Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6249
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hei! Vi har alltid hatt et handicappet nett, enten i form av at det faller ut en seks-ti ganger om dagen eller at det er treigt av og til. Den siste er å forvente siden vi har 6mbps som skal deles på mellom 12 og 18 enheter. Men nå den siste uka har det ligget stabilt på rundt 1mbps. Jeg sendte mail til Telenor i går om det, men jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre?

Det vi bruker nettet til er
Bank
Nettaviser
"Sosiale" medier
Netflix, YouTube

Dette har gått helt fint i flere år sett bortifra hick-upsene, men nå den siste uka har det som sagt gått som en snegle. Det tar bortimot 30 sekunder å laste Aftenposten. Er det noen her på bruket som har noen bra tips?
Ville testet igjen med den sikkerhet at ingen andre er tilkoblet nettet før du kontakter telenor.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Vi bor "på landet" og "naboen" vår har eget nett, bruker det utelukkende til nettaviser og bank, dessuten ikke mannen til å knekke passordbeskyttede nettverk. Jeg ser kun godkjente enheter på modemets "kontrollpanel". Om du tenkte på andre i familien er det kun meg som er hjemme atm. Dessuten, det som er litt rart er at jeg får rundt 1mbps på Altibox' og Ookla Speedtest, men på Telenor sin får jeg 11...Såeh..
Sist endret av Duckie; 30. mars 2015 kl. 11:20.
Alle leverandører jeg har hatt av ADSL er i mine øyne kriminelle svindlere. De selger deg drømmen om hastighet men leverer aldri. De overselger kapasitet og alle jeg har brukt throttler ned båndbredden om du faktisk bruker litt.

For hastighet og stabilitet trenger du fiber eller kabelTV. Evt. 4G.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Alle leverandører jeg har hatt av ADSL er i mine øyne kriminelle svindlere. De selger deg drømmen om hastighet men leverer aldri. De overselger kapasitet og alle jeg har brukt throttler ned båndbredden om du faktisk bruker litt.

For hastighet og stabilitet trenger du fiber eller kabelTV. Evt. 4G.
Vis hele sitatet...
Hovudproblemet er nok ikkje at dei oversel kapasitet, men at linjenettet er svært variert. Det er teknisk utfordrande å levere høghastighets nett over linjer laga for POTS. Eg har hatt ADSL som var treg, men dønn stabil, og eg har hatt VDSL på 50/12Mb som var dønn stabil.

I tillegg klager mange over ting som ikkje har med DSL-linja å gjere, som at dei har dårlig WLAN-utstyr e.l.

Så nei, det er ikkje kriminelle svindlere. Dei prøver å levere eit produkt så godt dei kan, men det er ikkje alltid enkelt på så varierande infrastruktur. Kabel-TV er til samanlikning eit veldig enkelt medium med korte avstander, og relativt enkel tilgang til kablane, og i tillegg eit relativt nytt nett.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Det som er så merkelig er at det fungerte helt fint for ca en uke siden og jeg ser ingen ukjente enheter på kontrollpanelet til modemet. Det er ingen i nærheten som kan noe særlig om data. Kan det være kobberrør som har råtna? Altibox-løsninger er ikke noen løsning da vi bor langt unna byggefelt (bor ikke på fastlandet) og ikke ser det som rasjonelt å betale for etablering.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Hovudproblemet er nok ikkje at dei oversel kapasitet, men at linjenettet er svært variert. Det er teknisk utfordrande å levere høghastighets nett over linjer laga for POTS. Eg har hatt ADSL som var treg, men dønn stabil, og eg har hatt VDSL på 50/12Mb som var dønn stabil.

I tillegg klager mange over ting som ikkje har med DSL-linja å gjere, som at dei har dårlig WLAN-utstyr e.l.

