Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 17415
Dette er en tanke jeg lenge har hatt.
Så vidt jeg/vi vet er de eneste fargene vi vet eksisterer de som eksisterer her på jordkloden og andre steder i universet vi har oppdaget som f.eks planeter.
Men er det teknologisk mulig/sannsynlig at det finnes farger vi aldri har sett før andre steder i universet?

Hva der deres mening?
Sist endret av Playground; 22. oktober 2012 kl. 17:27.
Man kan jo prøve å tenke seg til en farge utenfor det elektromagnetiske spekteret... Nei, det finnes ikke flere farger.
Av en eller annen grunn får jeg vondt i hjernen av å tenke på dette. Det skal jo ikke være flere farger. Men tenk om det er det. Klarer du å forestille deg hvordan de ser ut?
Sitat av happy violence Vis innlegg
Av en eller annen grunn får jeg vondt i hjernen av å tenke på dette. Det skal jo ikke være flere farger. Men tenk om det er det. Klarer du å forestille deg hvordan de ser ut?
Vis hele sitatet...
Det finnes flere tusen farger som mennesker ikke kan se forskjell på men som foreksempel dyr med mer utviklede øyner (som foreksempel diverse ørner og ugler) kan enkelt skille mellom. Og hunder foreksempel, ser mindre farger en mennesker.

Du kan lese mer om det her.
Sist endret av Juicekongen; 22. oktober 2012 kl. 17:40.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Det finnes flere tusen farger som mennesker ikke kan se forskjell på men som foreksempel dyr med mer utviklede øyner (som foreksempel diverse ørner og ugler) kan enkelt skille mellom. Og hunder foreksempel, ser mindre farger en mennesker.

Du kan lese mer om det her.
Vis hele sitatet...
Interessant, men da vet vi jo at disse farger finnes, vi kan bare ikke se dem.
Men å kunne tenke seg hvordan en helt ny farge ser ut kan jeg ikke skjønne.
Njaaa.. Det er ikke helt lett dette her.
For eksempel er ikke forskere helt sikre på om rosa eksisaterer heller. Og så har du jo andre farger som "blå-gul", som heller ikke eksisterer annet enn om du lurer hjernen:

(fuck opp synet så de to pluss-tegnene ligger oppe hverandre, enkelte personer kan da se en ny "farge")
Så, ja og nei.

Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Impossible_colors
Sist endret av moret; 22. oktober 2012 kl. 17:44.
Alt som har farger, har farger pga lyset som kommer fra solen. Dette lyset har et spekter. Dette spekteret har mennesket klart å lage maling, fargestifter og slitk av, slik at vi kan lage alle typer nyanser av alle farger.

Det finnes ikke flere farger enn det som er i solens lysspekter. Alle spekterets farger = hvitt. Ingen farger = svart.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Alt som har farger, har farger pga lyset som kommer fra solen. Dette lyset har et spekter. Dette spekteret har mennesket klart å lage maling, fargestifter og slitk av, slik at vi kan lage alle typer nyanser av alle farger.

Det finnes ikke flere farger enn det som er i solens lysspekter. Alle spekterets farger = hvitt. Ingen farger = svart.
Vis hele sitatet...
Hva da med infrarødt lys og uv lys?

Disse er farger, eller lys, som det menneskelige øyet ikke kan se, men som uansett er der. Noen planter og også mennesker/dyr utstråler infrarødt lys om jeg ikke tar helt feil.

Litt mer no topic så er det jo mange steder menneskeheten aldri har vært, kanskje lyset fra vår eller en annen sol reflekteres annerledes av andre ting på andre planeter?
Sitat av moret Vis innlegg
Njaaa.. Det er ikke helt lett dette her.
For eksempel er ikke forskere helt sikre på om rosa eksisaterer heller. Og så har du jo andre farger som "blå-gul", som heller ikke eksisterer annet enn om du lurer hjernen:

(fuck opp synet så de to pluss-tegnene ligger oppe hverandre, enkelte personer kan da se en ny "farge")
Så, ja og nei.

Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Impossible_colors
Vis hele sitatet...
Hvilken farge er blå-gul da?
Sitat av SimenGaming Vis innlegg
Hvilken farge er blå-gul da?
Vis hele sitatet...
Skal jeg forklare med ord hvordan en farge som ikke finnes ser ut?
Ikke helt blå, ikke helt gul, men heller ikke grønn.
Husker jeg pleide å tenke mye på dette når jeg var liten. Personlig tror jeg det å tenke på en ny farge må være det samme som å forklare hvordan fargen blå er til en som er født blind, aka umulig.
Virker som om noen misforstår litt. Jeg tror ikke trådstarter sikter til lys/farger vi ikke kan fange opp med "det blotte øyet". Jeg tror han heller mener at vi f.eks. har et fargekart med alle mulige nyanser/farger fra hvitt til svart.. Finnes det flere farger enn dette, som vi rett og slett ikke klarer å forestille oss?
Har selv vært inne på tanken, men konkluderte med at nei, det gjør det ikke.
Sist endret av Rotaderp; 22. oktober 2012 kl. 18:15.
Ganske enkel fysikk forteller oss at menneskets øyne ikke kan oppfatte andre farger en lys med bølgelengde på mellom ca 400 - 750 nanometer.
Noen som har tenkt på dette?

Du ser farge blå http://d2gzmlqnkfjqmm.cloudfront.net/data/product/content/agg/autodeskbim/SherwinWilliams/14141/90CFBF010A469D5DFF234EE8233584A5_sherwin-williams+-+dynamic+blue+-+sw6958_14141.detail.jpg Slik ser du den.

Men så har noen andre ett annet syn og ser at dette er blå http://images2.layoutsparks.com/1/146602/colourful-dragon-fly-red.jpg

Men de ser rødt som blått og blått som rødt, så når de ser en "rød" bil så sier de den er rød, mens i demmes syn er den fargen blå.

Vanskelig å forklare, men prøvde å forklare det enkleste.
Ser hvor du vil hen iBunny, men dette faller jo litt bort når man kommer inn på f.eks. varme og kalde farger, da.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Hva da med infrarødt lys og uv lys?

Disse er farger, eller lys, som det menneskelige øyet ikke kan se, men som uansett er der. Noen planter og også mennesker/dyr utstråler infrarødt lys om jeg ikke tar helt feil.

Litt mer no topic så er det jo mange steder menneskeheten aldri har vært, kanskje lyset fra vår eller en annen sol reflekteres annerledes av andre ting på andre planeter?
Vis hele sitatet...
Vi vet hvordan det ser ut, ellers hadde vi ikke visst hva det var

Utfra menneskehetens forskning, så er det kun elementene i periodesystemet som bygger alle ting som er i universet. Lysstråler som reflekteres av disse elementene får forskjellige farger, eller beholder de fargen sin? Uansett så ender det opp med en eller annen farge som vi kan gjenkjenne igjennom lysspekteret.

Det du skriver om andre planeter kan jo være en mulighet, siden universet er så stort og at vi knapt har utforska et sandkorn av det... Men foreløpig så holder jeg en knapp på vårt eget lysspekter og alle nyansene i det.
Sitat av Rotaderp Vis innlegg
Finnes det flere farger enn dette, som vi rett og slett ikke klarer å forestille oss?
Har selv vært inne på tanken, men konkluderte med at nei, det gjør det ikke.
Vis hele sitatet...
Ikke enig. Jeg har en kompis med epilepsi. Når han får anfall så ser han farger som ellers ikke finnes. Altså, ikke blå, gul, rød og de andre, men helt nye farger som ikke er oppfattes med øye.
Sitat av moret Vis innlegg
Ikke enig. Jeg har en kompis med epilepsi. Når han får anfall så ser han farger som ellers ikke finnes. Altså, ikke blå, gul, rød og de andre, men helt nye farger som ikke er oppfattes med øye.
Vis hele sitatet...
Så han ser farger som ikke finnes på f.eks. dette fargekartet?
http://html-color-codes.info/
Mulig det fargekartet der ikke er helt komplett, men du skjønner hvor jeg vil hen, regner jeg med.

