Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 14099
Hei.

Har en far som ikke vil ha meg hjemme lenger, så jeg blir kastet ut før jul. Hva gjør jeg nå?

Jeg har ti lapper på kontoen, ellers ingenting. Har en jobb hvor jeg ikke får noe spesielt med vakter lenger pga. jeg har begynt på videregående igjen. Så penger sliter jeg med.

Hva gjør jeg? Har absolutt ingen anelse hvordan alt dette fungerer.
Hva er årsaken til at du blir kastet ut? Det beste er jo og prøve å løse denne saken mellom deg og faren, slik at du fortsatt kan bo der. Hvis det ikke ordner seg så tror jeg du er nødt til å stikke innom NAV og høre hva de kan bidra med.
Dra til NAV og be de finne deg midlertidig bosted mens du leter etter leilighet, og når du finner en går du til NAV og leverer husleiekontrakt og får husleien dekket. Men, får du stipend på skolen? Da har du forsåvidt et problem når det kommer til støtte fra NAV.
Sist endret av Dimergon; 23. oktober 2013 kl. 19:34.
Trådstarter
Sitat av Gulingen Vis innlegg
Hva er årsaken til at du blir kastet ut? Det beste er jo og prøve å løse denne saken mellom deg og faren, slik at du fortsatt kan bo der. Hvis det ikke ordner seg så tror jeg du er nødt til å stikke innom NAV og høre hva de kan bidra med.
Vis hele sitatet...
Greia var at jeg egentlig skulle ut når jeg var 18, men fikk bli lenger. Men nå gidder han ikke mer.

Har ikke så veldig god kontakt med han selv om vi bor i samme hus, så vet egentlig ikke. Er heller ikke noe jeg tror jeg får ordnet opp i.

-

Men hvordan fungerer borteboer stipend? Er det forsent å få det nå, eller?

Ja, jeg får stipend på skolen, men er snakk om ti lapper delt ut i løpet av et år.
Sist endret av Grass; 23. oktober 2013 kl. 19:39.
Tror dessverre ikke du har krav på så mye så lenge du er elev/student, da er det evt. studielån og stipend som gjelder.

Jeg forsørget meg selv gjennom videregående. Det var ikke enkelt, men det gikk. Hadde alle mulige rare jobber til alle døgnets tider.
Sitat av Grass Vis innlegg
Greia var at jeg egentlig skulle ut når jeg var 18, men fikk bli lenger. Men nå gidder han ikke mer.

Har ikke så veldig god kontakt med han selv om vi bor i samme hus, så vet egentlig ikke. Er heller ikke noe jeg tror jeg får ordnet opp i.
Vis hele sitatet...
Skjønner godt det med at foreldre vil at ungene skal forlate rede når de fyller 18 år. Men i din situasjon kan det bli litt vanskelig med en som ikke har fast inntekt, slik at du får leid deg plass og bo. Hva med og tilby faren din litt penger i måneden mot at du får bo der?

Ellers så er NAV ditt beste alternativ, tror jeg. Eller at du mekker deg CV og finn deg ny jobb hvis du har tid til det!
Sist endret av Gulingen; 23. oktober 2013 kl. 19:46.
https://www.nav.no/Sosiale+tjenester...tidig+botilbud

Nav. Oppfyller du kravene så skal du få den hjelpen du trenger av nav.
NB. Råder deg til å lese hele siden.
Sist endret av wutsup; 23. oktober 2013 kl. 19:52.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Dra til NAV og be de finne deg midlertidig bosted mens du leter etter leilighet, og når du finner en går du til NAV og leverer husleiekontrakt og får husleien dekket. Men, får du stipend på skolen? Da har du forsåvidt et problem når det kommer til støtte fra NAV.
Vis hele sitatet...
NAV kommer til å informere om at det er foreldrenes plikt til å dekke utgiftene ettersom han fremdeles er en elev. (Jepp, 18-årsgrensen gjelder ikke for elever.)

