Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3074
Hei Freaks!

Har nylig begynt et lite prosjekt i nærområde hvor jeg tilbyr data support tjenester og andre datarelaterte tjenester hvor jeg blant annet tar meg av :

Reinstallasjon av operativsystem.
Sletting av uønskede filer.
Ivaretakelse/kopi av filer.
Installasjon av programvare.
Installasjon av innmat/hardware (Harddisker, skjermkort, prosessor, ram og mer.)
Formatering av datamaskin/smart telefon.
Fjerning av virus, spyware, malware og andre typer uønskede data infeksjoner.
Feilsøking ved bluescreen (blåskjerm) eller andre fatale feilmeldinger.
Oppdatering/installasjon av drivere.
Feilsøking av Hardware relaterte problemer.

Har også tenkt å selge ferdigoppsatte nettsider som jeg bygger gjennom Joomla. (Dette kommer nok senere men vil nok ikke ta times pris på dette så hva synes dere en nettside for en privat person / liten bedrift er verdt ferdig oppsatt meg opplæring for hvordan man oppdaterer/poster nyheter?)


Har sett på andre firma og nettsider hvor de har prisliste ute men finner prisene ganske så drøye for noe jeg anser som veldig enkelt med litt teknisk innsikt.

Bor på en plass som krever at jeg må reise en del for å komme meg litt rundt ( lengste jeg reiser ut er 11 mil med kjøring.)
Det er ingen slike tjenester som tilbys i lokalområdet som ikke koster skjorta, dem har personer som reiser fra Mo i rana / Bodø for å komme hit men dem som har bestilt tjenester fra dem kjenner det svir i pengeboka når dem drar.

Hva anbefaler dere at jeg tar om jeg sier times pris?
Tenker at jeg også må ha dekket det jeg kjører + fergebilletter burde jeg da sette startpris fra når jeg reiser eller ha dette i tillegg til time pris?

Kommer sikkert noen tråder senere fra meg angående skatt og moms pliktig het på slike tjenester om interessen er stor nok og jeg registrerer meg som enkeltmannsforetak.
Regn ut hvor mye turen koster deg, så legger du på feks 30kr per mil elns.
Trådstarter
450 kroner da i ren kjøring tur/retur, ikke så ille. Ser firma fra bodø tar 550 for samme turen.

Tilleggsspørsmål: Hvor mye kan jeg tjene inn før dette blir skattepliktig?

Har funnet frem til:

Ikke næringsdrivende

For at lønnen for småjobber i private hjem skal kunne være skattefri, må disse forutsetningene være tilstede.

arbeidet skjer hjemme, i hagen, på hytta eller på bilen
utbetalt lønn kan ikke utgjøre mer enn 4000 kr i året per person år
du betaler som privatperson
den som utfører jobben kan ikke ha firma i samme bransje. For eksempel kan ikke en person som driver en frisørsalong klippe deg skattefritt.

Kilde : http://www.abcnyheter.no/penger/oeko...ne-skattefritt

Siden jeg ikke har registrert meg som firma på noen måte enda er vel dette gjeldende for meg?
Jeg driver eget enkeltmannsforetak innenfor nettopp det samme som deg, så bare å PMe for flere spørsmål om du føler for det, eller ta det her i tråden for flere til å se.

Har man fast inntekt på over 39 997,- i året, kan man tjene inntil 4 000,- skattefrie kroner for slike jobber du snakker om, i året.

Dersom du ikke har fast inntekt, kan du tjene opp til 39 997,- før du må skatte av pengene som går OVER denne grensen i det nåværende året. Neste år vil du jo måtte sette at forventet inntekt er (eks: 60 000.-) og får da prosent på rundt 8-9% du må trekke av inntektene dine.

Dersom du sender en faktura som passerer totalt 50 000,- i løpet av en 12 måneders periode (uavhengig av utgifter), blir du momspliktig, men dette er jo et helt annet kapittel.

Dersom du ønsker å tilby kundene varer i tillegg til tjenester (Bestille fra for eks. www.norek.no, som er komplett sin bedriftforhandlerside), så må du registrere deg som et foretak, og ikke bare som en enhet. Dette koster ca. 2 700,- tror jeg for elektronisk registrering (tar 5 minutter).


Det er også verd å nevne at alle inntekter på et ENK, regnes som personinntekt, og går ikke til noe "firmakonto" økonomisk sett. Du må rett og slett bare regne skatten av det du får inn og sette på egen konto.

Anbefaler også veldig sterkt å ha regnskap i excel. Dersom du lurer på noe hva du trenger å føre opp og hvordan, så bare send PM.


Håper du ble noe klokere, hvis ikke er det bare å spørre i vei!


- LaxZz
Sist endret av MrCryptical; 23. mai 2013 kl. 13:09.
Jeg setter opp nettsider for 500 kroner, det er med ferdig template og wordpress. Med domene og hosting
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Jeg setter opp nettsider for 500 kroner, det er med ferdig template og wordpress. Med domene og hosting
Vis hele sitatet...

