Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4758
Hei.

Jeg lurer på hva du ville sagt/gjort for å få lønnsøkning om du var i min sitasjon.
Jeg er nå inne i mitt fjerde år som selger i et franchise underlagt et av Norges Største Forsikringsselskap.
Pr i dag lønnes vi ansatte med 100% provisjon også har vi en lav garantilønn på siden som en sikkerhet om alt skulle gått rett vest en måned.
Når det gjelder provisjonen har vi veldig gode tariffer. Selgere hos oss ligger mellom 25.000 - 120.000 pr måned i snitt. Noen utmerker seg bedre enn andre. Siden 2012 har bedriften gått med gode overskudd år etter år, lederne tar ut en fastlønn på ca 800.000 i året + årlige uttak av overskuddet.
En annen ansatt har hintet tidligere om at vi kunne tenke oss en fastlønn. Da har de fra tidligere sagt at det ikke lar seg gjøre. Hvorfor ikke? Bedriften går som det suser. I tillegg har de mye EK i bedriften som sikkerhet.
Når jeg startet her var vi 4 selgere + 3 ledere. I dag er vi til sammen 20 ansatte i tillegg til at lederne har startet en ekstra avdeling ca 10 mil i fra vår avdeling.

Goder:- Fleksibel arbeidstid
- Telefon på jobb
- Forsikringer gjennom jobb
- 8 ferieuker (
- Konkurranser
- Bonusordninger om man selger for så mye i løpet av et kalenderår

Dårlig:- Telefon på jobb (brukes til jobb og ikke privatbruk)
- Forsikringer gjennom jobb (Dette må vi betale for)
- 8 ferieuker (dårlig løsning da det går utover lønn. Jeg har ingen fastlønn)
- Konkurranser (de er dårlig på utdeling av premier, ofte må man mase på de for å få)
- Middag med jobben skal man alltid gjøre seg fortjent til ved å ha høyt salg.
- Samboer med på julebord er ikke aktuelt.
- Denne jobben gir ikke gode karrieremuligheter internt da jeg jobber i franchise
- Garantilønn kan ende opp med trekk i feriepenger eller som et lån i bedriften

Målet mitt er å få 10.000 hver måned i tillegg til provisjonen jeg selger.
Jeg vet at de har råd, men vil nok ikke gi det siden det kan bli urettferdig for andre.
Jeg har lengst ansiennitet bortsett fra sjefene, vært beste selger på kontoret i over et år, men nå er jeg nestbest, veldig lite fravær og aldri sykemeldt, god ambassadør, god selger, over 80% i fornyelsesprosent blant mine kunder = God kvalitet, yter mitt for å bevare et godt arbeidsmiljø.


Har dere noen spørsmål er det bare å spørre, det er mye jeg ikke har skrevet.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
"Gi meg 10.000 i mnd ellers går jeg til konkurrentene."
Det nso sa. Si at du SKAL ha en fastlønn, visst ikke så stikker du til konkurrentene. Gjør du det taktisk, få med deg noen av de andre toppselgerne og stå på deres, visst dere ikke får grunnlønn på 10.000, så byebye
Jeg bruker å si at jeg regner med at de vil vise at de setter pris på meg. Det har holdt bra foreløpig :-)

Tror nok de vil vegre seg på å flytte selgere over på fastlønn. Dessverre? viser det seg gang på gang at selgere motiveres ekstra via provisjonsbasert lønn og konkurranser og mister 'den lille ekstra insatsen' ved fastlønn. Dette vet de aller fleste sjefer. Dessuten reduserer de på den måten risikoen ved faste utgifter hvis salget generelt går ned. På den annen side er det dårlig business å miste selgerne sine, så det burde jo gå an å forhandle seg frem til et kompromiss som er til å leve med. Særlig hvis dere går sammen om forhandlingene.
Sjekk med konkurrentene hva du faktisk kan bli tilbudt der, og bruk det som utgangspunkt.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
** tar på meg den onde arbeidsgiverfrakken
Du sier du har vært best. Nå er du bare nest best. Du har altså hatt en "formtopp" men har blitt forbigått. Hvorfor skal jeg satse videre på deg? Fordi du har vært god, eller fordi du har tenkt til å bli dårligere?
** tar av meg frakken