Så nei, det er ikkje kriminelle svindlere. Dei prøver å levere eit produkt så godt dei kan, men det er ikkje alltid enkelt på så varierande infrastruktur. Kabel-TV er til samanlikning eit veldig enkelt medium med korte avstander, og relativt enkel tilgang til kablane, og i tillegg eit relativt nytt nett.
Vis hele sitatet...

Vel jeg vet ikke om du har vært heldig eller jeg uheldig. Men om det er meg så har jeg jommen meg mange uheldige bekjente.

Jeg har før kabeltv og fiber prøvd alle leverandører på xdsl i områdene jeg har bodd. Det har vært et sorgens kapittel. På helt merkelige tidspunkt kunne en få brukbar fart en stund. Men stort sett var det ustabilt og lav fart. Og jeg har bodd under 100 m fra sentral. Hos meg er det ikke wifi eller noe annet nettverksutstyr som har forårsaket dårlig hastighet men griske leverandører. Jeg har kjørt kablet, med Gb switcher og rutere av høy kvalitet. Jeg har byttet kabling etc.

Da jeg først fikk kabelTV 25/? var det som en helt ny hverdag. Aldri tull med treg hastighet. Stort sett aldri nede. Og sist jeg flyttet fikk jeg fiber. Kommer aldri til å bo plasser uten fiber eller svært god 4G dekning.

Og Stjelenor og resten av piratene burde vært tvunget av myndighetene til å stoppe svindelen. For xdsl er svindel og har alltid vært det. De oppgir "nettohastighet" og andre smarte formuleringer som etter min erfaring alltid er milevis unna den faktiske hastigheten. Og om en da tenker at ja da kan man jo bare nedgradere avtalen til ett billigere siden man ikke får i nærheten av "reklame-hastigheten" så klarer de faen meg plutselig ikke levere det engang. Går du ned fra feks 20 til 5 så degraderes reell hastighet. Selv om du da vet at leverandør og linje klarer å levere 5mbps.

Det er rett og slett tyveri og svindel og noen burde tatt tak i dette for lenge siden!

Jeg har hatt vdsl, adsl og ADSL+2 og alt er samma dritten.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Hva med Signal parabolnett? Er det noen som har erfaring med det?
Sitat av Duckie Vis innlegg
Hva med Signal parabolnett? Er det noen som har erfaring med det?
Vis hele sitatet...
Gub forby nei! Jobber med det selv, samt fiber aksess og mye annet. Jeg ville heller konsentrert meg om å få ADSL linja di stabil. Reset eller bytting av Modem vil være en god start
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
I så fall er det nok linja for vi har hatt i hvert fall ti - 10 - forskjellige modemer...

Jeg forandret kanalnummer fra 1 til 6, hittil trooor jeg at det ble en liten endring men usikker på om det var en faktisk endring eller om det bare ser sånn ut. Nå er familien hjemme og jeg får 4mbps, men Aftenposten ser ut til å laste som det gjorde når det var 0.9mbps, og ja, jeg har restartet datamaskinen.
Sist endret av Duckie; 30. mars 2015 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Åssen skal du få xdsl stabil? Problemet er jo ustabilitet og særdeles lav båndbredde. Om du betaler for 20 ned så får du rundt 5. Og endrer du avtale og betaler for 5 ned så har du litt over 1 i hastighet.

Ingen må si at det er "linje problemer", gammelt kobber eller dårlig intern kabling i boligkomplekset. Problemet er oversalg og struping av båndbredde. Svindel og bedrag.

Da jeg fikk nett via kabeltv så fikk jeg for første gang dønn stabil 25 ned. Kunne kjøre på med torrenter og makset glatt linja med usenet. Det skjedde aldri med xdsl. Tror jeg aldri kom over 10 ned på usenet med xdsl. Og betalte for det dobbelte. Skiftet til det billigste alternativet til slutt fordi jeg ikke orket å punge ut for en vare som jeg ikke fikk. Tror du de klarte å levere 5 ned stabilt?

