Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 7549
Hei,

Har lenge lekt med tanken om å bli vegetarianer, tenker ikke på å bli en die hard veganer. Men minske kjøttinntaket mitt da.

For tiden er jeg student og lever på et ganske lavt matbudsjett. Jeg pleier å skifte mellom 3 retter i uka.

Kyllingkjøttdeig + ris/pasta/spagehtti/poteter + kokte grønnsaker
Strimlet svinekjøtt + det samme
Stekt kyllinglår + det samme

Kyllingkjøttdeig koster meg 17kr for 2 måltider, samme gjelder strimlet svinekjøtt. Kyllinglår er enda billigere. Av grønnsaker så kjøper jeg nesten alltid frossne grønnsaker som jeg gir et kort oppkok, det er så praktisk, men muligens litt dyrere enn å kjøpe ferske?

Uansett, jeg ser for meg et kosthold der jeg bare spiser:
Fisk, skalldyr, og melk.

Tror dere jeg kan klare å legge over til vegetarianer (med fisk og melk) uten å øke matbudsjettet noe særlig?
hvorfor vil du bli vegetarianer?
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av Falcorn Vis innlegg
hvorfor vil du bli vegetarianer?
Vis hele sitatet...
1. Etter hva jeg har forstått ville det fort føre til en sunnere livstil for meg. Jeg er slank og veldig fornøyd med kroppen. Men vil ikke at den skal "forfalle" nå som jeg ikke får trent noe særlig osv. Hvor mange feite vegetarianere kjenner du liksom?

2. Miljømessig er det mye bedre å spise planter og frukter og ting som er lavt på næringsstigen. Det går utrolig mye energi tapt på å fostre og fete opp husdyr før man slakter dem. Populært sett så sier man at kun 10% av energien dyrene fortærer blir til kjøtt vi kan spise.

3. Fordi kjøttproduksjonen mange steder er helt forferdelig og ingen dyr fortjener å leve slik. Jeg mener ikke at det er slik i Norge, men jeg ville støtte så lite som mulig opp under den industrien.

"Nothing will benefit human health and increase chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet." --Albert Einstein
Bønner. Det spiser jeg. Pluss mye frukt og grønnsaker.
Det burde du vel kunne.

Frosne blokker med seifilet er rimelig, det samme er mye annen frossen fisk. Som protein-erstatter kan du fint bruke alskens bønner og linser, samt hele, kokte korn av hvete, bygg og annet. Billig og næringsrikt.

Hvorfor du kjøper frosne grønnsaker skjønner jeg lite av. Unødvendige plastpakker med grønnsaker som smaker kjipt, oftest er importerte og er av ganske dårlig kvalitet. Det må da være dyrere enn å kjøpe ferskt også - ihvertfall om du holder deg til sesongvarer. Det finnes også mange grønnsaker som holder seg godt over tid, om det er det som er problemet.
Spis tunfisk! det er billig og sunt!
Hvorfor mener som siviliserte skapninger at det er moralsk forsvarlig a drepe levende skapninger fordi vi liker smaken pa kjottet deres. Fordi dyr lever slik, betyr ikke det er vi trenger det. Og fordi dyr lever pa basiske primitive instinkter sa betyr ikke jo selvsagt ikke det at det er noe mindre barbarisk.

"Fordi det er naturlig" er det dårligste argumentet som finnes, og jeg blir irritert hver gang jeg horer det brukt.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av sali Vis innlegg
Bønner. Det spiser jeg. Pluss mye frukt og grønnsaker.
Vis hele sitatet...
Jeg skal begynne å spise mer bønner og linser. Pleier du å bruke de hermetiske på boks?

Kjøper alltid appelsiner og klementiner nå om vinteren. Pleier også å spise en avokado hver dag sammen med middagen.

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Det burde du vel kunne.

Frosne blokker med seifilet er rimelig, det samme er mye annen frossen fisk. Som protein-erstatter kan du fint bruke alskens bønner og linser, samt hele, kokte korn av hvete, bygg og annet. Billig og næringsrikt.

