Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 6280
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Jeg planlegger å henvende meg til psykolog for å gjennomføre en utredning og utforske muligheter for behandling. Jeg har førerkort og røyker cannabis daglig (på kveldstid, kjører aldri ruset). Dette har hindret meg fra å søke hjelp frem til nå. Jeg vil være så ærlig som mulig med min eventuelle psykolog, og rusbruk er viktig å nevne, mener nå jeg.

Hva hvis jeg svarer at jeg ikke har førerkort hvis spørsmålet dukker opp? Kan/orker DPSen å sjekke det opp? Skal selvfølgelig unngå å parkere utenfor bygget og snakke om trafikken. Kan ikke tenke meg at psykologer ønsker å ta pasientene sine på noe, men er bare nødt til å handle etter loven hvis man selv opplyser om førerkortet til de?

Takker for svar
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Problemet ditt er at hvis de er typen som angir deg for edrueighet så kommer de til å gjøre det uansett om du har lappen eller ikke, spesielt når det er snakk om daglig bruk.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Svaret er ja. Ikke snakk om det.
Ja, og det er ikke bra for cannabis' rykte heller, det er alt for mange som skylder på cannabis, enten fordi de ikke klarer å moderere bruken, eller pga. at cannabisen viser en ting som en har skjult for seg selv.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er utrolig synd at man ikke skal kunne være 100% ærlig uten å miste lappen.
Om det kjøres uansvarlig så selfølgelig, men jeg derimot - fikk spørsmål om jeg hadde PRØVD rus før. Svarte ja, og at siste rusbruk var for to uker siden (hadde da røyka en joint).
Nå må jeg ha rene prøver i 6 mnd. Går ikke dit mer for å si det sånn..
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Svaret er ja. Ikke snakk om det.
Vis hele sitatet...
Ja, de kan sjekke det? Eller ja, det blir å gå bare godt, bare ikke snakk om førerkortet?

Noen som vet hvordan DPS/sykehus kan sjekke om man har førerkort? Problemet med å unngå å snakke om rus under utredning er at man får feil diagnose. Er ikke urinprøve påkrevd uansett? Nettopp for å forsikre seg om at pasienten ikke ruser seg?

Hans Høyhet: Jeg skylder ikke på cannabis, jeg har problemer som går tilbake til før jeg begynte med cannabis. Nå bruker jeg det for å dempe symptomer (vet at det ikke er lurt), så når jeg prøver å slutte, så fyres helvete løs.
Uansett, hvilken fordel vil det gi deg å snakke om ditt cannabisbruk? psykologen vil sikkert bare bli mer forsiktig med på å skrive ut eventuele resepter da han/hun anser deg som rusmisbruker.

Også kommer det sikkert din legejournal og lignende, som du aldri blir kvitt.
Sist endret av Hans Høyhet; 6. februar 2020 kl. 18:39.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ikke snakk om at du bruker cannabis, fordi det er veldig lett å bli en edruelighet eller helseattest-sak. Det fins tonnevis med info om dette på nett, på norsk, bare å begynne å lese.

Du kan bli innlagt til rusbehandling uten å noengang få spørsmål om førerkort
Desverre må jeg anbefale deg å holde kjeft om røykingen.
De melder inn uavhengig av om du har førerkort eller ikke.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
psykologen vil sikkert bare bli mer forsiktig med på å skrive ut eventuele resepter da han/hun anser deg som rusmisbruker.
Vis hele sitatet...
Godt at psykologer ikke skriver ut resepter da...
Ikke vær ærlig angående rus med helsepersonell med mindre det er livstruende.
Som nevnt av alle andre, aldri fortell psykologen eller fastlegen om bruk av rusmidler (eller alkohol) hvis du er redd for å miste lappen.
Her har du et konkret eksempel. 6 år gammel sak, men fremdeles like relevant.

Hun hadde aldri vært i klammeri med politiet, og er heller aldri blitt tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand. Likevell fikk hun beskjed om at førerkortet var beslaglagt.

I møtet med psykologen var jeg ærlig. Jeg fortalte om fester der jeg hadde drukket mer enn jeg burde, og at jeg tidligere hadde prøvd hasj og amfetamin. Jeg ønsket å få orden på livet mitt.

