Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 9572
Hei kjøpte en tv på komplett som nå er ødelagt å de skal sende meg en ny, problemet er at de ikke har tven på lager før 17 februar. så da jeg pratet me komplett sa han at jeg kunne heve kjøpet. noe jeg sa nei til der å da.

Det jeg begynte å tenke på var om jeg kunne kreve en tilsvarende tv selv om jeg kjøpte den på kampanje der det var 7000kr avslag?

Dvs. kan jeg kreve en tv til ca 19000kr selv om jeg betalte 13000kr?

Jeg vil jo ikke heve kjøpet for da jeg vil få mine 13000 tilbake, men jeg får ikke kjøpt en like god tv for de 13000kr så føler jeg bare må vente?

nå er jeg lut lei hele komplett, fikk tvn i starten av oktober, og den var DOA nå er det snart 2 måneder siden jeg leverte den fra meg å jeg må vente nesten 1 månet til for å få en ny tv...

takker for alle var.
Selvfølgelig får du ikke verdier for 19K når du har betalt 13k.
OT: 19000-13000=6000,- i rabatt ikke 7
Forøvrig vil jeg tro du kan velge en tilsvarende tv. Altså samme prisklasse som originalpris. Men at du får tilbudsprisen hvis du hever kjøpet.
Trådstarter
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Selvfølgelig får du ikke verdier for 19K når du har betalt 13k.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke?
kan du utdype hvorfor ikke?

Har man ikke krav på et tilsvarende produkt etter som jeg har forstått at reglene er?
Hva om tvn hadde gått ut av produksjon, skulle jeg da godta et produkt som er dårligere om mitt ikke kunne repareres?
Trådstarter
Sitat av Nemoas Vis innlegg
OT: 19000-13000=6000,- i rabatt ikke 7
Forøvrig vil jeg tro du kan velge en tilsvarende tv. Altså samme prisklasse som originalpris. Men at du får tilbudsprisen hvis du hever kjøpet.
Vis hele sitatet...
hehe beklager skrivefeilen, gikk litt fort på tastaturet :P
Du har krav på tv til samme pris som du betalte, betalte du 13, har du krav på en tv som koster 13.
Trådstarter
Har søkt litt på nett og det virker som jeg har rett på et tilsvarende produkt eller
Uansett avanse på produktet, så kan man:
Kreve omlevering av tilsvarende eller bedre produkt
Hvis butikken ikke vil/kan omlevere, så kan man:
heve kjøpet og evt ta et dekningskjøp av tilsvarende/bedre produkt hos en konkurrent. Isåfall skal du ha tilbakebetalt "nesten" alle kostnadene du har med å skaffe nytt produkt (pris+frakt) fra butikken.
I tilfelle dekningskjøp der du har betydelig mer nytte av tingen, kan det trekkes litt i erstatningen.
Vis hele sitatet...
Så ikke kom med svar om det er bare noe du tror/syns, men heller kom med ting som ligger nærmere fakta.

Men rett meg gjerne om det kan bevises mere håndfast.
Sitat av lofed Vis innlegg
Har søkt litt på nett og det virker som jeg har rett på et tilsvarende produkt eller

Så ikke kom med svar om det er bare noe du tror/syns, men heller kom med ting som ligger nærmere fakta.

Men rett meg gjerne om det kan bevises mere håndfast.
Vis hele sitatet...
Hvor hentet du informasjonen fra?
Forøvrig står det jo der at hvis butikken ikke vil levere tilsvarende TV, så har du rett til å heve kjøpet. Ergo virker det i følge sitatet ditt som om butikken faktisk kan velge helt selv om de vil gi deg tilsvarende TV eller ikke.
Kan jo godt være at man får en tilsvarende TV i dag til prisen du betalte når du kjøpte den.
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvor hentet du informasjonen fra?
Forøvrig står det jo der at hvis butikken ikke vil levere tilsvarende TV, så har du rett til å heve kjøpet. Ergo virker det i følge sitatet ditt som om butikken faktisk kan velge helt selv om de vil gi deg tilsvarende TV eller ikke.
Vis hele sitatet...
de kan ikke velge.
Om de ikke vil eller kan omlevere, så skal man kunne ta å velge et dekningskjøp noe som vil si at man kan få produktet fra en annen plass å de må betale mellomlegget.

