Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6596
Kom i krangel med mannen min idag, og føler meg så overkjørt.
Han har misbrukt mye narkotiske og psykedeliske stoffer i ungdommen sin, og har prøvd ut veldig mye. Noe som gir han mye erfaring og sterke meninger.

Jeg har diagnosen ADD, og har i 3 måneder vært medisinert med Elvanse. Startet med 30 mg og for 25 dager siden økte til 50 mg pga mindre effekt enn i starten.
Han sier at han er lei av å se meg høy og bite tenner når han kommer hjem fra jobb om dagen. Han synes ikke jeg skal bruke Elvanse i helgene eller når vi er på ferie. Han sier det er akkurat det samme som mdma og annen gate speed, den eneste forskjellen er at den gis lovlig gjennom legen.
Siden han har erfaring gjennom misbruk, så har han mer erfaring og kunnskap enn dps legen min siden hun bare er bok lært.

Gikk så langt som å sammenligne meg med kompisen sin som bor alene, uføretrygdet som misbruker store doser speed og hasj hver dag, noe som var veldig sårende.

Jeg har prøvd mdma med han ved en anledning, og jeg føler selv det ikke er helt samme effekt.
Med Elvanse så føler jeg hverdagen er lettere, jeg klarer konsentrere meg, organisere alt rote i hode og fungerer bedre. Jeg føler jeg fungerer bedre på jobb og hjemme med ungene. Jeg klarer å si fra mer, og lar meg ikke bli overkjørt som jeg ellers gjør, og den hjelper veldig på min sosiale angst.

Men jeg merker nå på 50 mg at spesielt når jeg er stresset, så biter jeg kjevene sammen så jeg blir øm i tennene/kjeven. Legen sier dette er en vanlig bivirkning og vil gå over når kroppen venner seg til dosen. Jeg føler ikke jeg får denne bivirkningen alltid, men spesielt på dager hvor jeg drikker lite vann og mye pepsi max.
Kan dosen være for høy? Eller vil det bli bedre?

Mannen min sier at den positive effekten jeg får i hverdagen er slik alle som går på medisinen vil få, fordi det er slik amfetamin virker. Siden det er en stimulerende medisin, er den akkurat som å gå på mdma? Har han rett på at jeg er høy selv om jeg ikke kjenner det selv?
Mannen din vet ikke hva han snakker om. Å påstå å ha mer kompetanse om legemidler fordi han har erfaring er allerede en alvorlig varsellampe, han har kanskje mer kompetanse om hvordan det oppleves å være rusmisbruker, men det bidrar med lite annet en økt evne til å sympatisere med andre som har samme problemet. Elevanse eller lisdexamfetamin fører til utskillelse og blokkering av gjennopptak av noradrenalin, dopamin og seratonin over lengre tid, og har gjennom uttalige studier vist seg å være forholdsvis trygt samt et veldig effektivt legemiddel for å hjelpe de som lider av ADD. MDMA fører til at seratoninlagrene nærmest tømmes, samt utskillelse av store mengder dopamin. Det sier seg selv at det ikke er sammenlignbart engang.

Utenom det er det åpenbart utifra innlegget ditt at du ikke synes oppførselen hans er akseptabel, og om du synes han er så trangsynt og vanskelig å ha med å gjøre som det virker som du gjør i innlegget ville jeg tatt det opp med han og evt. forlatt han. Det er åpenbart ikke moralsk akseptabelt at han skal få deg til å føle deg dårlig fordi du bruker legemidler som du har fått av legen din for å lindre en lidelse.

Dosen er den legen har gitt deg, og han vet bedre enn absolutt alle kvasi-forskerne her på forumet som anbefaler det ene og det andre, om du er usikker kan du spørre om henvisning til psykiater/nevrolog som kan vurdere resepten din.

Om det blir værre på dager med høyt pepsi inntak kan det være en ide å redusere dette, mulig koffeinen har en synergistisk effekt på elvansen, men det kan du også spørre legen din om.

Om han har rett på at du er høy blir et definisjonsspørsmål. Det endrer kognisjonen og oppførselen din, men langt fra på samme måte som MDMA gjør. Noen teoretikere mener at grunnen for at noen har ADD/ADHD er en ubalanse i neutrotransmittere og utskillelse av de, noe som korrigeres av medisinene man får mot det, så du blir mer "deg". Det må du vurdere selv.
Sist endret av Skepty; 27. juni 2018 kl. 21:51.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Pepsi max inneholder koffein, derfor du blir gira.
Prøv å ligg unna alt med koffein eller så blir effekten høyere. Kunne ønske legen sa det til meg.

