Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 9928
først av alt: beklager om denne tråden virker ugjennomtenkt og rotete. Vi hadde egentlig ikke tenkt oss ut på boligmarkedet på 5-6 år, men på grunn av situasjonen jeg forklarer nedenfor må vi dessverre snike oss inn på boligmarkedet

Her er situasjonen: Jeg og samboeren forventer barn i slutten av august. Jeg har fast inntekt på litt under 400000 i året og hun er arbeidsledig. Vi leier pr dags dato ei leilighet til den søte sum av 8500pr måned, i tillegg kommer Internett og strøm (leie+strøm+internett= ca 10500kr pr måned)
Vi har ingenting i egenkapital, har kun foreldrene hennes som kan stille som kausjonister; men de vil ikke stille som kausjonist for huslån, kun forbrukslån.
Denne leiligheten vi leier nå skal selges da huseier skal flytte, og vi står i fare for og ikke få leie her mer.
I området rundt her er det så og si umulig og få leid leiligheter uten at det koster skjorta og er under 60kvm og et soverom i en stusslig kjeller. Noe som ikke er ideelt når man har barn.
Derfor [COLOR="black"]MÅ[/COLOR] vi snike oss inn på boligmarkedet.

Det jeg lurer på da er om noen har erfaring rundt dette og ta forbrukslån for så og bruke det som startkapital ? Det jeg tenker som er lurest er at samboeren min tar opp forbrukslånet; med foreldrene som kausjonist. Deretter overfører pengene til meg, som jeg så tar med til banken og bruker som mitt egenkapital. Da det er snakk om et forbrukslån på opp mot 210000kr så regner jeg med at det ikke er bare bare å overføre disse pengene(?), noen erfaringer?
Grunnen til at jeg tenkte at det var best at samboeren tar opp dette lånet er at jeg allerede har gjeld på ca 165000kr.
Ifølge lånekalkulatoren til Sparebank1 vil et lån på 1,4mill med en egenkapital på 210000(15%) koste oss 5652 pr måned. dette er da med 30 års nedbetalingstid. Vi har budsjettert med at vi kan betale ca 10000 i lån og strøm. 10000-5652=4348. Vi har altså igjen 4348kr etter huslånet blir betalt hver måned, så kommer forbrukslånet i tillegg: ca 2600 pr måned og resten til strøm.
Ut ifra det jeg har regnet ut så vil jo bo kostnadene våre bli lavere en det vi har idag. selvfølgelig kommer kommunale avgifter og vedlikehold i tillegg. Kommunale avgifter ca 7500pr år.
hvor mye må man budsjettere til vedlikehold pr måned på hus?

Ja jeg vet at forbrukslån er uøkonomisk og veldig dumt, men dette er den eneste muligheten vi har akkurat nå.Og slik boligmarkedet er rundt i nærområdet så er det ikke mulig og ha en stabil bo plass( Har bodd her i 3 år og flyttet 4 ganger).
Vi har også prøvd å søkt om startlån i flere kommuner men har fått avslag.

Om det er noe jeg har glemt og ta med så si ifra. Del gjerne synspunkt rundt dette, evt forslag til andre ting vi kan prøve.
Forbrukslån er ikke deres enestemulighet. Dere kunne og godtatt å bo litt mimdre. 50m^2, 2-roms burde holde frem til barnet blir så sort at dere trenger ekstra soverom.
Anbefaler deg heller å titte på husbanken sine løsninger før du tar opp et gigantisk forbrukslån
Sitat av kriss Vis innlegg
Anbefaler deg heller å titte på husbanken sine løsninger før du tar opp et gigantisk forbrukslån
Vis hele sitatet...
Startlån – som trådstarter nevner – er vel det samme som lån hos Husbanken?

Jeg syns forbrukslån som egenkapital høres meget ulurt ut, og det spørs i det hele tatt om banken(e) godtar dét?

Personlig ville jeg prøvd (hardere?) å finne en leilighet inntil videre, eller prøvd å overtale foreldrene til å kausjonere for boliglånet i stedet.
Sist endret av Viva la Opium; 3. juli 2014 kl. 11:27.
Prøv startlån, men det har blitt vanskeligere nå, så ikke bare bare å få det.

Er det slik at foreldrene hennes ikke vil stå ansvarlige for et så stort lån? I så fall, hva om dere hører med de om de kunne refinansiert sitt huslån med rundt 200.000, som dere låner av dem. Dere kan jo til og med gi de en bedre rente enn de får av banken (så de tjener litt på det) og fortsatt komme billigere ut av det enn om dere bruker forbrukslån.
har dere i det hele tatt søkt kommunen om startlån til egenkapital?
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Forbrukslån er ikke deres enestemulighet. Dere kunne og godtatt å bo litt mimdre. 50m^2, 2-roms burde holde frem til barnet blir så sort at dere trenger ekstra soverom.
Vis hele sitatet...
Ja er helt enig i at en 50kvm+ leilighet hadde greid seg fint. men se 3år inn i fremtiden: vi har da ingen bedre mulighet til å få et lån. å spare opp 200000 eller mer på 3 år med en lønn på 400000+ pr år er ikke en mulighet. Hadde det vært mulig for oss og leie en sånn leilighet med plass til 2 biler, mulighet for husdyr og hatt garanti for å få bo der i 5år eller mer hadde dette vært løsningen. Men i området her er ikke dette mulig, da mange flytter ut og inn av husene sine, har ekstremt dårlig standard på bolig++.

Sitat av kriss Vis innlegg
Anbefaler deg heller å titte på husbanken sine løsninger før du tar opp et gigantisk forbrukslån
Vis hele sitatet...
Dette har vi gjort og fått avslag.

Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Startlån – som trådstarter nevner – er vel det samme som lån hos Husbanken?

Jeg syns forbrukslån som egenkapital høres meget ulurt ut, og det spørs i det hele tatt om banken(e) godtar dét?

