Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 11790
Hei, jeg solgte xboxen min og utstyr til den til en dame fra Oslo via Finn.no. den har vært på postkontoret i 10 dager nå, og hun har enda ikke hentet den. Den blir returnert til Onsdag om jeg ikke tar feil, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Siste mailen jeg fikk av hun var fra før jeg sendte pakken, etter det sendte jeg en mail med at pakken var sendt og alt var bra, hun svarte ikke på denne. Etter det har jeg sendt 4 mail, hvor jeg sier at pakken er kommet og hun må snart hente den, for fristen er snart ute. Hun har ikke svart på noen, jeg sendte hun til og med hente lappen, tilfelle dette var problemet. Jeg har ikke noe telefon nummer og jeg finner heller ikke noe på navnet

Spørsmålet er; Hva skal jeg gjøre? og kan jeg få dekket porto utgiftene osv av hun? eller har jeg bare blitt trollet av noen som har alt for lite å gjøre?

(dette er ekstra bittert, i og med jeg har lånt penger av en kompiss for å få kjøpt noe ting, og nå virker det som jeg ikke får pengene til å betale han tilbake)
Sist endret av LarsHalal; 19. februar 2012 kl. 04:42.
Den undervurderte
Høres ut som du er lurt trill rundt hvis ikke hun henter den.., da må du betale porto og alle gebyrer, osv...
Sist endret av morfen94; 19. februar 2012 kl. 05:56.
Sitat av LarsHalal Vis innlegg
..., og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.
Vis hele sitatet...
Selg den på nytt til noen andre.
Hear them trolls trollin'
Du har blitt virkelighetstrolla, og ja, du må betale.
send ho en regning på 500hvis ho ikke henter pakken !
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sidan dette er eit sal mellom privatpersoner har ikkje vedkommande angrefrist, og ei salsavtale må i stor grad sjåast på som endeleg, med mindre det er ein mangel, eller forsinkelse som gjer det rimeleg å heve kjøpet. Når vedkommande ikkje har henta pakken kan ho neppe klage på mangel. Og forsinkelse kan ho ikkje klage på utan å gje melding.

Difor vil eg sei at det er rimeleg å fakturere ho for det oppkravet har kosta deg, og køyre det til inkasso om nødvendig. Det vil eg tru du er på trygg grunn om du gjer. For under kjøpslova (som grovt sagt gjeld mellom likeverdige partar) står partane svært likt mtp. forpliktelsar, samanlikna med forbrukerkjøpslova.
Derfor pleier jeg alltid å få kjøper til å overføre penger for frakt + oppkrav før jeg sender noe som helst, da løper jeg ikke noen risiko for å tape noe annet enn tid.
Sitat av Orph Vis innlegg
Derfor pleier jeg alltid å få kjøper til å overføre penger for frakt + oppkrav før jeg sender noe som helst, da løper jeg ikke noen risiko for å tape noe annet enn tid.
Vis hele sitatet...
Jeg som kjøper går dog aldri med på noe sånt, da jeg ikke har noen som helst garanti for at du sender pakken til meg etter at jeg har overført pengene.
Faen eller. Ok, Finn.no annonsen min har også gått ut, og den kosta meg 130 eller noe, om jeg kan dokumentere alle kostnader, kan jeg da kreve penger av hun for det? Men problemet er, om jeg faktisk har blitt trolla, så er det jo lite sansynelig at adressen jeg fikk oppgitt også er den personen sin..

I morgen vurderer jeg å sende en "trussel" mail om at hvis ikke hun henter den pakken, så kommer det en faktura hvor hun må dekke alle utgifter for at den kom seg dit, og tilbake + det jeg har tapt pga at hun "kjøpte" den.
Sist endret av LarsHalal; 19. februar 2012 kl. 14:05.
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Du kan kontakte forbrukerrådet for å høre hvilke rettigheter du har i denne saken.
Litt lesestoff her om hvordan de kan hjelpe deg i en klagesak
Jeg vil tro du kan fakturere kjøper for alle reelle utgifter du har blitt påført, som annonsekostnad, porto ol.
Sist endret av Atal; 19. februar 2012 kl. 15:40. Grunn: Fikset link + tilleggsinfo.
Ser ikke helt hvordan du skal klare å dekke akkurat annonsekostnaden, da dette er den som i første om gang bragte _henne_ til deg :P Men alle kostnader som er direkte pga henne, som frakt, emallasje etc kan man jo alltids kreve med god rett.
Jeg sendte mail til forbrukerrådet angående hvordan jeg burde gå frem for å få dette dekket. Ikke morro å kaste bort penger på frakt og tid når det er useriøse folk som ikke gidder gjøre ting som ble avtalt.
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Sitat av LarsHalal Vis innlegg
Jeg sendte mail til forbrukerrådet angående hvordan jeg burde gå frem for å få dette dekket. Ikke morro å kaste bort penger på frakt og tid når det er useriøse folk som ikke gidder gjøre ting som ble avtalt.
Vis hele sitatet...
Foreslår at du varsler kjøper om at du har tatt kontakt med forbrukerrådet.
Videreformidle gjerne svaret de gir deg også,
så hun forstår at hun uansett må dekke endel kroner enten hun henter ut varen eller ikke.