Kvitt deg med typen, han er på bærtur
Trådstarter
5 1
Takk for informasjonen om koffein, skal se om det hjelper å holde meg til vann.

Skulle ringe legen idag å snakke om dosering, men hun hadde begynt på ferie.

Mannen min hadde visst ligget å tenkt så mye på det her inatt at han ikke fikk sove. De irriterer han at jeg ikke forstår hvor farlig disse stoffene er og hvor potente de er sier han. Og det skremmer han at jeg vil høre på legen min som er boklært enn han som har erfaring.

Jeg prøver fortelle at dosene skal ikke være så høye som når man speeder seg, og ber han ha forståelse for at jeg er i fasen med legen på dps med å finne min riktige dosering og at slik kan ta tid.

Han liker ikke at jeg er "høy" med ungene og at jeg har mer energi enn det han har.
Det at jeg biter tenner er et tegn på at jeg er høy.

Skal jeg fortsette med disse medisinene må vi visstnok skilles, for han takler ikke at jeg bruker dem, sier han..

Om dette går på hans egen redsel og hans avhengighet, vet jeg ikke helt men føler det..

Jeg som lever med at han røyker hasj hver kveld, og har støttet han gjennom hans medisinering med Sobril, Gabapentin, tider han har drukket for mye alkohol, eller vært ute å brukt noe med en kompis.

Men når det kommer til min diagnose og medisinering så er det ingen støtte, fordi jeg går på ifølge han tunge amfetamin medisiner og speeder meg hverdag.
Han sier jeg ikke må bruke det når vi er på ferie.

Ganske vond situasjon nå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sulla Vis innlegg
Mannen min hadde visst ligget å tenkt så mye på det her inatt at han ikke fikk sove. De irriterer han at jeg ikke forstår hvor farlig disse stoffene er og hvor potente de er sier han. Og det skremmer han at jeg vil høre på legen min som er boklært enn han som har erfaring.
Vis hele sitatet...
I så fall er det han som har eit problem - ikkje du. Ta han med til legen, og la legen svare på dei spørsmåla og vrangforestillingene han måtte ha.

Ex-misbrukere har ikkje på magisk vis farmakologisk kunnskap. Dei veit litt om korleis ting virker, men stortsett har dei kun eigne erfaringer å basere seg på. Legen har derimot sett mange pasienter ta medisin, og har kunnskap om bivirkninger og virkninger i større grupper. Berre sjå på mytene som er utbredt i rusmiljø - det er jo mange av dei som er totalt urimelege for alle som kan eit minimum av biologi - men som er seigliva i rusmiljøa.

At eit stoff er potent eller farlig er irrelevant. Morfin er livsfarlig, men svært effektivt og billeg smertestillande. Gumler du i deg ein pakke paracet er det i grenseland mot livsfarleg. Men to tabletter en gang i månaden er ikkje det. At han ikkje forstår elementære ting som dose-respons er skremmande.
Anonym bruker
"Særegen Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som mannen din går rundt og er sjalu for at du "ruser" deg.

Jeg syns ikke han høres spesielt empatisk ut heller.....

Da er det bare å sette hardt mot hardt. Si at han får slutte med både hasj og sobril for du liker ikke at han går rundt som en apatisk zombie.

Han høres forresten veldig manipulerende ut. Ikke finn deg i at han gir deg dårlig samvittighet for at du har tatt grep og begynt på medisin som gir deg et bedre liv.
Det er positivt for både deg og ungene at du har det bra. Men ikke slutt på medisinen for at han sier det.

Han ruser seg på hasj hver kveld og har en dobbelmoral som ikke hører hjemme noe sted. Det passer seg hvertfall ikke å røyke hasj hver kveld med barn i huset.

Virker som om det bare er du som skal ofre ting i forholdet, mens han kan gjøre hva han vil.
Ikke finn deg i å bli herset med på denne måten.

