppkjøp, bedre enn forventet resultat osv... det er nå kvartalssesong, så det vil svinge i mange aksjer (veldig snart kinesisk nyttår, skjer veldig lite da). Er også mange som tror på en større korreksjon i nermeste fremtid, så du ligger ganske greit plassert uten å investere noe som helst akkurat nå, hehe.

Selv sitter jeg med 4 høyrisiko-aksjer innenfor forskjellige bransjer jeg har fulgt analyser på, og er opp 0,8% i dag.
Lykke til alle sammen!
Sist endret av Spirituell; 27. januar 2014 kl. 21:31.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Du har tatt med rimelig mye, men ikke når aksje NM starter? Det kan være rimelig greit å ha med i tråden som handler om det.
Jeg syns denne konkurransen er et veldig godt initiativ og får forhåpentligvis Ola og Kari Norman mer interessert i aksjer og kanskje litt mindre interessert i Lotto.
Bare så synd at det pågår i det skjulte, konkurransen får aldri så stor oppslutning som jeg skulle ønsket.

Jeg tror så lenge flere har visst om konkurransen, så hadde man også sett flere deltakere.
Det må da være artigere å spekulere i 100,000 risikofrie kroner på børsen enn å sitte å trykke på Farmville, CandyCrush eller hva faen annet folk spiller nå til dags.

Så min oppfordring er: del på sosiale medier så flere folk får ta del i den potensielle lærerike konkurransen om aksjer.


Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Du har tatt med rimelig mye, men ikke når aksje NM starter? Det kan være rimelig greit å ha med i tråden som handler om det.
Vis hele sitatet...
Startet i dag.
Sist endret av ZELDUR; 27. januar 2014 kl. 22:02. Grunn: Gramatikk
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Rapport for hvordan børsdagen 27.1.14 gikk for seg:
Kjøpte maks opp i Funcom siden den har vært mye i vinden... dessverre gikk dette til hel... og jeg er i skrivende stund ned 2000 kroner...
Videre kjøpte jeg meg inn i RECSOL og OPERA og casha inn 1500+ i profitt.
Kjøpte WRL tilslutt på starten av dagen og den så ikke helt positiv ut, men jeg holdt den siden det var svært liten negativ svingning.

Jeg casha ut RECSOL og OPERA når de var på sitt nest høyeste også kjøpte jeg meg inn i RCL. Dessverre kjøpte jeg meg inn på topp og der smalt det også noen kroner. Er ned ca 400 kroner der.

Alt i alt er jeg ned 0.6% og må si meg rimelig fornøyd med første dag i AksjeNM.
Neida... Tenkte jeg skulle handle aksjer, men børsen stengte jo kl 16:30..


EDIT: Er det veldig avgjørende å være med fra DAG 1?
Sist endret av MemoryCard; 27. januar 2014 kl. 23:01.
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
EDIT: Er det veldig avgjørende å være med fra DAG 1?
Vis hele sitatet...
Nei. titegn
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Vent så vi kjøper fiktive aksjer med fiktive penger?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Vent så vi kjøper fiktive aksjer med fiktive penger?
Vis hele sitatet...
Fiktive aksjer, både ja og nei.

Aksjene og kursene er hentet i fra Oslo Børs, men de har 15 minutters etterslep de kursene som vises på E24. Du kan få realtime på nordnet f.eks. ved å registrere deg med en konto der. Dette burde du gjøre fordi alle handlene foregår realtime, men kursene du får er 15 minutter forsinket [VIKTIG].

Aksjene du kjøper for fiktive penger er fiktive, men kursene etc. er høyst reelle.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Vent så vi kjøper fiktive aksjer med fiktive penger?
Vis hele sitatet...
Ja, og nei. Aksjene du kjøper er reelle aksjer, med ekte verdi på lik linje med vanlige aksjer. Du bruker derimot ikke ekte penger, så du "kjøper" jo heller ikke aksjene til eget eie. Så det hele er et spill, men med ekte faktorer.
Sist endret av TaterKjell; 28. januar 2014 kl. 00:18.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Ja, og nei. Aksjene du kjøper er reelle aksjer, med ekte verdi på lik linje med vanlige aksjer. Du bruker derimot ikke ekte penger, så du "kjøper" jo heller ikke aksjene til eget eie. Så det hele er et spill, men med ekte faktorer.
Vis hele sitatet...
Ah. Høres jo ganske interessant ut for å leke på aksjemarkedet uten noen "risiko". Kan jo lære seg en god del her.
Jeg er med! Satser på en lett seier
Forresten OP, håper ikke du realiserte tapet på FunCom mtp at de føyk opp 10% idag
Sitat av uaexed Vis innlegg
Fiktive aksjer, både ja og nei.

