Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2713
Hei!

Kjørte med promille for to år siden. 21dagers fotlenke og 1.5 brutto mnd inntekt.

Kjørte med promille nå i vår uten lappen.

Fikk nå begjæringen og innkallelsen til rett.
Her står det blandt annet:

"Ved kjøringen senest 5 år etter tidligere reaksjon for ruskjøring skal tap av førerrett fastsettes for alltid, jf

tapsforskriften § 3-3. Forrige reaksjon var 03.04.16."

Har han skrevet feil dato her? Skulle datoen vært den første gangen jeg ble tatt med promille. Eller står det at om jeg bryter loven enda en gang innen fem år, først da får jeg tap av førerrett for alltid?

Jeg vil også få betinget og 1.5 brutto igjen.

Takker for svar.
Sist endret av TheEngineer; 28. juni 2016 kl. 23:13.
Skal knækkes
Golder's Avatar
§ 3-3.Vegtrafikkloven § 33 nr. 1 tredje ledd - gjentatt kjøring i påvirket tilstand innen 5 år
Er rettighetshaveren tidligere ilagt straff for overtredelse av vegtrafikkloven § 22 jf. § 31 og han blir ilagt straff for ny kjøring i påvirket tilstand som er begått senest 5 år etter at reaksjonen ble fastsatt for den tidligere overtredelsen, skal tap av føreretten fastsettes for alltid. Dette gjelder likevel ikke for overtredelser som nevnt i § 31 annet ledd bokstav a.
Vis hele sitatet...
http://lovdata.no/forskrift/2003-12-19-1660/§3-3

Ser ut som det er snakk om tap av føreretten for alltid fra siste gang, i så tilfelle er datoen i brevet feil.

Overtredelser i vegtrafikkloven §31 a handler om parkeringsovertredelser, til opplysning.
Ja, nå ser jeg hva som er ment. Min forrige reaksjon var jo 03.04.. Så da er det "for alltid" etter denne datoen.
Trodde jeg hadde funnet en liten feil her som gav meg 2år uten lapp igjen, istedet for de 5årene jeg faktisk får.