Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  700 235817
Hvis tv-bildet stopper etter noen sekunder, men tidsforskjøvet sending virker er problemet ditt med multicast routing.

Jeg tok et søk og det ser ut som Sophos ikke støtter IGMP Proxy, som er multicast routing funksjonen som du bør bruke for å få TV til å virke med Altibox. Flere andre routere støtter dette (Mikrotik, pfsense, Cisco, Asus osv). Sophos støtter statiske multicast router, men dette blir utrolig tungvindt hvis du manuelt skal legge inn dette for alle tv kanalene, så jeg hadde droppet Sophos router hvis du har planer om å bruke den med IPTV....

Til info har ikke IGMP Snooping noe med multicast routing eller IGMP proxy å gjøre. IGMP Snooping er bare for å forhindre at multicast trafikk går ut på alle portene(bare porter som abonerer på multicast trafikken vil få trafikken). Så dette vil ikke ha noe og si her, men er en fordel å ha slått på, slik at du ikke spammer hele nettverket ditt med multicast trafikk.
Tror IGMP snooping må konfigureres på Cisco SG-devicene.

https://www.cisco.com/c/en/us/suppor...noozing-o.html
Igjen, IGMP snooping har ikke noe med multicast routing og gjøre. Dette trengs ikke for å få dette til å virke.

Men det er anbefalt, da det eneste IGMP Snooping gjør er å forhindre multicast trafikken komme ut på porter og deler av nettet ditt som ikke har spurt om den.

Det det er multicast routing som er problemet med Sophos routeren....
Jeg har vel mer eller mindre gitt opp.. Det vil si, jeg har ikke gjort noe mer rundt dette på over en uke. Kanskje jeg får ånden over meg en dag til å utforske mer.
Jeg har dessverre ikke planer om å bytte ut Sophos med noe annet. Er godt fornøyd med all funksjonalitet i Sophos.

Takk for bistand så langt!
Har tenkt til å sette opp ubiquiti oppsett med en edgerouter 4 og Nano HD AP, men trenger en switch, og er veldig usikker på hvilken jeg skal velge. Har sett på US-8-60w, men finnes det noe billigere som fungerer like bra?

Har Altibox FMG hvor fiberen bruker SFP porten på FMG, kan jeg plugge den ut der og rett inn i SFP porten på Edgerouteren, eller må jeg bytte fibersnor eller ha noe annet i mellom?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av AniWal Vis innlegg
Har sett på US-8-60w, men finnes det noe billigere som fungerer like bra?
Vis hele sitatet...
Aner ikke hvor bra den er, men det er vanskelig å se for seg noe billiere med standard PoE og management.
Sitat av AniWal Vis innlegg
Har Altibox FMG hvor fiberen bruker SFP porten på FMG, kan jeg plugge den ut der og rett inn i SFP porten på Edgerouteren, eller må jeg bytte fibersnor eller ha noe annet i mellom?
Vis hele sitatet...
Det skal virke.
Hei!

Jeg er ny på forumet.

Har lagt ut 12 stk fiber til garasjen... Har videreført Altibox fiber til nytt patcheskap der. Dette for å unngå all støyen inne. FMG er i bridge. I skapet står en USG 4P som jeg har sendt LAN3 til. Deretter LAN fra denne til Unifi 16XG switch. Til denne sender jeg også TV fra LAN2 på FMG. Har satt opp VLAN til å sende Internett til Fiberport 1 (VLAN 102), og TV VLAN 101, SGMP snooping på) til mfiberport 2 på 16XG.

Disse 2 fiberne kommer inn på en 24 port POE Unifi switch inne i huset på SFP port 25 og 26. Tanken er å spre dette i resten av huset. Bruker port 22-24 til VLAN 101 og dermed TV. Resten av portene er VLAN 102.

Men dette blir ikke stabilt.

Jeg lurer på om det ikke hjelper å lage VLAN her. Heller lage nye LAN networks på USG, og sette dette på aktuelle porter. Har forstått at FMG ikke sender VLAN ID i bridge modus?

Forståelig??
Sist endret av shadowboba; 25. april 2020 kl. 22:56. Grunn: <manglet støy
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei alle, leser mye om å kutte ut altibox sine sentraler med div annet utstyr, unifi går jo mye igjen, kjører selv edgerouter x, dog ikke på fiber ennå. Men det jeg savner er en skikkelig "how to" guide for edgeos, eller om det er mulig å lage et script man evt kan kjøre via cli eller putty.
Sitat av Ducco Vis innlegg
Hei alle, leser mye om å kutte ut altibox sine sentraler med div annet utstyr, unifi går jo mye igjen, kjører selv edgerouter x, dog ikke på fiber ennå. Men det jeg savner er en skikkelig "how to" guide for edgeos, eller om det er mulig å lage et script man evt kan kjøre via cli eller putty.
Vis hele sitatet...
Støtter dette ønsket.

Kan forøvrig anbefale denne lille og nye switchen fra Ubiquiti.

https://store.ui.com/collections/uni.../usw-flex-mini
Støtter den alt som man trenger?
Jeg laget en step by step buide som jeg la ut her på freak. Den ligger i den opprinnelige Altibox tråden her. Guiden er for mikrotik og beskriver alle stegene du må gjøre for å dette til å virke uten noe utstyr fra Altibox.