Hvorfor du kjøper frosne grønnsaker skjønner jeg lite av. Unødvendige plastpakker med grønnsaker som smaker kjipt, oftest er importerte og er av ganske dårlig kvalitet. Det må da være dyrere enn å kjøpe ferskt også - ihvertfall om du holder deg til sesongvarer. Det finnes også mange grønnsaker som holder seg godt over tid, om det er det som er problemet.
Vis hele sitatet...
Det med frossne grønnsaker er rett og slett fordi det er så billig og tar så kort tid å gjøre istand. Men skal begynne å kjøpe fersk brokkoli og gulerøtter istedenfor :P

Sitat av Natrium Vis innlegg
Spis tunfisk! det er billig og sunt!
Vis hele sitatet...
Tunfisk på boks er notert. Spiste det en hel del i starten, men fant liksom ikke noen ordentlig gode måter å ha det på. Pleide å blande en boks ut sammen noen posenudler, uten at det var altfor godt!
Eggnudler, tunfisk, en dæsj kesam/rømme, litt salt og sitronpepper er faktisk helt ok.
skaff deg en kokebok med indisk mat
Sitat av Picard Vis innlegg
Hvorfor mener som siviliserte skapninger at det er moralsk forsvarlig a drepe levende skapninger fordi vi liker smaken pa kjottet deres. Fordi dyr lever slik, betyr ikke det er vi trenger det. Og fordi dyr lever pa basiske primitive instinkter sa betyr ikke jo selvsagt ikke det at det er noe mindre barbarisk.

"Fordi det er naturlig" er det dårligste argumentet som finnes, og jeg blir irritert hver gang jeg horer det brukt.
Vis hele sitatet...
Hva faen? Vi mennesker, er pattedyr. Av vi har utviklet oss raskt, endrer ikke på fakta at vi er DYR vi også. Og som dyr flest, så spiser vi kjøtt.

''At det er naturlig'' er faktisk det beste argumentet du kan komme med, i tillegg er det sunt.

At du ikke kan snakke for deg, om noen argumenterer med det beste argumentet som ER, så sier ikke det noe annet enn at du er trangsynt og sta.

Kan du ikke snakke for deg når motparten faktisk argumenterer skikkelig for sin mening, så holder du deg til grønnsaker.
Jeg ser poenget ditt med miljø og moral, men når det gjelder næring tar du feil.
Husk at det er en stor forskjell på å spise grillpølser, kontra å spise kyllingfilet, karbonadedeig og indrefilet.

Om du bare spiser grønnsaker uten næring - så vil kroppen din forfalle. Ikke nødvendigvis i den forstand at du blir tjukk av det, men uten næring har kroppen jævla lite å gå på. Om du vil ha et alternativ til kjøtt som har proteiner, så spiser jeg selv enorme mengder tunfisk. Husk dog at det ikke holder å spise 1 boks tunfisk om dagen, og salat uten næring til de andre måltidene. Ellers har reker et bra næringsinnhold, men da kommer prisen litt inn i bildet. Tunfisk er grisebillig, og genial budsjettmat. Lær deg å lage tunfisksalat, stekt tunfisk, woktunfisk, og litt anna.

Og nei, du blir ikke kvikksølvforgiftet av tunfisk på boks kjøpt i Norge
Forstår meg ikke på veggiser... Hva gjør det mindre "moralskt forkastelig" å spise fisk? Er fortsatt dyr det og :P
Sitat av djxfade Vis innlegg
Forstår meg ikke på veggiser... Hva gjør det mindre "moralskt forkastelig" å spise fisk? Er fortsatt dyr det og :P
Vis hele sitatet...
vegetarianere spiser ikke fisk. spiser du fisk og annen sjømat, men ikke kjøtt, er du en pescetarianer.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Forstår meg ikke på veggiser... Hva gjør det mindre "moralskt forkastelig" å spise fisk? Er fortsatt dyr det og :P
Vis hele sitatet...

er fisk dyr?
Har også tenkt tanken. Vegetarianere ses på som mer renere personer (ikke misforstå) men de spiser det naturen gir dem. "drep ikke for å spise" Syntes dette valget (hvis du tar det) er supert. Før spiste jeg mye kjøtt i forbindelse med trening. Som nevnt over er du ikke vegetarianer hvis du spiser fisk (Pescetarianer) man kan egentlig si det slik at vegetarianere ikke spiser noe med "ansikt". Viktig å huske på at du forsatt må få i deg næringstoffer og ofte er tilskudd med Vitamin B12 noe du ellers får stakkarslig lite av i en vegan-kost.

http://www.kvinneguiden.no/artikler/...tarianer/67883

masse gode spalter om ting du bør huske på og fine oppskrifter.

http://veg-veg.no/

Lykke til, mange som gjør det samme som deg sikkert akkurat nå!

OG husk at å lage DIN egne gylne middelvei er det som er oftest lurest.

Drit i hva andre sier, du er herren over deg selv.

