Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 7388
Hver gang jeg nevner noe om at jeg ikke bruker deo får jeg samme sjokk-reaksjon om hvor ekkelt det er. så da lurer jeg på, hva synes folk her på freak om jenter som ikke bruker deo? haha

jeg dusjer så og si hver dag da, det skal sies, bare litt nysgjerrig på hva folk tenker
Jeg tenker æsj. Er jente selv, og det lukter svette av meg i løpet av dagen om jeg glemmer deo. Er ikke noe glad i svettelukt.
Synes ikke så mye om det.
Hvis man ikke har noe sykedom som gjor att kjertler utsondrer en obehaglig dofte, what's the big deal?
Hvis man blir svett, så luktar man svett, uansett om man har deo eller ikke.

Personlig har jeg aldri eid en eneste parfyme, uten bare brukt deoderant.

Da må jeg sporre, raker du deg under armene?


EDIT; Jeg synes faktisk det er mer ekkelt med noen som bruker parfyme, enn noen som ikke bruker deo.
Sist endret av travaxa; 28. mai 2018 kl. 20:12.
Trådstarter
Sitat av travaxa Vis innlegg

Da må jeg sporre, raker du deg under armene?
Vis hele sitatet...

hehe, ja det hender i ny og ne, men får så lite hår under armene at jeg nesten ikke gidder
Viss det ikke lukter av deg, så er det vel det samme for min del. Er ofte jeg glemmer deo selv, ingen som kommenterer at det svetter av meg da... Tror det skal litt til før folk merker det, viss du ikke gjør de oppmerksom på det.
Det kommer litt an på. Noen svetter naturligvis mye mer enn andre, gjør man det og man kjenner det lukter så er det greit å bruke deodorant. Hvis det er en varm dag og jeg blir varm bruker jeg deo, det som også hjelper er å ikke ha hår i armhulene da svette setter seg i det.

Litt svettelukt må man tåle, men hvis det er nok til å rynke på nesa så er det bra med deodorant. Men den der forbanna Axe greia er motbydelig, da vil jeg heller ha noen som lukter svette. Men nå bruker ikke jenter så mye Axe da :P
Er det noen spesiell grunn til at du ikke bruker deodorant? Og har du fått kommentarer på at du lukter svette? Det kan uansett være en lur idee å ikke fortelle andre at du ikke bruker deodorant dersom du ikke ønsker fordømmelse.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det kommer vel an på om det lukter eller ikke, men man skal visstnok være forsiktig fordi det er lett å ikke legge merke til hvordan en selv lukter.
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Er det noen spesiell grunn til at du ikke bruker deodorant? Og har du fått kommentarer på at du lukter svette? Det kan uansett være en lur idee å ikke fortelle andre at du ikke bruker deodorant dersom du ikke ønsker fordømmelse.
Vis hele sitatet...

Nei jeg bare føler ikke jeg trenger det, svetter ikke spesielt mye og svetten min lukter relativt lite så det føles rett og slett unødvendig. det kommer vanligvis bare opp i dagligtale. og jeg har null problem med fordømmelse haha, bare synes det er interessant hva folk tenker
Jeg har som tidl. arbeidsgiver flere ganger måttet ta opp svettelukt med ansatte som simpelthen ikke luktet det selv. Vet det er en del som ikke lukter noe særlig, men det er kanskje noe å tenke på. For folk flest sitter det langt inne å ta det opp med folk, da det kan virke sårende.
Svettlukt kan vel komme fra det man trykker i seg (spiser) til det daglige, har selv merket at løk/hvitløk gjør noe med dunsten..

Bruker forøvrig ikke deo selv uten at folk klager av den grunn, og perioden jeg ikke brukte shampoo var det også ikke noe problem, da var jeg forøvrig veganer også - og la til tider godt merke til melkelukt fra enkelte folk som drakk melk.
Uvaksinert 👍
Det er i hvertfall bedre å lukte litt svette enn overdreven bruk av parfyme.
Trådstarter
Sitat av Goyhest Vis innlegg
Svettlukt kan vel komme fra det man trykker i seg (spiser) til det daglige, har selv merket at løk/hvitløk gjør noe med dunsten..