Jeg ble bedt om å levere urinprøver. Det gjorde jeg, og prøvene var helt reine,

- Jeg angrer på at jeg tok kontakt med psykologen. Det jeg søkte hjelp for var ikke rusproblemer, men det var for å snu en negativ tankegang. Det skulle jeg aldri har gjort. Jeg har ikke fått hjelp, men de har snudd mitt liv på hodet,


https://www.dagbladet.no/nyheter/19-...ortet/61512093

Hvis du har så store problemer at du føler du MÅ fortelle det så burde du gjøre det, men vær forberedt på at lappen og andre ting ryker. Det er en vurdering du må ta.
Sist endret av Roaccu; 6. februar 2020 kl. 19:37.
oppgjennom åra mine som kjent misbruker så spurte vel hver nye lege/psykiater/spesialist osv om jeg kjører, og alltid blitt spurt i sammenheng med rusen.

nå har jeg valgt og ikke ta lappen engang da jeg sliter med rus, men pga hvordan jeg har blitt spurt så altfor mange ganger er jeg rimelig sikker på det er for å sikre andre folk i trafikken, så den lappen ryker nok fort om feil person får vite noe selv om du er 100% forsvarlig i trafikken.

det sagt så er det ikke mye vits med psykolog om du ikke kan være ærlig, men finner du en god match kan det være du får godt utbytte av det uansett, selv med noe slitsomme hvite løgner.

hva med en pause på cannabis? da kan du slippe lyvinga mens du jobber med hue og slår to fluer i en smekk?
toleransen blir borte, du blir klar i toppen og vil kunne jobbe mer effektivt med den, osv osv..?
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Du må ikke nevne det til en psykolog, han er pliktig til å melde fra om det du sier kan utsette andre for fare, noe som en ikke-edruelig fører av en bil vil regnes som. Hvilken problemer er det du skal til psykolog for? føler du at hasjrøykingen er en del av problemet ditt? Om det er andre problemer en hasj røyking du skal få hjelp for så tror jeg det er ekstremt dumt å nevne noe om hasj til psykolog, for det kommer du nesten garantert til å få problemer for. Men hvis du føler at det er hasjen som er et problem for deg, kanskje ikke psykolog er rette stedet å se etter hjelp?

En psykolog har meldeplikt på sånne ting, så gjør deg selv en tjeneste å ikke nevn hasjen om du søker hjelp for andre problemeren rus. og får du spørsmål om du sliter med/driver med rus så ser du bare rart på dem å sier: joa jeg tar meg jo en øl her og der men jeg føler jo nå vel ikke at det er et problem. inrømmer du rus problemer til lege eller psykolog eller lignende så kommer du ikke til å få hjelp du kommer kun til å få kjepper i dine hjul...
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Triste greier. Har en mistanke om at cannabisbruken min allerede er registrert i legejournalen fra tidligere psykologbehandling (før jeg fikk førerkortet). Da blir spørsmålet - er det verdt å gi opp førerkortet for å få en diagnose og behandling? Vet at jeg burde avgjøre det selv, men jeg er så usikker.

Jeg er så til de grader "handicapped" av psyken at jeg sliter med å holde ut i jobben min. Vil nærmest ikke ha noe med mennesker å gjøre, fordi det er mitt forhold med andre som er triggeren til symptomene. Det er ikke lett å finne en jobb som ikke innebærer kontakt med mennesker. Det er ikke mine sosiale ferdigheter eller selvbildet det står på, men hvordan sinnet mitt prosesserer sosial interaksjon. Jeg er skeptisk til mennesker, orker ikke det sosiale spillet, tviler på andres motiver, forventer at folk skal forsøke å "fucke" med meg. Jeg har også store problemer med å regulere indre følelser (de er svært kraftige, ofte overdrevne ift situasjonen), uendelige bekymringer som sliter meg ut. Konstant katastrofetenkning, splitting (veldig svart/hvit tenkning både når det kommer til mennesker og livssituasjonen min), humøret hopper opp og ned gjennom dagen som en ping-pong ball i en kinesisk turnering.

Jeg er i praksis handicapped og behøver et papir på det for å klare meg økonomisk i tilfellet shit hits the fan på ordentlig.
Har ikke kilde, men mener å ha lest her inne på freak at de er pliktig til å melde fra om enhvert bruk da enhvert bruk anses som misbruk....
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
oppgjennom åra mine som kjent misbruker så spurte vel hver nye lege/psykiater/spesialist osv om jeg kjører, og alltid blitt spurt i sammenheng med rusen.

nå har jeg valgt og ikke ta lappen engang da jeg sliter med rus, men pga hvordan jeg har blitt spurt så altfor mange ganger er jeg rimelig sikker på det er for å sikre andre folk i trafikken, så den lappen ryker nok fort om feil person får vite noe selv om du er 100% forsvarlig i trafikken.

det sagt så er det ikke mye vits med psykolog om du ikke kan være ærlig, men finner du en god match kan det være du får godt utbytte av det uansett, selv med noe slitsomme hvite løgner.