Heartslava!
Kjenner personlig kun en vegetarianer, og hun spiser kyllingkjøtt og fisk da dette ikke er ''ordentlig kjøtt'' ifølge henne. lol.
Sitat av GROVløs Vis innlegg
er fisk dyr?
Vis hele sitatet...
Ja. Fisk er virveldyr.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg ser poenget ditt, men jeg elsker kjøtt og fisk. Beste middag spør du? Biff og poteter. Jeg kan ikke tenke meg gress som beste middag. Kanskje er en salat med ost o.l. godt, men du må ha kylling/kjøtt i for å få den skikkelig piffen og metthetsfølelsen.

Spis kjøtt, f*** gress.
Sist endret av uaexed; 21. november 2011 kl. 15:48.
Sitat av Årolilja Vis innlegg
Ja. Fisk er virveldyr.
Vis hele sitatet...
åjau, da vet jeg det.
Jeg ville absolutt snakket med en kostholdsekspert før jeg gikk igang med noe slikt, at dette er sunt og bra for kroppen strider i mot alt jeg har lest. Langt mer effektivt, og langt sunnere å heller slenge inn et par treningsøkter i uka. Eventuelt bare begrense kjøttinntaket noe; eksempelvis trenger du ikke 200g kyllingkjøttdeig til ett måltid.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
1. Etter hva jeg har forstått ville det fort føre til en sunnere livstil for meg. Jeg er slank og veldig fornøyd med kroppen. Men vil ikke at den skal "forfalle" nå som jeg ikke får trent noe særlig osv. Hvor mange feite vegetarianere kjenner du liksom?

2. Miljømessig er det mye bedre å spise planter og frukter og ting som er lavt på næringsstigen. Det går utrolig mye energi tapt på å fostre og fete opp husdyr før man slakter dem. Populært sett så sier man at kun 10% av energien dyrene fortærer blir til kjøtt vi kan spise.

3. Fordi kjøttproduksjonen mange steder er helt forferdelig og ingen dyr fortjener å leve slik. Jeg mener ikke at det er slik i Norge, men jeg ville støtte så lite som mulig opp under den industrien.

"Nothing will benefit human health and increase chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet." --Albert Einstein
Vis hele sitatet...
1. Hvor har du fått at det er sunt å ikke spise kjøtt?
2. Så du vil virkelig "ødelegge" din egen helse, og gjøre så og si ingen forskjell pga verden er urettferdig?
3. Pelsproduksjonen er vel den verste når det gjelder dyreplageri. Her i Norge har dyr (sauer, kuer) gode forhold, ihvertfall som jeg vet om. Hva med å kjøpe kjøtt fra Norge så får du ikke skyldfølelse?

Jeg kjenner noen som er vegiterianere. De trenger tilskudd, siden de ikke får vitaminer og slike greier fra kjøtt som de trenger.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg ser poenget ditt, men jeg elsker kjøtt og fisk. Beste middag spør du? Biff og poteter. Jeg kan ikke tenke meg gress som beste middag. Kanskje er en salat med ost o.l. godt, men du må ha kylling/kjøtt i for å få den skikkelig piffen og metthetsfølelsen.

Spis kjøtt, f*** gress.
Vis hele sitatet...
Det finnes mye godt man kan fylle en salat med som ikke er kjøtt eller gress. Mange vegetarianere spiser f.eks. bønner, linser og kikerter, noe som er veldig proteinrikt.

Man trenger ikke å gå sulten som vegetarianer, for å si det sånn.
Sitat av Picard Vis innlegg
Hvorfor mener som siviliserte skapninger at det er moralsk forsvarlig a drepe levende skapninger fordi vi liker smaken pa kjottet deres. Fordi dyr lever slik, betyr ikke det er vi trenger det. Og fordi dyr lever pa basiske primitive instinkter sa betyr ikke jo selvsagt ikke det at det er noe mindre barbarisk.
Vis hele sitatet...
sååååe vi skal la 100.000 klovdyr som blir skutt under jakten hvert år bare ligge å råtne?

om vi ikkje skal jakte, så har vi en overbefolkning på nullkommaniks. Og så dør de av sykdommer isteden. Passer dette inn i din fantasiverden? Eller vil du kansje innføre en stor nok rovdyrbestand til å hamle opp med problemet, og la søte lille bambi bli revet i filler av ulver isteden for en rask og effektiv kule. ?
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Vær snille og ikke la dette bli en debatt mellom vegetarianere og kjøttetere. Jeg har aldri sagt noe om at jeg synes det er forferdelig å spise dyr fordi de er dyr. Men bare nevnt at kjøttindustrien er ganske forferdelig mange steder i verden. Ved å spise mindre kjøtt, selv om det kommer fra mer humane gårder i Norge, så synes jeg at jeg tar et standpunkt. Jeg driter i hvor lite det har å si i det store bildet, men jeg synes det er riktig.