Personlig ville jeg prøvd (hardere?) å finne en leilighet inntil videre, eller prøvd å overtale foreldrene til å kausjonere for boliglånet i stedet.
Vis hele sitatet...
Forbrukslån er ikke lurt, dette er vi klar over. om banken godtar det eller ikke vet ikke jeg, derfor jeg tenkte at det var lurere om det sto på en annen person en den som tar huslånet.
prøver og overtale foreldre til å stå som kausjonist på huslånet istedet, men slik det er nå så ser det ikke ut som det er en mulighet; tips til gode argumenter tas gjerne imot.

Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Prøv startlån, men det har blitt vanskeligere nå, så ikke bare bare å få det.

Er det slik at foreldrene hennes ikke vil stå ansvarlige for et så stort lån? I så fall, hva om dere hører med de om de kunne refinansiert sitt huslån med rundt 200.000, som dere låner av dem. Dere kan jo til og med gi de en bedre rente enn de får av banken (så de tjener litt på det) og fortsatt komme billigere ut av det enn om dere bruker forbrukslån.
Vis hele sitatet...
De vil ikke stå til ansvar for huslån av forskjellige grunner: De har 3 barn som alle trenger kausjonist til huslån. de går snart ut i pensjon og vil ikke pådra seg ekstra ansvar når de går ut i pensjon.
Det med refinansiering hadde jeg ikke tenkt på, skal prøve og nevne dette til de, men er lite sannsynlig at de går med på det på grunn av ovennevnte grunner.

Sitat av technot Vis innlegg
har dere i det hele tatt søkt kommunen om startlån til egenkapital?
Vis hele sitatet...
JA, som jeg nevnte i første innlegget! Startkapital lån via kommunen,husbanken og nav er under samme system.
Jeg forstår ikke hvordan de svigerforeldrene dine tenker. Noen av dere må ha misforstått noe. Et forbrukslån er et lån uten sikkerhet, altså et lån uten kausjonist. Dette er veldig dyre greier med rente på mellom 15% og 20%. Om svigerforeldrene dine vil kausjonere med sikkerhet i eget hus, så er det ikke lenger et forbrukslån. Selv om de kausjonerer for lånet står dere fritt til å bruke de pengene som dere vil, som for eksempel å bruke dem som egenandel i et større huslån. Egenandelskravet er egentlig et krav om at maksimalt 85% av verdien på boligen kan fungere som sikkerhet i et lån. De resterende 15% må skaffes på annet vis, som for eksempel ved at svigerforeldrene stiller som kausjonister gjennom å sette deler av eget hus som sikkerhet.
Sist endret av Provo; 3. juli 2014 kl. 12:01.
Om økonimien er slik dere sier: Selg dene ene bilen og putt pengene dere sparer opp i mot kjøp av leilighet. Eventuelt kanskje dette gir dere råd til å leie en leilighet som passer 3 år inn i fremtiden? Og moren til ungen har vel tenkt å få seg jobb 3 år frem i tid? Om dere er 2 personer, hvor begge jobber, burde dere klare å få til å leie noe stort nok mens dere sparer opp egenkapital. Tar kanskje litt lenger tid, men sånn er det bare.
Dette virker ikke så lett for dere å kjøpe noe nå, lei noen år til. Fokus på sparing og nedbetaling av gjeld. Øk inntekten deres. Hun ut i jobb etterhvert eller ekstrajobb på deg.
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvordan de svigerforeldrene dine tenker. Noen av dere må ha misforstått noe. Et forbrukslån er et lån uten sikkerhet, altså et lån uten kausjonist. Dette er veldig dyre greier med rente på mellom 15% og 20%. Om svigerforeldrene dine vil kausjonere med sikkerhet i eget hus, så er det ikke lenger et forbrukslån. Selv om de kausjonerer for lånet står dere fritt til å bruke de pengene som dere vil, som for eksempel å bruke dem som egenandel i et større huslån. Egenandelskravet er egentlig et krav om at maksimalt 85% av verdien på boligen kan fungere som sikkerhet i et lån. De resterende 15% må skaffes på annet vis, som for eksempel ved at svigerforeldrene stiller som kausjonister gjennom å sette deler av eget hus som sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Tro meg: jeg sliter med å forstå hvordan de tenker jeg også. All min logikk sier at det hadde vært bedre om de hadde kausjonert for huslånet, for da hadde vi hatt muligheten til å selge huset om noe gikk feil vei.
Ja et forbrukslån er i hovedsak uten sikkerhet, men du har også muligheten til og ha en kausjonist. noe jeg regner med at man må ha (eller er et stort pluss) om man er arbeidsledig.

Sitat av etse Vis innlegg
Om økonimien er slik dere sier: Selg dene ene bilen og putt pengene dere sparer opp i mot kjøp av leilighet. Eventuelt kanskje dette gir dere råd til å leie en leilighet som passer 3 år inn i fremtiden? Og moren til ungen har vel tenkt å få seg jobb 3 år frem i tid? Om dere er 2 personer, hvor begge jobber, burde dere klare å få til å leie noe stort nok mens dere sparer opp egenkapital. Tar kanskje litt lenger tid, men sånn er det bare.
Vis hele sitatet...
2 biler må vi nesten ha med mindre vi finner en leilighet nærme jobben min, da hun skal søke om jobber, barnet skal på aktiviteter o.l. Men skal bytte ut den ene bilen mot noe billigere.