Skal selvfølgelig ikke nekte på dette, men jeg klarer hvertfall ikke å se for meg at det eksisterer flere farger.
Sist endret av Rotaderp; 22. oktober 2012 kl. 18:26.
Denne illusjonen er relevant, men det er fremdeles ikke en ny farge. Kun en farge du mest sannsynlig aldri har sett før.
http://www.moillusions.com/2006/03/e...-illusion.html
Alle som mener noe annet enn at vi ikke ser flere farger fordi øyet vårt kun opfatter en liten del av et stort elektromagnetisk spekter, burde se denne: http://www.youtube.com/watch?v=kOkv8ynpppk

Dette er vel egentlig basic stuff man lærer allerede på grunnskolen, eller tar jeg feil?
Sist endret av eplesin; 22. oktober 2012 kl. 18:36.
Sitat av Rotaderp Vis innlegg
Så han ser farger som ikke finnes på f.eks. dette fargekartet?
http://html-color-codes.info/
Mulig det fargekartet der ikke er helt komplett, men du skjønner hvor jeg vil hen, regner jeg med.

Skal selvfølgelig ikke nekte på dette, men jeg klarer hvertfall ikke å se for meg at det eksisterer flere farger.
Vis hele sitatet...
Som han sier selv; de fargene han ser under anfallet er ikke å finne andre steder. Det er ikke festet til noe fargekart, verken som nyanse eller farge. Det er helt nye farger som ikke kan beskrives.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vi vet hvordan det ser ut, ellers hadde vi ikke visst hva det var

Utfra menneskehetens forskning, så er det kun elementene i periodesystemet som bygger alle ting som er i universet. Lysstråler som reflekteres av disse elementene får forskjellige farger, eller beholder de fargen sin? Uansett så ender det opp med en eller annen farge som vi kan gjenkjenne igjennom lysspekteret.

Det du skriver om andre planeter kan jo være en mulighet, siden universet er så stort og at vi knapt har utforska et sandkorn av det... Men foreløpig så holder jeg en knapp på vårt eget lysspekter og alle nyansene i det.
Vis hele sitatet...
For å si det sånn. Det eksisterer ikke farger som vi ikke vet om, men det finnes farger som vi ikke kan SE med det blotte øyet. Mennesket kan umulig kjenne igjen infrarød stråling ettersom at det er fysisk umulig for våre øyner og ta opp den fargen. Men vi vet jo selfølgelig at det eksisterer.

Ta fargene #0A2A0A og #0A2A12 foreksempel. Dette er 2 farger som det nesten er umulig og kunne se forskjell på men som vi VET at det er en forskjell via forskning og det vi vet om lysspekteret. En Carlito derimot, vil jeg tro kan enkelt skille disse to fargene.
Sist endret av Juicekongen; 22. oktober 2012 kl. 18:45.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Ta fargene #0A2A0A og #0A2A12 foreksempel. Dette er 2 farger som det nesten er umulig og kunne se forskjell på men som vi VET at det er en forskjell via forskning og det vi vet om lysspekteret.
Vis hele sitatet...
Jeg ser fint forskjellen på de to fargene.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Hva da med infrarødt lys og uv lys?