Den rimeligste routeren jeg kan anbefale fra Mikrotik ligger på ca 600-800kr, men dersom du skal ha 300mbit eller raskere anbefaler jeg nok RB4011 eller høyere, som jeg tror ligger på 1500-2000 kr avhengig av hvor du kjøper den fra.
Er det noen som har tatt en titt på de nye hjemmesentralene fra Zyxel som nylig ble lansert?

ftp://ftp.eyenetworks.no/ZyXEL/AX750...tasheet_v4.pdf
Sitat av norsemen Vis innlegg
Er det noen som har tatt en titt på de nye hjemmesentralene fra Zyxel som nylig ble lansert?

ftp://ftp.eyenetworks.no/ZyXEL/AX750...tasheet_v4.pdf
Vis hele sitatet...
Interessant. Er dette noe de har begynt å levere? Vet du om de da også leverer med 10gig SFP+, eller om de bare bruker samme SFPer som i VMG inntil videre? Det synes i overkant dyrt hvis de ikke faktisk har tenkt å levere hastigheter over 1 gig. Koster fort noen hundrelapper for SFPen, og så må de jo ha en 10gig port i den andre enden også. Og det koster dem nok enda mer.
det er ikke en hjemmesentral altibox har begynt å levere. Nyeste hjemmesentralen er vel vmg
Hmmm.. mye å sette seg inn i dette her, men om man setter altibox sentralen i bridge, kan jeg da ta internet rett inn på edge x routern på samme lan som jeg nå få internet inn på? vil det gå av seg selv med ip å slikt? eller på det konfigureres vlan? tenkte å kjøre tv utgangen rett inn i switch så i tuner.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er noe jeg ikke forstår med min noe begrensede nettverkskunnskap.
Slik jeg har nettet mitt skulle det strengt tatt ikke fungert?

Bor på en gård med flere driftsbygninger og ett etterhvert stort nettverk.
Pr. dags. dato har jeg Altibox sin FMG3542 og kjører denne uten endringer.
Denne er montert innerst i kjelleren i hovedhuset.
Det er strekt opp en nettverkskabel fra kjelleren (FMG3542 LAN1) til teknisk rom i huset, og en kabel ut til garasjen fra (FMG3542 LAN2).
Både i teknisk rom og garasjen står det helt vanlig dum switch med støtte for IGMP.
På disse switchene har jeg koblet både dekoder (Q22), AP og PC'er - for ikke snakke om videre til neste switch i neste bygning (låven).
Fra garasjen går det trådløs wi-fi link over til ett "stabbur" ved bruk av NanoBeam 5AC 19. NanoBeam fungerer som en "airlink" og er patchet rett i en ny switch på andre siden, hvor det også er koblet inn dekoder, AP og annet nettverksutstyr.

Det er totalt 4 stk Q22 dekodere, 4 aksesspunkter (Ubiquiti UniFi UAP-AC) og 9 switcher for å sy alt dette sammen.
Hele nettverket ble satt opp før det noengang fantes Altibox her (mao. rent ethernet)

Det jeg ikke skjønner er hva slags magi som skjer i FMG'en som gjør at jeg kan koble en port/kabel fra FMG rett i en dum switch, videre til neste switch, og fortsatt få både TV og internett til å fungere uten problemer - når man må bruke VLAN 101 og 102 hvis man skal kjøre sitt eget utstyr...

Mao. jeg blander TV og internett uten problemer fra original altibox FMG med en kabel som daisy-chaines videre til neste switch, men hvis jeg skal bytte til egen router så må hele nettverket oppgraderes til utstyr som støtter VLAN og trunk slik at jeg kan tagge trafikken...?
Sist endret av Dingy; 27. mai 2020 kl. 23:12.
Sitat av Dingy Vis innlegg
Det jeg ikke skjønner er hva slags magi som skjer i FMG'en som gjør at jeg kan koble en port/kabel fra FMG rett i en dum switch, videre til neste switch, og fortsatt få både TV og internett til å fungere uten problemer - når man må bruke VLAN 101 og 102 hvis man skal kjøre sitt eget utstyr...
Vis hele sitatet...
FMG ruter trafikken mellom de 3 nettverkene LAN, VLAN101 og VLAN102.

VLAN101 og VLAN102 representerer to VLAN-tagger på WAN-porten. LAN er en bridge med både de to trådløse interfacene og ethernet-switchen i FMG. For FMGen er dette altså 3 ruter-interface som den forwarder trafikk mellom.

Litt forenklet så sender FMG alt som kommer inn på VLAN101 eller VLAN102 ut på LAN. Det som kommer inn på LAN sendes ut enten VLAN101 eller VLAN102 avhengig av hvilken adresse det skal til. FMG har en ruting-tabell som bestemmer dette.

I tillegg har FMG litt ekstra magi (igmp proxy) for å sørge for at TV multicast kan rutes fra VLAN101 til LAN.

Dermed spiller det ingen rolle om du kobler til en PC eller Q22 på LAN. FMG velger riktig VLAN basert på adressene trafikken skal til. Det er ingenting som hindrer hverken PC og Q22 å sende trafikk til begge VLAN. Det er tjenestene de bruker som avgjør, ikke hvilken type klient de er.

Merk at "igmp proxy" og "igmp snooping" er forskjellige ting, som begge har en viktig funksjon i ditt nett. igmp proxy er en ruter-funksjon som kjører på FMG, og som hjelper den å rute TV multicast mellom VLAN101 og LAN. igmp snooping er en switch-funksjon, som sørger for at switchene bare sender multicast ut på de(n) porten(e) som bare bedt om det. Uten snooping måtte switchene sendt all multicast ut på alle porter. Det hadde gitt mye unødvendig trafikk på ethernettet ditt, og det hadde vært fullstendig drepen for det trådløse nettet.

Det er ikke noe spesielt med FMG. Du kan erstatte den med en annen ruter som gjør akkurat det samme, så lenge du også har "igmp proxy" funksjonen og (omtrent) den samme fordelingen av ruter til VLAN101/VLAN102.

Når det i denne tråden er mye snakk om å skille mellom TV og Internett også på LAN, så er det fordi en del foretrekker å ha det slik. Kjører man "bridge mode", enten på FMG eller eget utsyr, så betyr det at man switcher trafikken mellom WAN og LAN i stedet for å rute den. Da kan man ikke blande trafikk mellom forskjellige VLAN, men kun velge porter og tagging.
Sitat av bmork Vis innlegg
FMG ruter trafikken mellom de 3 nettverkene LAN, VLAN101 og VLAN102.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for utrolig informativt og bra svar!! :thumbsup:

Så hvis jeg skulle ønske å bytte ut FMG'en, så har jeg (med mitt nettverk) 2 valg:
1: Ubiquiti EdgeRouter X SFP og fjerne FMG helt og slippe 2 kabler for å hente VLAN101 og VLAN102 og deretter sette opp IGMP proxy og kopiere ruting-tabellen til FMG (eh, litt ekstra mas, hvordan finner jeg ut av det...). Nettverket vil bli noe flood'et med multicast trafikk, men det er 1gbit så de 8-40mbit tror jeg skal gå greit. Så lenge det står IGMP kompatibel switch(er) mellom router og AP så burde ikke det trådløse nettverket lide.

