Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 19108
Jeg har lenge ment at ADHD var en fellesbetegnelse på flere vanlige adferdsproblemer, slik MBD var før.

Det er en lidelse omsvermet av uendelig mange myter - den vanligste den at "amfetamin påvirker folk med ADHD på en annen måte enn andre". Medisinsk personell og foreldre legitimerer det å gi amfetamin til barn ved å sirkelrunke en illusjon om at fordi barnet har ADHD så gir de ikke narkotika til barn - DAGLIG. De tilfører bare en eksogen stimulant for å balansere en ikke-spesifisert biokjemisk mangel hos barnet.

Sannheten er at lave doser amfetamin får enhver unge til å bli innadvent og fokusert, noe som samenlignet med hva "normale" opplever ved 10x doseringen gir grobunn for ovennevnte illusjon.

Men dette var ikke utgangspunktet for at jeg ville lage denne tråden.

Utgangspunktet var denne artikkelen:

http://www.psychologytoday.com/blog/...dont-have-adhd

I frankrike er forekomsten av barn med ADHD 1/18 av hva den er i USA! Greit nok at de kanskje ikke har en like bred definisjon, men det sier seg selv at dette ikke handler om en medfødt ubalanse i hjernen. Miljø er tydelig den dominerende faktoren.

Hvordan kan det være så mye feilinformasjon, så mange åpenbare motsigelser, men fortsatt bred utskrivelse av narkotika med barn i hele den vestlige verden??

Hvordan kan det bli ansett som viktigere å være rolig og skoleflink enn å ikke gi barn tunge narkotikum?

Hva mener dere om ADHD? Er det greit å kompensere for mangler i oppdragelsen med amfetamin? Eller mener dere det faktisk er fysiske forskjeller i hjernen som gir ADHD? I så fall - hvorfor er dette noe som ikke forekommer i samme omfang på tvers av kulturer med forholdsvis likt arvemateriale, slik andre medfødte genetisk betingede lidelser?
Sist endret av Tøffetom; 27. november 2013 kl. 18:28.
nå skal det sies at Ritalin ikke akkurat er amfetamin da..
Det du må huske på er at det amerikanske helsesystemet er radikalt annerledes enn omtrent alle andre. Man er avhengig av å få en anerkjent diagnose for å få hjelp og penger utbetalt fra forsikringsselskapene. Det er med andre ord svært sterke incentiver for pårørende og pasienter å få "sin" lidelse inn under en allerede etablert lidelsekategori, så får det heller være om den ikke blir helt presis - behandlingen kan individuelt tilpasses innenfor rimelighetens grenser. Med andre ord: Der man i Europa gjerne kan gå uten en diagnose, og likevel få hjelp, er man i USA helt avhengig av å få en diagnose og et papir for å nå frem og få behandling.
Har diagnosen selv, prøvde pillene og kasta de vekk. Makan til dritt piller folk skal få altså, blir jo mer gira av de også. (Har hørt noen blir roligere ,med amf osv)

http://www.snopes.com/politics/quotes/adhd.asp
Han som "oppdagte" adhd sa jo det var bullshit før han døde sjekk linken.

"ADHD is a prime example of a fictitious disease."
Sist endret av Crazy_Bitch; 27. november 2013 kl. 18:40.
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Har diagnosen selv, prøvde pillene og kasta de vekk. Makan til dritt piller folk skal få altså, blir jo mer gira av de også. (Har hørt noen blir roligere ,med amf osv)

http://www.snopes.com/politics/quotes/adhd.asp
Han som "oppdagte" adhd sa jo det var bullshit før han døde sjekk linken.

"ADHD is a prime example of a fictitious disease."
Vis hele sitatet...
men, hvis du leste kilden din står det også at det han egentlig mente med "fictitous disease" var at adhd av overdiagnosert. og at mange barn som tok meds egentlig ikke hadde adhd.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av tor0405 Vis innlegg
men, hvis du leste kilden din står det også at det han egentlig mente med "fictitous disease" var at adhd av overdiagnosert. og at mange barn som tok meds egentlig ikke hadde adhd.
Vis hele sitatet...
"those who feel that ADD and ADHD are misused and over-employed diagnoses which serve to "excuse bullying and recklessness" and "offer a sense of alleviation of personal responsibility among those diagnosed" would indeed find validation if Dr. Eisenberg had proclaimed "ADHD is a fictitious disease."
Sitat av tor0405 Vis innlegg
nå skal det sies at Ritalin ikke akkurat er amfetamin da..
Vis hele sitatet...
Så må det også sies at ganske mange nå om dagen får racemisk amfetamin og metamina, som er dexamfetamin...
Er det vitenskapelig dokumentert at barn som er overaktive har en kjemisk ubalanse av en eller annen form?

Har et alternativt syn på det med adhd, svært kontroversielt - tror det har litt med hvilket stjernetegn man er født i, oppdragelse, og miljø.

Jeg tror personlig utvikling er noe av det som kan løse adhd. Ethvert menneske har indre problemer, noen har større enn andre, og det er alltid en indre uro som skaper ytre uro.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Har et alternativt syn på det med adhd, svært kontroversielt - tror det har litt med hvilket stjernetegn man er født i
Vis hele sitatet...
Ja, klart.
Fordi en såkalt "beregning" av jordens posisjon i fødselsøyeblikket (basert på en ikke-heliosentrisk modell) og dens posisjon i forhold til tilfeldig tegnede streker mellom stjerner som ikke nødvendigvis ligger i nærheten av hverandre har selvfølgelig kraft til å påvirke på denne måten.
Sist endret av bakkus; 27. november 2013 kl. 19:32.
Sitat av tor0405 Vis innlegg
nå skal det sies at Ritalin ikke akkurat er amfetamin da..
Vis hele sitatet...
Det er ikke "akkurat" amfetamin, men farmakologisk sett er det såpass likt at det i alle praktiske øyemed kan ansees som det.

Som nevnt over kan en få racemisk amfetamin i stedet for ritalin, eller ritalin i stedet for racemisk amfetamin.

Sitat av nikita Vis innlegg
Det du må huske på er at det amerikanske helsesystemet er radikalt annerledes enn omtrent alle andre. Man er avhengig av å få en anerkjent diagnose for å få hjelp og penger utbetalt fra forsikringsselskapene. Det er med andre ord svært sterke incentiver for pårørende og pasienter å få "sin" lidelse inn under en allerede etablert lidelsekategori, så får det heller være om den ikke blir helt presis - behandlingen kan individuelt tilpasses innenfor rimelighetens grenser. Med andre ord: Der man i Europa gjerne kan gå uten en diagnose, og likevel få hjelp, er man i USA helt avhengig av å få en diagnose og et papir for å nå frem og få behandling.
Vis hele sitatet...
I USA er det 9%, i Norge er det opp mot 5%. I Frankrige er det 0.5%.

