Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7052
Hei

Har en vanlig Macbook, den hvite sorten.
Og den er så inni granskaugens treg. Gjør programvareoppdateringer når det trengs, og kjører svært få programmer om gangen. Pleier å være så ille at jeg ikke alltid får opp nettleseren engang, og jeg kan jo bare drømme om å ha mer enn en nettside opp om gangen.

Den forbaskade badeballen er mer på skjermen enn det musa er, og jeg blir helt gal av dette her. Snart går hele shiten på dynga, og den er trossalt bare 2 år gammel.

Liker ikke Mac, men har ikke penger til ny laptop akkurat nå, så hadde vært fint hvis denne holdt litt til.

Men sånn som den er nå så er den nærmest ubrukelig.

Anything I can do to fix this?
Du kan jo prøve å formatere den
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Wow, høres ut som om noe er litt galt der ja.

Hva med å ta ei tur til innkjøpsstedet og høre med dem om du kan få ny/fikset/hevet kjøpet? Du har jo 5 års reklamasjon


Ellers kan du vel kanskje kaste inn en SSD og få litt mer ut av den, mens du samtidig kan ta den over i en senere maskin uten skade.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg ville i første omgang testet å kjøre inn platen, gjort en gjenoppretting, er problemet der enda er det en av to ting :

-Varme
-Harddisk som er døende.
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av iColdman Vis innlegg
Du kan jo prøve å formatere den
Vis hele sitatet...
Har ikke strømkabelen til min eksterne harddisk, så da blir det litt vanskelig mtp hvor mye jeg har her som jeg ikke vil miste.

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Wow, høres ut som om noe er litt galt der ja.

Hva med å ta ei tur til innkjøpsstedet og høre med dem om du kan få ny/fikset/hevet kjøpet? Du har jo 5 års reklamasjon


Ellers kan du vel kanskje kaste inn en SSD og få litt mer ut av den, mens du samtidig kan ta den over i en senere maskin uten skade.
Vis hele sitatet...
Har kjøpt den ut av skolen, så jeg aner ikke hvor den er kjøpt.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg ville i første omgang testet å kjøre inn platen, gjort en gjenoppretting, er problemet der enda er det en av to ting :

-Varme
-Harddisk som er døende.
Vis hele sitatet...
Kjøre inn platen? Hvis det er noe som skulle vært med macen når man kjøpte den så har jeg som sagt ikke det, da jeg kjøpte den ut fra skolen jeg gikk på.
Det kan hende du har logiske feil på harddisken, eller feil i systemet. En rask fiks på dette kan være å åpne Diskverktøy (Du finner det ved å søke i spotlight). I vinduet til venstre velger du Macintosh HD, og i menyen til vinduet til høyre, velger du Førstehjelp. Trykk på "Reparer diskrettigheter". Maskinen vil nå jobbe i 10-15 min.

Etter det velger du "Verifiser disk". Dette kan ta alt fra 5-20 min. Hvis det kommer en rød tekst i vinduet, betyr det at noe er feil. Da kan du prøve å trykke på "Reparer disk". Men det kan hende at du ikke får reparert harddisken så lenge den er i bruk. Da må du ha DVD-en som kom med Macen. Putt i DVD-en, og under oppstart hold inne alt-tasten for å starte fra DVD-en. Her kan du starte Diskverktøy å prøve å reparere disken på nytt.

Men det beste er selvsagt en full formatering. Dette gjør du også fra DVD-en du fikk med Macen. Da blir alt slettet, programmene satt opp på nytt, og maskinen blir god som ny. Bare husk backup!
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av Toak Vis innlegg
Det kan hende du har logiske feil på harddisken, eller feil i systemet. En rask fiks på dette kan være å åpne Diskverktøy (Du finner det ved å søke i spotlight). I vinduet til venstre velger du Macintosh HD, og i menyen til vinduet til høyre, velger du Førstehjelp. Trykk på "Reparer diskrettigheter". Maskinen vil nå jobbe i 10-15 min.

Etter det velger du "Verifiser disk". Dette kan ta alt fra 5-20 min. Hvis det kommer en rød tekst i vinduet, betyr det at noe er feil. Da kan du prøve å trykke på "Reparer disk". Men det kan hende at du ikke får reparert harddisken så lenge den er i bruk. Da må du ha DVD-en som kom med Macen. Putt i DVD-en, og under oppstart hold inne alt-tasten for å starte fra DVD-en. Her kan du starte Diskverktøy å prøve å reparere disken på nytt.

Men det beste er selvsagt en full formatering. Dette gjør du også fra DVD-en du fikk med Macen. Da blir alt slettet, programmene satt opp på nytt, og maskinen blir god som ny. Bare husk backup!
Vis hele sitatet...
Har fortsatt ikke denne DVD-en da jeg kjøpte Macen ut fra skolen jeg gikk på. Men prøver på det du sa så langt det går uten DVD-en.
Sist endret av sali; 16. juli 2012 kl. 00:04.
Sitat av sali Vis innlegg
Har fortsatt ikke denne DVD-en da jeg kjøpte Macen ut fra skolen jeg gikk på.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke DVD-en for å reparere diskrettighetene, og det kan hende eventuelle logiske feil på harddisken også kan rettes uten DVD. Er bare å starte Diskverktøy mens Mac-en er på som vanlig, men lukk alle andre programmer først. Ingenting blir heller slettet fra Macen.

Det er kun hvis du skal formatere Mac-en, eller må rette store feil på harddisken at du trenger DVD. Dersom du formaterer - blir alt slettet og du må huske backup.
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Sitat av sali Vis innlegg
Hei

Har en vanlig Macbook, den hvite sorten.
Og den er så inni granskaugens treg. Gjør programvareoppdateringer når det trengs, og kjører svært få programmer om gangen. Pleier å være så ille at jeg ikke alltid får opp nettleseren engang, og jeg kan jo bare drømme om å ha mer enn en nettside opp om gangen.