hva med en pause på cannabis? da kan du slippe lyvinga mens du jobber med hue og slår to fluer i en smekk?
toleransen blir borte, du blir klar i toppen og vil kunne jobbe mer effektivt med den, osv osv..?
Vis hele sitatet...
Absurd: Ja, jeg har en sterk mistanke om at hasjen hiver bensin på bålet, så forslaget til Munted Artist er nok det beste. Problemet er at jeg blir til en blodtørstig nazi-psykopat i ukesvis etter slutt. Jeg blir garantert å angripe sjefen med hammer hvis jeg slutter. Det er ikke snakk om å vise seg ute i samfunnet i den tilstand. Jobben ryker nok ganske fort.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Absurd: Ja, jeg har en sterk mistanke om at hasjen hiver bensin på bålet, så forslaget til Munted Artist er nok det beste. Problemet er at jeg blir til en blodtørstig nazi-psykopat i ukesvis etter slutt. Jeg blir garantert å angripe sjefen med hammer hvis jeg slutter. Det er ikke snakk om å vise seg ute i samfunnet i den tilstand. Jobben ryker nok ganske fort.
Vis hele sitatet...
Virker jo som du har et komplisert forhold til rusen, dette er jo absolutt noe som burde deles med en eventuell psykolog. Hva med å faktisk ofre billappen for psyken din, det kan være vanskelig å hanskes med alle problemene dine alene, og en god psykolog kan der være en meget god støttespiller. Du har resten av livet foran deg, burde ikke det være viktigere enn å være fører av et mekanisert kjøretøy?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da blir spørsmålet - er det verdt å gi opp førerkortet for å få en diagnose og behandling?
Vis hele sitatet...
Ja, det er spørsmålet. Det er jo ditt liv, men etter å ha lest følgende situasjonbeskrivelse, heller jeg personlig mot "ja":
Jeg er så til de grader "handicapped" av psyken at jeg sliter med å holde ut i jobben min. Vil nærmest ikke ha noe med mennesker å gjøre, fordi det er mitt forhold med andre som er triggeren til symptomene. Det er ikke lett å finne en jobb som ikke innebærer kontakt med mennesker. Det er ikke mine sosiale ferdigheter eller selvbildet det står på, men hvordan sinnet mitt prosesserer sosial interaksjon. Jeg er skeptisk til mennesker, orker ikke det sosiale spillet, tviler på andres motiver, forventer at folk skal forsøke å "fucke" med meg. Jeg har også store problemer med å regulere indre følelser (de er svært kraftige, ofte overdrevne ift situasjonen), uendelige bekymringer som sliter meg ut. Konstant katastrofetenkning, splitting (veldig svart/hvit tenkning både når det kommer til mennesker og livssituasjonen min), humøret hopper opp og ned gjennom dagen som en ping-pong ball i en kinesisk turnering.
Vis hele sitatet...
Dette er vel ikke en bærekraftig tilstand i lengden.



Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Absurd: Problemet er at jeg blir til en blodtørstig nazi-psykopat i ukesvis etter slutt. Jeg blir garantert å angripe sjefen med hammer hvis jeg slutter. Det er ikke snakk om å vise seg ute i samfunnet i den tilstand. Jobben ryker nok ganske fort.
Vis hele sitatet...
Her er kanskje en sykmelding på sin plass.
En ting er lappen, men det verste, i min oppfatning, er at nevner du rusbruk til psykologen, er det den og kun den som er roten til alle dine problemer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Absurd: Ja, jeg har en sterk mistanke om at hasjen hiver bensin på bålet, så forslaget til Munted Artist er nok det beste. Problemet er at jeg blir til en blodtørstig nazi-psykopat i ukesvis etter slutt. Jeg blir garantert å angripe sjefen med hammer hvis jeg slutter. Det er ikke snakk om å vise seg ute i samfunnet i den tilstand. Jobben ryker nok ganske fort.
Vis hele sitatet...
er det sånn at du kan si på forhånd hvilke situasjoner du hadde klikka i osv?
ganske så far fetched idè, men klarer du dette er det mulig du kan skaffe no quetiapin og selvmedisinere bort det verste av den oppførselen/de reaksjonene, men vil ikke anbefale det om du kan prøve andre bedre måter med pro hjelp og oppfølging osv..
(quetiapin er et antipsykotikum, brukt veldig ofte som søvnmedisin og/eller f eks "stemningsstabiliserende" for folk som driver med rus, men du kan ikke) kjøre med dette i systemet.)
Sitat av Kloakk Vis innlegg
En ting er lappen, men det verste, i min oppfatning, er at nevner du rusbruk til psykologen, er det den og kun den som er roten til alle dine problemer.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på det? Jeg kan jo se for meg at det er vanskelig å diagnostisere noen når man ikke vet om symptomene skyldes rus eller andre ting. Men ingen psykologer jeg kjenner mener at rus alltid er det primære problemet hos alle rusmisbrukere, snarere tvert imot.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
En ting er lappen, men det verste, i min oppfatning, er at nevner du rusbruk til psykologen, er det den og kun den som er roten til alle dine problemer.
Vis hele sitatet...
Helt enig, har bare gitt opp å bli frisk etter å få null hjelp selv. Du får bare et stempel i panna, og kan ikke få legemidler som kan gjøre hverdagen enklere og annenhver setning er rusrelatert. Jeg lever ikke, jeg bare eksisterer.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
En ting er lappen, men det verste, i min oppfatning, er at nevner du rusbruk til psykologen, er det den og kun den som er roten til alle dine problemer.
Vis hele sitatet...
THIS ^^

tok maaaange legebytter og 15 år før jeg fant en lege som så ting som det var og kunne starte utredning osv etter henvisninger..
alle de andre i 15 år+ har skyldt kun på rus, enda jeg har dokumenter som bekrefter oppførselen min tilbake til jeg var ca 5-6 år gammel, trygt sagt litt før jeg begynte med rus.. -_-
Jeg er helt med på at dette gjelder leger, men psykologer?
Men, hvis du kjører bil påvirket av hasj, så synes jeg du skal si fra. Aldri utsett andre for fare pga. dumdristighet og egoisme, nå sier jeg ikke at du gjør det da. Jeg håper du ikke gjør det.