Skal ikke si at dette er noe som er 100% rett, derfor jeg spurte her om noen som kan dette kunne kanskje avkrefte eller bekrefte om jeg har rett på et tilsvarende produkt. men vet ikke om jeg har krav på dette.

hentet informasjon fra jusstorget.no
Sist endret av lofed; 24. januar 2014 kl. 00:04.
Trådstarter
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Kan jo godt være at man får en tilsvarende TV i dag til prisen du betalte når du kjøpte den.
Vis hele sitatet...
det var i oktober, så det gjør man ikke. det er ikke kommet noen nye modeller siden da.
Hvilken TV er det snakk om?
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Hvilken TV er det snakk om?
Vis hele sitatet...
er en philips 55PFL8008S
Broken up:

-Vent og få tv 17. Feb
-Få pengene tilbake nå

Dette er ganske rett frem, men du mener allikevel du har krav på et annet produkt de har som koster mer.
Det er faktisk litt urimelig av deg, butikken har sannsynligvis ikke noe tilsvarende produkt som de ikke taper tusenvis av kroner på å omlevere til deg.

Hvorfor skal de tape mye penger på en slik deal når de har fulgt reglene og gitt deg to gode alternativer?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Hva med å konsultere loven? Forbrukerkjøpsloven:

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for "retting av mangelen" eller "leverer tilsvarende ting" (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av "kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader".

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Jeg vil mene at siden du må vente i over 3 uker, er det rimelig å kunne kreve omlevering. Dette betyr etter forbrukerkjøpslovenat du skal kunne kreve et tilsvarende produkt. Det betyr en tv av samme kvalitet, hva du opprinnelig har betalt betyr ikke noe.
Sitat av Delusional Vis innlegg
Jeg vil mene at siden du må vente i over 3 uker, er det rimelig å kunne kreve omlevering. Dette betyr etter forbrukerkjøpslovenat du skal kunne kreve et tilsvarende produkt. Det betyr en tv av samme kvalitet, hva du opprinnelig har betalt betyr ikke noe.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av "kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader", som du selv skrev. Blir raskt urimelige kostnader når det gjelder tilbudsvare.
Sist endret av FlipMcFlop; 24. januar 2014 kl. 13:07.
Støtter Delusional, er TVens specs som avgjør "tilsvarende produkt", ikke prisen.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av "kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader", som du selv skrev. Blir raskt urimelige kostnader når det gjelder tilbudsvare.
Vis hele sitatet...
Nei. Men at det er en tilbudsvare sier noe om alderen på produktet. Er det en 2012 modell så vil man kunne kreve en 2012 modell av tilsvarende kvalitet.

Det folk her ikke skjønner at prisen på TVen her ikke er tema, om den ligger ute til 20 000, så kan ikke du kreve en annen TV til 20 000. Du kan kreve en TV som er av tilsvarende kvalitet.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Støtter Delusional, er TVens specs som avgjør "tilsvarende produkt", ikke prisen.
Vis hele sitatet...
Det kommer aldri til å gå i gjennom pga pengene, men i en annen setting, f.eks. om produktet var litt eldre og TV med samme specs hadde sunket i pris, så ja.

Komplett har jo på en måte sagt "Her er pengene dine, vi er ikke så interessert i å handle med deg. Men er du tålmodig så skal du få en bra TV for lav pris!"
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Det kommer aldri til å gå i gjennom pga pengene, men i en annen setting, f.eks. om produktet var litt eldre og TV med samme specs hadde sunket i pris, så ja.

Komplett har jo på en måte sagt "Her er pengene dine, vi er ikke så interessert i å handle med deg. Men er du tålmodig så skal du få en bra TV for lav pris!"
Vis hele sitatet...
Elkjøp ga meg et TV til 20k da jeg kjøpte et annet til 14k. De hadde ikke varen på lager så dem måtte gi meg noe, blir vel en litt for annerledes situasjon enn den TS er i.


Men det virker logisk det du sier, er det ulønnsomt er det ikke butikk for dem. Kan uansett prøve å spille litt på sentimentaliteten til kundebehandleren og se om man ikke ender opp med en bedre TV enn du hadde i utgangspunktet (Som da er usikkert, da begge har samme listepris).
very impotent freak
Delusional's Avatar
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Det kommer aldri til å gå i gjennom pga pengene, men i en annen setting, f.eks. om produktet var litt eldre og TV med samme specs hadde sunket i pris, så ja.

