Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7058
På jobb her om dagen så var jeg og en kollega nede i en kjeller til et gammelt bygg. Nede i kjelleren fant vi et bomberom som ikke har vært åpnet på mange år. Derfor bestemte vi oss får å se hva som kunne vare der inne.

Da vi hadde tatt oss inn kom vi inn i et kjempestort lokale med masse gammelt inne. Blant annet mange brev, dokumenter, permer, aviser osv. Vi tittet på noen av dem og fant gamle brev ifra politiet datert til 1960 og lignende. Fant også en del møbler ifra 70 tallet samt en del annet skrot.

Det var ikke noe lys i lokalet så vi brukte lang tid på å leite oss fram, men helt innerst i lokalet kom vi over en diger safe. Vi prøvde og åpne safen, men uten hell. Så etter noen dager kom vi tilbake med diverse utstyr og fikk åpnet safen.

Inne i denne safen fant vi gull i form av smykker og klokker. Noen av klokkene virket veldig gamle, mens andre kan være såpass nye som ifra 1980.

Uansett så tok vi noen bilder av de eldste og tenkte å legge det ut her for å se om noen av dere kanskje kjenner dem igjen eller sitter på noen informasjon om dette.

Bildene ble i første omgang bare tatt kjapt med en mobiltelefon og er derfor ikke av beste kvalitet.

Bilder:
Safen vi åpnet
Klokkene forfra
Klokker bakfra
Nyere klokke som det var flere like av
(Ser at bildene har blitt kutta, men kan se om jeg får lagt ut noen bedre senere)
Den nyere så "billig" ut, men de gamle var litt interessante. Litt vanskelig å se på bildet, kan du si hva som står på de?
American Waltham er det ene uret ihvertfall.
Har du serienummeret så kan jeg se om jeg finner modellen.(du må da åpne klokken, det er gravert inn i selve urvrket.)

btw. Se om den er stemplet med en indikasjon på at det er gull.
De går fort for litt cash de klokkene om de funker og er i gull.
Sist endret av moret; 16. januar 2013 kl. 18:06.
Av en eller annen grunn så får jeg ikke opp hele bildet. Men den ene er som nevnt over en pen Waltham, temmelig vanlig produsent. Regner med klokken er fra rundt 1890-1910. Typisk design fra denne tiden. Verdi på en slik klokke som går ligger på rundt 1000-1500. Om den ikke går så kan du fjerne 50%.
På armbåndsuret så ser man jo tydelig at det er logoen for world cup '94 i USA. Men, jeg finner ingen hint på nettet om at det ble produsert noe gullklokker offisielt. Kan ikke si jeg lette noe videre etter heller.
Du får ta litt bedre bilder, og så er vi veldig glad i navn på produsent og modell hvis det finnes.
Legionær
YankeenAtion's Avatar
Trådstarter
I den ene eldre klokken uten rem står det: 5043628 og et annet mye kortere nummer som jeg ikke har klart å tyde enda.
På den eldre med rem finner jeg ingen graveringer. Skal ta de med til urmakeren nå og se hva de sier om de der.

I mens så har jeg prøvd å få tatt noen bedre bilder her:
Gammel klokke uten rom
Gammel klokke uten rem 2
Gammel klokke uten rem 3
Gammel klokke med rem
Gamme klokke med rem 2
Begge klokkene du viser her er dameur IMO, mtp størrelsen på dem. Den med rem er en interessant variasjon. På disse der man i ettertid har montert rem så er reimen ofte festet på "andre siden".

Tok dette bildet i en fart så litt dårlig, men her er forskjellen på størrelsen.

Name:  KLOKKER.jpg
Views: 876
Size:  82,8 KB
Har man funnet ut mer om disse klokkene? Blir det gull eller gråstein?
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
På jobb her om dagen så var jeg og en kollega nede i en kjeller til et gammelt bygg. Nede i kjelleren fant vi et bomberom som ikke har vært åpnet på mange år. Derfor bestemte vi oss får å se hva som kunne vare der inne.

Da vi hadde tatt oss inn kom vi inn i et kjempestort lokale med masse gammelt inne. Blant annet mange brev, dokumenter, permer, aviser osv. Vi tittet på noen av dem og fant gamle brev ifra politiet datert til 1960 og lignende. Fant også en del møbler ifra 70 tallet samt en del annet skrot.

Det var ikke noe lys i lokalet så vi brukte lang tid på å leite oss fram, men helt innerst i lokalet kom vi over en diger safe. Vi prøvde og åpne safen, men uten hell. Så etter noen dager kom vi tilbake med diverse utstyr og fikk åpnet safen.

Inne i denne safen fant vi gull i form av smykker og klokker. Noen av klokkene virket veldig gamle, mens andre kan være såpass nye som ifra 1980.

Uansett så tok vi noen bilder av de eldste og tenkte å legge det ut her for å se om noen av dere kanskje kjenner dem igjen eller sitter på noen informasjon om dette.