Samtidig ser jeg ikke hvorfor noen som røyker hasj skal fratas lappen og de som drikker, ikke skal fratas lappen. Det er bare noe tull, det er heller ikke slik at hasjbrukere automatisk blir uansvarlige mennesker, dette er bare fordommer som er spesielt for Norge og lignende bakvendtland.
Sist endret av Hans Høyhet; 6. februar 2020 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er helt med på at dette gjelder leger, men psykologer?
Vis hele sitatet...
Kjenner personlig 2 stk som har mistet lappen pga de har innrømt til psykologen at de tar seg en blås på kveldene de ikke får sove.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Denne tråden er som å være i hodet mitt Det er så mange usikkerheter og konsekvensene av å ta feil valg kan prege meg i lang tid fremover. Da jeg opprettet tråden var jeg langt nede, men er nå på vei opp igjen. Jeg blir som et helt annet menneske fra dag til dag, fra morgen til kveld. I dag synes jeg at å gi opp lappen og kapitulere til psykiatrien er det lureste. Imorgen er jeg frisk og rask og sola skinner, skal aldri gi opp lappen for å få en stempel i pannen og en neve med piller som er 0,3 % mer effektive enn placebo. Overmorgen vil jeg droppe alt, kjøre til et annet land og bo i bilen mens jeg søker jobber. Overalt jeg ser er store utfordringer (ja, syt og bæs). Enkelte dager er jeg på toppen av de, motivasjonen blomstrer, jeg ser ned på folk som ikke takler livets motgang. Andre dager er jeg nummen og "nøytral". Nå i vintermørke kryper selvmordstanker inn og ut. Jeg føler meg fanget, forvirret og delvis håpløs.

Entropi: Sykemelding i den jobben jeg har nå er uaktuell, selv om den er lovpålagt. Arbeidsmiljøet er giftig, preget av baksnakking og intriger (eller så er det mitt paranoide hode som krydrer opp hverdagen), med mye sosial omgang. Tror nok at mange av mine plager kunne ha blitt bedre hvis denne jobben var ute av bildet. Men jeg er dessverre nødt til å ha mat og tak over hodet

Benyttet tråden til å lufte litt ut, beklager for syting. Tror kanskje at jeg burde slutte i jobben, slutte med hasj og søke behandling etter tre måneder, da er jeg sikker på å være ren. Kanskje hodet faller på plass ila abstinensmåneder, eller så faller den helt av.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Men, hvis du kjører bil påvirket av hasj, så synes jeg du skal si fra. Aldri utsett andre for fare pga. dumdristighet og egoisme, nå sier jeg ikke at du gjør det da. Jeg håper du ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Jeg røyker ikke før jeg er ferdig med all kjøring den dagen. Røyker kun på kvelder, ingen mornings. Jeg er ganske innrøkt, så den karakteristiske dagen-derpå-daze er ikke-eksisterende for min del.
høres helt ærlig ut som du bare har røyka altfor lenge og trenger en god pause for å få hue på plass, been there done that..

men anbefaler å ikke si opp jobben, la dps og evt andre her med den erfaringa hjelpe der, så når du er på rett kjør igjen velger du om du vil tilbake til gammel jobb el finne ny, sikkert sistnevnte for best "effekt".

hva med å lage en stor edible batch og titrere ned dosen kveld for kveld? noe lignende det de ville gjort "profesjonelt" om det var lovlig vil jeg tro, men for meg personlig ville det nok vært lettere å bare slutte på dagen så lange jeg er forberedt på det.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Kjenner personlig 2 stk som har mistet lappen pga de har innrømt til psykologen at de tar seg en blås på kveldene de ikke får sove.
Vis hele sitatet...
Ja det var egentlig ikke det jeg mente å stille spørsmål ved. Men at psykologer alltid mener rus er roten til de psykiske problemene og ikke omvendt, det stemmer ikke helt med mitt inntrykk.


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Entropi: Sykemelding i den jobben jeg har nå er uaktuell, selv om den er lovpålagt. Arbeidsmiljøet er giftig, preget av baksnakking og intriger (eller så er det mitt paranoide hode som krydrer opp hverdagen), med mye sosial omgang. Tror nok at mange av mine plager kunne ha blitt bedre hvis denne jobben var ute av bildet. Men jeg er dessverre nødt til å ha mat og tak over hodet
Vis hele sitatet...
Høres ikke ut som du blir friskere av å være der. Men bli nå heller sykmeldt enn å si opp vel, i første omgang? Hvorfor er det uaktuelt?