Sitat av dggr Vis innlegg
Dette virker ikke så lett for dere å kjøpe noe nå, lei noen år til. Fokus på sparing og nedbetaling av gjeld. Øk inntekten deres. Hun ut i jobb etterhvert eller ekstrajobb på deg.
Vis hele sitatet...
Jobber allerede 8 til 16 timer pr dag 6-7 dager i uken, så noe ekstra jobb er ikke en mulighet for meg. Men hun skal ut i jobb ja, men dette er da ca 9-12 måneder inn i fremtiden.
Sitat av RamNit Vis innlegg
2 biler må vi nesten ha med mindre vi finner en leilighet nærme jobben min, da hun skal søke om jobber, barnet skal på aktiviteter o.l. Men skal bytte ut den ene bilen mot noe billigere.
Vis hele sitatet...
Finn et sted med gode pendlemuligheter. 1 bil vil jo være meget greit å ha om man har barn - men de fleste har jo muligheter til å finne et sted å bo hvor de har under 1 time med pendling til jobb - selv med kollektivtransport. På dager med akseptabelt vær kan jo også sykkel være en god mulighet.
Sitat av RamNit Vis innlegg
Tro meg: jeg sliter med å forstå hvordan de tenker jeg også. All min logikk sier at det hadde vært bedre om de hadde kausjonert for huslånet, for da hadde vi hatt muligheten til å selge huset om noe gikk feil vei.
Ja et forbrukslån er i hovedsak uten sikkerhet, men du har også muligheten til og ha en kausjonist. noe jeg regner med at man må ha (eller er et stort pluss) om man er arbeidsledig.
Vis hele sitatet...
Med litt høyere nivå av næring i kroppen tror jeg at jeg skjønner. Svigerforeldrene dine ønsker kun å stille vanlig kausjon, og ikke realkausjon? Altså de vil ikke sette noen av sine egne verdier som sikkerhet for lånet? Jeg ser ikke at det gir mindre ansvar, siden de i begge tilfeller kan kreves for pengene dere ikke betaler. Men det er jo til syvende og sist opp til dem. Jeg vil nok anbefale deg å sette opp et møte med en saksbehandler i banken sammen med svigerforeldrene dine, slik at dere kan gå gjennom mulighetene.
Jeg ville prøvd å søke på startlån en gang til når junior er kommet til verden.
Tror svigerforeldrene dine har missforstått noe
Et forbrukslån er like helt et lån, og vil ikke telle som egenkapital. Banken tar høyde for alle lånene du/dere har.

Siden du allerede har et lån på kr 165.000,- vil forbrukslånet etter min mening bare forverre mulighetene deres for å få lån.

Lån krever sikkerhet og/eller kausjon, og i den situasjonen dere er i nå, så ser jeg ikke at noen banker vil være villige til å gi dere et boliglån.

Hadde dama di også jobbet, så hadde dere hatt to inntekter, og finansiell forutsigbarhet er veldig viktig for banken. Med dine 400.000,- i inntekt, så vil du slite om renta øker. Det er ikke umulig at renta kan treffe 8%, og det du må huske på da, er at terminbeløpet nesten dobler seg.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Tror svigerforeldrene dine har missforstått noe
Vis hele sitatet...
Enig. De kommer kun til å stå som kausjonist for 15% som tilsvarer egenkapitalen. Har nettopp ordnet boliglån med kausjonist selv.
Sitat av kriss Vis innlegg
Anbefaler deg heller å titte på husbanken sine løsninger før du tar opp et gigantisk forbrukslån
Vis hele sitatet...
Cluet må være å få betalt ut forbrukslånet i det man får huslån med rom for opppussing, men bronsky kan ha rett dersom dere ikke handler kjapt nok.

Uansett enklere med foreldre/svigerforeldre som kausjonist.
Sist endret av nudo; 3. juli 2014 kl. 14:06.
Som de andre sier er ikke forbrukslån tingen, men uansett.

Hvorfor dere trenger to biler skjønner jeg ikke. Skal dere uansett kjøpe noe så kjøper dere bolig med nærhet til din jobb, da kan dere selge en bil og spare mye penger. Forsikring, årsavgift, drivstoff, service, dekk, slitedeler blir fort 2-3000 kr per måned på en bil, selvfølgelig avhengig av hvor mye den brukes osv. Skjønner at det å ha bil er kjekt, men husløs og to biler eller eie hus og en bil?

Og det at dama di skal ut i jobb først om 12 måneder var nå rart også. Selvfølgelig vil hun gjerne være hjemme med barnet en stund, men om økonomien ikke tillater det er det umulig. Nå kan det jo være at hun nettopp er blitt gravid selvfølgelig, det vet vi jo ingenting om.

Andre ting dere kan vurdere for å bedre økonomien er å gifte dere. Så lenge du da har den eneste inntekten vil du få skatteklasse 2, og dermed betale en del mindre skatt. Les mer her: http://www.magma.no/samboer-eller-gi...ger?tid=213203

Dere får også ta en god kikk på økonomien og kutte ned på det dere ikke trenger, snus, røyk, øl, godteri og brus er totalt unødvendig, spesielt når man sliter litt økonomisk og har et barn på vei. Sjekk også andre mobilleverandører, kan dere gå ned til kontantkort (ja, det er dyrt, om det brukes), og heller være flinke til å be foreldre og andre om å ringe dere? Små beløp som 75-150 kr spart i måneden på mobilregninger høres ikke så mye ut, men over et år blir det 900-1800 kr. Det samme gjelder internet, lavere hastighet kan man leve med.

Har dine foreldre eller svigers tv fra RiksTV/canal digital kan det fort hende de kan bestille en ekstra gratis "tv på hytta" kort. Da får dere gratis tv (-NRK lisensen, men den kan også unngås), sparer noen hundrelapper på tv også.

Strøm kan spares mye på om man undersøker litt, til stadighet tilbud på strømavtaler. I det nye huset, har dere mulighet for vedfyring, og hvordan er vedprisene i området, har svigers/foreldre noe eiendom med skog dere kan hugge selv?

Mye man kan kutte inn på av unødvendige utgifter og plutselig sitte igjen med 3-5000 kr mer i måneden. Det vil hjelpe stort. Så om dere skal ha bolig, selg i det minste den andre bilen å få det til å fungere med 1, så kan dere heller vurdere å kjøpe en ny billig bil når dama går ut i jobb.
Sist endret av Anoman; 3. juli 2014 kl. 14:27.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Et forbrukslån er like helt et lån, og vil ikke telle som egenkapital. Banken tar høyde for alle lånene du/dere har.

