Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 618
Hei, tenke å prøve ut rød fluesopp, men finner ikke så veldig mye informasjon på nettet.

Lurer litt på dosering, tilberedning og effekter.

Lurer også på om det er lett å ta feil sopp, og hvor man finner den røde soppen!
Veldig lett å se hva som er rett sopp men bare ta den som er rød. Tror vanlig doode er ca 15 gram tørket sopp. Men du må decarbe soppen å ikke sikkert du får effekt. Fluesopp er veldig rar rus
Sist endret av tørkestativ; 29. mars 2020 kl. 13:28.
Det skal da være mye informasjon tilgjengelig om Fly Agaric (Amanita Muscaria).
Erowid ser ut til å ha en god samling informasjon, om alt du etterspør.

Rød fluesopp er ganske enkel å identifisere, pga den kraftige rødfargen og de kjente hvite prikkene/flekkene. Det er kanskje mest sannsynlig å forveksle denne med brun fluesopp, som også har prikker, men mangler den klare, kraftige rødfargen. Noen mener brun fluesopp også kan brukes, men at innholdet av virkestoffer og giftstoffer er mye mer uforutsigbart enn rød fluesopp. Jeg har ingen erfaring med brun fluesopp, så ville bare ha utelukket den om jeg var deg.

Være derfor kresen med fargen, og tenk at det ikke skal være tvil om at den er rød og har hvite flekker, så skal du være ganske trygg.

Les deg opp og se bilder av hvit og grønn fluesopp også, så du er helt sikker på å ikke plukke de, siden de er giftige. Rød giftkremle kan også ligne pga rødfargen, men den har ingen hvite prikker.

Man kan også bestille Amanita muscaria på internett, så er du mer sikker på å få riktig type. Det er ikke ulovlig.

Hvis du er veldig innstilt på å plukke selv, må du nok vente til sen august/september (kommer an på været og sesongen).
Mitt tips er isåfall å se etter dem rundt bjørketrær.
Sist endret av Alzo88; 29. mars 2020 kl. 13:30.