Med andre ord kan økonomiske incentiver forklare deler av differansen, men den resterende delen er fortsatt såpass stor at problemstillingen blir den samme.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Er det vitenskapelig dokumentert at barn som er overaktive har en kjemisk ubalanse av en eller annen form?
Vis hele sitatet...
Nei. Det eneste en har å understøtte behandlingen med er at det funker. Dette vil være gjeldende for absolutt alle som har konsentrasjonsvansker, uavhengig av årsak.

Som medisiner flest maskerer stimulantene symptomene på lidelsen, her konsentrasjonsproblemer, de addresserer ikke årsaken.

Som regel er det lett å rettferdiggjøre, eksempelvis litt leverbelastning mot nedsatt feber ved influensa (paracet).

Amfetamin med søvnvansker, dehydrering, underernæring, avhengighet, etc etc derimot - det føler jeg ikke rettferdiggjør økt fokus på skolebenken. I hvertfall ikke hos barn i puberteten!
Sist endret av Tøffetom; 27. november 2013 kl. 23:54.
Psykiske lidelser er ikke en eksakt vitenskap. Det kan ikke oppdages gjennom en blodprøve eller scanning, så å diagnosere noen med ADHD er et skjønnsspørsmål, da det er mange forskjellige "styrkegrader". Jeg ser ikke problemet med å gi dem Ritalin/Amf hvis resultatet blir et bedre liv. Det er jo så små doser uansett at det ikke kan sammenlignes med å bruke pepper. På en annen side ville jo også mitt liv blitt bedre om jeg fikk poppe en pille for å bli mer konsentrert, men jeg er ganske sikker på at folk med ADHD ikke blir mer konsentrert av medisiner enn hva en normal person er hele tiden.
Det er fordel for norske barn som sliter på skolen å få en diagnose. All ekstra hjelp i skolen er avhengig av at du har en diagnose. Jeg tror nok systemet her, som i USA, legger opp til at man tøyer diagnosene vel langt noen ganger. ADHD er en ting, lærevansker en annen og enda mer diffus greie som plutselig veldig mange har.
Sitat av bakkus Vis innlegg
Ja, klart.
Fordi en såkalt "beregning" av jordens posisjon i fødselsøyeblikket (basert på en ikke-heliosentrisk modell) og dens posisjon i forhold til tilfeldig tegnede streker mellom stjerner som ikke nødvendigvis ligger i nærheten av hverandre har selvfølgelig kraft til å påvirke på denne måten.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke en som lett tror på spøkelser og sånt tull, men dette med stjernetegn syns jeg er rart at stemmer så utrolig godt med folk. Jeg er ikke en sånn hippie-tulling som lever slavisk etter det, ser på det med kritisk blikk, men gir det også en sjans. Og hvert menneske jeg møter har likhetstrekk både i personlighet og i kroppsform, spesielt ansikt.

Like rart som det er sant (for meg, da).

Ofte lett å se likehter mellom de som har like elementer som ild, luft jord og vann.
Sist endret av Taurean; 28. november 2013 kl. 00:04.
Hvis det er riktig at begrepet vannes ut og at mange av de som har fått diagnosen ikke har det på ordentlig er det jo veldig synd for de som faktisk sliter med dette. De fortjener å bli trodd og tatt på alvor.

Jeg har et flere venner som har fått diagnoser i voksen alder, og som har opplevd det som en stor lettelse å endelig skjønne hva som har vært problemet deres hele livet, hvorfor de aldri har fått det til sånn som de ønsker. For en del år siden var det jo veldig mange som slet tungt og som aldri ble oppdaget.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg er ikke en som lett tror på spøkelser og sånt tull, men dette med stjernetegn syns jeg er rart at stemmer så utrolig godt med folk. Jeg er ikke en sånn hippie-tulling som lever slavisk etter det, ser på det med kritisk blikk, men gir det også en sjans. Og hvert menneske jeg møter har likhetstrekk både i personlighet og i kroppsform, spesielt ansikt.

Like rart som det er sant (for meg, da).

Ofte lett å se likehter mellom de som har like elementer som ild, luft jord og vann.
Vis hele sitatet...
Det er fordi de som regel er vage og generiske nok til at det er ekstremt lett å få dem til å passe, uansett hvem det er snakk om. Når det gjelder likhetstrekkene, er det en mye enklere forklaring enn astrologi: folk er like. Folk omgås ofte folk som er like seg selv på noen områder, har like interesser, osv.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg har et flere venner som har fått diagnoser i voksen alder, og som har opplevd det som en stor lettelse å endelig skjønne hva som har vært problemet deres hele livet, hvorfor de aldri har fått det til sånn som de ønsker. For en del år siden var det jo veldig mange som slet tungt og som aldri ble oppdaget.
Vis hele sitatet...
Og det bruker de bare som en unnskyldning for å ikke ha gjort ting?
"Åja jeg har ADHD, derfor jeg gjorde det dårlig på skolen. Det var ikke min skyld".
Sitat av Xernox Vis innlegg
Og det bruker de bare som en unnskyldning for å ikke ha gjort ting?
"Åja jeg har ADHD, derfor jeg gjorde det dårlig på skolen. Det var ikke min skyld".
Vis hele sitatet...
Eh, nei. Det er nok langt mer enn det.

Det er ting som store konsentrasjonsvansker som gjerne fører til mangelfull skolegang, manglende evne til å styre penger, rusmisbruk, manglende evne til å organisere oppgaver, manglende evne til å gjøre ting ferdig, dårlig impulskontroll, adferdsproblemer, angst, depresjon osv. Venninnen min med ADHD har kræsjet bilen sin fem ganger. ADHD-ere generelt er visst nesten ti ganger så ofte i trafikkulykker sammenlignet med andre folk.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er fordi de som regel er vage og generiske nok til at det er ekstremt lett å få dem til å passe, uansett hvem det er snakk om. Når det gjelder likhetstrekkene, er det en mye enklere forklaring enn astrologi: folk er like. Folk omgås ofte folk som er like seg selv på noen områder, har like interesser, osv.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Spør du meg er folk svært ulike. De sidene jeg leser om tegnene står det kjempelange artikler om hvert tegn som mann og kvinne, som barn, og i jobbsammenheng. Og det stemmer bemerkelsesverdig godt, ihvertfall så langt jeg kan se.
Noen bryr seg mer om å sjefe og bli sett, andre er mer praktisk anlagt og er stille og nøysomme, andre igjen kan ikke gå en dag uten å ha hatt en skikkelig lang samtale om gud og hvermann. Noen er blandinger.