Siden du allerede har et lån på kr 165.000,- vil forbrukslånet etter min mening bare forverre mulighetene deres for å få lån.

Lån krever sikkerhet og/eller kausjon, og i den situasjonen dere er i nå, så ser jeg ikke at noen banker vil være villige til å gi dere et boliglån.

Hadde dama di også jobbet, så hadde dere hatt to inntekter, og finansiell forutsigbarhet er veldig viktig for banken. Med dine 400.000,- i inntekt, så vil du slite om renta øker. Det er ikke umulig at renta kan treffe 8%, og det du må huske på da, er at terminbeløpet nesten dobler seg.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke helt rett..det at du får mindre å rutte med hver mnd gir deg seff mindre lån, men bankene driter i hvor mye lån du har..de ser bare på hvor mye du sitter igjen med etter at låneavdraget hver mnd er betalt og regner ut ifra det hvor mye du er skikket til å låne. Hilsen en som akkurat har vært i banken og spurt om lån..

Forbrukslån med sikkerhet i eiendom får man til 4-7% rente avhengig av hvor mye gjeldsprosenten til huset sikkerheten står på er..(f.eks under 60% = bedre rente osv)

Eneste forskjellen på å låne 100% som man kunne før og gjøre det på den metoden er at forbrukslånet på 15% får en rente på 1-3% mer enn resten(85%-delen). Altså marginalt dyrere...
Hvor bor du hen?
Først av alt:
Om kjæresten din nylig har blitt gravid, må hun skaffe seg jobb NÅ. Hun må jobbe i 6 måneder for å få rett til fødselspenger. Man kan gå til et vikarbyrå og få seg noen oppdrag, det trenger ikke være fast jobb. Men dette vil ha utrolig mye å si for deres økonomi etter at barnet blir født!

Et nyfødt barn trenger ikke allverden. Barneutstyr og klær kan stort sett arves og kjøpes brukt til en billig penge. Eget rom er det mange år til er nødvendig, og aktivitetene du tenker å kjøre kiden rundt på kan helt klart vente noen år! Dere trenger ikke mye plass eller mye penger om dere er litt fornuftige og ikke kjøper merkeklær og vogn til 10 000 kroner. Dropp den andre bilen, finn en toroms leilighet, begynn å spare til egenkapital. Dette ordner seg.
Guri malla, to biler, lyst på stor leilighet og greier, ikke er begge i jobb, forbruk, kjøp, forbruk, kjøp. lån ditt, lån datt..., velkommen olje-Norge; her er det sånn at man eie minst veldig mye(som ung) for å kunne leve et ihvertfall anstendig liv.

Og be kjerringa om skaffe seg jobb, ASAP. Dere kan vanskelig ha noe stort forbruk utn to (stabile) inntekter.
Sist endret av aeon_illuminate; 3. juli 2014 kl. 21:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ville hørt på Provo og Susanna. Få et møte med banken sammen med svigers. Dette er ikke så skummelt som det kanskje høres ut som. I et slikt møte kan dere diskutere hvilke muligheter som finnes, så dere slipper å snike dere inn.

Hva var årsaken til avslag på startlån?

To biler høres dekadent ut, med mindre dere bor et sted fullstendig blottet for kollektivtrafikk. ..
Har ikke lest hele tråden, så vet ikke om noen har gitt et ordentlig svar.

Først og fremst vil jeg si at dette overhodet ikke er en dum måte å gjøre det på som mange hevder, men det krever forsiktighet og markedskunnskap.

1. Få innvilget forbrukslån.
2. Søk boliglån i annen bank dere bruker. Si dere har egenkapital, denne trenger dere ikke overføre til banken, og de spør svært sjeldent om dokumentasjon. Ikke fortell om forbruksgjelden, dette vil medføre at dere får mindre lån. Sørg for å få innvilget lånet nå i år, forbruksgjelden vil bli synlig på selvangivelsen neste år.
3. Spekuler i boligkjøpet. Ikke kjøp ting til overpris, sørg for å bli litt kjent med salgspriser der dere skal kjøpe. Kjøp en leilighet dere kan øke verdien på. Den enkleste måten er å sørge for å kjøpe en leilighet der det er mulighet for å lage et ekstra soverom.
4. Få ny verdivurdering etter dere har laget ekstra soverom. Refinansier og lån opp boligen så dere får betalt ned forbruksgjelden. Den enkleste måten er å si dere har nødt til å pusse opp badet.

Den som intet våger, intet vinner. Lykke til!

Ser nå at dere skal kjøpe hus.

Funker med hus også, letteste måten å øke verdien på hus er å innrede ubrukt areal som eks. kjeller, så dere får mere P-rom.

Ang. forbruksgjeld. Finnes andre alternativer; låne sikkerhet i boligen til venner/familie. Evnt. Få de som kunne hjelpe med forbruksgjeld til å stille med ordentlig lån isteden, altså de hjelper dere med et lite lån på 200000-300000 helst i dems navn slik at dere kan bruke det som ek.

Begge alternativene til forbruksgjeld kan også refinansieres så dere kan stå på egne bein etter relativt kort tid hvis dere gjør et smart boligkjøp. Men om forbruksgjeld er eneste løsning, så har dere lite å tape så lenge dere vet dere tjener penger på boligkjøpet.
Sist endret av HeyHey; 4. juli 2014 kl. 02:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Guri malla, to biler, lyst på stor leilighet og greier, ikke er begge i jobb, forbruk, kjøp, forbruk, kjøp. lån ditt, lån datt..., velkommen olje-Norge; her er det sånn at man eie minst veldig mye(som ung) for å kunne leve et ihvertfall anstendig liv.