Aksjene og kursene er hentet i fra Oslo Børs, men de har 15 minutters etterslep de kursene som vises på E24. Du kan få realtime på nordnet f.eks. ved å registrere deg med en konto der. Dette burde du gjøre fordi alle handlene foregår realtime, men kursene du får er 15 minutter forsinket [VIKTIG].

Aksjene du kjøper for fiktive penger er fiktive, men kursene etc. er høyst reelle.
Vis hele sitatet...
Vil det si at hvis du følger med på realtime kurser kan du forutse 15min i markedet i AksjeNM?
Sikkerhetsklarert
Hvor legger jeg inn ordre på dette spillet?
Sist jeg drev så smått med aksjer så kunne jeg legge inn kjøp/salgs ordre med limits.

Nå finner jeg bare muligheter for kjøp.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xyte Vis innlegg
Vil det si at hvis du følger med på realtime kurser kan du forutse 15min i markedet i AksjeNM?
Vis hele sitatet...
Nei. Du ser på realtime kurser for å finne ut hva aksjene virkelige er verdt. Du blir trukket for den virkelige verdien på E24, men du ser en 15 minutters forsinket kurs.

Sitat av Znusken Vis innlegg
Jeg er med! Satser på en lett seier
Forresten OP, håper ikke du realiserte tapet på FunCom mtp at de føyk opp 10% idag
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det. Ikke nok med det, jeg gjorde det en gang til. Så nå er jeg ned 2.6k til Funcom.

Aca på PROTCT og litt på MHG i dag

Sitat av Pjukern Vis innlegg
Hvor legger jeg inn ordre på dette spillet?
Sist jeg drev så smått med aksjer så kunne jeg legge inn kjøp/salgs ordre med limits.

Nå finner jeg bare muligheter for kjøp.
Vis hele sitatet...
Det er bare kjøp og selg. Det mangler limits og f.eks. stoploss.
Sist endret av uaexed; 28. januar 2014 kl. 13:37.
Sikkerhetsklarert
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det er bare kjøp og selg. Det mangler limits og f.eks. stoploss.
Vis hele sitatet...
Hvor finner du selg knappen?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Hvor finner du selg knappen?
Vis hele sitatet...
Begge knappene er under "Handel".

http://puu.sh/6Bfyp.png
Dersom du ikke har spesiell kompetanse og innsikt når det gjelder trading mener jeg du bør holde deg unna. Dess mindre du vet, og dess mindre informasjon du har (som dine konkurenter har), dess større er sjansen for at det bare blir ren gambling, og man skal ikke gamble bort pengene sine.

Da er det bedre å satse på diverse spareprodukter som f.eks. aksjefond eller rett og slett vanlig banksparing på høyrentekonto. Ikke den beste avkastningen, men man får ihvertfall litt igjen for pengene uten risiko.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Dersom du ikke har spesiell kompetanse og innsikt når det gjelder trading mener jeg du bør holde deg unna. Dess mindre du vet, og dess mindre informasjon du har (som dine konkurenter har), dess større er sjansen for at det bare blir ren gambling, og man skal ikke gamble bort pengene sine.

Da er det bedre å satse på diverse spareprodukter som f.eks. aksjefond eller rett og slett vanlig banksparing på høyrentekonto. Ikke den beste avkastningen, men man får ihvertfall litt igjen for pengene uten risiko.
Vis hele sitatet...
Les gjennom tråden. Det er snakk om en konkurranse. Man spiller ikke bort pengene sine, man har 100.000 fiktive kroner man får til å kjøpe aksjer for.