Bruker forøvrig ikke deo selv uten at folk klager av den grunn, og perioden jeg ikke brukte shampoo var det også ikke noe problem, da var jeg forøvrig veganer også - og la til tider godt merke til melkelukt fra enkelte folk som drakk melk.
Vis hele sitatet...


Ja er veggis sjæl så lurer på om all frukten jeg får i meg gjør svetten min godluktende hehe

morsomt det med melkelukt da, min har pleid å lukte weed i ny og ne
Blomzterkasse
Det finnes sexy svettelukt som får damer i fyr å flamme. Det er bevist
Sitat av Insaine Vis innlegg
Det finnes sexy svettelukt som får damer i fyr å flamme. Det er bevist
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er svettelukten, men heller hvordan noen folk tolker slik lukt.

Men hva vet vel jeg, har dessverre ikke noen kilder og vise fram til heller.
Blomzterkasse
NRK har en serie der dama luktet seg frem til drømmefyren. Jeg har vert med flere damer som sier de tenner på kroppslukten min når jeg selv følte den ikke luktet av dyr parfyme og deo
Dere snakker om Feromoner, det skilles ut i svette, men tror neppe det er det som er svettelukta =P

Feromoner hos mennesket:
Hos menneske utskilles feromoner blant annet i svette. Mannens feromoner kalles androstenoner og produseres av egne kjertler i armhulene og i skrittet. Kvinnenes feromoner kalles copuliner – et navn som ganske riktig stammer fra ordet kopulasjon eller parring
-Wikipedia
Vis hele sitatet...
Å henge seg opp i deodorant bruken til folk er en relativt ør affære. Det er mye verre hvis noen aldri dusjer, da er det fort innafor å melde.
Egyptisk Tempelkatt
Jeg er gutt, har ikke brukt DEO på årevis. ALDRI hørt noe annet enn at jeg lukter godt.

Svetter generelt lite, fikk kløe av DEO. Dessuten er det mye kjemikalier i det.

Dusjer ca hver dag eller annenhver.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Jeg er gutt, har ikke brukt DEO på årevis. ALDRI hørt noe annet enn at jeg lukter godt.

Svetter generelt lite, fikk kløe av DEO. Dessuten er det mye kjemikalier i det.

Dusjer ca hver dag eller annenhver.
Vis hele sitatet...
Dude.. vann er et kjemikalie.

Folk er forskjellig, noen burde absolutt bruke deodoranter for å maskere kroppslukt og andre er mer heldige. Det er for eksempel heller ikke særlig bra for huden vår å dusje hver dag heller, det vasker vekk det beskyttende voks/fettlaget og kan tørke ut huden som gjør deg mer mottakelig for infeksjoner.

Så det som fungerer for ett menneske er ikke sikkert helt ideelt for et annet.
Mye Aluminium i Deodoranter.Ikke så sunt.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
moonunit: Det er aluminiumen som gjør at man slutter å svette, og den er ikke påvist å være farlig.

Så lenge man ikke lukter, og man dusjer, eller vasker seg regelmessig, så ser jeg ikke problemet. Noen svetter mer enn andre, og i gitte sammenhenger kan det være en fordel å bruke deo. Å bruke det fordi man har problem med sin egen rene kropp derimot, det er det som er ekkelt og sjokkerende. Stakkars mennesker!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av moonunit Vis innlegg
Mye Aluminium i Deodoranter.Ikke så sunt.
Vis hele sitatet...
Og den påstanden baserer du på kva?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og den påstanden baserer du på kva?
Vis hele sitatet...
http://www.nj.gov/health/eoh/rtkweb/...ts/fs/0054.pdf
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er nå en viss forskjell på Aluminium (Al) og Aluminiumklorid (AlCl3)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alge Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Du kan ikkje bruke eit MSDS for aluminium for å fastslå om aluminiumsklorid er farlig. Du kan heller ikkje fastslå at aluminium i dei dosane antiperspiranter inneheld er skadeleg på bakgrunn av at aluminium i store kvanta er skadeleg.

Forøvrig er mange av skadevirkningene lista i MSDSet du lenka til spesifikt knytta opp til produksjon av aluminium, slik som innånding av metalldamp. Det er snakk om å bruke antiperspirant, ikkje ha ein elektrolyseovn under kvar arm!