Jeg sier ikke at kjøtt er usunt, men jeg sier at jeg ville levd sunnere hvis jeg hadde kutta ned på kjøtt og spist mer grønt.

Jeg har heller ikke sagt at jeg skal BLI en vegetarianer, men å spise mer som en. Jeg vil gjerne ha med fisk i kostholdet mitt siden dette er godt og fordi hvis jeg vil gå ett steg under fisk på nærinsstigen så blir det alger. Det har jeg aldri smakt og vet ikke hvordan man får tak i.

Xernox: Hvordan vil jeg ødelegge min helse hvis jeg lar fisk og bønner bli min hovedkilde til proteiner istedenfor storfe/gris og kylling?

Jeg ser helt at de som har lyst på en vegan/kjøtt-debatt finner et annet sted eller lager en egen tråd. Jeg vil aller helst ha råd til enkle og billige grep jeg kan ta for å minske kjøttinntaket mitt.

Synes det sto mye fint her om hvorfor man kan vurdere å spise mindre kjøtt:
http://www.britishmeat.com/49.htm
Husk; det er viktig at du balanserer kostholdet ditt, også som pescetarianer.
Pass på at du får i deg nok B-vitaminer, drikke jernekstrakt!

Bønner er egentlig oppskrytt hva angår proteiner, samme gjelder nøtter.
Siden du velger å spise fisk, er det jo en rekke ting du kan spise for å dekke det behovet. Tunfisk er billig og inneholder mye proteiner. Bunnpris selger billig laks på mandager mener jeg å huske.

Grønnsakssuppe er også veldig lettvint og sunt, risotto, pasta etc. Bare tenk litt kreativt, du kan jo spise som vanlig bare at du kanskje erstatter kjøtt med feks kjøtt, aubergine, squash, gullerøtter, bønner, løk, brokkoli, blomkål, paprika etc. Bruk fantasien.
Noe som kan funke er jo å stikke på nærmeste invandrer butikk å kjøpe noe god ris
Så lager du noe god ris med masse fersk salat tomat pureløk aspargis og andre gode grønnsaker til en digg salat.... Kan jo også skaffe noe saus til risen også hvis du ønsker ^^

Beklager for skrive feil ... Skrevet fra telefonen..
Godt initiativ, drit i alle kjøtteterne som prøver å lette samvittigheten sin ved å latterliggjøre valget ditt om å redusere kjøttinntaket ditt.
Var Pescetarianer i et år, før jeg ikke orket å la det styre livet i så stor grad lenger.
Kjøper aldri kjøtt lenger selv, men nekter ikke lenger å spise det hvis jeg blir servert, eller krever spesialmiddager julaften, julebord familiebesøk etc.

Har aldri helt skjønt hvorfor folk henger seg opp i dette, så lenge det ikke går ut over dem, skal vel de bare gi blanke faen i om du velger å ikke spise kjøtt.

Jeg spiser som sagt fisk, prøver å få i meg minst et laksemåltid i uken, etter en stund lærer man å kjenne på kroppen hva man behøver å spise.
Spiser masse bønner og grønnsaker, og av og til tofu(det er godt hvis man kan tilberede det), og føler ikke at jeg har et mangelfullt kosthold.

Tunfisk er forresten utrydningstruet, mener enkelte.
Sist endret av The Great Catsby; 21. november 2011 kl. 16:46.
Om du vurderer å kutte ned på kjøttforbruket, tror jeg denne boka vil være behjelpelig. Har den ikke sjæl, men har hørt at den skal være veldig fin og grei. 250 kr du relativt fort vil spare inn.

Aktivistens kokebok
Eneste tipset jeg vil gi er å følge opp med lege de første mnd, for å være sikker på at du får i deg nok proteiner og andre viktige næringsstoffer. Men annet enn det, lykke til, flott initiativ! Skulle ønske jeg var mindre glad i kjøtt, men det er desverre alt for godt til å gi opp for min del..
Glemte å tipse om å spise masse indisk mat, selv om det kanskje sier seg selv.
Fantastisk godt, lett å lage, og som oftest aldri ment å ha kjøtt i, enda en fornorsking av internasjonale kjøkken.
Tar deg en time å lage en enorm gryte som rekker til 5-6 måltider, for rundt en hundrelapp.

Quorn kan også anbefales hvis du finner skikkelig vare.
På Roskilde i år hadde de en helt fantastisk god sandwich med quorn og pesto som både så ut som og smakte kylling.
Lot tre forskjellige kompiser smake, og de nektet å tro at det ikke var kylling, de mente at jeg bare sa det var quorn for å ikke innrømme at jeg spiste kjøtt.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Dyrebeskyttelsen har en greie hvor de hjelper deg over 30 dager på e-post til å spise mer dyrevennlig. Da får du oppskrifter og litt informasjon. Meld deg på her!

