Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 23791
Den er "antatt tollpliktig" og er sendt til tollbehandling. Om du må betale toll på pakken kommer helt ann på hva de kommer frem til under tollbehandlingen. Dvs, står det en verdi på over 200,- kr på pakken, så vil de garantert kreve toll.
Sist endret av caperno; 3. september 2010 kl. 21:41.
Pakken er merket som gift å verdien på pakken er på 500 men tror ikke det er merket på pakken.
Vis de finner ut at de skal ha toll for pakken hva vil den komme på?
Tror postens forenklet tollgebyr er på 196,-. I tillegg kommer moms (vanligvis 25 %) på 125,-.
Den vil koste 321,- dersom den blir funnet tollpliktig.
Okei, takker for svar
Oppdaterte seg for litt siden, men skjønte ikke helt dette:
sendingen er ankommet terminal og blir videresendt

hva betyr det?
lenge til jeg har pakken min?
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Oppdaterte seg for litt siden, men skjønte ikke helt dette:
sendingen er ankommet terminal og blir videresendt

hva betyr det?
lenge til jeg har pakken min?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvor terminalen er og hvor du bor i forhold til den. Jeg tipper senest i overmorra.
Ok, jeg bor i vestby, 20 min unna Oslo.
Om det sier deg noe.
Tror kanskje jeg får den imorra da
men den har sklidd igjennom tollen å alt liksom?
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Ok, jeg bor i vestby, 20 min unna Oslo.
Om det sier deg noe.
Tror kanskje jeg får den imorra da
men den har sklidd igjennom tollen å alt liksom?
Vis hele sitatet...
Nja, du får den nok ikke imorra.
All utenlandspost går jo gjennom sarpsborg elns.
Kan det stemme?
Sitat av kdc_hero Vis innlegg
Nja, du får den nok ikke imorra.
All utenlandspost går jo gjennom sarpsborg elns.
Kan det stemme?
Vis hele sitatet...
Er det sant?
Er virkelig posten så skutt at de omtrent kjører forbi mitt postkontor, for så å kjøre det tilbake neste dag?
Ble sendt til Sarpsborg..
Men får den imorra da

Men må sikkert betale moms og en forenkla tollgebyr, kommer det i posten?
Eller må jeg betale det der og da får å få ut pakken?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Pakker som ikke er merket med annet enn adressen, blir de alltid sjekket?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Angående stikkprøver: Når tollvesenet foretar "stikkprøver", betyr det at de

- ÅPNER noen av sendingene, eller betyr det at de
- LESER PÅ noen av sendingene.

For eksempel, blir alle brev undersøkt for opprinnelsesland, klumper o.l., og så blir de mistenkelige åpnet? Eller undersøker de kun tilfeldige brev (hvorav de mistenkelige blir åpnet, mens de andre bare blir undersøkt utvendig), mens resten kjører gjennom tollkontoret på et rullebånd?
▼ ... flere år senere ... ▼
Etter x antall tråder om Toll på freak så kommer enda et. Har googlet dette, men kommer ikke frem til noe fornuftig.

Om jeg kjøper noe på nett og får dette tilsendt til en kompis i England og han sender videre til Norge, må jeg da betale toll eller moms? Tollvesenet sier at man ikke trenger å betale noe om verdien er på under 1000, mens Posten sier 350 kr.

Verdien på varen er 400 kr.

Hvordan skal jeg gå frem for å få dette billigst mulig?

Takk på forhånd.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Pakken er en gave fra kompisen din til deg, null toll.
Sist endret av Dodecha; 31. mai 2015 kl. 22:02.
Noen som vet om jeg kan kjøpe noe fra eBay og få det sendt som gave tollfritt? I følge selger går det ikke.. Men finnes det en reshipping service som kan gjøre det?
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Noen som vet om jeg kan kjøpe noe fra eBay og få det sendt som gave tollfritt? I følge selger går det ikke.. Men finnes det en reshipping service som kan gjøre det?
Vis hele sitatet...
Kan du ikke be selger sette verdi av pakken inkl. frakt og forsikring til under 349,- ?