Dette med elementene - Ild, luft, jord og vann - har jeg sett bli brukt på NAV-kurs jeg har deltatt på, bare med andre navn. Husker ikke helt hva det heter, men det gikk ut på å dele personligheter inn i fire kategorier, og vi skulle alle prøve å se hvor vi passet inn. Dette var liksom utviklet av et firma, som sikkert tjente drøssevis med penger på det. Det var svært forundrende og oppsiktsvekkende at NAV tok i bruk et så primitivt system i et jobbsøkerkurs.

Dette med menneskers "temperament" er også likt dette - Sangiviniker (ekstrovert, positiv, bevegelig, luft, kald), melankoliker (introvert, negativ, fast, jord, varm), koleriker (ekstrovert, positiv, fast, ild, varm) og flegmatiker (introvert, negativ, bevegelig, vann, kald).

http://da.wikipedia.org/wiki/Humoralpatologi

Betrakter det mer eller mindre som en hobby, men det er rart det stemmer så godt på mennesker.

Man kan godt si at vi er alle født helt like, og det er kun andre menneskers påvirkninger som former vår fremtid. Men jeg tror dette ikke er sant. Vi har alle muligheten til å forme vår egen fremtid og ikke la andre påvirke oss, derfor stemmer ikke dette. Jo før vi kommer frem til det punktet at vi faktisk tar absolutt alle valg helt på egen hånd, like før vil vi finne ut at ingenting er tilfeldig i verden. Vi kan føle oss aldri så bundet til å ta et valg, men det er fremdeles vi som velger det.

Du kan være født inn i et realitet fylt med masse ansvar, og selv om ansvarene er ekstremt store og du er nesten egenrådig med tanke på kompetanse, så er det du som velger å leve det livet og ta valgene, dypt nede, hver dag.

Alt som skjer i samfunnet er ikke tilfeldig. Det er satt i gang av en eller annen person med en eller annen idè. Ingenting er tilfeldig.

Den ene loven som gjelder i hele verden er Cause and effect (Årsak og virkning)!

Det jeg vil frem til med dette er at, selv om noen har ADHD, så tar de fremdeles valgene i livet sitt på egen hånd. Tror du kanskje de ville tatt andre valg om de lærte litt om dette med personlig utvikling, og ikke bare fikk noen piller?

Hvis jeg hadde en form for hemmelse, ville jeg ha sørget for å ikke satt meg selv i en situasjon hvor jeg kom til skade for å misbruke de negative egenskapene mine. Alle mennesker har negative egenskaper. Vi -bør- prøve å begrense hvor mye vi utøver dem mot andre mennesker. Et dårlig eksempel er at jeg er drita dårlig på data og nettverk. Derfor søker jeg ikke jobb som programmerer.

Sier heller ikke at noen som har en svært aggressiv natur skal låses inne for godt. Men du kan få den personen til å revurdere sin aggressivitet mot andre mennesker, og gjøre noen endringer i livet sitt for å ikke utøve aggressiviteten sin negativt utover andre mennesker.
Sist endret av Taurean; 28. november 2013 kl. 01:43.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ah. Så Barnum statements/Forer effect. Og antagelig MBTI.

Ang. ADHD er det verdt å lese /u/TheBananaKing sitt innlegg om det. Over 3000 upvotes, og 17 gold.

«Alle har jo vansker med å konsentrere seg av og til, bare konsentrer deg!» er som «alle blir jo nedfor av og til, se lyst på livet!» til deprimerte; folk mener godt og tror de har opplevd det samme.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis jeg hadde en form for hemmelse, ville jeg ha sørget for å ikke satt meg selv i en situasjon hvor jeg kom til skade for å misbruke de negative egenskapene mine. Alle mennesker har negative egenskaper. Vi -bør- prøve å begrense hvor mye vi utøver dem mot andre mennesker. Et dårlig eksempel er at jeg er drita dårlig på data og nettverk. Derfor søker jeg ikke jobb som programmerer.
Vis hele sitatet...
Du utviser en skremmende mangel på kritisk sans, og virker å lulle deg inn i din egen fantasiverden der magisk tenkning og troen på det gode i mennesket regjerer.
Jeg og de fleste andre som har fullført ungdomsskolen vil se på dette som en stor hemmelse.

Du fortsetter så å spre denne pseudovitenskapelige overbevisningen din på et forum som frekventeres av mange unge folk som er i en lettpåvirkelig alder.
Det at du er i stand til å formulere deg på en måte som gjør at det krever pittelitt mer innsats enn vanlig for ditt slag, å avsløre det du skriver som fullstendig pølsevev, kan forlede dem til å tro at det finnes et fnugg av sannhet i det du skriver.

Dette vil jeg og mange andre se på som en negativ egenskap, og ifølge ditt eget aksiom burde du derfor slutte å spre svada.
Jeg fikk selv diagnosen i en alder av 25 år, og jeg må si at for min del var det en ekstrem lettelse; de færreste vet hvordan det er å aldri føle at man får til noe man vet man burde få til med letthet, å rote til enkle ting i hverdagen som for folk flest er bagateller, og se skuffelsen i foreldrene ens sine øyne når de får vite at du har glemt å gjøre noe viktig for n'te gang, å se frustrasjonen i kjæresten ens sine øyne når man ikke får med seg ting som er viktig for dem, og så videre. Det var som en brikke som falt på plass i livet mitt, noe jeg hele tiden hadde søkt etter; en forklaring på hvorfor jeg følte at jeg aldri fikk til noen ting i ungdomsårene. Etter diagnosen ble stilt har skolegangen gått som en lek; til sommeren sitter jeg med en siv.ing. grad, ett år før normert studieløp.

ADHD kan være helt forferdelig. Det ødelegger selvtilliten til unge mennesker! Men her er de gode nyhetene: Det er ingen dødsdom. Jeg tror at mennesker med ressurser klarer å leve livet sitt på tross av det, men en diagnose er til stor hjelp, med eller uten medisiner, for det lar en tilrettelegge ting for en selv. For yngre mennesker mener jeg, ut fra mine erfaringer, at foreldrene må være flinkere å bygge rammer rundt barna, legge klare retningslinjer som ikke gir mulighet for feiltolkning eller avvik. De medisinene der synes jeg forøvrig ikke noen burde få, de er helt forferdelige. Når jeg, som voksen mann går ned i depressive spiraler, ene og alene på grunn av dem (jeg er ikke deprimert ellers), kan jeg bare tenke meg hvordan barn vil reagere; jeg vet tross alt hva som foregår, og jeg vet hva jeg skal gjøre for å ta vare på meg selv.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg er ikke en som lett tror på spøkelser og sånt tull, men dette med stjernetegn syns jeg er rart at stemmer så utrolig godt med folk. Jeg er ikke en sånn hippie-tulling som lever slavisk etter det, ser på det med kritisk blikk, men gir det også en sjans. Og hvert menneske jeg møter har likhetstrekk både i personlighet og i kroppsform, spesielt ansikt.

Like rart som det er sant (for meg, da).