2: Sette FMG i bridge-mode og hente inn VLAN hver for seg. Slik jeg har forstått det utifra tråden så er det ikke så enkelt som å kjøre VLAN101 til Q22 og VLAN102 til alt annet (som enkelt kunne vært satt opp på enhver "smart-switch" med trunk på uplink), men Q22 krever en kombinasjon av VLAN101 og 102 ("live TV fra 101 og streaming fra 102?)

En guide/oppsett/konfig av hvordan man hadde satt opp en Edgerouter X SFP mer eller mindre som en klone av FMG hadde vært praktisk, da tror jeg mange flere hadde turt å ta steget over til å fjerne FMG'n...

Bruker FMG'en back channel på LAN IP'n til Q22 for å åpne en multicast stream på "TV IP'n" til Q22? Eller bridges det mellom "LAN" ip'en til Q22 og TV IP'n (10.*.*.*/)
Kort - får Q22 LAN ip eller TV ip eller begge?...
Mao. hvordan identifiserer den Q22'en slik at den router Q22 trafikken både til VLAN101 og 102?
Beklager at jeg stiller slike amatør spørsmål, men hittil har min nettverks kunnskap begrenset seg til trunk'ing, VLAN tagging og noe fiber.
Har jeg forstått det riktig at Altibox bruker LC/UPC-enkeltmodus - 1310 (TX) / 1550 (RX) ?

Edit: Ser atg allerede har svart ut det jeg trenger og vite
Ble plutselig ganske logisk og klart hvordan dette (teoretisk) må konfigureres )

Slik jeg forstår det nå så står Q22 på LAN'et, men alle forespørsler den sender mot 172.21.0.0/16 skal til VLAN101 , svaret får den på sin vanlige LAN IP


Sitat av atg Vis innlegg
Ja, du skal få en ip addresse (for internet på VLAN102), så skal du få en ip addresse i vlan101.
Add default route from dhcp skal være aktivert for vlan102. Det som da skjer er at routeren din vil legge til en route som heter 0.0.0.0/0(som er hele internett) vil sende all trafikk ut via vlan102, som sørger for at internett virker.

For å få tv til å virke, må en statisk route legges inn mot 172.21.0.0/16 på interface vlan101(IPTV). Når noen enheter på nettverket ditt spør, vil derfor routeren din sende pakker som går i retning 172.21.0.0/16 mot vlan101 og da vil tv virke
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dingy; 29. mai 2020 kl. 12:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei folkens, lurte på om dere kunne komme med litt tips. Har lest gjennom tråden, men virker som min problemstilling er litt «enklere» enn mange av casene her inne.

Jeg har 200/200 fra Altibox. Bruker i dag FMG som router/wifi, og har en Gbit Switch (rimelig sak fra Jensen) etter denne. 5 klienter tilkoblet Switch via kabel. Leilighet ca 60m2.

Jeg opplever at ved full belastning på nedlastning over litt tid (feks torrent), så knebler hjemmesentralen og går inn i restart (både ved trådløs og kablet)

Vil ny router og bridgemode løse problemet tror dere? Vurdere da å skrote switchen, og gjøre alt via router. Trenger ikke å tenke på TV, stabilt nett er prioriteten. Ønsker helst ikke å styre med å flytte fiber til egen boks osv, men må man så må man. Tar gjerne imot tips til router (som takler en evt oppgradering til 500/500 hastighet)



TL;DR: Hjemmesentral FMG faller ut ved load over tid, vil bridge-mode og ny router fikse det?
Sist endret av listen; 31. mai 2020 kl. 21:30.
Noen som klarer å komme i kontakt med Altiboks?

Har prøvd telefon og chat, men får bare beskjed om når
åpningstidene er og så bryter det....
Og det er mange timer igjen av åpningstidene når jeg ringer..

nb: trenger å snakke direkte (tlf/chat), IKKE via mail da det funker
dårlig når man skal prøve og overtale dem om etc...
Hei BMork. ja fra innleggene regnet jeg vel med at du var den eneste som kanskje hadde klart å deg inn som meg. Men, den gang ei, ingen problem, det blir vel ikke så lett å finne noen. Ja, du må klare å 'knekke' passordet hvis du skal hive opp en ras.bin. Det var det jeg gjorde slik at jeg har "full kontroll" over 8825en. Når altibox stenger meg ute ifra edge routeren i hjemmet er det _ikke_ akseptabelt. Dermed ble det slik. Nå har de ingen adgang men nja jo, det har gått en stund, jeg har vel litt smått glemt hva jeg gjorde. Hvis du slenger den opp med ssh por åpen en dag, så kan jeg vel åpne den for deg, slik at du kan hive på den ras.bin tenker jeg. Enten det, eller får du vel kanskje gi meg litt ting som serienummeret og litt så duppeditt så skal vi se om vi ikke klarer å åpne den. Men, er fortsatt litt kjipt hvis ingen har kalbreringsdataene. Vet du om Altibox har noe imot å kanskje sende dette? De har jo ingen adgang lenger itl boksen men så gjorde jo de det samme mot meg, som er helt greit med tanke på 96% av kundebasen sin, men ikke greit når det kommer til et visst nivå innen sikkerhetsinfrastruktur. SÅnn sett merker jeg ikke noe problem med wifiene men nja, har kun "tregt" internett da.

addendum. Det er ikke helt sikker man kan bare dumpe dataene heller men jeg kan jo se om jeg kan hexeditere noe.. men letet ette kildekoden til nvramUpdate for å kunne endre på dumpingen, (hos meg kunne jeg ikke dumpe grunnet en klausul i programmet. Med den idiotiske engelsken som sa 'nvram clean' istedetfor 'nvram clear' tenkte jeg at det var bufferet eller noe som kom til å sortere seg siden det ikke ville dumpe.. den gang ei. Zyxel ville ikke gi meg; de tenkte vel at jeg var hos en av kundene deres og skulle i ugangspunktet ikke vært inne på den.. men men.
Sist endret av wtfgirl; 1. juni 2020 kl. 22:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FeilFreak Vis innlegg
Noen som klarer å komme i kontakt med Altiboks?