Disse er farger, eller lys, som det menneskelige øyet ikke kan se, men som uansett er der. Noen planter og også mennesker/dyr utstråler infrarødt lys om jeg ikke tar helt feil.
Vis hele sitatet...
Alt som holder temperatur over 0K utstråler infrarødt lys.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_radiation

Litt mer no topic så er det jo mange steder menneskeheten aldri har vært, kanskje lyset fra vår eller en annen sol reflekteres annerledes av andre ting på andre planeter?
Vis hele sitatet...
Strålingsspekteret er forskjellig fra stjerne til stjerne (hovedsakelig avhengig av grunnstoffkomposisjon og masse), og absorbsjonspekteret er forskjellig fra materiale til materiale, så det du sier stemmer forsåvidt, men det er ingenting mystisk eller uforklarlig med det.

Det elektromagnetiske spekteret er en kontinuerlig skala, hvor hjernen vår kun kan oppfatte en bitteliten del. Hvordan fargene 'ser ut' er et resultat av hjernens evne til å tolke signaler fra øynene (man kan lure hjernen til å 'se' andre farger). Så ja, det finnes et uendelig antall andre 'farger', og øynene våre har blitt eksponert for de fotoner med fleste tenkelige frekvenser, problemet er bare at vi ikke har organer som er i stand til å tolke disse signalene.
Sitat av Moreagain Vis innlegg
Jeg ser fint forskjellen på de to fargene.
Vis hele sitatet...
Samme her.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Samme her.
Vis hele sitatet...
Her også. Tror det var et litt dårlig eksempel, da de fargene faktisk var ganske forskjellige
Not a real gamer
retovio's Avatar
etter jeg fikk hjernerystelse så har jeg kunnet se andre farger når jeg lukker øynene mine. der jeg slo hodet var jo like ved synssenteret
Det vi kaller "farger" er ikke noe annet enn en måte hjernen vår representerer stimuli av fotosenstive resopterer i øyet. Kombinasjoner av grunnfargene (rød, grønn, blå) danner til sammen alle våre "kjente" farger. Hvis vi f.eks kunne se UV-lys, kan man tenke seg at man "strekker" vår fargeskala. Dette ville medført at vi ville blitt dårligere til å skille to nesten like farger fra hverandre. Det kan godt være at det finnes andre måter for en hjerne å detektere/representere elektromagnetisk stråling på enn den vi har, men frekvensene slik stråling kan ha er gitt og kjent.

http://www.colourtherapyhealing.com/colour/images/electromagnetic-spectrum.jpg
Sist endret av phish; 22. oktober 2012 kl. 20:24. Grunn: Fjernet inline av aaaaaaaaaaalt for stort bilde.
Som allerede nevnt. Farger eksisterer ikke. Det vi oppfatter som farger er bare hvordan hjernen tolker forskjellige frekvenser av det elektromagnetiske spekteret. Det kan godt hende andre dyr "ser" helt andre farger en hva vi kan tenke oss, men det er kun fordi hjernen deres oppfatter de samme frekvensene på en annen måte.

For å svare direkte på spørsmålet ditt. Nei, det eksisterer ikke andre farger en de vi kan se, og samtidig finnes det.

Funfact: Enkelte mennesker er født med evnen til å oppfatte forskjellige nyanser av grønt som to forskjellige primærfarger. Hvordan dette ser ut for dem er derimot umulig å tenke seg.
Er infrarødt lys rødt?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Rotaderp Vis innlegg
Ser hvor du vil hen iBunny, men dette faller jo litt bort når man kommer inn på f.eks. varme og kalde farger, da.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Denne personen hadde jo opplevd fargene som varme og kalde på sin egen måte, fordi det er det han er blitt vant med.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Zoof Vis innlegg
Er infrarødt lys rødt?
Vis hele sitatet...
Nei, for oss er det usynlig. Navnet kommer av at det er "ved siden av" rødt lys i det elektromagnetiske spekteret, som du kan se på bildet noen hakk over.
Sist endret av BomberMan; 26. oktober 2012 kl. 04:36.
Sitat av random71455 Vis innlegg
Noen som har tenkt på dette?