Komplett har jo på en måte sagt "Her er pengene dine, vi er ikke så interessert i å handle med deg. Men er du tålmodig så skal du få en bra TV for lav pris!"
Vis hele sitatet...
Selv om det viser seg for Komplett i ettertid at de har gjort et dårlig salg, så er det Komplett sitt problem. Heving av kjøpet er en rett for forbrukeren, ikke for selger. Er forbrukeren fornøyd med kjøpet sitt, så plikter selger å stå ved avtalen.

Dette bygger i bunn og grunn på det eldgamle prinsippet om at avtaler skal holdes. Hevingskravet er en rett for forbruker grunnet selgers vesentlige mislighold av avtalen.
Sitat av lofed Vis innlegg
Selvfølgelig ikke?
kan du utdype hvorfor ikke?

Har man ikke krav på et tilsvarende produkt etter som jeg har forstått at reglene er?
Hva om tvn hadde gått ut av produksjon, skulle jeg da godta et produkt som er dårligere om mitt ikke kunne repareres?
Vis hele sitatet...
Så alle som kjøper varer på salg, kan bare levere dem inn på angrefristen og få mer penger tilbake?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Så alle som kjøper varer på salg, kan bare levere dem inn på angrefristen og få mer penger tilbake?
Vis hele sitatet...
Forskjellen blir jo at han har fått en Defekt vare å da er det andre regler som trer i kraft.
Mozzie:

I slike situasjoner har innkjøpspris hos butikk veldig mye å si, også. Komplett hadde garantert kommet med forslag om annet produkt om de kunne uten å tape mye penger.

Fra 2009 hadde Elkjøp en kjempegreie med å bygge opp omdømmet sitt igjen etter mange år med paragrafryttere i butikkene, og mellomledere som ble sinte hvis noe gikk på bekostning av inntjeningen på en avdeling. Man fikk mye mer frihet til å ta fornuftige avgjørelser på gulvet og redde humøret til misfornøyde kunder, uansett kostnad. Det funket bra, så vidt jeg vet. Klart det kostet mer og inntjening i butikkene ble mindre en periode, men i det lange løp så har omsetningene bare steget.

Men om Komplett har tatt den mentaliteten inn i varmen enda, spørs. De er flinke og raske, men er ikke så mye ekstra tror jeg.
Sist endret av FlipMcFlop; 25. januar 2014 kl. 00:51.
Sitat av Delusional Vis innlegg
Selv om det viser seg for Komplett i ettertid at de har gjort et dårlig salg, så er det Komplett sitt problem. Heving av kjøpet er en rett for forbrukeren, ikke for selger. Er forbrukeren fornøyd med kjøpet sitt, så plikter selger å stå ved avtalen.

Dette bygger i bunn og grunn på det eldgamle prinsippet om at avtaler skal holdes. Hevingskravet er en rett for forbruker grunnet selgers vesentlige mislighold av avtalen.
Vis hele sitatet...
Ja, Komplett har jo sagt til TS at han kan heve kjøpet, det er ikke det som er problemet. Han vil ha et annet produkt som koster mer enn det han opprinnelig betalte for sitt eget.
Tilsvarende produkt handler om egenskaper, ikke pris (uansett hvilken vei prisen varierer)

Tre uker er nok på grensen til "urimelig" lenge å vente på at butikken utbedrer feilen (altså leverer nytt produkt), men vanlig praksis er en måned, så jeg tror ikke du vil komme noen vei om butikken setter seg på bakbena. Du har uansett krav på låneprodukt i perioden frem til du får feilretting / omlevering.