Det er godt mulig NAV dekker utgiftene dine, men de kan da finne på å kreve pengene tilbake fra foreldrene dine. Men akkurat det blir jo ikke ditt problem
Kaster han deg ut er han pliktig til å forsørge deg sålenge du er student. Selvom du er over 18 år.
Borteboerstipend (vgs) fra lånekassen er vel kun et alternativ om du bor mange timer med buss unna skolen? Grunnstipend derimot kan du få uansett om du bor hjemme eller for deg selv (men dette brukte iallefall før å kun bli tildelt dersom foreldre ikke har spesielt mye inntekt/formue på skattelistene). Ellers blir det som resten her har sagt; Forhør deg hos NAV.
Du kan også kreve at faren din betaler husleia di så lenge du er under utdanning.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10037409

Dette er sikkert noe NAV kan hjelpe deg med
Så lenge du er under utdanning er vel litt drøyt? Men så lenge du går på videregående..
Tror foreldrene dine har økonomisk ansvar for deg så lenge du går på VGS faktisk, men sjekk opp i det. Hva er grunnen til at far ikke lengre vil ha deg der tror du?
Sitat av Dasset Vis innlegg
Kaster han deg ut er han pliktig til å forsørge deg sålenge du er student. Selvom du er over 18 år.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg på. Om du studerer til du er f.eks 30år så tror jeg neppe foreldre har noe ansvar der. På videregående er man ikke student, man er elev.
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor noen foreldre vil kaste ut barna sine, mens de fortsatt går på videregående. Jeg går i 3. gym og blir 19 i mars, men foreldrene mine ville aldri kastet meg ut før de visste at jeg var økonomisk stabil. Det er kanskje annderleders for de som har betalt lærlingsplass i 2 år fordi da tjerner du penger samtidig, men for en med vanlig 3 årig studie så er det omtrent umulig.

Men du kan jo prøve å høre med kompiser om du kan bo hos dem i feks uker om gangen, du burde prøve å få deg elle mulige småjobber og bruke tiden din bare på det, sett bort all tid du bruker på internett etc. Jeg kjenner jo ikke situasjonen din, men om du snakker med faren din om du kan bli boende hjemme til hvertfall slutten av 3. klassee(om du går i 3. da) Så har du mer tid til å finne deg en jobb som du starteri fulltid i sommertider. Det er kanskje en god ide å droppe det meste av russefeiring fordi det krever mye penger.
Sitat av Exlr8 Vis innlegg
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor noen foreldre vil kaste ut barna sine, mens de fortsatt går på videregående. Jeg går i 3. gym og blir 19 i mars, men foreldrene mine ville aldri kastet meg ut før de visste at jeg var økonomisk stabil. Det er kanskje annderleders for de som har betalt lærlingsplass i 2 år fordi da tjerner du penger samtidig, men for en med vanlig 3 årig studie så er det omtrent umulig.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle foreldre som virker helt, dessverre.
Hvis du har skilte foreldre, så kan du være asshole og kreve at alle pengene faren eller moren din gir i barnebidrag går til deg. Dette gjelder hvis du er over 18, som du er.
Om barn over 18 år

Når barnet har fylt 18 år, er det barnet selv som skal motta bidraget. Dette gjelder selv om barnet fortsatt bor hos den som tidligere var bidragsmottaker.
Barn som går på videregående skole, kan ha rett til fortsatt bidrag. Det må avtales eller søkes særskilt om dette. Barnet kan avtale bidraget direkte med den bidragspliktige, eller søke om at NAV fastsetter bidraget (se nedenfor om søknad). Skal NAV fastsette bidraget, skjer dette etter de samme reglene som for bidrag til barn som er under 18 år. Bor barnet alene, kan det ha rett til bidrag fra begge foreldrene.

https://www.nav.no/familie/barnebidr...g+endre+bidrag
Om man er 18 og tar utdanning har man krav på støtte fra foreldre, dette gjelder kun det året du går skole.
Om alt annet failer og du ikke kommer noen vei:

http://www.legion-recrute.com/en/
Du kan søke sosial stønad på NAV. Dette vil blant annet innebære Bo-penger, samt livsopphold.
Bo-penger skal kunne dekke leia di dersom du flytter ut.
Og for livsopphold skal du kunne få en slant også (omlag 5500 dersom du ikke har noen inntekt what-so-ever)

Det er også mulighet for å søke nødhjelp. Selv om det ikke er noe veldig å skryte av, får du ca 90kr dagen.