Du ser farge blå http://d2gzmlqnkfjqmm.cloudfront.net/data/product/content/agg/autodeskbim/SherwinWilliams/14141/90CFBF010A469D5DFF234EE8233584A5_sherwin-williams+-+dynamic+blue+-+sw6958_14141.detail.jpg Slik ser du den.

Men så har noen andre ett annet syn og ser at dette er blå http://images2.layoutsparks.com/1/146602/colourful-dragon-fly-red.jpg

Men de ser rødt som blått og blått som rødt, så når de ser en "rød" bil så sier de den er rød, mens i demmes syn er den fargen blå.

Vanskelig å forklare, men prøvde å forklare det enkleste.
Vis hele sitatet...
Dude, GET OUT OF MY FUCKING HEAD!
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Dude, GET OUT OF MY FUCKING HEAD!
Vis hele sitatet...
Er ganske spennende det du forklarer der. Fordi vi lærer av andre menesker som beskriver [COLOR="Blue"]fargen [/COLOR]med ord så kan jo du og meg se en [COLOR="Red"]farge[/COLOR] forskjellig selvom vi beskriver den likt.

Ot: Et annet morro eksempel er de som går helt opp til f.eks 14 års alderen med dårlig syn. Fordi de ikke vet at synet deres er dårligere en andres. Så får de en "aha" opplevelse da de får briller og ser mye bedre.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Ozma Vis innlegg
Denne illusjonen er relevant, men det er fremdeles ikke en ny farge. Kun en farge du mest sannsynlig aldri har sett før.
http://www.moillusions.com/2006/03/e...-illusion.html
Vis hele sitatet...
Den var litt stilig. Stirret i gode tre minutter. Sirkelen brant seg så godt fast at jeg kunne blunke (og dermed "fornye" sirkelen) mens jeg så på farge-eksemplene på den høyre siden, det var en temmelig artig effekt.

Nå sliter jeg med at uansett hvor jeg ser blir jeg forfulgt av en sirkel med et bittelite hull i seg...
Er det bare jeg som tenker på barne TV programmet fra da jeg var liten om noen spøkelser som spiste hermetikkbokser og hadde til oppgave å oppdage en ny farge? hehe
Sitat av Moreagain Vis innlegg
Jeg ser fint forskjellen på de to fargene.
Vis hele sitatet...
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Samme her.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Her også. Tror det var et litt dårlig eksempel, da de fargene faktisk var ganske forskjellige
Vis hele sitatet...
Vet ikke om dere troller, men for meg er de 100% like..
Sitat av Xernox Vis innlegg
Vet ikke om dere troller, men for meg er de 100% like..
Vis hele sitatet...
Jeg ser god forskjell, hvertfall. Den ene er litt "blåere" enn den andre. Kommer kanskje litt an på fargeinnstillingene på skjermen, men jeg vet at ikke alle ser like god forskjell på farger.

Her er en test hvor man kan evaluere hvor godt man ser forskjell på farger:

http://www.biyee.net/color-science/color-vision-test/
Sitat av Xernox Vis innlegg
Vet ikke om dere troller, men for meg er de 100% like..
Vis hele sitatet...
Jeg kan også lett se forskjell på de to
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg ser god forskjell, hvertfall. Den ene er litt "blåere" enn den andre. Kommer kanskje litt an på fargeinnstillingene på skjermen, men jeg vet at ikke alle ser like god forskjell på farger.

Her er en test hvor man kan evaluere hvor godt man ser forskjell på farger:

http://www.biyee.net/color-science/color-vision-test/
Vis hele sitatet...
Fikk 100% på to av tingene og 1 feil på den andre, av totalt 130 spørsmål. Må være noe galt med dere

Gjorde v3 btw, v4 funka ikke. Står bare på 100% ..
Sist endret av Xernox; 26. oktober 2012 kl. 23:33.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Farger er per definisjon lys i det elektromagnetiske spekteret vi mennesker kan se med øynene. Lyset som oppfattes av oss går fra omtrent 625nm som er fargen rød til 790nm som er fargen fiolett. Svaret på spørsmålet ditt er nei, det finnes ikke flere farger.