Bildene ble i første omgang bare tatt kjapt med en mobiltelefon og er derfor ikke av beste kvalitet.

Bilder:
Safen vi åpnet
Klokkene forfra
Klokker bakfra
Nyere klokke som det var flere like av
(Ser at bildene har blitt kutta, men kan se om jeg får lagt ut noen bedre senere)
Vis hele sitatet...
Hm, den safen - hvordan åpnet dere den? Den ser ikke fullstendig herpa ut, så den lar seg kanskje reparere? Noen spesifikasjoner om type, lås, isolasjonskvalitet osv.? En skikkelig safe kan også være verdt en del.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Offtopic:

Skattejakt, du verden hvor morsomt! Sjekk om det er slengt penger rundt der nede, gullbarrer o.l.

Nesten som i gamledager da jeg hadde fylt skipet mitt med skatter.
Sist endret av uaexed; 17. januar 2013 kl. 23:11.
Legionær
YankeenAtion's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hm, den safen - hvordan åpnet dere den? Den ser ikke fullstendig herpa ut, så den lar seg kanskje reparere? Noen spesifikasjoner om type, lås, isolasjonskvalitet osv.? En skikkelig safe kan også være verdt en del.
Vis hele sitatet...
Safen er laget av Joh Olsen. For å finne ut hvilken type det er og osv må jeg tilbake for å ta en nærmere titt. Eneste problemet er at den ligger langt under bakkenivå og det blir svært vanskelig å få den ut. Vi skal rigge opp noen lamper og få litt lys inn i rommet slik at vi kan se på alt og gå gjennom sakene som er der, også eventuelt rydde ut alt. Deretter tenker vi å få ut safen. Er bare redd for at det vil koste oss en del penger

OT:
Vi har ikke kommet så veldig mye lengere med klokkene, annet at vi har fått bekrefet at urene er av gull. 14k og 18k.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Safen er laget av Joh Olsen. For å finne ut hvilken type det er og osv må jeg tilbake for å ta en nærmere titt. Eneste problemet er at den ligger langt under bakkenivå og det blir svært vanskelig å få den ut. Vi skal rigge opp noen lamper og få litt lys inn i rommet slik at vi kan se på alt og gå gjennom sakene som er der, også eventuelt rydde ut alt. Deretter tenker vi å få ut safen. Er bare redd for at det vil koste oss en del penger

OT:
Vi har ikke kommet så veldig mye lengere med klokkene, annet at vi har fått bekrefet at urene er av gull. 14k og 18k.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre om hvordan dere har tilgang til bygget? Er det ingen som eier det?
Legionær
YankeenAtion's Avatar
Trådstarter
Sitat av uaexed Vis innlegg
Kan jeg spørre om hvordan dere har tilgang til bygget? Er det ingen som eier det?
Vis hele sitatet...
Hehe, det er egentlig et gammelt bygg som det er bygget noen nytt ovenfor. Fasaden og de øvre etasjene til bygget er relativt nytt (2005), men kjeller og nivåer under bakken er bygget en gang på 1960 tallet. Vi har fått lov av grunneier til å måtte ta alt vi ønsker der nede. Eneste eieren vil er å tømme rommet og bruke det til oppbevaring av andre ting. Da det er et relativt trygt rom vil jeg tro.

Fant det igrunn med en tilfeldighet, også oppdaget vi at det ikke var tegnet opp på kartet over bygget. Utrolig kult når vi først oppdaget det.
Du må beise sjarken!
Kan det være et gammelt velv? Hva stod det på den lappen som var på ene bildet?
Dette bygget du snakker om befinner seg vel ikke i tromsø? Mener jeg har hørt om at det er et hvelv i et gammelt tyskerbomberom hær.
Legionær
YankeenAtion's Avatar
Trådstarter
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Kan det være et gammelt velv? Hva stod det på den lappen som var på ene bildet?
Dette bygget du snakker om befinner seg vel ikke i tromsø? Mener jeg har hørt om at det er et hvelv i et gammelt tyskerbomberom hær.
Vis hele sitatet...
Nei, det befinner seg i Oslo. Men det er ingen tvil om at det er et bomberom. Dog så er det ikke så gammelt som om tyskerne skulle ha bygget det.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet hvor jeg kan få verdivurdert klokken min i Bergen?
Sitat av Gullgutt Vis innlegg
Noen som vet hvor jeg kan få verdivurdert klokken min i Bergen?
Vis hele sitatet...
Bjerke har en avdeling i Bergen. Der skal du kunne få verdivurdert klokken din av proffe folk.
Sitat av moret Vis innlegg
Bjerke har en avdeling i Bergen. Der skal du kunne få verdivurdert klokken din av proffe folk.
Vis hele sitatet...
De kunne kun anslå pris opp imot en tilsvarende ny modell.

Problemet mitt er at RADO laget kun 100 stk av denne klokken i 1984! Og de har ingen sammenligningsgrunnlag.
Sitat av Gullgutt Vis innlegg
De kunne kun anslå pris opp imot en tilsvarende ny modell.

