Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 7271
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heii, jeg er ny her og har prøvd å søke. Fant mye om ruspsykoser men det jeg lurer på er hvordan man kan hjelpe en i psykose Jeg har lest en del artikler via google nå og det står at man ikke skal prøve å overbevise de om at de er i psykose, og ikke si noe i mot de tingene de sier, men vise støtte og late som man tror på de. Jeg prøver litt det men det er kjærsten min og veldig slitsomt for meg å ha med å gjøre så jeg har også prøvd å få han til å forstå det er psykose og gå til lege men da blir han kjempe sint og sier at det værste som kan skje er at heller ikke jeg stoler på han.

Psykosen fører oss lengre vekk fra hverandre og jeg er redd for at det ødelegger forholdet våres. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe han Hvor lenge kommer det til å være psykose En annen ting er at jeg har snakket med familien hans og de sier han kan takke seg selv for å ha tatt stoffer i flere år, de vil ikke hjelpe eller støtte han, og jeg hadde også lovet meg selv å gå fra han om han tok noe igjen så jeg er jo veldig sint også for at han har gjort det og vet ikke om jeg skal etterlate han alene og slå opp eller om jeg skal støtte han gjennom psykosen og bli helt utslitt og utskjelt for å prøve å hjelpe! syns kjempe synd på han sånn han har det nå!
Er dt noen her som har råd
stikk så kjapt du kan
Har familie gitt han opp er neppe du en person han ofrer rusen for.

Gjør deg en tjeneste, stikk, før det du beskriver nå har blitt en vane.
Ja evt håndjern og ringe etter belteseng før du har boldet ditt malt utover veggen.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei, det føler jeg på en måte forde han sviktet meg med stoffer, men syns ikke jeg kan gjøre det i en så vanskelig krise for han! Får kanskje bare mer omsorg for han nå han gråter som et barn og har aldri sett han sånn før! Det har pågått en uke nå og de siste dagene har jeg latet som jeg har trodd på han for å se om han roer seg når han ser han har en person på sin side, men syns han blir litt værre for hver dag som går. Jeg har prøvd å sagt at nei det er ikke virkelig og derfor og derfor og forklart og prøvd å få han til å se det rasjonelt men det fungerer heller ikke!

Omsorgspersonen i meg vil sette meg ned å ta en alvorsprat å prøve å få han til å forstå han må få legehjelp på ekte men han føler alle er i mot han og jeg vil ikke han skal føle jeg også er det og bli sur! Jeg vet hvor forferdelig det er å ikke bli trodd i kriser (ble voldtatt og noen som ikke trodde på meg) så jeg vil ikke utsette han for den samme følelsen. Hvordan kan jeg få han til å forstå han må ha hjelp når ikke engang familien hans vil hjelpe han jeg tør ikke ringe 113 og tvangsinnlegge han heller tror jeg
Med mindre han er utagerende eller veldig til fare for seg selv eller andre så ville jeg latt det gå sin gang uten å gi det så mye av tiden min. Bare jatte litt med som du sier, nytter ikke å overbevise han uansett. Begynner ting å skeie skikkelig ut så er jo ambulanse den riktige plassen å ta kontakt, da vil de komme å sjekke han ut og ta en vurdering om de skal ta han med på tvangsinnleggelse (noe som kanskje hadde vært på sin plass).

Jeg personlig syns de over meg her er noen idioter som sier du skal bare gå i fra kjæresten din når han sitter i psykose! Jeg syns du skal passe litt på han jeg, så kan dere heller ta alvorspraten når han har kommet til seg selv igjen å ta det deretter. Med å passe på han mener jeg ikke overvåke han 24/7 og bruke masse tid og krefter på han, men heller bare være litt til stede av og til sånn at du kan kontakte ambulanse om ting går helt av skaftet. Han kommer til å komme til seg selv igjen. Det kan også hende det var psykiske problemer som gjorde at han tydde til stoffer i første omgang, så å si at du bare skal stikke ifra han er dømmende som bare det når ingen vet hvorfor ting er som dem er...
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Har familie gitt han opp er neppe du en person han ofrer rusen for.

Gjør deg en tjeneste, stikk, før det du beskriver nå har blitt en vane.
Vis hele sitatet...
Men de ga han opp for lenge siden. Han og jeg har vært kjærester i 5 år,DA og han ble ille med stoffer for to år siden men ikke tatt noe siden i fjor vinter, utenom en sprekk nå for en månde siden og da sa jeg neste gang slår jeg opp, og nå har han tatt noe igjen siden han har fått psykose. Det hadde han flere av den perioden han ruset seg mest så det er derfor jeg tror det kommer av stoffer nå også men han sverger på å ikke tatt noen stoffer denne gangen og mener at det han opplever er ekte. Vet ikke hva jeg skal tro!

Det skulle stå DA brukte han bare hasj og han ble ille med stoffer for to år siden (mdma, kokain, alt mulig egentlig og tror han tok enten amfetamin eller kokain hver dag veldig lenge en periode). Men han har ikke alltid vært sånn og det er en stund siden han var sånn sist nå.
Sist endret av Veggen; 23. juli 2019 kl. 01:49. Grunn: Slo sammen innlegg
Så du vet faktisk ikke om det er en rus utløst psykose engang? Ikke det at jeg mener det spiller noen rolle for hvordan du burde reagere på det, men det er jo faktisk ikke sikkert at det er rus som har trigget psykosen hans.
Sist endret av Alge; 23. juli 2019 kl. 01:59.
Ja beklager dårlig svar fra min side først her.

Jeg hadde nok aldri gitt opp derfor det er lettere og si til andre at de skal være tøffe når man selv vet hvor tungt det er og prøve og hjelpe noen som ikke vill.

Men regner med det er dopen som gjør han syk da. Og sikkert frisk i følge han.
Men om han elsker deg så kan dere evt finne en enighet på hva han kan ta og ikke. Samt når.

En 4 dagers amf runde våken uten mat er som regel ikke gull i hans situasjon da. Så heller begynn med og prøve og finne ut hvilke stoffer han ikke kan ta. Så x ant dager i mnd. Og ikke våken mer enn 2 dager elr noe.

Det er jo drømme dame om man kunne hatt ei sånn så om han ikke klarer så må du bare gå fra han enkelt og greit. Og evt se om han endrer seg da
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Med mindre han er utagerende eller veldig til fare for seg selv eller andre så ville jeg latt det gå sin gang uten å gi det så mye av tiden min. Bare jatte litt med som du sier, nytter ikke å overbevise han uansett. Begynner ting å skeie skikkelig ut så er jo ambulanse den riktige plassen å ta kontakt, da vil de komme å sjekke han ut og ta en vurdering om de skal ta han med på tvangsinnleggelse (noe som kanskje hadde vært på sin plass).

Jeg personlig syns de over meg her er noen idioter som sier du skal bare gå i fra kjæresten din når han sitter i psykose! Jeg syns du skal passe litt på han jeg, så kan dere heller ta alvorspraten når han har kommet til seg selv igjen å ta det deretter. Med å passe på han mener jeg ikke overvåke han 24/7 og bruke masse tid og krefter på han, men heller bare være litt til stede av og til sånn at du kan kontakte ambulanse om ting går helt av skaftet. Han kommer til å komme til seg selv igjen. Det kan også hende det var psykiske problemer som gjorde at han tydde til stoffer i første omgang, så å si at du bare skal stikke ifra han er dømmende som bare det når ingen vet hvorfor ting er som dem er...
Vis hele sitatet...
Tusen takk for et empatisk svar! Ja er ikke lett, ikke aktuelt engang å gå fra en man elsker i en så hjelpesløs og fryktfull situasjon! Det er psykiske problemer som har gjort at han har brukt stoffer, han ble utsatt for noe han sliter med og hadde omsorgssvikt når han var liten fordi moren var psykisk syk men han vil ikke i terapi for det eller få hjelp med det han sliter med. Jeg har prøvd å si at terapi hjelper siden jeg fikk PTSD etter voldtekt selv selvom det blir værre med traumetrigging før det blir bedre men han vil ikke. Siden han har vært i psykose før og hver gang sagt det er det værste han har opplevd og hver gang sier han aldri skal ta mere stoffer så trodde jeg han hadde sluttet nå men det hadde han nok ikke allikevel! Om det ikke er sånn at man kan få psykose uten sammenheng med stoffer da Det er hvertfall samme psykosetur som han har hatt før når det har vært pga stoffer.

Føler egentlig det er så kritisk så ambulanse og innleggelse er det beste men jeg vet at han ville nektet det om de plutselig bare kom og gått amok mot ambulansepersonellet og trodd at jeg var med på hele konspirasjonen som han tror er i mot han nå, nektet å ta medisiner osv er jeg redd for.. Trenger å få han til å forstå det selv! Jeg prøvde å si flere ganger i dag at jeg tror på han og støtter han men at så intenst han har det nå så må han få hjelp med beroliggende fra lege som et hint på at han trenger legehjelp men ikke si det er fordi han ikke er frisk. Det sa han kanskje til, men jeg er litt redd legen ikke vil gi han noe beroliggende pga han har brukt stoffer før, og at legen kanskje ikke skjønner det er psykose fordi han klarer å spille normal i korte samtaler hvis han må.
Ikke vær redd for at han nekter og bli med ambulansen for der har man ikke valg.