Merk pakken med "repaired goods" i tilegg, mener å huske reperasjon er tollfritt.
Sist endret av Turbolego; 31. mai 2015 kl. 23:08.
Det finnes også såkalt proxy man kan bruke - en mellommann som sender varen til deg som en gave. Du finner dem på diverse forum, blant annet styleforum (har selv brukt random korean dude/RKD for en vare til 10000kr).
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
10 tusen?!

On another note - har den "nye" grensen på 350kr blitt gjeldende ennå? Når ble/blir den det?
▼ ... over et år senere ... ▼
Prøver i denne før jeg lager en egen tråd, vet ikke om denne "lever", men klarer ikke formulere en god søkefrase på det jeg lurer på Leser her at det er enkelte nettsider de som jobber på posten gjenkjenner og veldig ofte åpner. Gjelder det pakker fra mellomleddsadresser også? (Eks. Jetcarrier, shipito, myus osv)
Har bestilt gjennom en slik side og vet mange ber dem fjerne original invoice og fyller ut dette selv med et lavere beløp for å slippe/minske toll. Hvor mye bryr posten seg om slik praksis? Og sist men ikke minst - hvordan finner de i slike tilfeller ut at produktene koster mer? Søker de opp leverandøren på nettet? Og hva er eventuelt konsekvensen om man blir "fersket"? Bare å måtte betale toll/mva eller bot?

Ville blitt superglad for svar på dette, har ikke klart å google meg frem til det som jeg vanligvis gjør
Sitat av talic_vic Vis innlegg
Prøver i denne før jeg lager en egen tråd, vet ikke om denne "lever", men klarer ikke formulere en god søkefrase på det jeg lurer på Leser her at det er enkelte nettsider de som jobber på posten gjenkjenner og veldig ofte åpner. Gjelder det pakker fra mellomleddsadresser også? (Eks. Jetcarrier, shipito, myus osv)
Har bestilt gjennom en slik side og vet mange ber dem fjerne original invoice og fyller ut dette selv med et lavere beløp for å slippe/minske toll. Hvor mye bryr posten seg om slik praksis? Og sist men ikke minst - hvordan finner de i slike tilfeller ut at produktene koster mer? Søker de opp leverandøren på nettet? Og hva er eventuelt konsekvensen om man blir "fersket"? Bare å måtte betale toll/mva eller bot?

Ville blitt superglad for svar på dette, har ikke klart å google meg frem til det som jeg vanligvis gjør
Vis hele sitatet...
Kan ikke svare på om de gjenkjenner noen leverandører, men om de er usikker på varens pris holder de på den til du har levert inn kvittering på den, og deretter må du betale toll/mva. Gjør du ikke det blir den sendt i retur.

Svaret mitt forutsetter at varene du har bestilt er lovlige.
Stemmer det som Paradigm sier. Hvis det mangler faktura og Posten mener at varen har en verdi som er over tollfrigrensa, blir varen sendt på lager hvor de som jobber på lageret kan sende ut krav om kvittering til mottaker.

Dette var et stort problem for noen år siden, da netthandel virkelig tok av, og Posten hadde ikke kapasitet til å håndtere så mange pakker med for lav deklarert verdi.
Det endte med at Posten endret praksisen og valgte å returnere varene til avsender uten forvarsel til mottaker. Jeg har selv opplevd at en klokke ble returnert fordi det stor at den kostet 10 HKD, som er ca. 10 kr.
Dette har tvunget selgere å bli flinkere til å deklarere en riktigere verdi.

Når det kommer til det å gjenkjenne pakker fra enkelte avsendere. Ja, hvis det er en avsender som har mange leveranser til Norge vil de som fortoller kjenne igjen navnet på nettbutikken.
Dette kan enten føre til:
1) Pakker som ikke skulle gått tollfritt blir behandlet som tollfrie, fordi man antar at verdien er lav. (Ut ifra erfaringer fra tidligere behandlede pakker fra den butikken.)
2) Pakker som kommer fra nettbutikker som vanligvis har høy verdi på sendingene sine blir sjekket nøye og det viser seg at mange pakker likevel er under tollfrigrensa.
3) Pakker fra kjente, shady nettbutikker blir sjekket nøye mye hyppigere enn andre pakker.

Det er ikke alltid man trenger å kjenne igjen butikknavnet engang, for det er ofte varesortimentet gjenspeiles i butikknavnet og indikerer en omtrentlig vareverdi.