Ofte lett å se likehter mellom de som har like elementer som ild, luft jord og vann.
Vis hele sitatet...
Hvor finner jeg "elementet" mitt da? Sånn rent ut av nysgjerrighet.

Forøvrig; du er klar over at horoskop og slikt er laget slik at det skal se ut som de "treffer"?

For eksempel så er du som leser dette i blant veldig utadvendt og vil være med folk, andre ganger vil du helst være alene og ikke se noen. Du har enkelte negative personlighetstrekk, men kan generelt kompensere for dem. Du blir frustrert i blant, fordi du føler alle utenom deg har "mestret livet" og har en plan, mens du ikke aner hvor du er på tur. Du har en mørk side ved deg som du skjuler fordi du er redd for at folk ikke ville akseptere deg om de visste det, og du føler at å vite mer enn andre gjør deg bedre enn dem, selv om du kanskje ikke innrømmer det.


On-topic: Er diagnosert med ADHD, er småhyper (kan ikke sitte i ro på en stol med hjul, må snurre litt osv) og har vanskelig for å konsentrere meg om ting jeg ikke er veldig interessert i. Ritalin hjalp på begge, men jeg skal ikke påstå at jeg ikke ble speedet, for det ble jeg.

Edit: Og jeg får ikke med meg begge tingene om du sier to ting i rask rekkefølge etter hverandre ("Kjør til butikken, så lag middag", får jeg sannsynligvis med meg èn av de...)
Sist endret av droppboks; 28. november 2013 kl. 09:00.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Og det bruker de bare som en unnskyldning for å ikke ha gjort ting?
"Åja jeg har ADHD, derfor jeg gjorde det dårlig på skolen. Det var ikke min skyld".
Vis hele sitatet...
Det her er kanskje det latterligste og mest ubrukelige innlegget jeg har lest på freak


Hvorfor er denne tråden laget?
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Du utviser en skremmende mangel på kritisk sans, og virker å lulle deg inn i din egen fantasiverden der magisk tenkning og troen på det gode i mennesket regjerer.
Jeg og de fleste andre som har fullført ungdomsskolen vil se på dette som en stor hemmelse.

Du fortsetter så å spre denne pseudovitenskapelige overbevisningen din på et forum som frekventeres av mange unge folk som er i en lettpåvirkelig alder.
Det at du er i stand til å formulere deg på en måte som gjør at det krever pittelitt mer innsats enn vanlig for ditt slag, å avsløre det du skriver som fullstendig pølsevev, kan forlede dem til å tro at det finnes et fnugg av sannhet i det du skriver.

Dette vil jeg og mange andre se på som en negativ egenskap, og ifølge ditt eget aksiom burde du derfor slutte å spre svada.
Vis hele sitatet...
Hvem er du til å si at hva jeg tror på er svada? Jeg tror også på psykologien.

Jeg "luller" meg ikke inn i noe. Har opplevd min del av dritt, og bruker de verktøyene jeg trenger å bruke for å overleve. Hva er galt med det?

Når jeg ser folk slite, så prøver jeg å hjelpe på min måte. Det er mer enn hva mange gjør.


Hva tror du på?

Jeg var også i en lettpåvirkelig alder en gang, og da savnet jeg sterkt noen som gav meg retning. Vet godt hva det betyr. Da hadde enhver for for retningsgivende kunnskap vært bra å få, men jeg opplevde det som vanskelig å finne. Hva er galt med litt retningsgivende kunnskap?
Tro kan du gjøre i kirka, det har ingenting med ADHD å gjøre.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvem er du til å si at hva jeg tror på er svada? Jeg tror også på psykologien.
Vis hele sitatet...
Ja, det virker som du tror på det aller meste.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg "luller" meg ikke inn i noe. Har opplevd min del av dritt, og bruker de verktøyene jeg trenger å bruke for å overleve. Hva er galt med det?
Vis hele sitatet...
Kanskje det hadde vært bedre og tatt en time eller to hos en psykolog, istedet for å lene seg på en krykke av pseudovitenskap?
Det finnes mange teknikker for å takle problemer og vonde tanker man måtte ha, trikset er å velge noe som gir mening, og ikke krever tro uten bevis.
Alternativ tenkning slekter på mange måter på religion, det er ikke beviselig, men krever at man tror på det for at det skal ha noen effekt.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Når jeg ser folk slite, så prøver jeg å hjelpe på min måte. Det er mer enn hva mange gjør.
Hva tror du på?
Vis hele sitatet...
Jeg berømmer deg innsatsen din, men dessverre tror jeg du gjør lite nytte så lenge du sprer misinformasjon.
Jeg var kanskje litt krass, og det beklager jeg.
Som en motytelse for din gode vilje, skal jeg komme med et par tips til lesing du kanskje vil finne nyttig.

En kjapp sjekkliste for kritisk tenkning.

James Randi Foundation's 1 million dollar challenge. Denne organisasjonen lover en million dollar i belønning til den som klarer å bevise et overnaturlig fenomen. Blant annet astrologi er et av fenomenene som har vært prøvd bevist for gruppen. Så langt har ingen kommet forbi de preliminære forsøkene.

Selv tror jeg på den vitenskapelige metode, og på det gode i mennesket gitt rette omstendigheter. Livssynsmessig ligger jeg på en mellomting mellom eksistensialisme og absurdisme.
i dagens sammfunn er konsoll pc og tvn barnevakter jeg tror mange barn lider av "omsorgssvikt" og for lite aktiviteter , og så diagnoserer legene disse understimulerte rastløse barna med Adhd og forer dem med medisiner.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
i dagens sammfunn er konsoll pc og tvn barnevakter jeg tror mange barn lider av "omsorgssvikt" og for lite aktiviteter , og så diagnoserer legene disse understimulerte rastløse barna med Adhd og forer dem med medisiner.
Vis hele sitatet...
Legg til litt mangel på rammer og grensesetting så har du oppskrifta på problemer.

Desverre blitt en hvilepute også for foreldrene å legge alt over på medfødt ADHD, i dagens skilsmissesamfunn selvfølgelig arvet fra "den andre". Skremmende.

Det er mye som tyder på at det kommer mer og mer forskning som går vekk fra arv og mer på miljø. Det er jo noen svensker som mener det er like arvelig som forkjølelse.

Nå har jeg selv holdt på i hauger av år med hva som feiler meg, vært gjennom en feil BP diagnose og endt opp med ADHD uten medisinering. Diagnose hjelper ikke meg til noe særlig mer enn formaliteter i forhold til samfunnet, NAV, skole etc. Alt ligger i det bakenforliggende, følelser, mestring osv osv..
Sist endret av Yalla; 28. november 2013 kl. 11:43.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Legg til litt mangel på rammer og grensesetting så har du oppskrifta på problemer.