Veldig lite trivelig med useriøse kjøpere og selgere, man kan sjelden gardere seg 100% dessverre.
I verste fall får du forsøke å selge den på nytt, forhåpentligvis til noen som bor nærmere,
og kan hente den hjemme hos deg.

Lykke til med saken uansett!




Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Ser ikke helt hvordan du skal klare å dekke akkurat annonsekostnaden, da dette er den som i første om gang bragte _henne_ til deg :P Men alle kostnader som er direkte pga henne, som frakt, emallasje etc kan man jo alltids kreve med god rett.
Vis hele sitatet...
I og med at kjøper bryter en inngått avtale mellom to likeverdige parter,
og unnlater å hente ut varen hun har gått med på å kjøpe,
påfører hun jo selgeren i denne saken en utgift til ny annonsering.
(TS. skriver jo at annonsen på Finn.no nå har utløpt.)
Da er vel trolig kostnaden for en ny annonse å anse som en utgift som blir påført selger
som en direkte følge av kjøpers (mangel på) handlinger?

Ganske sikker på at TS. vil kunne kreve dette dekket.
Takk for fine svar alle, spesielt deg Atal Sendte hun en mail nå og forklarte at hun uansett må ut med penger, og at jeg har lovlig lov å kreve dette. Håper at hun tar et hint nå da, men tviler på at jeg får noe svar.. pleier jo ikke det. Jaja, får se hvor dette går, takk for hjelpen!
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Sitat av LarsHalal Vis innlegg
Håper at hun tar et hint nå da, men tviler på at jeg får noe svar.. pleier jo ikke det. Jaja, får se hvor dette går, takk for hjelpen!
Vis hele sitatet...
Ja, la oss håpe hun tar til vettet nå, og gjør som hun bør....
Bare hyggelig å kunne være til hjelp, ingen er tjent med at folk ikke gjør opp for seg i slike saker.

Fant frem til noen paragrafer fra Kjøpsloven som er relevante i denne saken, hentet fra Lovdata
(Har brukt fete typer på det som er viktigst i hht. din sak.)

Sitat, Lovdata:

"Kapittel VII. Selgerens krav ved kontraktbrudd fra kjøperens side.

§ 51. Innledende bestemmelse.
(1) Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller sine øvrige plikter etter avtalen eller loven, og dette ikke beror på selgeren eller forhold på hans side, kan selgeren kreve oppfyllelse, heving og erstatning etter bestemmelsene i kapitlet her. Han kan også holde tilbake ytelse etter § 10 samt kreve rente etter § 71.
(2) Oppfyller ikke kjøperen sin plikt til å overta tingen, og beror dette ikke på selgeren eller forhold på hans side, gjelder isteden reglene i §§ 55, 57 (2) og 58.
(3) Selgerens rett til erstatning og rente faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.


§ 57. Erstatning.
(1) Selgeren kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse med betalingen fra kjøperens side. Dette gjelder likevel ikke så langt kjøperen godtgjør at forsinkelsen skyldes stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annen hindring utenfor kjøperens kontroll og som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. Reglene ellers i § 27 (2) og (3) gjelder tilsvarende.
(2) Selgeren kan kreve erstatning etter reglene i § 27 for det tap han lider som følge av at
(a) kjøperen ikke medvirker ved oppfyllelsen av kjøpet, eller
(b) kjøperen ikke i rett tid overtar tingen etter § 50 bokstav (b), i tilfelle hvor selgeren har en særlig interesse i å bli av med tingen.


§ 58. Opplysningsplikt om hindring.
Hindres kjøperen i å oppfylle kjøpet til rett tid, skal han gi selgeren melding om hindringen og dens virkning på muligheten for å oppfylle. Får selgeren ikke slik melding innen rimelig tid etter at kjøperen fikk eller burde ha fått kjennskap til hindringen, kan selgeren kreve erstattet tap som kunne vært unngått om han hadde fått meldingen i tide".



Ut fra det jeg kan forstå av lovteksten har du en veldig god sak, såfremt det var oppført pris og forsendelsesmåte i annonsen din, eller på sms/mail dere har utvekslet.