Viare er det stor skilnad på å bruke stoff i industriell skala, og i det daglege. I daglegdagse produkt er konsentrasjoner og mengder heilt andre enn i industriell skala. Her har du MSDS på nitrogen. Scary stuff, eh? Vel, det er 78% av atmosfæren...
Sist endret av vidarlo; 29. mai 2018 kl. 15:35.
Hva er det jeg har linket til da? helt ærlig så er jeg så langt ut på vidda jeg kommer haha =P

Men sånn uten at jeg har den minste aning hva jeg snakker om så har jeg også hørt at aluminium er helseskadelig og er linket til blant annet: nyre problemer, Alzheimer, kreft og anfall. Dere som har peiling: er dette bare bullshit eller?
Og selv om det ikke er bevist (ihvertfall ingen offentlige beviser) kan det ikke ha noe rot til virkeligheten likevel? hvorfor ikke?

Grunnen til at jeg lurer har nok mest med å gjøre at det er så mye rar informasjon der ute, og jeg sliter med å skille all dritten fra virkeligheten. Særlig når noen ganger så viser det seg at det er faktaen som er feil og "tullet utsagn" viser seg å være rett
Sist endret av Alge; 29. mai 2018 kl. 16:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Blomzterkasse
Det finnes ivertfall mange digge deoer der ute og gode parfymer (det blir vel en ny tråd) ingenting er som når nesen blir tilfredsstilt av god lukt. Spesielt når det er en man liker fra før. Eller bare gode venner. Så det skader ikke for min del at folk piffer seg opp litt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Alge: Mye fjas, det ene som åpnet endel øyne var en påstått link mellom aluminium og alzheimers, men det ble tilbakevist ganske fort.
For å si det slik, aluminium er trygt nok til å være i kontakt med mat (aluminiumsfolie, serveringsbrett etc)

Jeg husker vi hadde en lengre tråd om farene ved aluminium for flere år siden, men da i forbindelse med cannabisrøyking:
Sølvfolie tråden.

Det er mye lureri der ute og ikke bebreid deg selv om du ikke klarer å identifisere fjas ved første øyekast, det er noe man bruker tid på å lære seg, og ofte må man ha en god forståelse av visse temaer. F.eks kan dihydrogenmonoksid høres farlig ut, men det er bare en annen måte å si H2O eller Vann på.
Sist endret av Dodecha; 29. mai 2018 kl. 16:58.
Gikk ikke mattilsynet ut å advarte mot bruk av deodoranter med aluminium? Regner med at de har en god grunn til det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Gikk ikke mattilsynet ut å advarte mot bruk av deodoranter med aluminium? Regner med at de har en god grunn til det.
Vis hele sitatet...
Jo i 2013, ironien er at svaret på spørsmålet ditt er:
- Er det grunnlag for å advare mot daglig bruk av antiperspirant?

- Vi har ingen informasjon som skulle tilsi det på dette tidspunkt. Studien som ble gjennomført av VKM i vår er oversendt EUs vitenskapelige komite SCCS og vil bli tatt med i vurderingen når en anbefaling er ventet fra SCCS i begynnelsen av 2014.
Vis hele sitatet...
Jeg finner ingenting om at advarselen fremdeles gis ut, og det hele er litt hysteri da:
- Vi er bekymret for den totale mengden aluminium vi får i oss, både fra kosmetikk, mat og andre produkter. Antiperspiranter viser seg å være den største kilden til den aluminiumen vi får i oss gjennom kosmetikk, sier seksjonssjef Merethe Steen i Mattilsynet.
Vis hele sitatet...
De er bekymret, uten å grunngi det noe mer.

