Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 16203
Trenger en glassplate, 215mm x 204mm (2.5-3.5mm tykk). Er det noen steder i Bergen eller på nettet der man kan kjøpe slike glassplater med nøyaktige mål? Eventuelt få en større glassplate kuttet til riktig størrelse.
http://lmgtfy.com/?q=glassmester+bergen

Så kan du kontakte et par av de og spørre hvor dyrt det blir
Sitat av Grix Vis innlegg
Trenger en glassplate, 215mm x 204mm (2.5-3.5mm tykk). Er det noen steder i Bergen eller på nettet der man kan kjøpe slike glassplater med nøyaktige mål? Eventuelt få en større glassplate kuttet til riktig størrelse.
Vis hele sitatet...

Kjøpte 2 stykker hos en lokal glassmester i skiområdet 230x260mm i 6 mm og det kom på 80kr så det er ikke fryktelig dyrt...
Stjel et vindu fra en rivningsplass og bruk glasskjærer?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Stjel et vindu fra en rivningsplass og bruk glasskjærer?
Vis hele sitatet...
Gjøre deg til kriminell for en femtilapp? Kom an.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Gjøre deg til kriminell for en femtilapp? Kom an.
Vis hele sitatet...
Støtter halvveis dette, vis det er noen steder som blir pusset opp som det gjerne er så bare spørr om du kan få den :-)
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Takker for svar, har sendt noen mailer til forskjellige nærliggende glassmestere, skal se om jeg får noen svar etterhvert. Hvis ikke kan jeg prøve den glasskjæreren, trenger ikke drive å besøke rivningsplasser, clas ohlson har visst glassplater til fotorammer for noen tikroninger.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvis ikke kan jeg prøve den glasskjæreren, trenger ikke drive å besøke rivningsplasser, clas ohlson har visst glassplater til fotorammer for noen tikroninger.
Vis hele sitatet...
Vær obs på at glasskjæreren sannsynligvis koster mer enn glassplaten levert av en glassmester.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Gjøre deg til kriminell for en femtilapp? Kom an.
Vis hele sitatet...
Å stjele et vindu som skal på dynga? Det finnes vel forskjellige nivåer av kriminell :P Mulig jeg er litt skruppelløs...
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vær obs på at glasskjæreren sannsynligvis koster mer enn glassplaten levert av en glassmester.
Vis hele sitatet...
Tja, har bare fått ett svar enda og de skulle ha 125kr for en plate. Skulle helst ha to (en i reserve) og da er plutselig glasskjæreren billigere allerede. Pluss at det er jo en investering, kommer sikkert til å få bruk for den en annen gang senere i livet . Får se hva de andre glassmesterene svarer.
Sist endret av Grix; 9. desember 2013 kl. 16:08.
Sitat av Grix Vis innlegg
Tja, har bare fått ett svar enda og de skulle ha 125kr for en plate. Skulle helst ha to (en i reserve) og da er plutselig glasskjæreren billigere allerede. Pluss at det er jo en investering, kommer sikkert til å få bruk for den en annen gang senere i livet . Får se hva de andre glassmesterene svarer.
Vis hele sitatet...
Kan også nevnes at dette ikke nødvendigvis er noe du får til på første forsøk. Er greit å beregne glass nok til noen plater ekstra

Dersom du kun skal ha en eller to plater, og nøyaktige mål er viktig, ville jeg satset på å kjøpe fra en glassmester.
Av ren interesse, hva skal du ha den glassplaten til?
Gjelder dette pleksiglass og lexan også?

Samme pris?
Sitat av LTd Vis innlegg
Gjelder dette pleksiglass og lexan også?

Samme pris?
Vis hele sitatet...
Pris varierer fra leverandør til leverandør og er avhengig av størrelse, tykkelse og type materiale. Jeg mener å huske at pleksiglass er en god del dyrere enn "vanlig" glass, men som sagt varierer dette.

