Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 8483
Hei

I går kveld satt jeg oppe å leste gjennom en del av trådene i "Undergrunn" og der var det noen tråder om gamle hus/spøkelseshus osv. Da tenkte jeg på et gammelt hus som ligger ca 15 min herfra Vi har alltid kalt det for spøkelseshuset :P
I fjor var jeg og en kompis der, da var det en rusten spiker som holdt døra igjen, så vi sparka den bare opp. Kanskje 1 måned senere skulle vi opp til huset igjen, men da var det en hengelås på døra Så vi bestemte oss for å la det være..

Men nå har jeg grusomt lyst til å finne ut mer om huset Det står ingenting på nett, har søkt på Google :P
Det er i Grimstad, mer vil jeg ikke røpe. Men er det noen som vet hvor jeg kan finne ut om historien til huset? For eksempel hvem som har bodd der og hvem som eier det.

Takker for hjelp
Finn serienummeret til huset (står som oftes under på grunnmuren). bla bla

Nei men sånn helt seriøst, spør kommunen! Om dere har et såkalt "service senter" i kommunen, så ville jeg prøvd dem! De har papirer på alt, spørs jo litt om dere får vite alt om huset. Men si dere har et skoleprosjekt om et gammalt hus og tilfeldig hadde valgt det!
Sikkerhetsklarert
tja søk på adressen, prøv å finn gnr/bnr og hør med kommunen om de har noen historikk.
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
tviler egentlig litt på at kommunen vil gi en 14-åring slik info, men jeg kan jo prøve :P
Hvor finner jeg evnt. det nummeret?

Btw er det sommerferie ( ) så skoleprosjekt går nok ikke ;P
Hvor er dette huset forresten :P? Det er vel ikke spøkelses huset i Knarvik er det? Isåfall så er det husets historie at han som bodde der døde på havet. Og huset hat stått siden det :P. Er ganske skummelt hus, et badekar har falt fra andre etasje ned til første etasje. Og det står et gammelt juletre der:P.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Da sier du at du ringer fra en veldig lokal avis, og at du driver og skriver en story om gamle og forlatte hus og trenger info.

Kommunen har plikt til å gi ut en del info, men mye av det må spørres etter skriftlig.
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Sitat av Logic
Hvor er dette huset forresten :P? Det er vel ikke spøkelses huset i Knarvik er det? Isåfall så er det husets historie at han som bodde der døde på havet. Og huset hat stått siden det :P. Er ganske skummelt hus, et badekar har falt fra andre etasje ned til første etasje. Og det står et gammelt juletre der:P.
Vis hele sitatet...

Nopp tror ikke det... Skal kanskje hen dit idag..
Sist endret av StianBe; 23. juni 2008 kl. 12:11.
Sitat av StianBe
Hvor finner jeg evnt. det nummeret?
Vis hele sitatet...
Det var nok ikke ironi!

Men som sagt tidligere, ring og si at du er fra en avis eller noe og at du har fått sommerjobb der
Sitat av StianBe
Nopp tror ikke det... Skal kanskje hen dit idag..
Vis hele sitatet...
Heh, hold deg unna huset iallefall. Det er en dødsfelle. Hele underetasjen er / var fullt med vann før. Og gulvet e falleferdig.
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Sitat av sum_user
Det var nok ikke ironi!

Men som sagt tidligere, ring og si at du er fra en avis eller noe og at du har fått sommerjobb der
Vis hele sitatet...
Mente servicenummeret til kommunen

Men jeg sendte nettopp en mail dit.. Hvis jeg er riktig heldig får jeg svar innen julaften

Sitat av Logic
Heh, hold deg unna huset iallefall. Det er en dødsfelle. Hele underetasjen er / var fullt med vann før. Og gulvet e falleferdig.
Vis hele sitatet...
da tviler jeg på at vi snakker om samme hus.. Når du går inn er det en rød trehjulssykkel der, og det henger et par frakker der og det er en oppslått paraply der.. Det er det eneste jeg husker.. Nesten 1 år siden vi var der.