Men du har mange muligheter her.

pluss, om du har 10.000 på konto allerede, skal dette være nok til å dekke omlag 2mnd med husleie inkl. depositum, frem til du finner ut en løsning til å gjøre videre.
Det er da fanden meg ikke NAV sitt problem å forsørge han imens han studerer. Det må da finnes grenser for å belønne udugelighet...

Ta opp studielån på samme måte som alle oss andre.


Vilkår for bortebostipend for VGS-elever:
I tillegg til at du ikke bor sammen med foreldrene dine, må du oppfylle minst ett av kravene under:
1. Irrelevant.
2. Irrelevant.
3. Særlige forhold av personlig eller sosial karakter som gjør at du ikke kan bo hjemme.
Vis hele sitatet...
For gammel til at foreldre har plikt til å forsørge deg og blir kastet ut faller etter all sannsynlighet inn under punkt 3. Hvis lånekassen er urimelige går du til NAV.

Hvis du ikke tok opp noe studielån dette halvåret kan du fortsatt søke om det også forøvrig.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er da fanden meg ikke NAV sitt problem å forsørge han imens han studerer. Det må da finnes grenser for å belønne udugelighet...
Vis hele sitatet...
Det er ikke å forsørge, det er å investere i et individ.

Men trådstarter:

Hvilke mål har du i livet?

Hva studerer du til å bli?

Kunne det tenkes at du kunne finne deg en jobb innenfor det du jobber med, kanskje 2-3 dager\kvelder i uka, sånn at du tjener litt cash?

Kunne det tenkes at du kunne jobbe et år innenfor det du studerer til?


Hvorfor vil din far ha deg ut av huset?
Sitat av Dasset Vis innlegg
Kaster han deg ut er han pliktig til å forsørge deg sålenge du er student. Selvom du er over 18 år.
Vis hele sitatet...
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Det tviler jeg på. Om du studerer til du er f.eks 30år så tror jeg neppe foreldre har noe ansvar der. På videregående er man ikke student, man er elev.
Vis hele sitatet...
Kaster han deg ut er han pliktig til å forsørge deg så lenge du elever. Er du fornøyd nå kverulant?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Du kan ikke få noen penger fra Nav til leilighet osv så lenge du går på Vidergående, men du kan søke om barnebidrag både fra din mor og far gjennom Nav. Du må også kontakt Lånekassen sånn at du får høyere stipend.
Trist at man blir kastet ut om man ikke er klar, med mindre man er en jævla drittunge.

Men du bør snakke med NAV, og se om du kan få noe stønad mens du gjør deg ferdig med skolen.

Jeg flyttet når jeg var 17. Og jeg fikk forlenget bidrag ett år eller noe, noe man kan få dersom man trenger det. Så foreldre kan være nødt å forsørge barn mens de er under videregående opplæring. Det er noe du bør sjekke opp i.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er da fanden meg ikke NAV sitt problem å forsørge han imens han studerer. Det må da finnes grenser for å belønne udugelighet...

Ta opp studielån på samme måte som alle oss andre.
Vis hele sitatet...
Ja, faens udugelige folk som går på skole og får seg en utdanning. Hvordan skal det tjene samfunnet, liksom?

"Alle oss andre" tok ikke opp studielån på videregående. Jeg tror faktisk ikke jeg vet om noen som gjorde det, så det hører med til sjeldenhetene. Og jeg fatter ikke hvorfor TS skal måtte pådra seg gjeld nå om det finnes andre alternativer.


Til TS:
Send en søknad om borteboerstipend til Lånekassen, det skader i hvert fall ikke.

Kom deg på NAV, og søk på alt det som er nevnt av andre her. Få folka der til å vise deg hvordan du søker, hva som trengs av dokumentasjon etc. Still alle de dumme spørsmålene du måtte ha. Optimalt få time hos en rådgiver der, så du kan forklare situasjonen din ordentlig.

Faren din har plikt til å støtte deg økonomisk mens du tar utdanning som "må anses som vanlig" eller noe sånt. Finner ingen kilder atm, og er usikker på hvordan dette skal håndheves i praksis om han ikke er så lysten på det ... Men det er nå i hvert fall sånn det er på papiret.