Ellers kan det være greit å vite at det finnes erstatninger i tillegg til bønner som har protein i seg. Soyafarse, quorn-farse og forskjellige typer soyabiter fungerer bra til å bytte ut med kjøttet i matretter du allerede eter, som taco eller spaghetti.
Linser har det tredje høyeste nivået av protein, etter soyabønner og hemp, og quinoa er også noe du med fordel kan kikke på. Linser og quinoa er godt å ha til maten, og linser gjør seg godt som hovedkomponent i forskjellige retter. Quinoa er rikt på protein og inneholder essensielle aminosyrer. Jeg leste nettopp at NASA vurderer å bruke quinoaen i sitt "Controlled Ecological Life Support System" fordi den er så allsidig. Jeg liker å spise quinoa sammen med en grønnsaksgryte - som hurtigris tar det bare ca ti minutter å koke ferdig!

Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg ville absolutt snakket med en kostholdsekspert før jeg gikk igang med noe slikt, at dette er sunt og bra for kroppen strider i mot alt jeg har lest.
Vis hele sitatet...
Kunne du fortelle litt om hva du har lest, så man kan diskutere det? Jeg har hørt mange forskjellige motforestillinger i forhold til vegetarianisme. De fleste er bare rare, men noen motforestillinger kommer av feilinformasjon som det er bra å få rettet opp i.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jeg kjenner noen som er vegiterianere. De trenger tilskudd, siden de ikke får vitaminer og slike greier fra kjøtt som de trenger.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvordan det er med vennene dine, men dette stemmer ikke for de aller fleste. Bare veganere vil normalt trenge tilskudd, og selv de kan med arbeid legge opp kostholdet slik at det ikke trengs tilskudd i den forstand du mener.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Om du bare spiser grønnsaker uten næring - så vil kroppen din forfalle. Ikke nødvendigvis i den forstand at du blir tjukk av det, men uten næring har kroppen jævla lite å gå på.
Vis hele sitatet...
Hvilke grønnsaker er det som ikke har næring? Hvorfor skulle noen primært livnære seg av slike grønnsaker, vegetarianer eller ikke?
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Hva faen? Vi mennesker, er pattedyr. Av vi har utviklet oss raskt, endrer ikke på fakta at vi er DYR vi også. Og som dyr flest, så spiser vi kjøtt.
Vis hele sitatet...
Men er det sant at dyr flest spiser kjøtt? Nei, det stemmer ikke. De fleste dyrene er faktisk planteetere. Som mennesker er vi altetende og kan velge selv.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Bønner er egentlig oppskrytt hva angår proteiner, samme gjelder nøtter.
Vis hele sitatet...
Jasså? Fortell mer.
Sist endret av Mullah; 21. november 2011 kl. 18:04.
Vist du vill holde deg slank bør du holde deg unna karbohydrater, ser en ovenfor en plass som anbefaler hvete produkt, det er ikke bra!
Spis Grønnsaker og hvitt/rødt kjøtt vist du vil holde deg super slank.

Og nei, det er heller mye billigere å spise fisk. Finnes alltid en bekjent som fisker også ! : )
det er som senmord sier, om du vil holde deg slank og vil kutte ut kjøtt fordi du tenker at det bidrar med fettøkning vil jeg heller anbefale deg og holde på kjøttet og kutte ned på karbohydrat kilder som ris, poteter, pasta osv og heller fylle på med cabs fra grønnsaker som du selv vil spise mere av. tanken din er riktig, men jeg syns du velger vekk feil næringsprodukt.

Det er karbohydrater som gir deg energi, og fyller du på mer energi enn det du trenger å bruke vil det lagre seg som underhudsfett. proteiner er musklenes byggesten og hjelper deg og holde en jevn fettforbrenning om du får på regelmessig med proteiner, ca vær 3de time, og kjøtt er jo det jeg vil kalle en hovedkilde til protein sammen med fisk.

synes absolutt ikke du skal velge bort kjøtt om en av meningene dine går på at du lever ett sunnere liv uten kjøtt og at du enklere vil holde fysikken. Om det går mest på at du har meninger om hvordan dyrene blir behandla osv før produkjson får det være deg om det, men uansett så er jo det ideelle rent kjøtt fra frittgående dyr, som lever under naturlige omstendigheter, ikke bare fordi det er det som ville vært det rette, men fordi kvaliteten blir jo mye mye bedre, hvertfall om jeg skal tro hellstrøm
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jasså? Fortell mer.
Vis hele sitatet...
Generelt inneholder bønner mer karbohydrater enn protein.
Noe som for meg vil være en helt feil kilde til protein. Det sunneste man da kan spise er soyabønner, hvor karbohydrat og proteininnholdet er ca. det samme. 32/35 og 18 % fett, 15 % fiber pr. 100 gram. Dog du da må få i deg andre kilder til Kalium og Jern, som du finner naturlig i en del andre belgfrukter som kikerter og røde bønner.

