Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1337
vil starte med å beklage for at det ble veldig mye å lese også er jeg usikker på om jeg valgte rett forum.

situasjon: jeg har alltid hatt ganske alvorlige konsentrasjonsproblemer og sinneproblemer fra jeg var liten, også for ca1-2 år siden begynte jeg å utvikle impulsproblemer også.
basert på det jeg har lest så vil jeg tro at jeg har AHDH/ADD eller noe lignende. Da jeg var 12 år gammel så forsøkte jeg å begynne på BUP, men jeg klarte bare å gå der i 2 uker før jeg ikke klarte mer fordi jeg likte ikke menneskene der også forstod jeg ikke hva faen som var vitsen.

hva faen skal de gjøre hvis jeg faktisk har et problem i hodet liksom? på den tid visste jo ikke jeg at det fantes medisiner osv for sånt, så jeg slutta.

for ca1 måned siden bestemte jeg meg for å prøve å begynne på BUP igjen siden problemene mine har blitt verre og har blitt ett større problem i hverdagen enn før.
Men før jeg fikk begynne på bup igjen så måtte jeg ta en 'helseskjekk' hos legen for å være sikker på at det ikke var noe fysisk galt med meg. der ble jeg også testet for narkotika og prøven ble positiv for hasj.
legen bestemte seg for å ikke sende saken til barnevern/politi, men BUP fikk vite om det. Da jeg kom inn på BUP så fortalte de meg at utredningen vil ta minst 3mnd før de evt kan gi meg noen form for medisin også må jeg være rusfri igjennom hele greia selvom det vanligvis ikke er noen minimumstid for hvor lenge man egt skal gå før man kan få medisiner, men siden jeg testet positiv så er reglene at man må vente minst 3mnd.

problemene med dette er at for det første så har jeg ekstremt dårlig tålmodighet, så jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å holde ut i 3mnd.
for det andre så har jeg en tendens til å plutselig ende humør så jeg plutselig tenker at jeg ikke gidder mer og at jeg heller vil fortsette å ruse meg på narko osv..

men det største problemet er det at jeg ikke vet om jeg får medisin etter de 3mnd i det heletatt. det kan jo hende at de ikke vil gi meg medisinen pga mistanke om misbruk eller at de tror at jeg ikke trenger medisin i det heletatt...
om jeg hadde visst 100% at jeg får medisin etter 3 mnd så hadde jeg overlevd siden da har jeg motivasjon nok.


Spørsmål 1: finnes det noen forstyrrelser/diagnoser som har samme kjennetegn/symptomer?
isåfall hva er behandlingen for det?

Spørsmål 2: har dere noen tips til motivasjon for å klare meg 3mnd rusfri, siden jeg pleide å ruse meg daglig før. Hva kan jeg gjøre da jeg virkelig har lyst til å ruse meg?

Spørsmål3: finnes det noen medisin som er litt svakere som de evt kan gi meg midlertidig før det har gått 3mnd?

har tatt adhd medisiner mange ganger før og det gjør at jeg klarer å oppføre meg ordentlig og konsentrere meg bra, dette er noe jeg er villig til å gi opp narkotika for hvis jeg får det på resept. har heller ikke tenkt til å ruse meg på medisinen, jeg vil bare føle meg normal. HJELP!

også en annen ting: de adhd pillene jeg kjøper av kompisen min er ganske sterke, men det er akuratt nok til å få noe funk. hvis jeg evt får medisin hos bup, da kommer jeg til å få mye svakere piller enn det jeg er vandt til. hvor lenge må jeg bruke de før de kan gi meg sterkere medisin? hva må jeg si for at jeg skal få sterkere medisin, holder det med at jeg sier at jeg ikke merker noe av dem?
Sist endret av 666; 6. mars 2020 kl. 12:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1. Ja, mange, men de fleste reagerer da ikke som du gjør på ADHD-medisin. Prøv meditasjon, seriøst.