Desverre blitt en hvilepute også for foreldrene å legge alt over på medfødt ADHD, i dagens skilsmissesamfunn selvfølgelig arvet fra "den andre". Skremmende.

Det er mye som tyder på at det kommer mer og mer forskning som går vekk fra arv og mer på miljø. Det er jo noen svensker som mener det er like arvelig som forkjølelse.

Nå har jeg selv holdt på i hauger av år med hva som feiler meg, vært gjennom en feil BP diagnose og endt opp med ADHD uten medisinering. Diagnose hjelper ikke meg til noe særlig mer enn formaliteter i forhold til samfunnet, NAV, skole etc. Alt ligger i det bakenforliggende, følelser, mestring osv osv..
Vis hele sitatet...
driver du mye med aktiviteter da ? løper ? sykler ?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
driver du mye med aktiviteter da ? løper ? sykler ?
Vis hele sitatet...
Har ikke alltid gjort det nei og vet jeg trenger det stort, kom godt i gang med sykling i sommer men så kom høsten og tok meg.. :P Men nå handlet vel heller ikke tråden om meg. Jeg vil bare poengtere det for å ha meg frabedt å bli stemplet som en uten erfaring..
Sist endret av Yalla; 28. november 2013 kl. 11:53.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Har ikke alltid gjort det nei og vet jeg trenger det stort, kom godt i gang med sykling i sommer men så kom høsten og tok meg.. :P Men nå handlet vel heller ikke tråden om meg. Jeg vil bare poengtere det for å ha meg frabedt å bli stemplet som en uten erfaring..
Vis hele sitatet...
Er det du selv som valgte å ikke få medisiner? If so, why?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det stemmer ikke. Spør du meg er folk svært ulike. De sidene jeg leser om tegnene står det kjempelange artikler om hvert tegn som mann og kvinne, som barn, og i jobbsammenheng. Og det stemmer bemerkelsesverdig godt, ihvertfall så langt jeg kan se.
Noen bryr seg mer om å sjefe og bli sett, andre er mer praktisk anlagt og er stille og nøysomme, andre igjen kan ikke gå en dag uten å ha hatt en skikkelig lang samtale om gud og hvermann. Noen er blandinger.

Dette med elementene - Ild, luft, jord og vann - har jeg sett bli brukt på NAV-kurs jeg har deltatt på, bare med andre navn. Husker ikke helt hva det heter, men det gikk ut på å dele personligheter inn i fire kategorier, og vi skulle alle prøve å se hvor vi passet inn. Dette var liksom utviklet av et firma, som sikkert tjente drøssevis med penger på det. Det var svært forundrende og oppsiktsvekkende at NAV tok i bruk et så primitivt system i et jobbsøkerkurs.

Dette med menneskers "temperament" er også likt dette - Sangiviniker (ekstrovert, positiv, bevegelig, luft, kald), melankoliker (introvert, negativ, fast, jord, varm), koleriker (ekstrovert, positiv, fast, ild, varm) og flegmatiker (introvert, negativ, bevegelig, vann, kald).

http://da.wikipedia.org/wiki/Humoralpatologi

Betrakter det mer eller mindre som en hobby, men det er rart det stemmer så godt på mennesker.
Vis hele sitatet...
Sorry for lite nyttig innlegg.. Men for en post med bullshit!
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Er det du selv som valgte å ikke få medisiner? If so, why?
Vis hele sitatet...
Det er noe som er blitt og blir vurdert fortløpene, men så er jo jeg også der at det har vært kombo med alko / rus, god erfaring med tilfriskning og ønsker å finne ut hvor jeg selv står. Skriver mer senere.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
i dagens sammfunn er konsoll pc og tvn barnevakter jeg tror mange barn lider av "omsorgssvikt" og for lite aktiviteter , og så diagnoserer legene disse understimulerte rastløse barna med Adhd og forer dem med medisiner.
Vis hele sitatet...
Du kan ha rett i at oppveksten i dag ikke er optimal med overbruk av PC og TV, og at en del barn lider av omsorgssvikt er det jo ingen tvil om, barn er i for lite aktivitet og at feildiagnostisering er heller ikke uvanlig. Men barn som ikke har medfødt ADHD, skulle heller aldri vært diagnostisert med ADHD. Dette kommer ikke utelukkende av miljø, men selvsagt blir barn med medfødt ADHD også påvirket av miljøet som andre barn.

Miljøet for et barn med medfødte symptom på ADHD har stor innvirkning på hvordan det barnet skal leve videre. Miljøpåvirkningene er medvirkende til i hvilken grad forstyrrelsen utvikler seg. Har det en veldig god oppvekst så er det ikke sikkert det vil være så merkbart at barnet vil være til utredning engang, selv om barnet kanskje har medfødt ADHD i en viss grad.

På Nasjonalt kompetansesenteret for AD/HD, Tourettes syndrom og narkolepsi sin årsaksside står følgende:

Undersøkelser viser at arv spiller en stor rolle, blant annet viser tvillingsstudier dette. Andre forhold som øker risikoen for AD/HD kan være komplikasjoner under svangerskapet eller lav fødselsvekt. Rusmidler, tobakk, alkohol og miljøgifter under svangerskapet kan også spille inn. Psykiske og sosiale forhold i oppveksten har stor betydning for hvordan barn med AD/HD utvikler seg."
Vis hele sitatet...
Et barn får ikke fysisk mindre mengder dopamin i hjernen av en dårlig oppvekst. Men at dette i en kombinasjon med medfødte "egenskaper" kan trigge en mer alvorlig grad av hyperkinetiske forstyrrelser.
Sitat av staM Vis innlegg

Et barn får ikke fysisk mindre mengder dopamin i hjernen av en dårlig oppvekst. Men at dette i en kombinasjon med medfødte "egenskaper" kan trigge en mer alvorlig grad av hyperkinetiske forstyrrelser.
Vis hele sitatet...
Feil. Når vi blir født er hjernen uutviklet. Hjernen tilpasser seg fysisk omgivelsene kontinuerlig (LINK), spesielt i løpet av oppveksten (bare se på drosjesjåførene i London, og hvordan hjernene til mange av dem har tilpasset seg jobben LINK). Jeg har få problemer med å se for meg hvordan ADHD ene og alene kan være et resultat av manglende stimulans under oppveksten f.eks (uten at jeg direkte påpeker at det er årsaken). Det er lett å peke på genetikk og trekke parallell mellom foreldre og barn, men genetikk alene forklarer ikke alt; det finnes massevis av forskning som tilsier at barn av dårlig foreldre har en tendens til å bli dårlige foreldre selv (selv om det motsatte selvfølgelig også skjer).
Sist endret av Orph; 28. november 2013 kl. 15:41.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hvis det er riktig at begrepet vannes ut og at mange av de som har fått diagnosen ikke har det på ordentlig er det jo veldig synd for de som faktisk sliter med dette. De fortjener å bli trodd og tatt på alvor.