Not!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Åssen skal du få xdsl stabil? Problemet er jo ustabilitet og særdeles lav båndbredde. Om du betaler for 20 ned så får du rundt 5. Og endrer du avtale og betaler for 5 ned så har du litt over 1 i hastighet.
Vis hele sitatet...
Joda, det er fint mogeleg å få ADSL stabilt på. Eg, og mange tusen andre kunder, kan bevitne at det går fint an. Ein måte å auke stabiliteten på er å tvinge synkroniseringshastigheiten ned, slik at ein får betra støy/signal-forhold.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ingen må si at det er "linje problemer", gammelt kobber eller dårlig intern kabling i boligkomplekset. Problemet er oversalg og struping av båndbredde. Svindel og bedrag.
Vis hele sitatet...
Og det baserer du på kva? Har du omfattande kunnskapar som telenor ikkje har? Kvifor har eg og mange andre vore velsigna med stabilt og relativt kjapt DSL i så fall? Og kva interesse har ISPane i å strupe bandbreidda? Og kva meiner du med oversalg? At dei sel meir enn linja di tåler, eller at samla bandbreidde dei sel ut er større enn samla utlink hos dei? Om det er det førstnevnte, så er t.d. Telenor konservative samanlikna med NGT. Høgare hastighet kan gå, men det kan gå på bekostning av stabilitet. Om det er sistnevnte så gjer alle ISPer det, inkludert fiber og kabel-ISPer, så det har ingenting med aksessteknologi å gjere. Ei heller er det spesielt problematisk.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Da jeg fikk nett via kabeltv så fikk jeg for første gang dønn stabil 25 ned. Kunne kjøre på med torrenter og makset glatt linja med usenet. Det skjedde aldri med xdsl.
Vis hele sitatet...
Og ut frå eit datapunkt konkluderer du med at det er eit problem med teknologien, og ikkje kabelen inn til deg?!
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Åssen skal du få xdsl stabil? Problemet er jo ustabilitet og særdeles lav båndbredde. Om du betaler for 20 ned så får du rundt 5. Og endrer du avtale og betaler for 5 ned så har du litt over 1 i hastighet.
Vis hele sitatet...
Bullshit. ISP-ene bruker rate-adaptive profiler, så et xDSL-modem vil synce på den høyeste hastigheten profilen tillater gitt at støymarginer overholdes. Har man bestilt 16/1 vil man typisk få en profil som gir 10-19mbps ned og 0.5/1.2mbps opp. Endrer man abonnement til 5mbps ned vil man få tildelt en profil som gir deg alt fra 2mbps til 7

Ingen må si at det er "linje problemer", gammelt kobber eller dårlig intern kabling i boligkomplekset. Problemet er oversalg og struping av båndbredde. Svindel og bedrag.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ingen som helst kunnskap om Norges kobbernett, og all gammel idioti ISP-ene idag må forholde seg til.

Da jeg fikk nett via kabeltv så fikk jeg for første gang dønn stabil 25 ned. Kunne kjøre på med torrenter og makset glatt linja med usenet. Det skjedde aldri med xdsl. Tror jeg aldri kom over 10 ned på usenet med xdsl. Og betalte for det dobbelte. Skiftet til det billigste alternativet til slutt fordi jeg ikke orket å punge ut for en vare som jeg ikke fikk. Tror du de klarte å levere 5 ned stabilt?

Not!
Vis hele sitatet...
Så du tror ISP-er som leverer Docsis ikke overselger, på helt lik linje med både xDSL og Fiber?

De anekdotene dine kan du gjenta så mange ganger du vil. De blir ikke sanne av den grunn. Foreslår at du slutter å poste om emner du åpenbart ikke vet noe om.