Bare til info. Så ikke tenk på det vaffal.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Så du vet faktisk ikke om det er en rus utløst psykose engang? Ikke det at jeg mener det spiller noen rolle for hvordan du burde reagere på det, men det er jo faktisk ikke sikkert at det er rus som har trigget psykosen hans.
Vis hele sitatet...
Det er riktig det, jeg vet ikke om han har tatt stoffer denne gangen! Men han er akuratt lik som de andre ruspsykosene han har hatt når han har ruset seg mye, bare at denne gangen er til og med enda mer intenst (trodde ikke d gikk an!) og har vart litt lenger. Han røyker hasj og det har vært greit, og det har han sagt han har gjort nå også, men nekter på å ha tatt noe annet. Det er kun amf og kokain han har fått psykoser fra før.


Sitat av stangut Vis innlegg
Ja beklager dårlig svar fra min side først her.

Jeg hadde nok aldri gitt opp derfor det er lettere og si til andre at de skal være tøffe når man selv vet hvor tungt det er og prøve og hjelpe noen som ikke vill.

Men regner med det er dopen som gjør han syk da. Og sikkert frisk i følge han.
Men om han elsker deg så kan dere evt finne en enighet på hva han kan ta og ikke. Samt når.

En 4 dagers amf runde våken uten mat er som regel ikke gull i hans situasjon da. Så heller begynn med og prøve og finne ut hvilke stoffer han ikke kan ta. Så x ant dager i mnd. Og ikke våken mer enn 2 dager elr noe.

Det er jo drømme dame om man kunne hatt ei sånn så om han ikke klarer så må du bare gå fra han enkelt og greit. Og evt se om han endrer seg da
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvordan å tolke innlegget ditt men den enigheten vi har hatt og den eneste muligheten om jeg skal være på på laget hans er at han ikke skal ta noen stoffer mere, det har inkludert alt unntatt hasj som er greit siden jeg også røyker litt. Nå mens han har vært i psykose har jeg ikke røyket for jeg er så urolig for han og hvis det er hasjen som har gitt han psykose nå så betyr det at han ikke kan røyke det heller noe mere, isåfall har ikke jeg noe problem med å slutte med hasj selv for å støtte han. Jeg er ganske liberal og tolmodig og tolerant men jeg ødelegger ikke roen i livet mitt på å gi en rusmisbruker x antall dager i mnd å ruse seg på osv og ja tror du drømmer om du tenker noen damer gidder det Det var mildt sagt et helvete den perioden han var ute på rus og jeg gikk ned mer enn 15 kg på et halvt år og ble sykehusinnlagt for undervekt kun pga stress over han som var speeda eller i psykose så nei takk aldri mer! Derfor er jeg kjempe sur om han har tatt stoffer igjen nå i forbindelse med denne psykosen, det er sinnsykt egoistisk og sårende når han vet hvor mye det ødela oss begge før!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tusen takk for et empatisk svar! Ja er ikke lett, ikke aktuelt engang å gå fra en man elsker i en så hjelpesløs og fryktfull situasjon! Det er psykiske problemer som har gjort at han har brukt stoffer, han ble utsatt for noe han sliter med og hadde omsorgssvikt når han var liten fordi moren var psykisk syk men han vil ikke i terapi for det eller få hjelp med det han sliter med. Jeg har prøvd å si at terapi hjelper siden jeg fikk PTSD etter voldtekt selv selvom det blir værre med traumetrigging før det blir bedre men han vil ikke. Siden han har vært i psykose før og hver gang sagt det er det værste han har opplevd og hver gang sier han aldri skal ta mere stoffer så trodde jeg han hadde sluttet nå men det hadde han nok ikke allikevel! Om det ikke er sånn at man kan få psykose uten sammenheng med stoffer da Det er hvertfall samme psykosetur som han har hatt før når det har vært pga stoffer.

Føler egentlig det er så kritisk så ambulanse og innleggelse er det beste men jeg vet at han ville nektet det om de plutselig bare kom og gått amok mot ambulansepersonellet og trodd at jeg var med på hele konspirasjonen som han tror er i mot han nå, nektet å ta medisiner osv er jeg redd for.. Trenger å få han til å forstå det selv! Jeg prøvde å si flere ganger i dag at jeg tror på han og støtter han men at så intenst han har det nå så må han få hjelp med beroliggende fra lege som et hint på at han trenger legehjelp men ikke si det er fordi han ikke er frisk. Det sa han kanskje til, men jeg er litt redd legen ikke vil gi han noe beroliggende pga han har brukt stoffer før, og at legen kanskje ikke skjønner det er psykose fordi han klarer å spille normal i korte samtaler hvis han må.
Vis hele sitatet...
Lege personell osv vet hva de skal gi han og de vet også hvordan man skal håndtere en sånn situasjon. Det er vanlig at psykotiske personer ikke vil ta medisin osv. Selv om han kanskje blir sint på deg fordi han skjønner at det er du som har ringt ambulanse f.eks så kommer han til å skjønne det senere at det var for hans beste. Du skal ikke bekymre deg for hva han tror om deg i en sånn situasjon nå. Du ringer ambulanse om du mener du ikke kan håndtere situasjonen er mitt råd ihvertfall, det kan godt hende det er det beste å gjøre uansett, ihvertfall snakke med dem å høre hva dem mener

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om det ikke er sånn at man kan få psykose uten sammenheng med stoffer da Det er hvertfall samme psykosetur som han har hatt før når det har vært pga stoffer.
Vis hele sitatet...
Som sagt, jo. Det er ikke sikkert det har noe med rus å gjøre denne gangen.
Sist endret av Alge; 23. juli 2019 kl. 02:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av stangut Vis innlegg
Ikke vær redd for at han nekter og bli med ambulansen for der har man ikke valg.

Bare til info. Så ikke tenk på det vaffal.
Vis hele sitatet...
Vet det Får dårlig samvittighet for da tror han at jeg går i mot han også. Og er redd for at han vil skade noen av ambulansefolkene eller lage en kjempescene, det gjør han Redd for at han ikke vil tilgi meg, se på det som at jeg svikter han og at følelsene skal endre seg pga det når psykosen går over. Kan se det for meg fra hans sko liksom, når man tror alle konspirerer mot en også plutselig ringer kjæresten til "fienden" og han blir "kidnappet" av "staten" som vil "dope han ned"... Uff det er så vanskelig jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Hvor lenge kan det vare Jeg er kjempe bekymret, han er livredd. Nå tør han ikke svare telefonen fordi han tror noen avlytter den, han trodde at jeg var kidnappet av de som skulle ta han selvom jeg svarte ja på at jeg hadde det bra, han trodde det var kidnapperne som tvang meg til å late som alt var bra og sa at jeg måtte si et kodeord om de var på vei for å ta han. Tidligere denne uken satt han med kjøkkenkniv og hammer i sofastolen han hadde flyttet ut til gangen hvor inngangsdøren er og det er ikke mulig å få han til å slappe av. Jeg skjelver selv store deler av dagen fordi jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og er så redd på hans vegne
Hva er psykosens innhold da?
Ja beklager om innlegg nr 2 også kom feil ut

Men hasj kan også være psykose fremmkallende da så kan være greit og kanskje få til en legetime med han og bli med også evt få noen valium eller noe som du har kontroll på og se om det hjelper.

Ja missforstod jeg for trudde han tok div drugs NÅ. Men om han kun røyker så er det nok reven som gjør det da.

Treningssenter/jobb og div hadde jo hjulpet alle men ikke så lett med styggen på ryggen heller. Men det funker jo uten tvil.

Du ville jo merka om han tok noe annet enn rev tipper jeg siden du virker såpass oppegående at du merker forskjell på hasj rus og speed rus. Men sover han nok da?

Søvn er også gull for ett slitent hode. Ink trening og jobb men ser det ikke er bare bare da.

Bare ikke ødelegg deg selv i forsøk på og hjelpe noen som ikke vil ha hjelp.

Da gjør du mer nytte av deg med og hjelpe 10 andre som vil

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet det Får dårlig samvittighet for da tror han at jeg går i mot han også. Og er redd for at han vil skade noen av ambulansefolkene eller lage en kjempescene, det gjør han Redd for at han ikke vil tilgi meg, se på det som at jeg svikter han og at følelsene skal endre seg pga det når psykosen går over. Kan se det for meg fra hans sko liksom, når man tror alle konspirerer mot en også plutselig ringer kjæresten til "fienden" og han blir "kidnappet" av "staten" som vil "dope han ned"... Uff det er så vanskelig jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Hvor lenge kan det vare Jeg er kjempe bekymret, han er livredd. Nå tør han ikke svare telefonen fordi han tror noen avlytter den, han trodde at jeg var kidnappet av de som skulle ta han selvom jeg svarte ja på at jeg hadde det bra, han trodde det var kidnapperne som tvang meg til å late som alt var bra og sa at jeg måtte si et kodeord om de var på vei for å ta han. Tidligere denne uken satt han med kjøkkenkniv og hammer i sofastolen han hadde flyttet ut til gangen hvor inngangsdøren er og det er ikke mulig å få han til å slappe av. Jeg skjelver selv store deler av dagen fordi jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og er så redd på hans vegne
Vis hele sitatet...


Jau. Men da kan man vell si det er på tide og få hjelp fra noen med mange års utdanning da? Eller?

Når han blir frisk vil han jo elske deg 100 ganger mer og bedre enn nå.

Lat som du leser denne tråden fra andres øyne. Så ser du at det må gjøres noe og det fort.