Du vil aldri ha noen garanti for at pakken din går som tollfri fordi den har vært innom en mellomtjener som har endret avsenderadresse og fakturaverdi/deklarert verdi, men hvis de klarer å sette en fornuftig pris, så vil nok de fleste behandle pakken ut ifra vedlagt informasjon uten å blunke.
Sist endret av Pope; 15. juni 2016 kl. 14:10.
Det skjedde nylig med meg at jeg fikk beskjed fra Posten om at det manglet handelsfaktura, så jeg sendte de kvittering fra kjøpet og kontoutskrift. Jeg fant ut at de manglet disse opplysningene da jeg søkte opp sporingsnummeret og kan ikke huske å i tillegg ha fått beskjed om det pr. post eller telefon. Dette var forresten snakk om to kortstokker og én dealer coin hvor verdien var rett over 200 kr. Jeg måtte jo flire litt da jeg noen dager senere mottok en klokke uten at jeg fikk krav om toll, moms eller dokumentasjon.
Sist endret av caperno; 15. juni 2016 kl. 14:39.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det skjedde nylig med meg at jeg fikk beskjed fra Posten om at det manglet handelsfaktura, så jeg sendte de kvittering fra kjøpet og kontoutskrift. Jeg fant ut at de manglet disse opplysningene da jeg søkte opp sporingsnummeret og kan ikke huske å i tillegg ha fått beskjed om det pr. post eller telefon. Dette var forresten snakk om to kortstokker og én dealer coin hvor verdien var rett over 200 kr. Jeg måtte jo flire litt da jeg noen dager senere mottok en klokke uten at jeg fikk krav om toll, moms eller dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Byråkratiet på lageret. Tar vel sin tid før de for somlet seg til å sende krav om kvittering
Men når du sier det, så har jeg selv opplevd å måtte ta kontakt for å få beskjed om hvorfor pakken ligger på lager. Når jeg da sender informasjonen de trenger, så går det unna ganske fort.
Hei igjen!
Tusen takk for alle svar på mitt første innlegg i forumet - supert <3
Høres ut som det er ok odds, selv om man aldri vet. Mellomleddet tar ut original faktura og jeg oppfører beløpet på den nye, så pakken kommer ikke uten faktura. Jeg tenker ikke sette er absurd beløp, som 20 kroner liksom. Men antok at postarbeidere flest ikke legger seg borti om, for eksempel, et par sports-bher, koster 250 eller 550? Da må man liksom kjenne merkene. De luker vel først ut ting som ser veldig dyre ut, eller som ikke har verdi oppgitt, håper jeg. Var bare usikker på om de var ekstra på hugget med disse mer kjente mellomadressene. But again - det er jo veldig mange av dem, og de brukes relativt flittig.
Og nei, jeg planlegger ikke på noe tidspunkt å ta inn noe ulovlig
Sist endret av talic_vic; 15. juni 2016 kl. 17:20.
Noen hadde en bizarr opplevelse et par måneder tilbake.

Noen hadde slått seg til ro at en bestilling av en god del GABA var tatt og sendt i retur, men noen fikk aldri noen melding fra tollen. Sånn der "du må bevise at du får innføre dette middelet".

Da tiden drøyde uten at noen fikk noen penger i retur fra butikken begynte noen å lure. Akkurat da noen skulle til å ta kontakt og spørre om de var kommet i retur dumpet det ned i postkassen til noen en posekonvolutt med alle kapslene som var bestilt, posen tydelig revet opp og teipet igjen og to forskjellige stempler på forsiden som sa noe sånt som "Ulovlig Legemiddel". Hæh?

Noen ser for seg at noe tok for lang tid med folka på fortollingen i dette tilfellet og så bare bestemte de seg for å hive den i "send til mottager"-haugen, ulovlig-stempel og det hele. Noen tar den gledelige glippen på kontoen for god karma.
Sist endret av åJasså; 15. juni 2016 kl. 20:03.
Sitat av åJasså Vis innlegg
Noen hadde en bizarr opplevelse et par måneder tilbake.

Noen hadde slått seg til ro at en bestilling av en god del GABA var tatt og sendt i retur, men noen fikk aldri noen melding fra tollen. Sånn der "du må bevise at du får innføre dette middelet".