Har prøvd telefon og chat, men får bare beskjed om når
åpningstidene er og så bryter det....
Og det er mange timer igjen av åpningstidene når jeg ringer..

nb: trenger å snakke direkte (tlf/chat), IKKE via mail da det funker
dårlig når man skal prøve og overtale dem om etc...
Vis hele sitatet...
De har svart forholdsvis raskt på på chat via Facebook de siste gangene jeg har tatt kontakt.
Sitat av wtfgirl Vis innlegg
Hvis du slenger den opp med ssh por åpen en dag, så kan jeg vel åpne den for deg,
Vis hele sitatet...
Nå har jeg rukket å pakke VMGen godt ned i en kasse i hageboden, og jeg er ikke sikker på om den kommer ut derfra igjen. Interessen er jo kun teoretisk ettersom dette er et Broadcom-design og dermed uansett komplett ubrukelig for noe praktisk formål. Men har du en algoritme så kan det jo tenkes at jeg blir fristet til å teste :-)
Sitat av wtfgirl Vis innlegg
eller får du vel kanskje gi meg litt ting som serienummeret og litt så duppeditt så skal vi se om vi ikke klarer å åpne den.
Vis hele sitatet...
Det kan du jo selvsagt få. Serienummer, mac-adresser og versjoner:

Kode

CFE> ATSH

Firmware Version       : V5.13(ABNL.3)D0
Bootbase Version       : V1.61 | 11/20/2019 17:03:47
Vendor Name            : Zyxel Communications Corp.
Product Model          : VMG8825-B50B
Serial Number          : S192V26026860
First MAC Address      : B8D5261F04A9
Last MAC Address       : B8D5261F04B4
MAC Address Quantity   : 12
Default Country Code   : FF
Boot Module Debug Flag : 00
Kernel Checksum        : 0000E45B
RootFS Checksum        : 0000384D
Rom-D Checksum         : N/A
Main Feature Bits      : 00
Other Feature Bits     :
02d89538: 0405040a ffffffff 01030301 00000000    ................
02d89548: ffffffff ffffffff ffffffff ffff         ..............

*** command status = 0
Eksempel på challenge med "New ATEN/ATSE algorithm":

Kode

CFE> atse VMG8825_B50B
1B09802D065022066C0102F06018406AE09E
OK
*** command status = 0
Skal sende deg passordet ditt og det jeg husker man må gjøre for å få den åpnet. Jeg tenkte nå kanskje å komme innom landet og se om ikke nrk eller t.o.m. altibox kunne trengt en dataingeniør. Så du får være unntaket denne gangen. Ja, jeg husker selv å gå på den s/-/_/ der.

Når du har fått den åpnet har du fått en veldig pen enhet, men dessverre så får du nok ikke hjulpet meg, i og med at du får nok en melding om det er for fullt e.l. (nvramUpdate Show), men lagre nvram seff, og jeg tror det blir vanskelig å kompilere en forandret nvramUpdate for jeg tror man får bare objektfiler fra nramUpdate verktøyet. Likevel, så kan du, hadde du vært snill, lagret en fullstendig dump (eller flere) fra konsollen når du booter hør og dør, slik at jeg kan kanskje se om jeg finner relevant data i loggene. Tjo hei.
Sist endret av wtfgirl; 3. juni 2020 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av wtfgirl Vis innlegg
Skal sende deg passordet ditt og det jeg husker man må gjøre for å få den åpnet.
Vis hele sitatet...
Takk. Siden været gjør at jeg uansett sitter i hagen så er jo hageboden innenfor rekkevidde :-)

passordet funket det. Du har ikke lyst til å avsløre hvordan du regner det ut?

Sitat av wtfgirl Vis innlegg
Likevel, så kan du, hadde du vært snill, lagret en fullstendig dump (eller flere) fra konsollen når du booter hør og dør, slik at jeg kan kanskje se om jeg finner relevant data i loggene. Tjo hei.
Vis hele sitatet...
Har ikke bootet noe spesielt ennå. Usikker på hva du trenger. nvramUpdate gir ikke noe matnyttig:

$

Kode

 nvramUpdate Read 

Calibration Data:
======
0000--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
0010--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
0020--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
0030--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
0040--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
0050--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
0060--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
0070--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
0080--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
0090--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
00a0--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
00b0--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
00c0--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
00d0--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
00e0--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
00f0--[ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff][ff]
======

$ nvramUpdate Show
Too many Adapters in the config file

Men det kom en SROM dump i /var/tmp/bootupmessages. Den ser bedre ut:

Kode

dhd:1: fw path:/etc/wlan/dhd nv path:(null)
dhd_bus_download_firmware: firmware path=/etc/wlan/dhd, nvram path=
_dhdpcie_get_nvram_params: fail to read nvram from flash.
dhdpcie_ramsize_adj: Enter
dhdpcie_download_code_file: download firmware /etc/wlan/dhd/43602a3/rtecdc.bin
wl:srom/otp not programmed, using main memory mapped srom info(wombo board)
wl: ID=pci/1/1/0/
wl: ID=pci/1/1/0/
wl: loading /etc/wlan/bcm43602_map.bin
srom rev: 11, len: 234
SROM dump:
  =srom[000]: 0x3801 0x3000 0x06f2 0x14e4 0x0218 0x1b7e 0x0a00 0x2bc4 
  =srom[008]: 0x2a64 0x2964 0x2c64 0x3ce7 0x480a 0x113c 0x2132 0x3164 
  =srom[016]: 0x1852 0x0005 0x1f2e 0x4df7 0x8080 0x000b 0x8630 0x0190 
  =srom[024]: 0x5f00 0x41f6 0x8630 0x0191 0x8300 0x01eb 0x9f01 0x65f5 
  =srom[032]: 0x8200 0xd800 0x8010 0x007c 0x1f00 0x0004 0x8000 0x200c 
  =srom[040]: 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 
  =srom[048]: 0x43bb 0x8000 0x0002 0x0000 0x3ff5 0x1800 0x0000 0xffff 
  =srom[056]: 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 
  =srom[064]: 0x0634 0x1103 0x1000 0x2000 0x0002 0x0000 0x0000 0x0400 
  =srom[072]: 0x0090 0x4c17 0x2000 0x5830 0x000f 0xffff 0xffff 0xffff 
  =srom[080]: 0x0707 0x0000 0x0000 0x0000 0x0077 0x3051 0x0000 0xffff 
  =srom[088]: 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 
  =srom[096]: 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 0x0332 0x0000 0x0000 0x0000 
  =srom[104]: 0x0000 0x0000 0x0000 0x0004 0xff4e 0xff27 0x163d 0xfd13 
  =srom[112]: 0xffff 0xbbb3 0x5448 0x5050 0xff5a 0x174b 0xfd19 0xff87 
  =srom[120]: 0x1a92 0xfcce 0xff58 0x18e9 0xfcec 0xff57 0x19ab 0xfcd6 
  =srom[128]: 0xff5c 0xff2b 0x161e 0xfd28 0xffff 0xbbb3 0x5448 0x5050 
  =srom[136]: 0xff53 0x1726 0xfd15 0xff87 0x1a92 0xfcce 0xff6d 0x1a92 
  =srom[144]: 0xfcc3 0xff53 0x1984 0xfcd4 0xff5c 0xff30 0x17b9 0xfcff 
  =srom[152]: 0xffff 0xbbb3 0x5448 0x5050 0xff5c 0x178f 0xfd16 0xff8f 
  =srom[160]: 0x1ae7 0xfcd4 0xff5a 0x1928 0xfce9 0xff58 0x19cf 0xfcd5 
  =srom[168]: 0x3322 0x3322 0x6432 0xbb98 0x4222 0xb997 0x9643 0x0022 
  =srom[176]: 0x0000 0x5510 0x0000 0x5510 0x0000 0x5410 0x1206 0x0000 
  =srom[184]: 0x2000 0xaa75 0x0000 0xba74 0x0000 0xba74 0x0000 0x0000 
  =srom[192]: 0x1000 0x9953 0x0000 0x9963 0x0000 0xba64 0x0000 0x0000 
  =srom[200]: 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 
  =srom[208]: 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 
  =srom[216]: 0x0000 0x0000 0x0000 0x0000 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 
  =srom[224]: 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 0xffff 
  =srom[232]: 0xffff 0xbb0b 
wl: reading /etc/wlan/bcmcmn_nvramvars.bin, file size=21
wl: reading /etc/wlan/bcm43602_nvramvars.bin, file size=18
dhdpcie_bus_write_vars: Download, Upload and compare of NVRAM succeeded.

Enabling av debug-flagget gikk heller ikke helt veien:

Kode

$ zycli fwidcheck off
Deactive the FW ID check mechanism during the FW upgrade via Web or TR069. ret:0
$ zycli modelcheck off
DeActive the Model check mechanism during the FW upgrade via Web or TR069. ret:0
$ zycli sys atwz B8D5261F04A9 01 01 00 0C
Access Denied!
$ zycli sys atwz B8D5261F04A9, 01, 01, 00, 0C
Access Denied!
$ id
uid=12(supervisor) gid=12 groups=12
Men nå har jeg iaffal backup av flash, inkludert nvram partisjonen, i tilfelle noen trenger det. Si fra.

EDIT: ok, jeg er ikke så lur. Samme passord for root, selvsagt...

Men det hjelper ikke av en eller annen grunn:

Kode

# zycli sys atwz B8D5261F04A9 01 01 00 0C
zycli: can't load library 'libcms_boardctl.so'
# ls -l /lib/public/libcms_boardctl.so
-rwxr-xr-x    1 root     0             4382 Dec 19  2019 /lib/public/libcms_boardctl.so
# LD_LIBRARY_PATH=/lib/public zycli sys atwz B8D5261F04A9 01 01 00 0C
Access Denied!
# id
uid=0(root) gid=0 groups=0
Sist endret av bmork; 3. juni 2020 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1. Ja , som forventet fikk du too many adapters. men men.

Nei, dette var straffen til altibox for å gjøre det de gjorde med deres "smarte, oppfinnsomme løsninger for at jeg skulle skifte utstyr". Nå vet de bedre. du skal være i CFE, og ikke i zysh tipper jeg. og så får du sjekke for port 443 som jeg sa. Lykke til. Du har det du skal for å klare det. Nå har du jo noe å gjøre på, du påstod jo enheten var bare dritt, nja, synes jeg fikk utrolig mye her personlig.
Sitat av wtfgirl Vis innlegg
du påstod jo enheten var bare dritt, nja, synes jeg fikk utrolig mye her personlig.
Vis hele sitatet...
"bare dritt" som basis for open source prosjekter, vel å merke. Sikkert fin greie så lenge du er fornøyd med Broadcoms BSP.
Dessverre er det veldig lite som er faktisk helt åpen kildekode. (olimex er høyst rekommendert for nysgjerrige sjeler), så dermed blir det vel ifra et perspektiv om "hva man kan gjøre", og "hvor bra det blir gjort" [evt. per Watt]. Denne enheten er i forhold til "routers for end users", helt i toppsjiktet , bortsett fra the interne brannmuren. Den fønker (heldigvis har god 'default' verdier), men er ellers veldig svak [G]UI.

Men, får jeg tid, kan jeg jo alltid bare skrive inn kildekode, takket være om det er ikke helt openwrt/linux, så har man likevel veldig mye å ftråtse seg i. Zyxel er bra, men Altibox , siden ca. 2012 (da de internt gikk inn for å selge sjela si og kundene mer til USA) har blitt mindre 'top of the pops' i forhold til det de kunne og skulle vært.. men men, er jo trenden i verden i dag det visstnok. Broadcom er jo bob bob, ingen tvil om det, men i forhold til skvipet man kjøper uansett er denne dingsen veldig bra.