Jeg har et flere venner som har fått diagnoser i voksen alder, og som har opplevd det som en stor lettelse å endelig skjønne hva som har vært problemet deres hele livet, hvorfor de aldri har fått det til sånn som de ønsker. For en del år siden var det jo veldig mange som slet tungt og som aldri ble oppdaget.
Vis hele sitatet...
Det er en reell lidelse, det er ingen hemmelighet.

Min påstand er derimot at dette er noe som ikke har med kjemisk ubalanse, men heller mental ubalanse å gjøre.

Med mental ubalanse bruker jeg overhodet ikke noe faglig begrep, men det er det mest beskrivende for hva jeg mener. Når en utsettes for visse stimuli, impulser og inntrykk fra omgivelsene sine så slår det ut i adferd som kan falle inn under fellesnevnere. Noen sett kan gjøre at en blir tilbakeholden og reservert. Andre gjør en flittig og selvsikker. Og noen igjen gir en attributer som faller inn under fellesnevneren ADHD. Det at en i visse kulturer, eksempelvis frankrike, ikke har noen forekomst av ADHD støtter til de grader oppunder denne hypotesen. Den franske kulturen siler automatisk vekk et sett med impulser, stimuli og regler - og effektivt er ADHD-gruppen eliminert. Dette ville vært umulig om det var snakk om biokjemisk ubalanse, eller andre hjernefeil.

At denne adferden gjør at vi kan putte en haug mennesker i bås og finne flere sammenhenger, eksempelvis trafikkulykker, gir på ingen måte en indikasjon om at denne gruppen har en biokjemisk ubalanse. Det betyr bare at denne gruppen har dårlig impulskontroll og evne til å fokusere. På samme måte som at folk med angst kunne blitt puttet i en bås, gitt dem en felles merkelapp, funnet statistiske fellestrekk (antall sexpartnere, ekstremsportutøvelse etc) og skrevet ut benzoer til hele hurven.

Er det ikke akkurat like godt grunnlag for å si at alle med angst lider av en dysfunksjon i hjernen? Hvilket grunnlag har en for å si at ADHD er en hjernefeil, som ikke er direkte overførbart til absolutt alle andre fellestrekk hos avvik fra normalen?

Det vil for både behandlere og pasienter oppfattes som svært beleilig å kalle det en hjernefeil og skrive ut medisiner. Min oppfattelse er at det ikke finnes noe mer enn et sett felles, negative avvik fra normalen. Selvsikre alfa-menn har uendelig mange fellesnevnere og, hvorfor skal vi ikke si at disse lider av en positiv ubalanse i hjernen?

Sannsynligvis fordi ingen foreldre har et behov for å rettferdiggjøre hvorfor barnet deres er en vinner..
Sist endret av Tøffetom; 28. november 2013 kl. 15:48.
Det er ikke sånn at diagnose = medisiner. Mange tar aldri medisiner. Men diagnose kan være fornuftig likevel fordi man da lettere kan tilrettelegge og barnet kan få krav på visse ting i utdanningssystemet og på NAV.

Det er heller ikke sånn at om noen går til legen og klager over slitsom unge kommer ADHD-diagnosen seilende på ei fjøl. Først og fremst må alle andre tilstander utelukkes. Det er en forholdsvis lang utredning med rekke tester og nevrologiske undersøkelser, innhenting av rapporter fra helsestasjon, fastlege, barnehage, skole, foreldre, og noen ganger også en slags scanning som MR, CT eller EEG. Det virker som om mange her tror det er veldig lett å få diagnosen, men det er det ikke.

Angående forskjeller fra land til land: Jeg tror nok at det er omtrent like mange med ADHD her som det er i Frankrike, egentlig. Nå kjenner jeg ikke til det franske systemet, men jeg tror det er et viktig poeng hva slags motivasjon man har for å få stilt en diagnose. I USA er det forsikringen, som noen her nevnte. Utredning starter som oftest her i Norge fordi det er behov for ekstra hjelp og tilrettelegging som de ikke får uten diagnosen. Om ikke skoler og barnehagers økonomi var skåret helt til beinet og de kunne gi den oppfølgingen som er nødvendig uten noen diagnose tipper jeg antallet utredninger og diagnoser ville rast. En nabogutt her har f.eks. egen assistent som følger ham gjennom hele skoledagen. Det hadde ikke vært mulig å få uten utredningen som sier at han trenger og har krav på det.
Sitat av Orph Vis innlegg
Feil. Når vi blir født er hjernen uutviklet. Hjernen tilpasser seg fysisk omgivelsene kontinuerlig (LINK), spesielt i løpet av oppveksten (bare se på drosjesjåførene i London, og hvordan hjernene til mange av dem har tilpasset seg jobben LINK). Jeg har få problemer med å se for meg hvordan ADHD ene og alene kan være et resultat av manglende stimulans under oppveksten f.eks (uten at jeg direkte påpeker at det er årsaken). Det er lett å peke på genetikk og trekke parallell mellom foreldre og barn, men genetikk alene forklarer ikke alt; det finnes massevis av forskning som tilsier at barn av dårlig foreldre har en tendens til å bli dårlige foreldre selv (selv om det motsatte selvfølgelig også skjer).
Vis hele sitatet...
Det var kanskje litt tullete skrevet, da det klart forekommer i de eksemplene som du selv nevner. At hjernen miljøbetinget utvikler og tilpasser seg er det vel ikke tvil om. Du sier at du kan tro ADHD alene kan være et resultat av miljø, tror du da at miljø alene kan redusere effektiviteten av transporteringen av dopamin til hjernen? Jeg sier ikke at det er feil, men jeg har ikke lest noe som konkret sier det (og det hadde for så vidt vært interessant).

Jeg sier ikke at genetikk alene forklarer alt, men at noe genetisk ofte i kombinasjon med en ugunstig oppvekst fører til diagnosen.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er heller ikke sånn at om noen går til legen og klager over slitsom unge kommer ADHD-diagnosen seilende på ei fjøl. Først og fremst må alle andre tilstander utelukkes. Det er en forholdsvis lang utredning med rekke tester og nevrologiske undersøkelser, innhenting av rapporter fra helsestasjon, fastlege, barnehage, skole, foreldre, og noen ganger også en slags scanning som MR, CT eller EEG. Det virker som om mange her tror det er veldig lett å få diagnosen, men det er det ikke.
Vis hele sitatet...
Det er slik utredningen burde være og kanskje er i noen tilfeller, men jeg har dessverre erfart langt enklere diagnostisering enn dette. Og diagnosen er dessverre fremdeles rammet av en del feildiagnostisering.
Sist endret av staM; 28. november 2013 kl. 17:08.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er fordel for norske barn som sliter på skolen å få en diagnose. All ekstra hjelp i skolen er avhengig av at du har en diagnose. Jeg tror nok systemet her, som i USA, legger opp til at man tøyer diagnosene vel langt noen ganger. ADHD er en ting, lærevansker en annen og enda mer diffus greie som plutselig veldig mange har.
Vis hele sitatet...
Nei. Problemet med diagnostisering av barn er at de ubevisst eller bevisst, kan føle seg stemplet og dermed bruke denne diagnosen som en "hvilepute" videre i livet. Altså en unnskyldning for å unngå både det ene og det andre av plikter.