Benyttet tråden til å lufte litt ut, beklager for syting. Tror kanskje at jeg burde slutte i jobben, slutte med hasj og søke behandling etter tre måneder, da er jeg sikker på å være ren. Kanskje hodet faller på plass ila abstinensmåneder, eller så faller den helt av.
Vis hele sitatet...
Søk med en gang du, er ikke sikkert du får behandling umiddelbart. Du trenger ikke si alt du tenker første time hos psykologen, ta det etterhvert som du er komfortabel med det.
Sitat av *pi Vis innlegg
Søk med en gang du, er ikke sikkert du får behandling umiddelbart
Vis hele sitatet...
kan legge til at gjør du dette kan du når som helst si nei til plassen din når du får en, avbryte evt opphold/behandling når du vil (så lenge du ikke er livsfarlig for deg selv el andre) men vær snill mot deg selv og alle andre i kø og bare gjør dette i skikkelig nødstilfeller
Jeg tenker at noe som bør taes med i vurderinga her, er det klassiske «høna eller egget?», hva begynte først? Var den psykiske lidelsen i bunnen den utløsende faktoren for at du søkte noe til å
dempe/døyve? Eller var du helt fin, røyka hasj, også gikk det nedover? Det er jo en kjent sak at psykiske lidelser og rus henger sammen som egg og bacon, også er det jo ett gjensidig forhold her. Hvis livskvaliteten ens er dårligere uten, hvor lett blir det da å kutte ut? Jeg antar at det ikke er så lett, i og med at problemstillinga er det den er. Jeg ække stolt av det, men jeg røyka hele veien igjennom mine 5 år på dps, og må sies å ha fått utretta mye mer enn jeg hadde tort å drømme om likevel. Kan godt hende det hadde tatt kortere tid, men det får jeg aldri vite. Grunnen til det var at da jeg bad om behandling for PTSD første gang(og nevnte at jeg røyka hasj fordi jeg hadde det helt jævlig), var at jeg da ble henvist til Borgestad klinikken, og fikk være der på oppbevaring mens de hele tida lovte traumebehandling jeg aldri fikk. Jeg ble bare jævla mye sjukere av det, og traff ett jævla rasshøll som var forferdelig abusive mens jeg var der, og fikk kasta bort nesten ett år på han også.

Det virker å være veldig tilfeldig hvordan helsevesenet forholder seg til sånt, og andre gangen hadde jeg ikke råd til å ta sjansen, og holdt helt kjeft. Forøvrig stod det i epikrisa mi da jeg var ferdig at jeg hadde: «gjort voldsom fremgang, jobba målretta og effektivt, og hadde høy grad av selvdisiplin». Slutta også helt tilfeldig da jeg var friskmeldt, jeg hadde plutselig ikke noe behov for det lengre gitt
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
er det sånn at du kan si på forhånd hvilke situasjoner du hadde klikka i osv?
ganske så far fetched idè, men klarer du dette er det mulig du kan skaffe no quetiapin og selvmedisinere bort det verste av den oppførselen/de reaksjonene, men vil ikke anbefale det om du kan prøve andre bedre måter med pro hjelp og oppfølging osv..
(quetiapin er et antipsykotikum, brukt veldig ofte som søvnmedisin og/eller f eks "stemningsstabiliserende" for folk som driver med rus, men du kan ikke) kjøre med dette i systemet.)
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på om du mener at man ikke kan kjøre bil når hvis man skaffer quetiapine illegalt eller ei, men har man resept kan man kjøre bil på quetiapine så fremt man er tillvendt stoffet og føler seg egnet til og kjøre. Jeg vet ikke hvordan det er hvis man får det i anti-psykotiske doser, da jeg bare tar det for søvn. 25-50 mg er det jeg selv står på.