Håper ting ordner seg og at mannen din kommer på bedre tanker.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Seriøst, fuck han. Be han forlate livet ditt, det er for kort til å tilbringes med drittfolk.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Elvanse, eller lisdexamfetamine, er et amfetaminlignende stoff. Det er nærmere amfetamin enn MDMA, men MDMA har du jo tydeligvis erfaring med. Mange av de positive virkningene du opplever med Elvanse vil også de uten ADD kunne nyttgjøre seg av, nettopp fordi det er et amfetaminlignende stoff med tilsvarende virkninger. Mer energi, bedre fokus, redusert appetitt og oppleve at man fungerer bedre (man fungerer egentlig ikke bedre kognitivt, det er tydeligvis bare slik brukere opplever seg selv.) Alt det rotet du har i hodet dit derimot? Det har gjerne ikke folk uten ADD, og det er absolutt verdt det å ta Elvanse for å slippe å ha det slik!

Der Elvanse skiller seg fra gatespeed er at det er rent og du tar det i doser angitt av en lege. Mennesker uten ADHD/ADD kan ta det uten at det er medisin for dem, men når du tar det slik legen har forskrevet det er det medisin for deg. Det er ingenting uvanlig med dette. Mennesker som lider av narkolepsi får et medikament som heter Xyrem. Xyrem er GHB, som du kanskje har hørt om. Sobril, valium, morfin, osv brukes både av narkomane og legitimt syke mennesker. Å insistere på at du er som en ensom, uføretrygdet hasjmisbruker fordi du tar et legemiddel som kan misbrukes vitner om overdrevent rigid tenking. Rigid tenking kan ofte være forbundet med frykt.
Mannen din tar feil, men han er også tydeligvis veldig redd. Er han redd for at du skal begynne å misbruke medisinen din? Kan det tenkes at han er redd for å få et tilbakefall når han ser deg forandret på en måte han forbinder med rus? Han trenger å samle tankene sine og roe seg ned slik at dere kan prate om dette i ordnede former.

Det finnes forresten en dokumentar ute på Netflix som handler om ADHD/ADD-medisinering i USA, og har fokus på brukerne og deres tanker og opplevelser rundt det. Den heter Take you pills og viser denne typen medisinering på godt og vondt.
Sitat av Mullah Vis innlegg
(man fungerer egentlig ikke bedre kognitivt, det er tydeligvis bare slik brukere opplever seg selv.)
Vis hele sitatet...
Har ikke mulighet til å svare på hele innlegget ditt på nåværende tidspunkt fordi jeg ikke har data tilgjengelig. Men fakta er at du fungerer bedre kognitivt, du husker bedre, forstår ting raskere og har kortere reaksjonstid. Dette er dokumentert i mennesker både med og uten ADD/ADHD.
Mannen din er idiot.

Elvanse er lisdexamfetamin & en pro-drog for dexamfetamin.
Det er ikke på noen måte lik MDMA annet enn att begge er stimulerande.

Hvis du tar det kun i medicinskt syfte og det hjelper deg, burde du be mannen din att holde kjeft.

For kjeve-problemer og bruxism, kjøp magnesium. Det vil hjelpe enormt!

Det er intressant att han vært junkie men ikke kan noe om drugs.

Tsk, tsk, tsk.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Skepty Vis innlegg
Har ikke mulighet til å svare på hele innlegget ditt på nåværende tidspunkt fordi jeg ikke har data tilgjengelig. Men fakta er at du fungerer bedre kognitivt, du husker bedre, forstår ting raskere og har kortere reaksjonstid. Dette er dokumentert i mennesker både med og uten ADD/ADHD.
Vis hele sitatet...
Flott, ser frem til å høre fra deg om dette. Jeg har som sagt oppfattet det motsatte, basert på det jeg husker om et forsøk hvor studenter fikk et stimulant tilsvarende det vi prater om. De gjorde det ikke bedre enn kontrollgruppen, men rapporterte høyere selvtillit.
M
Urelatert til din manns meninger, så er det ikke nødvendigvis dumt å ta en pause fra bruken innimellom, og da spesielt når du vet at du kan slappe av.

Er den beskjeden alle jeg kjenner som har add/add sier
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Pepsi max inneholder koffein, derfor du blir gira.
Vis hele sitatet...
Pepsi Max øker også dopamin endel pga aspartamen.