Går opp dit idag... Skal ta bilder hvis dere vil ha det?
her i bergen har byarkivet tegningene til alle hus
Sitat av kyrreny
her i bergen har byarkivet tegningene til alle hus
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at de gis ut, vist det ikke er veldig spesielle grunner.
StianB, du må gjerne ta bilder! Spriter opp tråden din veldigt! ;D
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Fikk bygningsnr. av kommunen på mail Hva kan jeg finne ut gjennom det? :P

EDIT: Sorry leste ikke alt i mailen.. Fikk med et pdf-dokument om huset Skal lese det etterpå... Skal ut nå
Sist endret av StianBe; 23. juni 2008 kl. 14:26.
Sitat av StianBe
Fikk bygningsnr. av kommunen på mail Hva kan jeg finne ut gjennom det? :P

EDIT: Sorry leste ikke alt i mailen.. Fikk med et pdf-dokument om huset Skal lese det etterpå... Skal ut nå
Vis hele sitatet...
Legge ut pdf her?
Sitat av StianBe
Fikk bygningsnr. av kommunen på mail Hva kan jeg finne ut gjennom det? :P

EDIT: Sorry leste ikke alt i mailen.. Fikk med et pdf-dokument om huset Skal lese det etterpå... Skal ut nå
Vis hele sitatet...
Hvordan fikk du dette? Jeg har isåfall veldig lyst og få av vårt lokale spøkelses hus:P Bare mailer eg om bygningsnr og sier adressen liksom:P?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Enkleste er å finne gårdsnummer og bruksnummer selv på et kart, og så oppgi når du henvender deg til kommunenen, med mindre du på annen måte greier å forklare hvilket hus det er.
Vet ikke hvordan det er der, men her jeg bor finnes det en bok/bøker, hvor alle gårdsnr osv står, og selvfølgelig info om hvem som har bodd der siden eiendommen ble kjøpt første gang.

Men jeg kan tenke meg at det kun er her på landet folk har så lite å gjøre at de orker å lage en slik bok;p
Hvor i Grimstad er dette huset? Godt mulig noe jeg har vært borti i mine yngre dager.
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Her er de første bildene av huset.. Vi rakk ikke å gå inn for det kom noen når vi jobba med låsen.. :P Noen her som bor i Grimstad og har hund?? :P

http://static.nettby.no/users/s/t/i/stianbe/files/DSC00098.JPG
http://static.nettby.no/users/s/t/i/stianbe/files/DSC00099.JPG
http://static.nettby.no/users/s/t/i/stianbe/files/DSC00100.JPG
http://static.nettby.no/users/s/t/i/stianbe/files/DSC00101.JPG
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Kl 15 idag skal jeg hen til bestemora mi.. Hun visste kanskje om broren til den nåværende eiern, så kanskje han vet litt mer om historien til huset

Skal prøve å komme oss inn i huset snart
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Nye bilder idag:

http://filer.weebly.com/uploads/3/2/...0/dsc00098.jpg

http://filer.weebly.com/uploads/3/2/...0/dsc00099.jpg
Dette er tydligvis en del av den gamle låven som man kan se i vedlegget.

http://filer.weebly.com/uploads/3/2/...0/dsc00100.jpg[

http://filer.weebly.com/uploads/3/2/...0/dsc00101.jpg
Dette er vinduet som vi klatret gjennom.. Tok for lang tid å bryte opp låsen :P

http://filer.weebly.com/uploads/3/2/...0/dsc00102.jpg
Døra på hovedbygget.. Veggen til venstre er en del av tilbygget.. Døre vi prøvde å bryte opp er på andre siden av tilbygget.

http://filer.weebly.com/uploads/3/2/...0/dsc00103.jpg
Døra...

http://filer.weebly.com/uploads/3/2/...0/dsc00104.jpg
Vi kom ikke lenger idag :P


Vedlegg: Det som stod om huset i "sladreboka".
Fant en del mer, men det er mest om folka som har bodd der osv..

Så hva syns dere? Kan man regne dette som et spøkelseshus eller? :P
Sist endret av vidarlo; 24. juni 2008 kl. 21:08. Grunn: Skjerpings på billedstørrelse.
Ajajaj, dette så jo spennende ut. Jeg elsker å gå inn i forlatte hus og byggniger. Men kaller aldri slike hus spøkelseshus, mer forlatte, tomme hus med skrot i.
Uansett, hadde jeg vært deg, så ville jeg brytt meg inn på flekken.
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Vi var bare inne i det første rommet (Det vi tok bilder av). Ganske mye kult der.. Det var mange gamle bøker og bilder der.. Sånn lysbilder eller hva det heter :P
Og det ene var det en toppløs dame som solte seg på.. JACKPOT! xD
Sikkerhetsklarert
Sitat av StianBe
Vedlegg: Det som stod om huset i "sladreboka".
Fant en del mer, men det er mest om folka som har bodd der osv..
Vis hele sitatet...