Bare for å gjøre det helt klar: Pris er helt uvesentlig. Det eneste som betyr noe er kvaliteten / egenskapene til produktet.
Jeg anbefaler deg til og fylle ut skjema fra forbrukerrådet, som regel tar ikke de privat personer på alvor , jeg legger ved en linke som du kan velge den som passer best for deg. Det er formelt skrevet og fordelen der er at motpartneren er på en måte " pliktig til og gi svar innen 14 dager med begrunnelse " som regel går klagen gjennom , for ingen vil ha unødvendig bry

Linken : http://www.forbrukerradet.no/klage/K...t?sprak=bokmal
very impotent freak
Delusional's Avatar
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Ja, Komplett har jo sagt til TS at han kan heve kjøpet, det er ikke det som er problemet. Han vil ha et annet produkt som koster mer enn det han opprinnelig betalte for sitt eget.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at Komplett selvsagt kan tilby kunden å heve kjøpet, men de kan ikke kreve at kunden hever eller krever prisavslag. Og da er løsningen reperasjon eller omlevering (eventuelt å svare erstatning, og da blir summen omleveringskostnaden).

Som jeg sa ovenfor, er det slik jeg ser det grunnlag for omlevering grunnet lang leveringstid. Omlevering innebærer, som jeg også har sagt ovenfor, at kunden kan kreve tilsvarende vare. Det innebærer ikke at kunden kan si at TVen koster 19 000 normalt vil han ha en annen TV til 19 000, kunden må ta til takke med samme modell eller tilsvarende modell. Som oftest ender selger opp med å måtte gi en noe dyrere TV for å oppfylle kravet om tilsvarende.
...Og da spiller linjen "kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader" fra forbrukerkjøpsloven inn, som Komplett vil forholde seg til.
Spør du meg er det kun og bruke fantasien og prøve seg frem , tilbludet du har fått kan ikke de nekte deg uansett
very impotent freak
Delusional's Avatar
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
...Og da spiller linjen "kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader" fra forbrukerkjøpsloven inn, som Komplett vil forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Viss komplett vil reparere den gamle TVen er saken i grenseland. Har først Komplett bestemt seg for å omlevere, skal det mye til for at urimelighetsvilkåret skal være oppfylt. Har vanskelig for å se at de andre TVene som Komplett har tilgjengelig, vil volde dem et slikt urimelig tap som rettferdiggjør en ventetid på tre uker.
Det skal ikke mer enn innkjøpsprisen demmes til. De har vel fått kreditt på produktet til TS via verksted, og forventet leveringstid på nettsiden er samme som TS har fått oppgitt. Han har fått beskjed om at han kan få pengene tilbake eller vente til 16. Feb. Å gi han et produkt som koster 19.995,-, som for alt vi vet har innkjøpspris på 19.795,-, blir urimelig da tilbudsvaren hans sannsynligvis har innkjøpspris på +/- 12.995 (som den koster nå også)

Så, når dette partier TV'er kommer inn 16. Feb kan Komplett kostjustere i sine systemer så de ikke taper penger pga varierende innkjøpspris også.

Makes sense?
Mye spekulering her.
Du kan ikke kreve noe. Kontakt derfor Komplett og spør pent om du kan få en annen TV, kan hende du er heldig.
FlipMcFlop: Du er så på villspor - pris har ingenting å si! Det er urimelig for kunden å måtte vente i nesten tre måneder etter kjøpsdato før han får en fungerende TV, og mtp. at Komplett har tilbydt han å heve kjøpet, så er også dette noe de selv har innsett. Kunden kan her kreve å få omlevering, dvs, en ny TV av samme type som han har bestilt, eller en TV med tilsvarende spesifikasjoner (hvis samme TV som han kjøpte ikke er å få tak på), dersom han ikke ønsker å heve kjøpet eller vente lenger på å få bruke TV-en han har betalt for.

enanthate: Du tar feil. Se over.

TS: Krev omlevering av samme TV, eller tilsvarende TV om de ikke lenger har TV-en du kjøpte på lager.
Sist endret av caperno; 25. januar 2014 kl. 02:03.
Sitat av caperno Vis innlegg
FlipMcFlop: Du er så på villspor - pris har ingenting å si! Det er urimelig for kunden å måtte vente i nesten tre måneder etter kjøpsdato før han får en fungerende TV, og mtp. at Komplett har tilbydt han å heve kjøpet, så er også dette noe de selv innser. Kunden kan her kreve å få omlevering, dvs, en ny TV av samme type som han har bestilt, eller en TV med tilsvarende spesifikasjoner (hvis samme TV som han kjøpte ikke er å få tak på), dersom han ikke ønsker å heve kjøpet eller vente lenger på å få bruke TV-en han har betalt for.

enanthate: Du tar feil. Se over.