Ambulansen kan han lage så mye styr med han vil han. Men når de setter bedøvelsen så er det natta uansett hvor rå du er. Så våkner han på sykehuset i belter også begynner jobben.

Om du virkelig er redd så bare si det må ha vært noen andre som ringte de da. Må jo være flere som merker han sliter enn deg. Skylde på de til han er frisk og takknemlig.

Huff må være tøft for deg.

Men husk hasj gjør alt værre når alt er som værst.

Mente ikke du skulle tyste på noen spess. Men om det er det som stopper deg fra og be om hjelp er det bare og si det må ha vært noen andre evt da første tiden. Og når han er friskere bare sier du det sånn som det var. Ingen som blir sur av det når de er friske.

Med mindre kåken er proppa med 1kg rev og masse anna så han brått blir busted for det og skylder x ant 1000kr.

Da kan du desverre ikke si noe med mindre du rydder hele kåken først
Sist endret av stangut; 23. juli 2019 kl. 02:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lana del Rave
AndraDay's Avatar
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Hva er psykosens innhold da?
Vis hele sitatet...
Lurer på det samme
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Lege personell osv vet hva de skal gi han og de vet også hvordan man skal håndtere en sånn situasjon. Det er vanlig at psykotiske personer ikke vil ta medisin osv. Selv om han kanskje blir sint på deg fordi han skjønner at det er du som har ringt ambulanse f.eks så kommer han til å skjønne det senere at det var for hans beste. Du skal ikke bekymre deg for hva han tror om deg i en sånn situasjon nå. Du ringer ambulanse om du mener du ikke kan håndtere situasjonen er mitt råd ihvertfall, det kan godt hende det er det beste å gjøre uansett, ihvertfall snakke med dem å høre hva dem mener

Som sagt, jo. Det er ikke sikkert det har noe med rus å gjøre denne gangen.
Vis hele sitatet...
Tusen takk igjen for svar, det er virkelig godt å ha noen å skrive med om dette! Vennindene mine forstår ikke så de kan jeg ikke snakke med, og jeg har ikke noe forhold til noen av vennene hans så de eneste jeg kunne snakke med om det var familien hans men de orker ikke ha noe med det å gjøre! Tror ikke de skjønner hvorfor jeg gidder heller, men elsker han jo

Det har toppet seg det siste døgnet, og nå nettopp ringte han meg og sa at jeg måtte reise hjem til foreldrene mine fordi jeg ikke var trygg jeg heller. Jeg fikk ikke svart før han sa "de lytter på oss, jeg skriver melding i stedet!" og la på
Vi bor hver for oss , og psykosen går ut på at "noen" skal ta han, og da skal de ta meg også får å smerte han. Han tror at naboen min er med på det og at vennene hans konspirerer mot han og gir informasjon til de som skal ta han og han er gjennomsvett hele døgnet fordi han har denne panikken. Når jeg var hos han tidligere i kveld så stod han å gjemte seg nede på huk ved gardinen for å kikke ut uten at "de" så han og finner sammenhenger han er så overbevist om at han ikke kan oppfattes som noe annet enn gal. Nå nettopp igjen mens jeg skriver sendte han ny melding om at "de" har vært å kikket gjennom brevene hans og rørt tannkremen hans som han tror de har forgiftet

Jeg aner ikke hvordan å respondere?! Skal jeg spille med empatisk eller si alvorlig at nå må han få legehjelp!


Sitat av stangut Vis innlegg

Ja missforstod jeg for trudde han tok div drugs NÅ. Men om han kun røyker så er det nok reven som gjør det da.

Treningssenter/jobb og div hadde jo hjulpet alle men ikke så lett med styggen på ryggen heller. Men det funker jo uten tvil.

Du ville jo merka om han tok noe annet enn rev tipper jeg siden du virker såpass oppegående at du merker forskjell på hasj rus og speed rus. Men sover han nok da? Søvn er også gull for ett slitent hode. Ink trening og jobb men ser det ikke er bare bare da.

Ambulansen kan han lage så mye styr med han vil han. Men når de setter bedøvelsen så er det natta uansett hvor rå du er. Så våkner han på sykehuset i belter også begynner jobben.

Huff må være tøft for deg. Men husk hasj gjør alt værre når alt er som værst.
Vis hele sitatet...

Jeg har vært på ferie å besøkt bestevenninden min forrige uke, så derfor vet jeg ikke om han tok noe stoffer (amf, kokain, mdma) den uken men jeg tenker jo ut fra tilstanden han er i nå at han må ha gjort det for jeg har aldri sett han i nærheten av sånn utenom når han har tatt stoffer! Det kan hende han ikke har det og at han snakker sant når han nekter men erfaringsmessig innrømmer han ikke sprekkene sine fordi jeg har sagt at jeg slår opp om han fortsetter å utsette seg og meg for det.

Han har trent hver dag siden i fjor vinter når han slutta med amf og kokain, men ikke vært motivert for trening den siste måneden. Han sover ikke, har sovet et par timer bare de siste 4 døgnene, han er i helt alarm og sjokkmodus stakkar! Og kanskje litt slemt men fordi han ikke sover heller så har jeg jo litt på følelsen at han tar en stripe her og der og tror at det skal hjelpe, men han blir veldig sur når jeg mistror han for han sier at han virkelig har sluttet med amf og kokain. Har gjort han oppmerksom tydelig at hasjen heller ikke hjelper i en situasjon som nå men det sier han at ikke er noe problem og at jeg "tror bare det er psykose når jeg sier stopp med rusen, siden han har hatt det før, men denne gangen er det ekte!"
Hvordan vil ting foregå om han blir innlagt? Bedøves og beltes fast, men hva når bedøvelsen går ut og han er i like panikk igjen og tror alle konspirerer mot han? Stakkars, han må jo føle seg fullstendig kokt i hodet! Og jeg blir også det av alt han sier og er på Bare mens jeg har skrevet dette har han ringt 8 ganger, han hvisker og får ikke sagt noe fornuftig og jeg gråter fordi han har det sånn og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre! Jeg spurte han hva jeg kunne gjøre for at han skulle få det bedre og han sa med hard hviskeropestemme "FLYTT VEKK FØR DE FINNER DEG OGSÅ!" . Han er livredd og overbevist om at noen vil ta han. Jeg er ikke redd for det men er redd for hans psykiske helse og om han blir ødelagt av dette her for godt nå
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet det Får dårlig samvittighet for da tror han at jeg går i mot han også. Og er redd for at han vil skade noen av ambulansefolkene eller lage en kjempescene, det gjør han Redd for at han ikke vil tilgi meg, se på det som at jeg svikter han og at følelsene skal endre seg pga det når psykosen går over. Kan se det for meg fra hans sko liksom, når man tror alle konspirerer mot en også plutselig ringer kjæresten til "fienden" og han blir "kidnappet" av "staten" som vil "dope han ned"... Uff det er så vanskelig jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Hvor lenge kan det vare Jeg er kjempe bekymret, han er livredd. Nå tør han ikke svare telefonen fordi han tror noen avlytter den, han trodde at jeg var kidnappet av de som skulle ta han selvom jeg svarte ja på at jeg hadde det bra, han trodde det var kidnapperne som tvang meg til å late som alt var bra og sa at jeg måtte si et kodeord om de var på vei for å ta han. Tidligere denne uken satt han med kjøkkenkniv og hammer i sofastolen han hadde flyttet ut til gangen hvor inngangsdøren er og det er ikke mulig å få han til å slappe av. Jeg skjelver selv store deler av dagen fordi jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og er så redd på hans vegne
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tusen takk igjen for svar, det er virkelig godt å ha noen å skrive med om dette! Vennindene mine forstår ikke så de kan jeg ikke snakke med, og jeg har ikke noe forhold til noen av vennene hans så de eneste jeg kunne snakke med om det var familien hans men de orker ikke ha noe med det å gjøre! Tror ikke de skjønner hvorfor jeg gidder heller, men elsker han jo

Det har toppet seg det siste døgnet, og nå nettopp ringte han meg og sa at jeg måtte reise hjem til foreldrene mine fordi jeg ikke var trygg jeg heller. Jeg fikk ikke svart før han sa "de lytter på oss, jeg skriver melding i stedet!" og la på
Vi bor hver for oss , og psykosen går ut på at "noen" skal ta han, og da skal de ta meg også får å smerte han. Han tror at naboen min er med på det og at vennene hans konspirerer mot han og gir informasjon til de som skal ta han og han er gjennomsvett hele døgnet fordi han har denne panikken. Når jeg var hos han tidligere i kveld så stod han å gjemte seg nede på huk ved gardinen for å kikke ut uten at "de" så han og finner sammenhenger han er så overbevist om at han ikke kan oppfattes som noe annet enn gal. Nå nettopp igjen mens jeg skriver sendte han ny melding om at "de" har vært å kikket gjennom brevene hans og rørt tannkremen hans som han tror de har forgiftet

Jeg aner ikke hvordan å respondere?! Skal jeg spille med empatisk eller si alvorlig at nå må han få legehjelp!





Jeg har vært på ferie å besøkt bestevenninden min forrige uke, så derfor vet jeg ikke om han tok noe stoffer (amf, kokain, mdma) den uken men jeg tenker jo ut fra tilstanden han er i nå at han må ha gjort det for jeg har aldri sett han i nærheten av sånn utenom når han har tatt stoffer! Det kan hende han ikke har det og at han snakker sant når han nekter men erfaringsmessig innrømmer han ikke sprekkene sine fordi jeg har sagt at jeg slår opp om han fortsetter å utsette seg og meg for det.

