Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  742 68112
Sitat av TheWilbi Vis innlegg
Vis hele sitatet...
1 og 2 nei, 3 ja og 4 mest sannsynlig.
Sitat av CannaLars Vis innlegg
1 og 2 nei, 3 ja og 4 mest sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar!
Sitat av AndyFreak1000 Vis innlegg




Hva tror dere?

Vis hele sitatet...
Hei igjen noen som kan si om jeg har truffet flein her eller er det søppel? Plukket bare noen få for å sjekke, var flere å hente i tilfelle det er riktig
Hei ! Va ute å plukket desse i dag. Noen som kan bekfrefte?
https://imma.gr/121630xce93e
Sitat av AndyFreak1000 Vis innlegg
Hei igjen noen som kan si om jeg har truffet flein her eller er det søppel? Plukket bare noen få for å sjekke, var flere å hente i tilfelle det er riktig
Vis hele sitatet...
2 og 4 ser ut som flein, kan være 3 er òg, men det er ikke lett å si helt sikkert når de er såpass tørre, gjør det enda viktigere å forsyne med flere og bedre bilder, flere vinkler av hattene, nærbilder oppunder skivene med god belysning, osv. Hvis du vil at folk skal hjelpe deg må du nesten gjøre litt selv også.

Sitat av kyllingkebab Vis innlegg
Hei ! Va ute å plukket desse i dag. Noen som kan bekfrefte?
https://imma.gr/121630xce93e
Vis hele sitatet...
Kan ikke bekrefte, men jeg kan avkrefte; det der er ikke flein.
Sist endret av Philalethes; 12. august 2023 kl. 21:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.








Hei. er dette flein?

Plukket samme sted som jeg fant flein i fjor.
Gikk først forbi en del fordi jeg trodde stilken var for skjør. Så prøvde jeg å vri den rundt fingeren. Ble på en måte noen sprekker i stilken av det, men den hodlt. Tror de forvekslingsartene man skal luke bort ved det trikset ville knukket i flere biter om man prøvde. De jeg fant i fjor var vel litt våtere også, så da er de nok mer tøylige?

Noen var veldig unge, men alle har lærakting 'hud', umbonat hatt, mørkelilla til mørkebrune sporer, Frie skiver, som er noe bølgete, lange buklete stilker som ikke knekker i to om man vrir de rundt fingeren.

På forrhånd takk
Sitat av Geitrams Vis innlegg








Hei. er dette flein?

Plukket samme sted som jeg fant flein i fjor.
Gikk først forbi en del fordi jeg trodde stilken var for skjør. Så prøvde jeg å vri den rundt fingeren. Ble på en måte noen sprekker i stilken av det, men den hodlt. Tror de forvekslingsartene man skal luke bort ved det trikset ville knukket i flere biter om man prøvde. De jeg fant i fjor var vel litt våtere også, så da er de nok mer tøylige?

Noen var veldig unge, men alle har lærakting 'hud', umbonat hatt, mørkelilla til mørkebrune sporer, Frie skiver, som er noe bølgete, lange buklete stilker som ikke knekker i to om man vrir de rundt fingeren.

På forrhånd takk
Vis hele sitatet...
Litt usikker på A6,A9 A12. De er kanskje fine, bare hatten som virket litt rar, men jeg synes resten ser bra ut.
Sist endret av Neipådeg; 12. august 2023 kl. 21:52.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Litt usikker på A6,A9 A12. De er kanskje fine, bare hatten som virket litt rar, men jeg synes resten ser bra ut.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for vurdering. Da er jeg i allefall to måneder tidligere på flein i år enn i fjor

Ser at de tre du nevner ser veldig anderledes ut på bildene. Nesten som om hatten er hvitere. Her irl er de helt like, bare at hatten er litt mer åpen nederst.
Sitat av Seigil Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er flein!
Sitat av Philalethes Vis innlegg
2 og 4 ser ut som flein, kan være 3 er òg, men det er ikke lett å si helt sikkert når de er såpass tørre, gjør det enda viktigere å forsyne med flere og bedre bilder, flere vinkler av hattene, nærbilder oppunder skivene med god belysning, osv. Hvis du vil at folk skal hjelpe deg må du nesten gjøre litt selv også.