Hvilket vedlegg?
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Sitat av Pjukern
Hvilket vedlegg?
Vis hele sitatet...
Faen, glemte det! xD Kommer her da :P
ser ut som om noen bor der. sikker narkomane/fylliker. men at noen bor der tviler jeg ikke på.
har et spøkelses hus hos meg og ved hytta også.

når det gjelder den ved hytta bodde bestemora til en kamerat der. der vet jeg at det bor fylliker. ligger alkohol flasker der. det er også en vinflaske som ser ut som om den kommer fra 1800 tallet. ligger et stykke inn i en skog. skal undersøke det når jeg drar til hytta.
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Det ser ikke ut som at det har vært noen der på en stund.. Gresset er bare trampet nedved siden av huset, og ikke inn til døra eller vinduet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sa ikke du at det hadde kommet noen ved et par episoder?
Spennende tråd forresten! Bare urkjipt at weebly.com er nede for vedlikehold akkurat nå:P
Forlatte hus og låver var kuleste jeg visste da jeg var yngre Liker det forsåvidt enda^^
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Weebly er oppe og går igjen Kom noen den første gangen vi var der, rett før vi hadde fått brekt opp låsen -.- Tror egentlig at det bare var noen som var ute og gikk tur med bikkja, for gresset var trampet ned rett ved siden av huset og videre nedover jordet (skal prøve å ta et bilde av det neste gang vi er der).

Er på tur nå men skal se om jeg ikke tar en tur opp dit når jeg kommer hjem Skal også legge ut all informasjon jeg har om huset snart (Dokumentene fra kommunen osv..).
Så ut som et spennende hus å snuse rundt i det der! Kanskje dere finner noe spennende!
Have fun
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Kom hjem idag så vi bestemte oss for å ta en tur opp dit. Men vi brukte nesten en time på å overtale ei til å bli med.. Og på den timen rakk det jo selvfølgelig å bli mørkt :P
Vi var bare i 1.etasje idag fordi hun feiget ut, fordi "den døra der var ikke åpen i stad" xD
Det ble bare to bilder som var verdt å ta med fordi de andre ble for mørke og uklare. De er redigert (veldig) kjapt i Photoshop men de er heller ikke noe gode :P

dsc00105.jpg
dsc00105.jpg

Vi skal opp dit i morgen også, når de er lyst, så da får jeg sikkert tatt noen bedre bilder.

Kom gjerne med kommentarer
alt for lite lys
gleder meg til å se flere bilder snart
Sist endret av coppspirit; 5. juli 2008 kl. 03:26.
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Dude! Glemte å laste opp bildet av ei avis vi fant.. Det står at den er fra Fredag 17. November 1989..
Vi skal opp dit litt seinere idag.. Skal ta flere bilder da


1989.jpg
Sist endret av StianBe; 5. juli 2008 kl. 12:20.
Noen ganger går det og gå på Bilioteket og ta en titt i histore boka der
Har et spøkelseshus rett ved siden av meg som er mørkt og om natten hører vi lyder der borte og det er creepy
Gamle hus er noe av det beste jeg vet!

Eneste er at hver gang jeg er i slike hus har det en tendens til og dukke opp en eller annen nysgjerrigper med bikkje eller ei avdanka kone-.-
Mitt tips er å gå opp på loft og i kjellere da det er som regel der de interessante tingene ligger da slike hus ofte er tømt for møbler osv.

Men for all del ta flere bilder inne i huset!

Kan forøvrig nevne et hus jeg og en kompis fant som lå forlatt nede ved der jeg bor.
Det var en gammel sofa der så vi pleide å dra dit og smugrøyke helt til vi uheldigvis klarte å fyre av et brannslukningsapparat som var der. Etter det var det en heller stor fare ved å få KOLS bare ved å titte inn der
du kan ringe til plan- og byggingsetaten i din kommune og spørre om planer fremover med huset, såfremt du har adressen til huset da. men OBS, ring med pappa's mobil, koster ganske mye å ringe dit.