Han har trent hver dag siden i fjor vinter når han slutta med amf og kokain, men ikke vært motivert for trening den siste måneden. Han sover ikke, har sovet et par timer bare de siste 4 døgnene, han er i helt alarm og sjokkmodus stakkar! Og kanskje litt slemt men fordi han ikke sover heller så har jeg jo litt på følelsen at han tar en stripe her og der og tror at det skal hjelpe, men han blir veldig sur når jeg mistror han for han sier at han virkelig har sluttet med amf og kokain. Har gjort han oppmerksom tydelig at hasjen heller ikke hjelper i en situasjon som nå men det sier han at ikke er noe problem og at jeg "tror bare det er psykose når jeg sier stopp med rusen, siden han har hatt det før, men denne gangen er det ekte!"
Hvordan vil ting foregå om han blir innlagt? Bedøves og beltes fast, men hva når bedøvelsen går ut og han er i like panikk igjen og tror alle konspirerer mot han? Stakkars, han må jo føle seg fullstendig kokt i hodet! Og jeg blir også det av alt han sier og er på Bare mens jeg har skrevet dette har han ringt 8 ganger, han hvisker og får ikke sagt noe fornuftig og jeg gråter fordi han har det sånn og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre! Jeg spurte han hva jeg kunne gjøre for at han skulle få det bedre og han sa med hard hviskeropestemme "FLYTT VEKK FØR DE FINNER DEG OGSÅ!" . Han er livredd og overbevist om at noen vil ta han. Jeg er ikke redd for det men er redd for hans psykiske helse og om han blir ødelagt av dette her for godt nå
Vis hele sitatet...

Jeg er ikke kvalifisert nok til og uttale meg og hans behandlingsform.
Men at det er tungt for han nå det er det ikke tvil om.

Skal ikke sitte her og si han har tatt noe annet enn rev, men om man legger sammens 2 og 2 så skjønner man jo det mtp ant våken døgn osv. Med hans tideligere erfaring med stoffene som gjør deg litt mer våken enn mann i gata.

Om du hadde ringt etter hjelp så tipper jeg de ikke hadde kommet faktisk. Med mindre du pynter litt og sier han sitter med kniv og hammer så klart.

Da kommer snuten og sykebil og snuten holder han fast så ambulansepersonell får gitt/gjort sitt arbeid så er det natta og sikkert en del timer søvn.

Så våkner han og får mat/pleie og hjelp også kommer det en psykolog og snakker med han. Er han normal så er det ingen belteseng er han sur og truende er det ofc det.

Så bestemmer psykologen veien videre. Kanskje han bare trenger en ukes pause med søvn og mat og pleie.

Men før du ringer noen så bør du vite om han har kåken stappa full av droger for da bærer det på fengselsbesøk når politiet er ferdig med saken om.3 år samt gjeld og evt stress vis han har nr til folk på tlf.


Men alle her skjønner jo at han trenger søvn evt hjelp?
Syns det høres såpass alvorlig ut at jeg ville ringt profesjonelle og hørt hva dem mener. Det skader ikke ihvertfall. Skjønner du sliter med å svare han. Har selv måtte sitte å høre på en psykotisk person, det er ikke alltid like lett å bare jatte med...
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Han oppbevarer ikke noe hjemme hos seg. Kanskje 5 gram hasj, og eventuelt den posen kokain/amf han sier han ikke tar.
Kan sånn sett ikke se for meg at de får hjemmel til å ransake leiligheten, bare fordi man tilkaller ambulanse. Men om politiet dukker opp samtidig så ringer jeg ikke samme hva. Da tror han hvertfall at jeg er med på den konspirasjonen mot han (for hvem tror politiet er på "sin" side..)

Han trenger søvn ja, og røyker hasj for å få sove. Jeg sier det bare gjør vondt værre men da blir han også sint. Han får ikke sove uansett hvor mye han røyker. Om det er pga stoffene amf kokain han evn har tatt eller om det er pga den intenste frykten og alarm og sjokk modusen han er i nå det vet jeg ikke men med panikk så vet jeg det er vanskelig å sove. Jeg har ingen mulighet til å få tak i noe beroliggende for han men han sier at han har behov for det etter mye om og men, men stoler ikke helt på noenting fordi han tror det kan være gift i det så ja dette er ikke lett!
Ja sier ikke at ambulansen ikke kommer. Men om dere ikke bor i Oslo så er sjansen stor for at politet kommer. Også pga ambulansen vil ha de der for sin sikkerhet siden han ikke ringer selv.

Så det MÅ du regne med de gjør.

Nei altså folk her inne kan si hva de vil om psykose og alt men det skal mye til naturlig og være våken i 4 dager med spliffs i tillegg. Så han har tatt noe sentralstimulerende som amf/meth/brus og sikkert noe i tilegg eller en blanding.

Så beste tipset da er bare og sende melding og si du legger deg og at han bør gjøre det samme også ringe i morgen ettermiddag. For nå sovner han nok snart. Klart beroligende hadde jo hjulpet han masse. Men har man ikke så har man ikke.

Men kroppen orker bare x ant timer våken.

Men er han like syk etter at du har skjønt han har sovet x ant timer så må du be om hjelp før han gjør noen noe ille.

Kjedelig det også for alle. Så fyren trenger hjelp eller søvn.

Men 97% sikkert at om du får noen fra ambumansen ditt så bistår politiet og da blir han busted for dopen han har. Pluss de tar tlf hans og går igjennom meld osv og det liker kanskje ikke de han handler av.

Dessuten er.straffen blitt drøyere for brus enn før så 5g er brått 60 dager inne.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Hey. Dette tror jeg kan gå bra om du enten ringer for at han skal få hjelp eller om du drar. Jeg er helt sikker på at han tilgir deg hvis du ordner han hjelp, og er tilogmed overbevist over at han kommer til å takke deg for det. Tror ikke det skal være noen grunn til å bekymre seg at det er noe smått hasj eller pepper liggende, for det er nok helsa hans som står i fokus om du blir å spørre om hjelp og dette er super kvalifiserte folk som har utdannet seg i mange år for å hjelpe folk, som er i sånne situasjoner som du er i nå. Dette har de vært med på før og antageligvis mye værre en dette kan tenkes å utspille seg.

Jeg tror at du kanskje selv vet svaret på hva som er riktig og ansvarlig og gjøre enten det er å komme deg i trygghet eller å få han til et trygdt sted, jeg vil ikke si deg hva du skal gjøre. jeg vil bare påpeke at det er så viktig at du ikke tenker på konsekvenser som om han tilgir deg etc akkurat nå, for dette kan jo gå riktig ille om det ikke blir noen handling nå. og det er jeg sikker på at han skjønner også når han kommer til sansene sine etter litt hjelp. alle kan trenge det noen ganger.

Vær sterk å gjør det du må, ikke heng deg opp i konsekvenser akkurat nå.

Mvh. Absurd
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Hvis han er psykotisk og ikke får sove så finnes det mange antipsykotika og gamle antideppresiva som stopper kjøret, og tvinger folk i søvn i minst en natt. Kan hende noen av de ville ideene roer ned også. Høres ut som mannen trenger søvn!
Om ikke du får han til å ta det så høres det ut som han trenger hjelp fra profesjonelle. Hvis han blir sint på deg når han er i psykose så får du håpe han skjønner at du ønsket hans beste etter han er kommet ut av den. Jeg tror en ikke psykotisk person kunne sett på det sånn. Om ikke så veit du at du gjorde det riktige. Han er ikke frisk og trenger hjelp.

Tolvon kan være effektiv for å tvinge folk i søvn og Seroquel er noe folk bruker for å komme seg ned på jorda etter alt for mye speed. Sikkert noen mer erfarne speedfreaks som kan anbefale noen relevante medisiner, men antipsykotika virker som en no-brainer. Er bare spørsmål om hvordan du få en paranoid psykotisk fyr til å ta pillene sine :/ Ikke ta all hans galskap på dine skuldre. Skaff hjelp før det skjer noe som ikke kan fikses

hilsen en ekspert på å skrive samme greia tre ganger på forskjellig vis
Sist endret av Bothrops; 23. juli 2019 kl. 04:52.
Trøkka i'n 3 blå så hadde han sovna glætt han. Men det er sånn man burde ha klart om du rocker en 4dagers lissom.

Om du har gjort det så ofte og mange ganger så burde man ha klar landingen før take off.

Men tydeligvis ikke her, derfor jeg kanskje lurer på om det er noe ille gæli men. For om du ikke skyter da ofc så kan det litt til og klare 4 dager via nesa pg masse rev uten en blund alene i sofaen? Eller er det bare meg?
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av stangut Vis innlegg
Nei altså folk her inne kan si hva de vil om psykose og alt men det skal mye til naturlig og være våken i 4 dager med spliffs i tillegg. Så han har tatt noe sentralstimulerende som amf/meth/brus og sikkert noe i tilegg eller en blanding.
Vis hele sitatet...
Hva akkurat trådstarters samboer har tatt eller ikke har jeg ingen forutsetninger for å vite noe om, men vet av personlig erfaring at det er fullt mulig å være våken i fire dager under en psykose utløst av cannabis selv om man fortsetter å røyke, uten bruk av andre stoffer. Var vel på dag seks før en studiekamerat så at noe var galt og tok kontakt med et familiemedlem som fikk meg med til legevakta.