For ordens skyld, sakset fra felleskatalogen:
Kjøring og bruk av maskiner
Du må bare kjøre bil eller utføre risikofylt arbeid når det er trygt for deg. Legemidler kan påvirke din evne til å kjøre bil eller utføre risikofylt arbeid. Les informasjonen i pakningsvedlegget nøye. Er du i tvil, kontakt lege eller apotek.
Quetiapine Teva kan gjøre at du føler deg søvnig. Ikke kjør bil eller betjen maskiner før du vet hvordan tablettene påvirker deg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja det var egentlig ikke det jeg mente å stille spørsmål ved. Men at psykologer alltid mener rus er roten til de psykiske problemene og ikke omvendt, det stemmer ikke helt med mitt inntrykk.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt.. De fleste jeg omgås, meg inkludert, har endt opp som psykiske vrak etter å ha vært innrøyka i noen år. Man merker ikke at det er røykinga som er grunnen før man har gått ut av bobla. Kutt ut røyken før du tar det videre til psykolog, så kan du se om det er det problemet kommer av. Forstår psykologene godt.
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Ærlig talt.. De fleste jeg omgås, meg inkludert, har endt opp som psykiske vrak etter å ha vært innrøyka i noen år. Man merker ikke at det er røykinga som er grunnen før man har gått ut av bobla. Kutt ut røyken før du tar det videre til psykolog, så kan du se om det er det problemet kommer av. Forstår psykologene godt.
Vis hele sitatet...
Folk begynner gjerne rusmisbruk på grunn av underliggende problemer. Kanskje skulle disse problemene bli tatt tak i og ikke avfeie alt med at det er rusen sin feil.
Sist endret av LaidbackJack; 6. februar 2020 kl. 22:09.
Prøvde og rediger innlegget mitt, men det ble for sent. Quetiapine kan slå ut som metadon og/eller TCA på noen screeningtester.
Sitat av LaidbackJack Vis innlegg
Folk begynner gjerne rusmisbruk på grunn av underliggende problemer. Kanskje skulle disse problemene bli tatt tak i og ikke avfeie alt med at det er rusen sin feil.
Vis hele sitatet...
Rus gjør problemet mye verre, du kan ikke si annet enn det. Om du vil ha et bedre liv, jobb mot problemene i stedet for å grave de ned, det vil bare eskalere.

Man lager det livet man selv ønsker. Hvis du vil ha et bedre liv, kutt ut knærk-vennekretsen og rusen, gå til psykolog og få livet på stell. Folk har blitt så psykisk hårsåre at det er helt vilt. Man up.

OT er paranoid og skriver "jeg blir som et helt annet menneske fra dag til dag, fra morgen til kveld". Det er AKKURAT det weed gjør med deg om du er godt innrøyka.
Sist endret av Mumrikken; 6. februar 2020 kl. 22:19.
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Ærlig talt.. De fleste jeg omgås, meg inkludert, har endt opp som psykiske vrak etter å ha vært innrøyka i noen år. Man merker ikke at det er røykinga som er grunnen før man har gått ut av bobla. Kutt ut røyken før du tar det videre til psykolog, så kan du se om det er det problemet kommer av. Forstår psykologene godt.
Vis hele sitatet...
Hasjen er vel ikke noe verre enn alkohol hvis en har kontroll på det.

Å drikke for å døyve psykisk smerte har jo samme resultater.
Sist endret av Hans Høyhet; 6. februar 2020 kl. 22:24.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Hasjen er vel ikke noe verre enn alkohol hvis en har kontroll på det.
Vis hele sitatet...
OT røyker hver kveld og har definitivt ikke kontroll på det.

Med et sånt bruk så ender du opp i en paranoid boble hvor følelsene går opp og ned som en berg-og-dalbane, hvor man tenker at alle mennesker har en negativ baktanke om en og hvor man har så lite selvinnsikt at man ikke klarer å se hva det gjør med deg selv.

Det fucker over hukommelsen din, du husker heller ikke husker hvordan du hadde det før du i det hele tatt begynte og det ødelegger sosiale ferdigheter.

Hva er greia til stonere med å dra inn alkohol i alle diskusjoner? Nevnte jeg alkohol en eneste gang? Tror du jeg sitter og anbefaler alkohol til en som sliter psykisk?

Jeg røyker selv, gjerne en gang hver 3-4 måned. Alt med måte.
Sist endret av Mumrikken; 6. februar 2020 kl. 22:29.
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
OT røyker hver kveld og har definitivt ikke kontroll på det.

Med et sånt bruk så ender du opp i en paranoid boble hvor følelsene går opp og ned som en berg-og-dalbane, hvor man tenker at alle mennesker har en negativ baktanke om en og hvor man har så lite selvinnsikt at man ikke klarer å se hva det gjør med deg selv.

Det fucker over hukommelsen din, du husker heller ikke husker hvordan du hadde det før du i det hele tatt begynte og det ødelegger sosiale ferdigheter.

Alt med måte.
Vis hele sitatet...

Willie Nelson er ikke paranoid, og klarer seg fint.

Men jeg ville ikke klart å røyke daglig, ikke pga. paranoia, men pga. at jeg rett og slett ville mislikt det sterkt.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Høres ikke ut som du blir friskere av å være der. Men bli nå heller sykmeldt enn å si opp vel, i første omgang? Hvorfor er det uaktuelt?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg burde kanskje ikke ta så spontane valg. Bedriften er allerede underbemannet, så hvis jeg forsvinner, vil ikke jeg møte mange blide fjas når jeg er tilbake. Må vurdere akkurat det der.

Munted Artist: Jeg vet innerst inne at jeg burde slutte, avhengigheten kommer med veldig mange gode argumenter og unnskyldninger da. Ikke dumt å trappe ned, nei. Da slipper jeg muligens å føle meg helt Stalin. Helt utrolig hvordan personligheten forandres i abstinens.