Hvordan ser vi farger?
Enkelte arter kan derimot se annet lys i det elektromagnetiske spekteret som ultrafiolett og infrarødt. Mennesker har ingen mulighet til å se dette lyset siden vi ikke har reseptorer i øynene som kan oppfatte det. På netthinna har vi staver og tapper. Stavene sørger hovedsakelig for at vi kan se i mørke omgivelser, tappene gir oss muligheten til å se farger i lyse omgivelser. Siden det er et uendelig antall med fargekombinasjoner kan vi ikke ha en reseptor for hver farge, evolusjonen ga oss en mye smartere løsning. Vi har tre forskjellige tapper, hver av dem mottar bare en farge; rød, grønn eller blå. Med forskjellige kombinasjoner kan disse tappene danne alle farger vi kjenner til, informasjonen blir sendt til hjernen der fargene mikses og sanses.

Hvorfor ser vi akkurat disse fargene?
Solas sterkeste utstråling i det elektromagnetiske spekteret er infrarødt og bølgelengdene fra 625nm til 790nm, hvis vi ser bort fra infrarødt er dette akkurat det spekteret vi mennesker kan oppfatte med synssansen. Grunnen til at vi ikke kan se infrarødt lys kan være fordi mye av det blir blokkert i atmosfæren, og i forhold til evolusjonen har vi ikke hatt noe særlig stort behov for å se infrarødt. Farger har gitt oss muligheten til å mye lettere kunne skille giftige frukter fra de som kan spises, vi kan se farlige dyr og evnene til å skille det røde tyttebæret fra de grønne bladene gjorde sankingen til en lek for oss.

Ser vi de samme fargene?
Det veit vi ikke, og foreløpig kan det ikke bevises. Vi veit derimot at noen er fargesvake, og at de må sanse enkelte farger annerledes. Siden vi i stor grad deler samme DNA bør vi i prinsippet sanse fargene relativt likt, mennesker er i grunn ganske like psykologisk sett. Det er min mening.

Huskeregel:
Color belong to mind not to the object.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Fikk 100% på to av tingene og 1 feil på den andre, av totalt 130 spørsmål. Må være noe galt med dere
Vis hele sitatet...
Bra for deg! Jeg gjorde det ganske greit selv. Ha i bakhodet at fargesynet blir dårligere med alderen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Farge fakta ut av det blå: Det finnes egentlig ingen fare som er rosa, Det er bare noe vi mennesker ser for å fylle det lille gapet i farge spekteret. Det er en blanding av rødt og blått, man kan teste dette ved å gå inn i feks paint og velge en farge med masse blått og rødt og ingen grønn. Så siden rosa ikke har noe grønt i seg men har alle de andre fargene ville ett mer passende navn være minus grønn
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Farge fakta ut av det blå: Det finnes egentlig ingen fare som er rosa, Det er bare noe vi mennesker ser for å fylle det lille gapet i farge spekteret. Det er en blanding av rødt og blått, man kan teste dette ved å gå inn i feks paint og velge en farge med masse blått og rødt og ingen grønn. Så siden rosa ikke har noe grønt i seg men har alle de andre fargene ville ett mer passende navn være minus grønn
Vis hele sitatet...
Er ikke rosa egentlig bare ''lyserødt''?
Bland rød maling og hvit maling så får du rosa.

Rødt og blått blir foresten lilla, ikke rosa.
Sist endret av Bombasa; 7. november 2012 kl. 17:40.
Det er noe som folk i denne tråden her har glemt tydeligvis...
At farger ikke bare finnes i det elektromagnetiske spekter, men også som pigment.
I tillegg så har du substraktive farger og additive farger. Vi er alle enige om at hvit er base for alle farger, sant......? Om du tar bort rødt feks. så virker lyset blåere. Tar du vekk blått så virker lyset gulere. Eller hvordan dette nå blir...
Additive farger = lys.
Og så, kan vi se på substraktive farger. Altså det rent kjemiske; som ikke har med lys å gjøre what so ever, men som er pigmenter. Her ligger rosa.
Rosa er ikke en del av lysspekteret, men man kan blande seg fram til fargen: en såkalt ikke-spektral farge. Her ligger også gråtoner btw.