I mitt tilfelle hadde nok ikke episoden inntruffet uten overdreven bruk av psykedeliske stoffer i månedene før (dette skjedde flere uker etter siste gang jeg brukte noe sånt), men har ingen problemer med å tro at det samme kan skje med en som tidligere har ruset seg til psykose gjentatte ganger på sentralstimulerende stoffer uten at det er andre stoffer enn hasj involvert denne gangen.

Har ingen gode råd å gi trådstarter utover det uaktuelle rådet å be om hjelp fra familien hans og at han når han har kommet ut av denne psykosen nok er nødt gi opp hasjrøykingen for en lang periode eller for alltid. Har ingen problemer med å bruke cannabis i dag, men det tok mange år før jeg kunne prøve meg på et enkelt trekk uten at jeg kjente at jeg var på vei inn i det igjen.

At du selv er villig til å slutte å røyke hvis det hjelper ham forteller meg at du er en fantastisk samboer jeg håper han klarer å holde på (sliter med å la være å dømme hans familie her siden jeg ikke kan fatte og begripe hvordan man kan klare å gi opp sin egen unge med mindre man er alvorlig skadet i hodet og ikke kan hjelpe for det, men har ikke vært i samme situasjon i rollen som forelder ennå så jeg vet jo ikke hvordan det er, er nok noen år til det (forhåpentligvis ikke) er aktuelt men klarer ikke å forestille meg at jeg noen gang kan klare å gi opp/bevisst støte fra meg ungen min).

Men han trenger hjelp, og du trenger å ta vare på deg selv, så hvis forholdet ryker fordi han i etterkant holder deg ansvarlig for å ha fått ham innlagt så må det bare gjøre det. Ingen vinnere her selvsagt, men fra mitt ståsted er det mest hans tap. Håper dere får (hjelp) til å løse dette. <3
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva akkurat trådstarters samboer har tatt eller ikke har jeg ingen forutsetninger for å vite noe om, men vet av personlig erfaring at det er fullt mulig å være våken i fire dager under en psykose utløst av cannabis selv om man fortsetter å røyke, uten bruk av andre stoffer. Var vel på dag seks før en studiekamerat så at noe var galt og tok kontakt med et familiemedlem som fikk meg med til legevakta.

I mitt tilfelle hadde nok ikke episoden inntruffet uten overdreven bruk av psykedeliske stoffer i månedene før (dette skjedde flere uker etter siste gang jeg brukte noe sånt), men har ingen problemer med å tro at det samme kan skje med en som tidligere har ruset seg til psykose gjentatte ganger på sentralstimulerende stoffer uten at det er andre stoffer enn hasj involvert denne gangen.

Har ingen gode råd å gi trådstarter utover det uaktuelle rådet å be om hjelp fra familien hans og at han når han har kommet ut av denne psykosen nok er nødt gi opp hasjrøykingen for en lang periode eller for alltid. Har ingen problemer med å bruke cannabis i dag, men det tok mange år før jeg kunne prøve meg på et enkelt trekk uten at jeg kjente at jeg var på vei inn i det igjen.

At du selv er villig til å slutte å røyke hvis det hjelper ham forteller meg at du er en fantastisk samboer jeg håper han klarer å holde på (sliter med å la være å dømme hans familie her siden jeg ikke kan fatte og begripe hvordan man kan klare å gi opp sin egen unge med mindre man er alvorlig skadet i hodet og ikke kan hjelpe for det, men har ikke vært i samme situasjon i rollen som forelder ennå så jeg vet jo ikke hvordan det er, er nok noen år til det (forhåpentligvis ikke) er aktuelt men klarer ikke å forestille meg at jeg noen gang kan klare å gi opp/bevisst støte fra meg ungen min).

Men han trenger hjelp, og du trenger å ta vare på deg selv, så hvis forholdet ryker fordi han i etterkant holder deg ansvarlig for å ha fått ham innlagt så må det bare gjøre det. Ingen vinnere her selvsagt, men fra mitt ståsted er det mest hans tap. Håper dere får (hjelp) til å løse dette. <3
Vis hele sitatet...


Beklager så klart det er MULIG.
Men da har du gjort en del sprell før og åpna dører som skulle vært lukket.

Men ut ifra den info som vi har så høres han ut som en hardhaus, trena helt til en mnd siden. Dama vært på feire. Osv så meste peker vell mot speed og 0 søvn dog bra speed. Evt dårlig coke.

Jeg er ingen lege så hva som utløste dette vet nok kun han når han er frisk. Men det siste han tenker på er som du sier at han er sur på den som hjalp han.

Men søvn kan gjøre underverker.

Godt og høre du kom deg igjen da. Heldigvis sluppet unna psykoser osv men merka for at jeg ikke tålte rev og da var psykedeliske drugs vaffal uaktuelt.

Men speed utløst psykoser kommer vell mest pga søvn mangel?
Så han tror at alle skal ta han. En slik psykose kan oppstå når en f.eks er redd for naboen når en fyrer opp en joint. Ja, så banalt kan det være. En liten negativ tanke så detter han ned i en malstrøm av mer og mer kompliserende parnoide ideer og tanker. Dette skjer lettere hvis en ikke har særlig livserfaring, utdanning eller introspektive evner. Har du introspektive evner så avfeier du raskt slikt ugress.

Hvordan dskal du få han til å innse dette? Hvis han ikke ser det selv, eller du klarer å hjelpe han se det så er nok innleggelse eneste mulighet. Det er ikke bra å gå rundt slik lenge, hvis en bare faller dypere, da trenger han hjelp for å komme ut av denne malmstrømmen
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kontakt psykiatrisk, det er ikke noe å tenke på engang

Han kommer ikke til å legge seg inn frivillig uansett, og hjernen blir fritert av å gå med psykose. Jo lengre tid noen er psykotisk, jo lengre tid tar det å bli frisk. Varige mén som hjerneskader kan også oppstå hvis man går psykotisk lenge nok.

Selv om han blir sint på deg for at du har kontaktet helsevesenet, kommer han til å takke deg når/hvis han blir frisk og skjønner hvilken tilstand han har vært i. Men for all del, hvis du kontakter dem, ikke si noe til han på forhånd om at de kommer.

Uansett er det svært vanskelig å få noen innlagt med tvang, men ettersom han bor alene og kan være en fare for seg selv kan det være en lavere terskel.

Blir han innlagt på tvang blir han tvangsmedisinert hvis han nekter å ta medisiner, og han får ikke dra hjem før han er bedømt frisk nok. Legger han seg inn frivillig kan han i utgangspunktet dra når han selv ønsker.

Håper du kontakter noen og får hjelp til å håndtere situasjonen. Selv om det føles som at du svikter han, er dette det eneste riktige å gjøre.

Lykke til<3
Jeg synes også han må få profesjonell hjelp. Men det kan hende noen andre enn deg bør kontakte dem. En situasjon der han tror du er med på konspirasjonen kan bli farlig for deg hvis han faktisk ikke blir helt frisk, eller om han ikke blir innlagt. Han kan takke deg for det i et øyeblikk og hate deg for det i neste. Kanskje familien hans kan ta på seg å ringe hvis de uansett ikke vil ha så mye mer med ham å gjøre.

Hva du skal gjøre fremover må du vurdere, men du kan ikke være sammen med noen fordi det er synd på dem. Ta vare på deg selv.
Sist endret av *pi; 23. juli 2019 kl. 10:35.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Dette skjer lettere hvis en ikke har særlig livserfaring, utdanning eller introspektive evner. Har du introspektive evner så avfeier du raskt slikt ugress.
Vis hele sitatet...
"Psykosemesteren" slår til igjen... Påstanden din er helt bak mål. Psykose er en alvorlig sinnslidelse en ikke kan tenke seg ut av, og jeg vil tro at det har svært lite med mentale evner å gjøre hvorvidt man havner i en eller ikke. Trodde faktisk at en slik tråd ville få deg til å se anderledes på temaet.

Til ts: Hvorvidt typen din kan ha behov for profesjonell hjelp må du nesten vurdere selv. Når det er sagt så virker grunnene dine til å ikke ringe ambulanse litt, vel, dårlige. Om du mener typen din kan være til fare for seg selv eller andre er det særdeles egoistisk og kortenkt av deg å tenke på forholdet deres. Uansett så tror jeg typen din vil ha forståelse av valgene du har tatt når psykosen er forbi.

Vil bare avslutte med å si at jeg føler med deg tråstarter. Det er vanskelig situasjon du er i akkurat nå. Når dette er over vil jeg anbefale å tenke litt på hva for slags fremtid du ser for deg med typen din. Jeg vet du sier du elsker han, men det er begrenset hvor mye dritt man skal takle. Lykke til!
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Familien min hadde gitt meg opp.
Dama holdt på å gi opp og lovet foreldre mine å gå fra meg om jeg sprakk.

Hun klarte å støtte meg nok til å få meg nykter, flyttet og har nå to barn og er veldig stabil.

Sleit ogsæ med psykoser i korte perioder i rusen, men aldri nykter.

Hos meg sluttet psykose etter noen timer søvn. Tror mine psykoser var søvn mangel utløst.

Sier ikke du skal bli, sier ikke du skal gå fra han.

At dama støttet meg gjorde at jeg klarte meg og er frisk i dag på 5. året så det kan gå begge veier.

Du burde sette en grense for han og gå fra han et kort periode.

Feks flytt ut inntil han er nykter. Da forstår han du mener alvor.

