Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1104
Når jeg var 12 år døde bestefaren min. Jeg husker ikke mye av selve drømmen jeg hadde, men jeg husker veldig godt når faren kom inn og vekte meg for å si at bestefaren min hadde dødd. Det eneste jeg husket av drømmen var at jeg fikk vite av begge foreldrene mine at bestefar hadde dødd, det var litt som en feber drøm, forvirrende og nesten som når man er halvt-lucid hvist det gir noe mening. Men det jeg husket best var at jeg satt å tenkte på hvordan jeg kunne ha drømt det jeg drømmte før det skjedde. Hele dagen satt jeg å tenkte på det.

Det jeg lurer på er om dette er noe vanlig som skjer med mennesker? Er det en slags måte hjernen håndterer en traumatisk hendelse? Jeg tror aldri på folk som forteller slike historier og det er kanskje derfor jeg aldri har fortalt noen at jeg hadde den drømmen. Vi visste at han var syk så det kom ikke som et sjokk, og jeg hadde ikke et særlig sterkt bånd til han heller

Noen andre som har hadd lignende opplevelser?
Sist endret av Furia; 4. mars 2019 kl. 18:45.
Det er vel nærliggende å tro at underbevisstheten din på forhånd forberedte deg litt på dødsfallet i og med at din bestefar var syk. Det er tross alt underbevisstheten som spiller inn når man drømmer. Har opplevd det samme når et familiemedlem har vært syk. Det er ganske normalt og noe de fleste opplever en eller flere ganger i løpet av livet vil jeg tro.

Det ville vært mer pussig om det skulle vært et helt uforberedt dødsfall, uten sjukdom med i bildet. Men jeg ville kalt det en ren tilfeldighet uansett selv om det naturligvis ville vært en ganske spesiell opplevelse.
Dette er hva jeg tror:

Akkurat når man våkner er man gjerne litt i ørska, og å bli vekket med et dødsbudskap er en spesiell måte å våkne på. Det tok deg gjerne noen sekunder å orientere deg og ta inn beskjeden, og samtidig hang følelsene fra hva du nå hadde drømt fortsatt i kroppen. Kanskje figurerte bestefaren din i drømmen, kanskje ikke, men sannsynligvis har hjernen din rotet sammen disse opplevelsene slik at du fikk en slags deja vu - følelse. Den menneskelige tilbøyeligheten vi har til å se etter sammenhenger og luke bort alt som ikke passer, har videre sørget for å lage en konsistent historie der du først drømte hendelsen som så skjedde like etter.
Det her er helt sant men for 10 år siden drømte jeg at michael jackson var død og når jeg dro på skolen dagen etter fikk jeg vite at han hadde død
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Det her er helt sant men for 10 år siden drømte jeg at michael jackson var død og når jeg dro på skolen dagen etter fikk jeg vite at han hadde død
Vis hele sitatet...
Veldig merkelig... men kanskje det var en TV/ radio eller noen rundt deg som hadde snakket om det mens du sov?
Jung snakker om dette! Sorry for at jeg ikke har noen kilder for hånden, men anbefaler å google litt.