Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 14827
Jeg leste om Malurt på Wikipedia, sånn i sammenheng med Absint. Men jeg blir bare hakkere dummere av alt som står der så...
Jeg vil vite om noen vet hvor Malurt vokser hen her i Norge, på tørr bakke har jeg hørt men er det noen spesielle steder i skogen for eksempel?

Og om noen vet hvrdan jeg løser det opp i Absint, får bestilt med 72% fra nettet. Og burde det tennes på med sukkerbit? Skal Malurten liksom presses på en måte og dryppes på sukkerbiten? Vet folk gjør gjør det med forskjellige opium og sånt men...
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg leste om Malurt på Wikipedia, sånn i sammenheng med Absint. Men jeg blir bare hakkere dummere av alt som står der så...
Jeg vil vite om noen vet hvor Malurt vokser hen her i Norge, på tørr bakke har jeg hørt men er det noen spesielle steder i skogen for eksempel?

Og om noen vet hvrdan jeg løser det opp i Absint, får bestilt med 72% fra nettet. Og burde det tennes på med sukkerbit? Skal Malurten liksom presses på en måte og dryppes på sukkerbiten? Vet folk gjør gjør det med forskjellige opium og sånt men...
Vis hele sitatet...
Malurt vokser ikke villt i norge, du blir nødt til å plante selv. Frø kan bestilles på nett og planten er enkel å dyrke.

Når man lager absinth eller andre urtenbrennevin, løses urtene i alkoholen, eller alkoholen destilleres gjennom en syllinder fyllt med urter. Sukekrbiten og flammene er bare show, og det er ikke vanlig å tilsette mer malurt på dette stadiet.
Sist endret av felix_poker; 5. januar 2010 kl. 15:18.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
okei jævlig bra svar Jeg har aldri dryket planter sjøl så bra at det er enkelt å dyrke den:P Du vet ikk åssen det er å røyke denne urten? Hvis jeg ikke hsuker feil er det vel HTC eller Tujon som er i urten og det burde vel kunne røykes for å få effekt. Sikkert i mindre grad kanskje?
De fleste kommersielle absinther har minimalt innhold av thujon som er det aktive virkestoffet i malurt.
Absinth lager du enklest og best selv ved å kjøpe en flaske 60%, en boks økologiske anisfrø på Helios og en boks malurt på apoteket. Bland noen spiseskjeer anisfrø og et par håndfuller malurt med spriten og la stå i noen uker. Blir en fantastisk gulgrønn farge til slutt. Absinth gir ingen umiddelbar rus utover alkoholen. Du skal drikke på deg helseproblemer over lang tid før thujonen gjør noe med sentralnerversystemet ditt. Jeg drikker det fordi jeg liker spriten min bitter ;-)

Edit: Eneste rusen jeg har hatt av å røyke malurt er hyperventileringa etter de sinnsyke hostekulene røyken gir.

Norsk side med god info: http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/arte_abs.htm

Bonus: Fungerer bra mot innvollsorm.
Sist endret av superfuzz; 5. januar 2010 kl. 13:09.
I z0p's artikkel om naturens rusmidler ( link ) står dette :


Sitat av z0p Vis innlegg
Malurt (Artemisia absinthium) [Bilde]
Ekte malurt har gråhvite, silkelodne blad, og små, gule blomsterkurver. Den inneholder bla.a. bitterstoffet absinthin. Malurten inneholder også terpenet thujon, som gir absinten dens skadelige virkning. Malurt har vært brukt som legemiddel mot innvollsormer og middel mot insekter. Den brukes også som smakstilsetning i brennevin og likører, bla.a vermut og absint.(s1.1)
Planten vokser på kulturmark og veikanter nord til Trøndelag.
Vis hele sitatet...
Ikke vet jeg, har aldri sett (lagt merke til) viltvoksende malurt, men har aldri leitet heller. IMidlertid så står dette på rolv.no :

"UTBREDELSE
Malurt kommer opprinnelig fra Sør- og Mellom-Europa, og fra Vest-Asia. Arten har etter hvert spredt seg over nesten hele verden. I Norge finnes malurt mest på tørre bakker i de østlige delene av landet, fra Kristiansand til Fron, men finnes spredt også andre steder. Når man dyrker malurt må man skifte vokseplass for plantene en gang i blant. Når den har sugd næringen ut av jorden vil planten dø ut, om den ikke flyttes til en annen plass."