Kan være lurt å gå frs han også.

Bare du som kan ta det valget. Han trenger det sikkert men hva trenger du og hvor mye tåler du?
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Alge Vis innlegg
Begynner ting å skeie skikkelig ut så er jo ambulanse den riktige plassen å ta kontakt, da vil de komme å sjekke han ut og ta en vurdering om de skal ta han med på tvangsinnleggelse (noe som kanskje hadde vært på sin plass).
Vis hele sitatet...
Kan nevne at da jeg ringte inn for å få hjelp angående en psykose kom det INGEN ambulanse, men heller flere politibiler. Han ble sendt i arresten istedenfor... true story. Ellers er jeg enig i at det teoretisk sett er det riktige valget.
Du har en forpliktelse i livet. Deg selv. Du er ikke tjent på å bli dradd ned i dritten hans. For det er det som skjer.
Du kommer til å bli brukt til du ikke har en dråpe igjen å gi....
@alge.

Greit nok. Fortsett forholdet, prøv hjelpe karen. Men når familie og venner ikke gidder mer fra deg, da har man dradd strikken en smule langt.

Gjentagende sprekk/misbruk er ikke noe sunt for et forhold. En misbruker er som regel god manipulere/juge.

Kan godt være stoffer som er inntatt uten TS vitende.

Men for all del, vil man forsøke redde noen fra misbruk, kjør på. Tør påstå at i de fleste tilfeller gir det en dårlig prognose for TS.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 23. juli 2019 kl. 11:52.
Ts nå tenker jeg dette har gått langt nok. Det er på tide å få hjelp. Ring ambulanse, forklar situasjonen så godt du kan og si at psykosen er så alvorlig at han mest sannsynlig vil sette seg til motverge. Da vil det komme mer enn to ambulansefolk og de vil nok få kontroll på ham.

Når han kommer inn på PAM så får han gjerne beroligende og anti psykotika og sakte men sikkert vil det roe ham ned. Men det kan ta noen dager å lande. Avhengig av hvordan han oppfører seg så kan det bli beltelegging ja. Men det er jo til hans eget beste. For nå skjønner han ikke at han trenger hjelp og medisiner. Nå trenger han å roes ned, kropp og sinn trenger vile og søvn og det alene kan faktisk løse psykosen.

Men anbefaler at du forteller de du ringer hva som venter dem, slik at det ikke ikke stiller 2 fra ambulansen som er helt uforberedt på hva som kan møte dem. Hva som er har utløst psykosen og hvilke løfter som er brutt er ikke fokus akkurat nå. Nå handler det om å skaffe hjelp til kjæresten din. For det er hjelp han trenger. Så får dere ta praten og finne ut av ting når kjæresten er blitt frisk og uthvilt.

Mtp dette med ultimatum, er det en annen måte dere kan løse dette på? Ultimatum er sjelden en god løsning, det blir som en tikkende bombe som bare venter på å ga av og kan oppleves som ekstra stress og belastning for den som sliter. Jeg skjønner godt at du tar avstand fra pulver og ikke godtar at han bruker det. Men kanskje nøkkelen er å få ham i behandling? Motivere heller enn å stille ultimatum?

Uansett, fult fokus på å skaffe ham hjelp nå ts. Når ingen andre ønsker å hjelpe ham og han ikke er istand til å hjelpe seg selv så må du ta det ansvaret uansett om du vet han vil føle seg sviktet. Det er nok lettere for ham å se situasjonen på en annen måte straks psykosen slipper taket og han får roet seg ned og hentet seg inn igjen.

Ikke utsett mer nå. Nå plukker du opp telefonen og ringer etter hjelp. Du ber om hjelp fordi du elsker ham. Og sørge for at han får hjelp er ikke å svikte. Å la være å hjelpe en som ikke kan hjelpe seg selv det er å svikte. Så du vet hva du må gjøre nå. Bare gjør det nå med en gang. Ikke mer tenking, vurdering eller å krysse fingra for at det går over. Han har hatt det vondt nok nå.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
@alge.

Greit nok. Fortsett forholdet, prøv hjelpe karen. Men når familie og venner ikke gidder mer fra deg, da har man dradd strikken en smule langt.

Gjentagende sprekk/misbruk er ikke noe sunt for et forhold. En misbruker er som regel god manipulere/juge.

Kan godt være stoffer som er inntatt uten TS vitende.

Men for all del, vil man forsøke redde noen fra misbruk, kjør på. Tør påstå at i de fleste tilfeller gir det en dårlig prognose for TS.
Vis hele sitatet...
Men hva vet du om familien til personen? Eller personen i seg selv for den slags skyld? I følge TS så har ikke personen hatt ett omfattende rusmisbruk i hele 2 år engang. Vist du ikke vil ha noe med din egen sønn å gjøre bare fordi han har hatt det tøft og havnet litt utpå kjøret, så har du i mange tilfeller ikke en veldig god eller støttende familie tenker jeg da ihvertfall

Jeg syns det var en drøy uttalelse dette med å stikke i fra den du elsker bare fordi personen "kanskje" har ruset seg litt, særlig når personen sitter i psykose. Jeg kan være enig at å stikke i fra han kan være den rette tingen å gjøre om rus blir ett enormt problem for forholdet i fremtiden feks... Men det at flere sier i de første postene at TS burde stikke nå er jo helt på trynet når dere ikke kjenner til personene eller situasjonen i det hele tatt.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan nevne at da jeg ringte inn for å få hjelp angående en psykose kom det INGEN ambulanse, men heller flere politibiler. Han ble sendt i arresten istedenfor... true story. Ellers er jeg enig i at det teoretisk sett er det riktige valget.
Vis hele sitatet...
Ja, om de misstenker at personen er utagerende så kommer politiet i stede for dessverre, men noen må jo hente dem som har klikka også... Det er faktisk litt av grunnen for at jeg foreslår å se an situasjonen og la det gå sin naturlige gang om situasjonen ikke er for ille.

Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Så han tror at alle skal ta han. En slik psykose kan oppstå når en f.eks er redd for naboen når en fyrer opp en joint.
Vis hele sitatet...
Nei, det trenger ikke ha noe med hva du følte for naboen før du fyrte opp en join!
Sist endret av Alge; 23. juli 2019 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Virker - ut fra det du skriver - som en nokså alvorlig psykose. Jeg hadde ringt 113 og forklart situasjonen, og hvis du er redd for represalier fra kjæresten din når han er frisk, så vis han denne tråden.
Enig med Random +1

Og følg rådet over meg
Sist endret av Mokkasinen; 23. juli 2019 kl. 22:10.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei er kommer en liten oppdatering, 1000 takk for alle svar! Hadde ingen å snakke med når familien ikke tok det alvorlig så det hjalp skikkelig med støtte og råd herfra! Takk til hver og en av dere! Og unnskyld sent svar for det har vært så hektisk og intenst så når jeg først har fått tid og rom til å slappe av og kunne hatt internett tid så har jeg måttet koble helt ut rett og slett, har lest alt, men ikke orket å skrive! Blitt utkjørt av dette jeg og

Foreldrene hans henta han hjemme hos han og han var der ikke engang en halv natt, før de kjørte han til legevakta. Vi måtte lokke han med at da ville han hvertfall få sove og sa ikke noe om at vi mente han var psyk! Der fikk han beroliggende og nå har han sovet mesteparten av tiden i går og i dag! Foreldrene ser på dette som bare enda en ruspsykose men jeg kjenner han best og dette er ikke som før Husker ikke helt om jeg har skrevet det men dette har pågått i svingende grad i 4-5 uker nå, og de siste 5-6-7 dagene bare forværret seg mer og mer for hver dag og blitt helt ekstremt så det er ikke som de tidligere kortvarige ruspsykosene hans hvor han har vært psykotisk et døgn eller to!

Han innrømte å tatt stoffer (kokain)! Så da blir jeg jævlig sint og såra egentlig fordi han har lovet å ikke ta det mer ganske mange ganger. Det blir alltid et helvete og han tåler det ikke. Og jeg har for lengst skjønt at det er ikke min oppgave å "redde han fra rusen", så jeg har satt strek for lengst og hadde gått fra han tvert nå etter nytt svik, om det ikke var for at han var i sitt livs værste tilstand nå og trengte støtte. Har gått fra han i noen mnd før pga sprekk men det hjelper tydeligvis ikke. Trodde det ville holde denne gangen her siden han begynte å trene og holdt seg stabil så lenge. Hvorfor gidder han å fortsette når det aldri går bra

Han skjønner ikke at han er i psykose enda, selvom han husker at han har vært psykotisk av stoffer før. @Alge han har brukt sånne stoffer halve livet sitt, men jeg skjønte ikke det den første tiden av forholdet siden vi ikke møttes hver dag, så var han veldig utpå 2 år så det var umulig å ikke skjønne og det var et helvete for oss begge med psykoser og nedturer og loking for han og smerte,bekymringer og kjeft og svik mot meg, så skjerpa han seg igjen , fikk noen sprekker, fikk ultimatum, fikk noen sprekker. Det er som @tilbaketrukket sier at han har strukket strikken ganske langt. Men behandling for rusen har han alltid nektet.. En ting han sier i psykosen nå er at det er karma for alt slemme han har gjort, han gråter over hvordan han har såret meg før og jeg holdt på å si noe så kynisk som at ja det var jo enda mer dustete å fortsette å såre meg da og ta stoffer igjen, men jeg holdt meg selvsagt mtp situasjonen han er midt i nå. Han tror det er Satan som har dømt livet hans til helvete og at han skal tortureres og parteres og at han vet "de" kommer til å drepe meg også for å straffe han for å miste meg er den værste straffen (igjen kom kynikeren i meg og jeg tenkte "javel så du skulle hvertfall driti i å ta stoffer da siden du vet jeg ville gå fra deg om du gjorde det igjen!" men holdt meg, med tanke på situasjonen)..