Nøkkelen er rett og slett å finne motet og ta tak i ting. Mumrikken har mye rett føler jeg. Problemer hadde jeg før cannabis, det var grunnen til at jeg begynte, og det hjalp, men nå går det i motsatt retning. Det er ikke snakk om å være psykisk hårsår, vi har alle forskjellige gener, erfaringer og oppvekstmiljø, noen er heldige på det frontet, andre - ikke så mye og må dermed jobbe ekstra hardt for å holde skuta flytende.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Willie Nelson er ikke paranoid, og klarer seg fint.

Men jeg ville ikke klart å røyke daglig, ikke pga. paranoia, men pga. at jeg rett og slett ville mislikt det sterkt.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om det private livet hans? Hva vet du om det private livet til Seth Rogan, Wiz Khalifa, o.l?

De røyker heller ikke det hasj-søppelet vi får her til lands.
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Hva vet du om det private livet hans? Hva vet du om det private livet til Seth Rogan, Wiz Khalifa, o.l?

De røyker heller ikke det hasj-søppelet vi får her til lands.
Vis hele sitatet...
Seth Rogan er blant en av den mest komfortable typen jeg har sett.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nøkkelen er rett og slett å finne motet og ta tak i ting. Mumrikken har mye rett føler jeg. Problemer hadde jeg før cannabis, det var grunnen til at jeg begynte, og det hjalp, men nå går det i motsatt retning. Det er ikke snakk om å være psykisk hårsår, vi har alle forskjellige gener, erfaringer og oppvekstmiljø, noen er heldige på det frontet, andre - ikke så mye og må dermed jobbe ekstra hardt for å holde skuta flytende.
Vis hele sitatet...
Det er definitivt ikke lett å slutte. Iallfal ikke med tanke på tankegangen man får i ettertid, hvor man craver spliff og prøver å finne unnskyldninger på hvorfor det er greit å røyke.

Jeg begynte selv å røyke på grunn av sosial angst og en litt hard oppvekst, det var et behagelig sted å rømme, en egen zone uten mye tanker og dritt. En dag etter mange år innrøyka innså jeg hvor mange år som var kastet bort på røyking, det var vel det som var oppvekkeren jeg trengte for å få motivasjon.

Da jeg sluttet, tok det vel om lag to uker før nattsvetta gikk over, en måned før marerittene roet seg ned, og et par måneder til for at psyken begynte å komme tilbake til normalen. Når jeg kom tilbake til normalen, begynte jeg endelig å føle naturlig "glede" igjen, en livsgnist jeg ikke hadde følt på mange, mange år. Det var helt fantastisk.

Distansierte meg fra mine "fellow stoners", begynte å fokusere på jobb og privatøkonomien, og begynte å bygge opp alt jeg hadde revet ned etter flere år som innrøyka.

Det er helt vilt hvor mye weed egentlig fucker deg over, uten at du merker det i det hele tatt. Du kan fint slutte, må ikke nødvendigvis være siste gang du røyker. Men slutt først for å rette opp i livet ditt, og ta en heeeeelt edru avgjørelse på hva du vil med livet. Du har et liv, ikke kast det bort.

Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Seth Rogan er blant en av den mest komfortable typen jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Ta en tur på DPS og se hvordan våre kjære røykende landsmenn har det. Definitivt ikke like komfortable som han.
Sist endret av Mumrikken; 6. februar 2020 kl. 22:48.
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Ærlig talt.. De fleste jeg omgås, meg inkludert, har endt opp som psykiske vrak etter å ha vært innrøyka i noen år. Man merker ikke at det er røykinga som er grunnen før man har gått ut av bobla. Kutt ut røyken før du tar det videre til psykolog, så kan du se om det er det problemet kommer av. Forstår psykologene godt.
Vis hele sitatet...
Hva er det du argumentere imot egentlig? Jeg skrev at jeg ikke tror alle psykologer mener rusen alltid er roten til problemet. Ikke at det ikke kan være det, eller at det ikke gjør det mye verre. Og takk for tipset, men jeg har ikke rørt en joint på 15 år og går til psykolog.


Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Man lager det livet man selv ønsker. Hvis du vil ha et bedre liv, kutt ut knærk-vennekretsen og rusen, gå til psykolog og få livet på stell. Folk har blitt så psykisk hårsåre at det er helt vilt. Man up.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, og det er viktig å ta ansvar. Men dessverre er det sånn at både andre folk og tilfeldigheter kan bestemme ganske mye av hvordan livet ditt skal bli, og det er litt lettvint å bare slå fast at folk er psykisk hårsåre fordi de ikke klarer å fikse livet slik du gjør.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, jeg burde kanskje ikke ta så spontane valg. Bedriften er allerede underbemannet, så hvis jeg forsvinner, vil ikke jeg møte mange blide fjas når jeg er tilbake. Må vurdere akkurat det der.
Vis hele sitatet...
Du trenger jo ikke å komme tilbake, du kan være sykmeldt til du faktisk er frisk nok til å stable deg på beina et annet sted. Har du grunnlag for å være sykmeldt er det vel ingen grunn i verden til å si opp i stedet.
Sist endret av *pi; 6. februar 2020 kl. 23:09.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hva er det du argumentere imot egentlig? Jeg skrev at jeg ikke tror alle psykologer mener rusen alltid er roten til problemet. Ikke at det ikke kan være det, eller at det ikke gjør det mye verre. Og takk for tipset, men jeg har ikke rørt en joint på 15 år og går til psykolog.
Vis hele sitatet...
Var mer rettet til hva jeg ville gjort om jeg hadde vært OP. Det er bortkastet tid for psykologen og, om pasient ikke er åpen om sine store dagligdagse problemer. Tendensene OP har siktet til her, er tendenser som gjerne blir fremprovosjert av hasj.


Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg skjønner hva du mener, og det er viktig å ta ansvar. Men dessverre er det sånn at både andre folk og tilfeldigheter kan bestemme ganske mye av hvordan livet ditt skal bli, og det er litt lettvint å bare slå fast at folk er psykisk hårsåre fordi de ikke klarer å fikse livet slik du gjør.
Vis hele sitatet...
Nei, det er klart det. Men om man vil ha en endring i livet må man i det minste forsøke å ta tak. Klart vi er mer psykisk hårsåre nå enn vi var før, sånn har det dessverre blitt.

https://www.aftenbladet.no/meninger/...ager-pasienter
https://forskning.no/psykiske-lidels...-ungdom/328960
Sist endret av Mumrikken; 6. februar 2020 kl. 23:18.
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Det er bortkastet tid for psykologen og, om pasient ikke er åpen om sine store dagligdagse problemer.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i, og jeg tror ikke de fleste psykologer vil ignorere alle andre problemer du har fordi du også ruser deg. Lappen kan sikkert ryke, men det er kanskje verdt det.

Nei, det er klart det. Men om man vil ha en endring i livet må man i det minste forsøke å ta tak. Klart vi er mer psykisk hårsåre nå enn vi var før, sånn har det dessverre blitt.
Vis hele sitatet...
Hårsåre... Jeg vet ikke jeg. Hjernen er nok, som resten av kroppen, ganske lik som den har vært de siste tusen årene. Men vi har lavere aksept for lidelse nå som vi har midler for å bekjempe den. Vi synes ikke lenger det er greit å gå rundt med ubehandlet depresjon i årevis, vi synes ikke det er en akseptabel del av livet at noen barn vokser opp i traumatiserende hjem, akkurat som vi ikke synes det er innafor at folk stryker med av difteri eller blir krøplinger av polio. Vi synes ikke det er greit lenger, fordi vi kan forhindre det. Kanskje det gjør oss mer hårsåre, jeg tenker at det er fremskritt. Folk tålte ikke disse lidelsene bedre før, de bare hadde ikke noe annet valg enn å ha det sånn. Om noe skulle jeg ønske folk var mer "hårsåre" for sine psykiske problemer, sånn at de faktisk fikk hjelp for dem i stedet for å bite tennene sammen, ignorere problemet og heller overføre dritten videre neste generasjon.

Du linker til to artikler. Den ene sier at folk rapporterer mer psykiske problemer enn før, som jeg antar skal underbygge at folk dessverre er mer hårsåre nå, men samtidig oppfordrer du jo selv til å gå til psykolog. Den andre artikkelen peker nettopp på at kulturen har endret seg, og at det gir folk problemer de ikke ville hatt i gamle dager. Hvordan betyr det at folk er mer hårsåre nå? Det henger ikke helt sammen.
Sist endret av *pi; 6. februar 2020 kl. 23:48.
Vel jeg bruker ikke hasj for å dempe eller døyve noe som helst. Og jeg har samme respekt for det som jeg har for slemmere psykedelika, selv om cannabisen som oftest er veldig snill, kanskje den er for snill.

Hadde bare paranoia de første gangene jeg røykte, til jeg fant ut mekanismen som fører til det. I mitt tilfelle var det kombinasjonen av hvor fort en skifter perspektiver på hasj, fra en tanke til en helt annen, eller til et helt annet perspektiv på den tanken du hadde. Og hvis en da har en liten negativ tanke, f.eks. at du hører naboen utfor når du står og bobler i bongen, så kan dette raske perspektivskiftet fort ta deg inn i en paranoid tilstand, ved at flere og flere tanker og perspektiver bygger seg opp og blir mer og mer innviklede og kompliserte. Men etterhvert som jeg lærte rusen å kjenne, så utviklet jeg immunitet mot det, på samme måte som jeg har utviklet immunitet mot damer.

De første gangene var jeg forresten så urutinert i å kontrollere tankene og følelsene på rusen at hvis jeg bare var litt stresset eller noe, så ville jeg bare falle rett ned i en helvetes ekkel tilstand.
Sist endret av Hans Høyhet; 7. februar 2020 kl. 00:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.