Nøtter er like "ustabilt" som belgfruktene, ved at forholdet mellom karbohydrater og protein varierer så veldig. Du må dessuten spise veldig mye nøtter for å få et tilsvarende proteinnivå sammenlignet med 100 gram laks feks. Den "nøttesorten" med mest protein pr. 100 gram er pea"nøtten" med 25 / 10 protein / karbo. Peanøtter er som vi alle vet en belgfrukt. Om vi skal se videre på listen vil pistasjenøtten være neste på listen med et 20 / 16 forhold.
Jeg vil derfor ikke anbefale nøtter eller belgfrukter som en kilde til protein, men det er selvsagt mange andre viktige næringsstoffer i det. Fisk dekker stort sett over det proteinbehovet en skulle ha. Hyse er en av de mest proteinrike fiskesortene vi har.
Sist endret av kn^tte; 21. november 2011 kl. 18:51.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Tror ikke jeg skal gå på noen lavkarbodiett akkurat. Har vel en BMI som er på grensen mellom normal og undervektig. Har heller ikke hatt noe vekttap eller vektøkning på et halvt år nå. Er tynn og slank, og det satser jeg på at kommer til å fortsette med mindre jeg går amok på macern eller med ferdigpizza. Jeg spiser hjerne viltkjøtt, men dette blir jo litt annereldes!

Uansett så føler jeg meg bedre hvis jeg har spist noe som jeg synes er sunt og bra for kroppen. Når jeg spiser frossen pizza og burger på maccern så føler jeg liksom at kvisene bare popper ut. Men tom for strøm på dataen
om det var var kjøtt fra frossen pizza og bicmac du mente seilte vi ikke på samme sjø for og si det sånn hehe, for du ekke den eneste som føler det akkurat, men som sagt rent kjøtt er det som er tingen.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Men tom for strøm på dataen
Vis hele sitatet...
jasså, sier du det? jeg skiftet nettop sokkene mine jeg :P
Sist endret av DC89; 21. november 2011 kl. 19:04.
Sitat av DC89 Vis innlegg
det er som senmord sier, om du vil holde deg slank og vil kutte ut kjøtt fordi du tenker at det bidrar med fettøkning vil jeg heller anbefale deg og holde på kjøttet og kutte ned på karbohydrat kilder som ris, poteter, pasta osv og heller fylle på med cabs fra grønnsaker som du selv vil spise mere av. tanken din er riktig, men jeg syns du velger vekk feil næringsprodukt.

Det er karbohydrater som gir deg energi, og fyller du på mer energi enn det du trenger å bruke vil det lagre seg som underhudsfett. proteiner er musklenes byggesten og hjelper deg og holde en jevn fettforbrenning om du får på regelmessig med proteiner, ca vær 3de time, og kjøtt er jo det jeg vil kalle en hovedkilde til protein sammen med fisk.

synes absolutt ikke du skal velge bort kjøtt om en av meningene dine går på at du lever ett sunnere liv uten kjøtt og at du enklere vil holde fysikken. Om det går mest på at du har meninger om hvordan dyrene blir behandla osv før produkjson får det være deg om det, men uansett så er jo det ideelle rent kjøtt fra frittgående dyr, som lever under naturlige omstendigheter, ikke bare fordi det er det som ville vært det rette, men fordi kvaliteten blir jo mye mye bedre, hvertfall om jeg skal tro hellstrøm
Vis hele sitatet...
Gode poeng men jeg ville vært forsiktig med å bruke ord som ''kutte ned på karbohydrat kilder som ris, poteter, pasta osv ''.

Etter det jeg har lest i ayurvedisk medisin og kosthold så for oss som lever i en vestlig kultur så har vi generelt altfor mye ensformige karbohydrater og proteiner i kostholdet vårt.

Jeg syntes at fokuset på karbodietter er litt for stort. Media påvirker oss til å tenke feil. Om vi spiser riktig type karbohydrater og har større variasjon på proteiner så vil det ha et bedre resultat enn å kutte ut eller kutte ned på karbo.