Jobbet for mange år siden i en butikk, og hadde da drøye 13 000 kroner utbetalt hver måned som fast lønn. I tillegg hadde jeg en bonusordning der jeg kunne få 10 og 20 tusen (maksimalt) annenhver måned. Samt en halvårsbonus på 60 000 (maksimalt). Dette var så uoversiktlig at jeg gikk til sjefen min, og istedet ba om en ren provisjon på fortjenesten jeg lage for butikken. Jeg fikk da 2% av all omsetning med mer enn 5% overskudd + 10% av all bruttofortjeneste. Det var avsindige summer i de gode periodene, og ikke så fett i de ikke så gode.

Du sier at 8 ukers ferie er dårlig. Det er 4 ukers betalt ferie i Norge, 5 hvis du er over 60 år. At arbeidsgiver tilbyr deg 4 ukers ubetalt ferie i tillegg, ville jeg jublet vilt for. Dette er likevel ikke noe du kan tvinges til å ta ut.

Min ærlige tilbakemelding, utifra hva du skriver, er at du har flere negativer enn positiver om arbeidsstedet ditt. Mitt tips er at du vurderer arbeidsmarkedet, og ser deg om etter en ny jobb. Kanskje vil du finne et arbeidssted som har flere positiver enn negativer, kanskje vil du finne ut at de betingelsene du allerede har er ganske gode. Dersom du har de resultatene og ansennieteten du henviser til, ville jeg som leder ha gitt deg 20 000 i grunnlønn i bytte mot endring av bonuser og provisjon uten å tenke meg om. Ta lederen til side og si at du føler du trenger nye utfordringer, og at livssituasjonen tilsier at du må ha en mer stabil inntekt.
Fastlønn, hva pokker skal du med fastlønn? Du er selger, og ifølge deg selv en god selger. Gode selgere har ikke fastlønn.
De har provisjon. Og det er ikke negativt fordi de vet at de tjener mer på provisjon enn å få fastlønn samt nedjustert provisjon. Du vil ikke få fastlønn + samme provisjon som du har nå. Det er jo som å gi deg 120.000 i bonus på topp av bonusen din. Og du er jo ikke engang toppselger lenger.

Gode selgere tjener bra. Tar ut ferie og kommer uthvilt og sterkt tilbake og setter nye rekorder.

Dårlig:- Telefon på jobb (brukes til jobb og ikke privatbruk)
- Forsikringer gjennom jobb (Dette må vi betale for)
- 8 ferieuker (dårlig løsning da det går utover lønn. Jeg har ingen fastlønn)
- Konkurranser (de er dårlig på utdeling av premier, ofte må man mase på de for å få)
- Middag med jobben skal man alltid gjøre seg fortjent til ved å ha høyt salg.
- Samboer med på julebord er ikke aktuelt.
- Denne jobben gir ikke gode karrieremuligheter internt da jeg jobber i franchise
Vis hele sitatet...
Om du har en mobil som kun brukes på jobben så bare levner du mobilen når du går fra jobb. Om sjefen vil ha deg tilgjengelig 24/7 så får de betale for det gjennom å dekke privatbruk også.

At du må betale for forsikring? Sikkert med ansatt rabatt da? Om det stemmer så er det jo helt greit.

8 ferieuker. Bra. Selg mer og ha kontroll på kontoen slik at du setter av penger til juleferie, påskeferie etc.

I andre jobber er det ikke vanlig med middager i det hele tatt. Regner med dere får mat + drikke når dere er med? Det er et gode uansett og det er jo bare rett og rimelig å sette krav for middag. En middag for et salgsteam er jo en belønning. Middelmådighet og under par kan ikke belønnes. Men selger dere til måltall så blir det mat og fest. Enkelt.