Det er ikke meningen at folk skal måtte forsørge seg selv eller ta opp lån mens de går på videregående, det er derfor slike støtteordninger finnes. Lykke til!
Foreldrene dine har forsørgerplikt så lenge du går på VGS. Så om faren din kaster deg ut, så må han fortsatt forsørge deg.

Det står veldig mye nyttig her som ikke bare er vag synsing fra forumbrukere:
http://www.ung.no/flytte/932_Rettigh...il_flytte.html
Sitat av Gulingen Vis innlegg
Skjønner godt det med at foreldre vil at ungene skal forlate rede når de fyller 18 år
Vis hele sitatet...
Det skjønner ikke jeg... hvis det er så fælt å ha unger skulle dem aldri ha hatt unger er ingen ansvarlige foreldre som tupper unga ut når dem fyller 18 år

Ts : Siden du går på skole så skal far din betale dine utgifter og sørge for at du får ett annet sted å bo , dette kan du høre med NAV om
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
"Alle oss andre" tok ikke opp studielån på videregående.
Vis hele sitatet...
Han mente vel stipend, som mange har levd av når de har gått videregående. Man får ikke mye, men det går jo. Kanskje man får mer nå enn før også, jeg vet ikke lengre. Borteboerstipend var på 3550,- pr mnd, og grunnstipend 1850,- -ish, så blir en del nudler og first price.
Vært i nogenlunde samme problem selv. Da jeg ble 21 så klarte jeg ikke å bo hjemme lengre pga div forhold hjemme. Måtte komme meg ut, men siden jeg gikk på videregående(for andre gang) så fikk jeg NADA av NAV. Så for å overleve og opprettholde meg sånn passe psykisk, så måtte jeg slutte på skole og fortsette på NAV. Dessverre så endret reglene seg ofte hos NAV og de satte nye vilkår for meg om jeg skulle fortsette der. Så fort at jeg kom til å bli nedbrent psykisk da deres program ikke er veldig godt gjennomtenkt(har nok av venner og bekjente som kan gi dems historie fra NAV) så begynte jeg å telle på skjorte-knappene.

Men takk å lov for at en kompis av fikk seg dame - For hu klarte å fikse meg en jobb på en kiosk. Så da kunne jeg slutte på NAV og får nå bare et lite beløp fra husbanken til å hjelpe meg med husleia. Har ikke mye til overs, men hjulene går rundt og jeg får studert litt på siden mens jeg smått sparer opp mot privat-høyskole

Så mitt råd til deg er... NAV det du kan mens du går på skole. Fullfør ihvertfall Videregående skole. Se om du da kan få lærlingplass som tilbyr boplass i lærlingtiden.

Ellers blir det vel å håper på at venner kan hjelpe èn :/ ... Ikke like morro, men One gotta do what one gotta do to survive.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Når jeg var 18 år hadde jeg bodd ute i 3 år og hadde hatt samboer i 2. Og klarte å karre meg igjennom VGS selv..

Jeg ser ikke problemet..
Søk om bidrag fra både far og mor, dette kan du gjøre selv etter passert 18 om du er skoleelev. Tipper farn din lar deg bo ut skoleåret for å slippe.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er ikke å forsørge, det er å investere i et individ.
Vis hele sitatet...
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Ja, faens udugelige folk som går på skole og får seg en utdanning. Hvordan skal det tjene samfunnet, liksom?

"Alle oss andre" tok ikke opp studielån på videregående. Jeg tror faktisk ikke jeg vet om noen som gjorde det, så det hører med til sjeldenhetene. Og jeg fatter ikke hvorfor TS skal måtte pådra seg gjeld nå om det finnes andre alternativer.
Vis hele sitatet...
Vel, vi andre gjorde ferdig videregående imens foreldrene våre hadde plikt til å ta vare på oss. Trådstarter gjorde ikke det. Leser du tråden har trådstarter fått lov til å bo hjemme en stund etter at han ble atten, så faren har gjort jobben sin. Trådstarter er myndig , og har vært det en stund. Da tar man ansvar for eget liv... og selv om det er ganske vanskelig på starten, og helt greit om man spør på internett om hva i helvete man skal gjøre.. så er det fortsatt en egens ansvar.

