Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 8077
Btw: takk for alle gode innlegg, sitter på skolen med prosjekt om rusmidler. Min etiske problemstilling for øyeblikket: Legalisering/ikke legalisering av rusmidler
mange av dere sier at hasj fører til farligere stoffer, de personene som begynner på farligere stoffer hadde gjort det selv o0m de ikke haedde prøvd hasj, mens de som er sikkre på at de ikke vil prøve noe sterkere, gjør heller ikke det bare fordi de prøver hasj!
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Opprinnelig postet av necro
Hmmm...

Litt fakta: Skal du ta OD på hasj må du røyke rundt 630kg i ett trekk. Lungene til et vanlig menneske rommer bare rundt 2-2.5 liter...

___
*sp3q tenker* jeg trodde de rommet 5 liter...men kanskje jeg tar feil?! isåfall burde jeg vært død for lenge siden..jeg har røykt "bøtte" med 3 1,5 l flasker i ett badekar..men kanskje jeg er unik?
___

Jeg røyker selv, men har ingen formeninger om at hasj skal legaliserers.. *??* *se lengre nede:*

Nei til legalisering! <-- !?????????

*sp3q sier* Trodde ikke du hadde noen formening om det? når du sier at du ikke har noen formening om det, hvordan kan du skrive nei til legalisering?
Vis hele sitatet...
Har du en slags type dobbeltmoral? Hvis du røyker selv, og du vet(burde vite) at cannabis/hasjis er ulovlig, hvordan kan du da si NEI til legalisering? hmmmzle

*klø seg i hodet*

-sp3q
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Opprinnelig postet av comicz
Noen virkninger av cannabis:
- Psykiske Lidelser som Schizofreni, depresjon etc.
- Varige hjerneskader.
- Nedsatt verbal evne, forringet hukommelse, dårlig gestalthukommelse og nedsatt psykospatiale evner.
(disse punktene er selvfølgelig skrevet av meg )



Hvis cannabis skal bli lovlig i Norge mener jeg også at det bør være mer restrictions enn med vanlig røyk. Det bør ikke bli sånn at en fyr som står og venter på trikken like gjerne røyker tjall som en vanlig nikotinpinne.

Vis hele sitatet...
Det øverste ble skrevet av professorer i midten av 80 tallet (for å så å bli skrevet omigjen av andre som bare "støtter" teorien dems! til og med politiet har en litt annen formening.. noe som er meget irriterende.. liksom.. når de kommer.. tar fra deg det man har på seg..skriver ut ett forenklet forelegg..også i tillegg sier: Vi gjør bare jobben vår, jeg som privat person har en helt annen formening om hasj! HVA MED Å SE IMELLOM FINGRENE DA?????!!!!

det som er skrevet i italic er jeg helt enig med!! Det ville vært for dumt å gå midt på gaten å røyke.. da ville jeg heller blitt flau.. min mening er at dette er noe som bør gjøres innenfor 4 vegger, på terassen, i hagen , eller på en fjelltur inni skogen

-sp3q
som sagt, ikke skrevet av meg... det eneste jeg ikke står for tror jeg...
Men at det var skrevet på 80-tallet visste jeg ikke, men syntes ikke det så helt realistisk ut, med tanke på ting jeg har lest andre steder.

I nederland hender det at folk står i minibankkøer og røyker hasj,
dette mener jeg er feil... Skal det bli lov bør det kun være lov privat, ikke offentlig!
Sp3q, greit nok. Dårlig ordvalg (formening... vet da faen... uh...)

Det med lungekapasitet er noe jeg mener å huske (og derfor kaller det fakta ), mine beklagelser hvis det var feil. Fortsatt mener jeg at det var rundt 630kg man skal ta i et trekk for å nå en OD. Og en ting som slår meg, du kan godt trekke inn 10 liter røyk i lungene dine om de bare rommer 2-2.5 liter - røyk er ikke en så tett masse liksom...

Og jeg er helt klar over at det er totalt ulovlig, noe som ikke byr meg noe imot. Hvem begår da ikke lovbrudd?

Jeg liker tingene som de er, staten ville ha tatt MYE mer hvis det ble legalisering (og de ville sikkert brukt 120% eller litt mer av statsbudsjettet til å stenge ned ulovlig salg). Legg til at jeg aldri i livet skal ta noen tyngre stoffer og driter i om andre gjør det, så er ikke langere med andre stoffer noe problem.