Problemet mitt er at RADO laget kun 100 stk av denne klokken i 1984! Og de har ingen sammenligningsgrunnlag.
Vis hele sitatet...
Vel, da er eneste mulighet å tråle eBay og watchuseek(og lignende forum) for å se hva lignende greier går for.
Men:
Selv om ting er produsert i mindre antall så er det ikke sikkert at den holder seg godt i pris allikevel da det er den faktiske etterspørselen som avgjør verdien.
Jeg har selv en klokke som i teorien skal være drittdyr da det er en klokke laget i et begrenset antall og fra et av de mest ansette urmakerne i verden. Når den kom var den priset omtrent som en rolex sub, men siden etterspørselen er lav på denne modellen er også prisen lav(desverre).
Bygdetulling
varg300's Avatar
Har et par slike gamle klokker selv, og viss du åpner lokket på baksida, så er det enda et lokk innafor der igjen, og bak det ligger urverket. Det kan være trangt og få opp, så prøv forsiktig med eggen på en kniv eller lignende. På innsiden av dt innerste lokket eller på selve urverket er det ofte gravert inn både årstall og serienummer.
Husk bare på og være veldig forsiktig når du åpner det inerste lokket så du "stikker inn" og ødelegger urverket!
Urverket sitter imidlertid fast inni der, så det er ikke slik at delene "spruter ut" når du åpner lokket.

EDIT: Er faktisk ganske facinerende og åpne loket når klokka går, alle de små tannhjulene og et bittelite svinghjul som går frem-og-tilbake på den lille fjæren sin.
Sist endret av varg300; 22. mars 2013 kl. 19:56.
det ser ut som den ene har en urskive malt med radiumsmaling. denne er dermed rimelig radioaktiv, og hvis malingen er sprø så ville jeg vært litt forsiktig med å ta på den.

dette må du også si ifra om til en eventuell kjøper.
Åssen fikk dere åpnet safen egentlig? Fant dere ut koden el måtte dere ta en egon olsen? Kan ikke se for meg at denne safen brytes opp sånn uten videre?
Sitat av sneakyjones Vis innlegg
det ser ut som den ene har en urskive malt med radiumsmaling. denne er dermed rimelig radioaktiv, og hvis malingen er sprø så ville jeg vært litt forsiktig med å ta på den.

dette må du også si ifra om til en eventuell kjøper.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du se det på skiva, jeg ser ikke det? Uansett, dersom det skulle være tvil kan jeg godt måle.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Det er jo ikke uvanlig er klokker har radium i seg.
Selvlysende visere er jo vanlig i mange kloker, og de er malt med radium -og ikke fosfor som mange tror.
Det er riktig at radium er radioaktivt, men det er bare svakt radioaktivt og ikke så mye at det er skadelig.
Med mindre du har en to-kilos klump med radium liggende på nattbordet selvfølgelig...
Ioniske røykvarslere er jo også radioaktive, men det er jo ingen som har dødd av det enda.

Har du fått åpna baklokket på klokka forresten?
Sist endret av varg300; 24. mars 2013 kl. 10:45.
Sitat av varg300 Vis innlegg
Det er jo ikke uvanlig er klokker har radium i seg.
Selvlysende visere er jo vanlig i mange kloker, og de er malt med radium -og ikke fosfor som mange tror.
Det er riktig at radium er radioaktivt, men det er bare svakt radioaktivt og ikke så mye at det er skadelig.
Med mindre du har en to-kilos klump med radium liggende på nattbordet selvfølgelig...
Ioniske røykvarslere er jo også radioaktive, men det er jo ingen som har dødd av det enda.

Har du fått åpna baklokket på klokka forresten?
Vis hele sitatet...
Dette er feil.
Røykvarselere bruker 243-Americum, som er en ren alfaemitter. Radium-226 har en halveringstid på 1600 år, hvilket er mye kortere enn mye annet i den delen av nuklidekartet. Isotopen har noen ekstremt kortlivede datternuklider som er både gamma- og beta-emittere av den hissige sorten, så i praksis vil en kilde av 226-radium sende ut tre typer radioaktiv stråling der americum (igjen, i praksis) kun har én. Man bruker ikke radium i urverk i dag! Det er mye fobier og irrasjonalitet knyttet til radioaktivitet, men noen ting skal man ha respekt for for. Radium er et glitrende eksempel.

Radiummaling er radiofluorescent, den lyser altså av seg selv. Du trenger ikke å holde kilden under en lampe eller noe; den lyser av seg selv. Det gjør ikke moderne urverk. De er fosoferescerende, så de lyser en stund etter at de har blitt bestrålt med lys. Det er ikke nødvendigvis fosfor i forbindelsen som lyser opp, navnet er historisk (akkurat som med fluorescens).

Dersom du har et urverk du mistenker har radiummaling i viserne, så bør du få det sjekka opp. Du skal ikke ha særlig sterke kilder før det blir ulovlig å oppbevare besitte dem.