TS: Krev omlevering av samme TV, eller tilsvarende TV om de ikke lenger har TV-en du kjøpte på lager.
Vis hele sitatet...
Tilsvarende TV, ja. Jeg snakket om en dyrere TV, ettersom det er dette som er topic.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Tilsvarende TV, ja. Jeg snakket om en dyrere TV, ettersom det er dette som er topic.
Vis hele sitatet...
TV-en han kjøpte var på tilbud. Man har de samme rettigheter når man kjøper en tilbudsvare, som når man kjøper en vare til ordinær pris. Det betyr at TV-en hans er verdt 19 000, selv om han bare betalte 13 000. En TV som koster 19 000 har som regel bedre spesifikasjoner enn en TV til 13 000, og han skal selvsagt ikke lide for at han kjøpte denne TV-en på tilbud.
Sist endret av caperno; 25. januar 2014 kl. 02:06.
Sitat av caperno Vis innlegg
TV-en han kjøpte var på tilbud. Man har de samme rettigheter når man kjøper en tilbudsvare, som når man kjøper en vare til ordinær pris.
Vis hele sitatet...
Og har dermed ikke krav på en dyrere vare - tilbudsvare eller ei.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Og har dermed ikke krav på en dyrere vare - tilbudsvare eller ei.
Vis hele sitatet...
For kundens og kompletts vedkommende, så er verdien på denne TV-en 19 000 kr, og ikke 13 000. Man beregner jo ikke verdien ut i fra tilbudspris! Uansett, så er det ikke prisen det skal stå på, men spesifikasjonene! Når kunden da har rett til å kreve omlevering, så skal Komplett levere samme TV eller en tilsvarende TV. Dette er egentlig veldig enkelt; det går ikke på pris, men på varens spesifikasjoner!
Sitat av caperno Vis innlegg
Det betyr at TV-en hans er verdt 19 000, selv om han bare betalte 13 000. En TV som koster 19 000 har som regel bedre spesifikasjoner enn en TV til 13 000, og han skal selvsagt ikke lide for at han kjøpte denne TV-en på tilbud.
Vis hele sitatet...
For det første, når man snakker om såpass store forskjeller så tar man gjerne "ordinær pris" med en teskje salt.
For det andre, det du sier er jeg moralsk sett enig i - men det er fortsatt ikke et krav kjøper har. Har man betalt 13,000 så gjelder 13,000 som kjøpssum, uansett "ordinær pris". Alternativet er å få en unnskyldning og pengene tilbake. Derfor sier jeg at jeg tror det beste er å bare spøre pent, så kanskje de behandler saken litt hyggeligere.

My theory, anyway.
Sitat av caperno Vis innlegg
For kundens og kompletts vedkommende, så er verdien på denne TV-en 19 000 kr, og ikke 13 000. Man beregner jo ikke verdien ut i fra tilbudspris! Uansett, så er det ikke prisen det skal stå på, men spesifikasjonene! Når kunden da har rett til å kreve omlevering, så skal Komplett levere samme TV eller en tilsvarende TV. Dette er egentlig veldig enkelt; det går ikke på pris, men på varens spesifikasjoner!
Vis hele sitatet...
Har du jobbet i butikk?
Det går vanligvis på betalt sum. Dette er jo helt naturlig.

E'dit: Dersom TS kontakter Komplett, tipper jeg du får en mellomting. Typ 16,000~.
Så får vi se. God natt '

Har forresten en PC stående, ga 12,000 for den. Kjøpte i deler, selvfølgelig. Har brukt den i 2 uker, og kunne egentlig tenke meg å bygge en litt billigere maskin i stedet. Tror du det er noen sjans for å få tilbake pengene og returnere maskinen i deler? Evt komplett? Har kastet alle esker og bruksanvisninger også, selvfølgelig.....
Sist endret av enanthate; 25. januar 2014 kl. 02:23.
Sitat av enanthate Vis innlegg
For det første, når man snakker om såpass store forskjeller så tar man gjerne "ordinær pris" med en teskje salt.
For det andre, det du sier er jeg moralsk sett enig i - men det er fortsatt ikke et krav kjøper har. Har man betalt 13,000 så gjelder 13,000 som kjøpssum, uansett "ordinær pris". Alternativet er å få en unnskyldning og pengene tilbake. Derfor sier jeg at jeg tror det beste er å bare spøre pent, så kanskje de behandler saken litt hyggeligere.

