Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1066
Jeg hater når folk prøver og lure til seg penger fra meg. Om denne saken er en missforståelse/glipp eller ett frekt forsøk på lure til seg penger. Det driter jeg i. For når folk sender ting til et inkassobyrå, uten og sende en eneste purring, eller inkassovarsel, da kan det være for det samme. Da blir jeg mektig irritert.

Det startet for 1 år siden. Da skulle jeg finne meg en ny plass og bo. Jeg hadde satt inn en annonse i Adresseavisen, og gikk og ventet på svar. En dag bled jeg oppringt av den selger som hadde sett annonsen i avisen og ville at jeg skulle kjøpe annonse plass hos dem også. Han ringte fra takoverhodet.no. Han ville ha 398 kr for denne annonsen. Jeg sa at det kunne han bare glemme, det var alt for dyrt. Så han prøvde og senke prisen 100 kroner.. Jeg ville fortsatt ikke ha det men han forsatte til han var kommet ned på prisen 198,- pluss at jeg til den prisen skulle få SMS varsling på ledige hybler og leiligheter i nærheten av der jeg ville bo. Om jeg ikke hadde fått noe respons på annonsen min innen en uke skulle jeg få en til uke gratis. Jeg tok det tilbudet.

For det første tok det over en uke før annonsen kom på nettet. Den bled også liggende under en uke. Jeg fikk ingen respons og ingen SMS'er og jeg fikke ingen gratis uke med annonsen.

Når jeg fikk regningen så ringte jeg og klaget og fortalte at jeg ikke hadde fått det jeg bestillte. Dessuten fikk jeg regining på 398,- som var det første summen han tilbø meg.. Den jeg hadde svart nei til. Den personen jeg snakket med sa at jeg ikke trengte og betale.. Og det trodde jeg på...

Det gikk OVER ETT ÅR før jeg hørte no mer. Da var det fra inkassobyrået intrum justitia AS. Jeg fikk en betalingsoppfordring fra dem.. Det er IKKE lov og sende noe til inkasso uten og først sende ett skriftelig inkassovarsel med minimum 14 dagers betalingsfrist.

Sånn det ligger ann:

Jeg prøver og slå inn organisasjonsnr. til takoverhodet.no i søke greia på brønnøysundregisterene. Det finnes ingen firma med det org. nr.'et

Jeg prøver og ringe takoverhodet.no men ingen tar telefon. Eneste håpe mitt er og skrive klage til intum justitia og håpe det hjelper

Jeg hater useriøse firma som prøver og snike til seg penger.

Scha
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Viktig og stå på krava, og ikke gi etter. Mange som blir skremt av innkasso. Og det bør man vel kanskje egentlig bli også, iaffal litt :]
Kan du ikke bare la være å betale da? Det følger ikke reglene så kan vell du og drite i det. Ta en telefon til økokrim eller .no
Ring til tv2 hjelper deg.
Det verste av alt er at hvis du først er i trøbbel med et inkassofirma, så kan det være skikkelig vanskelig å komme ut av det! Man må helst dokumentere alt som blir sagt osv for at du skal klare og komme deg unna inkassoen! :/
Bangar: du har så rett, så rett..Pointet er vell at jeg tror dem har litt problemer med og dokumentere at jeg bestillte den annonsen i det heletatt.

Men.. Selvsakt er det de svake forbrukerene som må dokumentere alt. Det er de store ekkle firmaene som blir trod vist det er ord mot ord....... vanligvis

Scha
Bare en liten opplysning.

Hvordan få prate med en person når du ringer intrum justitia:

Når man ringer intrum er det ikke bare bare og få prate med et levene menske. Du kan lett gå deg vill i labyrinten av valg man kan gjøre på den automatiske telefon tingen demmes.

Her har du guiden til hvordan du fort får prate med ett menneske:

- Ring 23 17 10 10
- Vent til du blir spurt om å slå inn saksnr.
- Slå inn saks nr. og avslutt med #
- Tast 1
- Tast 4
- Tast 000000000000 (12 0'er)

Noen vill kanskje si at dette er en unyttig post siden det er jo helt klart at det er det man skal gjøre for å få prata med noen hos intrum justitia..