Så den vokser altså vilt. I hvilket volum og kvalitet sies det ingenting om. Ville bare oppklare dette for ettertiden
Dette fant jeg ved søk på forum og selvfølgelig google. (hint-hint)

Velkommen til forumet totskalle

(Det er tujon i urten, aldri hørt om noen som har røykt den btw..)
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av superfuzz Vis innlegg
De fleste kommersielle absinther har minimalt innhold av thujon som er det aktive virkestoffet i malurt.
Absinth lager du enklest og best selv ved å kjøpe en flaske 60%, en boks økologiske anisfrø på Helios og en boks malurt på apoteket. Bland noen spiseskjeer anisfrø og et par håndfuller malurt med spriten og la stå i noen uker. Blir en fantastisk gulgrønn farge til slutt. Absinth gir ingen umiddelbar rus utover alkoholen. Du skal drikke på deg helseproblemer over lang tid før thujonen gjør noe med sentralnerversystemet ditt. Jeg drikker det fordi jeg liker spriten min bitter ;-)

Edit: Eneste rusen jeg har hatt av å røyke malurt er hyperventileringa etter de sinnsyke hostekulene røyken gir.

Norsk side med god info: http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/arte_abs.htm

Bonus: Fungerer bra mot innvollsorm.
Vis hele sitatet...
ja jeg var på den siden den var bra
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Når man lager absinth eller andre urtenbrennevin, løses urtene i alkoholen, eller alkoholen destilleres gjennom en syllinder fyllt med urter. Sukekrbiten og flammene er bare show, og det er ikek vanlig å tilsette mer malurt på dette stadiet.
Vis hele sitatet...
Jøss, jeg har lest mye av det du skriver, felix_poker, og du fortsetter å imponere med din brede kunnskap og gode evne til å forklare.

Nå som skrytet er unnagjort har jeg noen spørsmål: Hva er da norsk malurt?
Og om man bestiller seg en absinth-shot på byen eller kjøper ei flaske på Vinmonopolet her i norge, er det noe malurt i dette?
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av superfuzz Vis innlegg
De fleste kommersielle absinther har minimalt innhold av thujon som er det aktive virkestoffet i malurt.
Absinth lager du enklest og best selv ved å kjøpe en flaske 60%, en boks økologiske anisfrø på Helios og en boks malurt på apoteket. Bland noen spiseskjeer anisfrø og et par håndfuller malurt med spriten og la stå i noen uker. Blir en fantastisk gulgrønn farge til slutt. Absinth gir ingen umiddelbar rus utover alkoholen. Du skal drikke på deg helseproblemer over lang tid før thujonen gjør noe med sentralnerversystemet ditt. Jeg drikker det fordi jeg liker spriten min bitter ;-)

Edit: Eneste rusen jeg har hatt av å røyke malurt er hyperventileringa etter de sinnsyke hostekulene røyken gir.