Så når du ser rosa, så ser du ikke lysbølgene. Du ser det at noen lysbølger reflekteres og noen absorberes(av pigmentene nevnt over).
Rosa ser du derfor fordi hjernen din tolker det som reflekteres som rosa; ikke fordi lyset er rosa.
Sist endret av moret; 7. november 2012 kl. 18:15.
Stemmer! Når jeg nevnte at rosa ikke finnes mente jeg i det elektromagnetiske spekteret. Pigmenter blir noe helt annet...
Sitat av moret Vis innlegg
Det er noe som folk i denne tråden her har glemt tydeligvis...
At farger ikke bare finnes i det elektromagnetiske spekter, men også som pigment.
I tillegg så har du substraktive farger og additive farger. Vi er alle enige om at hvit er base for alle farger, sant......? Om du tar bort rødt feks. så virker lyset blåere. Tar du vekk blått så virker lyset gulere. Eller hvordan dette nå blir...
Additive farger = lys.
Og så, kan vi se på substraktive farger. Altså det rent kjemiske; som ikke har med lys å gjøre what so ever, men som er pigmenter. Her ligger rosa.
Rosa er ikke en del av lysspekteret, men man kan blande seg fram til fargen: en såkalt ikke-spektral farge. Her ligger også gråtoner btw.

Så når du ser rosa, så ser du ikke lysbølgene. Du ser det at noen lysbølger reflekteres og noen absorberes(av pigmentene nevnt over).
Rosa ser du derfor fordi hjernen din tolker det som reflekteres som rosa; ikke fordi lyset er rosa.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dette blir litt for søkt. Selvfølgelig "ser" du lysbølgene som reflekteres tilbake (altså alle bølgelengder som ikke absorberes, men reflekteres fra objektet til mottakeren) til netthinnen din som "rosa". Hvordan kan du beskrive en egenskap som farge utenom det elektromagnetiske spekteret? Man kan vel alltids lure hjernen, men det har vel fint lite med den fysiske kommunikasjonen mellom stoffet man ser på og mottakeren (netthinnen) å gjøre?
Sitat av Cappy Vis innlegg
Farger er per definisjon lys i det elektromagnetiske spekteret vi mennesker kan se med øynene. Lyset som oppfattes av oss går fra omtrent 625nm som er fargen rød til 790nm som er fargen fiolett. Svaret på spørsmålet ditt er nei, det finnes ikke flere farger.
Vis hele sitatet...
Farven på det vi ser er en subjektiv opplevelse hos hver enkelt, og i annen rekke hvilke egenskaper lyset i seg selv har, som jo er en modell. Det hjernen reagerer på er fotoner (eller bølger, som også fungerer å bruke som modell), de finnes imidlertid ikke selv inne i hjernen. Vitenskapen kan naturlig nok ikke kan operere med qualia, det man opplever er farven, ikke bølgelengden det måtte svare til, og man kan tilogmed oppleve den uavhengig av hvorvidt bølgelengden som treffer din retina samsvarer med vår modell om at bølgelengden determinerer hvilken farve man måtte se. Et eksempel er farvekonstans, et fenomen som opptrer i en sammensatt, mangefarvet scene hvor hjernen oppfatter en farve som ikke er i samsvar med bølgelengden vi mener står bak farven. Man har under eksperimenter vist at man kan endre sammensetningen av det reflekterte lyset fra en flate, for eksempel en som oppfattes som blå, uten at personen som ser på, får endret sin farveopplevelse. Farveblinde har ikke mindre "rett" enn andre, de bare opplever verden og farver annerledes.