En diagnose kan også føre til dårlig selvtillit. En følelse at man er annerledes, og dermed ikke er i stand til å følge sosiale normer, som f.eks å ta en utdannelse, dra i militæret, eller følge drømmen sin, selvom de egentlig er fullstendig kapable til å gjøre det.
Når du får disse diagnosene er du jo i utgangspunktet litt annerledes. Det er ikke noe du blir.

Hvis man ser på det som en hvilepute er man jo litt dust. Tvert imot, har man f.eks. dysleksi betyr jo det bare at man må jobbe enda hardere enn andre med å få rettskrivingen på plass.
Diagnosen får man etter samtaler og diverse oppgaver der du mer eller mindre bestemmer selv om du vil ha ADHD eller ikke, om man har noe som helst av sosiale antenner.

Selv fikk jeg diagnosen i en alder av 16 etter å ha sittet på psykatrisk senter ett par uker og lagt puslespill, snakket med psykolog om "hva man føler" i diverse situasjoner. Det er faktisk veldig lett å få en diagnose hvis man vil, eller hvis man har foreldre/lærere som har klart å overtale en til å tro at man har det. Noe jeg vil kalle stempling.

Problemet med skolen er at den er kjedelig og lite stimulerende, spesielt for unger som kanskje plukker opp lesing og skriving i 4 års alderen. Mer individuell tilpasning hadde vært fint i norske skoler.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Når du får disse diagnosene er du jo i utgangspunktet litt annerledes. Det er ikke noe du blir.

Hvis man ser på det som en hvilepute er man jo litt dust. Tvert imot, har man f.eks. dysleksi betyr jo det bare at man må jobbe enda hardere enn andre med å få rettskrivingen på plass.
Vis hele sitatet...
Poenget er at å være litt annerledes, vil ikke nødvendigvis si at du har ADHD. Det har vært og er i en viss grad enda for lett å få diagnosen, og at dette kan bli en slags "hvilepute", som gotejds er inne på, er ikke utenkelig. Man kan ta litt lettere på ting, eller kanskje skylde på diagnosen for ting som ikke er spesielt relevant. Dette skjer naturligvis ikke med alle, men jeg synes det er et poeng i det gotejds skriver.
Sitat av staM Vis innlegg
Det var kanskje litt tullete skrevet, da det klart forekommer i de eksemplene som du selv nevner. At hjernen miljøbetinget utvikler og tilpasser seg er det vel ikke tvil om. Du sier at du kan tro ADHD alene kan være et resultat av miljø, tror du da at miljø alene kan redusere effektiviteten av transporteringen av dopamin til hjernen? Jeg sier ikke at det er feil, men jeg har ikke lest noe som konkret sier det (og det hadde for så vidt vært interessant).
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at det er noe jeg tror, men at jeg synes det høres plausibelt ut. Jeg ville heller ordlagt det som at miljøet hjernen utvikler seg i fører til en utvikling som fører til redusert effekt av dopamintransport, men det er vel kanskje flisespikkeri. Poenget er at jeg ikke ville blitt overrasket om det i morgen ble publisert et studie som sier at alle er potensielle ADHDere, men at mye av forskjellen ligger i hvordan oppveksten er. Og da mener jeg også at man ikke nødvendigvis behøver å se til foreldre, men at utdanningssystemet også må ta sin del av skylden.

Jeg sier ikke at genetikk alene forklarer alt, men at noe genetisk ofte i kombinasjon med en ugunstig oppvekst fører til diagnosen.
Vis hele sitatet...
Da er vi ikke uenige!


Sitat av gotejds Vis innlegg
Nei. Problemet med diagnostisering av barn er at de ubevisst eller bevisst, kan føle seg stemplet og dermed bruke denne diagnosen som en "hvilepute" videre i livet. Altså en unnskyldning for å unngå både det ene og det andre av plikter.

En diagnose kan også føre til dårlig selvtillit. En følelse at man er annerledes, og dermed ikke er i stand til å følge sosiale normer, som f.eks å ta en utdannelse, dra i militæret, eller følge drømmen sin, selvom de egentlig er fullstendig kapable til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Her er jeg fullstendig enig. En slik diagnose må IKKE bli en hvilepute. Jeg har undervist på videregående skole, og opplevd at elever klager over at "de ikke klarer å gjøre noe i dag, fordi ADHD'en er ille". I et slikt tilfelle blir en diagnose negativt.

For å komme med en alternativ vinkling: Da jeg fikk diagnosen tenkte jeg "Å, så flott, da kan jeg virkelig være bevisst på hvor jeg må ta meg sammen". Det tillot meg å bli klar over mine egne tendenser og motvirke dem aktivt. Samtidig så gjorde det ting lettere; når ting ikke gikk min vei, kunne jeg gi meg selv et klapp på skulderen og tenke at jeg hvertfall gjorde mitt beste (nå skal det sies at jeg alltid har vært veldig hard mot meg selv). Forskjellen er dog at jeg var voksen da jeg fikk diagnosen, og (forhåpentligvis) mer moden enn barn og tenåringer flest.
Sist endret av Orph; 28. november 2013 kl. 18:33.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er ikke sånn at diagnose = medisiner. Mange tar aldri medisiner. Men diagnose kan være fornuftig likevel fordi man da lettere kan tilrettelegge og barnet kan få krav på visse ting i utdanningssystemet og på NAV.

Det er heller ikke sånn at om noen går til legen og klager over slitsom unge kommer ADHD-diagnosen seilende på ei fjøl. Først og fremst må alle andre tilstander utelukkes. Det er en forholdsvis lang utredning med rekke tester og nevrologiske undersøkelser, innhenting av rapporter fra helsestasjon, fastlege, barnehage, skole, foreldre, og noen ganger også en slags scanning som MR, CT eller EEG. Det virker som om mange her tror det er veldig lett å få diagnosen, men det er det ikke.