Fortsatt, Nei til legalisering!
det sparer nå purken for masse arbeid og oss /de som bruker det for masse dumme saker... selveste hajen/cvanabisen ødelegger jo ingen... er jo helt topp viss du er et streess meneske
Noe legalisering av cannabis eller andre forbudte narkotiske stoffer kommer neppe til å skje. Det kommer derimot til å gå nett motsatt veg. (uten å ha noen mening om det). Sånn som for eksempel i amerikaland, der er det jævlig strict på hvor man har lov til å røyke vanlige sigaretter, jeg har hørt om parkeringsplasser hvor det er egne oppmerkede områder hvor man skal røyke, også kom en slik røykelov for noen år siden "ikke lov til å røyke på offentlige plasser". Man ser nå hvilken veg det går ...eller? Jeg vet ikke hva jeg skal si om saken, men kan si at jeg er imot legalisering av cannabis, siden man faktisk kan få psykiske lidelser av cannabis! Lenge leve kong alkohol
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
mener du at man ikke kan få psykiske lidelser av alkohol?

-sp3q
Opprinnelig postet av MdMafreek
det sparer nå purken for masse arbeid og oss /de som bruker det for masse dumme saker... selveste hajen/cvanabisen ødelegger jo ingen... er jo helt topp viss du er et streess meneske
Vis hele sitatet...
vel...
hvis det ikke ødelegger direkte gjør det i alle fall det indirekte
Opprinnelig postet av comicz

hvis det ikke ødelegger direkte gjør det i alle fall det indirekte
Vis hele sitatet...
ehh.. du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. hvis du snakker om store mengder, f.eks hver dag, blir det på en annen måte. og da kan vi begynne å snakke om skadevirkningene på alkohol vs cannabis. jeg røyker hasj hver dag og har en godt betalt jobb, alltid vært god nok på skolen og har ingen psykiske lidelser. hvis vi da tenker at jeg hadde byttet ut den hasjen jeg røyker hver dag, med noen glass med sterk-o-nitti, så tror jeg ikke jeg hadde levd den dag i dag. alkohol dreper hjernecellene, cannabis lammer de for en kortere tid.

og som jeg har sagt før i denne threaden så er det at cannabis er ulovlig som gjør at veien til sterkere stoffer er så kort som den er idag. det er bare et spørsmål om tid før den man fikser rev av, sier "nei, jeg har ikke, men jeg har noe god amf her". man må søke til de miljøene hvor slikt finnes. jeg tviler på at ekspeditøren i en coffieshop hadde spurt deg det samme. legaliserer vi hasj gjør vi politiet en tjeneste og resten av sammfunnet. får jeg en unge gir jeg han heller en pipe i kjeften enn ei flaske brennevin.

anngående det med OD på hasj, så kan dere bare glemme å diskutere det, det er som sp3q sier det er praktisk talt umulig. og dere som forsvarer alkohol, jeg tror ikke det finnes en oversikt over alle som har daua enten pga det, eller som følger av inntak.

nei off, nå skal jeg røyke meg en pipe og kjøre meg en tur i bilen. husk: vi som røyker har lavest trafikkulykker pr hode

alkohol er djevelens munnvann, ja til legalisering.
burde vel vært et "kan" der... mente de som havner "på kjøret" med sterkere stoffer etter å ha begynt med cannabis...
Opprinnelig postet av sp3q
mener du at man ikke kan få psykiske lidelser av alkohol?

-sp3q
Vis hele sitatet...
Uhm, klart det er mulig. Men, viss man samenligner en som drikker seg full på vin en gang i måneden og en som ruser seg med hasj like mye, så er hasj farligere. Etter hva jeg har hørt så har hasjn et stoff som lagrer seg i hjernen og ikke forsvinner, slik som alkoholen gjør. Har hørt at han ambjørnsen fyren som skreiv elling, har nå ettervirkninger etter den tiden han var hasjrøyker.. hehe, det er hva jeg har hørt, no offence
Opprinnelig postet av Prazor