Da tiden drøyde uten at noen fikk noen penger i retur fra butikken begynte noen å lure. Akkurat da noen skulle til å ta kontakt og spørre om de var kommet i retur dumpet det ned i postkassen til noen en posekonvolutt med alle kapslene som var bestilt, posen tydelig revet opp og teipet igjen og to forskjellige stempler på forsiden som sa noe sånt som "Ulovlig Legemiddel". Hæh?

Noen ser for seg at noe tok for lang tid med folka på fortollingen i dette tilfellet og så bare bestemte de seg for å hive den i "send til mottager"-haugen, ulovlig-stempel og det hele. Noen tar den gledelige glippen på kontoen for god karma.
Vis hele sitatet...
Litt spesielt at "noen" likevel fikk pakken.
Det som sannsynligvis har skjedd her er at en i Posten har plukket opp pakken og levert den til tollvesenet som er på bygget.
Tollvesenet har gått igjennom innholdet og vurdert det som ulovlig og stemplet det.

Etter dette sendes pakken tilbake til produksjonen hvor vedkommende som har behandlet den sannsynligvis har vært i sin egen verden og ikke fått med seg stempelet og sendt den rett ut til distribusjon.

Skal ikke skje, bør ikke skje, men digg for den som nyter av feilen.

Det kan også hende at tollvesenet har vurdert innholdet som ulovlig og deretter ombestemt seg og satt på et nytt stempel, f.eks. "Tollfritt".
Sist endret av Pope; 16. juni 2016 kl. 07:04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pope Vis innlegg
Det kan også hende at tollvesenet har vurdert innholdet som ulovlig og deretter ombestemt seg og satt på et nytt stempel, f.eks. "Tollfritt".
Vis hele sitatet...
Har opplevd eit par ganger at ting til langt over 250 spenn (typ 1500-2000) med korrekt faktura frå amazon e.l. har vore åpna (klistremerke frå posten med brun tape under...), og og så viaresendt, så det er rimeleg åpenbart at ein god del vert flagga feil
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har opplevd eit par ganger at ting til langt over 250 spenn (typ 1500-2000) med korrekt faktura frå amazon e.l. har vore åpna (klistremerke frå posten med brun tape under...), og og så viaresendt, så det er rimeleg åpenbart at ein god del vert flagga feil
Vis hele sitatet...
Men det er postenansatte som åpner de fleste pakkene og setter på klistremerke med årsak til kontroll.
Dette kan enten være for å sjekke innhold eller fordi informasjonen utenpå pakken er mangelfull.

Pakker åpnes over en svært lav sko, ved den minste tvil, og hver pakkebehandler åpner kanskje 10-20 pakker i snitt daglig, så at den er åpnet betyr ikke nødvendigvis at innholdet mistenkes å være ulovlig
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Hva om man bestiller en åpenbart kostbar ting, for eksempel noe til 1000 dollar, og får selgeren til å skrive 100 dollar på pakken, og så overfører pengene i to omganger? Da har man jo mulighet til å hente ut en "korrekt" bankutskrift i tillegg.
Sitat av afen Vis innlegg
Hva om man bestiller en åpenbart kostbar ting, for eksempel noe til 1000 dollar, og får selgeren til å skrive 100 dollar på pakken, og så overfører pengene i to omganger? Da har man jo mulighet til å hente ut en "korrekt" bankutskrift i tillegg.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at de fleste seriøse butikkene vil nekte å gjøre dette da det gjerne kan få store konsekvenser for dem hvis de blir fersket i dokumentfalsk, men det varierer sikkert mye fra land til land etter lovgivning og praksis. Det finnes jo butikker som har markedsført at de 'faker' privat sending med "gave" også. Bare å sjekke ut. :-)

På den annen side, hvis post-folkene har avslørt sendinger med bevisst feil verdi er det nok sannsynlig at det meste derifra går til kontroll nærmest automatisk...

PS. Det er verdien på varen som teller hvis det blir sak, ikke hva du har betalt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pope Vis innlegg
Men det er postenansatte som åpner de fleste pakkene og setter på klistremerke med årsak til kontroll.
Dette kan enten være for å sjekke innhold eller fordi informasjonen utenpå pakken er mangelfull.