Norsk side med god info: http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/arte_abs.htm

Bonus: Fungerer bra mot innvollsorm.
Vis hele sitatet...
tenkte jeg minst måtte ha 60 ja en spesiell sprit å anbefale? pol absint eller noe bklankt billig?:P

Velkommen til forumet totskalle

jo takk du jeg har vært her før men trådene mine ble enten låst eller fjerna så jeg bestemte meg for en ny bruker, sletta den gamle da hvis en admin skulle få lest dette

Sitat av lambador Vis innlegg
Jøss, jeg har lest mye av det du skriver, felix_poker, og du fortsetter å imponere med din brede kunnskap og gode evne til å forklare?
Vis hele sitatet...
ja fy faen felix_poker har så mye bra innlegg og tråder, måtte si det sjøl Vet jo alt
Sitat av Totskalle Vis innlegg
tenkte jeg minst måtte ha 60 ja en spesiell sprit å anbefale? pol absint eller noe bklankt billig?:P
Vis hele sitatet...
Vanlig 60, ikke sprit med smak da de vanligvis inneholder mye sukker. Bitterheten i malurten vil gjøre at de andre smakene og søtheten i kjøpespriten blir _veldig_ feil. Du kunne kommet unna med Vermuth eller Ouzo eller noe men de er for det første ikke sterke nok til formålet og for det andre er det besudling av gode aperitifer.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av superfuzz Vis innlegg
Vanlig 60, ikke sprit med smak da de vanligvis inneholder mye sukker. Bitterheten i malurten vil gjøre at de andre smakene og søtheten i kjøpespriten blir _veldig_ feil. Du kunne kommet unna med Vermuth eller Ouzo eller noe men de er for det første ikke sterke nok til formålet og for det andre er det besudling av gode aperitifer.
Vis hele sitatet...
ja ok takk for svara, til alle andre og Da får vi se om ikke det blir Absenthe kveld på meg snart dere kan gjerne skrive mer hvis noen vet gode steder å få kjøpt ting etc. Eller om erfaringer/kunnskaper om å blanding eller brygging whatever
Sitat av pidget
Så den vokser altså vilt.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sett vill malurt før, og jeg har lett. Burot har jeg imidlertid sett mye av. Den både ligner og er beslektet.
[quote=lambador]
Nå som skrytet er unnagjort har jeg noen spørsmål: Hva er da norsk malurt?
Det meste står jo i Wikipediartikkelen du linker til Det er en malurt, men ikke den malurten som brukes i absinth, den heter Artemisia absinthium på latin, ikke Artemisia norvegica.
Sitat av lambador
Og om man bestiller seg en absinth-shot på byen eller kjøper ei flaske på Vinmonopolet her i norge, er det noe malurt i dette?
Vis hele sitatet...
Ja, antakelig. Men i ekstremt små mengder.
Sist endret av felix_poker; 5. januar 2010 kl. 15:12.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Norvegica har jeg sett da, kan jo faen ikke legge seg på et jævla berg noen steder uten å få den oppi tarmen holdt på sagt

Den har visst ingen effekter slik som Absenthium, enda de tilhører samme blomstergruppe. Men blomstergrupper er vel satt sammen for å gjenkjenne ulike typer, regner ikke med man visste om innholdet i plantene når de satte navn.

edit: beklager at jeg skriver dårlig norsk jeg kan mye bedre men orker ikke bruke tid på akkurat det for øyeblikket, 10hi
Sist endret av Totskalle; 5. januar 2010 kl. 15:55.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Den har visst ingen effekter slik som Absenthium
Vis hele sitatet...
Nå har ikke ekte malurt mye til "effekt" å snakke om heller, da...
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
en boks malurt på apoteket.

Men vet du om man får malurt rett i fingra på apoteket? Eller graver de å spør etter grunn osv? Folk påstår det er srengt ulovlig i Norwegen, så de har det på apoteket da eller? xD
Faen jeg har aldri sett så nøye etter inne på apoteket de har kanskje en del urter og sånn i hyller der som jeg ikke har sett