Spør du meg så er det et pluss å slippe samboer på julebord
Når det er sagt så er det helt vanlig i arbeidslivet å ha julebord kun for ansatte. Synes du virker litt utakknemlig. Veldig mange får ikke noe julebord i det hele tatt - i beste fall kanskje en julelunsj som de selv må betale.

Joda jobben gir nok karrieremuligheter - om de ser deg som sjef så får du helt sikkert åpne eget kontor frem i tid om du ønsker det. Spørsmålet blir jo, hvorfor vil du det? Jobb litt mer effektivt og målrettet som selger og du vil tjene mer enn sjefen din, og ha null ansvar.

Du har en bra betalt jobb, men for at du skal tjene godt må du jobb hardt. Er ikke noe galt med det, og det er slik de aller fleste selskaper lønner sine ansatte. Blås i fastlønn og fokuser på gjøre en ennå bedre jobb slik at du er toppselger. Fastlønn gjør deg lat og makelig. Pluss at om de gir deg fastlønn så setter de ned provisjonssatsen din - i verste fall så taper du penger i form av lavere lønninger, bonuser etc om du presser igjennom fastlønn. Om du skal endre noe i lønnsmodellen så anbefaler jeg å heller gjøre noe med provisjonen, eller måltall slik at du får enn større del av kaken om du selger så og så mye mer enn budsjett eller hva du gjør per idag. Er lettere og få gjennomslag på noe bedriften også tjener - mer salg. Og det er fair i forhold til både deg og bedrift.

Gjør heller noe i forhold til rutiner og redelighet. Arbeidsgiver krever lojale ansatte. Ansatte må derfor kunne kreve lojale sjefer. Har det vært en konkurranse med fete premier så skal premiene ut raskest mulig etter avholdt konkurranse. Helt uten at de ansatte maser etter må spørre. Snakk med sjefen din og foreslå å feks ta en liten seremoni rundt utdeling av premier i plenum slik at det skapes litt "misunnelse" og konkurranseånd, fremfor demotiverte ansatte som snakker bak sjefens rygg om hvor kjipe sjefen er med å få ut premier. Slikt tull fra sjefene bidrar til å skape dårlig miljø - og i et salgsteam er slikt døden.
Sist endret av frtoretang; 4. august 2016 kl. 16:09.
"Er ikke engang toppselger lenger" Så hvis man er nest best av en gjeng med selgere har man lite å slå i bordet med ved forhandlinger? jeg må si at Frtoretang virkelig kuker det til med mange kommentarer her. Etter hva som fremkommer har TS til enhver tid vært blant de 2 beste selgerne i avdelinga, og er etter alle solemerker en stor ressurs. Forhandlinger om fastlønn bør definitivt kunne bære frukter. Eller kanskje ikke, siden Toretang har bestemt at selgere kun skal leve av provisjon. Hvis man skal leve av og trives som selger i 10 år + bør man definitivt forhandle fram en fastlønn. Selv de beste kan bli rammet av periodevis dårlige markedssituasjoner.

1/4 fastlønn og 3/4 provisjon er min egen modell, og har fungert utmerket i mange år.
Sist endret av GodBlanding; 4. august 2016 kl. 17:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@Godblanding hvor høy provisjon kunne du fått uten fastlønn? Er ganske sikker på at du ville hatt større netto per anno uten fastlønn.

Ja ts er en ressurs, men å tro at han får fastlønn på toppen av dagens provisjonsordning er i beste fall naivt. Har selv fartstid som selger og i min familie er det salgssjefer og en salgsdirektør. Fra min tid som selger så diskuterte vi heftig rundt dette da jeg alltid forsøkte å skape best mulig betingelser der jeg jobbet. I disse samtalene var det ofte jeg måtte innse pga erfaringen til andre min familie at rene lønnskrav oftest møter motbør så også for selgere. Mens om en forhandler om goder, bonuser eller provisjon er det enklere å vinne frem.