Denne konkurransen er genial å være med i, man erfarer hvordan aksjemarkedet fungerer, uten å måtte tape pengene sine.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Nyhetssider med informasjon spesielt om økonomi:
www.dn.no - den mest velrenommerte avisen i Norge?
www.e24.no
www.hegnar.no
www.newsweb.no - Børsens nyhetsside. Alle pliktige handler og nyheter kommer her. Er det positive nyheter anbefales det å kjøpe, men man burde følge med før børsen åpner.

Grei side for å sjekke kurser uten realtime:
www.hegnar.no/netfonds/aksjekurser

Registrer deg på www.netfonds.no for å få gratis realtime kurser på den siden.
Sist endret av uaexed; 28. januar 2014 kl. 14:04.
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Les gjennom tråden. Det er snakk om en konkurranse. Man spiller ikke bort pengene sine, man har 100.000 fiktive kroner man får til å kjøpe aksjer for.

Denne konkurransen er genial å være med i, man erfarer hvordan aksjemarkedet fungerer, uten å måtte tape pengene sine.
Vis hele sitatet...
Vet det er et spill. Kommenterte trading generelt.
Er rundt 350 plass nå med 3% avkastning. 3 av 4 aksjer som går greit.

Alle bør forresten styre unna HO (hegnar online), det er norges mest useriøse aksjeforum! Utrolig mye idioti.
Nytt for året er at man kan lage ligaer, hva med og lage en Freak liga???
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av TarAldar1on Vis innlegg
Nytt for året er at man kan lage ligaer, hva med og lage en Freak liga???
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke man kan ha ulike brukernavn og jeg vil ikke sette min anonymitet i fare.
Selv har jeg valgt som andre år, valgt å satse på de ikke så tradisjonelle aksjene. Heller de litt mindre da jeg har sett de hoppe høyest.
[COLOR="Red"]Du kan ikke investere mer enn 25% av din totalverdi i ett instrument.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
For å forhindre "idioter" fra å gå all inn i en aksje.
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Og fordi det hadde gått på flaks og ikke skillz. Alle kan treffe en gullakse, men fem er mye vanskeliger.
Da er alle mine aksjer opp... dag 2 endt på 500. plass med nesten 3% avkastning. Venter på at en (eller alle) skal hoppe dobbelt opp.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Da er alle mine aksjer opp... dag 2 endt på 500. plass med nesten 3% avkastning. Venter på at en (eller alle) skal hoppe dobbelt opp.
Vis hele sitatet...
Samme, endte dagen på 2.3% med Funcom som største gevinst, lite overraskende. De andre er ventet å stige i løpet av kommende ukene så vi får se. Tror nok jeg holder litt lenger på Funcom.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Jeg venter på nyheter både fra MHG og IDEX. IOX er kanskje den mest risikofylte aksjen du kan kjøpe deg inn i, men det vil jo ikke skje noe før uti februar.
Sitat av uaexed Vis innlegg
For å forhindre "idioter" fra å gå all inn i en aksje.
Vis hele sitatet...
Sitat av trygve Vis innlegg
Og fordi det hadde gått på flaks og ikke skillz. Alle kan treffe en gullakse, men fem er mye vanskeliger.
Vis hele sitatet...
Aha, makes sense..
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg venter på nyheter både fra MHG og IDEX. IOX er kanskje den mest risikofylte aksjen du kan kjøpe deg inn i, men det vil jo ikke skje noe før uti februar.
Vis hele sitatet...
Hvilke nyheter du venter på fra iox? Tenker du på boringen i peru?
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg venter på nyheter både fra MHG og IDEX. IOX er kanskje den mest risikofylte aksjen du kan kjøpe deg inn i, men det vil jo ikke skje noe før uti februar.
Vis hele sitatet...
Frist for kontraktsforlengelse (10 år i Peru) går jo ut 31. januar, ikke mange dager til.
Sist endret av Spirituell; 28. januar 2014 kl. 23:13.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Rapport for hvordan børsdagen 27.1.14 gikk for seg:
Kjøpte maks opp i Funcom siden den har vært mye i vinden... dessverre gikk dette til hel... og jeg er i skrivende stund ned 2000 kroner...
Videre kjøpte jeg meg inn i RECSOL og OPERA og casha inn 1500+ i profitt.
Kjøpte WRL tilslutt på starten av dagen og den så ikke helt positiv ut, men jeg holdt den siden det var svært liten negativ svingning.