ment som quote til Superfuzz men jeg greide å ødelegge på en eller annen måte...
Sist endret av Totskalle; 5. januar 2010 kl. 16:33.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Eller graver de å spør etter grunn osv? Folk påstår det er srengt ulovlig i Norwegen, så de har det på apoteket da eller? Faen jeg har aldri sett så nøye etter inne på apoteket de har kanskje en del urter og sånn i hyller der som jeg ikke har sett
Vis hele sitatet...
Enkelte apoteker, som Svaneapoteket i Oslo, har en del urter. Malurt er ikke forbudt, så vidt jeg vet. Om apotek-personalet spør og graver, kommer ann på så mye. Hvis du er 12 år, ser ut som en junkie eller på annen måte fremstår som en suspekt person, vil de kanskje spørre. Selv har jeg gått inn på apoteket og kjøpt en boks vival 8på resept) og skalpell med 40 blader. Har også kjøpt flerfoldige pumper og kanyler uten at apotek-personalet har løftet på øyenbrynet en gang.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
bor ikke langt unna oslo det var kjekt, de har det sikkert ikke på detta småappoteket her hvor jeg bor. Vet faktisk om det appoteket også, var der en gang og skulle ha noe som var ment som halsmedisin Kanksje de har sånne anisfrø eller tørka frukter og, kanksje for smakens skyld jeg har i litt muskat og/eller mintblader i noe så sterkt spiller det liten rolle hva det smaker uansett da...
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Malurt vokser ikke villt i norge, du blir nødt til å plante selv. Frø kan bestilles på nett og planten er enkel å dyrke.

Når man lager absinth eller andre urtenbrennevin, løses urtene i alkoholen, eller alkoholen destilleres gjennom en syllinder fyllt med urter. Sukekrbiten og flammene er bare show, og det er ikke vanlig å tilsette mer malurt på dette stadiet.
Vis hele sitatet...
Flere typer malurt vokser i Norge. Jeg har selv ett par kompiser som plukket dette utfor huset sitt i Trondheim for og lage te av dette. De sa det var en mild euforisk rus, med småpsykedeliske tendenser. Han lagde også en ekstrakt av dette og blandet med blankt brennevin som "hjemmelaget absint". Jeg smakte selv aldri dette, fordi jeg bare fikk tilbudet om "heimert" blandet med dette.

Er dette kanskje den ikke-psykoaktive planten? Har de fått seg en heftig dose med placebo? Både cannabiskjennere, nykterister og andre eksperimenterende rusbrukere hadde prøvd denne drikken hans, og samtlige sa de opplevde effekt.