Pakker åpnes over en svært lav sko, ved den minste tvil, og hver pakkebehandler åpner kanskje 10-20 pakker i snitt daglig, så at den er åpnet betyr ikke nødvendigvis at innholdet mistenkes å være ulovlig
Vis hele sitatet...
Nei, det var dønn lovleg, men eit døme var Kindle til 99$ elns frå Amazon - åpenbart ikkje ei bok, og åpenbart skyhøgt over MVA-grensa, som då var på 250NOK. Anna døme var 2-ports NIC frå ebay til 150$...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det var dønn lovleg, men eit døme var Kindle til 99$ elns frå Amazon - åpenbart ikkje ei bok, og åpenbart skyhøgt over MVA-grensa, som då var på 250NOK. Anna døme var 2-ports NIC frå ebay til 150$...
Vis hele sitatet...
Åh, du mente i forrige post at pakken ble åpnet og kontrollert og deretter videresendt som tollfri? Ja, det er pussig, men det skjer ofte.

Har opplevd det flere ganger med pakker jeg har bestilt, hvor vareverdien helt klart er over grensa, men likevel går pakkene som tollfrie. Jeg har teorier på hvorfor dette skjer, men det kan vi heller diskutere på irc en gang
Hva om fraktfirmaet, i dette tilfellet DHL, leverer en sending fra utlandet på døra. Deklarering følger selvsagt pakken, men kan mistenkes å være alt for lav. Så kontakter de mottaker i ettertid etter at pakken er levert og vil ha nærmere dokumentasjon på riktig verdi. De har sannsynligvis ikke åpnet pakken før den ble levert.
Kommer de da noen vei med å forlange nærmere dokumentasjon, eller er mottager trygg?
Sitat av trader9 Vis innlegg
Hva om fraktfirmaet, i dette tilfellet DHL, leverer en sending fra utlandet på døra. Deklarering følger selvsagt pakken, men kan mistenkes å være alt for lav. Så kontakter de mottaker i ettertid etter at pakken er levert og vil ha nærmere dokumentasjon på riktig verdi. De har sannsynligvis ikke åpnet pakken før den ble levert.
Kommer de da noen vei med å forlange nærmere dokumentasjon, eller er mottager trygg?
Vis hele sitatet...
Jeg tror at måten DHL, UPS, FedEx og lignende fraktfirmaer opererer på er veldig ulikt de statlige systemene. Når en selger velger å sende noe gjennom en av de private aktørene, så er nok kontroll av verdi og innhold mye strengere før pakken sendes avgårde og ut av landet.

Dermed kan de som håndterer pakken i Norge behandle den fort. De stoler nok på deklarasjon som er kontrollert av deres eget firma.
Forskjellen på tiden som brukes på håndtering av pakker etter at de har ankommet Norge er enorm. For posten er dette ofte det som tar lengst tid av alle leddene i transportkjeden. Hos de private er dette ofte unnagjort på minutter og pakken sendes rett ut med budbil.

Vet ikke helt sikkert, men dette er den eneste fornuftige forklaringen jeg har, for det nytter ikke å be om kvittering og greier når kjøper allerede har mottatt pakken sin.
Er de da nødt til å holde seg til den summen som sto på deklareringen, eller kan de finne på å skjønnsberegne?
Sitat av trader9 Vis innlegg
Er de da nødt til å holde seg til den summen som sto på deklareringen, eller kan de finne på å skjønnsberegne?
Vis hele sitatet...
Om varens verdi inkl frakt er <3000kr (tidligere 1000) foretas det en forenklet fortolling. Da trengs det i prinsippet kun deklarasjon.
Om verdien er >3000 må pakken fortolles. Da trengs det faktura.

Uansett er dokumentene som kommer med pakken det eneste man har å forholde seg til og i 99% av tilfellene vil prisen som står oppgitt på disse være det som blir brukt i behandlingen.
Men så har du tilfeller hvor det kommer en helt ny iphone fra utlandet som har en deklarert verdi på 100 kr.
Da er vanlig praksis at man sender pakken på lager med krav til kunden om kvittering.

Posten vil sjelden finne på å finregne på vareverdi, nettopp fordi det finnes så utrolig mange forskjellige butikker der ute som kan ha ulike tilbud og kampanjer.