My theory, anyway.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer fra forbrukerkjøpsloven:

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at det at kunden har ventet i to måneder på en fungerende TV, og at han må vente i ytterligere tre uker, er til vesentlig ulempe for forbrukeren. Jeg vil også si at det er til vesentlig ulempe for forbrukeren å måtte ta til takke med en TV som er mye dårligere enn den han har betalt for. Jeg vil heller ikke si at det volder selgeren urimelige kostnader - de hadde tross alt satt den på tilbud når kunden kjøpte den. Var kostnadene deres ved å holde dette tilbudet urimelig?

Sitat av enanthate Vis innlegg
Har du jobbet i butikk?
Det går vanligvis på betalt sum. Dette er jo helt naturlig.
Vis hele sitatet...
Jeg har både tatt i mot (riktignok ikke tilbudsvarer) og sendt inn reklamasjoner.

Jeg siterer igjen fra forbrukerkjøpsloven:

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering).
Vis hele sitatet...
Har forresten en PC stående, ga 12,000 for den. Kjøpte i deler, selvfølgelig. Har brukt den i 2 uker, og kunne egentlig tenke meg å bygge en litt billigere maskin i stedet. Tror du det er noen sjans for å få tilbake pengene og returnere maskinen i deler? Evt komplett? Har kastet alle esker og bruksanvisninger også, selvfølgelig.....
Vis hele sitatet...
Dersom det skjer en feil med en eller flere av komponentene, og selger ikke klarer å reparere dette eller levere de eksakt samme komponenter, så skal du ha tilsvarende komponenter, selv om disse skulle være priset høyere. Du kan selvsagt ikke bare sende de inn fordi du ønsker noe bedre eller billigere.
Sist endret av caperno; 25. januar 2014 kl. 02:46.
Sitat av caperno Vis innlegg
FlipMcFlop: Du er så på villspor - pris har ingenting å si! Det er urimelig for kunden å måtte vente i nesten tre måneder etter kjøpsdato før han får en fungerende TV, og mtp. at Komplett har tilbydt han å heve kjøpet, så er også dette noe de selv har innsett. Kunden kan her kreve å få omlevering, dvs, en ny TV av samme type som han har bestilt, eller en TV med tilsvarende spesifikasjoner (hvis samme TV som han kjøpte ikke er å få tak på), dersom han ikke ønsker å heve kjøpet eller vente lenger på å få bruke TV-en han har betalt for.

enanthate: Du tar feil. Se over.

TS: Krev omlevering av samme TV, eller tilsvarende TV om de ikke lenger har TV-en du kjøpte på lager.
Vis hele sitatet...
Igjen, butikk kan ta bort alternativet du snakker om hvis det blir urimelig for dem i PRIS, ikke at det er urimelig antall HDMI eller what ever. Hvis de bare vil si "fuck deg, vi er en privat bedrift som ikke vil ha din handling noe mer, her er de 13k vi skylder deg", så kan de gjøre det. Hvor kommer liksom logikken i at man kan kreve dyrere vare istedenfor pengene man opprinnelig brukte fra?

Sitat av enanthate Vis innlegg
Har forresten en PC stående, ga 12,000 for den. Kjøpte i deler, selvfølgelig. Har brukt den i 2 uker, og kunne egentlig tenke meg å bygge en litt billigere maskin i stedet. Tror du det er noen sjans for å få tilbake pengene og returnere maskinen i deler? Evt komplett? Har kastet alle esker og bruksanvisninger også, selvfølgelig.....
Vis hele sitatet...
Esker og bruksanvisninger har vanligvis ikke så mye å si, så hvis du er innenfor en eventuell returtjeneste butikken du handlet i har, så burde det gå bra.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har både tatt i mot (riktignok ikke tilbudsvarer) og sendt inn reklamasjoner.
Vis hele sitatet...
Det gjorde jeg også, riktig nok veldig mange tilbudsvarer.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Hvis de bare vil si "fuck deg, vi er en privat bedrift som ikke vil ha din handling noe mer, her er de 13k vi skylder deg", så kan de gjøre det. Hvor kommer liksom logikken i at man kan kreve dyrere vare istedenfor pengene man opprinnelig brukte fra?
Vis hele sitatet...
Det kommer av at de har gjennomført en handel hvor kunden mottok et produkt med visse spesifikasjoner. Når dette produktet ikke fungerer som det skal, har han krav på et produkt med tilsvarende spesifikasjoner.