Og be kjerringa om skaffe seg jobb, ASAP. Dere kan vanskelig ha noe stort forbruk utn to (stabile) inntekter.
Vis hele sitatet...
Kjenner jeg blir en smule irritert av å lese det du skriver.

Grunnen for at vi har to biler er at jeg var avhengig av å ha bil for å komme meg til og fra skolen. ja du tenker helt sikkert nå at jeg kunne jo tatt bussen, men på grunn av at skolen jeg gikk på lå nesten 2 timer unna så var ikke dette et alternativ. Og det beste med hele greia er at jeg ikke har betalt 1 krone for bilen min en gang! Bilen fikk jeg ved at jeg leverte min gamle som ikke var kjørbar, mot bilen jeg har nå. Så eneste utgiften jeg har i månden på bilen min er drivstoff!

Istede for å jobbe valgte jeg å fullføre siste delen av skolegangen min. Og siden døgnet har kun 24 timer, og ca 12 av di timene har gått med på kjøre til skolen, være på skolen og deretter kjøre hjem igjen, har jeg ikke hatt overskudd til å jobbe samtidig som jeg har "grodd" et menneske.

Og forbruke jeg har på "unødvendig" ting i månden er kanskje på 500 kr, så jeg vil tørre å påstå jeg ikke er en av dem som har noe stort forbruk.

Og den jobben du sier jeg burde komme meg ut i er dessverre ikke et alternativ, siden det er under 6 uker til jeg har termin ;-)

- hilsen den hormonell KJÆRRINGA ramNit ;-)

- * hilsen den hormonelle KJÆRRINGA til ramNit ;-)
Sist endret av xandrx; 4. juli 2014 kl. 02:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Få fatt i en billig leilighet hvorsomhelst. En av dere registreres der. Følg så med på skattepengene som tikker inn til damen - hun vil tjene mer enn hva du gjør så fort hun er alenemor. Spar et år, kjøp.
Hva er det egentlig trådstarter vil høre her?

Spørsmål: Er forbrukslån kult som startlån?
Svar: Nei, det er faen så korttenkt.

TS virker dessverre som en ung og uerfaren person som ikke liker innspill til hvor det kan spares.

Mitt forslag basert på egne erfaringer er å skru ned på "kravene" og spare penger. Dersom dere hver eneste måned klarer å sette av noen kroner, vil dere en gang kunne låne en haug med penger fra banken for å virkeliggjøre drømmen din. Ikke før. Innse at dere må leie flere år fremover.

Forøvrig har jeg en følelse av at "den hormonelle" kjerringa er enda mindre mottakelig for innspill til sparing, men så er hun jo i hormonell ubalanse også da.

Anbefaler dere å lese dette innlegget nøye:

Sitat av Anoman Vis innlegg
Som de andre sier er ikke forbrukslån tingen, men uansett.

Hvorfor dere trenger to biler skjønner jeg ikke. Skal dere uansett kjøpe noe så kjøper dere bolig med nærhet til din jobb, da kan dere selge en bil og spare mye penger. Forsikring, årsavgift, drivstoff, service, dekk, slitedeler blir fort 2-3000 kr per måned på en bil, selvfølgelig avhengig av hvor mye den brukes osv. Skjønner at det å ha bil er kjekt, men husløs og to biler eller eie hus og en bil?

Og det at dama di skal ut i jobb først om 12 måneder var nå rart også. Selvfølgelig vil hun gjerne være hjemme med barnet en stund, men om økonomien ikke tillater det er det umulig. Nå kan det jo være at hun nettopp er blitt gravid selvfølgelig, det vet vi jo ingenting om.

Andre ting dere kan vurdere for å bedre økonomien er å gifte dere. Så lenge du da har den eneste inntekten vil du få skatteklasse 2, og dermed betale en del mindre skatt. Les mer her: http://www.magma.no/samboer-eller-gi...ger?tid=213203

Dere får også ta en god kikk på økonomien og kutte ned på det dere ikke trenger, snus, røyk, øl, godteri og brus er totalt unødvendig, spesielt når man sliter litt økonomisk og har et barn på vei. Sjekk også andre mobilleverandører, kan dere gå ned til kontantkort (ja, det er dyrt, om det brukes), og heller være flinke til å be foreldre og andre om å ringe dere? Små beløp som 75-150 kr spart i måneden på mobilregninger høres ikke så mye ut, men over et år blir det 900-1800 kr. Det samme gjelder internet, lavere hastighet kan man leve med.

Har dine foreldre eller svigers tv fra RiksTV/canal digital kan det fort hende de kan bestille en ekstra gratis "tv på hytta" kort. Da får dere gratis tv (-NRK lisensen, men den kan også unngås), sparer noen hundrelapper på tv også.

Strøm kan spares mye på om man undersøker litt, til stadighet tilbud på strømavtaler. I det nye huset, har dere mulighet for vedfyring, og hvordan er vedprisene i området, har svigers/foreldre noe eiendom med skog dere kan hugge selv?

Mye man kan kutte inn på av unødvendige utgifter og plutselig sitte igjen med 3-5000 kr mer i måneden. Det vil hjelpe stort. Så om dere skal ha bolig, selg i det minste den andre bilen å få det til å fungere med 1, så kan dere heller vurdere å kjøpe en ny billig bil når dama går ut i jobb.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Gjerrigknarken; 4. juli 2014 kl. 06:45.
Hvorfor ikke bo i en litt mindre toroms? Dere kan ha barnet på rommet til barnet blir gammel nok til å sove alene. Deretter kan jo dere ha soverom i stuen. Forbrukslån for å få boliglån høres ikke lurt ut!
Du nevner at svigerforeldrene er villig til å stille som kausjonist, men hva er de villig til å pantsette?
Om de er villige til å pantsette huset/boligen sitt for at dere skal få kapital til kun egenandelen, så får dere faktisk et "forbrukslån" med meget gunstig rente.
Eller om de kan dokumentere et bankinnskudd/formue på 210.000,-

Da vil dere nok kunne få et "forbrukslån" til rundt 4% rente.