Jeg er vokst opp med snakk om salg, tilogmed rundt middagsbordet. Så jeg tar ikke det jeg skriver fra løse luften. Nå avviser jeg ikke kategorisk at ts muligens vil vinne frem med sitt ønske om fastlønn - jeg prøver å være realistisk basert på egne erfaringer mtp hvordan selgere ofte lønnes. Det er feks vanlig at toppselgerne har egne dealer ang provisjon og dermed gir opp fastlønn fordi samlet sett over året tjener de mer på rent provisjonssalg. Selgere som leverer rundt budsjett trenger fastlønn, de beste selgerne får ofte størst årslønn ved ren provisjon. Jada du kan tenke i et 10 års perspektiv - men 1 krone idag er mer verdt en 1 krone frem i tid. Så lavere provisjon som følge av fastlønn er for de beste ofte uønsket pga årslønn.
Sist endret av frtoretang; 4. august 2016 kl. 17:54.
Det hjelper ikke å si "skal ha". Du må ha et pressmiddel.

Sonder markedet. Send noen søknader, og se om du er attraktiv for andre bedrifter.

Hvis du får et konkret jobbtilbud, si at du må ha betenkningstid, og bruk dette som et ultimatum ovenfor sjefen din.

Hvis han fortsatt står på sitt kan du slutte, og forhåpentligvis gå over i en bedre jobb.
Sist endret av belisarius; 4. august 2016 kl. 17:57.
@godblanding @ts

Tenk på hva du ber om ts. 10.000 kr på toppen hver måned. 120.000 kr i lønnshopp per år. Det vil være en særdeles vellykket lønnsøkning.
Hva koster en slik lønnsøkning bedriften? Vil du selger MER om du får fastlønn på toppen? Antakelig ikke. Mett & lat. Vil du opprettholde dagens salg? Ja i beste fall. I verste fall så vil du selge mindre per måned fordi du føler deg safe med din nye lønn. Og alt dette fra sjefene uten at de VET de får noe ekstra tilbake?

Realiteten er jo at 120.000 i lønn koster bedriften langt mer. 14.1% ekstra bare i arbeidsgiveravgift. Du ber altså bedriften 169 200 kr mer i lønnskostnader til deg, helt uten at du vil bli stilt krav til. Men hva blir den reelle kostnaden? Om økningen fører til at salget ditt faller. Ja da taper bedriften også inntekter. Og husk at salget ditt er med på å sikre din sjef hans bonus. Så jeg blir overrasket om du vinner frem med kravet slik du tenker.

Det du ber om er på grensen til ufint spør du meg.
Interessant problemstilling Frtoretang- jeg ser poenget ditt. Faktisk har jeg hatt en løsning i 4 år med følgende: 15.000,- fastlønn- 7.000 i bonus ved oppnådd budsjett: oppnådd budsjett tilsvarer 40 salg i måneden a 700,- provisjon pr. salg. Gjennomsnittlig salg oppnådd ligger mellom 60 og 70 hver måned. Mao 22.000 fast og mellom 40 og 60.000 i provisjon roughly. Nå er jeg tvunget til å være selvstendig næringsdrivende. Jeg skal fakturere 1300,- + Mva PR. Salg. Med et salg på 60-70 i gjennomsnitt, hvilken av løsningene vil jeg være best tjent med? Jeg spør fordi jeg rett og slett ikke er helt sikker selv!
GodBlanding:

82 000 utbetalt i mnd vs 91 000 i mnd - utgifter knyttet til egen bedrift (fakturering, revisor o.l).

Du er helt klart best tjent med å jobbe der du jobber. Å starte opp eget så bør du tjene en god del mer skal du matche lønnen du har i dag.