For altibox' sin del skal jeg la være å fortelle om en del andre fordeler her.
Hei. Noen så vet mer om dette:

Altibox is currently migrating all customers to a new version of the TV platform. This is done partner by partner, and eventually, sometime in June, all the customers will be moved to the new platform.
@atg Jeg adresserer denne til deg som eksperten på RouterOS.

Jeg har en MikroTik CCR1009 som har ruslet og gått upåklagelig i flere år. Den er konfigurert stort sett i henhold til oppskriften din her: https://www.dropbox.com/s/ykpty2x3ad...otik-guide.pdf

Forskjellen er at jeg har 3 lokale subnett, hvorav et er til eget bruk, et er for leieboer og et er DMZ med tilgang fra internett. På et eller annet tidspunkt har den startet med å nekte tilgang til internett. Etter endel feilsøking fant jeg ut at ruteren ved oppstart la til en dynamisk rute "parallelt" med ruta som var merket med "IPTV-Mark" som ble konfigurert med "/ip route add distance=1 gateway=blabla routing-mark=IPTV-Mark". Dette har muligens sneket seg inn i forbindelse med en oppdatering av RouterOS

Dermed må jeg hver gang etter oppstart logge in på boksen og slette den dynamiske ruta. Dette er ganske irriterende. Verst er det hvis jeg skulle være borte fra hjemmet og strømmen går slik at ruteren restarter. Jeg mister da min VPN-forbindelse til hjemmenettet hvor jeg bl.a. må ha kontroll på diverse installasjoner.

Spørsmålet blir hvordan jeg skal hindre at den dynamiske ruta blir lagt til, eventuelt hvordan jeg kan få fjernet denne etter oppstart uten å gjøre det manuelt. På bildet er det den øverste som må fjernes.

Skal handle Ubiquiti EdgeRouter X SFP for å erstatte FMG helt.
Fiber snoren inn i FMG3542'en står det SCP på - vil da tro det er snakk om en SC plugg.
Kan jeg da kjøpe:
1. Ubiquiti EdgeRouter X SFP
2. TP-Link TL-SM321B SFP (mini-GBIC) transceivermodul, GigE, 1000Base-BX, LC/UPC-enkeltmodus, 1310 (TX) / 1550 (RX) nm (https://www.proshop.no/Repeater-og-T...SM321B/2225723)
3. Unite Fiber patchcords sc/apc-lc/apc singlemode simplex fra fiberinntaket med SC plugg til LC pluggen til transceiveren (https://www.proshop.no/Fiberkabling/...lex-2m/2751693)
Sitat av Tuxador Vis innlegg
@atg Jeg adresserer denne til deg som eksperten på RouterOS.

Jeg har en MikroTik CCR1009 som har ruslet og gått upåklagelig i flere år. Den er konfigurert stort sett i henhold til oppskriften din her: https://www.dropbox.com/s/ykpty2x3ad...otik-guide.pdf

Forskjellen er at jeg har 3 lokale subnett, hvorav et er til eget bruk, et er for leieboer og et er DMZ med tilgang fra internett. På et eller annet tidspunkt har den startet med å nekte tilgang til internett. Etter endel feilsøking fant jeg ut at ruteren ved oppstart la til en dynamisk rute "parallelt" med ruta som var merket med "IPTV-Mark" som ble konfigurert med "/ip route add distance=1 gateway=blabla routing-mark=IPTV-Mark". Dette har muligens sneket seg inn i forbindelse med en oppdatering av RouterOS

Dermed må jeg hver gang etter oppstart logge in på boksen og slette den dynamiske ruta. Dette er ganske irriterende. Verst er det hvis jeg skulle være borte fra hjemmet og strømmen går slik at ruteren restarter. Jeg mister da min VPN-forbindelse til hjemmenettet hvor jeg bl.a. må ha kontroll på diverse installasjoner.

Spørsmålet blir hvordan jeg skal hindre at den dynamiske ruta blir lagt til, eventuelt hvordan jeg kan få fjernet denne etter oppstart uten å gjøre det manuelt. På bildet er det den øverste som må fjernes.

Vis hele sitatet...

Hadde samme problemet, i stedet for å fjerne default routen satte jeg bare en høyere distanse slik den foretrekker default routen via vlan 102.

/ip dhcp-client
add add-default-route=special-classless default-route-distance=100 dhcp-options=vendor-class-identifier disabled=no interface=vlan-voip use-peer-dns=no use-peer-ntp=no
add add-default-route=special-classless default-route-distance=100 dhcp-options=vendor-class-identifier disabled=no interface=vlan-tv use-peer-dns=no use-peer-ntp=no
add dhcp-options=vendor-class-identifier disabled=no interface=vlan-isp
add interface=sfp-sfpplus1
Sist endret av Trrunde; 5. juni 2020 kl. 23:00.
@Trrunde Genialt!
Det ble faktisk enda enklere. Det eneste jeg trengte å gjøre, var å øke "Default Route Distance" på denne.



Nå blir denne elegant oversett:

Sitat av Tuxador Vis innlegg
@Trrunde Genialt!
Det ble faktisk enda enklere. Det eneste jeg trengte å gjøre, var å øke "Default Route Distance" på denne.



Nå blir denne elegant oversett:

Vis hele sitatet...
ja, det er akkuratt det samme du gjorde, bare i gui i stedet for cli.

litt ot, men du kan oppdatere mikrotiken din ifra release candidate. 6.47 kom ut igår eller i forigårs.
Du kom meg litt i forkjøpet der

Har nå hatt MikroTik løsningen i drift i flere år på flere lokasjoner(hytte, familie ). Dette fungerer kjempebra.