Kan ikke bekrefte, men jeg kan avkrefte; det der er ikke flein.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar. Skal prøve å ta bedre bilde neste gang
Sitat av PsilocyberPunk Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nei.
Ta bedre bilder neste gang, det er vanskelig å identifisere sopp man ikke kan se.
Sitat av Setbacks Vis innlegg
Enkelt spørsmål, er dette fleinsopp?

https://imma.gr/121682xabe8f
https://imma.gr/121683x68f0a
Vis hele sitatet...
Nei
Eg prøver igjen, tredje tur, alt funne på gresslette i to tuer. Sette veldig pris på tilbakemelding, på forhånd takk



Sitat av AndyFreak1000 Vis innlegg
Eg prøver igjen, tredje tur, alt funne på gresslette i to tuer. Sette veldig pris på tilbakemelding, på forhånd takk



Vis hele sitatet...
Det er flein. På 20 - 21 er hattene litt tørre så litt vanskelig å si, men de er såpass like dem andre at jeg tipper det er flein det også
Sitat av Alge Vis innlegg
Det er flein. På 20 - 21 er hattene litt tørre så litt vanskelig å si, men de er såpass like dem andre at jeg tipper det er flein det også
Vis hele sitatet...
Tusen takk!
Hei hei. Funnet i beitemark på østlandet.
Bingo?



Anonym bruker
"Fortvilet Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei
Kan noen være snill og sjekke om dette flein mon tro?
Jeg har sjekket grundig selv opp mot infoen i den første posten samt opp mot boken om fleinsopp. Men jeg ønsker gjerne noen erfarne øyne på soppen før jeg forhåpentligvis kan hygge meg litt i kveld allerede











































Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei
Kan noen være snill og sjekke om dette flein mon tro?
Jeg har sjekket grundig selv opp mot infoen i den første posten samt opp mot boken om fleinsopp. Men jeg ønsker gjerne noen erfarne øyne på soppen før jeg forhåpentligvis kan hygge meg litt i kveld allerede











































Vis hele sitatet...
Definitivt ikke flein; og rent hypotetisk om det hadde vært flein hadde det vært ekstremt vanskelig å si sikkert når de er så uttørkede og i så dårlig belysning.
Sitat av Rockwell49 Vis innlegg
Hei hei. Funnet i beitemark på østlandet.
Bingo?



Vis hele sitatet...
Litt vanskelig å se på 3, 21, 27, og 32, men resten er helt klart flein; vil gjette at alle er det.

Edit:

Merkelig at dette innlegget ikke ble automatisk sammenslått med det over.
Sist endret av Philalethes; 13. august 2023 kl. 21:31.
Anonym bruker
"Fortvilet Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Philalethes Vis innlegg
Definitivt ikke flein; og rent hypotetisk om det hadde vært flein hadde det vært ekstremt vanskelig å si sikkert når de er så uttørkede og i så dårlig belysning.
Vis hele sitatet...
Takker så mye for så raskt svar
Da blir det ut å lete igjen!
Neste gang skal jeg ta bilder med et annet kamera rett etter plukking fra flere vinkler under bedre lys
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takker så mye for så raskt svar
Da blir det ut å lete igjen!
Neste gang skal jeg ta bilder med et annet kamera rett etter plukking fra flere vinkler under bedre lys
Vis hele sitatet...
God idé; ta gjerne noen bilder der du finner dem også, og når det gjelder lys er det lite som slår dagslys.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Njet, mink
Sitat av C20H25N3O Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Skeptisk til 10, men resten er definitivt flein (på de første bildene altså, ikke de du har plukket ut på det siste, de er ikke flein).
Føle meg litt tryggare etterkvart men det kan være skummelt og so håpa noken kan bekrefte at eg har truffe. Samme området som før, står i små klynger. Tusen takk til alle som tar seg tid til å svare��





Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ikke flein bantan7
Sist endret av meaculpaUIO; 15. august 2023 kl. 16:49.
Sitat av AndyFreak1000 Vis innlegg
Føle meg litt tryggare etterkvart men det kan være skummelt og so håpa noken kan bekrefte at eg har truffe. Samme området som før, står i små klynger. Tusen takk til alle som tar seg tid til å svare��





Vis hele sitatet...
Bedre bilder enn sist, dog fremdeles ikke spesielt bra belysning, og mange som er uskarpe fra den andre vinkelen; må også huske å nummerere dem, kan alltids gjøres digitalt i ettertid i tilfelle de har tørket for mye siden bildene ble tatt.

Det meste her er definitivt flein, muligens alt, men uten klare bilder er det fremdeles vanskelig å si for enkelte eksemplarer.
Sitat av Philalethes Vis innlegg
Bedre bilder enn sist, dog fremdeles ikke spesielt bra belysning, og mange som er uskarpe fra den andre vinkelen; må også huske å nummerere dem, kan alltids gjøres digitalt i ettertid i tilfelle de har tørket for mye siden bildene ble tatt.

