Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 12393
Jeg har lyst å bli bedre kjent med norsk litteratur, og tenker å starte bekjentskapen med noen kortere romaner som er anerkjent som et "must", som f.eks. Hamsuns Sult (ca. 150 sider). Er det noe dere kan anbefale?
"Hvite Niggere", Ingvar Ambjørnsen, ca. 300 sider
"Vinter i Bellapalma", Jens Bjørneboe, ca 150 sider

Hvorvidt disse er "anerkjent som et must" kan diskuteres, men det er hvertfall et par av mine (få) Norske favoritter.
Sist endret av zykonaut; 12. januar 2020 kl. 14:17.
"En flyktning krysser sitt spor" av Axel Sandemose og "Lasso rundt fru Luna" av Agnar Mykle
Mye fint å ta av, men velg bøker ut fra hva du har lyst til å lese og ikke kun at det er "anerkjent som et must". Lesing skal være lystbetont

På ingen måte noen uttømmende liste, men ved kjapt overblikk i nærmeste bokhylle med kriteriene norsk, klassiker, kort, relativt lettlest:

Pan av Hamsun
Haiene av Jens Bjørneboe
Peer Gynt av Ibsen (ok, ikke akkurat roman)
Medmenneske av Olav Duun
Haugtussa av Garborg (også på diktform, men innafor)
Gymnaslærer Pedersen av Dag Solstad
Kilden av Gabriel Scott
Lasso rundt fru Luna er nevnt, men jeg vil gi den en ekstrastemme, det er en helt fantastisk bok.

Er du interessert i viktige, nåtidige forfattere også? I såfall er Per Pettersson, Vigdis Hjorth, Jon Fosse (ikke så jævla lettlest da det går 50 sider mellom hvert punktum, men stort sett kort i alle fall), Hanne Ørstavik, Carl Frode Tiller, Tore Renberg noen av de som skriver bøker det er overkommelig å ta fatt på for en lett overveldet leser. Igjen, et ganske tilfeldig utvalg fra nærmeste bokhylle. Det er veldig mye å ta av. Du burde ikke la deg avskrekke av sidetallet heller, det er ikke tyngre å lese en bok på 400 sider enn to på 200 sider
Sist endret av *pi; 12. januar 2020 kl. 15:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fuglane av Tarjei Vesaas (1957). Lettlest og rundt 200 sider.

Ellers synes jeg Sult av Hamsun er en av de bedre der ute, så den anbefaler jeg ja!

Peer gynt av Ibsen er jo også nice for å booste den kulturelle kapitalen litt. Men akt 4 er litt heavy og med mange referanser som kan være vanskelig å ta for noen som er født i vår samtid. Men du sitter definitivt igjen med mye om du pløyer gjennom den.
Anbefaler De dødes tjern av Andre Bjerke. Ble filmatisert i fjor.husker den som ei kort og lita bok, men mulig det bare var fordi den var spennende og godt skrevet.
Alle romene til Solstad er vel verdt å lese. Michelet skriver veldig bra og serien om krigsseilerne er jo en romaner men de er i stor grad historisk korrekte. Må ha krevd enorm innsats å gjøre research for den serien. Han har mange andre bra romaner også. Hamsuns sult tror jeg er den jeg likte best av det jeg har lest av Hamsun. Ser Sandemose er nevnt og verdt å få med er også "Sjømannen som gikk i land". Roy Jacobsen er en av mine favoritter og jeg tror jeg har lest det meste fra ham. Anbefales sterkt. Husker jeg likte Loe's bøker veldig godt. Fikk en eske med bøker av Knut Fladbakken en gang, og det var vel stort sett bøker fra hans første 10-12 år som forfatter. Likte de godt så anbefales. Husker ikke titlene dog. Generalen av Eggen var også bra og da innsikt i ting jeg ikke viste særlig om.

Om du føler deg litt gærn en dag og har lyst å teste ut norsk lyrikk så ta en titt på Tor Ulven. Mollstemt lyrikk verdt å lese.
Kosmopolitt
Trådstarter
Tusen takk til alle! Da har jeg mange gode bøker å glede meg til. Grunnen til at jeg spurte om relativt korte romaner, er at jeg for tiden har travle dager og følgelig ikke så mye tid til rådighet for lengre romaner. Setter også stor pris for forslag til nåtidige forfattere, samt Ibsens Peer Gynt. Antar at Et dukkehjem er også noe man bør bli kjent med? Grunnen til at jeg spurte om akkurat norsk litteratur var at jeg nettopp som Ardluh skrev, vil "booste den kulturelle kapitalen". Altså å bli bedre kjent med den norske kulturen/ mentaliteten/ sjelen, hvis jeg kan si det på den måten, og få et bedre ordforråd. Og selvfølgelig slappe av på kvelden, etter en lang dag, med en god bok.
Sist endret av fyrsteledd; 13. januar 2020 kl. 09:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror ikke du skal tenke noe særlig på antall sider. Forsøk heller å finne forfattere du liker. Det med sidetall er bare noe som henger igjen fra skoletiden der du måtte lese. Når du leser for kosen og språkets skyld så er bøker hygge og ikke lekser. Om en bok er på 150 eller 500+ sider. Spiller ingen rolle om boken er godt skrevet. Du faller inn i leserytmen og bare koser deg og sidene snur seg nærmest av seg selv. Før du får sukk for deg har du lest 150 sider eller mer på en kveld.

Kom på at jeg glemte å nevne Jan Kjærstad. Hans romaner er vel verdt å lese. Fikk vel nordisk råds pris for triologien om han tv-fyren, men det er bra det andre også selv om det ikke vant priser.
Sist endret av _abc_; 13. januar 2020 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Markens grøde er en fryd, hjelper å være natur frelst også