Leinad7:

Slik jeg ser det, uten å kjenne til selgerbransjen spesielt mye: Hva har du på å tjene på å få mer i fastlønn? En ting er at det vil bli en større økonomisk trygget når alt går til F en måned. Men, med den lønnen du har på gode måneder (Oppmot 120 000 som du selv påstår), så bør du ha såpass ordnet økonomi at du fint klarer å legge av 20-30 000 i mnd i sparing, slik at du selv kan dekke opp de mnd alt går til H.
For skal du ha mer i fastlønn, så må jo fortjenesten gå ned per salg. Noe du, som topp 3 beste selger i bedriften til enhver tid, vil tape stort på.
God blanding, med dagens lønnsmodell vil du ha brutto ut mellom 64.000 og 71.000 per måned.

Om du fakturer for 1300 + mva så ser det slik ut uten hensyn til evt. mva refusjon. Noe du skal ha svære investeringer for å komme i posisjon for.

1300 x 60 = 78.000 +mva.
1300 x 70 = 91.000 + mva.

Ja du får mer inn om du fakturer, men her er det flere faktorer å ta hensyn til. Selskapsform? Enk utløser ingen arbeidsgiveravgift på din lønn. Du har derimot en høy risiko ved feks sykdom. Beste dekning er via NAV forsikring som om jeg husker rett koster ca 10-12.000 per måned.

Velger du å kjøre AS el NUF så opprettholder du samme rettigheter du har idag - da du blir ansatt av selskapet. Men det utløser også arbeidsgiveravgift på 14,1%. Det du tar i lønn koster selskapet 14.1%. Glem ikke at dette er DITT selskap.

Så i et AS/nuf vil ved uttak av 91.000 i lønn sørge for at bedriften din må betale 12831 i arbeidsgiver avgift. Så du må altså justere ned lønnen du tar ut for at ikke selskapet ditt skal tape penger. Si at du har 70 salg men tar ut 78.000 i lønn så koster det selskapet 10.998 per måned. Du levner da et lite overskudd på 2.002 kroner i selskapet.

Men har selskapet utgifter? Husleie, forsikringer eller hva med kostnader ved sykdom? Arbeidsgiver perioden er hva nå, 16 dager?

For meg så virker det som en marginal økning i lønn om du starter eget selskap. Dessuten så plasserer du risiko på egen hånd eller selskap.

Hva er det som gjør at din arbeidsgiver presser på for å få deg til å starte eget og fakturere? Jeg tror de ønsker mindre risiko, samt mer forutsigbare kostnader.

Hvordan kan du vinne på dette? Forhandle frem en helt ny avtale. Uten fastlønn feks. Eller med halv fastlønn. Om du fjerner litt av ditt sikkerhetsnett så er det enklere å vinne frem med forhandlingen. Si at du ønsker å fortsette som ansatt, men at du har et forslag som gjør utgiftene til arbeidsgiver mer forutsigbare.

Kan du justere opp pris på det produktet eller tjenesten du selger? Om du kan det kan du feks øke salgspris og provisjon. Samt få høyere bonus ved budsjett. Hva skjer om du selger 2, 3 eller 4 ganger budsjett? Få frem en deal som gir deg større provisjon per salg etter feks 2 ganger budsjett.

Ja det er jo ingen fasit på dette, du må tenke igjennom hva du leverer på jobben om dagen. Er du en bra og stabil selger? Klarer du å holde fokus på jobb og selge jevnt? Da passer det godt med en modell som gjør at du får større del av kaka siden du dropper fastlønn. Men du får en større andel jo mer du presterer. Husk at også din sjef får bonus basert på hva teamet leverer. Om du vet du kan selge ennå mer per måned, eller selge til en høyere pris så skaper du en merverdi for sjefen og bedriften. Det er nøkkelen til å vinne frem med "lønnskrav" eller forhandlinger. Det ble sagt tidligere i tråden at en skal true med en konkurrent. Ja det kan virke - men det regnes som et guffent pressmiddel av sjefene. Og de husker gjerne slikt etterpå. Skap en vinn vinn situasjon og du har også skapt deg en motivasjonsfaktor som gjør at du vil skjerpe deg ekstra for å selge ennå mer, og kanskje også til høyere priser.
Sist endret av frtoretang; 5. august 2016 kl. 01:31.