Om du leser § 57, ser det også ut til at annonsekostnader også er noe kjøper her må dekke om pakken blir returnert til deg.
Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bruker sikker betaling på finn. Det er så lett, og ikke minst sikkert.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bruker sikker betaling på finn. Det er så lett, og ikke minst sikkert.
Vis hele sitatet...
Hjelper mye når det er frakten det koster på her
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Hjelper mye når det er frakten det koster på her
Vis hele sitatet...
Ja, for du bruker ikke penger på frakt før hele kjøpssummen inkl frakt kostn. står på konto hos mellompart (payex eller noe).
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Hjelper mye når det er frakten det koster på her
Vis hele sitatet...
Det er vel snakk om ett oppkravsgebyr her også?
Lært av dette her, bruk alltid en form for mellom service som finn sin betallings garanti.
Sitat av sali Vis innlegg
Jeg som kjøper går dog aldri med på noe sånt, da jeg ikke har noen som helst garanti for at du sender pakken til meg etter at jeg har overført pengene.
Vis hele sitatet...
I motsetning til situasjonen som selger her er i? For meg er det veldig enkelt: Vil ikke du overføre penger til meg, sender ikke jeg noen pakke til deg. Jeg har faktisk aldri vært borti noen som ikke går med på den.
Sitat av Orph Vis innlegg
I motsetning til situasjonen som selger her er i? For meg er det veldig enkelt: Vil ikke du overføre penger til meg, sender ikke jeg noen pakke til deg. Jeg har faktisk aldri vært borti noen som ikke går med på den.
Vis hele sitatet...
Sender aldri penger på forskudd men jeg ville være villig til å sette dem på en slags betalingsgaranti så pengene er der om pakken faktisk kommer og jeg får åpne den og ser at den ikke inneholder en murstein.
La oss si at jeg kjøper en mobil av deg til 2000 kr.
Du sier greit jeg kan sende mobilen i oppkrav men da skal jeg ha 200 kr i oppkgravsgebyr og porto på forskudd.
Du får dette og la være og sende pakken. Voila jeg sitter der screwed isteden.
Eller gjør det på den måten og send meg en murstein istedet som jeg betaler 2000 kr for å hente ut. Da har jeg også dummet meg ut.
Derfor en mellomgaranti hvor begge parter må gå med på at pengene betales ut før de betales. Hadde du sendt meg en murstein da kunne jeg forstatt sagt at nei pengene skal ikke betales og de hadde stått trygt ved at ingen av oss hadde fått dem før det var avklart
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Sender aldri penger på forskudd men jeg ville være villig til å sette dem på en slags betalingsgaranti så pengene er der om pakken faktisk kommer og jeg får åpne den og ser at den ikke inneholder en murstein.
La oss si at jeg kjøper en mobil av deg til 2000 kr.
Du sier greit jeg kan sende mobilen i oppkrav men da skal jeg ha 200 kr i oppkgravsgebyr og porto på forskudd.
Du får dette og la være og sende pakken. Voila jeg sitter der screwed isteden.
Eller gjør det på den måten og send meg en murstein istedet som jeg betaler 2000 kr for å hente ut. Da har jeg også dummet meg ut.
Derfor en mellomgaranti hvor begge parter må gå med på at pengene betales ut før de betales. Hadde du sendt meg en murstein da kunne jeg forstatt sagt at nei pengene skal ikke betales og de hadde stått trygt ved at ingen av oss hadde fått dem før det var avklart
Vis hele sitatet...
Ikke noe problem for meg som oftest selger, så lenge kjøper betaler for det. Min hovedregel er at jeg enten skal ha forhåndsbetaling, frakt + oppkrav på forhånd, og så resten når pakken kommer, eller så får kjøper betale for betalingsordning.

Det skal sies at jeg sjelden selger typiske "svindlerting" som telefoner o.l. Det har gått en del i high-end bassgitarer f.eks, og da bruker jeg ofte mye tid på å kommunisere med eventuelle kjøpere (da man ikke har muligheten til å prøve instrumenter før kjøp ved slike salg må man gjøre mye for å beskrive instrumentet), og bygger på den måten opp et tillitsforhold, og derfor opplever jeg sjelden slik problematikk.

Som kjøper ser jeg det gjerne an, men ender ofte opp med å forhåndsbetale. Ved å bruke sunn fornuft har jeg fortsatt til gode å bli brent.
Sist endret av Orph; 20. februar 2012 kl. 01:44.
Jeg har alltid brukt betalingsgaranti og er ingen som har sagt at jeg må sende penger på forhånd så lenge jeg kan henvise til betalingsgarantien og vise at penger er satt inn der.