Jeg casha ut RECSOL og OPERA når de var på sitt nest høyeste også kjøpte jeg meg inn i RCL. Dessverre kjøpte jeg meg inn på topp og der smalt det også noen kroner. Er ned ca 400 kroner der.

Alt i alt er jeg ned 0.6% og må si meg rimelig fornøyd med første dag i AksjeNM.
Vis hele sitatet...
Kan jo se litt ut som om du er den heldige av oss. http://e24.no/boers-og-finans/boersp...tedet/22740513
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Mye gøy i Funcom. Vakkert å ha solgt seg ut.

Dessverre er FRO ned som bare juling...

Nå hanker jeg inn bunnplasseringer gitt...
Sitat av uaexed Vis innlegg
Mye gøy i Funcom. Vakkert å ha solgt seg ut.

Dessverre er FRO ned som bare juling...

Nå hanker jeg inn bunnplasseringer gitt...
Vis hele sitatet...
lå i nesten 2k+ på funcom igår, fikk ikke solgt før krakket oppsto, tapte 2,5k på salg. Tror verdiene på funcom stuper nå.
Sist endret av GreenRay; 29. januar 2014 kl. 14:51.
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Samme, endte dagen på 2.3% med Funcom som største gevinst, lite overraskende. De andre er ventet å stige i løpet av kommende ukene så vi får se. Tror nok jeg holder litt lenger på Funcom.
Vis hele sitatet...
Fremdeles inne #FUNCOM ?? lol
Det som har skjedd i funcom er helt sykt, aksjonærene viser nok en gang hvor irrasjonelle de er. Aksjen burde stupe til 2 kr... Heldigvis faller den litt nå... ligger på ca 900. plass atm.
Sist endret av Spirituell; 29. januar 2014 kl. 15:26.
Hva tror dere om Funcom nå, siden den har falt såpass drastisk nå. Tror dere verdien kommer til å øke opp igjen ganske hurtig? Eller vil den bare fortsette å synke?
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Hva tror dere om Funcom nå, siden den har falt såpass drastisk nå. Tror dere verdien kommer til å øke opp igjen ganske hurtig? Eller vil den bare fortsette å synke?
Vis hele sitatet...
Har aldri vært noe logikk i Funcom. Aksjen spretter 160% når ledelsen er på ferie og faller tilbake, uten at noen vet hvorfor.

Jeg håper/tror på konkurs, hehehe
Sist endret av Spirituell; 29. januar 2014 kl. 16:06.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Hele markedet er negativt. Helt utrolig.

Jeg har gått fra 2.5% i pluss til 5% minus.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hele markedet er negativt. Helt utrolig.

Jeg har gått fra 2.5% i pluss til 5% minus.
Vis hele sitatet...
Sjæl, alt har droppa!
Var liten respond etter kutt i stimulipakken. Men oslo børs fortsetter vel ned i morgen.
er under atten så får ikke vært med på dette desverre.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av SilentKick Vis innlegg
er under atten så får ikke vært med på dette desverre.
Vis hele sitatet...
Du sender bare fullmakt på mail til dem.... eller så driter du i den klausulen.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av zlagther Vis innlegg
https://twitter.com/google/status/428653486490664960

Kanskje kjøpe noen google aksjer?
Vis hele sitatet...
Vell.... de kjøpte Motorola for 13MRD USD....

https://www.google.no/search?q=googl...hrome&ie=UTF-8

http://www.wired.com/gadgetlab/2013/...ory-of-moto-x/

http://money.cnn.com/2012/05/22/tech...ogle-motorola/

NEW YORK (CNNMoney) -- Google officially completed its $12.5 billion purchase of Motorola Mobility on Tuesday. It's a watershed moment for the company, marking both its biggest acquisition ever and Google's transition from a search-and-software company to a consumer gadgets maker.
Vis hele sitatet...
Sist endret av uaexed; 30. januar 2014 kl. 00:35.
Grunn til at jeg ikke handler aksjer :P
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av zlagther Vis innlegg
Grunn til at jeg ikke handler aksjer :P
Vis hele sitatet...
Hehe

Man må bare Google litt og hvis man har lyst å bli skikkelig hardcore kan du foreta voldsomme analyser.