Men for all del. Jeg har 25/5mbps over vDSL, modemet mitt syncer med dslam på 30/7mbps, og dersom kobberkablene ut av huset ikke må gjennom en tynnslitt kobberkabel som henger under en bru tvers over Akerselva hadde jeg fått 36/10mbps.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Duckie Vis innlegg
I så fall er det nok linja for vi har hatt i hvert fall ti - 10 - forskjellige modemer...

Jeg forandret kanalnummer fra 1 til 6, hittil trooor jeg at det ble en liten endring men usikker på om det var en faktisk endring eller om det bare ser sånn ut. Nå er familien hjemme og jeg får 4mbps, men Aftenposten ser ut til å laste som det gjorde når det var 0.9mbps, og ja, jeg har restartet datamaskinen.
Vis hele sitatet...
Det første du må finne ut er om problemed er med DSL-linja, eller med WLANet ditt. Er du kopla i med kabel? Optimalt sett bør du kople deg til med kabel, kople frå alt anna, og logge hastighet og connection over litt tid for å finne ut kva som skjer. Mange modem har og ein teljar som viser kor lenge DSL-interfacet har vore oppe. Sjekk konfigurasjonen til modemet og sjå om du kan finne noko der.
@Slashdot
Hadde mine problemer skjedd kun i en leilighet så ville jeg nok tro at det var problemer i bygget. Men jeg har flyttet litt i forbindelse med studier, samlivsbrudd etc. og de gangene det kun har vært mulig å få adsl så har jeg hatt problemer. NGT var riktignok værstingen. Men har også hatt lokale adsl tilbydere og Telenor.

Det rare var jo at når jeg ba om ny avtale med lavere månedspris så klarte de ikke levere stabil 5 ned på usenet.
Og det er jo rart for de pleier ikke strupe inn på usenet. Har hørt at noen leverandører gjør det med torrenter men vet ikke om det stemmer. For alt jeg vet er det kun en urban myth?

Men klart nå har jeg ikke bodd i hverken flunka ny enebolig eller i et flunka nytt leilighetskompleks så det er jo mulig det skyldes kobberet. Men rart likevel at 5 ned ikke funka. Når jeg betalte for Adsl+ så var det 20 ned. På odde tider så kunne jeg makse 10-12 på usenet. Stort sett bare rundt 5 ned på normale tider av døgnet.
Sist endret av frtoretang; 30. mars 2015 kl. 21:22.
har linja di noen gang blitt feilmeldt?

har du peiling på hvor lang den er?

mange forhold som kan avgjøre hastighet. alt i fra antall fordeler til lengden på kabel..

en typisk feil på linja kan være våte fordelere. små hull i kappa på kabel som dreper noen få par osv osv.

kan være en idè og få den feilmeldt slik at noen ser over den.

i noen tilfeller vil telenor ta kosten på utbedring. om de ikke vil dette må du selv betale for utbedringa på linja utenfor ditt hus (galskap satt i praksis. men det har faktisk blitt slik)
@frtoretang: Når jeg fikk den første ADSL-linja jeg hadde, så var det en god del koblinger i forskjellige koblingsbokser som måtte gjøres. Den ene koblingsboksen var antageligvis fra 50-tallet, og var oppbygd av plank, nesten som et fuglehus. Og denne koblingsboksen hadde også fungert som et fuglehus, for montørinnen fant iallfall et fuglereir inne i boksen. Og det var en del bokser, hun måtte opp i. Og det endte til slutt at jeg fikk en 2/0,3 Mb/s linje i de siste årene jeg bodde der. Mens den første var 700/128 kb/s. Og noe av kobberen i telefonlinjene rundt om kring, er antageligvis eldre enn din bestemor... Der har du ditt problem!
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Sitat av DSlhm Vis innlegg
har linja di noen gang blitt feilmeldt?

har du peiling på hvor lang den er?

