Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 926
Hei,

Om det allerede finnes en tråd om dette, svar med en link til den tråden, jeg finner ikke ut av hva jeg skal søke etter..

Problemet mitt...
Jeg har dynamisk IP-adresse fra min ISP, i tillegg til dette har jeg et .com-domene med web-hosting og et ganske greit administrasjonspanel. (cPanel)

Jeg har litt saker og ting jeg gjerne skulle hatt tilgang til uansett hvor jeg er.
Jeg har satt det greit opp i nettverket og får tilgang til det ved å bruke IP-adressen. Men denne adressen endrer seg til tider og da må jeg endre adressen i de funksjonene jeg bruker.

Hvordan kan jeg få koblet nettet mitt hjemme sammen med domenet mitt, så kan jeg ha "www.domene.com/Something" pekende mot nettet mitt og la det være koblet sammen uavhengig av endringer i IP-adressen?

Mulig det er en ekstremt logisk løsning på dette, men jeg finner ikke ut av det for øyeblikket.. :/

Takker for alt av svar, linker til andre tråder osv.!
1. registrer konto hos dyndns
2. kjør dyndns-klient enten på en maskin hjemme, eller i routeren (mange routere har støtte for dette)
3. opprett et cname på ditt eget domene, f.eks hjem.domene.com CNAME konto.dyndns.org
Ja, jeg fant også den løsningen, routeren har støtte for det også
Tenkte mer på en alternativ løsning til dette...

Er det andre muligheter? (annet enn andre leverandører av slike tjenester)

Har også en 2008-server stående å kjøre div. tjenester.. kan jeg dytte noe kjekt inn på den for å komme nærmere en løsning? :P
Sist endret av Whooot?; 7. februar 2014 kl. 23:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bestill statisk IP hos ISP?
Ja, det er også en løsning jeg hadde tenkt å slippe unna
Cpanel har et eget api du kan hooke inn i for å endre diverse. Tenkt på det?

Edit:
Etter litt kjapp googling:
http://stackoverflow.com/questions/1...ords-in-cpanel
Sist endret av lsrr; 7. februar 2014 kl. 23:24.
Jeg skal ikke si at det ikke finnes, men tviler på du finner en bedre løsning en statisk IP hos ISP eller fremgangsmåten som moridin foreslo.

Hvorfor skal du ha en alternativ løsning til dynamisk DNS?
Hvorfor vil du unngå fast IP?
Sist endret av junkpal; 7. februar 2014 kl. 23:29.
Om du ikke vil gå for den enkleste og mest åpenbare løsningen så kan du jo alltid skrive egen kode som sjekker om ipadressen har endret seg og oppdatere dns-pekeren.

Eller du kan kjøre en eller annen revers proxy (f.eks. varnish) på en server hos f.eks amazon som proxyer alle requests mot hjemmeserveren din

Men hvorfor i all verden skal man gjøre det når det finnes enkle og etablerte gratisalternativer som fungerer akkurat som forventet?
Har tenkt på det ja, men vet ikke hvor jeg skal begynne å lete etter det jeg er ute etter der

Er jo mye greie funksjoner for å koble det litt sammen, men stort sett mot IP-adressen på hjemmenettet og da glipper jo tilkoblingen så fort IP-adressen endres...
Du må ha statisk IP eller dynamisk DNS. Hvordan skal du eller sørge for at domenenavnet alltid er koblet mot din eksterne IP? Så setter du bare statisk lokal IP på alle maskiner som kjører en tjeneste og setter opp cname.
Sitat av lsrr Vis innlegg
Vis hele sitatet...
DER er vi mer inne på noe jeg kan tenke meg!
Jeg ser litt på det jeg, takk for godt svar

Er litt ny på cPanel, så kjenner ikke til alt av funksjoner der ennå
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det finnes noen ganger gyldige grunner til å unngå åpenbare løsninger. Da skal man imidlertid gjerne gjøre disse klare, ellers virker man bare som en dust.