Kanskje de bare spøkte med meg for og få meg til å drikke løvetann-heimert, de tullingene...
Malurten er i basisutvalget til apotekets urter så den får de tak i til deg uansett. Den blir nok ikke sett på som noe som tiltrekker seg rusmiljøet og meg bekjent kan du kjøpe denne over disk på samme måte som plaster og pyrisept. Si at du skal lage urte-te sammen med morra di hvis de spør ;-) Den er listet under det latinske navnet vet jeg. Den er pakket som grovt oppmalt rusk og rask. Bare å putte rett i tevannet hvis du vil. Prøv også humlen i samme serie. Den har jeg lagd te av flere ganger og da får jeg faktisk en merkbar effekt, som en veldig svak cannabis-opptur.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av superfuzz Vis innlegg
Den har jeg lagd te av flere ganger og da får jeg faktisk en merkbar effekt, som en veldig svak cannabis-opptur.
Vis hele sitatet...
javel så du ser rosa steiner og kan flyte på betonggulv eller bare litt god selvfølelse?
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Det med sukkerbiten er veldig viktig for mange som nyter dette og det har utviklet seg til å bli et rituale.
Man får kjøpt alt mulig rart til dette, skjeer og glass og mye annet rart. Ettersom sukkerbiten skal ligge oppå skjea med hull i, så skal vann dryppes over sukkerbiten slik at den løser seg opp og blanner seg med absinten du alt har fylt i glasset. ETC ...
Vis hele sitatet...
Fint ... et føkkings japansk te-rituale for å drikke bitter sprit. En av grunnene til at jeg har brutt med alle rusmiljøer. Dogmer uten substans ...
Absinth stammer som nevnt fra fransk underklasse, malurten (og anisen) er der for å døyve drittsmaken av dårlig hjemmebrent. Sukkerbitritualet er der for å tekkes salongopprørere og antroposofi-forleste akademikere. Skal du lage skikkelig absinth så bruk rein sterk sprit, malurt og anisfrø (økologiske, du trekker ut all faenskap med spriten, inkludert sprøytemidler). Ikke bruk søtning! Klarer du ikke bitterheten så hold deg til rusbrus.
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
Flere typer malurt vokser i Norge.
Vis hele sitatet...
Joda, flere typer malurt, som Burot, vokser vilt i Norge. Jeg har dog enda til gode å se ekte malurt (Artemisia absinthium) ute i naturen. Den har jeg kun sett i hager.
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
Er dette kanskje den ikke-psykoaktive planten? Har de fått seg en heftig dose med placebo? Både cannabiskjennere, nykterister og andre eksperimenterende rusbrukere hadde prøvd denne drikken hans, og samtlige sa de opplevde effekt.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig får man en effekt når man drikker sprit. Det er imidlertid svært vanskelig å skjelne alkoholrusen fra de eventuelle ekstremt subtile ruseffektene som malurten (mest sansynlig ikke) vil fremkalle.
Sitat av superfuzz Vis innlegg
Fint ... et føkkings japansk te-rituale for å drikke bitter sprit. En av grunnene til at jeg har brutt med alle rusmiljøer. Dogmer uten substans ...
Absinth stammer som nevnt fra fransk underklasse, malurten (og anisen) er der for å døyve drittsmaken av dårlig hjemmebrent. Sukkerbitritualet er der for å tekkes salongopprørere og antroposofi-forleste akademikere. Skal du lage skikkelig absinth så bruk rein sterk sprit, malurt og anisfrø (økologiske, du trekker ut all faenskap med spriten, inkludert sprøytemidler). Ikke bruk søtning! Klarer du ikke bitterheten så hold deg til rusbrus.
Vis hele sitatet...

Ja det er sant det, men det er faktisk slik det egentlig skal drikkes. Ikke jeg som har bestemt det.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Ja det er sant det, men det er faktisk slik det egentlig skal drikkes. Ikke jeg som har bestemt det.
Vis hele sitatet...
Ja altså skal du lage en omelett, så må du knuse noen egg... Du får ikke sterk himkok med god smak, bedre smak kan du få men det blir ikke godt fordet. Uansett det er sprit da, jeg drikker hvertfall ikke sprit fordi jeg syns det smaker bedre enn Pepsi Max.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Ja det er sant det, men det er faktisk slik det egentlig skal drikkes. Ikke jeg som har bestemt det.
Vis hele sitatet...
Jeg mistenker at alt styret rundt sukkerbit, skje, dryppe ett eller annet på sukkerbiten, flammer og dilldall stammer fra filmen From Hell der Johnny Depp spiller en forfyllet opiumsaddict av en politimann, med klarer paraleller til Sherlock Holmes, og fra østeuropeiske bartendere som skal lure turister til å tro at vodkaen de serverer er noe mer enn bare dårlig vodka fordi de har tilsatt grønn konditorfarge, lakrisessens og tenner på jævelskapen.
Sist endret av felix_poker; 6. januar 2010 kl. 09:35.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg mistenker at alt styret rundt sukkerbit, skje, dryppe ett eller annet på sukkerbiten, flammer og dilldall stammer fra filmen From Hell der Johnny Depp spiller en forfyllet opiumsaddict av en politimann, med klarer paraleller til Sherlock Holmes, og fra østeuropeiske bartendere som skal lure turister til å tro at vodkaen de serverer er noe mer enn bare dårlig vodka fordi de har tilsatt grønn konditorfarge, lakrisessens og tenner på jævelskapen.
Vis hele sitatet...
Kanksje sant... Men det er gammelt rituale da, og det har jo vært praktisert før den filmen kom mener jeg. Syns jeg så noen få serverrt det en gang på en bar for lenge siden nedi Kreta. Kjempebra film også for den saks skyld
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg mistenker at alt styret rundt sukkerbit, skje, dryppe ett eller annet på sukkerbiten, flammer og dilldall stammer fra filmen From Hell der Johnny Depp spiller en forfyllet opiumsaddict av en politimann, med klarer paraleller til Sherlock Holmes, og fra østeuropeiske bartendere som skal lure turister til å tro at vodkaen de serverer er noe mer enn bare dårlig vodka fordi de har tilsatt grønn konditorfarge, lakrisessens og tenner på jævelskapen.
Vis hele sitatet...
Det skjer i den filmen og, så du har rett i det. Men det er igjen slik det skal drikkes skikkelig, bare les litt på nettet så finner du fort ut av det. Man får kjøpt alt av utstyr til dette ritualet og det er slik det skal drikkes i følge de som har kunskap om dette.
For veldig mange så er det veldg viktig at dette gjøres skikkelig og har blitt til en tradisjon.