Det beste du kan gjøre for å finne en eksakt pris er å ta en uforpliktende telefon til glassmestrene i nærheten. Du vil nok også finne variasjon mellom de ulike glassmestrene, så jeg anbefaler å kontakte flere for å få den beste prisen.
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Exlr8 Vis innlegg
Av ren interesse, hva skal du ha den glassplaten til?
Vis hele sitatet...
Skal bygge 3D printer, da trengs en plate glass som underlag
Sitat av Grix Vis innlegg
Skal bygge 3D printer, da trengs en plate glass som underlag
Vis hele sitatet...
Det du trenger er rett type glass for at du skal få et bra resultat. Glasset må være helt jevnt og helst ikke glatt. Det må også tåle en del i tilfelle du kjører nozzle ned i plata. Husk også at glasset hele tiden skal varmes opp til 60-110C, ikke alle typer glass som tåler dette, spesielt ikke om du bruker tape på plata. Annbefaler ovnsglass fra glassmester da det "aldri" kommer til å knuse med mindre du er virkelig uforsiktig. klarte å få en bit til 200 kr, men utsalgsprisen her jeg bor er 5000 kr m^2. Annbefaler deg virkelig å spørre på reprap.no eller reprap.org hvor folk har testet forskjellig glass om du lurer på mer.

Kilde: Meg selv, har 2 stk 3D printere og mange ødelagte glassplater
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av fomox Vis innlegg
Det du trenger er rett type glass for at du skal få et bra resultat. Glasset må være helt jevnt og helst ikke glatt. Det må også tåle en del i tilfelle du kjører nozzle ned i plata. Husk også at glasset hele tiden skal varmes opp til 60-110C, ikke alle typer glass som tåler dette, spesielt ikke om du bruker tape på plata. Annbefaler ovnsglass fra glassmester da det "aldri" kommer til å knuse med mindre du er virkelig uforsiktig. klarte å få en bit til 200 kr, men utsalgsprisen her jeg bor er 5000 kr m^2. Annbefaler deg virkelig å spørre på reprap.no eller reprap.org hvor folk har testet forskjellig glass om du lurer på mer.

Kilde: Meg selv, har 2 stk 3D printere og mange ødelagte glassplater
Vis hele sitatet...
Takk, fant en link til disse på reprap.no: http://protoprint.flyingcart.com/ind...&req=dept&id=8

Har du erfaring med dem? Virker jo perfekt. Eneste er at målene ikke er helt nøyaktig, er en centimeter eller to feil i hvert aske. Vet du om det gjør noe? Settet jeg har kjøpt er dette: http://www.makerfarm.com/index.php/prusa-8-i3-kit.html

Og hva er forskjellen på det glasset med "kepton" og det uten?
Sist endret av Grix; 11. desember 2013 kl. 19:09.
Sitat av Grix Vis innlegg
Takk, fant en link til disse på reprap.no: http://protoprint.flyingcart.com/ind...&req=dept&id=8

Har du erfaring med dem? Virker jo perfekt. Eneste er at målene ikke er helt nøyaktig, er en centimeter eller to feil i hvert aske. Vet du om det gjør noe? Settet jeg har kjøpt er dette: http://www.makerfarm.com/index.php/prusa-8-i3-kit.html

Og hva er forskjellen på det glasset med "kepton" og det uten?
Vis hele sitatet...
Ingen erfaring med de nei, men som sagt annbefaler jeg ovnsglass da det tåler temperaturer og er solid (tror det er samme man finner i komfyrer og vedovner). Det koster litt mer, men i lengden lønner det seg. Bilderammer fra Rema1000 holder gjerne 2-3 mnd sålenge du ikke bruker kapton.

Kapton er en type tape for å få en bedre overflate som ikke er så glatt slik at plasten setter seg. Skal du printe ABS eller PLA?

Forøvrig finner du meg og mange andre norske på irc reprap.no @freenode
Ovnsglass, også kalt herdet glass, det kan ikke være lett å få spesialbestilt i custom størrelser? Jeg trodde ikke det gikk an å behandle med kutt eller hulltaking etter herdeprosessen. Kan en glassmester skjære en bit glass og så herde den for deg?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Ovnsglass, også kalt herdet glass, det kan ikke være lett å få spesialbestilt i custom størrelser? Jeg trodde ikke det gikk an å behandle med kutt eller hulltaking etter herdeprosessen. Kan en glassmester skjære en bit glass og så herde den for deg?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe problem å få "ovnsglass" spesialtilpasset hos en glassmester. Har selv gjort dette til en vedovn.
Ovnsglass og herdet glass er ikke det samme
Neivel, mulig jeg tar feil. Hva er forskjellen?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Neivel, mulig jeg tar feil. Hva er forskjellen?
Vis hele sitatet...
Ovnsglass kan kuttes det kan ikke herdet glass, mer enn det vet jeg desverre ikke