Har brukt litt forskjellig hardware rundt forbi, alt fra hAP Ac2 til ccr1009. Men kunne vært interresant å testet RB4011 utgaven deres. Ser u som den fint skal klare gbit fra Altibox og er langt rimeligere enn ccr serien

https://mikrotik.com/product/rb4011igs_rm

Hei,

Kan ikke svare deg på Ubiquiti utstyret.

Men du har valgt en APC patchesnor(typisk grønne plugger). Men det er nok UPC du skal ha(blå plugger)

Sitat av Dingy Vis innlegg
Skal handle Ubiquiti EdgeRouter X SFP for å erstatte FMG helt.
Fiber snoren inn i FMG3542'en står det SCP på - vil da tro det er snakk om en SC plugg.
Kan jeg da kjøpe:
1. Ubiquiti EdgeRouter X SFP
2. TP-Link TL-SM321B SFP (mini-GBIC) transceivermodul, GigE, 1000Base-BX, LC/UPC-enkeltmodus, 1310 (TX) / 1550 (RX) nm (https://www.proshop.no/Repeater-og-T...SM321B/2225723)
3. Unite Fiber patchcords sc/apc-lc/apc singlemode simplex fra fiberinntaket med SC plugg til LC pluggen til transceiveren (https://www.proshop.no/Fiberkabling/...lex-2m/2751693)
Vis hele sitatet...
Sist endret av atg; 7. juni 2020 kl. 01:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@atg, @Trrunde og andre,
Den originale Altibox-tråden har allerede vokst ut av sitt gode skinn, og nå har vi den nye. Jeg har sett klager på at det er vanskelig å finne relevant innhold. Det matnyttige drukner fort.

Hva med å opprette et repo på Github? Der kunne det lett organiseres med en god beskrivelse av prinsippene på toppen, med seksjoner under per router (MikroTik, Ubiquiti, Cisco m.fl). Dokumentasjonen skrives i MarkDown og script-kode der hvor det er ønskelig/nødvendig. Alt vil være enkelt å vedlikeholde, og det vil være enkelt å legge til nytt når behovene oppstår. Dermed kunne denne tråden (eller eventuelt en ny) holdes enkel og oversiktlig med henvisninger til Github, og tråden begrenses til det som ikke passer inn i Github-konseptet. Skrivetilgang vil det være naturlig å gi til dem som har reell kompetanse på de forsjellige boksene.
Har altibox fra NTE, problemet er at lyden blir svakere også kommer den tilbake for og deretter gå ned i volume igjen. Noen som har noe lignende, eller en løsning..?
Sitat av Tuxador Vis innlegg
@atg, @Trrunde og andre,
Den originale Altibox-tråden har allerede vokst ut av sitt gode skinn, og nå har vi den nye. Jeg har sett klager på at det er vanskelig å finne relevant innhold. Det matnyttige drukner fort.

Hva med å opprette et repo på Github? Der kunne det lett organiseres med en god beskrivelse av prinsippene på toppen, med seksjoner under per router (MikroTik, Ubiquiti, Cisco m.fl). Dokumentasjonen skrives i MarkDown og script-kode der hvor det er ønskelig/nødvendig. Alt vil være enkelt å vedlikeholde, og det vil være enkelt å legge til nytt når behovene oppstår. Dermed kunne denne tråden (eller eventuelt en ny) holdes enkel og oversiktlig med henvisninger til Github, og tråden begrenses til det som ikke passer inn i Github-konseptet. Skrivetilgang vil det være naturlig å gi til dem som har reell kompetanse på de forsjellige boksene.
Vis hele sitatet...
har laga meg et repo for lenge siden. Ikke skrevet noe markdown osv, men har fremgangsmåte for edgerouter og mikrotik.
https://github.com/trrunde/routerconfig
Sitat av atg Vis innlegg
Hei,

Kan ikke svare deg på Ubiquiti utstyret.

Men du har valgt en APC patchesnor(typisk grønne plugger). Men det er nok UPC du skal ha(blå plugger)
Vis hele sitatet...
Heh, ja, er jo ett hav av specs å sette seg inn i.
TROR jeg har funnet ut av det nå, LC-enkeltmodus (hann) til SC-enkeltmodus (hann) - 9 / 125 micron patchesnor sammen med en SFP (mini-GBIC) transceivermodul - GigE - 1000Base-BX - LC/UPC-enkeltmodus - opp til 10 km - 1310 (TX) / 1550 (RX) nm...

Sitat av Trrunde Vis innlegg
har laga meg et repo for lenge siden. Ikke skrevet noe markdown osv, men har fremgangsmåte for edgerouter og mikrotik.
https://github.com/trrunde/routerconfig
Vis hele sitatet...
Ai, du er en engel, perfekt!!

Har også kommet frem til (via en kommentar på EdgeRouter X SFP hos Komplett) at routeren har for svak HW til å takle både router funksjonen og fungere som en switch for 500mbit/s linje så tenker jeg går for en Edgerouter ER-4 istedenfor.

For å drodle litt rundt mulighetene - PC'er er jo ikke noe problem å få tak i, hvis man skulle satt opp en PC som router/firewall med ett fiber nettverkskort, hvilken router programvare ville vært best/enklest? (ett konfig noen allerede har fått til å fungere) - OpenWrt eller er det andre mer egnede? (og, er det like greit å kjøre FMG'en i Bridge mode med 3 stk RJ-45 porter på PC'en, eller fiberen rett i maskinen?)
Beklager noob spørsmål som sikkert allerede har blitt besvart uten at jeg har skjønt at det er besvart.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
har laga meg et repo for lenge siden. Ikke skrevet noe markdown osv, men har fremgangsmåte for edgerouter og mikrotik.
https://github.com/trrunde/routerconfig
Vis hele sitatet...
Prøvde å kjøre gjennom hele setupen på nytt utifra denne, får fortsatt hakking på TV med multicast, mens unicast funker fint
edgerouter eller mikrotik ?
Sitat av crazylegs Vis innlegg
Hei. Noen så vet mer om dette:

Altibox is currently migrating all customers to a new version of the TV platform. This is done partner by partner, and eventually, sometime in June, all the customers will be moved to the new platform.
Vis hele sitatet...
Det har i praksis omtrent ingenting å si for dine eksisterende tjenester, men er mer rettet mot forberedelse av neste generasjon av TV-tjenester fra Altibox og oppgradering av backend.