Ulempen er jo, men slik jeg ser det, så er dere allerede innforstått med det, at dere da får 2 lån å betale på samtidig.
"Forbrukslånet" og boliglånet. Og din privatgjeld såklart, så i realiteten, 3 lån...
Dere trenger ikke 60 m2 pluss de første årene.
Jeg og min bedre halvdel bodde på 38 m2 til Sjanten Jr. var nesten 3 år.
Ble litt trangt, men det gikk på et vis.
Trådstarter
Sitat av Susanna Vis innlegg
Først av alt:
Om kjæresten din nylig har blitt gravid, må hun skaffe seg jobb NÅ. Hun må jobbe i 6 måneder for å få rett til fødselspenger. Man kan gå til et vikarbyrå og få seg noen oppdrag, det trenger ikke være fast jobb. Men dette vil ha utrolig mye å si for deres økonomi etter at barnet blir født!

Et nyfødt barn trenger ikke allverden. Barneutstyr og klær kan stort sett arves og kjøpes brukt til en billig penge. Eget rom er det mange år til er nødvendig, og aktivitetene du tenker å kjøre kiden rundt på kan helt klart vente noen år! Dere trenger ikke mye plass eller mye penger om dere er litt fornuftige og ikke kjøper merkeklær og vogn til 10 000 kroner. Dropp den andre bilen, finn en toroms leilighet, begynn å spare til egenkapital. Dette ordner seg.
Vis hele sitatet...
Kjæresten har termin nå i slutten av august, så noen jobb er dessverre ikke mulig. Vi har allerede alle slags klær og utstyr(barnevogn/seng/lekegrind+++) som vi trenger og har brukt under 6000kr totalt. da har vi kjøpt så og si alt brukt og ny pris ville kommet på minst 30000kr vil jeg tro.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Guri malla, to biler, lyst på stor leilighet og greier, ikke er begge i jobb, forbruk, kjøp, forbruk, kjøp. lån ditt, lån datt..., velkommen olje-Norge; her er det sånn at man eie minst veldig mye(som ung) for å kunne leve et ihvertfall anstendig liv.

Og be kjerringa om skaffe seg jobb, ASAP. Dere kan vanskelig ha noe stort forbruk utn to (stabile) inntekter.
Vis hele sitatet...
Du er dessverre en av de som ikke har lest tråden. har aldri sagt at vi trengte noen stor leilighet. har aldri sagt at vi bruker mye penger iløpet av en måned. den ene bilen vi har koster oss ikke en krone bortsett fra bensin og vedlikehold, noe jeg vil gjette lander på 500-900kr måneden. Min inntekt vil jeg tro ligger i snitt på 23000kr utbetalt. noe vi klarer oss på, selv med en boutgift på ca 10500 pr måned. Jeg vet ikke om en annen familie eller snart kommende familie som lever på under 23000kr pr måned.

Sitat av snegler Vis innlegg
Jeg ville hørt på Provo og Susanna. Få et møte med banken sammen med svigers. Dette er ikke så skummelt som det kanskje høres ut som. I et slikt møte kan dere diskutere hvilke muligheter som finnes, så dere slipper å snike dere inn.

Hva var årsaken til avslag på startlån?

To biler høres dekadent ut, med mindre dere bor et sted fullstendig blottet for kollektivtrafikk. ..
Vis hele sitatet...
Er helt enig: gode svar fra Provo og Susanna! Dette med et møte med banken er ikke skummelt, så om jeg har gitt uttrykk for at det er noe jeg synes er skummelt så er det min feil at dere tror det, beklager.
Det er klart vi vil prøve og ordne et slik møte, men da vi bor 2,5 timer unna og som nevnt tidligere; jobber 6 dager i uka og 8 til 16 timer pr døgn er dette vanskelig å få til. Men det er lagt inn i timeplanen for den nærmeste framtid.

Som nevnt tidligere i dette svaret: bil nr 2 er så og si ingen utgift. og bil nr 2 er noe vi føler at vi trenger for Kjæresten sitt sosiale liv, da hun ikke kjenner noen i området og vi bor 5 til 7 km uten for sentrum akkurat nå.

Sitat av HeyHey Vis innlegg
Har ikke lest hele tråden, så vet ikke om noen har gitt et ordentlig svar.

Først og fremst vil jeg si at dette overhodet ikke er en dum måte å gjøre det på som mange hevder, men det krever forsiktighet og markedskunnskap.

1. Få innvilget forbrukslån.
2. Søk boliglån i annen bank dere bruker. Si dere har egenkapital, denne trenger dere ikke overføre til banken, og de spør svært sjeldent om dokumentasjon. Ikke fortell om forbruksgjelden, dette vil medføre at dere får mindre lån. Sørg for å få innvilget lånet nå i år, forbruksgjelden vil bli synlig på selvangivelsen neste år.
3. Spekuler i boligkjøpet. Ikke kjøp ting til overpris, sørg for å bli litt kjent med salgspriser der dere skal kjøpe. Kjøp en leilighet dere kan øke verdien på. Den enkleste måten er å sørge for å kjøpe en leilighet der det er mulighet for å lage et ekstra soverom.
4. Få ny verdivurdering etter dere har laget ekstra soverom. Refinansier og lån opp boligen så dere får betalt ned forbruksgjelden. Den enkleste måten er å si dere har nødt til å pusse opp badet.

Den som intet våger, intet vinner. Lykke til!

Ser nå at dere skal kjøpe hus.

Funker med hus også, letteste måten å øke verdien på hus er å innrede ubrukt areal som eks. kjeller, så dere får mere P-rom.

Ang. forbruksgjeld. Finnes andre alternativer; låne sikkerhet i boligen til venner/familie. Evnt. Få de som kunne hjelpe med forbruksgjeld til å stille med ordentlig lån isteden, altså de hjelper dere med et lite lån på 200000-300000 helst i dems navn slik at dere kan bruke det som ek.