Uhm, klart det er mulig. Men, viss man samenligner en som drikker seg full på vin en gang i måneden og en som ruser seg med hasj like mye, så er hasj farligere. Etter hva jeg har hørt så har hasjn et stoff som lagrer seg i hjernen og ikke forsvinner, slik som alkoholen gjør.
Vis hele sitatet...
Wrong. Alkohol som inntas ødelegger leveren din. Det er riktig at hasj ligger igjen i kroppen, ikke i hjernen men i blodet i opp til 4 uker etterpå. Det du kanskje tenker på er ved hyppig bruk legger det seg et thc-lag over hjernen, som kan ha effektene dårlig hukommelse etc etc .. den regla der. Men dette forsvinner når du engang slutter. Det du derimot ikke får tilbake er eventuelle lunge og hals-skader, men dette er jo følger av all røyk.
At Ambjørnsen er blitt sprø kommer nok ikke av cannabisen men allt det andre dopet han har kjørt i seg
Opprinnelig postet av Prazor


Uhm, klart det er mulig. Men, viss man samenligner en som drikker seg full på vin en gang i måneden og en som ruser seg med hasj like mye, så er hasj farligere. Etter hva jeg har hørt så har hasjn et stoff som lagrer seg i hjernen og ikke forsvinner, slik som alkoholen gjør. Har hørt at han ambjørnsen fyren som skreiv elling, har nå ettervirkninger etter den tiden han var hasjrøyker.. hehe, det er hva jeg har hørt, no offence
Vis hele sitatet...
Ingvar Ambjørnsen er syreskadet...
Dessuten røyker han hasj den dag i dag, for å lindre sin psykiske helse.

Btw: Moderat bruk av Alko er farligere enn moderat bruk av Cannabis. Sporstoffer av cannabis lagres i kroppens fettvev, men det har ingen effekt på noe som helst. (Bortsett på at man kan bevise at en person har røykt hamp)

Sist endret av plumRad; 25. januar 2002 kl. 17:02.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Nei... alkohol dreper hjerneceller, hasj bedøver dem. Hvis man ikke røyker hasj mer enn en dag imånden(samme dagen i månden) vil man faktisk kunne kontrolere sånn ca. når tid hjernecellene vil våkne til liv igjen.. hvis man har glede av slikt da
Men dette vil ikke resultere i at man går rundt å er sløv i en månde..
Jeg fikk noen hefter fra psykologen min(som jeg går til pga. aggresjons prob og ikke pga av stoff som noen sikkert ville ha anntydet) der det var forklart om hasj og "skadevirkningene"! Der sto det forklart med kurver hvordan hasjen fungerer i kroppen og når THC'en er mest aktiv.. Da sto det forklart(med kurver) Lørdag, søndag, mandag, tirsdag,--> onsdag <-- der vil THC'en være ute av stand til ågjøre noe som helst nytte for seg, men allerede på mandag begynner kurven å gå opp igjen. Dette vil ikke si at den "FUNGERER" så lenge, for som kjent er hasj en rus som ikke varer noe serlig lenge. Man har den aktive fasen som er fra 0-1t(45) der man ofte har en aktiv tanke gang, men er også mer utadvendt, også kommer 1-4 timer der tankegangen forsatt er aktiv, men personen er mer innadvendt! Så kan man egentlig si at hasj rusen er ferdig.
For de som røyker hasj daglig, vil man gjøre dette for å føle seg normal, for å komme oppå ett hvis nivå der man føler seg normal. Dette er da ikke særlig bra. MEN hvis du prøver å slutte med hasj etter å ha røykt det i flere år, skal du se at det faktisk talt ikke er så vanskeligt å slutte, som mange tror.
Hasj er ofte sett på av voksene som NARKOTIKA! Dette vil da automatisk bli sett på som vanedannende og man vil ALDRI kunne klare å slutte..siden det faktisk heter narkotika! Dette er noen vrangforestillinger våre foreldre har og noe som ikke stemmer. Jeg snakker selv av erfaring da jeg sier det ikke er vanskelig å slutte med hasj.
Det er ofte fristende å ta en pipe, men hvis man har litt vilje styrke, og vet hva man vil videre klarer man fint å si nei. Jeg synest folk bør få ta de valgene de ønsker og er hasj blandt dem, så er ikke dette ett av de dummeste! Men forall del, har dere ikke prøvd det, så vil jeg seff IKKE OPPFORDRE til det!

-sp3q