Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 788
jeg har som tidligere sagt Xubuntu 8.04 (nesten lik ubuntu), men nå skal skulle jeg skifte ut min første master 80gig hdd med en på 320gb, men desverre ville den ikke boote opp da. Er det der MBR ligger? Anyways, systemet ligger på sdb og ikke sda, men booter ikke uten sda, som jeg vil skifte, hva gjør jeg?

Hva heter en slik at man får en komandolinje i nettleseren slik at man kan kontrollere ubuntuen fra hvilken som helst pc med nettleser?
Sist endret av Pyro_Killer; 19. mai 2008 kl. 18:50.
Hvis du bytta harddisk er det vel ikke så rart at den ikke ville boote, siden en ny harddisk er tom? Har du klonet den gamle eller noe?
MBR ligger iallefall på den harddisken du har satt pcen til å boote fra.

Kommandolinje i nettleseren? Prøv å søk etter en webbasert ssh-klient da kanskje, evt last ned en, som putty
Sist endret av mr_burn; 19. mai 2008 kl. 19:08.
Cowboy Coder
Hvilken bootloader bruker du? LILO? GRUB?

Jeg ville ha satt i den nye harddisken og deretter bootet fra en live CD, kanskje den Xubuntu platen du installerte med tidligere. Når det temporære miljøet er kommet opp, må du kopiere config-filene for bootloaderen fra Xubuntu partisjonen over til den virtuelle partisjonen til live CDen. Etterpå må du kjøre programmet som installerer ny bootloader.

Hvis du bruker GRUB, så ligger all konfigurasjon normalt under /boot en plass, og bootloader kan installeres med "grub-install" programmet/skriptet.

Hvis live CDen ikke inneholder noe program til å installere bootloader, så er det mulig å "chroote" til Xubuntu partisjonen og kjøre det derifra. Men det er en mer avansert prosess.
sda er tom, og er på 80gig, mens sytemet ligger på sdb og sda er den jeg vil få byttet ut, men den vil ikke. sda er formatert flere ganger, den booter fra slave, er det dumt?

Troubleshoot me. Jeg bytter ut master hdd, men det er ikke der systemet ligger.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvilken bootloader bruker du da ?

Og har du prøvd noe mr burn sa ?
Sitat av AtXbYeA
Hvilken bootloader bruker du da ?

Og har du prøvd noe mr burn sa ?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker grub.
Den er ikke tom, og har ikke peil på hva som er på den , but again formateret, men vil ikke laste inn grub uten.
Ingen kloning e.l.
If you say so.

Skal porøve rkruger sin metode, må bare laste ned cd o.l.