Jeg anbefaler å inkludere dette i kostholdet ditt:

Proteiner: bønner, linser

Karbohydrater: bytt over til grovest mulig karbohydrat og kutt ut sukker. Ikke kutt heller bytt.
Sist endret av Kommunisten; 21. november 2011 kl. 19:06.
og jeg er helt enig med deg, orka bare ikke skrive en hel skole stil om hvordna han burde sette opp en diett. finnes selvfølgelig mange bra alternativer til karbo som f.eks fullkornpasta.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Gode poeng men jeg ville vært forsiktig med å bruke ord som ''kutte ned på karbohydrat kilder som ris, poteter, pasta osv ''.

Etter det jeg har lest i ayurvedisk medisin og kosthold så for oss som lever i en vestlig kultur så har vi generelt altfor mye ensformige karbohydrater og proteiner i kostholdet vårt.

Jeg syntes at fokuset på karbodietter er litt for stort. Media påvirker oss til å tenke feil. Om vi spiser riktig type karbohydrater og har større variasjon på proteiner så vil det ha et bedre resultat enn å kutte ut eller kutte ned på karbo.

Jeg anbefaler å inkludere dette i kostholdet ditt:

Proteiner: bønner, linser

Karbohydrater: bytt over til grovest mulig karbohydrat og kutt ut sukker. Ikke kutt heller bytt.
Vis hele sitatet...
Det er nok av karbohydrater i bønner og linser, og man trenger ikke en videre kilde utover det. Dersom man feks spiser meksikanskgryte med ris, dekker også risen det behovet du måtte ha for karbohydrater. Siden TS velger å spise fisk, vil jeg si at det er den proteinkilden han burde fokusere på, også kan han finne karbohydratkilder i annet tilbehør som feks ris, grønnsaker eller pasta. Kroppen trenger karbohydrater for at hjernen skal fungere opptimalt, så også jeg er enig i at media er en smule patetisk når det gjelder all fokuset de har på karbohydrater og hvor viktig det er å kutte det ut. Karbohydrater fra rørsukker og hvitt mel er noe man kan ha som en regel at man skal holde seg unna. Men karbohydrater i seg selv er ikke skadelig. Det gjelder bare å ha en fin balanse.
Pleier å hamstre ulike hermetiske bønner jeg, er så sinnsykt godt, og billig!
Mye god mat å spise som vegetarianer, er ikke bare salatblader. Men nå ser jeg at du skal spise fisk også, og der har jeg ikke så mye å komme med siden jeg ikke spiser noe kjøtt.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Tenk på hva du går glipp av....
  • Marinerte grillprodukter
  • Biff
  • Kylling(filet, vinger, osv.)
  • Steik (Rein, svin osv.)
  • Svineknok
  • Svinekam
  • Ribbe
  • Pinnekjøtt
  • Taco
  • Tapaz
  • Calzone
  • Pizza
  • Salat med kjøtt
  • Burger
  • OSV.

Kjære mann, ikke bli vegetarianer eller noe lignende! Spis kjøtt! Jeg ber deg mann! Spis kjøtt! Gress er ikke næring!
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Det eneste jeg virkelig kan si jeg vil savne på den lista di er vilt (rein, hjort, elg) og god biff. Jeg spiser dessverre ikke noen av delene på mitt begrensede budsjett. Men har ikke planer om å bli vegetarianer, jeg skal bare kutte ut kjøtt fra land. Fisk og skalldyr skal jeg begynne å meske meg mer i. Tenk så mye god fisk, blåskjell osv jeg får prøvd nå.

Jeg gleder meg til å prøve ut dette.

Kan legge til at idag har jeg spist løksuppe med fiskekaker og avokado og brød med ost ved siden av. Det var godt, og føles godt
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Når du snakker så har du så mange former for god fisk. Fiskefilet i form med grønnsaker (paprika o.l.) på toppen med folie på o.l. Blir utrolig god fisk av det =
Sitat av uaexed Vis innlegg
Tenk på hva du går glipp av....

Kjære mann, ikke bli vegetarianer eller noe lignende! Spis kjøtt! Jeg ber deg mann! Spis kjøtt! Gress er ikke næring!
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du så opptatt av at andre skal spise det samme som deg? Kjøtt belaster klimaet voldsomt mye mer enn annen mat, og kjøttforbruket i Vesten har økt utrolig mye de siste 10-15 årene, så du burde være glad noen forsøker å minske utslippene. Gress er forresten også næring (kuer er ikke så flinke til å lage burgere), men du har lov til å kose deg med knokene dine. Misjonering klarer de fleste seg uten.
To meget enkle linsesupper som er smakfulle, mettende og fulle av proteiner (for dem som måtte være opptatt av slikt)
I tillegg er det dritbillig.