Begge alternativene til forbruksgjeld kan også refinansieres så dere kan stå på egne bein etter relativt kort tid hvis dere gjør et smart boligkjøp. Men om forbruksgjeld er eneste løsning, så har dere lite å tape så lenge dere vet dere tjener penger på boligkjøpet.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! dette besvarte mange av våres spørsmål! KP

Sitat av Gjerrigknarken Vis innlegg
Hva er det egentlig trådstarter vil høre her?

Spørsmål: Er forbrukslån kult som startlån?
Svar: Nei, det er faen så korttenkt.

TS virker dessverre som en ung og uerfaren person som ikke liker innspill til hvor det kan spares.

Mitt forslag basert på egne erfaringer er å skru ned på "kravene" og spare penger. Dersom dere hver eneste måned klarer å sette av noen kroner, vil dere en gang kunne låne en haug med penger fra banken for å virkeliggjøre drømmen din. Ikke før. Innse at dere må leie flere år fremover.

Forøvrig har jeg en følelse av at "den hormonelle" kjerringa er enda mindre mottakelig for innspill til sparing, men så er hun jo i hormonell ubalanse også da.

Anbefaler dere å lese dette innlegget nøye:
Vis hele sitatet...
Har aldri sagt at dette med forbrukslån som startkapital er noe annet en siste utvei, så nei har aldri ønsket og få høre "jaa ta forbrukslån, du er kul". Innspill om sparing er nok noe av det jeg tar mest innover meg, da vi lever på 23000kr pr måned så sier det seg selv at sparing er nok det viktigste for og så budsjettet vårt til å gå rundt. Er 21år nå, så ja det at jeg er ung er nok det eneste du har har klart å gjette riktig på.

Sitat av missjones Vis innlegg
Hvorfor ikke bo i en litt mindre toroms? Dere kan ha barnet på rommet til barnet blir gammel nok til å sove alene. Deretter kan jo dere ha soverom i stuen. Forbrukslån for å få boliglån høres ikke lurt ut!
Vis hele sitatet...
Er dette vi har prøvd nå. vi bor i en toroms leilighet. men nærområdet her er veldig preget av at folk kjøper boliger, pusser opp og leier ut. for så og selge leilighet og flytte videre til neste hus. Hvorfor kan jeg ikke si deg, men dette har skjedd 3 av 4 siste leilighetene jeg har hatt her de siste 3 årene. Altså: veldig liten mulighet for å en trygg og stabil leilighet og leie.
Vedlikehold, avgifter, forsikring og drivstoff blir en del penger i løpet av et år. Bil er dyrt, selv når du får den gratis.

23000 burde holde til 2stk+et barn, så lenge moren får seg jobb innen ungen blir forstor. Sett av 12.000 til boutgifter, inklusive strøm og slikt og du gar fortsatt 11.000 igjen. 5000 til mat i måneden burde holde med litt smarte innkjøp, og da har dere 6000 til andre faste avgifter.

Bo en plass med 45-60 minutter med buss/tog til jobb, og selg den ene bilen.

Reduser levestandarden og forbruket nå, og nut godt av det i fremtiden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RamNit Vis innlegg
den ene bilen vi har koster oss ikke en krone bortsett fra bensin og vedlikehold, noe jeg vil gjette lander på 500-900kr måneden.
Vis hele sitatet...
Uansett korleis du snur og vender på det så er to biler rimelig drøy luksus om ein er i pressa situasjon.

Berre årsavgift blir nesten 300 i månaden, så kan ein legge til eit par tusenlapper i forsikring - minimum, og presto - en har det nedre anslaget ditt på 500,- i månaden før ein har starta bilen. Så kan ein legge til 300,- i månaden på bensin - minium, og er oppe i 800,-

Om du vil kan du føre rekneskap over kva bil koster deg. Eg trur svaret er at den koster deg langt meir enn du trur. Sifo sitt standardbudsjett anslår 2400,- per månad per bil, og eg trur ikkje det er veldig urimeleg.
Sitat av RamNit Vis innlegg
Ja er helt enig i at en 50kvm+ leilighet hadde greid seg fint. men se 3år inn i fremtiden: vi har da ingen bedre mulighet til å få et lån. å spare opp 200000 eller mer på 3 år med en lønn på 400000+ pr år er ikke en mulighet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er ikke det mulig?

Du sier jo selv at kjæresten din ikke har jobb.

Om hun er hjemme 1 år og jobber 2 av disse så vil hun med kun 50% stilling klare å dra inn 200 000.

8333 kr (etter skatt) x 24 mnd = 200 000
Sitat av RamNit Vis innlegg
Som nevnt tidligere i dette svaret: bil nr 2 er så og si ingen utgift. og bil nr 2 er noe vi føler at vi trenger for Kjæresten sitt sosiale liv, da hun ikke kjenner noen i området og vi bor 5 til 7 km uten for sentrum akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Da høres det ut som en god plan å heller kvitte seg med bil nummer 1. Er det ingen kollektivmuligheter nå, så er jo ikke det noen krise om dere skal kjøpe eller leie ny bolig øyeblikkelig uansett. I mellomtiden må i så fall kjæresten din klare seg med å gå til sentrum (5-7 km er ikke uoverkommelig langt, og kan anses som et innslag av lett trim), sitte på med deg eller ta taxi en sjelden gang i blant. Husk at for å få lån hjelper det ikke bare å skaffe egenandelen på 15%, du må også overbevise banken om at du har både betalingsevne og betalingsvilje. Med snaut 400 000 i samlet inntekt på to personer med ett barn kan dette være en vanskelig sak å overbevise dem om, og da kan slike unødvendige utgifter få mye å si. (Sannsynligvis vil du være nødt til å ta opp lånet alene og stå som eneeier av boligen frem til kjæresten din får seg fast jobb, men dette bør dere som sagt snakke med banken om.)
To biler er relativt luksus.