Jeg har ingenting annet en genuin respekt for de som tar videregående i voksen alder (har veldig, veldig høy respekt for de som gjør det faktisk), men ser fortsatt overhodet ikke hvorfor han skal få mer penger enn alle andre oss som studerer i voksen alder. Synes faktisk det er stakkarsligjøring av noen som gjør gode valg for øyeblikket å skulle sende han til NAV.

... dog, som tidligere sagt, det ville være grovt urettferdig om han fikk mindre også.. så om han ikke får fullt stipend/lån av lånekassen er det rettferdig og riktig å gå til NAV.
Sist endret av DumDiDum; 24. oktober 2013 kl. 12:54.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, vi andre gjorde ferdig videregående imens foreldrene våre hadde plikt til å ta vare på oss. Trådstarter gjorde ikke det.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Retten til videregående opplæring opphører ikke når du er 18år og derfor gjør heller ikke forsørgeransvaret hos foreldrene det, hvis man benytter seg av denne retten etter at man har fylt 18. Lærlinger feks. er under videregående opplæring til de er ferdig i læra, noe veldig veldig få er når de er 18. I tillegg har man rett til å velge fag på nytt, som også legger på et år. I tillegg så kommer det inn scenarioer der man går rett fra ungdomsskolen til opplæring i bedrift, med 6års lærlingtid. Når alt dette legges sammen, eller i verste fall, så kan foreldrene faktisk ende opp med ansvar for poden (forsørgerplikt) fram til han er 24år og 11mnd.
Sist endret av Mith; 24. oktober 2013 kl. 13:17.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det stemmer ikke. Retten til videregående opplæring opphører ikke når du er 18år og derfor gjør heller ikke forsørgeransvaret hos foreldrene det, hvis man benytter seg av denne retten etter at man har fylt 18.
Vis hele sitatet...
Dette er sant (loven her), og beklager at jeg var unøyaktig. Han har per norsk lov krav på at foreldrene skal betale utgiftene hans i den grad de kan, dog har han ikke krav på sted å bo fra dem.

Om han mener det er moralsk riktig har du helt rett i at han kan gå til rettsapparatet for å tvinge foreldrene sine til å gi han penger.. på tross av at han er myndig og virkelig burde være i stand til å stå på egne bein.. eller i iallefall starte prossessen med å lære seg å være det.

Jeg står derimot på standpunktet mitt: Han er en voksen person, som jeg har dyp respekt for at går tilbake til VGS når han er eldre enn alle de andre der; men at han fortsatt kan ta opp studielån og skaffe seg hybel selv.. som alle oss andre.
Når alt dette legges sammen, eller i verste fall, så kan foreldrene faktisk ende opp med ansvar for poden (forsørgerplikt) fram til han er 24år og 11mnd.
Vis hele sitatet...
Huff, ja. Norge er en forbanna barnehage.
Sist endret av DumDiDum; 24. oktober 2013 kl. 14:39.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, vi andre gjorde ferdig videregående imens foreldrene våre hadde plikt til å ta vare på oss. Trådstarter gjorde ikke det. Leser du tråden har trådstarter fått lov til å bo hjemme en stund etter at han ble atten, så faren har gjort jobben sin. Trådstarter er myndig , og har vært det en stund.
Vis hele sitatet...
Det jeg først og fremst reagerte på var at du jamstilte utdanning med udugelighet. Ellers må jeg ta selvkritikk på at jeg ikke leste førsteposten nøye nok; jeg fikk ikke med meg at han har startet på VGS igjen. Dette kan jo forandre saken, avhengig av hvor gammel TS er.
Sitat av Grass Vis innlegg
Hei.

Har en far som ikke vil ha meg hjemme lenger, så jeg blir kastet ut før jul. Hva gjør jeg nå?

Jeg har ti lapper på kontoen, ellers ingenting. Har en jobb hvor jeg ikke får noe spesielt med vakter lenger pga. jeg har begynt på videregående igjen. Så penger sliter jeg med.