Her er EUs forbrukersikkerhetsorgan sin rapport jeg har ikke rukket å lese den selv enda.
Sist endret av Dodecha; 30. mai 2018 kl. 10:20.
Fantastisk, det er jo bare å gratulere. Jeg bruker deo hver dag så dette var gode nyheter! Liker nivea sin best, den fjerner all lukt og passer bra med aftershaven de har som lukter veldig godt synes jeg.
Hadde en periode der jeg hverken brukte deo eller shampoo og sjeldent såpe på kroppen. Det var ganske uproblematisk. Daglig svette lukter i utgangspunktet ikke vondt, det er gammel svette som lukter. Så lenge du vasker deg sånn tålelig greit med varmt vann så burde det ikke være noe stress luktmessig å ikke bruke deodorant i hvert fall.
Mine svetter pleide å lukte ille. Men etter å ha begynt å trene 3-4 ganger i uken og spist mer "riktig", klarer jeg nesten ikke å lukte svetter av meg. Jeg dusjer da nesten hver dag og bytter t-skjorte hver dag, men jeg bruker fortsatt deodorant (er en vane, hehe).
Synes det er bedre og lukte på svette en og lukte på noen med en halv liter parfyme under armene/på kroppen. Eg bruker ikke deo, gidder ikke og putte kjemikalier under armene for og lukte som en død blomst, Det gjør eg kun ved spesielle dager så som ett bryllup eller noe lignende, ikke for og gå på butikken eller annet små ting.
Sitat av sinder22 Vis innlegg
Eg bruker ikke deo, gidder ikke og putte kjemikalier under armene for og lukte som en død blomst, Det gjør eg kun ved spesielle dager så som ett bryllup eller noe lignende, ikke for og gå på butikken eller annet små ting.
Vis hele sitatet...
Så du vil ikke lukte som en død blomst (et forsøk på å gjøre lukten om til noe negativt) med mindre du drar i et bryllup, for der vil du veldig gjerne lukte død og fordervelse?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Så du vil ikke lukte som en død blomst (et forsøk på å gjøre lukten om til noe negativt) med mindre du drar i et bryllup, for der vil du veldig gjerne lukte død og fordervelse?
Vis hele sitatet...
Eg synes ikke lukten av parfyme er godt, det gjør vondt i min nese når eg går på byn og ut der folket er når dem har på seg en halv boks parfyme og 5 ulike lukter. Men eg respektere det att noen folk i selskap synes att det er greit att du lukter som en død blomst en att alle lukter som naturlige mennesker. Eg merker lettere parfyme lukt en svette lukt. men kanskje det har mye på hvordan man sosialiserer seg, eg er ikke så ofte på byn men mer i fjell/skog der folk som oftest ikke har dusjet på en stund.
Hvis du er så prinsipp fast, hvorfor dropper du ikke død blomst eimen når du skal i bryllup ?
Sitat av prick Vis innlegg
Hvis du er så prinsipp fast, hvorfor dropper du ikke død blomst eimen når du skal i bryllup ?
Vis hele sitatet...
For normale mennesker aksepterer ikke att du er annerledes og bruker du ikke parfyme så er du unormal og ikke akseptert av samfunnet. Det er leit i dagens samfunn der du må være som alle andre for og bli godkjent.
[quote=sinder22;3443341]bruker du ikke parfyme så er du unormal og ikke akseptert av samfunnet. /QUOTE]

Nå er vel ikke det helt sant... det kommer muligens an på hvilket miljø du er i, men selv bruker jeg (nesten) kun parfyme i anledning fint selskap, og jeg har aldri fått høre det.
Sitat av sinder22 Vis innlegg
For normale mennesker aksepterer ikke att du er annerledes og bruker du ikke parfyme så er du unormal og ikke akseptert av samfunnet. Det er leit i dagens samfunn der du må være som alle andre for og bli godkjent.
Vis hele sitatet...
Seriøst??

Kan du gi et eksempel på hvordan kritikk av en uparfymert bryllupsgjest fortoner seg?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Bruker bare noe "roll-on" greier innimellom. Dusjer regelmessig. Bruker kanskje noe parfyme/aftershave hvis jeg skal på fest/bryllup/whatever.

PS: Er mann.
Bruker alltid deo under arma når er ferdig i dusjen. Lar deoen tørke før skjorta kommer og det går veldig fint.
Aftershave etter barbering. På byen bruker jeg eau de toilet heller enn aftershave fordi godlukten sitter i lengre og en trenger ikke bruke like mye. Da får en diskre godlukt som ikke lukter før dama kommer helt nær for klem el kyss.