Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 14477
Jeg har en server gående med ubuntu server.
Så har jeg en annen sak liggende i skapet, det er bare en PAD, men siden mine behov av kapasitet er så som så, kan jeg koble den opp og. For gøy, ikke for kapasitet - for det er bare for å lære.
Dette har chipset Baytrail Soc med prosessor Z3795.
Lastet så ned ubuntu server s390 siden den skal være kompatibel med slike prosessorer.
Når jeg skal mounte dette sier derimot Rufus at den ikke kan mounte nettopp så, så jeg lastet ned universal-usb-installer. Den mounter, men den oppleves ikke av enheten som bootable, er det noe åpenbart jeg har gått glipp av her?
Du er nok litt på villspor nå. Det er ikke IBM System/390-arkitektur, selv om det sikkert hadde vært kult med en mainframe i skapet. Det er en helt vanlig x86, ofte omtalt som AMD64. Du må ikke bli forvirret av at det står AMD i navnet, det har mer med arkitekturen å gjøre, ikke med hvem som er produsenten av CPUen.

Lurer på hvordan du kom frem til at det må være s/390?
Oi, da må jeg ha gått helt feil bare - uten å kunne forstå det helt.
Uansett er det rart at den mener boot-disken er feil, så noe feil er det uansett.
Jeg vet ikke hva som er galt med Rufus, men det høres ut som du har en defekt minnepenn siden den ikke kan montere den?