Aspartam brytes ned til L-phenylalanine-->L-tyrosine-->L-DOPA-->Dopamin.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Flott, ser frem til å høre fra deg om dette. Jeg har som sagt oppfattet det motsatte, basert på det jeg husker om et forsøk hvor studenter fikk et stimulant tilsvarende det vi prater om. De gjorde det ikke bedre enn kontrollgruppen, men rapporterte høyere selvtillit.
Vis hele sitatet...
Det er godt etablert at amfetaminer og amfetaminlignende stoffer forbedrer kognisjon. Det vil alltid finnes motstridende resultater, men enkeltundersøkelser er sjeldent til å stole på. Jeg legger ved noen systematiske oversiktsartikler.

Prescription Stimulants' Effects on Healthy Inhibitory Control, Working Memory, and Episodic Memory: A Meta-analysis

Efficacy of stimulants for cognitive enhancement in non-attention deficit hyperactivity disorder youth: a systematic review

Psychostimulants and Cognition: A Continuum of Behavioral and Cognitive Activation

The Cognition-Enhancing Effects of Psychostimulants Involve Direct Action in the Prefrontal Cortex
Mannen din er nok misunnelig, ja, og vil nok ta en knask av pillene dine. Men når du biter tennene sammen, er det tegn på at det kan være for mye. Er det energi du mangler, eller evnen til å konsentrere deg og organisere? Bruker ritalin selv, og trives også med en høy dose (dog misliker bivirkningene). Men synes det er ubehagelig å ha kunstig mye energi, bli ekstra pratsom osv. Man er liksom ikke seg selv. Eller hvordan føler du det? Kan være det mannen din reagerer på. Effekten, rusen om du vil, minner nemlig om amfetamin. Som nevnt er forskjellen at det er rent og i medisinsk dose. Klart du vil få toleranse og etterhvert vil det gå over. Men ville heller vært forsiktig og brukt akkurat så lite som gir deg optimal effekt og minimal bivirkninger. At legen din har gitt deg 50mg betyr ikke at det er din optimale dose, det kan være 40-45 mg (for å sette det på spissen).
Sist endret av Chronic420; 28. juni 2018 kl. 21:06.
Trådstarter
5 1
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Mannen din er nok misunnelig, ja, og vil nok ta en knask av pillene dine. Men når du biter tennene sammen, er det tegn på at det kan være for mye. Er det energi du mangler, eller evnen til å konsentrere deg og organisere? Bruker ritalin selv, og trives også med en høy dose (dog misliker bivirkningene). Men synes det er ubehagelig å ha kunstig mye energi, bli ekstra pratsom osv. Man er liksom ikke seg selv. Eller hvordan føler du det? Kan være det mannen din reagerer på. Effekten, rusen om du vil, minner nemlig om amfetamin. Som nevnt er forskjellen at det er rent og i medisinsk dose. Klart du vil få toleranse og etterhvert vil det gå over. Men ville heller vært forsiktig og brukt akkurat så lite som gir deg optimal effekt og minimal bivirkninger. At legen din har gitt deg 50mg betyr ikke at det er din optimale dose, det kan være 40-45 mg (for å sette det på spissen).
Vis hele sitatet...
Jeg har gått hele livet og følt noe har vært galt med meg. Falt utenfor sosialt, slet med konsentrasjon på skolen og spesielt med å få gjort lekser/oppgaver som krevde mye av meg. Slet med mye rot og tanker i hodet, impulsiv. Klarte ikke fullføre høyere utdanningen min, sliter på jobb og brukt så lang tid på å klare fullføre sertifisering jobben krevde av meg. Sosial angst som til tider er ganske ille, og alt dette slite og følelsen av at det er noe galt med meg iforhold til de andre har gitt meg veldig dårlig selvtilit.
Medisinene gir meg energi til å fullføre prosjekter jeg starter på, fjerner mye av min sosiale angst og gjør arbeidsdagen lettere. Jeg føler jeg er en bedre mor når kaoset i hodet er roligere, så jeg klarer organisere mer og er mer ryddig. Jeg får litt bedre selvtillit og står mer opp for meg selv.

Her tror jeg mannen min sliter litt med mine endringer, spesielt at jeg står mer opp for meg selv. For han har ikke kontroll over meg slik han pleier. Når han behandler meg dårlig så sier jeg nå i fra, som gjør at det blir fortere krangel, fordi han sliter litt med temperamentet sitt og det er alltid noe som har gått hardt innpå og utover meg.