Jaja, men da var jeg på apoteket etter malurt.
Tydeligvis så må man ha resept på det, på en jævla urt

Hva for noen sjukdom er det man må dra på seg for og få fingra i malurten
da?
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Ja... nå var jeg og Vanger på apoteket og skulle ha malurt som vi skulle bruke i urtete. Nei det må dere ha resept på fikk vi beskjed om... For det er ofte brukt i absint og lignende... FAEN DA
Sist endret av Totskalle; 6. januar 2010 kl. 13:01.
Det er ikke reseptbelagt. Jeg kjøpte en boks rett før jul. Og hvem skulle skrive ut en resept på Malurt? Legen din? De synes dere så tvilsomme ut og lurte dere for å bli kvitt dere. Prøv på et annet apotek ;-)
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av superfuzz Vis innlegg
Det er ikke reseptbelagt. Jeg kjøpte en boks rett før jul. Og hvem skulle skrive ut en resept på Malurt? Legen din? De synes dere så tvilsomme ut og lurte dere for å bli kvitt dere. Prøv på et annet apotek ;-)
Vis hele sitatet...
Får vel det Jeg syns det var rart hu nekta oss, jævla kvasse kjerring Men hu har da vel ikke rett til å nekte noen produkter som ikke er reseptbelagt da eller? Men en ting til er det noen her som vet hva Wormwood er? skjønner ikke helt... er det Malurt det og? Eller er det en annen plante? Det er vist nemlig thujone i det og... er det lov i Norge?
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Får vel det Jeg syns det var rart hu nekta oss, jævla kvasse kjerring Men hu har da vel ikke rett til å nekte noen produkter som ikke er reseptbelagt da eller? Men en ting til er det noen her som vet hva Wormwood er? skjønner ikke helt... er det Malurt det og? Eller er det en annen plante? Det er vist nemlig thujone i det og... er det lov i Norge?
Vis hele sitatet...

Wormwood er malurt, bare på engelsk

Og ja hu kan ikke bare nekte oss herb's, vi sa vi skulle trodde det funka i te
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Joda, flere typer malurt, som Burot, vokser vilt i Norge. Jeg har dog enda til gode å se ekte malurt (Artemisia absinthium) ute i naturen. Den har jeg kun sett i hager.

Selvfølgelig får man en effekt når man drikker sprit. Det er imidlertid svært vanskelig å skjelne alkoholrusen fra de eventuelle ekstremt subtile ruseffektene som malurten (mest sansynlig ikke) vil fremkalle.
Vis hele sitatet...
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
Jeg har selv ett par kompiser som plukket dette utfor huset sitt i Trondheim for og lage te av dette.
Vis hele sitatet...
Både te og sprit, hver for seg min venn! =)