Du skal tenke på at når du kommer til banken, kommer de til å bruke Sifo sitt standardbudsjett uansett om du føler du bruker mindre enn det som står oppført der i utgifter. Så om SIFO sier at det er 2400,- per bil, så er det 2400,- per bil, da vil de legge opp 4800,- i utgifter på bil hver mnd.

Vet ikke om du har sjekket ut SIFO sitt standardbudsjett?
Det som står der er ganske nedslående:

Månedlige utgifter for hele husholdet
Person 1: Kvinne 20 til 50 år som er mer enn tre måneder gravid.
Person 2: Mann 20 til 50 år.

Individspesifikke utgifter

Mat og drikke 5 080
Klær og sko 1 440
Personlig pleie 1 190
Lek og fritid 1 900
Reise (kollektivt) 1 300
Spedbarnsutstyr 3 550

Sum 14 460

Husholdsspesifikke utgifter

Andre dagligvarer 290
Husholdningsartikler 360
Møbler 360
Telefon, mediebruk og diverse fritidsartikler 1 480
Bil (drift og vedlikehold) 4 800
Barnehage 0
Skolefritidsordningen (SFO) 0

Sum 7 290

Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen 21 750


Dette er hva en bank vil legge som bunngrunnlag uansett hva du måtte mene om månedsutgiftene, SIFOmodellen går de ikke bort fra uansett.

Så om du ser, så regner de faktisk at det vil koste 21750,- i månedelig forbruk for hele familien, ikke mye igjen til å betjene ett boliglån da....
Om du selvfølgelig ikke kan valse opp 1 års ref budsjett på hva du har brukt det siste året, og argumentere deg fram. Men tviler sterkt..
Ser at mange klager over inntekten deres.

Lånesøknader behandles alltid med noe skjønn.

Det at dere kun har en inntekt kan skape vanskeligheter, men ikke nødvendigvis.

De kan beregne opptil 5 ganger inntekt, så lenge egenkapitalen er på plass. Med en årsinntekt på kr 400000, kan dere få kr 2000000 + EK. kr 2000000 minus ca. Kr 200000 per barn og minus ca. kr 100000 per bil, uten at jeg skal si dette skråsikkert.

Hvis dere skal klare å refinansiere i ettertid, må dere ikke låne dere til pipa først. Sørg for å ha nok kapasitet så dere får låne mere, hvis dere klarer å skape verdistigning på huset.

Når dere har kjøpt trenger dere ikke å overføre pengene fra forbrukslånet før rett før overtagelse. Og disse pengene må ikke innom banken deres får å besvare det spørsmålet.

Lurt å ta et møte i banken som mange sier. Men husk at om dere får avslag i en bank må dere ikke miste håpet, er alltids en eller annen bank som sier ja til slutt. Dere kan jo også lufte forsiktig å spørre om dere med inntekten deres om dere kan belåne huset senere til noe oppussing hvis dere får verdistigning.

Prøv å søke lån før dere selger bil. Selg isteden en bil på et senere tidspunkt hvis dere får trøbbel med å refinansiere. Det dere bør fokusere på er derimot å betale ned forbruksgjelden deres, og slutte å finansiere ordinært forbruk med dyrt forbrukslån.

Håper det ordner seg får dere! Er ikke vits å spare seg til fant, en lever med stor sannsynlighet kun en gang.
Skjønner ideen din med forbrukslån men tru meg. DET er absolutt ikke lurt. (ta rådet fra en som nesten gikk på en gigantsmell) Å eventuelt få svigers til å enten refinansiere eller få lånet på annet vis i egen bolig er mye bedre for dere alle vil jeg påstå.

Jeg forstår konseptet med at dere trenger 2 biler. I grunn logisk om dere bor litt avsides til. Så dere tenker på å selge ene med tiden. Har dere da planer om å selge den nyeste eller gamleste Begge deler har sine fordeler og ulemper.

Kunne det vært en ide og f.eks bytte den du bruker til jobb med en veteran bil? Sykt billig å eie i forhold. Og om du ikke har 20 tommeltotter så burde det faktisk fungere. Ene søskenbarnet mitt og mannen gjorde det når de kjøpte hus. Da solgte de begge de "fine" bilene sine så kjøpte de en trafikk sikker god bil til henne som frakter ungene hver dag. Så hentet han fram igjen sin Volvo 240 fra han var ungdom og brukte den i maange år.
Sist endret av creavator; 5. juli 2014 kl. 12:39.
Sitat av Poppee Vis innlegg
Månedlige utgifter for hele husholdet
Person 1: Kvinne 20 til 50 år som er mer enn tre måneder gravid.
Person 2: Mann 20 til 50 år.

Individspesifikke utgifter

Mat og drikke 5 080
Klær og sko 1 440
Personlig pleie 1 190
Lek og fritid 1 900
Reise (kollektivt) 1 300
Spedbarnsutstyr 3 550

Sum 14 460

Husholdsspesifikke utgifter

Andre dagligvarer 290
Husholdningsartikler 360
Møbler 360
Telefon, mediebruk og diverse fritidsartikler 1 480
Bil (drift og vedlikehold) 4 800
Barnehage 0
Skolefritidsordningen (SFO) 0

Sum 7 290

Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen 21 750
Vis hele sitatet...
Uten å gå spesifikt inn i de enkelte postene, må jeg nok ganske enkelt si at denne oppstillingen - særlig individspesifikke utgifter - sjokkerer meg, men så er jeg da også gjerrig. Her i huset er vi 4 personer (2 voksne, 2 ungdommer) og bruker månedlig omtrent det som SIFO angir for 2 pers til mat/drikke i måneden....det sier i alle fall litt om at tallene må tas med en klype salt.
Sist endret av Gjerrigknarken; 6. juli 2014 kl. 01:04.