Det som bekymrer meg mest med han nå i denne psykosen er hvorfor han ikke blir tilbudt psykiatrisk behandling Han lever fortsatt i en annen virkelighet bare at han er mye roligere og mindre intens pga de beroliggende pillene han fikk på legevakta men så fort effekten av de slakker av så er han helt ute igjen og han skal visst ikke ha fått så mange heller!
Redd for at han ikke skal bli seg selv igjen og mener han trenger behandling FORT for å ikke ende opp gæren for godt holdt jeg på å si. Beroliggende er vel og bra, men er ikke antipsykotika og innleggelse mest forsvarlig for å faktisk behandle og ikke bare dempe symptomene?

Sitat av random67489 Vis innlegg
Hva som er har utløst psykosen og hvilke løfter som er brutt er ikke fokus akkurat nå. Nå handler det om å skaffe hjelp til kjæresten din. For det er hjelp han trenger. Så får dere ta praten og finne ut av ting når kjæresten er blitt frisk og uthvilt.

Mtp dette med ultimatum, er det en annen måte dere kan løse dette på? Ultimatum er sjelden en god løsning, det blir som en tikkende bombe som bare venter på å ga av og kan oppleves som ekstra stress og belastning for den som sliter. Jeg skjønner godt at du tar avstand fra pulver og ikke godtar at han bruker det. Men kanskje nøkkelen er å få ham i behandling? Motivere heller enn å stille ultimatum?


Ikke utsett mer nå. Nå plukker du opp telefonen og ringer etter hjelp. Du ber om hjelp fordi du elsker ham. Og sørge for at han får hjelp er ikke å svikte. Å la være å hjelpe en som ikke kan hjelpe seg selv det er å svikte. Så du vet hva du må gjøre nå. Bare gjør det nå med en gang. Ikke mer tenking, vurdering eller å krysse fingra for at det går over. Han har hatt det vondt nok nå.
Vis hele sitatet...
Ja jeg er 100% enig, det er å hjelpe han ut av dette som er viktigst nå! Som skrevet over så har han vært på legevakta, fått beroliggende, men fortalte ingen der om hva han gikk gjennom nå bare at han ikke hadde fått sove og ikke visste hva han skulle gjøre. Foreldrene var med han , men ikke inn til legen. Tror de bare sa at de trodde han var i psykose men ikke omfanget så det var jo veldig dumt! Han er rolig nå pga pillene han fikk der, men er fortsatt i psykose..

Tro meg, jeg har prøvd å motivere han i alle år vi har vært sammen. Men han kaller det for hakking når jeg setter grenser når han har tatt noe og jeg vet det kommer til å gå dårlig, så minner jeg han på hvor dumt det er å ta når det gikk dårlig gangen før og gangen før og gangen før. Har prøvd å gå frem med utallige empatiske omsorgssamtaler om at han må ta mer vare på seg selv og at det ikke går lenger. Trodde han hadde skjønt alvoret, men nei Han har heller ikke lært av de x antall andre psykosene sine.. Det forundrer meg ikke, men vil jo være kjempe trist om dette er det som forandrer han til det værre, det er jo ikke så mye lettere å forholde seg til en i permanent psykose, enn en som tar stoffer..

Det beste i mine tanker ville vært om han gikk på antipsykotika over tid nå og ble lukket inne et sted han fikk ro og følte seg mer trygg hvor "de" ikke kunne finne han, og hvor han ikke fikk tak i stoffer heller. Hasjen er nok ikke bra for han den heller, selvom det er kokain som tipper han over. Det har hvertfall ikke blitt bedre av at han røyka hasj i ett sett de døgnene han ikke fikk sove nå, for å prøve å sove. Han ble jo bare værre..
Sist endret av Veggen; 25. juli 2019 kl. 01:45. Grunn: Slo sammen innlegg
Blir bare mer lok med psykose desto lengre tid uten søvn. Røyke bønne oppe i det hele hjelper neppe på psykosen.

Er han så ille som det kommer fram, kan jeg ikke skjønne annet enn at han blir lagt inn. Må dere gå hardere til verks på legevakta?

Støtt karen gjennom den verste tia som du sier selv så får du ta valg på forhold når det kommer seg.

Men helt ærlig, tror du det blir noe annerledes enn hva det allerede har vært?
Fuck... Narkoman i 15 år her å teller... Stikk fra denne duden asap. For din egen del, finn deg et annet oppussingsobjekt. Emnet ditt er ødelagt.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ekstremt viktig at han holder seg unna alt av rusmidler hvis han har fått en psykose. Hvor lenge en psykose varer er svært subjektivt. Hvis du er så glad i han at du ønsker å hjelpe han, så ville jeg virkelig fått en time hos fastlegen/henvist til psykolog - så kan de ordne resten derifra.

Å "fikse" eller vente til en psykose går over selv, inkl. når du man kan sitte hjemme å ruse seg alene er svært vanskelig. Da er det heller bedre at noen med fagkompetanse innenfor psykose/rusmidler kan gi han best mulig hjelp. Bare en liten tanke.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Blir bare mer lok med psykose desto lengre tid uten søvn. Røyke bønne oppe i det hele hjelper neppe på psykosen.

Er han så ille som det kommer fram, kan jeg ikke skjønne annet enn at han blir lagt inn. Må dere gå hardere til verks på legevakta?

Støtt karen gjennom den verste tia som du sier selv så får du ta valg på forhold når det kommer seg.

Men helt ærlig, tror du det blir noe annerledes enn hva det allerede har vært?
Vis hele sitatet...
Nå er han innlagt. *endelig* Har aldri hørt han så fortvilt før og er på en måte glad jeg ikke er der når de hentet han! Kom to stykker fra et ambulant team og først var han kjempe opprørt i telefonen når han ringte for å gi meg beskjed, så prøvde han å spøke det vekk og ta på seg maska og referere til Cypress Hills Insane in the brain og sa at nå kom han i beltedrakt, så sa jeg neida det gjør du sikkert ikke, men vær ærlig om alt du har opplevd og ta i mot hjelpen! Da knakk han fullstendig sammen stakkar :/ Han sa "Familien min sier jeg alltid har vært psykisk syk, kanskje de har hatt rett hele tiden, finn deg en mann som er stabil og ikke bruk mere tid på meg, jeg skal bare dø nå" så gråt han så hardt at han la på..Det virket som det hadde begynt å gå opp for han at psykosen kanskje ikke var virkelighet og at når hodet tenkte så ville ting da var det ordentlig alvorlig psykt. Han er ikke typen til å si sånne ting eller til å syntes synd på seg selv , er ellers en tøff mann utapå så kan godt si det var ikke vanskelig å skjønne det var alvorlig nå..

Vet ikke hvor mye mer jeg skal blande meg nå, vil støtte han men skjønner at det føles flaut for han det hele (det er jo ikke det, men det er vel typisk menn å være flau over psykisk sykdom og vise seg fra en svakere/annen side) så jeg tenker å ikke blande meg så mye eller dra på besøk uten at han ber om det, siden han la på når han gråt og ikke ville vise den siden til meg. Eller tror dere han vil føle seg mer alene og mer suicidal da hvis jeg ikke viser at jeg bryr meg mer tydelig? Har sendt tusen hjerter osv men vet ikke om han fikk se det før de dro. Han får ikke ha med telefonen på psykiatrisk sa foreldrene!

Så er jo den problemstillingen at Ja.... Jeg kan ikke være med en som er så ustabil.. Han er ikke frisk. Er ikke det at han er ustabil som er dealbreakeren egentlig, det kan skje den beste, men at han tar stoffer og har ødelagt tillitten så mye på sprekker etter mange år med håp, helvete og nye sjanser at jeg føler meg tvunget til å gi han opp. Jeg har aldri vært ute etter et opp pussings prosjekt som @Sondre sier , men man kan liksom ikke bestemme hvem man elsker heller! Men jeg vet ikke om det er best, eller værre om jeg fader ut kontakten herfra, eller om jeg skal være kjærlig, si jeg elsker han og støtter han gjennom dette, dra på besøk og oppfører meg som kjæreste, og slår opp senere.. I stad når han sa finn deg en annen så sa jeg jo "Nei det skal være oss to" og i går sa jeg "Dette skal gå over og vi skal nok få et fint liv sammen"... Vet ikke om jeg skal fortsette å trøste han med det, eller trekke meg tilbake og ikke si noe kjæresteord i det hele tatt mer. Hva som er værst liksom. Holde han motivert med en løgn der jeg leker kjæreste og snakker om fremtiden sammen, også slå opp når han er bedre og tror at vi skal få det fint sammen igjen, eller være mer fraværende nå hvor han kanskje aller mest trenger støtte, ikke si noen kjæresteord eller noe, siden jeg uansett vet jeg kommer til å måtte fortsette min reise uten han og han sin uten meg.
Bra det ble innleggelse så han får landet og roet ned. Har stått på en stun denne psykosen så han trenger nok å få hvilt ut en stund nå.