2. Motivasjonen er jo først og fremst å få ett bedre liv. Siden du fortsatt kvalifiserer for BUP har du så absolutt mye bra levetid igjen, så lenge du får hjelp nå. Andre ting er penger. Hva kan du kjøpe deg for det du ville brukt på rus iløpet av 3 måneder? Om ikke annet har du mye tid igjen etter de tre månedene, og verden går ikke tom for dop.

3. Du kan kjøpe Sedix reseptfritt på apoteket. Det er en urteblanding i tablettform som skal virke beroligende.

4. Når du begynner på medisiner vil doseringen justeres til ditt behov.

Prøv å gi dette en ærlig sjangs. Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det når jeg var ung.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Eeeee ja ser at du er utolmodig, men vær glad du har fått plass hos BUP og endelig har en utredning i vente. Det er jo nettopp psykiatri som kan hjelpe deg med problemer i huet som du kaller det (og som det er) så legg av deg den barnslige og selvsaboterende innstillingen om "hva faen kan de gjøre liksom?".

3 mnd går fort når du bare tar to og tre uker av gangen så vipps er du halveis, men ja man skulle håpe at psykiatrien gikk kjappere men desverre ikke. Her må du bare akseptere at sånn er det.

Først må du utredes for alt mulig psykisk, ikke bare adhd. Dette gjøres av psykolog og sannsynligheten er stor for at det er andre ting med deg enn adhd også. Medisiner er ikke den eneste løsningen på ting, men ofte. Terapi er også viktig, og i terapi er det viktigst av alt at du er ærlig om alt og åpner deg om åssen du har det. Ikke vær redd for å si feks om du føler deg usikker, redd, utafor eller noe, den tøffe maska hvor du leker Mr. Kul må du bare legge vekk for den hjelper deg ikke med en dritt. Kjip oppvekst? Få det ut! Føler deg anderledes og rar? Få det ut!.. You get me. Det er også viktig at du forteller om rusmiddelbruket ditt. De kommer ikke til å ta det videre med foreldrene dine eller noe, men er viktig å si for at de skjønner hele bildet, og også får gitt deg riktig medisin og dose for det som funker på noen funker kanskje ikke på deg og noen medisiner kræsjer med andre ting osv. Så om du vil ha hjelp og nytte av dette må du være ærlig om alt. Ikke se på de som noe fiende eller en teit streit innsans, men som ålreite folk som faktisk har valgt å jobbe med å hjelpe deg til å finne ut av deg sjæl og få et bedre liv og fremtid.

Jeg skjønner godt at rastløsheten din gjør det veldig forlokkende å ruse seg, men prøv å minn deg selv på at det er nok jobb å fikse opp i det psykiske når du får plass, så å være rusavhengig og måtte fikse opp i det også vil ødelegge helt behandlinga du egentlig venter på. Jeg vil foreslå at du får deg en livsstil nå hvor du trener hver dag. Om du ikke liker vekter og tredemølle, så sykle deg en heftig tur eller til og fra skolen, dra i svømmehall, begynn på kickboksing, ju jitsu, klatring eller whatever bare hold kroppen i trening hver eneste dag. Det demper rastløsheten, og øker også dopamin nivåene i hjernen din etter en periode, og vil subsidiere for rusmidler som også øker dopamin nivåene (det er når disse synker at man får sug etter å ruse seg igjen).
Alle pengene du sparer kan du bruke til en nice ferie eller noe til vintern! Eller ha på sparekonto til lappen og bil (dette plagde meg stort, når alle hadde lappen, bil og leilighet var jeg fortsatt blakk som en kirkerotte og hadde ikke en dritt fordi alle penga gikk til rus).
Yoga hjelper på adhd men du kommer til å stresse og nesten bli mer urolig og rastløs enn vanlig de første fire fem gangene men vær disiplinert og fortsett å gå dit.
I værste fall om det er helt uutholdelig uten rus og du kommer dit hvor du uansett kommer til å kjøpe noe, så hold deg til hasj. Det roer deg og er mye lettere å slutte med også enn alt mulig annet dritt.