Det meste her er definitivt flein, muligens alt, men uten klare bilder er det fremdeles vanskelig å si for enkelte eksemplarer.
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemeldingen Neste gang tar eg dei ute i dagslys tenke eg, og bare dei eg er usikker på, då kan eg sikkert klare meg med ei rad og få alle tilstrekkelig skarpe. Takktakk
Sitat av AndyFreak1000 Vis innlegg
Takk for tilbakemeldingen Neste gang tar eg dei ute i dagslys tenke eg, og bare dei eg er usikker på, då kan eg sikkert klare meg med ei rad og få alle tilstrekkelig skarpe. Takktakk
Vis hele sitatet...
Dagslys er definitivt det beste erfaringsmessig, hvis det er tilgjengelig; det er veldig mye lysere enn det du typisk oppnår med lamper, gjerne 100-1000 ganger lysere eller mer. Bilder blir typisk sett skarpere også med mer lys da kortere lukkertid generelt fører til mindre bevegelsesuskarphet fra håndholdt kamera.
Hei. Liten tur igjen. Fuktig sopp, funnet i 2 separate klynger. Takker for svar :-)


Sitat av Rockwell49 Vis innlegg
Hei. Liten tur igjen. Fuktig sopp, funnet i 2 separate klynger. Takker for svar :-)


Vis hele sitatet...
Definitivt flein alt sammen, fine eksemplarer.
Sitat av Apopis Vis innlegg
Hei kom de her over et lite område på en gresslette. Har bare funnet bekreftet flein en gang før, men de var mørkere/mer slimete/mer bøyd stilk. Men synes de her ligner mye likevel. Klarer ikke å finne noen andre sopper som ligner de her. Så ut som de nettopp hadde sprunget opp av bakken etter kraftig regn i går.


https://imma.gr/121480xe03e2
Vis hele sitatet...
For lyse. Funnet flere slike jeg også, men det er ikke flein mener jeg.
Sitat av Brutimus Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nei, se litt nærmere på referansebilder så ser du at du mangler flere kjennetegn
Hvilke sopper ligner på flein, men er farlige å spise?
Kan man ryke på en smell?
Den Tilregnelige
Wonko's Avatar
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Hvilke sopper ligner på flein, men er farlige å spise?
Kan man ryke på en smell?
Vis hele sitatet...
Dette er tråden for identifisering av Spiss fleinsopp. Diskusjon av soppen skal holdes til "store fleinsopptråden" som også ligger i "Utvalgte rusforumtråder".

Du kan ellers ta en titt i e-boken lenket i signaturen min. Den inneholder en liste over de vanligste forvekslingsartene, inkludert de giftigste artene.
Er dette flein?









Fant 44 flotte eksemplarer nå, men disse 5 er jeg kun 95% sikker på. For meg ser de ut som tørre flein som er spist litt på. De stod mer åpent enn de andre, så derfor tørre. Hva tenker dere?
Sist endret av CannaLars; 16. august 2023 kl. 21:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Gatita Vis innlegg
Er dette flein?





Vis hele sitatet...
Her er du langt ute på bærtur, dessverre. Hvor har du funnet disse, i skogen? Usikker på hva det er, men skremmende lik den dødelige forvekslingsarten Cortinarius rubellus, spiss giftslørsopp, selv om jeg mistenker at det ikke er den. Skal en del til å forveksle dem selv når de er mindre, men på det stadiet der bør det være null sjanse for forveksling, så her må du nok studere beskrivelser og bilder av spiss fleinsopp mer hvis du vil unngå å ende opp med å spise noe som tar knekken på deg.

Sitat av CannaLars Vis innlegg




Fant 44 flotte eksemplarer nå, men disse 5 er jeg kun 95% sikker på. For meg ser de ut som tørre flein som er spist litt på. De stod mer åpent enn de andre, så derfor tørre. Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Etter min mening er alle flein.
Sist endret av Philalethes; 16. august 2023 kl. 22:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av CannaLars Vis innlegg




Fant 44 flotte eksemplarer nå, men disse 5 er jeg kun 95% sikker på. For meg ser de ut som tørre flein som er spist litt på. De stod mer åpent enn de andre, så derfor tørre. Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Jeg går også god for dem
Sitat av Gatita Vis innlegg
Er dette flein?





Vis hele sitatet...
Dette er som beskrevet her virkelig langt unna. Anbefaler deg varmt å ta en titt på e-boken til Wonko. Du bør ikke plukke noe mer før du har satt deg langt mer inn i dette.
Sitat av Heksa234 Vis innlegg
Flein? Førstegangsplukker her. Funnet på sauebeite.

https://imma.gr/121770x13d9d

https://imma.gr/121771x0f82c

https://imma.gr/121772x49f30
Vis hele sitatet...
2-5 er i hvert fall flein; ganske sikker på at 1 og 6 også er det, men de har sett sine bedre dager, ville nok kastet dem uansett. 3 og 4 er ikke i topp stand heller, ville vurdert å kaste dem også, men hadde kanskje beholdt dem med et nødskrik.