Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1025
Er det slik at ting forsvinner fra uttømmende politiattest dersom det er lenge siden ugjerningen ble gjort?

Ettersom jeg ble tatt for bruk av en mindre mengde narkotika i 1999 og mottok et forelegg var jeg av den oppfatning at jeg ikke er en av de som kan bruke ESTA for å reise til USA. Jeg søkte derfor om å få uttømmende politiattest som jeg tenkte bruke ved søknad til B2-visum,men da jeg mottok attesten stod det "intet å bemerke"

Nå er jeg litt i tvil om hva jeg burde gjøre,fordi politiattesten min viser jo ikke noe,men om jeg skal være ærlig på spørsmålene de stiller for å få ESTA vil jeg jo ikke bli godkjent.

Hva ville dere gjort her?
Lyv på ESTA.
De har ikke tilgang til dine straffesaker i USA.
Og om de skulle fått det, vil det også stå intet å bemerke.

Jeg var dum nok til å søke, og si ja til at jeg var tidligere dømt. Da må du inn til ambassaden, og legge frem en jævlig god grunn for reisen.

Jeg antar jeg er utestengt fra USA på livstid..
Sist endret av SkammeligNykter; 14. august 2023 kl. 18:37.
Det er bare å lyge. De har ikke tilgang på norske strafferegistre.
Sist endret av En deling; 14. august 2023 kl. 21:29.
Trådstarter
3 0
Takker for svar.

Men hva om jeg på et senere tidspunkt skal søke om B2 eller CR1?
Grunnen til at de spør er egentlig bare slik at de har juridisk grunnlag for å kaste deg ut av landet hvis de ønsker det ifølge immigrasjonsadvokten min i USA. Og jo, du kan fint søke ESTA, og du får den innvilget med mindre du er internasjonalt etterlyst. Mye lettere prosess enn visum. Du kan fint søke på B2 eller CR1 senere.

Om du er gift med en Amerikaner kan du dra dit på ESTA, og legge inn søknad om green card. Da kan du bli så lenge du vil. Eneste problemet er at du må bli i USA mens søknaden blir innvilget, noe som tar 6-måneder til ett år, og jævlig mye i advokatutgifter.
Sist endret av En deling; 14. august 2023 kl. 21:54.
Noen som vet hvor lenge dette lagres?
Jeg som allerede har fucket opp, og blitt nektet ESTA for ca 9 år siden.
Er det permanent registrert, eller kan jeg søke igjen senere, å lyve? :P
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Noen som vet hvor lenge dette lagres?
Jeg som allerede har fucket opp, og blitt nektet ESTA for ca 9 år siden.
Er det permanent registrert, eller kan jeg søke igjen senere, å lyve? :P
Vis hele sitatet...
Det er nok permanent. I søknaden må du avklare om du tidligere har blitt nektet ESTA eller visum. Skader nok ikke å prøve å lyve, men tror den er vanskelig å lyge på ettersom det er registrert i deres egne systemer. Søknaden tar jo bare 5 min. Prøv, og rapporter tilbake om det virket
Sist endret av En deling; 14. august 2023 kl. 22:09.
Trådstarter
3 0
Men om det blir permanent lagret lurer jeg veldig på hvorfor det ikke dukker opp på min uttømmende politiattest..

Ang å søke om B2,CR1 eller greencard senere - de spør sikkert de samme spørsmålene ang rus og arrestasjoner/dommer da? Er liksom alt i orden siden den uttømmende politiattesten min er tom og ingen andre måter de kan finne ut av min fortid på?

Vil helst ikke bli tatt i å ha løyet meg til ESTA når jeg evt søker om andre visum senere og så bli nektet innreise til USA for alltid
Sist endret av Blosm; 14. august 2023 kl. 22:35. Grunn: Skriveleif
Sitat av Blosm Vis innlegg
Men om det blir permanent lagret lurer jeg veldig på hvorfor det ikke dukker opp på min uttømmende politiattest..

Ang å søke om B2,CR1 eller greencard senere - de spør sikkert de samme spørsmålene ang rus og arrestasjoner/dommer da? Er liksom alt i orden siden den uttømmende politiattesten min er tom og ingen andre måter de kan finne ut av min fortid på?

Vil helst ikke bli tatt i å ha løyet meg til ESTA når jeg evt søker om andre visum senere og så bli nektet innreise til USA for alltid
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Norge lagrer alt permanent i sine system. USA lagrer alt permanent i sine system. Norge og USA har ikke tilgang til hverandre sine systemer. Uttømmende attest viser ikke gamle saker, da de blir ansett som utgått. Det spiller ingen rolle uansett, da det er ingen du trenger å vise noe politiattest til. Du kan søke om ESTA og greencard uten å måtte vise noe form for attest. Immigrasjonmyndighetene i USA kan ikke finne ut av noe som helst fra Norge, du har ingenting å bekymre deg for.

Jeg kan hvertfall garantere deg at om du er ærlig kommer du til å være bannlyst for alltid.
Sist endret av En deling; 14. august 2023 kl. 23:56.