Avhengig av hvordan ting utviklet seg fra de kom og hentet ham til han var i samtale på PAM så legger ok det noen føringer for hva som skjer de neste dagene. Beltelegging er siste utvei. Det som er langt vanligere er skjerming, spesielt om han snakker om døden etc. Da er han under oppsyn 24/7 sålenge de finner det nødvendig. Da har han neppe tilgang til mobil så han får kanskje ikke lest meldinger.

Tror ikke du skal tenke så veldig mye på hvordan han var akkurat i det han ble hentet. Han tenker nok klarere når tåka letter og han får tenkt gjennom dette med et hode som faktisk virker. Da tenker jeg han ser at dette ikke er noe han skal trenge å skamme seg over, eller tie om. Jeg tenker at du du føler du ønsker å besøke ham så kan du jo evt. ringe avd. han er på og snakke med dem og høre om det er mulig, og om de evt. kan høre om han ønsker besøk? Tipper han nok ønsker det når han bare har fått hentet seg inn noen dager. Kanskje trenger han fred og ro akkurat nå, det blir sikkert endel medisiner og greier nå de første dagene også må de jo forsøke å se om psykosen er på retur eller om de må justere opp og bruke lengre tid.

Når det kommer til forholdet mellom dere så tenker jeg at det er kanskje ikke avgjørelse som best taes akkurat nå? Nå koker det i hodet også på deg, du kjenner på svik, det å ha blitt løyet til og føler ting er kølsvart akkurat nå. Det er jo uansett ikke en samtale som dere bør ha akkurat nå uansett hva du føler idag. La ham få den tiden han trenger til å friskne til, du har sikkert godt av litt tid uten å gå rundt med konstant frykt for hva som skjer med ham. Nå er han i trygge hender og du kan puste ut og senke skuldrene.

Godt å se at han fikk hjelp, framtiden finner dere nok ut av. Vi har jo alle kun ett liv og det må forvaltes på best mulig måte. Du kommer nok til å lande på det valget som er rett for deg.
takk for at du tok grep, Trådstarter, og du bryr deg nok til å oppsøke hjelp. Hva som skjer fremover vil tiden vise, og jeg ønsker dere det beste... Men husk at du må også tenke på deg selv oppi alt dette her.
Mye bra innlegg her, så ikke så mye å legge til men et par ting.

Uansett hva som er politisk korrekt å gjøre - DU må lytte til DINE behov FØR hans behov. Det er det eldgamle oksygenmasken i flyet-eksempelet - du kan ikke hjelpe han eller noen andre hvis du ikke tar vare på dine behov først.
Men husk, du kan ha et stort ønske og behov for å hjelpe også - men det skal ikke gå på liv og helse løs.
Jeg vil påstå at grensa går et sted der du må late som du er kjæreste med personen.

Du kan gjøre det klart at dette er noe han må finne utav, med støtte fra de nær han, du må gå inn i deg selv om det kan stå i dette videre ,eller om grensa er nådd allerede. Jeg tror ikke det er formåltjenlig å late som at dere skal fortsette å være kjærester hvis du allerede har bestemt deg.
Hvis du ikke helt har bestemt deg, men allikevel vil støtte han, finn en måte å gjøre det på, på avstand, semi avstand - som ikke går utover din evne til å ta vare på deg selv.

Han vil få den hjelp han trenger etterhvert som han klarner, da håper jeg for hans del at du står klar, som kjæreste/eks eller venn og tar en samtale om hva som har skjedd. Hvis han er bitter eller har vansker med valgene du tok, så er denne tråden et godt bevis for omtanken du har hatt rundt saken.

all the best<3
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ny oppdatering: Vil bare takke alle her inne så utrolig mye for støtten! Dette har vært helt forjævlig for meg!
Og det er virkelig bra at han er innlagt og at dere hjalp meg til å ta affære! Broren hans hadde vært på besøk i helga og han hadde snakket om alle pasientene og ansatte som agenter, stokket om bokstaver på en t skjorte og tatt det som et hemmelig budskap og løpt rundt der for å lytte på alle stikk-kontakter fordi han var overbevist om at det var mikrofon og avlytning i de.

Han hater meg nå og har truet meg på livet, sagt han skal slå meg ihjel og bedt hele familien sin om å blokkere meg overalt.
Vi har vært bekymret for det har ikke virket som at sykehuset har sett hvor syk han er, ingen får innsyn i behandlingsplan siden han er voksen, men i dag etter han hadde sagt til familien sin at han skulle få hjelp til å rømme derfra i natt og dra å slå meg ihjel så ringte jeg dit og fortalte om sånn han var og om sånn han har vært den siste halvannen måneden så jeg håper de tar det mer alvorlig nå!
Han ringte meg nemlig fra resepsjonen der og sa at han kom hjem om et par dager og at legen hadde sagt han ikke var syk men det kan jo være at han bare løy/var vrangforestilt om det også. Når jeg sa at han må bli der og ta i mot hjelp så ble han sint og sa at det var jeg som burde blitt innlagt som er så gal at jeg tror han er syk og at han aldri ville snakke med en så dårlig kjæreste mere som rakket ned på han.. Har støttet han gjennom så mye så syns det er vanskelig å høre, selvom det vet han har det vanskelig nå. Men jeg kjenner jo at vi heller aldri kan forbli sammen så jeg har bestemt meg for å ikke dra dit på besøk.

I dag har jeg en vondt klump i magen og er oppriktig redd for at han kommer til å skade noen av de som er på nattevakt for å prøve å komme seg ut. Han har vært helt brutal-draps-mode-psykotisk i dag og har desverre en fortid med grov vold og brutalt overfall i rus. Men de er vel flere på jobb og har sikkerhetstiltak på sånne avdelinger vel Jeg har ringt å sagt at han er aggressiv og truende mot meg, men ville ikke skremme de å si at jeg var redde for de ansattes sikkerhet også.. Han høres ut som en psykosedrapsmann og jeg er helt i sjokk for at han har havnet i denne tilstanden. Sykepleieren jeg snakket med på telefon spurte om jeg hadde noen å snakke med i denne situasjonen jeg også, men det har jeg ikke og jeg føler meg nesten på grensen til å bli gal selv eller revet inn i hans verden.

Er det noen som vet hvor lenge psykoser kan vare?
Og hvor fort antipsykotika medisiner fungerer? Kan aggresjon være en bivirkning av medisiner? Han hadde nemlig vært normal ovenfor familien sin i dag en halvtime, men etter det gikk han helt amok. Da hadde sykepleieren blitt overrasket og de tolket det som at det var fordi de hadde gitt han noen nye medisiner først som de forventet at ville fungere.
Hvor lenge kan man forvente at han er innlagt?
Det er vel ikke sannsynlig at de kan skrive han ut i denne tilstanden, selvom oppholdsfristen på akuttavdelingen løper ut?
Får vondt inni meg av å lese dette. Kanskje greit for deg å holde deg litt unna en periode? Slik at du selv får en velfortjent pause og får pustet litt ut? Jeg håper da heller virkelig ikke at han blir skrevet ut, og jeg tviler sterkt på det. Han er fortsatt i dyp psykose, så det ville vært veldig rart. Som regel pleier de å fortsette behandlingen selv etter at de psykotiske symptomene er borte, i og med at man fortsatt er sårbar for nye psykoser. Det er klar sammenheng mellom hvor raskt man får behandling og hvor raskt man blir kvitt psykosen. Dersom det er snakk om rusutløst psykose pleier det som regel å gå over etter 1 uke - 1 måned, men finnes unntak dersom personen har hatt vedvarende rusmisbruk. Derfor er det vanskelig å si hvor lenge han er innlagt, men jeg håper han er det en god stund framover.
Ønsker deg alt det beste, dette er en kjip situasjon for alle parter, lykke til.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Han hater meg nå og har truet meg på livet, sagt han skal slå meg ihjel og bedt hele familien sin om å blokkere meg overalt.
Vi har vært bekymret for det har ikke virket som at sykehuset har sett hvor syk han er, ingen får innsyn i behandlingsplan siden han er voksen, men i dag etter han hadde sagt til familien sin at han skulle få hjelp til å rømme derfra i natt og dra å slå meg ihjel så ringte jeg dit og fortalte om sånn han var og om sånn han har vært den siste halvannen måneden så jeg håper de tar det mer alvorlig nå!
Vis hele sitatet...
Vet du hva, jeg har ikke lyst til å skremme deg unødvendig. Men jeg har jobbet nok på psykiatrisk til å ikke stole særlig på sikkerheten der, så jeg ville vurdert å sove et annet sted enn hjemme i natt og noen netter fremover. Har du mulighet til det?

Vet han at det er du som tok initiativ til innleggelsen? Det var ikke helt tilfeldig at jeg advarte mot det lenger oppe her. Ikke nevn det igjen, og hold deg unna slik du hadde tenkt. Ikke ta telefonen heller. Det blåser sannsynligvis over. Bare hold deg mest mulig ute av hans bevissthet.

I dag har jeg en vondt klump i magen og er oppriktig redd for at han kommer til å skade noen av de som er på nattevakt for å prøve å komme seg ut.
Vis hele sitatet...
De går med overfallsalarm. Ikke bekymre deg for det, ta vare på deg selv.

Det er vel ikke sannsynlig at de kan skrive han ut i denne tilstanden, selvom oppholdsfristen på akuttavdelingen løper ut?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke midt i psykose slik som nå. Det er ikke sannsynlig.