Angående forskjeller fra land til land: Jeg tror nok at det er omtrent like mange med ADHD her som det er i Frankrike, egentlig. Nå kjenner jeg ikke til det franske systemet, men jeg tror det er et viktig poeng hva slags motivasjon man har for å få stilt en diagnose. I USA er det forsikringen, som noen her nevnte. Utredning starter som oftest her i Norge fordi det er behov for ekstra hjelp og tilrettelegging som de ikke får uten diagnosen. Om ikke skoler og barnehagers økonomi var skåret helt til beinet og de kunne gi den oppfølgingen som er nødvendig uten noen diagnose tipper jeg antallet utredninger og diagnoser ville rast. En nabogutt her har f.eks. egen assistent som følger ham gjennom hele skoledagen. Det hadde ikke vært mulig å få uten utredningen som sier at han trenger og har krav på det.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det er 1000% mer sannsynlig å få diagnosen i Norge enn i Frankrike nesten utelukkende som konsekvens av incentiver ifht offentlige tilbud? ADHD, særlig de hardest rammete, er såpass dysfunksjonelle at jeg har vanskelig for å tro at de ikke blir plukket opp uavhengig av hva en har å vinne på det. Dette understreker du jo med eksempelet ditt: nabogutten trenger faktisk konstant oppfølging. Nå vet jeg ingenting om hvordan det franske helsevesenet og velferdstilbudet fungerer, men jeg har vanskelig for å akseptere at dette skal forklare en så ENORM differanse. Frankrike har relativt godt utbygde institusjoner såvidt jeg vet, enda de kanskje ikke kan tilby daglig følge har de garantert tiltak rettet mot så destruktiv og avvikende adferd.

Nå vet jeg ikke når du sist oppdaterte deg på utredningsprosessen, men jeg snakket nylig med en psykiater som lenge har jobbet opp mot problemstillingen. Hun kunne fortelle at mens det for bare et tiår siden var behov for omfattende utredninger er det i dag skremmende lite som skal til for å diagnostiseres med ADHD. I følge henne hadde ADHD blitt "sekken" som før var MDB, og terskelen for diagnostisering er i noen tilfeller ikke mer enn undersøkelse av adferd - og det er det. At det innhentes rapporter fra organene du nevner er jo bare rutinebyråkrati som gjøre nestens uansett hva det er snakk om når en offentlig institusjon skal kartlegge et hvilket som helst aspekt ved et avvikende barn.

Og heldigvis er ikke diagnose = medisiner som du sier, men diagnose tilsier faktisk at foreldre, eller eldre pasienter, får et tilbud om stimulanter som tilhører den tyngre delen av narkotikalisten. At dette ikke blir påtvunget er i mine øyne ikke mer enn en selvfølge, i beste fall en mager trøst. Problemstillingen står fortsatt.

Kan jo også legge til at det er stor splittelse i fagmiljøene, og så langt har samtlige med komptanse som jeg har snakket med vært enig med og støttet oppunder skepsisen min. Når så mange med kompetanse på emnet motsetter seg en praksis som nesten utelukkende støttes av dem som praktiserer den, da blinker varsellampene mine ihvertfa..
Sist endret av Tøffetom; 29. november 2013 kl. 18:25.
Om ADHD er ekte eller ikke vet jeg ikke så mye om, men at pasientene faktisk får ritalin daglig (tilogmed barn?!?) er bare helt sinnsykt...
Jeg har diagnosen ADD, men får ikke medisiner for det, selvom det ble påvist før jeg begynte ruse meg. Ganske frustrerende når man tenker at man kunne blitt medisinert fra starten å KANSJE fått et bedre liv, men neida...
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Jeg har diagnosen ADD, men får ikke medisiner for det, selvom det ble påvist før jeg begynte ruse meg. Ganske frustrerende når man tenker at man kunne blitt medisinert fra starten å KANSJE fått et bedre liv, men neida...
Vis hele sitatet...
Kan ikke du berike denne tråden med å fortelle hvordan utredningsprosessen var?

Legg gjerne med hvor lenge siden det er du fikk diagnosen.

Hadde satt stor pris på om folk som har add eller adhd kunne fortalt hvordan det foregikk.
Jeg har "ADHD" men tror ikke jeg har det selv, legene kaster diagnosen etter deg spes i barne-ungdoms skole årene viss du ikke er helt som alle andre. altså viss du har mye energi, skulker osv vill de som regel teste deg får ADHD. Og hva slags unger er ikke sånn i den alderen?

Helt feil spør du meg, de som har fått diagnosen burde hatt oppfølging vært 3-5 år der legene kan teste om de har gitt deg en diagnose du ikke burde hatt.


Når jeg var på sykehuset fikk jeg festet noe til hodet, som målte hjerne aktiviteten mens jeg skulle tenke på ting de sa. Også fikk jeg en rekke ark med massevis av spm.

Men mange unger/ungdommer tar ikke sånn særlig seriøst og skriver bare tull på svarene og kan dermed bli stemplet noe de ikke er.
Sist endret av Crazy_Bitch; 30. november 2013 kl. 13:14.
jeg har adhd og tar ritalin hver dag, med denne går alt mye bedre. skolen, karakterer, fokus osv. det virker faktisk ikke som om noen av dere vet hva dere snakker om, ja ok kanskje det høres skummelt ut å gi Ritalin til barn. men livet mitt har forandret seg helt sykt! og blitt mye bedre, eneste negative er at jeg har gått ned et par kilo og sover dårlig. men, hvis Ritalin og adhd hadde bare vært bullshit, hvorfor fungerer denne medisinen bra på meg, men ikke på alle andre?
videre så er IKKE ritalin det samme som amfetamin eller hva faen dere tror og den gjør IKKE det samme med kroppen.
Sitat av tor0405 Vis innlegg
jeg har adhd og tar ritalin hver dag, med denne går alt mye bedre. skolen, karakterer, fokus osv. det virker faktisk ikke som om noen av dere vet hva dere snakker om.
Vis hele sitatet...
Det har allerede blitt diskutert i denne tråden at effekten av ritalin o.l gir økt konsentrasjon for ALLE mennesker, ikke bare mennesker som har blitt diagnostisert med ADHD av "fagfolk". Disse medisinene du har god effekt av nå er ettertraktet over hele verden som studiedop.

Og grunnen til at jeg sier fagfolk i gåsetegn, er at ADHD blir gitt som diagnose basert på en subjektiv oppfatning av hvordan du er som person. Du blir aldri lagt inn i en trommel for full hjernescan, der man oppdager at du faktisk er "annerledes" enn "normal".. På den psykiatriske klinikken har også helt grunnleggende menneskelige faktorer som trynefaktor o.l noe å si når du får diagnosen din. Dessutten, som jeg selv foreslo, kan man lett manipulere både psykologer og seg selv til å tro at du har ADHD, hvis man er overbevist om det.

Riktignok skal du ha vist symptomer fra ung alder for å få en slik diagnose, men her igjen kommer personlighet inn i bildet. Folk er forskjellige, men det er ikke nødvendig å gi alle rastløse, ukonsentrerte og urolige mennesker en diagnose og kalle det en lidelse.