Scha
Hadde en lignende sak med DPH (NITH). I fjor begynnte jeg som student hos dem, men fant ut at skole var ganske kjedelig. Så det jeg gjorde var å sende dem et rekommandert brev før en tidsfrist (i henhold til kontrakten), slik at jeg ikke skulle måtte betale for 2. semester.

Jeg sender brevet, og regner med at alt er i orden. Dette var i oktober i fjor. Så i juni i år får jeg et brev fra Lindorff (inkassoselskap) med et krav på 20.000 kr, et ganske stort krav. Jeg får jo selvfølgelig bakoversveis og ringer til Lindorff, men de sier at de ikke kan gjore noe, så jeg ringer deretter til NITH, og forklarer saken. Der får jeg beskjed om de aldri har mottat noe oppsigelsesbrev fra meg. Men hvis jeg kan vise fram kvitteringen for det rekommanderte brevet, så skulle saken løse seg.
Problemet mitt er jo at det har gått nesten 1 år siden jeg sendte brevet, og jeg har flyttet 4 ganger siden da. Så sjansen for at jeg ennå skulle ha den kvitteringen var jo lik null.

Jeg hadde heller ikke mottat noe regning for 2. semesteret, eller noe purringer, før dette kravet på 20.000 kr. Noe som Scha nevnte er ulovlig. Om NITH sendte ut disse brevene vet jeg ikke, er mulig at siden jeg har flyttet så mange ganger, så hadde ikke NITH min riktige adresse. Men i så tilfelle ville de fått de brevene i retur, og siden Lindorff klarte å sende sitt krav til den riktige adressen, så burde jo NITH også ha klart det.

Jeg ringer til posten for å høre om de har mulighet til å spore opp informasjon om den rekommanderte forsendelsen, noe de sier vil bli som å lete etter nåla i høystakken. Så jeg lar det være en absolutt siste utvei.
Det jeg da gjør er å sende et brev til Lindorff hvor jeg forklarer saken, og at jeg er i samtale med NITH. Og jeg sender et brev til NITH hvor jeg forklarer saken.

Jeg hører aldri noe mer fra verken NITH eller Lindorff.
Så jeg ringer (for en ukes tid siden) Lindorff for å høre hvordan saken min ligger an, og de sier at NITH har trekt tilbake kravet.

Hvorfor de trakk det tilbake vet jeg ikke, men det bryr jeg meg lite om. Kommer aldri mer til å ha kontakt med NITH igjen.

Så moralen er; ta vare på alt av kvitteringer for viktige betalinger og forsendelser.


Scha; et lite tips til deg er å ta kontakt med forbrukerådet og høre om de har fått inn andre klager på det firmaet. For det firmaet høres så lite seriøst ut at de mest sannsynlig har det. Og er man flere, og med forbrukerrådet i ryggen, så er det nok enklere få igjennom saken sin.
Opprinnelig postet av Scha

Men.. Selvsakt er det de svake forbrukerene som må dokumentere alt. Det er de store ekkle firmaene som blir trod vist det er ord mot ord....... vanligvis
Vis hele sitatet...
galt, galt og galt.

Det er faktisk de store ekle firmaene som må bevise at saken faktisk eksisterer, hvis ikke hadde det bare vært å starte et firma og sende ut mangfoldige regninger som folk ble nødt å betale, og siden det bare finnes et fåtall slike firmaer (som baserer seg på folk/firmaers idioti), så må man jo anta at det finnes noen regler.

nb, send SKRIFTLIGE klager, for de er litt mere verdt enn telefonsamtaler. Og vis til at du aldri har mottatt regning/betalingsvarsel.

meitemark
har selv en liknende sak gående med upc...
de ville ha 7000 av meg for et kabelmodem og et års bruk..
jeg fikk modemet og hørte aldri noe mer fra dem, går ikke ann å ringe til dem heller.
nu har jeg skrevet en klage til inkassosentralen ( det er der saken ligger) og forklart hele greia pluss at de aldri leverte verken hastigheten eller oppetidne de leverte.
jeg har ingen intensjoner om å betale meg en 75 kr som en symbolsk sum.