Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3298
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det mulig å fake ADD eller ADHD for å få ut ritalin, concerta eller lignende? Vet det er en lang vei for å få stilt diagnosen og at det fort tar minst ett år før en har diagnose.

Trenger dette for å klare livet. Har masse symptomer på ADD men har blitt testet en gang tidligere uten å få diagnose og det gjør livet mitt vanskelig og det er også kostbart å skaffe slikt til veie utenom apotek.
Hva med en second opinion hos en annen lege? Dersom du i utgangspunktet faktisk har ADD/ADHD og behov for disse medisinene ser jeg ingen grunn til å måtte fake det hos legen.
Agreed. Hva sier fastlegen? Ev. psykolog? Har du gjennomgått grundig undersøkelse (1000+ sørsmål samt praktiske tester) hos nevropsykolog? Hvis ikke, hva bestod testen av, og hvem tok du den hos?
enig med Huztle. Har du Add kommer du til å få medisinen. Hvis det er sånn at Concerta/Ritalin fungerer for deg så har du nok mest sannsynlig add. Av og til må man bare gå utenom fastlegen for å få hjelp. Det koster litt men er en bagatell hvis en er skikkelig plaget.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er forskjellen på Ritalin, concerta og adderal?
Ritalin og Concerta inneholder metylfenidat; concerta er depottablett. Adderall er 75% dextroamfetamin og 25% levoamfetamin. Edit: Metamina og attentin (som er det du får i Norge) inneholder 100% dextro.
Sist endret av kallisti; 12. oktober 2017 kl. 17:55.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av kallisti Vis innlegg
Ritalin og Concerta inneholder metylfenidat; concerta er depottablett. Adderall er 75% dextroamfetamin og 25% levoamfetamin. Edit: Metamina og attentin (som er det du får i Norge) inneholder 100% dextro.
Vis hele sitatet...
Så man får ikke tak i adderall fra leger i Norge? Hva her høyest effekt av Ritalin og Concerta? Er en av de farligere enn den andre?
Takk.
Tror ikke Adderall noen gang har blitt solgt i Norge.

Concerta er depot, altså det frigis sakte gjennom hele dagen. Ritalin er som vanlige piller; frigir alt på én gang. Iflg. min psykolog har Concerta potensiale for å gi flere uønskede bivirkninger enn ritalin, men det kan jeg ikke bekrefte da jeg aldri har prøvd dem.
Sist endret av kallisti; 12. oktober 2017 kl. 18:04.
Som det er nevnt her så burde du ordne deg en ny utredning der du svarer ærlig. Har du ADD så vil du høyst sannsynlig få diagnosen slik som andre her har nevnt. Det har seg også slik at angst, depresjon, bipolar lidelse og rusmisbruk kan ha en rekke symptomer som overlapper med ADHD og ADD. Rusmisbruk er ganske enkelt å vite, men du burde kanskje gjøre litt research på noen av de andre?

Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
enig med Huztle. Har du Add kommer du til å få medisinen. Hvis det er sånn at Concerta/Ritalin fungerer for deg så har du nok mest sannsynlig add. Av og til må man bare gå utenom fastlegen for å få hjelp. Det koster litt men er en bagatell hvis en er skikkelig plaget.
Vis hele sitatet...
Nei, det er faktisk ikke riktig. Metylfenidat som er virkestoffet i både Concerta og Ritalin vil ofte gi en positiv virkning for personer som ikke har ADHD eller ADD.
Sist endret av omba; 12. oktober 2017 kl. 18:05.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Gikk hos psykolog og tok masse tester. Husker spesielt en der det var masse bilder på en pc skjerm som en skulle plukke ut når en bestemt bokstan eller var det tall var på skjermen. Gikk veldig fort og var vanskelig å fokusere. Senere fikk jeg ny behandler da den første ble pensjonist. Der ble det blankt avvist ADD.

Forut for testingen har jeg blitt behandlet for angst og depresjon. Etter 4-5 år var jeg i relativt bra form men fungerte fortsatt ikke. Ingen forhistorie med rus utenom litt alkohol i helgene.