Det hører også med til historien min at jeg har vært sykmeldt en periode før og etter jeg fikk diagnosen min. Og gått delevis på arbeidsavklaring mens jeg har jobbet for å komme tilbake på jobb. Mens jeg var i perioden med å finne rett medisin og dose, så ble jeg gravid. Derfor har jeg måtte stoppe helt med medisiner i nesten 2 år nå pga graviditeten og amming. Det har vært litt tungt, fordi jeg falt sammen i samme spor som før. Jeg er nå startet opp igjen med medisinering igjen og jobber for å få det bedre med meg selv. Jeg er ikke sykmeldt lenger, men delvis hjemme med minstemann noen dager i uken samtidig som jeg jobber. Det krever mye av meg å være på jobb igjen, jeg vil ikke bli sykmeldt igjen og føler medisinene hjelper meg mye med å klare dette.

Derfor sårer det litt ekstra at mannen min ikke kan støtte meg, og ber meg kutte helt med å ta dem pga hans rusmisbruk erfaring. Han sier han set det på meg at jeg er påvirket. Ved at jeg har gått mye ned i vekt, biter tenner og har mye energi. Samtidig at jeg ser trett og sliten ut på kvelden, mer en normalt.
Tilbakemelding fra min familie og svigerfamilie er derimot at de ser medisinene gjør meg godt, at det er positivt at jeg har mer selvtilit, står opp for meg selv og at jeg ikke lar meg bli overkjørt slik jeg pleier i forholdet.

Mannen min sitt krav er at jeg ikke skal ta medisinene nå i ferien. Fordi han synes det er trist at kona hans trenger stimulerende medisiner for å være med han og barna sine. Uansett hvor mye jeg prøver så får jeg ikke igjennom til han at det er for min egen del jeg tar dem, for å lette mine plager.

Så vet ikke hva jeg skal si.. Han har hengt seg opp i at det er amfetamin og speed, og at han ikke liker å se kona si stimulert slik som gir han assosiasjoner tilbake til en tid som var ganske tung for han.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det virker litt håpløst. Men jeg får inntrykk av at du selv vet hva som er riktig her. Og du må ikke gi deg! Det er lett å si at du bør sparke han ut - men det er jo klart at du er glad i ham, og det er en grunn til at du har hatt et forhold til ham i så lang tid. Men du har forandret deg, medisinen din har hjulpet deg, og han kjenner deg ikke helt igjen - og føler seg «truet».

Du vet selv hva du skal gjøre. Stå på ditt!! Du har familie og svigerfamilie med deg. Du har legen din med deg. Dette er medisinering, ikke rus. Det er han som har et problem, ikke du.

Hovedproblemet her er at du har kommet til en erkjennelse. Det er altså hans problem, ikke ditt.
Trådstarter
5 1
Takk for det, ja det er jo hans problem egentlig. Ifølge han så er dette noe han ser på som ødeleggende i livet sitt.

Føler jeg har latt han vinne litt, ved at jeg har sagt at jeg ikke skal bruke medisinen nå i ferien. Selvom legen sier jeg skal ta en tablett hver dag. Hadde sagt til meg selv at jeg skulle være sterk for min egen del, men trussel om at vi ikke kan være sammen lenger og at ferien for ungene skal bli ødelagt, qå ga jeg etter...

Alt skal hele tiden dreie seg om han, jeg må alltid gjøre det beste for han, jeg må godta så mye. Men han kan ikke tenke på meg, hva jeg trenger.
Nei, jeg ser igjen at jeg er svak og alt for lett å styre/manipulere.

Han vil vist heller at jeg skal begynne å slite igjen å risikere falle utenfor på jobb igjen, nå som jeg er sånn på god vei med å bygge meg selv opp igjen.

Føler mannen min må lyve for meg. Han vet hva misbruk og rus er etter å ha vært oppi det i så mange år, at han kan da ikke sammenligne min medisinering med dette. Han burde jo hatt såpass kunnskap da at han kan se forskjellen.

Han mener det er en stor forskjell på at han røyker hasj på kvelden, enn at jeg tar medisin. Fordi Hasj er såpass mildt stoff og får deg til å slappe av, mens medisinen min er som speed, gjør deg gira og løfter deg opp. Derfor kunne jeg ikke bruke det som argument.
Sist endret av Sulla; 30. juni 2018 kl. 00:26.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Flott, ser frem til å høre fra deg om dette. Jeg har som sagt oppfattet det motsatte, basert på det jeg husker om et forsøk hvor studenter fikk et stimulant tilsvarende det vi prater om. De gjorde det ikke bedre enn kontrollgruppen, men rapporterte høyere selvtillit.
Vis hele sitatet...
Beklager sent svar, ser Nether allerede har svart men for å utdype så kan jeg legge med en oversettelse fra Wikipedia sin engelske side om lisdexamfetamin (gjelder amfetaminer generelt).