Butikken har ikke angrerett, og kan ikke oppheve kjøpet.
Sitat av caperno Vis innlegg
Dersom det skjer en feil med en eller flere av komponentene, og selger ikke klarer å reparere dette eller levere de eksakt samme komponenter, så skal du ha tilsvarende komponenter, selv om disse skulle være priset høyere. Du kan selvsagt ikke bare sende de inn fordi du ønsker noe bedre eller billigere.
Vis hele sitatet...
Du siterer mye fint, men det forklarer ikke hvordan en tilbudsvare burde behandles, det blir bare spekulering.

Ang PC'n løy jeg for å bevise et poeng. Du svarer skråsikkert, men tar dessverre feil. Kjøpte maskinen for 2 år siden, 12000. Ønsket å bygge meg en til 6,000 i stedet, så etter å ha brukt maskinen godt i 2 uker fikk jeg returnere alt til Komplett. Det går fint, det kommer bare an på hvordan man spør
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det kommer av at de har gjennomført en handel hvor kunden mottok et produkt med visse spesifikasjoner. Når dette produktet ikke fungerer som det skal, har han krav på et produkt med tilsvarende spesifikasjoner.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer, så lenge det ikke er en urimelig kostnad for butikk å omlevere.

Men håper jo at de strekker seg for TS sin skyld, selv om jeg tviler sterkt.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Du siterer mye fint, men det forklarer ikke hvordan en tilbudsvare burde behandles, det blir bare spekulering.

Ang PC'n løy jeg for å bevise et poeng. Du svarer skråsikkert, men tar dessverre feil. Kjøpte maskinen for 2 år siden, 12000. Ønsket å bygge meg en til 6,000 i stedet, så etter å ha brukt maskinen godt i 2 uker fikk jeg returnere alt til Komplett. Det går fint, det kommer bare an på hvordan man spør
Vis hele sitatet...
Hva du har rett til, og hva du får lov til, er to forskjellige ting. Angreretten er kun på 14 dager, så du hadde ikke noe krav på å få returnert det. Det jeg skriver er ikke feil bare fordi at de bestemte seg for å være snille med deg.

Men dere, enanthate og FlipMcFlop: Påstår dere at man ikke har de samme rettighetene når det kommer til salgsvarer, som man har når det gjelder varer til fullpris?
Sist endret av caperno; 25. januar 2014 kl. 03:53.
Sitat av caperno Vis innlegg
Hva du har rett til, og hva du får lov til, er to forskjellige ting. Angreretten er kun på 14 dager, så du hadde ikke noe krav på å få returnert det. Det jeg skriver er ikke feil bare fordi at de bestemte seg for å være snille med deg.
Vis hele sitatet...
"Rett til" og "lov til", hvor kommer dette inn i bildet da? Du sa bare enkelt at jeg ikke kunne reklamere.

Sitat av caperno Vis innlegg
Men dere, enanthate og FlipMcFlop: Påstår dere at man ikke har de samme rettighetene når det kommer til salgsvarer, som man har når det gjelder varer til fullpris?
Vis hele sitatet...
Det er jo det jeg påstår - det er de samme rettighetene. Det betyr IKKE at du kan betale 13k for en TV på tilbud og komme tilbake seinere for å bytte den til en som er verdt 19k. Dette er både logisk og naturlig, og begynner å bli for dumt å diskutere.
Og en tv på tilbud til 13k, er IKKE lenger verdt 19k, den er verdt 13.
Sitat av caperno Vis innlegg
Men dere, enanthate og FlipMcFlop: Påstår dere at man ikke har de samme rettighetene når det kommer til salgsvarer, som man har når det gjelder varer til fullpris?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har man det! Men ordet "urimelig" i forbrukerkjøpsloven er visst vanskelig å tolke for mange. Å omlevere til en ~40% dyrere vare er visst helt ok? Blir ikke mange tilbud i norske butikker fremover, tror jeg.
Det her tror jeg er en tapt sak, caperno. Av og til er det bare å smile og si javel.