Etter at ny behandler avviste add så startet jeg å teste ut medisiner på meg selv. Når jeg har tilgang på ritalin så fungerer jeg rimelig bra. Klarer å holde fokus, fungerer i jobb og det går relativt greit sosialt. Uten er det kaos i huet og umulig å ha fokus. Vanskelig å huske ting. Avtaler glemmes. Ingenting fungerer.

Der jeg bor er det ingen andre behandlere. Og kan ikke flytte grunnet økonomi. Vil ikke flytte heller fordi jeg trives der jeg bor men trenger diagnose slik at jeg kan ha et verdig liv og slipper å bruke penger på å handle illegalt.

Per idag ingen depresjon. Litt angst i noen settinger. Håndterbart. Men kaoset i huet slutter aldri når jeg er uten ritalin.
Høres ut som den testen jeg tok. Vet ikke hva jeg skal si deg, men det kanskje det hjelper å fortelle legen din om symptomene dine samt at du har fått hjelp av ritalin (hvis legen din freaker ut fordi du har prøvd et preparat du ikke har resept på, får du nesten bytte lege - ikke alle er nazi på sånt). Ikke alle som får metylfenidat eller amfetaminbaserte legemidler har ADD/ADHD. F.eks. får en i familien min racemisk amfetamin pga. en søvnlidelse.
Du behøver ikke flytte for å få til det her. Du kan få diagnose på halvannen time hos privatpraktiserende psykiater i Oslo og sikkert mange andre steder også. Du må muligens innom igjen noen få ganger før fastlegen kan ta over å skrive ut resepter, men du behøver ikke å flytte.

Nevn for guds skyld ikke til de som skal utrede deg at du har prøvd ut noe på egenhånd. I verste fall må du avgi urinprøver og det kan gå månedsvis før du får utskrevet medisiner.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Nevn for guds skyld ikke til de som skal utrede deg at du har prøvd ut noe på egenhånd. I verste fall må du avgi urinprøver og det kan gå månedsvis før du får utskrevet medisiner.
Vis hele sitatet...
Jeg har motsatt erfaring. Nevnte erfaring med disse tingene for både personlig psykolog og nevropsykolog.Både erfaring med amfetamin og ADHD-medisiner ble tatt med i vurderingen og talte for en ADHD-diagnose (altså ikke at jeg hadde brukt det, men hvordan det virket på meg). På den annen side skulle jeg på urinprøvekjøret uansett fordi jeg var (relativt) ærlig om utstrakt ruserfaring.
Sist endret av kallisti; 12. oktober 2017 kl. 21:32.
Men hvis en ny behandler finner at trådstarter har add og han holder tett om selv-medisineringen vil han kunne gå rett på apoteket og få medisinene han trenger. Samme dag!
Du har et poeng. Tenkte vel slik at det ville være viktigere for ham å faktisk få en diagnose (noe som er avvist tidligere etter grundig testing) enn å satse alt på at han får medisiner med én gang. Jeg la det frem slik at jeg hadde fått prøve av venner som hadde lignende symptomer, og at jeg fikk lignende medisinske effekter av det, og det "trakk opp" for min del.
Sist endret av kallisti; 12. oktober 2017 kl. 22:03.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Tror ikke Adderall noen gang har blitt solgt i Norge.

Concerta er depot, altså det frigis sakte gjennom hele dagen. Ritalin er som vanlige piller; frigir alt på én gang. Iflg. min psykolog har Concerta potensiale for å gi flere uønskede bivirkninger enn ritalin, men det kan jeg ikke bekrefte da jeg aldri har prøvd dem.
Vis hele sitatet...
Å joda, det er fult mulig å få Adderal i Norge, på godkjenningsfritak!
En bekjent av meg fikk dette, pluss at om du googler det eller tar en titt på feks felleskatalogen som jeg linker til her så ser du det.

https://www.felleskatalogen.no/medis...extSearch=true

Desoxyn som inneholder metamfetamin hydroklorid har jeg derimot aldri hørt at noen har fått her, selvom det godt kan hende det er en sjel der ute som har fått tak i det.
Men så er jo ikke metamfetamin godkjent som ADHD medisinering her til lands heller da.