Ifølge en systematisk gjennomgang og en meta-analyse av kliniske studier ble det funnet ut at terapatuiske doser av amfetaminer gir en forbedring i kognisjon, inkludert arbeidshukommelse, langtids-episodisk hukommelse, inhibitorisk kontroll og noen aspekter av oppmerksomhet i vanlige, friske voksne. Det er antatt mekanismen bak dette er gjennom økt aktivering av dopamin og noradrenalinreseptorer i den prefrontale cortexen. Det er også funnet bevis for at det øker hukommelsekonsolidering som fører til økt evne til å gjenkalle informasjon. Det øker også effektiviteten av kommunikasjon mellom forskjellige cortexen, noe som medierer forbedring i arbeidshukommelse i alle individer. Det øker også motivasjon til å gjennomføre oppgaver og våkenhet, noe som fører til økt målrettet-atferd.

Link

Link

Link

Link

Link

Men ser jeg kan ha vært noe unyansert, da brukere kan oppleve seg selv som mer effektive enn det de faktisk er gjennom placebo, men det kan også føre til motsatt effekt gjennom omvendt-placebo. Det kan og være at effektiviteten går ned over tid om en ikke øker dosene/tar pauser da kroppen kompenserer for effektene for å opprettholde homoeotase. På den andre siden er det begrensninger for hvor mye kroppen kan tilpasse seg.

Sitat av Sulla Vis innlegg
T
Føler jeg har latt han vinne litt, ved at jeg har sagt at jeg ikke skal bruke medisinen nå i ferien. Selvom legen sier jeg skal ta en tablett hver dag. Hadde sagt til meg selv at jeg skulle være sterk for min egen del, men trussel om at vi ikke kan være sammen lenger og at ferien for ungene skal bli ødelagt, qå ga jeg etter...

Alt skal hele tiden dreie seg om han, jeg må alltid gjøre det beste for han, jeg må godta så mye. Men han kan ikke tenke på meg, hva jeg trenger.
Nei, jeg ser igjen at jeg er svak og alt for lett å styre/manipulere.

Han vil vist heller at jeg skal begynne å slite igjen å risikere falle utenfor på jobb igjen, nå som jeg er sånn på god vei med å bygge meg selv opp igjen.

Føler mannen min må lyve for meg. Han vet hva misbruk og rus er etter å ha vært oppi det i så mange år, at han kan da ikke sammenligne min medisinering med dette. Han burde jo hatt såpass kunnskap da at han kan se forskjellen.

Han mener det er en stor forskjell på at han røyker hasj på kvelden, enn at jeg tar medisin. Fordi Hasj er såpass mildt stoff og får deg til å slappe av, mens medisinen min er som speed, gjør deg gira og løfter deg opp. Derfor kunne jeg ikke bruke det som argument.
Vis hele sitatet...
Slik som jeg sa i mitt første innlegg er det åpenbart at du også ser hvor uakseptabel oppførsel til mannen din er, og hvor manipulerende han oppfører seg. Jeg har stor empati for at du ønsker prøve å holde familien samlet for barnas skyld, og generelt synes jeg det er en uting at mange voksne setter sin egen velferd framfor barna sine gjennom at de skilles for småting, da det å få barn er et aktivt valg de har gjort og det innebærer at en ikke alene kan tenke på sin egen velferd, men ditt tilfelle virker det som om dette er et svært dysfunksjonelt forhold. Noe en lærer tidlig i innføring om parterapi er at partene må akseptere at den andre har personlighetstrekk og tanker som står så sterkt at de ikke kan/vil endres, og heller akseptere at den andre personen er slik. I din situasjon er jo ikke dette mulig, da han ikke bare kun bryr seg om seg selv, men han ønsker åpenbart ikke at du skal ha det bra og bruker barna deres mot deg.

Slik jeg ser det burde du for ditt eget beste forlate han, og heller finne deg noen som faktisk bryr seg om deg. Dette er selvfølgelig et valg du er nødt til å ta selv, men basert på måten du skriver på virker det som om du allerede er klar over det selv.