I noen tilfeller vil telenor ta kosten på utbedring. om de ikke vil dette må du selv betale for utbedringa på linja utenfor ditt hus (galskap satt i praksis. men det har faktisk blitt slik)
Vis hele sitatet...
Nei og niks. Det er det med kostnadene som skremmer meg fra å trykke på "meld feil på linje"-knappen, ikke gis det noe estimat heller. Men det fungerte fint helt til for ca en ukes tid siden og det er det jeg prøver å finne ut av, jeg har gjort alt jeg kommer på som ikke omfatter eksterne tjenester (dvs ting jeg ikke kan gjøre selv).

Det var også en undersøkelse i sommer som viste hvor mange som kunne tenke seg fiber, men jeg vet at det blir ikke noe av før i hvert fall til høsten og da har jeg flyttet. I tillegg driter de vel i det hele når de får vite prisen
Sist endret av Duckie; 30. mars 2015 kl. 23:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fiber koster da ikke allverdens. Nå har jo aktører også fått lov til å selge abonnenter på Telenor sin aksess
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Det koster 5000 for etablering. I tillegg må det graves noe inn i helsike hvis alle som vil skal få. Når jeg tenker meg om er det svært sannsynlig at det er kobberledningene siden de er eldre enn bestemor di.
Ikke noen bittorrent klient som står og surrer på en av pc'ene? Det er en skikkelig linjestruper på ADSL.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Nei, jeg er den eneste som kunne ha brukt noe sånt og har slutta etter vi fikk Netflix.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Nei og niks. Det er det med kostnadene som skremmer meg fra å trykke på "meld feil på linje"-knappen, ikke gis det noe estimat heller. Men det fungerte fint helt til for ca en ukes tid siden og det er det jeg prøver å finne ut av, jeg har gjort alt jeg kommer på som ikke omfatter eksterne tjenester (dvs ting jeg ikke kan gjøre selv).

Det var også en undersøkelse i sommer som viste hvor mange som kunne tenke seg fiber, men jeg vet at det blir ikke noe av før i hvert fall til høsten og da har jeg flyttet. I tillegg driter de vel i det hele når de får vite prisen
Vis hele sitatet...
Du vil ikke få noe faktura før du selv godkjenner det.

om det blir slik at det er feil på linja som telenor ikke ønsker å ta kost på så får du et prisoverslag fra entrepenør.

eneste du kan risikere å få faktura på er om feiln er på din side av grensesnitt
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Vel, nå har jeg tatt kontakt med Telenor gjennom Twitter, mail og DM-appen på Facebook. Jeg har ikke fått svar fra noen enda det har gått en uke, men nettet er definitivt kvikkere. 11mbps måler Ookla når ingen er hjemme og jeg bruker både mobil og PC. Jeg aner ikke hva som er skjedd. Mulig de prøver å gjøre at de som bruker minimalt av abo sitt får minimalt og vice versa? Hvis alle ser Netflix går det utrolig nok fint! Man må fortsatt vente en 5-6 sekunder med å laste Aftenposten men det kan jeg fint leve med etter å ha vært offer for mye dårligere nett.
Sist endret av Duckie; 5. april 2015 kl. 00:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Duckie Vis innlegg
Vel, nå har jeg tatt kontakt med Telenor gjennom Twitter, mail og DM-appen på Facebook. Jeg har ikke fått svar fra noen enda det har gått en uke, men nettet er definitivt kvikkere. 11mbps måler Ookla når ingen er hjemme og jeg bruker både mobil og PC. Jeg aner ikke hva som er skjedd. Mulig de prøver å gjøre at de som bruker minimalt av abo sitt får minimalt og vice versa? Hvis alle ser Netflix går det utrolig nok fint! Man må fortsatt vente en 5-6 sekunder med å laste Aftenposten men det kan jeg fint leve med etter å ha vært offer for mye dårligere nett.
Vis hele sitatet...
Påskeuka er nok neppe beste tidspunktet å vente på svar. Uansett så er det nok tilfeldig at du har høgare hastigheit. Telenor har neppe gjort noko før dei svarer deg. Viare så er ikkje dsl eit delt medium, og du får den synchastigheten du får uansett kor mykje eller lite du bruker.