Den forbaskade badeballen er mer på skjermen enn det musa er, og jeg blir helt gal av dette her. Snart går hele shiten på dynga, og den er trossalt bare 2 år gammel.

Liker ikke Mac, men har ikke penger til ny laptop akkurat nå, så hadde vært fint hvis denne holdt litt til.

Men sånn som den er nå så er den nærmest ubrukelig.

Anything I can do to fix this?
Vis hele sitatet...
Akkuratt samme med min hvite mac, kjøpt for ca 2 år siden. Den "rainbow-ringen" kommer hele tiden og blir der i sånn 2 minutt..

I tillegg bråker den syyykt mye, viftene går for fullt når jeg har facebook oppe, den blir også veldig varm.

På tide med ny nå..
Sitat av Splittr Vis innlegg
Akkuratt samme med min hvite mac, kjøpt for ca 2 år siden. Den "rainbow-ringen" kommer hele tiden og blir der i sånn 2 minutt..

I tillegg bråker den syyykt mye, viftene går for fullt når jeg har facebook oppe, den blir også veldig varm.

På tide med ny nå..
Vis hele sitatet...
en macbook pleier å holde mye lenger enn 2 år... onkelen min har sin på det sjette året nå
Sitat av Splittr Vis innlegg
Akkuratt samme med min hvite mac, kjøpt for ca 2 år siden. Den "rainbow-ringen" kommer hele tiden og blir der i sånn 2 minutt..

I tillegg bråker den syyykt mye, viftene går for fullt når jeg har facebook oppe, den blir også veldig varm.

På tide med ny nå..
Vis hele sitatet...
Dersom problemer ikke er fysisk, er maskinen god som ny etter en formatering, eller en opprenskning i systemet.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Splittr Vis innlegg
Akkuratt samme med min hvite mac, kjøpt for ca 2 år siden. Den "rainbow-ringen" kommer hele tiden og blir der i sånn 2 minutt..

I tillegg bråker den syyykt mye, viftene går for fullt når jeg har facebook oppe, den blir også veldig varm.

På tide med ny nå..
Vis hele sitatet...
Hmm, weird.

Søstera mi sin holder seg på 5te året nå.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Hmm, weird.

Søstera mi sin holder seg på 5te året nå.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det weird? Er det slik at siden søstera di sin mac har holdt ut i 5 år så skal alle andre gjøre det også?
Poenget mitt er at det er mange faktorer som spiller inn. F.eks defekte deler og hvem som benytter maskinen.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Hvorfor er det weird? Er det slik at siden søstera di sin mac har holdt ut i 5 år så skal alle andre gjøre det også?
Poenget mitt er at det er mange faktorer som spiller inn. F.eks defekte deler og hvem som benytter maskinen.
Vis hele sitatet...
Weird fordi søstra mi er ikke snill mot datamaskiner....


Ofcourse er det defekte deler, men da burde man vel kunne tenke seg til det og levere den til fiks.
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Sitat av Toak Vis innlegg
Dersom problemer ikke er fysisk, er maskinen god som ny etter en formatering, eller en opprenskning i systemet.
Vis hele sitatet...
Maskinen har stått hjemme stortsett hele tiden (på skolen i kanskje en uke tilsammen gjennom desse 2årene). Ingen skader på den,aldri mistet den ned, aldri noen ting.. Er bare messed up av natur liksom?
Dere kan prøve og ta en runde med CCleaner i det minste, og renske opp søppel som kan være med å gjøre maskinen treigere.

http://www.piriform.com/mac/ccleaner
Loner Deluxe
Har samme Mac som deg, min er like kjapp nå som den dagen jeg kjøpte den. Formater den eller last ned CCleaner som Liverbird over meg anbefalte.
Hvis du kjører 10.7 (Lion) og 2 GB RAM (som de fleste hvite MBer har), så anbefaler jeg deg å oppgradere til 4 GB RAM.
Har opplevd på to forskjellige maskiner at 10.7 kan kjøre ekstremt dårlig på maskiner med 2 GB RAM.

Du kan eventuelt sjekke om dette er et problem ved å ta en titt i "Activity Monitor" under "System Memory"-fanen og se om du mye i Page Ins og Page outs (sett i forhold til hvor lenge maskinen har vært i aktivt bruk siden forrige reboot).
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Kjører Snow Leopard 10.6.8, med 2GB RAM.

Page ins: 446.4MB
Page outs: 1.4 MB
Formater å legg inn Windows Vista.
Sitat av Splittr Vis innlegg
Kjører Snow Leopard 10.6.8, med 2GB RAM.

Page ins: 446.4MB
Page outs: 1.4 MB
Vis hele sitatet...
Gitt at macen din ikke har stått på i sånn 2-3 minutter, så høres det relativt normalt ut.
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Formater å legg inn Windows Vista.
Vis hele sitatet...
trollingen din ligger på ett seriøst dårlig nivå
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Sitat av Samohtas Vis innlegg
Gitt at macen din ikke har stått på i sånn 2-3 minutter, så høres det relativt normalt ut.
Vis hele sitatet...
Stått på leeeenge den..
- Sjekk /var/log/kernel.log og /var/log/system.log etter potensielle feilmeldinger (Kan gjøres med konsoll-appen i OS X)
- Verifiser disk i diskverktøy, hvis den er dårlig må du boote fra installcd og reparere med diskverktøy derifra.
- Kjør Apple Hardware Test fra installplata di og kjør utvidet test.

Hadde også hjulpet å vite specs og OS X versjon.