Den eneste forskjellen for deg (foreløpig) som kunde, er at opptak og programarkiv nå lagres/vises i original kvalitet.
Du vet at du er migrert når Altibox info-kanalen har en svart/hvit logo (midlertidig) istedenfor den vanlige rød logoen.

Sitat av listen Vis innlegg
Hei folkens, lurte på om dere kunne komme med litt tips. Har lest gjennom tråden, men virker som min problemstilling er litt «enklere» enn mange av casene her inne.

Jeg har 200/200 fra Altibox. Bruker i dag FMG som router/wifi, og har en Gbit Switch (rimelig sak fra Jensen) etter denne. 5 klienter tilkoblet Switch via kabel. Leilighet ca 60m2.

Jeg opplever at ved full belastning på nedlastning over litt tid (feks torrent), så knebler hjemmesentralen og går inn i restart (både ved trådløs og kablet)

Vil ny router og bridgemode løse problemet tror dere? Vurdere da å skrote switchen, og gjøre alt via router. Trenger ikke å tenke på TV, stabilt nett er prioriteten. Ønsker helst ikke å styre med å flytte fiber til egen boks osv, men må man så må man. Tar gjerne imot tips til router (som takler en evt oppgradering til 500/500 hastighet)



TL;DR: Hjemmesentral FMG faller ut ved load over tid, vil bridge-mode og ny router fikse det?
Vis hele sitatet...

Anbefaler deg å ta kontakt med support og beskrive nettopp det du gjør her. Den skal uten problemer håndtere 200mbit/s over lenger tid.
Hørtes ut som noe galt med hjemmesentralen.
Sist endret av MrCryptical; 8. juni 2020 kl. 12:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
edgerouter eller mikrotik ?
Vis hele sitatet...
My bad, Mikrotik, CCR1016-12G
Har ikke vært borti CCR serien, har 4011 selv. Men hva har du satt opp? Har du sjekket at routene blir installert som de skal? Mutlicast pakken installert etc?
Kan sende deg setup på PM når jeg kommer hjem, men multicast pakken er iaf installert.
Det er 3 ting jeg hadde sjekket:
- Prøv å deaktiver all firewall
- Dobeltsjekk multicast configen din
- Verifiser at pakkene som skal gå ut til via IPTV-vlanet går via denne retningen(kan gjøres ved en traceroute fra routeren\lokalnettet ditt)
Sitat av atg Vis innlegg
Det er 3 ting jeg hadde sjekket:
- Prøv å deaktiver all firewall
- Dobeltsjekk multicast configen din
- Verifiser at pakkene som skal gå ut til via IPTV-vlanet går via denne retningen(kan gjøres ved en traceroute fra routeren\lokalnettet ditt)
Vis hele sitatet...
Finner ikke noe åpenbart galt med de to første iaf, spesielt om denne konfigen funker hos trrunde.

Hva skal jeg kjøre traceroute mot?
Dersom du installerer routene du får via dhcp kan du bare ta en /ip route print og sjekke at du har flere router via vlan-tv

kan også sjekke multicast
/routing igmp-proxy mfc print
Sist endret av Trrunde; 8. juni 2020 kl. 21:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan kjøre traceroute mot 172.21.35.7. Dette er en server altibox dekoderen din må få svar fra(det var hvertfall det tidligere).

Dette ga meg en god diagnose tidligere, når lokalnettet og mikrotik routerne min fikk tak i 172.21.35.7 klarte Q22 dekoderen å boote. Uten kontakt med med mot denne addressen, klarte dekoderene ikke å boote.

Du kan kjøre det fra windows, eller fra mikrotik cmd:
[admin@Mikrotik] > tool traceroute 172.21.35.7
# ADDRESS LOSS SENT LAST AVG BEST WORST STD-DEV STATUS
1 10.165.60.1 0% 6 1ms 1.2 1 1.3 0.1
2 10.162.2.83 0% 6 0.9ms 1 0.9 1.2 0.1
3 10.162.0.199 0% 6 1ms 1.1 1 1.3 0.1
4 10.162.0.40 0% 6 2ms 2.1 2 2.2 0.1
5 10.162.7.204 0% 6 2.9ms 3.2 2.9 3.5 0.2
6 213.167.114.197 0% 6 9.8ms 10.1 9.1 11 0.8
7 81.166.123.33 0% 6 10.2ms 9.6 9.3 10.2 0.3
8 81.166.123.77 0% 6 9.4ms 9.4 9.4 9.5 0
9 172.21.35.7 0% 6 8.7ms 8.7 8.7 8.9 0.1
Hei, sliter litt med å få TV til å fungere.

Har følgende info:
Har hatt FMG satt opp tidligere, så tv er trolig ikke bridget men må routes.
Har gamle motorola dekodere. (Usikkert på om dette har påvirkning, disse støtter vel også multicast(?) )
Har en wifi pluss jeg ønsker å benytte som før (denne fungerer helt fint på vanlig internett)

Er satt opp slik:

mediaconverter > pfsense ruter

pfsense ruter har vlan102 og 101 konfet på WAN interface. WAN interface er spoofet med VMG mac.
får ip på wan.102. Har konfet eth1 som lan. Dette fungerer helt utmerket, internett fungerer som forventet.

På eth1 interfacet vil jeg også hente ut TV signal, slik at jeg kan bruke unmanaged switcher (f.eks en wifi pluss som jeg har liggende) og få tv signal i tillegg.

Har satt op statisk rute for TV:

Network Gateway Interface Description
172.21.0.0/16 WANTV_DHCP - 10.194.144.1 WANTV Altibox TV static route

Vedlagt er pcap fra oppstart. her er det KUN dekoder koblet ti l i interacet. Reagerer litt på at det egt ikke går noe annen trafikk enn igmp, dhcp eller arp requests. Mulig jeg har gjort en teit feil?

https://i.imgur.com/7gtuDQA.png