Ein tenkjeleg faktor er crosstalk om det er veldig lange kabler i området; om naboane er på ferie kan det føre til at ting er betre. Kan du sjekke linja di på http://metrolive.telenor.no/metro2-a...on-kapaks-web/ ?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Nei, angående påskeuka har du nok veldig rett.
Jeg så ikke noe om crosstalk. Det som står er dette:

#1
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Merknader:
Multicast enabled on an e- or aeDSLAM for an xDSL circuit from a subtended aDSLAM.
Mulig produktklasse: ADSL 12096/800
Adresseinformasjon
Neppe relevant? Gårdsnr osv?
Produktinformasjon
Produkt på abonnementet: Bredbånd ADSL
Bredbåndsprodukt på linjen: BA
Søkt produkt: ADSL-BASIS
Høyeste produktklasse: ADSL 12096/800
Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 12096
Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 1152
Produktkode: 123
Estimert netto nedlastingshastighet: 12000
Estimert netto opplastingshastighet: 1000
Estimert brutto nedlastingshastighet: 14127
Estimert brutto opplastingshastighet: Ikke tilgjengelig
Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256
Mulig produktklasse: ADSL 480/128
Mulig produktklasse: ADSL 864/192
Mulig produktklasse: ADSL 1248/256
Mulig produktklasse: ADSL 1856/384
Mulig produktklasse: ADSL 2464/384
Mulig produktklasse: ADSL 3616/448
Mulig produktklasse: ADSL 4864/512
Mulig produktklasse: ADSL 6080/512
Mulig produktklasse: ADSL 7232/640
Mulig produktklasse: ADSL 9600/704
Mulig produktklasse: ADSL 12096/800


2#
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Resultat av validering:
(11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid.
Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen.
Merknader:
Linjen har produktet analog telefoni
Mulig produktklasse: ADSL 12096/800
Adresseinformasjon

Produktinformasjon
Produkt på abonnementet: PSTN
Søkt produkt: ADSL-BASIS
Høyeste produktklasse: ADSL 12096/800
Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 12096
Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 1152
Produktkode: 123
Estimert netto nedlastingshastighet: 12000
Estimert netto opplastingshastighet: 1000
Estimert brutto nedlastingshastighet: 14127
Estimert brutto opplastingshastighet: Ikke tilgjengelig
Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256
Mulig produktklasse: ADSL 480/128
Mulig produktklasse: ADSL 864/192
Mulig produktklasse: ADSL 1248/256
Mulig produktklasse: ADSL 1856/384
Mulig produktklasse: ADSL 2464/384
Mulig produktklasse: ADSL 3616/448
Mulig produktklasse: ADSL 4864/512
Mulig produktklasse: ADSL 6080/512
Mulig produktklasse: ADSL 7232/640
Mulig produktklasse: ADSL 9600/704
Mulig produktklasse: ADSL 12096/800
Informasjon om termineringspunkt
Koplingspunktets utstyrstyper: Koblingspunktet har aeDSLAM
▼ ... noen uker senere ... ▼
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Da har vi fysisk hatt en Telenor-ansatt her. Jeg fikk ikke vite hva som var greia med 0.9-mbps-hastigheten, men det har ikke vært til stede på lenge nå. Derimot har han koblet en splitter til modemet. Det skulle vise seg å være den som var problemet.

En splitter. Jeg trodde ikke det var nødvendig siden vi har en fasttelefon med veggforbindelse i første etasje og modem i andre etasje. Men joda. Nå har linjen vært stabil i en uke. Det er deilig. Ikke ett avbrudd har det vært. Så ja, splitteren var det.
du har nok ikke hatt noen telenor-ansatt hos deg

men du har nok han en kar fra et entrepenørselskap som har fått oppdraget fra telenor