husk også at det ikke er noenting moralsk galt med å 'okkupere' huset, dvs at du flytter inn i det. Okkupering er veldig vanelig i fattige land, og omtrent 1 milliard av verdas befolkning bor i okkuperte hus, inkludert megselv.
det er såklart best om det er kommunalt og ingen planer på det. om du er interisert i mer informasjon ang husokkupasjoner kan du bare sende en PM, eller lese litt på http://en.wikipedia.org/wiki/Squatting
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Så du mener at jeg bare kan okkupere det selv om jeg vet hvem som eier det?
Men uansett har jeg snakket med hun som eier huset og hun sier at det bare står for fall
Sist endret av StianBe; 9. juli 2008 kl. 23:58.
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Vi var der igjen idag og fikk tatt noen bilder.. Alle bildene under er fra 2. etasje

Masse gamle klær og annet skrot


Stoler, bøker, klær, kjøleskap og en annen rar ting


Ikke akkurat så veldig spennende

Døra vi kom inn gjennom og enda en kasse med bøker


Rom med mye rart i


Ovn med søppel i

Kommode-sak


Masse knapper

Vindu

Lite kott, døra

Lite kott, venstre

Lite kott, høyre

Enda et bilde av kottet

Gammelt klesskap


Det var alle bildene for denne gang, men vi skal sikkert opp dit igjen snart

Hvis du bor eller har bodd i Grimstad, sjekk ut denne tråden: Gamle Hus i Grimstad?
De knappene hadde freaka meg ut...
Noen som har en idê om hvorfor huset jeg var i hadde FULLT av skittene (barne) klær og "kostymer" overalt?
alltid noen som blåser opp greier som det her at det er et spøkelseshus med en vond fortid. noe det veldig sjeldent er. det er et hjem, uten noen som bor i det, noe som er veldig trist. men stian, om du kjenner dama så er det jo kansje bedre å spørre hun, mye fett man kan gjøre med sånnt, klubbhus for deg og venna dine eller no.
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Vi har vel egentlig bestemt oss for at det kan være farlig å være der. Har hørt flere som sier at purken har funnet dop der et par ganger. Begynner å tro mer og mer på det. Bare se på DETTE bildet, hvor genialt er det vel ikke å gjemme dop i det huller i oppe på veggen? :P
Kjipt hvis vi ble innblandet i noe slikt :P

Btw, sjekk innom Gamle hus i Grimstad?
Skal si dette var en spennende tråd gitt
Jeg har alltid vært hypp på å sjekke ut sånne såkalte "spøkelseshus", men pleier ikke gå alene, det er litt creepy, ikke pågrunn av spøkelser eller noe, men for at det kan være okkupert med narkomane eller uteliggere.

Litt lengre oppi gata der jeg bor er det ett gammelt og lite hus, som vi kaller for "spøkelseshuset". Har hørt rykter om at den uteligger pleier å okkupere det om vintern da. Men alltids spennende! Lykke til videre!
om du finner en narkoman eller uteligger i et sånnt hus, så sier man bare 'beklager, visste ikke at det bodde noen her' og så går man. veldig liten sjangs for at de voldtar og dreper deg. tror det er større sjangs å bli banka hvis man sniker seg inn i et vanlig hjem
Haha, ett veldig godt poeng fra din side Fudge

Ikke akkurat voldtekt jeg tenker på, bare kjipt å vekke en uskyldig mann fra sin søteste søvn
Sist endret av Petruz; 18. juli 2008 kl. 03:09.
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Dude. Tenkte heller på purken jeg da :P
Sitat av StianBe
Vi har vel egentlig bestemt oss for at det kan være farlig å være der. Har hørt flere som sier at purken har funnet dop der et par ganger. Begynner å tro mer og mer på det. Bare se på DETTE bildet, hvor genialt er det vel ikke å gjemme dop i det huller i oppe på veggen? :P
Kjipt hvis vi ble innblandet i noe slikt :P

Btw, sjekk innom Gamle hus i Grimstad?
Vis hele sitatet...

det hullet oppe på veggen er hullet etter ovnsrøret inn til pipa, så om du er så genial å gjemme dop inni der vil det enten ligge veldig synlig (pipeveggene er ikke *så* tykke), eller så vil du kjapt miste det ned i pipa.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Si locationen i grader slik at jeg kan finne huset på google earth
StianBe's Avatar
Trådstarter
70 1
Grimstad er litt for uklart til at du kan se huset på Google Earth..


Legger ut dokumentene jeg fikk fra kommunen og kart til huset nå

PDF-dokument
(2 sider) - Side 1, PNG - Side 2, PNG

Kart - Folka som har ansvar for huset bor i nr 10! Beste veien dit er å gå over jordet på andre siden :P