Det er et eksperiment hvor man har to lyskilder, en rød og en med hvitt lys, hvor lyset krysser hverandre. Putter man en gjenstand i veien, vil en av skyggene ha en slags blågrønn karakter. Vi ville forventet at farven ville vært rød, hvit og en blanding av disse to. Med vår logikk, betyr dette imidlertid at lyset som treffer netthinnen vår, må være grønt, eller ha en bølgelengde som svarer til denne farven. Måler vi lyssammensetningen, ser vi at det ikke er noen dominans av bølgelengden som svarer til grønt eller blått fra skyggen som vi opplever blågrønn, men bare den vanlige sammensetningen i hvitt lys. Vår oppfattelse av blågrønt kan dog ikke fornektes. Allikevel, spørsmålet som ofte kommer er: "morsomt, men hvilken farve er det egentlig?", som om resultatet gitt av bølgelengdemåleinstrumentet er det endelige svaret.
Det med å "lure" øynene er ganske kult.
Den gul fargen man ser på en data skjerm er for eksempel ikke gul i det hele tatt! Det er bare en kombinasjon av Rødt Grønt og Blått viss jeg ikke husker helt feil... Disse fargene er justert i en sånn måte at hjernen tror den ser gul!
▼ ... noen uker senere ... ▼
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
Det er noe som folk i denne tråden her har glemt tydeligvis...
At farger ikke bare finnes i det elektromagnetiske spekter, men også som pigment.
Vis hele sitatet...
Fotoner kommer inn gjennom øyet og treffer pigmentene som ligger på netthinna. Alt synlig lys i det elektromagnetiske spekteret vil treffe pigmentene. Pigmentene vil i prinsippet ta imot tre type farger og sende informasjonen videre bak til hjernen, deretter vil de blandes og sanses. Ikke-spektrale farger blandes sammen i hjernen, akkurat slik et kunstner blander farger på malepaletten.

Sitat av Afasar Vis innlegg
Et eksempel er farvekonstans, et fenomen som opptrer i en sammensatt, mangefarvet scene hvor hjernen oppfatter en farve som ikke er i samsvar med bølgelengden vi mener står bak farven.
Vis hele sitatet...
Dette kalles for metamere farger, uttrykket fargekonstans er nok mer utbredt i pyskologiens verden. At farger er metamere vil si at opplevelsen av fargen i det menneskelige øyet er den samme på tross av at de fysiske sammensetningene er forskjellige. Vi kan få til dette ved å manipulere på fargenes tre kvaliteter som er fargetone, fargemetning og lyshet.

Sitat av Afasar Vis innlegg
Man har under eksperimenter vist at man kan endre sammensetningen av det reflekterte lyset fra en flate, for eksempel en som oppfattes som blå, uten at personen som ser på, får endret sin farveopplevelse. Farveblinde har ikke mindre "rett" enn andre, de bare opplever verden og farver annerledes.
Vis hele sitatet...
De som er fargesvake vil ha større begrensninger i fargespekter enn majoriteten av befolkningen og har etter min mening mindre «rett» enn de som ikke har en fargesvakhet.

Omtrent 92 prosent av befolkningen har tre tappepigmenter som registrerer farger, mange fargesvake har bare to og noen ytterst få har bare en type tappepigment eller bare staver, de sistnevnte kan med hånden på hjertet kalles fargeblinde.

Sitat av Cappy Vis innlegg
Siden det er et uendelig antall med fargekombinasjoner kan vi ikke ha en reseptor for hver farge, evolusjonen ga oss en mye smartere løsning.
Vis hele sitatet...
Jeg må nesten rett opp mitt eget utsagn, vi kan faktisk bare se syv millioner farger. Ironisk nok kan de fleste av oss bare navnet på tolv av dem.


Colours are in the mind of the beholder. ~ Kant