Men da er jo ikke dette noe lønnsomt med tanke på at man må betale for templates osv?
Sitat av svaart Vis innlegg
Men da er jo ikke dette noe lønnsomt med tanke på at man må betale for templates osv?
Vis hele sitatet...
Om de vil ha betalt template så går det utover prisen. Ellers dirigerer jeg dem mot både gratis og betalt template sider
Trådstarter
Okey, ser jo sånn som her : http://www.syntaxerror.no/component/...nettsider.html

Andre forhandlere av slike sider tar seg jo veldig godt betalt i forhold.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Jeg setter opp nettsider for 500 kroner, det er med ferdig template og wordpress. Med domene og hosting
Vis hele sitatet...
Dette må jo gå i minus så det hyler, bare det å leie webserver med domene koster jo 300-400 kr for første året.
Trådstarter
Tenkte også det, betaler selv 60 kr i måneden for webserver med domene.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Dette må jo gå i minus så det hyler, bare det å leie webserver med domene koster jo 300-400 kr for første året.
Vis hele sitatet...
Domene koster meg 50kroner, Hosting koster meg så og si ingenting
Sist endret av Vod0; 23. mai 2013 kl. 13:23.
Trådstarter
Hva tenker dere jeg burde ta i timebetaling for tjenestene nevnt i første post?
Ser andre firma i nærheten ligger på en rundt 750-850 kroner timen.
Tenker å legge meg under dette å har havnet på en rundt 450 kroner timen, er dette greit?
Sitat av svaart Vis innlegg
Hva tenker dere jeg burde ta i timebetaling for tjenestene nevnt i første post?
Ser andre firma i nærheten ligger på en rundt 750-850 kroner timen.
Tenker å legge meg under dette å har havnet på en rundt 450 kroner timen, er dette greit?
Vis hele sitatet...
Jeg selv har valgt å ligge på 400 kroner timen, slik at når jeg blir momspliktig havner jeg på 500kr timen, hvor 400 av de fortsatt går til meg.

Så 450kr timen er absolutt ikke feil, men når du blir momspliktig burde du jo velge en pris så du havner på for eks 550 eller 600 kroner timen.
Trådstarter
Takk for svar, synes 400 kr timen er rikelig nok så kommer nok til å legge meg på den satsen.

Her er nettsiden for dem som er interessert i den, er nylig satt opp å er første siden jeg har satt opp gjennom Joomla så er på begynnernivå. Tenker å øke kompetansen innenfor Joomla når man får tid så man kan sette opp til andre personer også.

Link: http://datasupportlokalt.com/

Ta forbehold om eventuelle skrivefeil.

Skal endre noe på layout senere så dette er bare første utkast foreløpig.
Husk at du kan bestille .no domene når du har fått org.nr etter å registrere foretaket da

Og PS!

Når du registrerer ENK, MÅ det inneholde etternavnet ditt, men du kan registrere et navn du kan bruke til å reklamere med. Slik som du kan se hvis du går på "Om oss" på lenken jeg sendte deg, så ser du hva jeg heter i BRREG
Sist endret av MrCryptical; 23. mai 2013 kl. 14:05.
Trådstarter
Burde jeg ha .no domenet er det dett du mener?

Sånn jeg ser på det er domenet ett domene uansett eller tar jeg feil? :P
Sitat av svaart Vis innlegg
Burde jeg ha .no domenet er det dett du mener?

Sånn jeg ser på det er domenet ett domene uansett eller tar jeg feil? :P
Vis hele sitatet...
Hvis jeg skal kjøpe tjenester av en norsk bedrift, anser jeg det straks som mye mer seriøst dersom det har et .no-domene.
Så troverdigheten ville nok stiget et par hakk, men det er jo noe du selv velger
600 kroner per time er vel rimelig
Skjønner ikke at folk betaler for slike tjenester...
Sitat av Labruzzo Vis innlegg
Skjønner ikke at folk betaler for slike tjenester...
Vis hele sitatet...
Hva ellers skal gamle bestemødre gjøre? De skjønner jo ikke engang at når du åpner et nytt vindu, så ligger faktisk de andre bak der fortsatt. Jeg har sett gamle folk ha oppe minst 30 vinduer, mens de klager på at PC'n er treg. Og dette er da snakk om en PC til 3000,- på Elkjøp.
Trådstarter
Poenget til Likyhane forklarer det meste.
Tenker å starte opp noe veldig lignende, si gjerne hvordan dette går :-)

Trykket liker på siden din, lykke til!
Trådstarter
Skal oppdatere etterhvert har hatt noen jobber allerede som har gått veldig bra.

Takk for det
tilby fjernstyringshjelp ved å legge til en liten teamviewer "knapp" på hjemmesiden din, selvom det egentlig bare er til Personal use only...
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Har man fast inntekt på over 39 997,- i året, kan man tjene inntil 4 000,- skattefrie kroner for slike jobber du snakker om, i året.

Dersom du ikke har fast inntekt, kan du tjene opp til 39 997,- før du må skatte av pengene som går OVER denne grensen i det nåværende året. Neste år vil du jo måtte sette at forventet inntekt er (eks: 60 000.-) og får da prosent på rundt 8-9% du må trekke av inntektene dine.

Det er også verd å nevne at alle inntekter på et ENK, regnes som personinntekt, og går ikke til noe "firmakonto" økonomisk sett. Du må rett og slett bare regne skatten av det du får inn og sette på egen konto.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at inntekter man har på et enkeltpersonsforetak føres som personinntekt, men du kan derimot ikke benytte deg av frikort da det kun gjelder for lønnsmottakere. Du skal skatte fra første tjente krone, og her kan man velge om man vil betale forskuddsskatt eller etterbetale ved slutten av året (restskatt). Med mindre det er store summer det er snakk om så er det like greit å bare betale restskatt.

Kort fortalt, skatteetaten er ikke ute etter å rævkjøre deg, ikke nå i starten hvertfall. Før inntekter og utgifter etter beste evne, men sørg for å ha god kontroll på kvitteringer og fakturaer. I begynnelsen kan det være lurt å holde under 50000,- i omsetning, da det fører til en god del merarbeid, og du bør også da begynne å føre et godkjent regnskap.

Lykke til!