Velbekomme:

Rød linsesuppe:

1 svær løk (eller tilsvarende - mange små sjalottløk (enda bedre))
1-2 fedd hvitløk
2 bokser hakkede tomater
1-2 terninger vegatbilsk kraft

Salt+Pepper
(en hakket chili eller to om du liker litt sterkt, men kan ellers la det være)

Finn ei gryte og tilsett
finhakket løk og hvitløk.
Smuldre opp kraft-terning
hell opp i bokser med hakkede tomater
ha i røde linser
ca 1 - 1,5 liter vann (avhengig av hvor tykk suppe du vil ha - selv liker jeg best lite vann)
kok opp.
La koke i 10-15 minutter (du smaker greit når det er ferdig
Smak til med salt og pepper

Voilla

Dritbillig kjapp og næringsrik middag med masse proteiner - som varer lett i to dager.
Personlig heller jeg også oppi godt med olivenolje eller andre sunne fete oljer nå som det er vinter og greit å ha litt fett å fyre kroppen på.

Smaker svært godt med litt rømme ved siden av - nan brød eller lignende kan også passe fint som tilbehør.

Grønn linsesuppe:

Svær løk (eller sjalottløk)
1-2 fedd hvitløk
4-500 gram grønne linser
ca 200 gram spinat
1-2 terninger vegetabilsk kraft
saften fra 1/2 sitron
salt og pepper

I gryta tar du og
hakker løk og hvitløk.
smuldrer oppi de vegetabilske terningene
hiver oppi 4-500 gram grønne linser.
1-2 liter vann (avhengig av hvordan du vil ha suppa)

Kok opp.
La småputre i ca 15 minutt.
Sleng oppi finhakket spinat.
Kok i 3-4 minutt til. Smak til med salt og pepper.
Hiv oppi sitronsaft.


Også på denne suppa smaker godt med litt rømme til. Og en god slump med f.eks olivenolje eller andre matoljer du måtte like smaker også godt - og gjør suppa enda mektigere.

Grønne linser tar litt lengre tid å gjennomkoke - men man har til gjengjeld nok en billig og næringsrik vegetar-middag med masse proteiner som holder i to dager.
Jeg prøvde dette i min studenttid. Holdt ut i 1 uke. Uansett, bønner i tomatsaus, frukt, grønsaker, linser, mm. Prøv deg frem med ulike dressinger til å sprite opp salater med. Anbefales, og lykke til.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Tenk på hva du går glipp av....
  • Marinerte grillprodukter
  • Biff
  • Kylling(filet, vinger, osv.)
  • Steik (Rein, svin osv.)
  • Svineknok
  • Svinekam
  • Ribbe
  • Pinnekjøtt
  • Taco
  • Tapaz
  • Calzone
  • Pizza
  • Salat med kjøtt
  • Burger
  • OSV.
Vis hele sitatet...
  • Marinerte grillprodukter = Marinerte grønnsaker på spyd, feks. sopp, plommetomater, squash, løk etc.
  • Biff = Soyabiff
  • Kylling(filet, vinger, osv.) = ok, den er vanskelig.
  • Steik (Rein, svin osv.) = Nøttesteik
  • Svineknok = æsj
  • Svinekam = lesvenfor
  • Ribbe = ...
  • Pinnekjøtt = ...
  • Taco = Proteinerstatning for kjøtt laget av soya, du kan evnt. være kreativ å bruke andre ting i stedet for kjøtt, feks bønner, sopp, reker, fisk etc.
  • Tapaz = Som kan være så mangt..?
  • Calzone = Dette er mulig å lage uten kjøtt. Feks med sopp, ost, tomatsaus, pesto etc.
  • Pizza = Aldri hørt om vegetarpizza? Margaritha = den originale pizzaen..
  • Salat med kjøtt = Det fins andre ting å putte i salaten.
  • Burger = Kikerterburger, bønneburger, potetburger, portobello, falafel etc.
  • OSV. OSV.

Man går ikke glipp av noe bare fordi man velger det bort.
Dersom jeg for eksempel ikke har lyst på barn, er det jo ikke som om jeg går glipp av noe, bare det at jeg velger et liv uten, som i mitt tilfelle vil være et bedre og mer etisk riktig.
Sist endret av kn^tte; 21. november 2011 kl. 23:09.
Lykke til! Bli gjerne helfrelst veggis, men for guds skyld ikke trykk det ned i halsen hos andre personer hvor skitne de er for at de spiser kjøtt.

Bønner er utrolig godt, med eller uten krydder; og det finnes så mange varianter.

http://www.foods-healing-power.com/t...f-beans-2.html
Glemte helt å opplyse om hvor mye røde linser det skulle i rød linsesuppe.
Vi snakker 500 gram.