Hva gjør jeg? Har absolutt ingen anelse hvordan alt dette fungerer.
Vis hele sitatet...
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Tror foreldrene dine har økonomisk ansvar for deg så lenge du går på VGS faktisk, men sjekk opp i det. Hva er grunnen til at far ikke lengre vil ha deg der tror du?
Vis hele sitatet...
Sitat av Exlr8 Vis innlegg
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor noen foreldre vil kaste ut barna sine, mens de fortsatt går på videregående. Jeg går i 3. gym og blir 19 i mars, men foreldrene mine ville aldri kastet meg ut før de visste at jeg var økonomisk stabil. Det er kanskje annderleders for de som har betalt lærlingsplass i 2 år fordi da tjerner du penger samtidig, men for en med vanlig 3 årig studie så er det omtrent umulig.

Men du kan jo prøve å høre med kompiser om du kan bo hos dem i feks uker om gangen, du burde prøve å få deg elle mulige småjobber og bruke tiden din bare på det, sett bort all tid du bruker på internett etc. Jeg kjenner jo ikke situasjonen din, men om du snakker med faren din om du kan bli boende hjemme til hvertfall slutten av 3. klassee(om du går i 3. da) Så har du mer tid til å finne deg en jobb som du starteri fulltid i sommertider. Det er kanskje en god ide å droppe det meste av russefeiring fordi det krever mye penger.
Vis hele sitatet...
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er ikke alle foreldre som virker helt, dessverre.
Vis hele sitatet...
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Om alt annet failer og du ikke kommer noen vei:

http://www.legion-recrute.com/en/
Vis hele sitatet...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Det skjønner ikke jeg... hvis det er så fælt å ha unger skulle dem aldri ha hatt unger er ingen ansvarlige foreldre som tupper unga ut når dem fyller 18 år

Ts : Siden du går på skole så skal far din betale dine utgifter og sørge for at du får ett annet sted å bo , dette kan du høre med NAV om
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Kanskje dette har noe med dette å gjøre, og etter x-antall advarslehar det ikke blitt slutt?

Sitat av Grass Vis innlegg
Selv har jeg tatt flere piper dagen de siste 5 årene. Fra jeg var 14 år. Grammer dagen ca.

Merker jo for all del at jeg bare har røyka meg gjennom ungdomstiden min. Har ikke vokst opp. Ikke blitt noe smartere. Har jo faen ikke peiling på hva som har skjedd i verden de sista åra.

Skjenner en hau som er helt like som meg; hvorfor er dem sånn? Jo, de har røyket pipe og en grammer eller mer dagen. Mens de som har "chilla" litt mer og bare tatt en jonas ny og ned, er ennå like oppegående og normale som de var før.

Alle som har trekki pipe de siste åra sitter hjemme i kjellern til mor og røyker flere gram dagen. Mens de som alltid har kontroll chiller med hus og dame osv. Kropp og hjerne har ikke blitt så brutalt avhengi av tjall.

Stuker litt her nå, men det jeg prøver å komme fram til er at pipe og grammer dagen er verre enn en jay annenhverdag og sånn. Man må ha kontroll.
Vis hele sitatet...
Tror TS må begynne å ta noen seriøse valg jeg...
Vet ikke om dette hjelper ts noe, men jeg fikk jo barnebidrag når jeg var 18 fordi jeg låg 1 år bak på vgs. Så skal det også sies at NAV er faktisk veldig hjelpsomme om du ikke kommer inn og forventer at du skal få alt du vil ha.

Vær høffelig, gjør litt research og spørr pent så blir den sinte nav dama bak skranken ganske hjelpsom. Selv var jeg i økonomiske vansker med rundt 55k i gjeld, ingen utdanning og bodde hos min mor totalt uten inntekt. Jeg fikk utdanning via nav, gjelden min er betalt og jeg er nå et "vanelig" oppegående menneske.

Samme kan gå for mitt søskenbarn som uheldigvis rotet seg inn i narkotika i ung alder, han får nå utdanning via nav og hjelp til livsopphold med det kravet om pisseprøve osv osv... synes freak framstiller nav så veldig stygt..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg vet at dette er litt for sent, men du kunne søkt om bortebo fram til 15. November. Jeg har ikke lest igjennom alt i denne tråden, bare så dere vet det.